XCYCLE – kan tilltron till tekniska hjälpmedel bli för stor


Sedan förra åter pågår EU-projektet XCYCLE. Det hela är en del i EU´s ramprogram för forskning och innovation. XCYCLE´s syfte är att ta fram tekniska hjälpmedel för att underlätta interaktionen mellan cyklister och bilister.

Det ska tas fram tekniska lösningar för att varna både bilförare och cyklister för incidenter. Till exempel sensorteknik som upptäcker och varnar när cyklister är i närheten av ett större fordon och förbättrade trafiksystem med mera. Dessutom ska det genomföras beteende-studier och så ska viljan att betala för tekniska lösningar och hjjälpmedel undersökas.

Allt detta är i och för sig bra, men jag kan inte hjälpa att tänka att vi lägger allt för mycket tilltro till tekniken. Gadgets, appar och prylar i all ära, men är inte det bästa att utforma vår trafik så att vi minimerar behovet av teknik, inte ökar det? Det känns lite som om det är vår tilltro till tekniken som satt oss på den trafiksäkerhetsmässiga pottkanten. Eller har jag fel?

Antal kommentarer: 3

Pelle

Lyssnade på en trafiksäkerhetsforskare som berättade att när man sätter in bättre teknik (abs, antispinn etc) är det en stor grupp förare som använder den till att minska på marginalerna, snarare än att öka säkerheten. Hans rekommendation var, om politikerna menade allvar med nollvisionen, att varje bil borde utrustas med ett spjut i rattnavet.


Magnus Lagher

Pelle> har även för mig att när man i Finland började med vägrensmarkering på smala vägar, typ orangea pinnar, så ökade antalet avåkningar då bilförarna tyckte sig kunna köra fortare


ekstromenator

Mer teknik i bilarna gör trafikmiljön mindre säker. Vill man göra cykling tillsammans med övrig trafik mer säker måste man lagstifta om minst 1,5 meters marginal vid omkörning.



Förbjud kepsen!


Som unga en gång i tiden ondgjorde vi oss över gubbar i keps, trafikens fara nummer ett! Nu är det unga i keps som riskerar både sig själva och oss andra trafikanter med olämplig trafikattityd. Kan bara dra en slutsats; förbjud kepsen!

Trevlig helg!

Antal kommentarer: 1

Mats

Det är så mycket dom vill förbjuda dom som vill begränsa frihet så nu säljer vi fatbikes med 1000w motor så folk kan köra över dom som vill begränsa friheten. Se Blocket fatbike 1000w med 14,5sh Panasonic batteri. Det är en politiskt ställningstagande för vi är trötta på alla som vill begränsa och jävlas med att göra nya onödiga lagar för nu får man vara glad om man inte blir skjuten eller våldtagen i Göteborg men så är det dom som bara vill göra nya onödiga lagar så polisen bara lägger ned utredningar.



Norrköping storsatsar på cykling! Eller?


  

I måndags kunde vi läsa hur den styrande kvartetten avslöjade sin storsatning på kommunens cyklister. Nya cykelvägar, parkering under tak och en app. Sex miljoner kronor satsar de! SEX miljoner. Tänkte att man skulle bryta ner de siffrorna lite:

  • sex miljoner mostvarar ungefär 50 kr per kommuninvånare
  • sex miljoner är ungefär 1.5% av Tekniska nämndens budget för 2016(1)
  • sex miljoner är ungefär 5% av Tekniska nämndens investeringar för 2016(1). Då ansvarar TN förvisso för allt från cykelvägar till soptippar, men önskar man öka cyklingstalet i Norrköping från ynka 9% så bör väl investeringarna vara större än den del som den motsvarar? 
Så de sex miljoner som satsar är kanske inte så mycket, dessutom sägs inget hur mycket
det varit de tidigare åren. Hur mycket brukar cykelvägsbyggen kosta varje år i kommunen?
I stället tar politikerna chansen att vinna enkla poänger och visa på handlingskraft och inititativförmåga, när det i själva verket är långt därifrån. Till exempel avslutar Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson(C) med att efterfråga utmaningar mellan arbetsplatser, på något sätt omedveten(?) om att kommunen själv under flera år anordnade sådan med goda resultat. Kommunen har dessutom de senaste åren kvävt deltagandet i Europeiska trafikantveckan till noll och intet…

1. Norrköpings kommuns budget.pdf

2. http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/stora-skillnader-i-andel-cyklister-i-staederna-906815

Antal kommentarer: 2

ekstromenator

Vad ska appen vara till för ?


Velonavia

Bra fråga, appen ska fungera som vägvisare för som de säger ”studenter och tursiter”. Är dock övertygad om att den inte kan ersätta fysisk skyltning utan enbart vara ett kompliment. Men det är väl billigare att använda google-maps än att göra något själva




Cyklisthatet visar sitt fula tryne


I lördags kunde vi läsa i lokaltidningen

”Första bästa cyklist ska jag preja ut”

Lite talande att det på hemsidan visas bilreklam innan insändaren? Nåväl, den mordor… förlåt, morgonpigga motionären misstänker som många andra att vi som cyklister lider av någon form av ”kamikaze-komplex”. Att vi som cyklister är föräldrar, syskon, barn, arbetare, tjänstemän och pensionär som alla andra verkar vara svårt att förstå då vi till synes verkar vara ute som några cykel-jihadister redo att spränga oss själva mot en bilfront.

Sedan det där med hörlurar… Redan 2012 visade en australiensisk studie att cyklande med musik i lurarna, på en nivå som inte riskarer hörselskador, faktist hör mer av omgivningens lud än vad en bilist gör. En bilist som inte lyssnar på något! Samtidigt så betyder inte hörlurar i öronen med automatik att det spelas musik eller ljudböcker, eller valsång för den delen heller. Jag är dessutom övertygad att användningen av dylik utrustning är liknande bland alla trafikantgrupper, cyklister, fotgängare och förare av motorfordon.

Men det som verkligen får blodet att koka hos denna motionär är dessa trottoarcyklande hänsynslösa individer! Och jag antar då att hen inte menar barn upp till det år de fyller 8 (3 kap. 12 a §)? Visst var sak har sin plats, men det är inte alltid så lätt att veta var den separerade cykelbanan övergår till en blandad för att sedan bli gångbana. Lite som att bilister först har högertrafik, sedan vänstertrafik och sedan blandtrafik med tåg och spårvagnar utan att det skyltas. Men visst jag ser även jag ibland personer, förlåt igen hänsynslösa individer!!, som felaktigt cyklar på trottoarer och gångbanor. Rätt ska vara rätt!

Detta sammantaget får alltså hen att nu planera att preja första bästa (eller som hen väljer skriva; sämsta) cyklist. Vi tar en liten paus och funderar hur insändarredaktören på Norrköpings Tidningar tänker om insändaren och dess rubrik;

Vilka andra rubriker kan vi acceptera? ”Jag ska knuffa en pensionär”, ”Jag ska sparka ett barn” eller ”Jag ska bränna en bil”? Tydligen är det högt i tak i den fria debatten.

Avslutningsvis frågar insändarskribenten varför Norrköpings cyklister inte är mer som Linköpings? Kanske kan svaret på den fråga vara; varför är inte Norrköpings trafiklösningar för cyklister lite mer som Linköpings? Tilläggas bör att jag cyklar varje vecka i de bägga östgöta städerna och den enda riktigt stora skillnaden är infrastrukturen, inte personerna som nyttjar den.

I kommentatorsfälten fortsätter det, någon tycker att en käpp i hjulet är rätt medicin och någon uppmuntrar prejandet. Sedan blandas rena felaktighet med anektoder och enstaka korrekta citat ur Trafikförordningen.

Vi kan dock läsa hur vi ska sopa rent framför vår egen dörr först och vi gör det hemma. Vi försöker lära vår son god trafikkunskap. Det är dock inte alltid så lätt i ett samhälle där fotgängare och cyklister allt som oftast sätts på undantag till förmån för bilismen.*

*Konspirationsteoretikern i mig undrar om det inte är så att någon, läs bilismen, gynnas av att forgängare och cyklister träter sins emellan, och att det kanske finns en större gemensam fiende att rikta in sig på?