Blogg

Vardagshjältar!


 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!











 






Inte mycket lycra på dessa bilder!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 16

Rickard Andersson

I dag är jag sur i dubbel bemärkelse.
Var finns cyklisterna som bryr sig om sina medcyklister på dessa bilder?
Jag lyckades cykla hem från jobbet efter en regnskur. Jag blev blöt endå. I cykelköerna genom regnblöta gator blev jag fullkomligt nedsprutad av framförvarande cyklister. Jag avill slå ett slag för kompislappen!
Om fler skulle montera denna lilla förlängning av stänkskärmen på sina penlarcyklar så skulle trivseln på våra cykelbanor öka markant.
/R


Bobban

Om Arvika-originalet ”Elis i Tasere” (Taserud) berättas många anekdoter. Förmodligen alla ”sanna”.
En jag tror min farfar berättade är att Elis en vinterkväll stoppades av polisen som sa att ”Elis sa’ ha e’ lôkte på sökkeln”. ”Sa å’ sa, dä ä’ allt môe en skulle ha. En skulle ha vanter åsså.”
Dock sägs det att han alls inte stod med ”sökkeln på si’ vänstre si’a”.


Bobban

Men varför försvann bilden på Elis-statyn. Då får du gärna ta bort min förra kommentar och den här med. (Copyright? Men det här räknas väl som redaktionellt innehåll?)


Bobban

Sorry. Jag får väl skylla på dålig uppkoppling på tåget. 😉


Krister Isaksson

Bobban, tack för dina kommentarer! Undrade om någon skulle känna igen statyn från Arvika. Du inte bara gjorde det utan bjöd på en härlig anekdot, stort tack!


Tom

Jösses, det är fullt av sådana där vettvilliga cyklister som bryter mot alla trafikregler på dessa bilder! Eller vänta, på några av bilderna står de ju och väntar på grön signal, de cyklar på cykelbanan, i cykelfältet osv. Hjälp, det verkar ju var helt vanliga, normala människor! Bilderna måste vara manipulerade…


Karin

Åh vad fint, tack tack tack!
Jag älskar att cykla, att cykla är frihet och efter min normala vintermånad (eller två) på t-banan brukar den första dagen på cykel vara årets bästa dag :-).
Jag blir dock som många andra väldigt frustrerad av hur styvmoderligt vi cyklister behandlas, och hur mycket icke förtjänt skit vi får i media, så TACK för att du, jobbar för oss, fungerar som motvikt och lyfter fram cyklister och cyklism!
Vi är på väg åt rätt håll i alla fall!


Krister Isaksson

Karin, tack själv, för att du cyklar, för dina ord!


Bruse Persson

Elis i Tasere på gågata i Arvika. (Taserud på svenska). Notera det sneda styret.
Elis var lite speciell. Som när polisen stoppade honom och för han saknade baklampa på cykeln. Då svarade han ”då äre nån som stöli de”. Varvid polismannen sa att det finns ju inte ens hål och fäste i skärmen, varvid Elis replikerade ”då har de stöli de me”.
En annan gång, blev han ånyo stoppad av polisen, denna gång för att han saknade framlammpa. Då svarade Elis att ”de e möe en skulle vilja ha, ja behöver ett par nya böxer”.


Arne B

Jag har läst detta flera gånger tidigare och tar åt mig 😉
Dina bilder speglar det jag ser varje dag längs min cykelväg; cyklister av alla slag. Den absoluta majoriteten är ovanligt vanliga människor som cyklar utan sportdetaljer och hets. Till den som inte upptäckt detta, välkommen till verkligheten! Upptäck friheten och glädjen med att cykla!
Trevlig helg, Krister!


Krister Isaksson

Bruse, härliga anekdoter, tack för dem!


Krister Isaksson

Arne B, här ser du alla dessa ”fartsyndare”, de som cyklar ihjäl sina medmänniskor, som sällan visar hänsyn, som ställer orimliga krav…
NOT!
Önskar dig också en trevlig helg!


Bitte

Tack för din kamp för mer cyklande Krister! Men en undran, varför är en viss ”klädkod” likställd med fartsyndare och tävling? Jag har gärna lycra på mig eftersom det gör min träning så mycket behagligare – men cyklar oerhört försiktigt inne i stan (om jag måste passera centrala Sthlm) pga att jag inte vill råka ut för olyckor som kan skada mig, min cykel eller andra. Jag ser också andra av min kategori cyklister som gör på samma sätt. Det är lite orättvist…


Krister Isaksson

Bitte, det var med en stor stänk ironi jag skrev de orden, ber om ursäkt, jag skulle varit tydligare. Skrev dem för att detta ord och liknande upptar mycket utrymme i medias beskrivning av cyklister i vissa städer. När det i själva verket är så att de utgör en mindre del av alla som cyklar, därför dessa bilder, därför denna mening. Delar helt din uppfattning och jag klär mig själv oftast i ”lycra” då det är mest funktionellt när man som jag pendlar runt 3 mil/dag. I andra sammanhang talar man ju om funktionskläder och det är precis vad detta är för många som cykelpendlar, tränar, tävlar osv. Sen är min egen erfarenhet att de som är ”skolade” cyklister, de som tävlar, tränar regelbundet i cykelklubb, många gånger är mycket hänsynsfulla och cyklar med stort omdöme när de cyklar i staden och på cykelbanor. De genomför sin fart-, intervall- och spurtträning på lämpligare platser. Vissa andra som förtvivlat försöker samla mil inför Vätternrunda kanske inte alltid visar samma omdöme…


Bitte

Alltså, ironin borde jag väl egentligen ha fattat 🙂 Men det kanske inte alla gör så det är nog bra med tydligheten ändå. Tänkte på det här idag när jag snällt står vid rödljuset och alla andra struntar i det och bara cyklar. Då känns det bra att vara den enda i lycra 😀


Krister Isaksson

Bitte, lycrapå!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 


Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf


Karin

Jag jobbar som landskapsarkitekt och har varit med i ett gatuprojekt på sistone där vi ritade in busskurer åt SL.
Jag tror att en stor del av problemet är att det finns tydliga riktlinjer med strikt minimimått för handikappanpassning, för att skapa en god tillgänglighet. I alla projekt kopplas en tillgänglighetsexpert in, en person som har som jobb att se till att alla regler kring det följs. Det är en perosn som alla lyssnar på, annars bråkar de (jobbigt). Det är inte dåligt, men när gatuutrymmet är begränsat och INGEN har som roll att jobba aktivt för att cyklisternas behov ska uppfyllas blir det naturligt att det är där kompromissen hamnar. Trafikplanerarna hade kunnat ha den rollen, men de studerar oftast bara kurvmallar och gatumått för bilar/bussar/lastbilar. Ett exempel på att trafikplanerarna inte tänker cykel är den nya trafiklösningen vid LO-borgen, där cykelbanan går i slalom förbi alla utfarter, med alldeles för små radier på svängarna. Tänk om man hade dragit den rakt i stället och samtidigt skapat bredare cykelbanezoner där snabbcyklare kan ta sig förbi söndagscyklister? Hade kunnat bli riktigt bra.
Sen saknas det nog tydliga riktlinjer för hur cykelbanor ska vara utformade också. Men en obligatorisk cykelbanesamordnare med mandat att agera i alla gatuprojekt skulle nog i alla fall ta oss en bra bit närmare målet.


Karin

Jo, förresten. Stockholms stad har ju en samling med riktlinjer för utformning av allt möjligt inom markbyggnad med tekniska typritningar, t.ex trappor, murar, övergångsställ och busshållplatser. Vad jag vet finns det ingen typritning för cykelbanor, det kanske kan vara något att jobba för? Om det fanns med några såna skulle det garanterat bli i alla fall BÄTTRE, då de är ett bra verktyg för landskapsarkitekter när vi ritar saker som vi inte är experter på, och det ger oss starka argument. Till exempel trafiklösningar. Ingen argumenterar mot stadens typritningar :-). Och de SKA följas när man ritar på stans mark. Lobba för det! Eller ännu bättre: tillhandahåll ritningarna åt staden, så att de är bra, med rätt radier på krökar, rätt avstånd till busskurer etc. Det vore ett utmärkt verktyg! Jag håller tummarna.


Krister Isaksson

Karin, kolla upp handböckerna Cykeln i staden (2009) och Cykelparkering i staden (2008) framtagna och utgivna av Trafikkontoret i Stockholms stad. Bör finnas på stadens hemsida. Där finns typlösningar för de flesta ”cykelsituationer”, också lösningar kring hållplatser. Handböckerna ska inom kort revideras då en del mått är för låg standard sett till hur mycket cyklandet har ökat men du finner ändå god vägledning i dem. Lycka till!


Karin

Ska absolut kolla in dem! Den om cykelparkering HAR jag sett, eventuellt i en tidigare upplaga, för jag tyckte inte riktigt att det som fanns där räckte. Men bra att få veta att den/de ska revideras, då ska jag absolut kolla på dem mer sen!
Jag hoppas att stadens representanter i alla projekt lyfter fram det projekteringsstöd kring cykling som finns mer och trycker på dess vikt i projekt. Men jag jobbar mest åt andra beställare/med annat än gatuprojekt, så jag vet inte om de kanske gör det ibland redan nu. Vet bara att det jag har sett hittills är att ingen riktigt bevakar cyklisternas intressen, medan det finns de som bevakar, ja, faktiskt alla andra intressen. Men det kanske är dig man ska ringa? I så fall gör jag det nästa gång 🙂


Andreas

Vore kul med en respons från SL – de bör ju haft tid på sig att svara nu sedan inlägget publicerades kan man tycka. Just betonggrisarna är ju tveklöst SLs ansvar och det är direkt farligt för cyklister eftersom de inte sällan är i helt avsaknad av reflexer etc. Att det skall vara så jämrans svårt…


Krister Isaksson

Andreas, de bryr sig inte. De skyller helt o hållet på väghållaren och menar att det är deras ansvar att se till att hpl är rätt placerade/utformade och när det gäller betonggrisarna skyller de ifrån sig på både väghållaren och sin egen entreprenör som placerar ut dem. Det här påverkar ju inte trafikeringen utav bussen så varför bry sig…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!


Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY


Boris

I de flesta bilar åker en eller två personer. Elller?


Jonatan florén

De flesta bilarna kör det trots allt bara en i, och sällan åker jag fullsatt buss (åker ej i rusningstider – göteborg/ulricehamn/jönköping)


Johannes Westlund

Tänkte bidra med siffror på bilåkande. För rusningstrafik i Göteborg gäller talet 1.2, i varje fall är det vad forskare vid Chalmers påstått (vill minnas att det t o m var John Holmberg som påstod det men är osäker). Alltså: 1.2 personer per bil i rusningstrafiken.
Vidare är bilden med vikcyklar lite orättvis av ett annat skäl. Bilarna kräver betydligt mer yta för att svänga in och ut ur parkeringsfickorna, något som inte åskådliggörs. Inte heller åskådliggörs att man kan stapla cyklar i flera dimensioner via innovativa tekniska lösningar vilket ger ännu bättre utnyttjande av marken samt reducerar behovet av manöveryta per plats.


StefanC

De har en liten poäng med att årstidsvariationerna ät rätt stora för cyklingen, men då skulle man kunna fundera hur man kan skulle kunna minska variationerna så att fler även cyklar på vintern. Det är glädjande att dubbdäcken säljer bättre och bättre, men dubbdäcken hjälper inte om snöröjningen falerar. Och ta upp sanden om den nu måste spridas ut. Det finns säkert en massa andra åtgärder som skulel kunna öka vintercyklingen.


Krister Isaksson

StefanC, visst är det en variation i cykelflödet över året. De studier som Trafikkontoret, VTI mfl gjort på detta område visar att man främst slutar cykla på vintern pga väglaget, inte kylan. Så det är ju precis som du säger att det finns en hel del att göra. Framför allt handlar det om att förbättra metod, teknik och rutiner för snö- och halkbekämpning. Och här har Anna Niska på VTI visat om och om igen vad som kan göras! Och det är ju inte konstigt att vintercyklandet sjunker i Stockholm så bedrövlig som vinterväghållningen är för cyklister (och gående), ni kan ju fundera på hur mycket biltrafiken skulle minska om staden snöröjde gatorna med samma standard som de snöröjer cykelbanorna. Det finns en handbok med ett helt avsnitt om detta som Trafikverket/SKL givit ut: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf
Bara att läsa, lära och sätta igång!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8


 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart ”leksakstrafikanter” som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet… När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och ”marknadsför” cykling… Tack Pär för bilden!


Antal kommentarer: 8

manne

speciellt på den sista bilden undrar man ö.h.t. vad den stolpen /refugen gör mitt i körbanan ???


Mattias

Likt bild nr 5 såg jag nu under sommaren en skylt placerad på cykelbanan mellan Jungfrusund och Ekerö centrum som hade att göra med pågående vägarbete. Det iroinska med denna skylt var att det var en 30km/h-skylt som alltså hade som syfte att få bilisterna att köra långsammare på vägen bredvid cykelbanan. Trots detta hade man alltså inte ställt skylten i körbanan utan på den redan smala dubbelriktade cykelvägen där det knappt går att mötas två cyklister.
Hur tänkte man här? Vi kan ju inte hindra bilförarna i deras framfart, trots att vi vill att de ska köra långsammare. Hmm…


Pand

Varför inte flytta tillbaka betonggrisarna och skyltarna så att motortrafikanterna inte kan missa dem?


Åsa Eriksson

Det här med stolparna… känns ju nästan som en komplott med hjälmtillverkaren Hövding. http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/hovdingstunt-pa-stureplan.htm


AndreasD

Krister, alla dessa bilder i din serie är ju rätt komiska men samtidigt så blir man så enormt frustrerad och faktiskt lite förbannad. Just nu är jag bara uppgiven och funderar lite smått på att göra som kommunen uppenbarligen vill att jag gör: Börja åka bil. På något annat sätt kan man ju inte tolka den fientliga inställningen till cyklingen i den här stan.
Snart har jag dock slutat att vara bitter – bara ett par minuter till – och försöker förstå vad som utlöser detta. Du, som har varit inne i kretsarna för några år sedan, vad har kommunen för skäl och förklaringar till detta vanligtvis? Vad gör de när det kommer in klagomål? De kan ju inte vara ovetande om att det ser ut så här lite varstans.
Vad skall vi tillsammans göra för att få dem att agera lite mer planerande i relation till just dessa tillfällen?
Tack för bra blogg


Krister Isaksson

Andreas, tack!
Jag försöker slå ann en komisk ton i dessa bloggar, mest för att jag ska härda ut och inte bli bitter och uppgiven. Dessa förhållanden, brister och många gånger rena faror gör mig upprörd, arg och besviken. Det är ett hån mot oss som väljer att cykla. Man behandlas som en andra klassens trafikant, en ”leksakstrafikant”. Det som är riktigt tråkigt är att det i stort sett ser likadant ut i hela landet, detta är inte på något sätt unikt för Stockholm. Och här har vi kanske en del av svaret på din fråga. Jag har själv ställt mig den frågan många gånger under min sk kommunala karriär. Kommuner, politiker, Trafikkontor/Gatukontor och tjänstemän är inget annat än speglingar av övriga samhället. Och hur hög status har cykeln där? Hur många cyklar och har någon som helst erfarenheter som frekvent cykelpendlare? De som arbetar i dessa förvaltningar är inget annat än ett tvärsnitt av övriga befolkningen. Man kunde ju tro att det rådde en högre grad av professionalism och en mer neutral inställning till olika trafikantslag, att man så att säga tjänade medborgarna oavsett hur de väljer att färdas, men det gör det inte. Det är enskilda tjänstemän som fullständigt skiter i sina uppgifter och ansvar, det är chefer som är konflikträdda och gömmer sig bakom ord som begränsad budget, avvägningar och nödvändiga prioriteringar. Det är interna stridigheter mellan olika avdelningar osv. Många gånger är de också fullständigt okunnig, har ingen som helst kunskap och insikt om hur det är att cykla, hur det ser ut på cykelbanorna som ingår i deras ansvarsområde och vad cyklister råkar ut för. En del är inte heller intresserad att lära sig eller ”tvingas” till det. En av de mer träffande episoder jag råkat ut för är att med driftansvarig ha inspekterat konditionen på cykelbanors beläggning från bilen! Inte ens körandes på cykelbanan utan på gatan bredvid. Att göra det med cykel var bara att glömma! Det säger en hel del tycker jag.
Vad kan man då göra? Som enskild individ är mitt bästa tips att fota dessa faror och brister, e-posta in dem till ev. felanmälan, chefen för Trafikkontoren/Gatukontoren, även e-posta till ansvarig politiker och sist men inte minst till lokaltidningen! Adresserna är många gånger lätta att hitta på kommunerna hemsida, har man sen lagrat ner dem i mobilen är det bara börja mailbomba. Men av vikt är att hålla sig saklig, att ha tålamod och uthållighet. Orkar man kan man ju även polisanmäla kommunen för framkallande av fara. Det handlar om att inte ta mer skit och agera! Och om många gör det så händer det till slut saker.


Vardagscyklist i småstad

Lysande blogg!
Skriv gärna i vilka städer det här är så dom får skämmas.


Henrik Ahlen

Bra exempel! Jag bidrar med ett hårresande exempel till: http://www.flickr.com/photos/henrikahlen/7976706813/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

KONFLIKTDESIGN!


 

Då och då dyker det upp inslag i media om den infekterade stämning som råder mellan cyklister och gående och cyklister och bilister. Nu senast var det en artikel i SVD som tog upp ämnet. Det ska uppenbarligen vara så att gående hatar cyklister enligt polisen! Läser man sedan kommentarerna till dessa artiklar så är det ibland en skrämmande och obehaglig läsning.

I och med den framväxande cykeltrafiken blir det mer och mer tydligt att vad stadsplanerare och trafikplanerare har ägnat sig åt i decennier är inget annat än KONFLIKTDESIGN.

Genom att inte behandla cykeln som ett transportmedel, att inte ge den sitt eget utrymme i transportsystemet skapas dessa konflikter. Ibland ses jag enligt systemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta skiter systemet fullständigt i cykeltrafik. Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation, den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket som ska ha rätt till väg, vad man förväntas använda för färdsätt osv. Så vad kan man då förvänta sig om det är urusel cykelinfrastruktur? Och samtidigt uppmanas att cykla av Riksdag och Regering, av Trafikverket och många av landets kommuner. Och sedan börjar många att cykla i detta urusla system! Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende. Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt, om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet…

Vill göra ett litet tankeexperiment! Om biltrafiken hade liknande infrastruktur som cykeltrafiken har idag, vilket beteende hade vi sett hos oss bilister?

Här följer några exempel på konfliktdesign

Varför ska vi dela yta med gående? Är det bra för oss som cyklar? Är det bra för oss som går?  Är det effektivt och säkert att hela tiden tvingas bromsa och väja för gående?Till höger i bilden ser vi fyra körfält plus en bred mittrefug, till vänster en stor parkeringsplats. Är detta en rimlig fördelning av trafikytor?

Ett så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm avsett för arbetspendling. På denna yta ska jag alltså som cyklist dagligen pendla, en yta som är för smal för att säkert cykla på, för smal för att dela med gående och stråket går rakt genom flera busshållplatser. Snacka om konfliktdesign! Vem vill cykla här, vem tycker det är bra att cykla här. Ändå är det här jag förväntas cykla och på ett effektivt och säkert sätt ta mig fram!

Ett till så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm, avsett för arbetspendling. Här gör vi en busshållplats och ställer ett väderskydd och träd i cykelbanan. Observera att till höger i bilden finns det väldigt mycket yta där man skulle kunnat dragit cykelbanan för att undvika denna konflikt! Men istället väljs konfliktdesign som lösning…

En central plats i landets huvudstad, Raoul Wallenbergs torg. Också det största öst-västliga cykelstråket i staden där 1000-tals cyklister passerar varje dag. Här är det en form av shared-space eller så kan man också kalla det konfliktdesign!

 

 


Antal kommentarer: 16

manne

vilken träffsäker krönika!
Det är helt hopplöst att cykla på ”sin” cykelbana från punkt A till B ibland ska man ut i trafiken och vingla, ibland försvinner cykelbanan helt spårlöst och man tar sig fram där man tycker att det passar. Till nackdel för sig själv och medtrafikanter.
Jag tror inte så mycket på att cykla mot enkelriktat etc som föreslagits. Tror bara det leder till mer bekymmer. Bättre att ge cyklisterna egna vägar och bättre utrymme (gärna på bilisternas vägar)!


Sven-Erik Olsson

Ja, det är på grund av att konfliktdesign är så spridd som jag förespråkar cykling på vägarna. Eller så är det för att jag är Lundabo.
Konfliktdesign är också när lämna företräde systematiskt används för att hejda cyklisten när cykelvägen korsar en ‘bilväg’ även där de som kör på bilvägen har att lämna företräde för bilister som kommer körande åt samma håll som den som färdas på cykelvägen. Extrakryddas dessutom ofta med att designen är sådan att om bilisten som skall lämna företräde för andra bilister vid stopp blockerar korsande cykelväg. #klagolåt


Krister Isaksson

Tack!
Själv är jag en mycket ivrig förespråkare för cykling mot enkelriktat! Om man tänker på att bara i Stockholm finns det över 200 enkelriktade gator som det skulle vara lämpligt att möjliggöra cykling mot enkelritningen. Det är mindre lokalgator, låga fordonsflöden och hastighetbegränsningen är 30 km/t. Utmed dessa gator finns ofantligt många start- och målpunkter för cyklister och genom regeländringen skulle det innebära avsevärda restidsförkortningar. Särskilt om vi aggregerar detta på samhällsnivå. Nu är det ju så att många cyklar redan mot enkelriktat, det fungerar förutom att man bryter mot trafikreglen. Och vad gäller trafiksäkerheten är det inga som helst problem visar tysk forskning, snarare tvärtom! Och betänk en sak till, är det åt något håll en bilist tittar åt är det framåt, annars är ju en vanlig förklaring vid cykelolyckor med bilister, att cyklisten bara dök upp från ingenstans!
Det är ju också så att enkelriktningen har ju aldrig satts upp för att enkelrikta cykeltrafiken, det blev bara konsekvensen pga att trafikreglerna inte är särskilt väl anpassade för cykeltrafik.


Olle Andersson

Jag cyklar i samma stad som Sven-Erik och håller med om att vägen av de orsaker han nämner är snabbare och bekvämare än cykelbanorna. För att slippa onödig aggresivitet från andra trafikanter cyklar jag likväl på cykelbanorna när jag enligt lag måste. Det finns dock många sträckor där man SKA köra på vägen, men där många cyklar på gångbanan för att de och många bilister tror att cyklar överhuvud inte får framföras på väg. Cykeln var en gång det vanligaste persontransportmedlet i landet, idag ses det, i trafikplaneringen, som ett lekredskap med en toppfart kring 15 kmh.


Cynisk Cyklist

Håller på det hela taget med, men hur skall cykelvägar designas så att cyklister åtminstone håller sig på höger sida? Utanför mitt köksfönster är det antagligen fler som cyklar mot körriktningen på den enkelriktade cykelbanan på vänster sida av vägen än som cyklar på rätt sida, och det är smala (!) cykelbanor obegripligt uppflyttade på trottoaren. De målade cykelsymbolerna hjälper uppenbarligen inte (att alla som de cyklar över är upp och ner skulle antyda något). Om man som jag har ett cykelekipage som är ungefär lika brett som cykelbanan och inte lämpar sig för hopp över höga trottoarkanter blir man mycket medveten om folk som kommer farande åt fel håll.
På tal om enkelriktat: att möta någon på en smal väg är inte roligt om man sitter på en bred trike …


Andreas

Det är underbart med den polarisation som finns när man läser kommentarerna till artikeln i SvD. Jag är inbiten fåne när det gäller att tro att enda sättet för att komma till en förändring är att separera trafikslagen. Görs inte det så fortsätter konflikterna och utlöser all den testosteronosande aggressionen mellan gående, cyklande, och körande.
Det måste läggas pengar på infrastrukturen men samtidigt tror jag också att både polisen och politikerna måste ut och visa sig – gärna på en cykel – och beivra alla de dåliga beteenden som både gående, cyklande och körande uppvisar.
Den stora skillnaden mellan bilister och cyklister är att bilisterna är helt skyddade i sina bilar och riskerar lackskador emedan cyklisten är helt oskyddad och får plikta med livet om bilisterna gör något oväntat. Kommentarer såsom: ”Nästa gång gasar jag när jag ser någon cyklist på övergångsstället” gör ju en mörkrädd.
vad är det för fel på mänskligheten när man inte kan komma överens på den här begränsade ytan.


Peter

Riktigt bra exempel på helt galna lösningar! Tyvärr finns massor av sådant runt om i Stockholm. Säkert i andra städer också.
Jag cyklar allt oftare på vägbanan, vilket jag vet kan vara olagligt, och något som retar upp bilister. Men det är bättre att köra i samma hastighet som bilarna och glida med i trafiken än att stångas med andra pendlare som vinglar eller bland fotgängare som strosar.
—–
http://hampus.biz


manne

får jag ställa en fråga som hör samman med detta blogginlägg: på vilken sida ska man möta en gående om man kommer på en kombinerad cykel/gångväg?
Det är om något ett bekymmer och olyckrisk. Jag vill hävda att det är som i trafiken att man som cyklist håller till vänster men många gångtrafikanter vet inte detta och vinglar som en yr höna framför en.
Än svårare på vissa platser där man gjort kombinerade gång/cykelbanor med streck emellan


David

Bra analys. Jag tyckte artikeln i Svd var intressant men olycklig där polisen får citeras som om det råder krig mellan fotgängare och cyklister. Likaså att de valde ett Stockholms absolut lurigaste ställen för cyklister/fotgängare. Cyklister pendlar och har fått ett par hundra meter fart när ett halvskymt övergångsställe dyker upp. Inte många vill stanna då. Inte heller när man kommer från andra hållet och precis fått upp farten. Svårlöst problem. För att inte tala om Götgatsbacken. Där skickar man in alla pendlare på en gågata. Att det inte smällt på Raoul Wallenberg är fantastiskt.


Magnus Billberger

Som en liten kontrast till allt elände så vill jag lite kort reflektera över mitt senaste besök i Stockholm: Hade som vanligt med mig vikcykeln på tåget och resan för dagen gick till KTH. Vad jag kunde uppfatta så är Kungsgatan tvärs genom stan endast cykelanpassad såtillvida att man målat cykelboxar vid korsningarna. Det var en fröjd att tillsammans med andra cyklister glida fram i dubbla led. I korsningarna snirklade cyklisterna sig förbi bilköerna och fram i boxen för att efter korsningen åter ställa upp i dubbla led. Möjligheten för en bil att köra om en cykel var mycket begränsad och dessutom ganska meningslös eftersom det snart var stopp i nästa korsning.
Jag tycker detta är ett exempel som på ett intressant sätt kontrasterar till konfliktdesignen. Åtminstone just den dagen på Kungsgatan så fungerade cykel och bil riktigt bra tillsammans och jag anser att avsaknaden av alltför mycket aktiv styrning av respektive trafikslag var en av de viktigaste faktorerna.
Jag anser att man i stadstrafik i hög grad ska styra in cyklarna att dela trafikytor med bilarna. Eventuellt i kombination med ett omkörningsförbud, dvs bilar ska inte få köra om cyklar som ligger i samma fil. Givetvis behöver en sådan trafikstyrning begränsas till vissa zoner eller vägar.


Krister Isaksson

manne, en gemensam gång- och cykelbana är just gemensam! Finns ingen regel för var man ska gå resp. cykla utan tanken är att trafikanterna ska lösa detta själva, därav gemensam. Mellan cyklister råder högertrafik. En riktig skitlösning anser jag som inte bör användas. Gynnar varken gående eller cyklister. Speglar mer ett förlegat, okunnigt och omodernt synsätt på cykeltrafik. När skylten har en linje mellan gång- och cykelsymbolen samt att beläggningen är försedd med linje eller annan markering är det en separerad gång- och cykelbana vilket innebär att man ska gå på gångbanan och cykla på cykelbanan. Cykelbanan bör för att förtydliga detta förses med cykelsymboler.
Hoppas du fått svar på din fråga!


Krister Isaksson

Magnus, håller till visa delar med dig. Och det råder en hel del restriktioner på olika delar av Kungsgatan redan idag, det är bl a genomfartsförbud för motorfordon mellan Vasagatan och Sveavägen. Och det är busskörfält åt andra hållet. Hastighetsgränsen är 30 km/t på samma sträcka. Det finns en särskild cykelsignal i korsningen Kungsgatan/Sveavägen. Delen mellan Sveavägen och Stureplan innehåller många avsnitt med busskörfält. Busskörfält som börjar redan på Sturegatan och därmed kommer inte några personbilar in på Kungsgatan därifrån. Allt detta innebär att Kungsgatan inte har någon betydande roll för biltrafiken. Det skulle vara enkelt och inte innebära några större problem för stadens trafiksystem att göra en helt renodlad buss- och cykelgata på Kungsgatan (självklart skulle varutransporter vara möjliga under vissa tider). Det är dock inte lika lätt att åstadkomma motsvarande lösning på Sveavägen, Hornsgatan, Götgatan, Ringvägen, ST Eriksgatan…


Magnus Billberger

Tack Krister för dina kommentarer. Jag bor själv inte i Stockholm så man har inte så bra detaljkoll. Jag är dock återkommande på tjänsteresor till både Stockholm och andra större städer till olika destinationer som jag ofta når med den medhavda vikcykeln eller när man reser med lite mera cykelvänliga tågoperatörer med min vanliga brukscykel.
Ditt inlägg om KONFLIKTDESIGN tycker jag är klockrent och gäller nog samtliga städer jag cyklat i. Jag upplever att man ofta genom formerna på GC-vägarna som de värsta konfliktsituationerna skapas. Härigenom tvingar man fram en hackighet i interaktionen mellan cyklister och andra trafikslag på ett sätt där man i regel alltid tvingar cyklisten till de största kompromisserna.
Det blir intressant att se vad regeringen säger om att införa 40 km/h som bashastighet inom tätbebyggt område. I sådant fall minskar hastighetsskillnaderna mellan cykel och motortrafik såpass att jag anser det än mer skäligt att begära att dessa trafiksalg måste samsas på en stor del av gatorna. Jag tror vi måste tänka brett när det gäller cykelns plats i trafiken så att man inte låser in sig på ”ett trafikslag – en trafikyta”. Det är t ex hög tid att häva kravet på att man ska cykla på GC-väg när sådan finns, detta bör vara ett val som cyklisten ska göra.


Senkommen kommentar:
På Raoul Wallenbergs torg skall man cykla på cykelbanorna. Men den som går i Arsenalgatans förlängning är mycket dåligt utmärkt. Att snedda över torget är inte tillåtet!


Krister Isaksson

LÅ, och om den är dåligt utmärkt kan man väl inte kräva att man ska cykla där? Hur ska man veta att det är en cykelbana samt var den går? Är det att vara tydlig i kommunikationen med trafikanterna?


Till Krister Isaksson:
Hur man skall veta att den finns där vet jag inte. Men där många cyklister kör in på torget från Strandvägen finns det en väl synlig cykelbana, och inget som tyder på att det är OK att kryssa bland utställningsbilder, skulpturer och sittbänkar. Känner man inte till cykelbanan så är det naturliga för varje tänkande cyklist att köra i gatan runt torget!
(I sista bilden i blogginlägget har cyklisten cykelbanan cirka 1,5 till 2 meter till vänster om sig. Hade han varit mycket uppmärksam hade han sett cykelsymbolerna strax under bildens nedre högra hörn.)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7


 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa ”Bilhinder” ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara ”cykelvänliga” och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas… Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!


Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik…




Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!


Antal kommentarer: 10

Michael Åhman

Tack Krister!
I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet – den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?


manne

usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!


Kent S

Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.
/Kent S.


staffan

borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .


Friedl Karel

kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?


Håkan

Om det finns en cykelbana så finns det också biltrafik på den. Om man inte sätter upp hinder. Skyll inte på trafikplanerarna utan ta och skäll ut närmaste bilist du ser.


Magnus Billberger

Självklart ska vi ha sådana där bommar vid alla cykelbanor. De på dina bilder ser dock delvis lite felplacerade ut. De ska ju sitta där bilar ska hindras från att köra in på cykelbanan. På bilderna 4,6,7 och 8 är de visserligen på rätt plats, men i fel riktning. De ska vridas 90 grader.


manne

jag antar att Krister redan sett detta (?) men för er som inte sett vill jag visa på en länk om forskning som visar att 8 av 10 cykelolyckor är singelolyckor som ofta beror på dåligt utformade cykelvägar typ bommar och betonggrisar mitt i vägen !….
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5257013


Cynisk Cyklist

På de få ”ersättningscykelvägarna” kring E18-bygget vid Tensta Rinkeby Kista där biltrafik inte är tillåten, förekommer grindar flitigt. Och eftersom underlaget är mer eller mindre lös grus blir det extra roligt. Hur en handikappcykel, tandem, eller nån med cykelkärra ska tas sig igenom begriper jag inte. Jag antar att de finns där för att förhindra att man far ut i byggtrafiken, men med dessa tvingas man koncentrera sig på att ta sig genom hindret i st f på korsande trafik …
Å andra sidan, utan bilhinder körs det bil på cykelbanan: har varit nära att bli nedmejad av en taxi som körde som en biltjuv och har hamnat mitt i en biljakt på cykelvägen. Och vad lider man av för vanföreställningar när man kör sin SUV som knappt får plats på GC-vägen förbi Påbjuden gång- och cykelbana med tilläggsskylt ”Ej moped”?


Krister Isaksson

manne, tack för tipset! Och du gissade helt rätt att jag redan sett o läst rapporten. Har tom skrivit om den i en blogg tidigare, ni finner den här: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/gar-det-att-overleva-som-cyklist.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*