Blogg

Utvärdering: Shimano XM7 cykelsko.


Även om det var länge sedan cykelskor såg ut som narrskor, minns ett par Etto-dojjor från nittiotalet speciellt, så ville jag inför min Norge-resa ha ett par cykelskor som var någorlunda diskreta. På kravspec:en stod dessutom grov sula, vattentäta och med en läst som funkar att gå i en hel dag.

Valet föll till slut på ett par Shimano XM7:

 

Nu har jag använt dem i dryga snart två månader och jag kan bara säga att de uppfyllde mina förväntningar: ingen konstig snörningsmekanism utan skosnören kompletterade med ett kardborreband, ser ok ut, har hållt mina fötter torra och varma i temperaturer från +2 – +15 grader och jag kunde både cykla och gå i dem dagar i ända utan problem. Den ganska breda tåboxen gav mina krokiga tår den plats de behöver.

Så söker du en sko med ganska diskret, ”casual” utseende för pendling eller långfärd så kan jag rekommendera dig att kolla in Shimano XM7!

Betyg:


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Salsa Fargo – Dr Jekyll & Mr Hyde?


Det kommer ju inte som en överraskning att min Salsa Fargo skulle uppföra sig helt annorlunda utan 30 kg last än med! För där den med väskor och pakethållare var trygg och lugn, blev den utan vikthandikapp, pigg och spänstig. Ja, eller så pigg och spänstig en dryga tio-kilos stålhoj nu kan vara jämfört med dagens kolfiberspjut? Passade i alla fall på att rasta den i höstsolen efter lunch:

Lite funderingar:

  • Woodchipper-styret funkar bra att bända sig upp för backar med, det blir dock långt till broms- och växelhantaget. Inte så mycket okynnesväxlingar här inte…
  • får nog justera växelreglaget lite mer uppåt på styret. Nyper jag hårt fastnar ”växelarmen” utanpå styrlindan ibland…
  • brukar gilla WTB´s sadlar och nu efter +1000 km börjar akterpartiet acceptera även denna…
  • utväxlingen passar mina svaga ben och med 38×11 som tyngst behöver jag inte riskera fortkörningsböter
  • får se om jag ska leka lite med det Salsa kallar Alternator Dropouts, vilket ger mig möjligheten att justera hjulbasen
  • kul med möjligheten till både Rohloff, Gates-drive och 29″plus däck…

Specifikationer



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

It´s electric!


“When I turn my power on

I will go electric

Electric

Electric

Out of control

If I let the power go

People get electric”

 – Leila K

Nu ska jag bli elektrisk med! Vad tänker ni kanske nu? Har han helt tappat fattningen?

Kan väl beskriva mig som milt e-cykel-skeptisk. Likt flera andra är jag inte lika begeistrad som cykelbranschen och många andra över de elassisterade cyklarnas framfart. Både bokstavligt och bildligt. Men visst, jag förstår branschen; nya och dyra cyklar till en delvis ny målgrupp.

Jag kan lugna Er och berätta att jag ännu inte svalt e-betet med hull och hår utan att detta handlar om något annat; laddningsnoja!

Likt många andra har jag med mig mobilen på mina turer och jovisst en nygammal Nokia 3310 kanske har bra batteritid men jag vill kunna kolla Maps, kommunicera och fota. Under turen i Norge funkade det med min Huawei i superbatteriläge mellan användningarna och en powerbank med solceller, men jag sneglar ändå på en annan lösning.

Det finns ett antal lösningar där The Plug kanske är det mest kända? Hittade denna länk på datorn med ett antal andra produkter. Den är ett antal år gammal så listan har säkert uppdaterats sedan dess. Kanske vet du någon smart pryl? Tipsa mig gärna i kommentatorsfältet!

Det jag tänkte prova är PowerBug som jag hittade på ebay för 35 pund!

Visst för denna rimliga penning så får man inte alls samma snygga integrerade koppling som tex The Plug, men som sagt prislappen är en helt annan. Jag kommer under hösten och vintern para ihop den med mitt Supernova Infinity 8-nav och återkommer med feedback!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

It´s electric!


“When I turn my power on

I will go electric

Electric

Electric

Out of control

If I let the power go

People get electric”

 – Leila K

Nu ska jag bli elektrisk med! Vad tänker ni kanske nu? Har han helt tappat fattningen?

Kan väl beskriva mig som milt e-cykel-skeptisk. Likt flera andra är jag inte lika begeistrad som cykelbranschen och många andra över de elassisterade cyklarnas framfart. Både bokstavligt och bildligt. Men visst, jag förstår branschen; nya och dyra cyklar till en delvis ny målgrupp.

Jag kan lugna Er och berätta att jag ännu inte svalt e-betet med hull och hår utan att detta handlar om något annat; laddningsnoja!

Likt många andra har jag med mig mobilen på mina turer och jovisst en nygammal Nokia 3310 kanske har bra batteritid men jag vill kunna kolla Maps, kommunicera och fota. Under turen i Norge funkade det med min Huawei i superbatteriläge mellan användningarna och en powerbank med solceller, men jag sneglar ändå på en annan lösning.

Det finns ett antal lösningar där The Plug kanske är det mest kända? Hittade denna länk på datorn med ett antal andra produkter. Den är ett antal år gammal så listan har säkert uppdaterats sedan dess. Kanske vet du någon smart pryl? Tipsa mig gärna i kommentatorsfältet!

Det jag tänkte prova är PowerBug som jag hittade på ebay för 35 pund!

Visst för denna rimliga penning så får man inte alls samma snygga integrerade koppling som tex The Plug, men som sagt prislappen är en helt annan. Jag kommer under hösten och vintern para ihop den med mitt Supernova Infinity 8-nav och återkommer med feedback!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

RR: Bikepacking Bergen


Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord. Så istället för att i text beskriva min cykelresa Bergen t.o.r kommer här därför ett litet bildspel:

Vill man dessutom höra mig berätta så finns chansen med start nu idag, onsdag

kl 10:00 i Cykelradion med Tomas Jennebo och Anders Adamsson. Efter Live-sändningen går det givetvis bra att ladda ner avsnittet.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Redo för Bergen!


Ja och då menar jag både Bergen och bergen! Väskor packade, däcken pumpade och ja, cykeln är redo:

Under de tio dagar jag år borta blir det ingen uppdatering av sidan men räkna med en saftig RR när jag kommer tillbaka. Under tiden kan du följa mig på Instagram@velonavia



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*