Blogg

Var med och påverka cykling i västerort


 

Cyklar du i västerort i Stockholm? Har du idéer, synpunkter och förslag på förbättringar på cykelvägen som går mellan Hässelby och Rålambshovsparken?


Hässelbystråket mellan Hässelby och Rålambshovsparken

Kom på workshop som Trafikkontoret och Sweco arrangerar den 20 maj och dela med dig av dina idéer och synpunkter. Se mer information plus anmälan här.

 

 

 


Antal kommentarer: 12

Linda

Jag undrar varför det inte finns några säkra övergångar att korsa Bergslagsvägen? Rondeller känns inte bra som cyklist. Minst tre gångtunnlar eller dylikt bör byggas. Sen skulle jag önska att man kunde få ner farten lite, framförallt vid Tranebergsbron. Det känns farligt när man cyklar där nu.


Krister Isaksson

Linda, om du inte har möjlighet att komma på workshopen tar jag med mig dina synpunkter.


Joakim

Kul, anmält mig. Vore toppen om några större insatser hann genomföras innan Hässelbygrenen ska renoveras, misstänker att det kommer bli riktigt trångt då.


Linda

Tack Krister!
Har svårt att komma på workshopen.


Krister Isaksson

Joakim, välkommen!


Göran

Det prioriterade cykelstråket från Hässelby in mot stan har olika skepnader. Ibland bra målad, tydlig avgränsning mellan gångare och cyklister. Mellan Åkeshov och Islandstorget råder däremot lite av Vilda Västern. För bilister är det dock både konsekvent och tydligt. De som säger att allt fokus är på cykling numera har aldrig cyklat …. Många gånger tvivlar jag dessutom på att de som har ansvaret för cykling i Stockholm någonsin cyklat.


Krister Isaksson

Göran, helt klart är det mycket stora variationer på detta stråk. Kanske kan vi se detta arbete som ett litet steg mot en förändring av detta?


Jocke

Ni ”anpassar” väl farten efter gående nu när polisen börjat med laser för att få fast ”cykeldårarna” (Mitti, Söderort 28/4). Så se till att välj ut en valfri gångtrafikant och cykla bredvid denne person hela tiden för att slippa böter!


Cornelis Harders

Mycket bra initiativ: att ta in synpunkter från de som vet, de som förmodligen använder stråket dagligen!


Krister Isaksson

Cornelis, tack! Exakt, det är vår tanke. Vi kan inventera och observera massor av gånger men vi kommer aldrig fånga lika mycket som de som färdas här frekvent. Vi kan heller inte alltid fånga eller förstå hur stråket fungera över hela året eller hela dygnet. Därför är brukarnas perspektiv och erfarenheter så viktiga. Kul att TK gick med på vårt förslag.


Magnus

Kom det fram något resultat av workshoppen?


Krister Isaksson

Magnus, ja massor! 25-30 personer dök upp med stort engagemang och många synpunkter. Vi håller på med en sammanställning av dessa samt vår egen inventering av stråket. Sedan kommer vi arbeta fram små och stora åtgärdsförslag. Räknar med att kunna återkomma under hösten.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Skrotcyklar och långparkerare ska väck


 

Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:

Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.

Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.

Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.

Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.

Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.

Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.


Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN

Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 10

Non

Fint, men är inte sju dagar lite lite? Man är lätt bortrest eller sjuk i en vecka…


Krister Isaksson

Non, tror nog att använder man sin cykel tämligen regelbundet syns det att den inte är ”långtidsuppställd”. Sen står det ju ”minst sju dagar”.


Jocke von Scheele

Det där är lite problematiskt. Å ena sidan vill man ju verkligen ha bort alla gamla vrak som folk strutar i att ta hand om. Å andra sidan finns det de som hamnar i kläm. Jag åker en till ett par gånger i månaden ut till Kungsängen med pendeln och ska sen några kilometer vidare därifrån. Eftersom det är så krångligt att ta med cykeln på pendeln har jag ställt en gammal, ful men välfungerande, cykel vid pendelstationen som jag kan använda då.
Jag vet inte om den framstår som ”cykelvrak”; det beror nog på vem som tycker. Ibland har något däck tappat luften – jag brukar ha med mig en pump ifall det skulle skett.
Den cykeln var väldigt nära att bli bortforslad – det stod en skylt vid cykelparkeringen om att alla cyklar skulle forslas bort tre dagar senare en gång när jag kom förbi. Det var en ren slump att jag råkade vara där ”rätt” dag.
Å andra sidan är det ju många som missbrukar gratisparkeringen för cyklar och tycker det är en jättebra deponi, eller lagerutrymme för deras gamla vrak som de kanske ska fixa till nångång nästa sommar. Svårt det där…


Krister Isaksson

Jocke, tror faktiskt att felprocenten sett över hela staden kommer vara väldigt låg. Ok, inte kul för de enstaka som råkar ut för strulet men att uppfinna det perfekta systemet tror jag inte på.


Simon

Jättebra! Jobbade t.ex. på kafé vid Stureplan förut och den cykelparkeringen är i princip full året om, av samma cyklar. Av kanske 50 platser var det 5 som fanns tillgängliga om dagarna.
Jag har också lite svårt att förstå vad fenomenet med övergivna cyklar beror på. En cykel är ändå ett gediget hantverk som dessutom kostar en slant, jämfört med andra vardagsprylar som folk verkar vara mer försiktiga med. Jag kan tänka mig att vissa kanske vill göra sig av med sin trasiga cykel och tycker det är jättepraktiskt att bara ställa den vid ett cykelställ och känna att problemet är borta. Men hur kan det vara så omfattande?


Krister Isaksson

Simon, om du klickar på det relaterade inlägget ”Hur många skrotcyklar är det?” här ovan så kommer du se att det kanske inte är så många skrotcyklar totalt sett i hela staden. Den omfattande inventeringen som genomfördes visade att av alla parkerade cyklar som inventerats är 4 procent skrotcyklar. Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar. Självklart finns det stora lokala variationer.


ebh

Där jag bor finns ett fint gårdshus för cyklar. Det är riktigt snyggt gjort och passar bra in i miljön.
Det finns 8 bra platser med fastlåsningsmöjlighet. Där står sen 5-6 år tillbaka 16-17 cyklar. Bara 3 st används, bl a min cykel. Resten är fastlåsta i en slags huller om buller situation.
Det kommunala bostadsbolaget kan inte flytta skrotcyklarna; jag har försökt få dem till det varje år sen lång tid tillbaka. Det är ett lagbrott, egenmäktigt förfarande. Ägarna bryr sig inte. 5 av cyklarna är barncyklar. Några av ägarna till dessa är nu vuxna. Ingen använder cyklarna, ingen gör något.
När jag går in på bolagets kontor och diskuterar det här blir jag numera betraktad som någon slag rättshaverist; å nej, inte han igen!!
Mina grannar (troliga ägare) avfärdar mina påpekanden och jag kan och vill inte starta världskrig med dem om detta.
/ebh Stockholm Södermalm


Krister Isaksson

ebh, kanske ska tipsa det kommunala bostadsbolagets jurister att prata med trafikkontorets jurister. Tror nog att det går – om man vill…


niclas

Har det hänt något med detta? Det borde väl rimligtvis göras i hyfsat god tid innan semestertider, men jag har varken sett skyltar eller specialtejp.


sven moberg

Kan man tipsa Stockholm stad om att ett ställ har invaderats av skräpcyklar?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten


Har skrivit en debattartikel i Expressen om vägarbeten och vad de innebär för de som cyklar. Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten visar studier från Trafikverket och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Ni kan läsa artikeln här 

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”


 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 4

Cornelis Harders

Mycket intressant. Detta är ett bra underlag till beslut om att förvandla en hel del körfällt för bil till cykelfällt och cykelbanor. Nu finns det ingen ursäkt längre. Alla som tar upp cykels trafiksäkerhetsproblem bör se till helheten: sammanlagd är det en stor vinst för individen och samhället om många fler cyklar även om det kan ge en ökning av vissa olyckor/skador på kort sikt. Krister har dock vid ett flertal tillfällen i denna blogg påpekat att många av dessa olyckor kan byggas bort genom en bra utformat cykelinfrastruktur i kombination med rätt åtgärder inom drift och underhåll. Det är bara att sätta igång!


Krister Isaksson

Cornelis, exakt! Samtidigt är det så segt, trots all fakta och kunskap. Trots att vi vet om hälsoeffekterna, miljöeffekterna, de samhällsekonomiska effekterna – alla väldigt positiva – så händer det mycket lite när det gäller seriösa och omfattande satsningar på cykel. Såväl på statlig som kommunal nivå. Vilket tydligt visar att vårt beslutsfattande är inte på långa vägar logiskt och rationellt – beslutsfattandet är i allra högsta grad ideologist och påverkat av andra faktorer.


Kalle

Sammanfattningen får det till att det är billigt att cykla – ja, för samhället.
En enkel justering av totalkostnaden mot samhällsvinsten/kostnaden ger att CYKLA kostar 22:13 SEK/mil och BILKÖRNING 32:27 SEK/mil för individen.
Det känns som helt relevant; förra året har jag cyklat 800 mil till en kostnad på 17 002 SEK och kört bil 1600 mil till en kostnad på 51 632 SEK.
Med lite eftertanke, så stämmer bilen bra men cykeln blir i verkligheten dyrare, en racer och en CX och lite kläder hamnar snabbt på hundra tusen…
Miljö-Partiet har uttalat sig i samband med valet att Cykelavdrag i deklarationen på 250 SEK/år säkerligen motsvarar dom riktiga kostnaderna! Skojare…


Anders Fransson

Hittade den här gamla artikeln när jag letade efter alternativ till bil. Håller helt med om att cykel är det bästa alternativet och om man ser vad som händer nu 2016 i stockholm så verkar arbetet med att ge fördelar till cyklister ta fart på allvar. Jämfört med cykelstäder som Köpenhamn ligger dock Stockholm långt efter.
Det enda vettiga alternativet till att äga bil är de nya tjänsterna för bildelning, tex Ridebite. Om du missat hur en sån tjänst funkar så kan du läsa mer här. Trots allt så går inte alla transporter att lösas med cykel så den minsta påverkan på miljön blir då att låna en redan befintlig bil av en närboende. Jag har letat efter texter som jämför olika alternativ till att äga bil men har tyvärr inte hittat så mycket. Skulle vara intressant med en kommentar hur du ställer dig till bildelning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Förbifart cykel


 

Svängfest – här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron


Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen


Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa


Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar


Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 20

Felix Reychman

Heja!
Och ”* Kommentaren måste vara längre”
Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p


Krister Isaksson

Felix, tummen upp!


Pelle

Kul! Mer av detta!


Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.


Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.


Thomas

Även om svängarna varit irriterande (norrut har jag alltid fortsatt på lokalgatan istf GC-banan efter korsningen) så är det sååååå skönt att slippa den där korsningen varje dag! Det är den stora vinsten för min del. Och vad jag förstår var du Krister inblandad i att ta fram iden och lösningen en gång i tiden? Stort tack för det!


Krister Isaksson

Thomas, japp det är mitt lilla skötebarn detta! Jobbat länge för det.
Likaså genare förbindelse vid Bredängsmotet, genom tunnelbanebanken vid Västertorp och gc-broar vid Klensmedsvägen och Västbergamotet – allt finns i cykelplanen. Nu är det bara att sätta i gång och bygga!


Trafikistan

Roligt att se när något blir bättre, och så viktigt att ge positiv feedback på sånt!
Ni som varit med innan kommer att njuta varje dag av denna förbättring. Tillkommande cyklister kommer att tycka att utformningen var självklar.


Krister Isaksson

Trafikistan, och vad som är av stor vikt är att nu kan vi använda detta framöver för att visa en nivå – vad som behöver göras på andra platser.
Denna plats och åtgärd har varit en gammal dröm hos mig och som jag arbetat för i många år. Därför är det extra roligt att äntligen få se den och få cykla på den. Och som du säger, många kommer njuta av förbättringen, andra se den som självklar – då har man som cykelplanerare lyckats! 🙂


Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.


Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.


Krister Isaksson

Per, stort tack!


Peter

Härligt! Läste inlägget och passade på att ta en omväg och pröva bron på hemvägen igår. Helt suveränt, på ett sätt en så enkel och självklar åtgärd men som så länge lyst med sin frånvaro. För de som cyklar här varje dag måste det handla om rejäla tidsvinster. Och summerar vi allas tidsvinster så har vi väl räknat hem bron innan hösten! 🙂


Krister Isaksson

Peter, ja det är rejäla tidsvinster som blir av denna åtgärd. Och trafiksäkerhetsvinster. Och det handlar ju inte bara om cyklister utan även gående som får dessa vinster. Så visst är det så att om det genomfördes en samhällsekonmisk analys av denna investering så skulle den med all sannolikhet vara mycket lönsam.


Kristoffer

Så bra, cyklade där nu på förmiddagen. Skillnaden mot tidigare sträckning är som natt och dag. Håller helt med dig, vill ha mer av detta!


Jens

Utmärkt! Förstår dock inte varför man lyckades få till både en backe och en sänka på den lilla sträckan. Det tog ju sannerligen sin tid att få upp bron så man kunde kanske skottat bort lite mer av kullen på andra sidan. Men jag är ingen broingenjör.


Krister Isaksson

Jens, det enkla svarat är att staden ville inte ta ner de två träden på södra sidan. Detta innebar att det inte gick att ta bort kullen då trädrötterna skulle ha skadats. Så träden var viktigare än bra linjeföring och profil på cykelvägen. Kunde ju ha tagit ner träden och planterat nya…


Oskar

Att ”bara” ersätta träd är inte gjort i en handvändning. Det är lite leveranstid på träd. Just de på bilden lär väl vara minst hundra år. Jag tar gärna en liten uppförsbacke för att de ska få stå kvar.


Krister Isaksson

Oskar, leveranstiden på träd är avsevärt kortare än både projekteringen, upphandlingen och färdigställandet av detta projekt så det är knappast ett argument. Just oviljan att ta ned träd pga cykelinfrastruktur leder ju till en del märkliga lösningar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/svangfest.htm


Johan

Tjena!
Jo, har sett denna länge nu, men inte oväntat är den ju avstängd…
Vet inte vad det beror på, men om det hade varit en bilväg som varit avstängd så länge hade det ju blivit ett jävla liv…
Nu får man ta sig under E4:an istället, och åka nerför, uppför, trafikljus, nerför, trafikljus, uppför igen, för att komma vidare.
Den blir väl klar lagom till hösten när man slutar cykla…
Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Trafikkontoret: ”Vintercyklister är gnällspikar”


 

Så börjar ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Trafikkontoret i Stockholm som nu tröttnat på allt gnäll från vintercyklister på snöröjningen.

Freij Matsson, pressansvarig på Trafikkontoret:

– Stadens cyklister är alltför gnälliga och inte särskilt tekniska på cykeln. Därför tar vi nu detta grepp och hjälper dem att bli skickligare cyklister så att de ska kunna ta sig fram på vintern – för det är inte något fel på snöröjningen.

Darin Larsson på Trafikverket är av samma uppfattning:

– Det verkar som att cyklisterna mest är lata och bekväma. Trafikverket kämpar på med snöröjningen och är mycket nöjda med resultatet så det är inte där det brister. I Göteborg är cyklisterna inte alls lika mesiga, så där har vi mycket att lära.

Vad staden och Trafikverket nu tänker göra inför nästa vintersäsong är att anlita en av landets bästa cyklister i cykelcross – Åsa Erlandsson från Göteborg – och erbjuda Stockholms cyklister en praktisk cykelutbildning så att de bättre ska klarar snö, is, halka, grus och sand. 


Åsa Erlandsson – göteborgaren som ska lära stockholmarna att cykla Foto: Luca Mara

– Det är jättebra. Många cyklister gnäller för mycket, de behärskar inte sin cykel och är på tok för bekväma. Det är faktiskt bara att hoppa ur sadeln, ta cykeln på axeln och springa över snöhögen och sen hoppa tillbaka i sadeln – inget märkvärdigt alls! Och är det fullt av snömodd på cykelbanan är det bara göra som jag gör på cykelcrosstävlingar i sanden i Holland. Fullt ös! säger Erlandsson.

– Man måste vara beredd på att slita och bli lite skitig. Cykellivet är inte en dans på rosor. Här tycker jag faktiskt att cyklisterna i Göteborg är bättre än i Stockholm. De är tuffare och gnäller inte hela tiden. De har skills!

Hon anser också att genom att bli en bättre cyklist tekniskt sett får man fördelar året om.

– Färdigheterna på cykeln kommer ju inte bara till nytta under vintern, utan du har även nytta av dem resten av året, då du ska hoppa över betonggrisar, grindar, kantstenar, containrar, bilar och annat som hela tiden finns på cykelvägarna.

Tillsammans har Trafikverket och Trafikkontoret tagit fram ett utbildningsmaterial där Erlandsson visar hur man tar sig fram med cykeln. Det finns inga hinder, bara möjligheter (och slappa cyklister):


Inför hindret kliver Erlandsson snabbt och enkelt av cykeln,
tar sedan tag i ramen och svingar upp cykeln på axeln och springer! Hur enkelt som helst, inget stoppar en duktig och vältränad cyklist!

Möter du sedan mindre hinder i form av kantstenar, betonggrisar och dylikt är det bara att göra ett kaninskutt över hindret:

Kaninskutt – Åsa Erlandsson style! Snart något varje Stockholmscyklist klara av!

Avslutningsvis är inte snömodd och annan sörja på cykelvägarna några större problem. Där handlar det enligt Erlandsson bara om att ge järnet. Så som hon gör på cykelcrosstävlingar i den holländska sanden:

I dessa situationer brukar Erlandsson lyssna på den goa gamla Rallylåten ”Bit ihop och kom igen da!”

Håll utkik efter stadens utbildningstillfällen framöver om du vill ha möjlighet att träffa och lära av Åsa Erlandsson och bli en mycket bättre cyklist – en cyklist som enkelt och säkert forcerar varje snöhög och hinder på cykelvägen.

Slut på fladder

Men enligt Trafikverket och Trafikkontoret behöver stadens cyklister skärpa sig på ännu en punkt. Cyklisternas klädsel är inte på långa vägar särskilt lämplig när man cyklar och kan direkt orsaka olyckor.

– Nu måste det bli ordning och reda. Vi behöver få bukt med alla dessa olyckor då klädesplaggen fastnar i hjulen. Det är alldeles för lite tajta lycrakläder bland Stockholms cyklister, säger Freij Matsson.

Därför kommer staden nu införa klädkrav för cyklister i den lokala ordningsstadgan. Från och med 1 maj 2015 blir det krav på lycrakläder i innerstaden, och från och med 1 april 2016 är det tempodräkt som gäller i hela staden.

För att underlätta för stadens cyklister har Trafikkontoret tagit fram en cykeltröja i lycra med hög synlighet. Tröjor kommer att börja delas ut av ansvariga politiker och tjänstemän på cykelbanorna under nästa vecka, tröjan kan även beställas gratis på stadens hemsida. Här kan ni se ett smakprov på den fina cykeltröjan som snart alla cyklister i Stockholm måste bära:


Den gula ledartröjan, snart på alla Stockholmscyklister! Foton: Luca Mara

Vi passade på att fråga landets ledande cykelforskare Anna Niska, Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), om denna åtgärd.

– Jag tycker det är bra att Stockholm tar detta steg. Alltför många cykelolyckor beror på fladdrande kläder. Det bästa vore om Transportstyrelsen och Trafikverket tog fram ett lagförslag för hela landet som förbjuder fladdriga kläder när man cyklar. Här är motions- och tävlingscyklisterna ett bra föredöme. VTI har även lämnat rekommendationer på vilka färger som är bäst på kläderna vad gäller synbarhet och säkerhet.

Vi frågade även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) om åtgärden.

– Jag tycker det är bra att Trafikkontoret har gjort ett så grundligt arbete och att vi nu inom kort tar krafttag vad gäller framkomligheten för cyklister och cykelolyckor. Det ska bli roligt att dela ut tröjor till cyklister nästa vecka. Jag hade dock önskat lite mer grönt i tröjorna, men här får vi lägga partifärgerna åt sidan och lyssna på VTI och forskarna som vet bäst.

Från Bicyclings sida kan vi bara instämma, och vi ser fram mot cykelutbildningarna och att få se stora och gula cykelklungor i staden inom kort. Gula ledartröjor överallt för det ledande transportsättet! Förhoppningsvis följer andra städer efter inom kort.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 24

Pelle

ha, ha, bästa hittills idag!


Arne B

Två tummar upp 🙂


Krister Isaksson

Pelle, stort tack!


Krister Isaksson

Arne B, stort tack!


Magnus

Haha, härlig ironi!


Krister Isaksson

Tack Magnus!


Björn Stenberg

Äntligen lite ordning och reda! 🙂


P-G Fahrbring

Den bästa cykel artikeln på länge som skrivits i någon cykeltidning.
De här tipsen borde man redan i förskolan lära ut till barnen då blir cykling i vuxenlivet som en dans bland rosor. Kanske trafikverket nu på allvar tagit cykelproblemen på allvar


Magnus Billberger

Lysande artikel 😉 – det bästa jag läst på många år!


Krister Isaksson

Magnus, stort tack!


Dan Gunnarsson

Ha, ha, den var bra.


Krister Isaksson

Stort tack Dan!


Jimmy

April april 🙂


Cornelis Harders

Ha, ha, bra på en dag som denna!


Peter

Snyggt Krister! Ha ha


Ingrid

😀 Underbart …


Maffe Frost

Fantastiskt!


Krister Isaksson

Cornelis, har en tröja till dig när du hittat din cross och vet hur den fungerar! 😉


Krister Isaksson

Peter, tackar!


Krister Isaksson

Ingrid, tack så mycket!


Krister Isaksson

Maffe, tack!


lars johansson

Kul första april skämt! Apropå Folksams betygssättning av cykelbanor: Cykelpendlat februari Nacka Danderyd och finner att båda kommuner sköter snöröjning mycket bra. Däremot Stockholm stad usel, ffa avsnittet framför Universitetet med spårig isig cykelbana. Anmält det på nätet men får då svar , av Johanna no reply på synpunktsportalen att trafikverket sköter sträckan! Kanske borde man anlita Danderyds kommun i stället. Lars J


Kimpa

Underbart…….:)))))))))))))


Freddan L

Snygg tröja. Hoppas den kommer med i nästa ”tack för du cyklar” påse istället för reflexvästen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*