Värt ett toalettbesök!


 

Vilken början, vilket välkomnande! Det första man ser när man landat på Schipohl är härliga cykelmotiv på toalettdörrarna! Har varit i Holland ett antal gånger och kommer alltid hem upprymd och glad (och nej, det beror inte på några svampar!). När man cyklat runt i detta land förstår man varför detta är cykellandet nr 1! Jag kommer inom kort ta upp mer om det enastående cykellandet Holland i min nya bloggserie: Cykelinfrastruktur i världsklass!

Någon som ser vem bilden föreställer?

Antal kommentarer: 9

Kalle Bern

Svårt att se vem det kan vara. Frans Maassen? Det skulle kunna vara en Buckler-tröja men färgerna stämmer inte helt. Wiebren Veenstra var lite bitigare.


Krister Isaksson

Jag tror han har en mer sydlig härkomst!


Markus Johansson

Franco Ballerini kan det kanske vara


jesper sundewall

Andrea Tafi så klart!


Krister Isaksson

Inget rätt än!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vill du parkera här?


 

Sitter och läser Stockholms stads förslag till budget för 2013. Många varma ord om cykeln och dess betydelse i stadens trafiksystem, kul och lovande!

När jag sen går in i detalj i budgeten så läser jag att en större cykelparkering ska anläggas i Järnvägsparken. Vet inte om ni vet var Järnvägsparken ligger i Stockholm, vet någon det? Och uppfattar någon den som en park kan man fråga sig? Den ligger i varje fall ca 150 meter söder om huvudentrén till Centralstationen, isolerad och omgiven av ett antal större gator och trafikleder. En plats som staden glömde…

Järnvägsparken Bild: stinsenforum.se

Här vill alltså alliansen anlägga en större cykelparkering. Är det bra? Behovet av bra och funktionella cykelparkeringar med kapacitet är stort vid Centralstationen och det har varit en följetång under flera decennier att förverkliga detta. Den enda målpunkten för en parkering i Järnvägsparken är rimligen Centralstationen och om vi då studerar några grundläggande kriterier för denna typ av cykelparkering så visar studier att den absolut viktigaste faktorn för en framgångsrik och väl använd cykelparkering är dess lokalisering, dvs. nära till målpunkten och dess entréer. En annan faktor av betydelse är lokalisering i förhållande till huvudsaklig angöringsriktning, dvs. ligger den på din färdväg eller måste du cykla och gå en omväg för att komma dit och därifrån. Och inte minst viktigt, särskilt på denna plats, upplevd trygghet när det är mörkt (rädsla för överfall). Detta finns sammanställt i en litteraturstudie genomförd av Cycity/WSP, Parkering i storstad, Litteraturstudie om cykelparkering 2011.

Trafikkontoret har inför byggandet av Citybanan genomfört en rad studier vad gäller cykelparkeringar i anslutning till Citybanans stationer, bl a studien ”Behov av cykelgarage –En studie bland cyklister som parkerar i cykelställen utanför pendeltågsstationerna Centralen, Karlberg och Södra Station 2007”. Resultaten av dessa studier visar även dem på vikten av lokalisering. Vidare visade studierna att vid Centralstation var det 60 procent som dagparkerar och 33 procent som nattparkerar. Och sedan börjar det bli ännu mer intressant, varifrån kommer cyklisterna som åker från stationen och var ska cyklister som kommer till stationen? Här dominerar stadsdelarna Vasastan, Kungsholmen, Östermalm och fjärrmålet Uppsala. Vad får detta för innebörd? Jo majoriteten av cyklisterna angör samt åker från Centralstationens norra delar (Vasaplan, Kungsbron samt även Centralplan), dvs. minst 350 meter från Järnvägsparken.

Centralplan, var är min cykel?

Centralplan

Vasaplan

Jag tycker det är bra att Per Ankersjö tar strid för cykeltrafiken i staden, att en politiker står upp för och påtalar cykelns betydelse för stadens trafiksystem. Och han gör det många gånger på ett klokt och förnuftigt sätt. Men är det klokt och väl använda pengar att göra en cykelparkering i Järnvägsparken? Det är ju tydligt att ingen annan vill vara där, varför då placera en cykelparkering där som uppenbarligen ligger helt fel sett ur cyklisters perspektiv. Stadens målar ju upp en bild att vara på väg mot en cykelstad i världsklass och att på sikt konkurrera med Köpenhamn och Amsterdam. Där lägger man inga cykelparkeringar på platser där ingen vill parkera eller ens uppehålla sig på. Läs även Lars Epsteins krönika från 2010 om Järnvägsparken.  

Vad kan man då göra istället? Det finns flera tänkbara lösningar som är bättre ur ett brukarperspektiv. Arkitektbyrån Ahlqvist&Almqvist Arkitekter AB har tagit fram ett förslag på cykelgarage i två plan som placeras på en del av Centralplan med entré från såväl Vasagatan som Klarabergsviadukten

Man kan även ”hänga” en cykelparkering under Klarabergsviadukten, ovanför Centralplan. På Vasaplan kan cykelparkeringen utökas och föses med tvåvåningsställ. På Kungsbron kan en bryggkonstruktion skapas som hänger ut över spårområdet, en sådan finns redan vid Karlbergs station. En liknande lösning skulle kunna göras vid Klarabergsviadukten med angöring från Nils Ericsons plan och med direkt anslutning till pendeltågsterminalen. Dessa är platser som man parkerar på idag, efterfrågan är stor, större än antalet platser. Varför då hitta på en ny plats, långt från målpunkten, där ingen vill vara idag. Vill man riktigt spänna bågen så finns det ett stort och uttjänt skyddsrum under Centralplan som skulle kunna göras om till ett modernt och attraktivt cykelgarage med flera entréer. Vad som krävs för att nå framgång på några av dessa platser är att Jernhusen tar ett större ansvar eller att regeringen via regleringsbrev styr upp vad Jernhusen bör göra för att underlätta hela resan. Detta löser säkert regeringens pågående cykelutredning!

Jernhusen kan om de bara vill!

En gång i tiden så tog SJ ansvar för just hela resan på detta sätt:

Inte bara fanns det parkeringsmöjligheter ända in på plattformen, man fick också hjälp att hänga upp cykeln!

Foto: Lennart af Petersens, Stockholmskällan

Det vi klarade av att lösa 1946 har blivit väldigt svårt 2012! Utveckling och framsteg kallas det visst…

 

 

 

Antal kommentarer: 3

Mikael

Ett bättre namn kanske kunde vara Järnvägsöknen!
Eftersom de flesta cyklar har stöd, det finns mängder av stolpar o dylikt så kommer de flesta parkera godtyckligt nära målpunkten i vilket fall som helst. Känns som ett utslag av panik, gör något, gör det nu, även om det blir fel…


Peter

Vasaplan, Kungsbron och Klarabergsgatan kan ju rymma många fler cykelparkeringar än vad som finns idag. Bara för Per Ankersjö och Trafikkontoret att sätta igång på dessa platser i stället för ”Järnvägsöknen”


Krister Isaksson

Peter, visst är det så att det finns yta och utrymme att skapa fler cykelparkeringar på de platser som du räknar upp. Där är det också så, till skillnad mot Centralplan, att staden har rådighet över marken. Det som krävs är vilja, kreativa lösningar och så lite pengar. Och dom pengarna är bättre att använda på dessa platser än i ”Järnvägsöknen”…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kommer vi komma fram i vinter?


 

Snart är den här, vintern! Vissa delar av landet har kanske redan fått känna på lite snö och halka. Snö och is är ju en vanlig bekantskap när man vinterpendlar med cykel. Förhållandena på cykelbanorna är många gånger urusla och det är med stor möda och besvär man försöker ta sig fram. Företaget Svevia visar i På Väg upp en möjlig teknik och metod som kan innebära en stor förbättring för vintercykling. En mindre maskin förses med en sopvals fram och saltspridare bak, man kallar det sopsaltstråk. Vid kraftigt snöväder kan sopvalsen bytas ut mot en plog.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

Det är ju denna typ av utveckling och intiativ man vill se som cyklist. Nu är ju denna maskin lite väl stor för en del cykelbanor men då kan man göra som i Köpenhamn, nämligen ta fram än mer specialanpassade fordon:

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Här kan ni läsa mer om snöröjning i Köpenhamn.

Nu är det bara för landets kommuner och Trafikverket att prioritera och utveckla sina kriterier, metoder och tekniker för vinterväghållning av cykelbanor så kommer det gå som en dans att cykla på vintern!

Antal kommentarer: 9

Hasse Lindberg

Eller varför inte titta på Linköping där vi sedan ganska många år haft sop-saltning på alla våra huvudcykelstråk s.k. ”förhöjd standard. Här börjar man sopningen redan vid 1 cm snö.


Krister Isaksson

Vad kul att du hittat till min blogg! Och jag ber om ursäkt för att jag inte tog upp Linköping och ert fina cykelarbete. Kunde ju också ha tagit upp Anna Niskas doktorsavhandling från 2002 på området! Det var väl den som satte snöbollen i rullning hos er?


Jonas Th

Bara för kommunerna att tillämpa Anna Niskas avhandling från VTI. Jag att maskinerna som finns på Arlanda gör så här: först plogar de, sen blåser och sist sopar (eller om de tvar omvänd ordning på blåsning/sopning). Samma maskin gör alltså detta…


Krister Isaksson

Här en länk som visar det nät som Linköping sop-saltar, det är ca 9 mil. Fungerar bra enligt cykelansvarig i Linköping, och precis som nämns tar man till plogen när det snöar kraftigt.
http://kartan.linkoping.se/?selectorgroups=themecontainer%20themegroup-kartinnehall%20themegroup-trafikochresor&mapext=176303.71872792%206468915.4086459%20194365.98553744%206479950.3247749&layers=theme-bakgrundskarta%20theme-bakgrundskarta-text%20theme-trafikochresor-saltstrak2009&mapheight=789&mapwidth=1285&profile=lkkarta


Ann Onym

Fast i Göteborg kommer den knappast till användning, där saltar man inte cykel- eller gångbanor, av miljöskäl, bara gator och vägar.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fler cykelbanor = fler cyklister? Nu finns facit!


 

I bland kommer det forskning som lägger allt tillrätta, allt det man anat och känt på sig, allt det man under stora delar av sitt yrkesliv arbetat för. John Pucher och Ralph Buehler har studerat cykling i 90 större Amerikanska städer och sambandet mellan antalet cykelbanor/cykelfält, längden på dessa och antalet cykelpendlare.

Deras slutsats: Städer med fler cykelbanor och cykelfält har fler cykelpendlare. Självklart kan tyckas men nu finns det på papper! Och med vetenskaplig metod! De har vidare kunnat konstatera att sambandet existerar oavsett klimat, markanvändning, socioekonomiska faktorer, bränslepris, tillgången till kollektivtrafik och trafiksäkerhet för cyklister.

Studien visar också att städer som har bra trafiksäkerhet för cyklister, lägre andel bilägande, fler studenter och kompakt stadsplanering har ännu större antal cykelpendlare. Ni finner studien här.

Så som jag sagt tidigare, det hela är enkelt och vill vi ha fler som cyklar, bygg så kommer dom! (och helst ska vi bygga bra och cykelanpassat!)

  Foto: Lennart Johansson

Antal kommentarer: 6

Anonym

Den vetenskapliga sanningen sträcker sig nog inte längre än:
Vi har en tes, och genom att (ännu ej) kunna motvisa den så har den fått indirekt stöd.
Förutom i logisk stringens (såsom matematik) så innebär vetenskap egentligen att något skall vara falsifierbart, men att det inte går att bevisa, bara stödja.
Sunt förnuft däremot är en annan sak, men kalla det inte felaktigt för vetenskap.


Johannes Westlund

Anonym: Din allmänna invändning är så allmänt skriven att man kan utgå ifrån att du inte läst studien. Jag har inte heller gjort det. Men att avfärda en studie utan att bemöta dess argument är än mindre vetenskapligt än vad du anklagar studien för.


Anonym

Studien är inte avfärdad alls. Men, slutsatsen i blogginlägget är för långt dragen. Med denna vetenskap bevisar man inte saker, man försöker motbevisa dem och antinge lyckas man ellerså lyckas man inte med det. Desto längre man inte lyckas, desto mer stöd har teorin. Men bevisat ngt har man inte.
För att krydda det lite till. Studien indikerar samband. Författaren drar slutsats om kausalitet. Det är ett kardinalfel när journalister leker vetenskapsuttolkare.


Krister Isaksson

Anonym, tack för upplysningen. Tur att man inte är journalist!


Olle Andersson

Har någon klämt 10 poäng vetenskapsteori och vill dela med sig av sin visdom?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skilda världar


 

Nås i dagarna av information om att VTI studerat hur gestaltningsprogrammet för Förbifart Stockholm kommer att påverka bilförare. Det handlar om att tunnelns inre utsmyckning kan ha betydelse för bilförares trötthet, stimulans, distraktion och trygghet vid körning i tunneln. Effekterna studerades genom en simulatorstudie där tunneln för Förbifart Stockholm skapades virtuellt och som sedan kördes av ett antal testförare.

Ungefär samtidigt kommer information om konst i Norra Länken där flera kända konstnärer och en världsberömd fotograf har engagerats i projektet för att utsmycka tunnlarna. Stora pengar läggs ner i dessa projekt på att utsmycka dessa tunnlar med olika koncept.

Förstå mig rätt, det är bra att dessa studier genomförs, att vi får bättre kunskap, att vi på så sätt kan skapa tunnlar och vägar så att de upplevs tryggare osv. Dock kan jag inte låta bli att reflektera över att när man samtidigt lägger ner dessa resurser på biltrafiken så ser det ut som skit på cykelvägarna. Trafikverket klarar inte ens av att uppfylla god standard enligt deras egen utformningsmanual VGU för de cykellösningar de bygger i samband med Norra Länken och för de som de planerar i Förbifart Stockholm. Att lägga ut miljoner på konst och utsmyckning finns det dock både vilja och medel till.

När tror ni vi kommer få se liknande studier hur cyklister upplever olika lösningar, gestaltning eller konst? Att Trafikverket ger VTI i uppdrag att ta fram en cykelsimulator för att testa cykelinfrastruktur och hur cyklister uppfattar och upplever den. När kommer konstnärer att kontrakteras för att smycka cykeltunnlar och cykelvägar som Trafikverket bygger. Det senare vore kanske att börja i fel ände då verket uppenbarligen inte klarar av att få till grundläggande funktioner och standarder när man bygger cykelinfrastruktur! Fast å andra sidan kan man ju använda sig av potemkinkulisser…

Det är en märklig värld vi lever i.

Antal kommentarer: 3

Mats

Skulle vara intressant att se hur mycket Trafikverket årligen betalar VTI för forskning om bil-/vägtrafik resp. cykeltrafik? Misstänker att det finns en påtaglig snedvridning! Undrar också hur stor är ”konstbudgeten”, är den kanske större än cykelbudgeten? Fast den budgeten går nog inte att få fram, den drunknar i de stora projekten!


Johannes Westlund

Häpnadsväckande. Det är allt jag lyckas med att få fram…


Krister Isaksson

Johannes, ja ibland är det svårt att finna orden. Det är sådana enorma skillnader och vill jag påstå, orättvisor, att man blir stum…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 10, läsarbilder och avslutning!


 

Aldrig kunde jag väl tro när jag startade denna bloggserie att det skulle strömma in så många bilder från er. Det är roligt men samtidigt också väldigt tråkigt. Tråkigt för att alla dessa bilder visar hur illa  ställt det är på cykelbanorna för oss som väljer att cykla. Tråkigt för att alla bilderna visar också på omfattningen av problemen, de är sprida över landet och i stort antal. Majoriteten av alla dessa bilder är från huvudcykelstråk som motsvarar huvudgator och trafikleder för biltrafiken. Det är på dessa stråk som staten och kommuner vill att ett ökat och säkert cyklande ska ske på. Trafikverket och mängder av kommuner talar om och publicerar cykelstrategier och cykelplaner som vitt och brett beskriver cyklingens alla fördelar, på såväl individ- som samhällsnivå. Men vad kommunicerar då dagens cykelinfrastruktur, där vi faktiskt är hänvisade till att genomföra vårat cyklande, vilka signaler får man när man ger sig ut på en cykeltur? Att dagligen råka ut för dessa förhållanden som bilderna visar är ju inget annat än ett hån och smäll på käften. Och då har jag inte tagit upp hur det kan se ut under vintern med undermålig snö- och halkbekämpning, eller att vårsopningen blir klar först i maj eller att asfaltsbeläggningar aldrig läggs om, eller att trafiksignaler inte detekterar cyklar eller är styrda mer eller mindre från ett bilperspektiv. Inte heller tagit upp något om geometrin på cykelbanor eller linjeförningen på dem. Inget heller om att många cykelbanor är för smala för säkra möten eller omcyklingar eller att de nästan alltid är delade med gående. De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!

Ändå är vi där, dag ut och dag in, vi blir fler och fler, vi tar inte skit längre, vi ställer krav, vi agerar, vi är framtiden!

Samtidigt klagas det vitt o brett på cyklister som grupp, mindre seriösa journalister skriver och talar om cyklister som en grupp, att de far omkring lite hur som helst, bryter mot alla trafikregler och är värst av alla trafikantgrupper. Om man har den ogrundade och fördomsfulla uppfattning tycker jag man ska reflektera över de förhållanden som erbjuds de som väljer att cykla.

För att jag själv inte fullständigt ska sura ihop över dessa eländiga förhållanden lägger jag serien på is en stund. Istället är det dags att gå vidare, att visa hur det skulle kunna se ut, att visa cykelinfrastruktur i världsklass!  Och här får ni gärna hjälpa till, sänd in bilder, video, länkar etc på cykelinfrastruktur ni tycker är bra eller enastående. Det kan vara från hela världen! Jag kommer framöver visa dem i en ny serie: Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så nu avslutar jag denna serie med några fler läsarbilder. Och ett stort tack till er alla som bidragit med bilder!

Här finner ni övriga delar: Del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9.

Om de inte klarar av att ha ihjäl oss i högersvängar så får de väl ta till andra metoder!Självklart måste yrkesförare göra på detta sättet, det går ju inte att köra upp och ner med bakliften och lägga den på kantstenen så vi slipper denna ramp över cykelbanan…

Kreativ, tydlig och självklar tillåten avstängning av cykelbanan!

Bra jobbat O&CT! Vilket föredöme, jobbar hårt med trafiksäkerhet i företaget kan jag tro!

Verkar ingå i förarutbildningen/yrkeskåren att utnyttja cykelbanan. Jag gör som jag vill oavsett konsekvenser för andra trafikanter verkar parollen vara.

Vårt kära Trafikverk som ska jobba för ökad och säker cykling ser till att vi inte kan trycka på knappen för att komma över vägen. Tänk er detta på vägen, en utformning som innebär att bilarna inte fick grönt! Vanligt förekommande eller?

Trafikverket fortsätter med sitt framgångsrika och omfattande arbete med ökad och säker cykling! Vi ställer ett portalben i cykelbanan! Syns bra när det är mörkt och underlättar för den dubbelriktade cykeltrafiken! Hur svårt kan det vara att göra rätt? När brukar Trafikverket ställa portalben i körbanan? Om jag inte ser fel på bilden så är i varje fall portalbenet av eftergivlig modell, i fall en bilist skulle köra in i det…

SL och Trafikverket skapar säkerhet och framkomlighet för cykeltrafiken!

Perfekt att placera hållplats i cykelbanan, bra jobbat SL och Trafikverket!

Ska bara gräva en liten grop, hur ni ska cykla förbi struntar vi i!

Lite vårsopning, vi sopar ihop det i högar och lägger det på lager i några dagar på cykelbanan. Det går ju inte att göra allt på en gång!

Lite mer av samma visa…

Welcome to the jungle!

Hur lätt som helst att passera med cykel, cykelkärra, barnvagn, rullstol, rullator…

Ett effektivt sätt att tvinga ut cyklister i körfältet!

Det fanns absolut ingen annan plats för PEAB Asfalt att ställa upp sina fordon på än på barnens skolväg…

Körbanan och gångbanan är röjd sen flera timmar tillbaka så då blir det väl där jag få cykla…

 

Antal kommentarer: 5

Rikard

Portalen på bilden ovan står i en gångbana. Cykelbanan går t.h. om buskaget.
http://goo.gl/maps/PTlGE


Allan Petree

Tack Gabrielle för att du la upp detta på FB ! Jag HÄPNAR över den totala brist på logik, förnuft och empati ! Men så där det ju, att om ingen bryr sig så ……………


Oskar

Det var en bra, läsvärd och samtidigt obehaglig serie du gjort. Har läst och studera alla bilder i din serie. Det är häpnadsväckande, det är alla typer av hinder, störningar och faror. Tydligt är att man aldrig kan slappna av som cyklist, man måste hela tiden vara redo på att något oväntat och regelvidrigt dyker upp. Man måste uppenbarligen också vara redo att bryta mot en del trafikregler, hur ska man annars passera en del av de hinder du tar upp? Fast man kan ju alltid ta det lugnt, hoppa av cykeln, bli fotgängare så kan dessa varuleverantörer, entreprenörer, bussförare, taxiförare, bilister osv. fortsätta med SINA regelvidrigheter!


Magnus Persson

Rikard: Portalbenet står bara i en gångbana om man kommer den vägen du visar, eller norrifrån.
Det går däremot utmärkt att komma dit på ett annat sätt: sväng höger där du visar och sedan vänster direkt efter Solna tingshus (se länk nedan), därefter höger. Så bilden kvalificerar ändå och dessutom som ett exempel på inkonsekvent skyltning beroende på vilket håll man kommer från…
https://maps.google.se/maps?q=Haga,+Solna&hl=sv&ll=59.354172,18.039997&spn=48.601786,173.144531&sll=62.033002,17.378555&sspn=41.84746,71.630859&oq=haga&t=h&hnear=Haga&layer=c&panoid=azXoK2DZIMcqDhc4hK5miQ&cbll=59.354172,18.039997&cbp=13,269.39,,0,11.05&z=3
Inte långt härifrån finns dessutom en i praktiken GC-bana som är skyltad cykelbana på ena hållet och inte alls på andra, mellan Hagaparken och cykelvägen parallellt med Solna kyrkväg… Suck.


Jesper

Kolla också på Facebooksidan ”Bilder på fordon som blockerar cykelbanan”. Många olika aspekter om lögnerna om cykelbanor finns att läsa i kommentarar till bilderna(klicka på visa alla).
Stockholm kommer aldrig få chansen att bli cykelstad! Det politiska arbete som behövs göras och som visades fram på cykelseminarium på Nederländska ambassaden 26/3, finns det ingen beslutstagare som vill påbörja i Stockholm. I praktiken finns ingen cykelbanor i Stockholm och ingen kommer byggas i framtiden heller. Men mycket ekonomisk valfläsk utan fysisk höjning av standarden för cyklister ute i samhället blir det upp till valet. Kräv en ändring av trafiklagen till det bättre för cyklisterna innan Ni accepterar lögnerna från politikerna. Det är ingen tillfällighet att Amsterdam och Köpenhamn har ungefär 50% cyklister och Stockholm ungefär 7%. Tyvärr är Stockholmspolitikerna inte beredd på att ändra reglerna för cykelbanor och börja bygga rätt. Därför blir Stockholm aldrig cykelstad!
Med vänlig hälsning Knarkmissionen, en dansk cyklist i Stockholm.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in