Blogg

Trafikverket: Vi skyddar bilister, inte cyklister


 

– På de ställen där det finns räcke är det faktiskt inte för att skydda cyklister mot bilar. Det är för att skydda bilisterna mot till exempel en bergvägg. Att sätta räcke hela vägen för att skydda cyklisterna har ansetts för dyrt. Vi har följt de regelkrav som finns för den här typen av gång-och cykelväg, berättar Lisa Herland.

Detta kan vi läsa i Norrköpings Tidningar angående utbyggnaden av 2+1-väg och en gång- och cykelväg på Riksväg 51. Trafikverkets hantering av cykeltrafik, särskilt i samband med 2+1-vägar, är som jag tidigare skrivit under all kritik.


Här dånar långtradarna fram. Inget skyddsräcke för cyklister och inget vinterunderhåll. Anses för dyrt. Det är så Trafikverket arbetar för ett ökat och säker cyklande… Foto: Mikael Grip

Följt regelkrav för den här typen av gång- och cykelväg säger projektledare. Så låt oss då titta i Trafikverkets publikation Vägar och gators utformning (VGU):


Se där, ett räcke mellan vägbanan och gång- och cykelvägen! Kanske läser jag och Trafikverket olika publikationer eller så läser vi dem på olika sätt…

Så här arbetar alltså Trafikverket med regeringsuppdraget ökat och säkert cyklande.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Magnus

Att detta statliga verk inte kan följa sina riktlinjer och tänka utanför motorfordonsperspektivet förvånar mig inte ett dugg. Inte minst med deras debacle ute vid Stockholms universitet i minnet.
Borde byta namn till motorfordonsverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5582763


Per

Krister, du får väl börja med att prata med dina kollegor på Sweco eftersom de har tagit fram detta.


Krister Isaksson

Per, det är ALLTID beställarens produkt, inte konsultens. Här har uppenbarligen TRV ansett det för dyrt, knappast ett konsultbeslut.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Kalle

”…berikar stadslivet gynnar också näringsidkarna eftersom fler cyklister och gående leder till större försäljning.”
Krister, det är första gången som jag inte håller med om allt. Några få gånger har jag behövt handla med cykel och då tar jag med den in i affären! Inte så populärt.
Men jag vill inte ha min cykel stulen, så skall jag handla det minsta lilla, så tar jag bilen – den brukar stå kvar.


Krister Isaksson

Kalle, det kanske inte alltid är lämpligt att utgå från sig själv och sitt eget beteende för att dra slutsatser. Det verkar ju som många inte följer ditt mönster.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lägg ut, LÄGG UT!


 

Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.

Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Robin

Med tanke på den usla möjligheten att låsa fast cykeln skulle inte jag ställa min cykel där iaf.


Jocke von Scheele

Sån där markyta som ”blivit över” och inte riktigt går att utnyttja till något speciellt vid stadsplanering kallas ”impediment”, har jag lärt mig. Och man måste beundra kommunens kreativitet, när de på detta sätt
1. Kan utnyttja ett impediment som uppstått under motorledsramperna man byggt mitt i city.
2. Kan slå sig för bröstet och hävda att man byggt X nya cykelställ.
3. Kan pytsa iväg en försvarlig portion av ”cykelmiljarden”, utan att behöva göra ingrepp som skulle riskera att minska bilarnas utrymme.
Well played, kommunen!
Det enda tråkiga är att det blir så uppenbart hur bortslösad åtgärden är. Men man kanske skulle kunna anlägga en park där istället? Som folk kunde solbada i. Eller bygga ett dagis?


Henrik

Om jag jobbade som tjuv skulle det där vara ett drömställe att avsätta en arbetsdag på. Om det nu stod några cyklar där förstås.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 7

sven

Det ser ut som Stockholm med tanke på t-banan och bussen men det kan det ju inte vara, så dåliga är de väl inte på att trafikplanera i Stockholm.


Krister Isaksson

sven, det är Stockholm men dessa förhållanden finns på många platser i vårt land.


Marcus

Att det inte ringer en varningsklocka när två målade cyklar inte får plats att mötas i bredd på cykelbanan…


Krister Isaksson

Marcus, det skiter man i. Väghållaren har ju löst det hen anser vara viktigt att lösa – biltrafiken. Övrigt är inte lika viktigt, något gående och cyklister själva får se till att det fungerar och är säkert.


Stefan Sundström

Och kolla nybyggda norra länken vid Ropsten. Där plockade de helt enkelt bort cykelbanor när de byggde ut vägen. GC från lidingö upp mot Hjorthagen försvann helt och blev istället en större påfart till motorvägen.
Gamla Lidingövägens GC försvann från Hjorthagen och ersattes med en u korsning med åtta (8) rödljus för gående/cyklister för att ta sig de femtio meter till anslutande gc vid kungliga tennishallen.
Tack för det bilverket och Stockholm Stad!


Pelle

Apropå norra länken så ändrade man i samband med invigningen av den, trafikljusintervallerna vid övergångsstället över Vallhallavägen strax innan norrtull. Förut var det korta intervaller. Nu är troligen övergångsstället synkroniserat med hela norrtullsrondellen (som inte är en rondell utan har tre trafikljus i sig) vilket gör att det är mycket långa intervaller, när man som cyklist måste vänta samtidigt som bilarna står still i kö. Suck!


Sverker

Bilderna är ifrån Hökarängen, Stockholm. Jag saknar bilder på hur det ser ut på motstatt sida om bild 2 och bild 3 hållpatsen för Linje 173 mot Skärholmen. Den jämförelsen hade varit intressant.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Bilparkeringen full – ta cykelparkeringen


Nyligen skrev jag ett inlägg om Staden som den obotlige alkoholisten.

Låt oss fortsätta på den vägen och se om det finns framtidshopp. Så här står det i Stadsbyggnadskontorets planbeskrivning för ett nytt bostadsområde som planeras i söderort i Stockholm:

”Parkering

En flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar föreslås för punkthusen. Utbyggnad kan då ske efter behov. I ett första steg kan den inre raden i ”bakkant” på de låga huskropparna användas för bilparkering och den yttre raden mot gatan används som cykelparkering. Denna utbyggnad ger parkeringstal för bilar på 0,5 och för cyklar 2,0. Om behov uppstår finns det möjlighet att nyttjas dubbla rader för bilparkering. Cykelparkeringen kan då flytta ut mot gatan. Taket på garaget kan då ev förlängas så att cyklarna står torrt och säkert. Detta alternativ ger p-tal för bilar 0,74 och för cyklar 1,0 under tak.”      

Jaha, om bilparkeringen börjar bli full så är det bara att ta av cykelparkeringen så är allt frid och fröjd. Ett viktigt ord i stycket ovan är ”kan”. Det står alltså inte att cykelparkeringen ”ska” flytta ut mot gatan, bara att den ”kan”. Det är alltså helt upp till fastighetsägaren att avgöra om den cykelparkering som eventuellt försvinner ska kompenseras och byggas på annan plats. Cykelparkeringen behöver då heller inte längre vara under tak, dvs lika med en kvalitetsförsämring.

Vad var det Översiktsplanen sa om cykel?

”En grundläggande utgångspunkt måste vara att behandla cykeln som ett transportmedel, inte som lek eller rekreation. Det innebär bland annat att se till arbetspendlarnas behov under olika årstider och till behovet av säkra cykelförbindelser och parkeringsmöjligheter.” (s 21)


Planillustration Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadskontoret fortsätter på sin inslagna väg att prioritera stillastående bilar framför cykel – det kallas för ”en flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar” – en väldigt enkelriktad flexibilitet kan jag tycka. Någon tillnyktring för den obotlige alkoholisten verkar inte vara i sikte.

Undra när vi får läsa en planbeskrivning från Stadsbyggnadskontoret i Stockholm som säger att en full cykelparkering får utökas genom att plats tas av bilparkeringen. För insikten om att cykelparkeringen kommer att bli full och behöver utökas verkar inte finnas hos kontoret…

Relaterade länkar:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*