Idag presenterade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) stadens kommande cykelsatsningar. Jag får en känsla av att nu börjar verkligen resan – resan för att göra Stockholm till en cykelstad.
Här är ett diagram hur mycket pengar som har investerats och hur mycket man tänker satsa framöver, från 2016 är det 250 miljoner per år:
När det sedan gäller cykelvägnätet och investeringar så är här ett litet axplock av vad som är på gång under 2016:
- Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen och stambanan:
Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen och över stambanan. Även nya anslutande cykelvägar på varje sida. Broarna och cykelförbindelserna är en viktig förutsättning för att bygga cykelbanor utmed Västberga allé. Bild: Stockholms stad
- Breddning av cykelbanor på Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden:

Svängfesten runt trädet är snart ett minne blott. Här blir det spikrakt och dubbelt så brett – cykelbanan blir 4,5 meter bred. Foto: Luca Mara

En illustration över framtida cykelbanan på Norr Mälarstrand – den stora pulsådern för cykelpendlare till/från västerort. Bild: Stockholms stad
- Ombyggnation av cykelbana/tunneln i Rålambshovsparken under Gjörwellsgatan:

Även här blir cykelbanan 4,5 meter bred. Bättre sikt och generösare radier i kurvorna. Och en tydligare separation mellan gående och cyklister.
- Nya cykelbanor på Långholmsgatan:

Långholmsgatan idag, ett av stadens viktigaste nord-sydliga cykelstråk. Cykling sker i blandtrafik/busskörfält. Foto: Stockholms stad

Långholmsgatan imorgon, två körfält tas bort och enkelriktade cykelbanor som är 2,25 meter breda byggs. Fotomontage: Stockholms stad
- Gång- och cykelåtgärder på Lidingövägen:

Lidingövägen idag, smala dubbelriktade cykelbanor. Dålig separation mellan gående och cyklister.

Lidingövägen imorgon. Körfält tas bort, cykelbanorna breddas och en tydligare separation mot gångbanan. Bra när nu Lidingö stad planerar en storslagen cykelbro till/från Lidingö. Bild: Stockholms stad

En dubbelriktad cykelbana byggs på östra sidan om Värtavägen för att knyta ihop Östermalm med Värtaområdet, Norra Djurgårdsstaden och Lidingö. Bild: Stockholms stad
Fler cykelbanor som byggs under 2016:
- Nya cykelbanor på Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta
- Ny gång- och cykelbana i samband med Växthusvägens förlängning från Järfälla
- Ny gång- och cykelbana på del av Akallalänken
Ett annat viktigt insatsområde som pekas ut är trafiksignaler:
- Staden ska inventera trafiksignalerna på pendlingsstråken för att cykelanpassa dem. Åtgärder är till exempel detektering, överanmälan och grön våg:
- Staden ska utreda om det är möjligt att pröva fri högersväng vid rött när trafiksäkerheten medger i utvalda korsningar:

Fritt att svänga höger för cykeltrafiken vid rött i Nederländerna. Foto: BicycleDutch

Fritt att svänga höger vid rött i Frankrike. Foto: Patrick Garçon
- Staden ska utreda, föreslå och pröva allgrönt för cykeltrafik vid lämpliga korsningar:

Grönt i samtliga tillfarter samtidigt för cykeltrafiken. Vilket innebär att du kan gena tvärs över korsningen när det är grönt. Möjligt sedan länge i Nederländerna
Andra insatsområden:
- Cykling mot enkelriktning. Fler enkelriktade gator ska skyltas om för att möjliggöra dubbelriktad cykling
- Ny cykelbro mellan Gamla Stan Tegelbacken. Staden ska utreda möjligheten att bygga en cykelbro på sträckan. Detta har jag ju tagit upp i flera blogginlägg. Sträckan är idag en riktig getingmidja, en bedrövlig sträcka och samtidigt ett av landets största cykelstråk. En dålig kombination som måste få en bättre lösning:

Ny cykelbro på sträckan mellan Gamla Stan och Tegelbacken

Dags för en cykelbro här! Eller varför inte ta körfält på Centralbron och göra till cykelbanor?

En ny och bred cykelbro skulle innebära att cykeltrafiken slipper denna vansinniga sträcka

Svängfesten på Riddarhuskajen skulle vara ett minne blott med en ny cykelbro
- Cykelparkering. Under 2016 ska 2 000 cykelparkeringsplatser byggas och cykelgarage vid kollektivtrafiknära lägen ska utredas:

”Cykeläpplet” – snart får vi kanske se lite spektakulära cykelparkeringar även i Stockholm!
Förbättrad drift och underhåll. Det kommer ske ökad satsning på att förbättra drift och underhåll av cykelbanor samt en ökning av så kallade reinvesteringar. Exempelvis ny beläggning, bättre belysning, breddning av cykelbanor, beskärning av buskar och träd etc. Cykeljouren ska prioritera och utveckla sitt arbete med pendlingsstråken.
Mycket bra och lovande att staden pekar ut att trafiksignalerna ska cykelanpassas. Signaler är ju en källa till stor irritation då de många gånger fungerar väldigt dåligt ur ett cykelperspektiv. Det visas tydligt i studien Cykelframkomlighet i Stockholm – ”De dominerande problemen för framkomlighet är trafiksignaler”
Förutom förbättrad framkomlighet kommer vi också att se att rödljuscyklingen kommer att minska bra att staden tar sin del av ansvaret för detta. Äntligen dags för Trafikkontoret att börja arbeta efter sin egen handbok för cykeltrafik och trafiksignaler!
Flertalet av dessa cykelåtgärder och insatser har jag skrivit massor om på bloggen. Glädjande och oerhört bra att vi nu börjar se tydliga tecken på att de förverkligas.
Vad som också övertygar är att på senaste tiden har Trafiknämnden agerat mycket tydligt och kraftfullt för att cykelplanen ska efterlevas och fullföljas. Trafiknämnden har fattat några viktiga och principiella beslut. Nämnden säger: sluta producera skit, följ angiven standard och riktlinjer – förvaltningarna har fått bakläxa vad gäller pendlingsstråket utmed Nynäsvägen vid nya bandyhallen i Tallkrogen, bakläxa vid cykelbanan och cykeltunneln i Rålambshovsparken, bakläxa vid Hornsbergs strand samt ett tydligt uppdrag att sluta ställa stolpar i cykelbanorna. Med andra ord, mycket tydliga signaler till förvaltningarna att skärpa till sig och agera efter de politiskt fattade besluten.
Så då håller vi tummarna för att Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret och Trafikkontoret skärper sig och börjar producerar bra cykelinfarstruktur. Det är inte så svårt om man anstränger sig lite.
Det är onekligen ett starkare ljus i den tidigare mörka cykeltunneln!
Relaterade inlägg:
Antal kommentarer: 7
Jocke von Scheele
Det man undrar över är vem som avgjorde att arkitekternas estetiska ambitioner gick före dina invändningar. Att arkitekten påtalar linjer och andra estetiska aspekter är ju helt i sin ordning, och de hade ju rätt i sak. Men felet ligger ju i prioriteringen mellan estetiken och trafiksäkerheten/framkomligheten. Var låg det beslutet?
Krister Isaksson
Jocke, fick sällan uppbackning av mina chefer när saker ställdes på sin spets och då väger en cykelplanerares ord och kompetens mycket lätt i dessa sammanhang. Där har du en förklaring. En annan är att politiken ställde inga krav på förvaltningarna vad gäller cykel. Det verkar vara ett annat läge nu när Trafiknämnden ju läxar upp sin förvaltning.
Christian
Hade ju gått utmärkt att behålla de rena linjerna om man i stället för ”öra” i vägbanan breddade hela cykelbanan motsvarande örats djup. Det är klart, då hade det blivit lite sämre framkomlighet för bilarna.
Tomas Granditsky
Men det är skönt att veta att linjerna är snygga när man faller efter att ha kört in i stolpen 😀
Holmis
Undras om det rentav är samma arkitekt som ligger bakom den rätvinkliga cykelbanan vid Hammarby sluss på Södermalm…..
Torbjörn Albért
Vems linje ska följa muren – cyklistens eller bilistens? I och med rättelsen blir det ju cykelbanan som får parallella linjer.
Ingrid
Jag känner igen det här från andra sammanhang. T ex en offentlig miljö där de som stod för inredningen insisterade på nakna, oskyddade, heta rör i en korridor. Så var det tills en kvinna brände sig på dem då kom skydd upp – medan arkitekten fortfarande protesterade. Somliga borde lära sig att designa istället för att styla.