Blogg

Trafikverket struntar i sitt uppdrag att öka cyklingen


 

Har skrivit en debattartikel på Newsmill. Handlar om hur Trafikverket flyr från uppdraget ökad och säker cykling de haft i över 12 år. De står i stort sett kvar och spinner med hjulen på samma ställe som för 12 år sedan…

Läs gärna och kommentera!

Trafikverket, hur många fler år behöver ni för att åstadkomma denna utveckling?


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 6

Mattias

Mycket bra artikel. Skrev nedanstående på Cyklistbloggen:
Skrämmande läsning när myndigheter helt uppenbart kapitalt misslyckas med att skapa en säker och användarvänlig trafikmiljö för våra oskyddade trafikanter.
En stor eloge till både er här på Cyklistbloggen och till Krister Isaksson som lyfter dessa frågor och lägger ner tid att skriva så här bra artiklar. Hoppas verkligen att detta når fram till våra ledande politiker och ansvariga och kommer att leda till förbättring.


Krister Isaksson

Mattias, tack för dina ord, de värmer.


Johannes Westlund

Nu går det ju inte att kommentera på Newsmill, vilket är otroligt synd. Jag bojkottar stället numera, men när du skriver blir det så klart undantag.
Bra artikel. Jag uppskattar hur du alltid lyckas gräva fram detaljer som vi som inte är i branschen inte kan få koll på. Hur handböcker ser ut är exempelvis väldigt talande, men knappast något som majoriteten kan skaffa sig kunskap om på något enkelt sätt. Likaså är det inte helt lätt för en vanlig dödlig att gräva runt i STRADA och hitta intressanta uppgifter. Du har mycket unik kunskap och insikt som behöver nå ut. Sluta inte ”läcka” informationen. Mer trafikplanerar-leaks till folket!


Krister Isaksson

Tack Johannes! Ska försöka fortsätta…


Thomas

Kan inte låta bli att undra hur det ser ut i andra stora vägprojekt i landet? Kan det vara så att det vi ser i Förbifarten är inte unikt för Trafikverket? Vad skulle hända om man studerade de 30 största vägprojekten i landet, ser det lika illa ut som i förbifarten? Hur t ex kommer Trafikverket hantera cykeltrafiken i samband med nya Skurubron där det idag är bedrövliga förhållanden, kommer man ta tillfället i akt och skapa mycket god standard för cykeltrafik. Jag tvivlar…


Jonas M

Tänk facit finns där ute, ändå så svårt. Det är som du skriver bara att titta hur man gjort i flertalet holländska städer, en väl utbyggd och väl anpassad cykelinfrastruktur. Lätt att göra rätt som du säger, var ligger då problemet?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gräsrotsrevolt!


 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor…

Tack Erik för dessa härliga bilder!


Antal kommentarer: 12

STIZZE

Det ÄR i stockholm, närmare bestämt utanför min lägenhet sickla allé och precis intill sickla skiftet / hammarbybacken där så många cykelrundor börjar ifrån! Jag såg det också för några dagar sen och tog en egen bild. Roligt initiativ 🙂


STIZZE

Eller ja.. det är i nacka med ett tramptag från stockholms stads-gränsen


Sören

Vad jag har förstått, så gäller det att cyklister har vajningsplikt när det är en heldragen (kantstensmarkering) tvärs över körbanan som på bilden här. Om cykelbanan går jämt ut, altså altfalterat utan övergång är det bilarna (trafiken) på den korsande vägen som ska vaja.


Olle Andersson

Att tro att bilar har väjningsplikt mot cyklister för att cykelbanan ser ut på ett visst sätt är nog en vanlig orsak till olyckor. Det finns tillfällen när cyklar inte har väjningsplikt, men finns det inte tydliga skyltar och linjer i gatan som visar på något annat kan man lugnt anta att man ska väja för ALLT. Suck.


Krister Isaksson

Sören och Olle, Här gäller att hålla tungan rätt i munnen. Bäst är kanske att hänvisa till Transportstyrelsens mtrl o info ang cykelöverfarterhttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ En heldragen kanstensmarkering tvärs över körbanan har ingenting med regleringen/ev väjningsplikt att göra.
Problemet på denna plats är att det inte finns någon cykelöverfart alls varpå dessa regler inte är tillämpbara. Här har alltid cyklister väjningplikt då de ska korsa gatan. De har de förövrigt också vid cykelöverfart men dock så har de där lite mer rättigheter beroende på var de befinner sig på överfarten.


Olle Andersson

Det jag menar är att lagstiftningen kring cykelöverfart är så knepig att det är säkrast att vara rent förbannat försiktig. Jag har hört folk säga att ”är cykelbanan upphöjd/blåmålad/markerad med streck har jag rätt att köra rätt ut i vägen”. Inte ens när det finns lämnaföreträde-skylt och markering i vägbanan och man bevisligen har rätten på sin sida kan man räkna med att framförallt tyngre trafik ska ens lätta på gasen, än mindre stanna för en cykel. Men man kan vinka och se glad ut när de faktiskt gör det.


Johannes Westlund

Cykelöverfarter är otroligt krångliga att hålla rätt på, men betyder i praktiken att cyklisten i regel i stort sett bör stanna i varje korsning om det är medelmåttigt eller mer med trafik i området. Cyklisten har alltid väjningsplik, men i vissa fall uppstår dubbel väjningsplik när även bilvägen har väjningsplikt mot cykelbanan. Detta om det är en (obevakad) cykelöverfart, vilket ska markeras explicit med särskilda markeringar. Att detta finns är dock långt ifrån säkert, våra kommuner är usla på att hålla rätt på hur cykelvägar ska markeras upp. Saknas sådana markeringar kan man anse att cykelbanan fortsätter och att vägen bryts av utav cykelbanan och inte tvärt om. I så fall har cyklister teoretiskt sett företräde. Det vanliga fallet är dock att utformaren valt en lösning som inte ger en entydig tolkning, varför cyklister i stort sett åläggs mästra telepati.
Detta är bara några av problemen med cykelöverfarter. Det går att skriva spaltmil om dem. Min åsikt är att regelsystemet runt omkring dem är svårbegripligt och kraftigt missgynnar cyklister, samt att utformningen av dem är svårtolkad och svårläst. Detta ger upphov till stora och i praktiken livsfarliga missuppfattningar som minskar säkerheten för mjuka trafikanter. Det ger också upphov till att i onödan tvinga cyklister till stora rörelseenergiändringar, vilket gör det långsammare, jobbigare, och mindre attraktivt att cykla. Cykelöverfarter är usla för cyklister rent ut sagt.
Jag tycker att reglerna bör ändras, minst till ursprungliga högerregel-systemet. I sådant case måste också Huvudledsbegreppet utökas att gälla även parallella cykelbanor, Idealt bör dock bilister åläggas väjningsplikt medan cyklister ges företräde överallt, i princip analogt med Zebra-lagen. Detta skulle göra reglerna tydliga och också markera en tydlig viljeyttring: att cykling ska vara enkelt och smart, jämfört med biltrafik. Detta är en logisk viljeyttring då cykling är mycket bättre för samhället och stadslivet.


Olle Andersson

Precis vad jag menade.


Mattias

Haha, skön kantstensmålning!
Jag har stört mig på just den passagen många gånger när jag har cyklat över där.


Robert

Nu tänkte jag skriva något snällt om bilister, och det är att många faktiskt stannar trots att de inte har skyldighet att göra så, i alla fall när de är på väg in i rondeller. Med ögonkontakt och uppsikt brukar det gå bra. Jag tror många bilister (och cyklister) inte känner till reglerna för cykelbana-bilvägsmöte i rondeller, vilket leder till en ett visst mått av osäkerhet som i bästa fall leder till uppmärksamhet och hänsynstagande.
Eller så är det helt enkelt så att de inte uppfattar att jag är på väg att stanna eftersom jag fortsätter trampa pga fixed gear.


MikeBike

Varför ska det vara svårt att få till vettiga cykellösningar? Det saknas ju inte handböcker, råd o riktlinjer. Är det bara slöhet eller vad?


Gretsky

http://www.ntf.se/konsument/fraga1323.asp?katid=36
Detta har i alla fall jag alltid trott på 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En stad att leva i!


 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vardagshjältar!


 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!











 






Inte mycket lycra på dessa bilder!


Antal kommentarer: 16

Rickard Andersson

I dag är jag sur i dubbel bemärkelse.
Var finns cyklisterna som bryr sig om sina medcyklister på dessa bilder?
Jag lyckades cykla hem från jobbet efter en regnskur. Jag blev blöt endå. I cykelköerna genom regnblöta gator blev jag fullkomligt nedsprutad av framförvarande cyklister. Jag avill slå ett slag för kompislappen!
Om fler skulle montera denna lilla förlängning av stänkskärmen på sina penlarcyklar så skulle trivseln på våra cykelbanor öka markant.
/R


Bobban

Om Arvika-originalet ”Elis i Tasere” (Taserud) berättas många anekdoter. Förmodligen alla ”sanna”.
En jag tror min farfar berättade är att Elis en vinterkväll stoppades av polisen som sa att ”Elis sa’ ha e’ lôkte på sökkeln”. ”Sa å’ sa, dä ä’ allt môe en skulle ha. En skulle ha vanter åsså.”
Dock sägs det att han alls inte stod med ”sökkeln på si’ vänstre si’a”.


Bobban

Men varför försvann bilden på Elis-statyn. Då får du gärna ta bort min förra kommentar och den här med. (Copyright? Men det här räknas väl som redaktionellt innehåll?)


Bobban

Sorry. Jag får väl skylla på dålig uppkoppling på tåget. 😉


Krister Isaksson

Bobban, tack för dina kommentarer! Undrade om någon skulle känna igen statyn från Arvika. Du inte bara gjorde det utan bjöd på en härlig anekdot, stort tack!


Tom

Jösses, det är fullt av sådana där vettvilliga cyklister som bryter mot alla trafikregler på dessa bilder! Eller vänta, på några av bilderna står de ju och väntar på grön signal, de cyklar på cykelbanan, i cykelfältet osv. Hjälp, det verkar ju var helt vanliga, normala människor! Bilderna måste vara manipulerade…


Karin

Åh vad fint, tack tack tack!
Jag älskar att cykla, att cykla är frihet och efter min normala vintermånad (eller två) på t-banan brukar den första dagen på cykel vara årets bästa dag :-).
Jag blir dock som många andra väldigt frustrerad av hur styvmoderligt vi cyklister behandlas, och hur mycket icke förtjänt skit vi får i media, så TACK för att du, jobbar för oss, fungerar som motvikt och lyfter fram cyklister och cyklism!
Vi är på väg åt rätt håll i alla fall!


Krister Isaksson

Karin, tack själv, för att du cyklar, för dina ord!


Bruse Persson

Elis i Tasere på gågata i Arvika. (Taserud på svenska). Notera det sneda styret.
Elis var lite speciell. Som när polisen stoppade honom och för han saknade baklampa på cykeln. Då svarade han ”då äre nån som stöli de”. Varvid polismannen sa att det finns ju inte ens hål och fäste i skärmen, varvid Elis replikerade ”då har de stöli de me”.
En annan gång, blev han ånyo stoppad av polisen, denna gång för att han saknade framlammpa. Då svarade Elis att ”de e möe en skulle vilja ha, ja behöver ett par nya böxer”.


Arne B

Jag har läst detta flera gånger tidigare och tar åt mig 😉
Dina bilder speglar det jag ser varje dag längs min cykelväg; cyklister av alla slag. Den absoluta majoriteten är ovanligt vanliga människor som cyklar utan sportdetaljer och hets. Till den som inte upptäckt detta, välkommen till verkligheten! Upptäck friheten och glädjen med att cykla!
Trevlig helg, Krister!


Krister Isaksson

Bruse, härliga anekdoter, tack för dem!


Krister Isaksson

Arne B, här ser du alla dessa ”fartsyndare”, de som cyklar ihjäl sina medmänniskor, som sällan visar hänsyn, som ställer orimliga krav…
NOT!
Önskar dig också en trevlig helg!


Bitte

Tack för din kamp för mer cyklande Krister! Men en undran, varför är en viss ”klädkod” likställd med fartsyndare och tävling? Jag har gärna lycra på mig eftersom det gör min träning så mycket behagligare – men cyklar oerhört försiktigt inne i stan (om jag måste passera centrala Sthlm) pga att jag inte vill råka ut för olyckor som kan skada mig, min cykel eller andra. Jag ser också andra av min kategori cyklister som gör på samma sätt. Det är lite orättvist…


Krister Isaksson

Bitte, det var med en stor stänk ironi jag skrev de orden, ber om ursäkt, jag skulle varit tydligare. Skrev dem för att detta ord och liknande upptar mycket utrymme i medias beskrivning av cyklister i vissa städer. När det i själva verket är så att de utgör en mindre del av alla som cyklar, därför dessa bilder, därför denna mening. Delar helt din uppfattning och jag klär mig själv oftast i ”lycra” då det är mest funktionellt när man som jag pendlar runt 3 mil/dag. I andra sammanhang talar man ju om funktionskläder och det är precis vad detta är för många som cykelpendlar, tränar, tävlar osv. Sen är min egen erfarenhet att de som är ”skolade” cyklister, de som tävlar, tränar regelbundet i cykelklubb, många gånger är mycket hänsynsfulla och cyklar med stort omdöme när de cyklar i staden och på cykelbanor. De genomför sin fart-, intervall- och spurtträning på lämpligare platser. Vissa andra som förtvivlat försöker samla mil inför Vätternrunda kanske inte alltid visar samma omdöme…


Bitte

Alltså, ironin borde jag väl egentligen ha fattat 🙂 Men det kanske inte alla gör så det är nog bra med tydligheten ändå. Tänkte på det här idag när jag snällt står vid rödljuset och alla andra struntar i det och bara cyklar. Då känns det bra att vara den enda i lycra 😀


Krister Isaksson

Bitte, lycrapå!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 


Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf


Karin

Jag jobbar som landskapsarkitekt och har varit med i ett gatuprojekt på sistone där vi ritade in busskurer åt SL.
Jag tror att en stor del av problemet är att det finns tydliga riktlinjer med strikt minimimått för handikappanpassning, för att skapa en god tillgänglighet. I alla projekt kopplas en tillgänglighetsexpert in, en person som har som jobb att se till att alla regler kring det följs. Det är en perosn som alla lyssnar på, annars bråkar de (jobbigt). Det är inte dåligt, men när gatuutrymmet är begränsat och INGEN har som roll att jobba aktivt för att cyklisternas behov ska uppfyllas blir det naturligt att det är där kompromissen hamnar. Trafikplanerarna hade kunnat ha den rollen, men de studerar oftast bara kurvmallar och gatumått för bilar/bussar/lastbilar. Ett exempel på att trafikplanerarna inte tänker cykel är den nya trafiklösningen vid LO-borgen, där cykelbanan går i slalom förbi alla utfarter, med alldeles för små radier på svängarna. Tänk om man hade dragit den rakt i stället och samtidigt skapat bredare cykelbanezoner där snabbcyklare kan ta sig förbi söndagscyklister? Hade kunnat bli riktigt bra.
Sen saknas det nog tydliga riktlinjer för hur cykelbanor ska vara utformade också. Men en obligatorisk cykelbanesamordnare med mandat att agera i alla gatuprojekt skulle nog i alla fall ta oss en bra bit närmare målet.


Karin

Jo, förresten. Stockholms stad har ju en samling med riktlinjer för utformning av allt möjligt inom markbyggnad med tekniska typritningar, t.ex trappor, murar, övergångsställ och busshållplatser. Vad jag vet finns det ingen typritning för cykelbanor, det kanske kan vara något att jobba för? Om det fanns med några såna skulle det garanterat bli i alla fall BÄTTRE, då de är ett bra verktyg för landskapsarkitekter när vi ritar saker som vi inte är experter på, och det ger oss starka argument. Till exempel trafiklösningar. Ingen argumenterar mot stadens typritningar :-). Och de SKA följas när man ritar på stans mark. Lobba för det! Eller ännu bättre: tillhandahåll ritningarna åt staden, så att de är bra, med rätt radier på krökar, rätt avstånd till busskurer etc. Det vore ett utmärkt verktyg! Jag håller tummarna.


Krister Isaksson

Karin, kolla upp handböckerna Cykeln i staden (2009) och Cykelparkering i staden (2008) framtagna och utgivna av Trafikkontoret i Stockholms stad. Bör finnas på stadens hemsida. Där finns typlösningar för de flesta ”cykelsituationer”, också lösningar kring hållplatser. Handböckerna ska inom kort revideras då en del mått är för låg standard sett till hur mycket cyklandet har ökat men du finner ändå god vägledning i dem. Lycka till!


Karin

Ska absolut kolla in dem! Den om cykelparkering HAR jag sett, eventuellt i en tidigare upplaga, för jag tyckte inte riktigt att det som fanns där räckte. Men bra att få veta att den/de ska revideras, då ska jag absolut kolla på dem mer sen!
Jag hoppas att stadens representanter i alla projekt lyfter fram det projekteringsstöd kring cykling som finns mer och trycker på dess vikt i projekt. Men jag jobbar mest åt andra beställare/med annat än gatuprojekt, så jag vet inte om de kanske gör det ibland redan nu. Vet bara att det jag har sett hittills är att ingen riktigt bevakar cyklisternas intressen, medan det finns de som bevakar, ja, faktiskt alla andra intressen. Men det kanske är dig man ska ringa? I så fall gör jag det nästa gång 🙂


Andreas

Vore kul med en respons från SL – de bör ju haft tid på sig att svara nu sedan inlägget publicerades kan man tycka. Just betonggrisarna är ju tveklöst SLs ansvar och det är direkt farligt för cyklister eftersom de inte sällan är i helt avsaknad av reflexer etc. Att det skall vara så jämrans svårt…


Krister Isaksson

Andreas, de bryr sig inte. De skyller helt o hållet på väghållaren och menar att det är deras ansvar att se till att hpl är rätt placerade/utformade och när det gäller betonggrisarna skyller de ifrån sig på både väghållaren och sin egen entreprenör som placerar ut dem. Det här påverkar ju inte trafikeringen utav bussen så varför bry sig…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!


Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY


Boris

I de flesta bilar åker en eller två personer. Elller?


Jonatan florén

De flesta bilarna kör det trots allt bara en i, och sällan åker jag fullsatt buss (åker ej i rusningstider – göteborg/ulricehamn/jönköping)


Johannes Westlund

Tänkte bidra med siffror på bilåkande. För rusningstrafik i Göteborg gäller talet 1.2, i varje fall är det vad forskare vid Chalmers påstått (vill minnas att det t o m var John Holmberg som påstod det men är osäker). Alltså: 1.2 personer per bil i rusningstrafiken.
Vidare är bilden med vikcyklar lite orättvis av ett annat skäl. Bilarna kräver betydligt mer yta för att svänga in och ut ur parkeringsfickorna, något som inte åskådliggörs. Inte heller åskådliggörs att man kan stapla cyklar i flera dimensioner via innovativa tekniska lösningar vilket ger ännu bättre utnyttjande av marken samt reducerar behovet av manöveryta per plats.


StefanC

De har en liten poäng med att årstidsvariationerna ät rätt stora för cyklingen, men då skulle man kunna fundera hur man kan skulle kunna minska variationerna så att fler även cyklar på vintern. Det är glädjande att dubbdäcken säljer bättre och bättre, men dubbdäcken hjälper inte om snöröjningen falerar. Och ta upp sanden om den nu måste spridas ut. Det finns säkert en massa andra åtgärder som skulel kunna öka vintercyklingen.


Krister Isaksson

StefanC, visst är det en variation i cykelflödet över året. De studier som Trafikkontoret, VTI mfl gjort på detta område visar att man främst slutar cykla på vintern pga väglaget, inte kylan. Så det är ju precis som du säger att det finns en hel del att göra. Framför allt handlar det om att förbättra metod, teknik och rutiner för snö- och halkbekämpning. Och här har Anna Niska på VTI visat om och om igen vad som kan göras! Och det är ju inte konstigt att vintercyklandet sjunker i Stockholm så bedrövlig som vinterväghållningen är för cyklister (och gående), ni kan ju fundera på hur mycket biltrafiken skulle minska om staden snöröjde gatorna med samma standard som de snöröjer cykelbanorna. Det finns en handbok med ett helt avsnitt om detta som Trafikverket/SKL givit ut: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf
Bara att läsa, lära och sätta igång!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*