Blogg

Västerorts-Cipollinis!


Har i dagarna fått lära mig ett nytt begrepp: Västerorts-Cipollinis!

Det syftar på ett antal herrar som uppenbarligen tycker att det är helt ok och lämpligt att mitt i värsta rusningstrafiken ägna sig åt spurtträning i bredd uppför cykelbanan på Tranebergsbron i Stockholm. Var tvungen att se detta med egna ögon så jag hojade ut under morgon- och eftermiddagsrusningen och mycket riktigt, där kom ett antal herrar i full karriär! Vissa av dem i full klubbmundering, man tycker kanske att agerandet är ett föredöme för klubben…

Cykelbanan är dubbelriktad och ca 6 500 cyklister cyklar över bron varje dag. I denna miljö så är det alltså ett antal herrar som ägnar sig åt denna ”hobby”. Kan inte låta bli att undra hur det står det till i huvudet på dessa herrar som genom sitt beteende utsätter alla andra för fara och hälper till att förstärka fördomarna om cyklister. Jag blir så jävla trött…


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

Martin

Nej, Cipollini’s namn ska och får inte smutsas ner av sånt pack! Kalla dem hellre gubb-motionärer…


Sven

Trafikljuset i Alvik samlar ofta ihop en liten grupp lycraklädda pendlare och då blir spurttävlingen över bron så oerhört lockande.


Nils Calmsund

Cipo spurtade väl aldrig i motlut?


Jonas

Jo, inte bra för oss andra när några beter sig så. Måste gå att spurtträna på nåt vettigare sätt. Inte i bredd i alla fall. Högsta växeln å vem som orkar hålla farten, kamp mot klockan, cykla tidigare på morgonen.


Lennart

Pendlar dagligen Minneberg – Kista via Vällingby = cyklar mot dessa cyklister och kan bara instämma. Verkar rent allmänt som att man inte tror/fattar att det kan komma cyklister från andra hållet. Sträckan Tranebergsbron-Brommaplan är ”spännande”. Motsvarande när jag cyklar hem och ”TdF klungan” skall hem.


Lars

Bloggen pekar på ett problem med bristande hänsyn och uppsikt som tyvärr förekommer hos många trafikanter, I detta fall omnämns det bland oss cyklister. Tråkigt dock att ett så viktigt ämne inte kan belysas sakligt utan att vissa skribenter skall hitta på olika former av utryck och benämningar. ”Västerorts-Cipollinis”, ”Tdf-klungan”, ”gubb-motionärer”, enligt vissa är det till och med materialet i kläderna ”lycraklädda” som behöve framhållas.
Att raljera med andra och hitta på öknamn har sällan löst något problem. Ett problem som jag själv tycker är större och allvarligare på Norr Mälarstrand med dess smala bredd och korsande gångfält, ofta skymda dessutom.
Håll er till ämnet och fundera på hur ni själva kan bidra till en säkrare miljö för oss alla.


Per

Inte förvånad. Idag 2012-06-20 rullar jag på cykelbanan vid Danderyds sjukhus upp mot mörby. Jag tar det lugnt eftersom jag befinner mig på cykelbanan. Jag cyklar i en klubb och har gjort så under många år. Under åtskilliga år tävlingscyklade jag numera kan jag kalla mig motionär. Detta är en av väldigt få gånger jag använder cykelbanan eftersom de aldrig sköts och de är alltid fulla med glas. Sååååå… nu är jag där och tänker såhär. Här tar jag det lugnt. Man vet ju aldrig vad som kommer runt nästa krök. Jahg är tydligen den enda som tänker så. Innan jag nått mörby centrum har jag blivit passerad av ca:30 cyklister. Alla överaskade mig. Ingen såg inte ut att ha kontroll. Ingen hade kunnat stanna om de fått möte, eftersom det inte finns någon filkörning utan det är full anarki.
Vad jag inte förstår är. Om ni vill köra slut på er och använda cykeln som ett träningsredskap, Varför går ni inte med i en klubb? Jag tror att vi i Stockhlom kommer att se cykelolyckor var och varanan dag. Med hundar, barn, barnvagnar, rullatorer. Cykelbanor är en absolut livsfarlig plats att vistas på.
Det är i det närmaste tragiskt och beklämmande att se cykelpendlare klämma in ett träningspass a la TdF på väg hem eller till jobbet. Framför allt är det djävligt egoistiskt.


Christer

Allt handlar väl om timing. Jag erkänner att jag ger ibland gärnet uppför Tranan men då på tider då det inte är rusningstrafik. Ser inget fel i det.
Däremot som någon skrev är Norr Mälarstrand bland det värre i cykelbaneväg då det är en hel del gångvägar genom buskagen och fast man cyklar max 10km/tim hinner man inte stanna när det bara kastar sig ut en gångtrafikant i vägen för en.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Upp i sadeln!


Så var det dags, bloggpremiär! Efter ett antal decennier och mil i sadeln på träning, tävling, motionslopp och pendling ska det nu bloggas om det. Till saken hör också att jag sedan 15 år tillbaka arbetar som trafikplanerare med fokus på cykel.

I mitt yrke slås jag av är hur cykeltrafik behandlas vid planering och beslutsfattande. Ingen annan trafikantgrupp får utstå samma vedermödor och elände som cyklister. Nyligen var det en ledarkrönika i Expressen som menade att cyklister behandlas som ”leksakstrafikanter”. Detta är väldigt tydligt i gårdagens och dagens samhälls- och trafikplanering i Sverige. Hierarkin och förutsättningarna är fastslagna redan i utgångsläget, bilen är nr 1 och sedan följer kollektivtrafik, gång och sist (om alls!) cykel. Se bara hur vi historiskt och fortfarande använder begreppet ”gång- och cykeltrafik” och utformar infrastrukturen därefter. Cykeln är alltså inget eget trafikslag med sina egna förutsättningar, villkor och krav utan fordonet och färdsättet kan gärna slås ihop med gående!

Ett av mina största ”hatobjekt” när det gäller detta synsätt och urusel planering är Kista i norra Stockholm. Området är ett av norra Europas största arbetsplatsområden. Till detta område finns det ett stort antal biltrafikleder med många, många körfält. Det finns enorma parkeringsplatser och stora parkeringsgarage. Det finns tunnelbana, pendeltåg samt ett stort antal busslinjer. Nu pågår utbyggnad och kapacitetshöjning på E 18 för 100-tals miljoner. Inom kort kommer en tvärbana till området och om ett antal år kommer Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt Förbifart Stockholm att landa i de norra delarna av området, för den nätta lilla summan av 28 miljarder kronor! (det blir ju självklart dyrare, det blir det ju alltid i denna typ av projekt) Försöka att cykelpendla till och från detta område! Du är hänvisad till urusla cykelförbindelser som inte hänger ihop, det är omvägar och kostigar som i bästa fall är torra och hårda sommartid och under vintern ett rent helvete. Hur många bilister och kollektivresenärer skulle acceptera motsvarande förhållanden? Att trafikleden tar slut, att delar av E4 är grusväg, att vägen inte snöröjs, att tunnelbanan stannar mitt i ingenstans och du får sedan gå ett antal kilometer till ditt mål. Att bli behandlade som ”leksakstrafikanter”…

Det kanske är så enkelt att majoriteten av oss inte cyklar, få av oss har några erfarenheter och referensramar hur det är att använda cykeln som transportmedel. Vi har det i stor utsträckning som gående, som bilist och som kollektivresenär. Har man då inte fantasin, förmågan, viljan och mognaden att leva sig in i en annan trafikantgrupps behov och förutsättningar när man ska planera och fatta beslut blir det enklare att marginalisera denna grupp, inte se potentialen, tom komma med fördomar så som ”de bryter mot alla trafikregler”. Det blir en form av trafikrasism…

Finns det då hopp om framtiden? Det har väl aldrig pratas så mycket och väl om cykeln som det gör nu. Dock är det ett omfattande arv vi måste göra upp med, en stor mental utmaning kan man säga och vi står även inför omfattande åtgärder vad gäller cykelinfrastrukturen. Är vi redo och mogna för det, kan vi se bortom ”leksakstrafikanter”?

Så här illa kanske det inte alltid är!

 


Antal kommentarer: 9

Åsa Eriksson

Jag håller helt med dig. Cyklister verkar uppfattas som ett nödvändigt ont. Störande fattiglappar som inte har råd med riktig bil och som egentligen bara är i vägen. Istället för vad det egentligen handlar om – samhällshjältar.
Välkommen till vår bloggosfär! Ska bli kul att läsa om dina funderingar 🙂


Sara

Bra skrivet,lycka till
Med bloggandet:)


Adam

Håller med i allt väsentligt. Men just till Kista är det lite fascinerande att det faktiskt trots omständigheterna går fortare att cykla än att åka bil, t-bana eller pendeltåg, räknat från Stockholms innerstad. Och tiden som går åt är betydligt mer förutsägbar – med bil eller kollektivtrafik vet man aldrig hur lång tid det tar.


Olof

Har du möjligtvis twitter? Så att man via den kan se när du har nya blogginlägg?


Peter

Cyklade förra helgen från Uppsala till Stockholm, och det gick fantastiskt fint tills jag kom till – just det – Kista. Där var det stopp, cykelvägarna upphörde, och jag fann mig plötsligt gående över fältet vid Järvafältet….trasslandes över vägbyggen och via grusade gångstigar, slutade i Solvalla där jag frågade en polis om vägen och inte heller han kom på någon bra väg…eller som han sa: cykelvägarna tar ju slut hela tiden….


Erik Stigell

Håller med dig Krister, men vill ändå lägga lite kollektivt ansvar på oss cyklister. Vi tar för mycket skit utan att ryta till. Många cyklister håller dessutom med i kritiken mot cyklisterna som laglösa vettvillingar utan att kritisera systemets orättvisor. Fler borde påtala och kritisera trafiksystemets orättvisor så att icke-cyklisterna också förstår att cyklisterna inte är tokiga utan att de cyklar i ett tokigt trafiksystem.


Christian

Kul, det var på tiden och välkommen ut i bloggvärlden Krister. Jag hoppas vi även fortsättningsvis ser dig över hos oss på cyklistbloggen också!
/C


Krister Isaksson

Tack för alla lyckönskningar och kommentarer!
Christian, självklart kommer jag fortsätta besöka cyklistbloggen, kvalitet ska och bör man inte undvika!
Olof, inget twitter!
/K


Elin Bandmann

Klart det finns hopp om framtiden! Framförallt är det fantastiskt att när förändringen inte kommer från beslutsfattarna har den kommit från cyklisterna själva. Självklart handlar det som du säger om att vi har ett snävt ”mind set” i Sverige. Förhoppningsvis innebär cykelboomen och den kunskap som finns hos cykelexperter i Sverige och utomlands att politikerna kommer våga/tvingas tänka utanför boxen.
Stor jäkla eloge till alla som börjat cykla och skapat debatten. Fortsätt vara goda exempel så kommer fler inspireras att hoppa på sadeln.
Ska bli kul att höra dina förslag på trafikplaneringslösningar utifrån ditt konsultperspektiv!
Hälsar
Elin
http://www.putthefunbetweenyourlegs.net



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*