Trafikverket sänker ambitionsnivån för cykel – ”good enough” duger
Blogg

Trafikverket sänker ambitionsnivån för cykel – ”good enough” duger


Har tagit del av en nyhet på Trafikverkets intranät – en så kallad ”uppstickare”:
”Billigare och bättre gång- och cykelvägar genom samarbete”

 

Av rubriken på intranätet kan man få uppfattningen att nu ska Trafikverket arbeta för bättre cykelvägar – det låter lovande!

När man sedan läst hela artikeln finns där absolut ingenting som redovisar hur cykelvägarna ska bli bättre – ingenting. Det är däremot en längre redogörelse över hur cykelvägarna eventuellt ska bli billigare. För Trafikverket är av uppfattningen att cykelvägar redan i utgångsläget är dyra:

”…hur arbetet med gång- och cykelvägar kan bli bättre och mindre dyra.”

Det verkar som Trafikverket helt missar syftet med cykelvägar: att man ska kunna cykla säkert och framkomligt på dem. Ni vet, så som de resonerar och bygger vägar. Men ingenstans i artikeln nämns detta. Ordet trafiksäkerhet existerar överhuvudtaget inte – vilket ju kan tyckas märkligt då cyklande nu är det trafikslag som är mest skadedrabbat, och vi har en nollvision.

Hur ska då cykelvägarna bli ”bättre” och billigare?

Jo genom samarbete med entreprenörerna. Trafikverket själva säger sig inte ha den kunskapen. De ska fråga dem de kontrakterar. Man kan ju fråga sig vad entreprenörer vinner på att cykelvägar blir billigare, vilket är deras incitament för detta? Det kan ju i och för sig stimuleras med bonusar och fördelar i kommande upphandlingar. Blir det billigare så?

Men hur blir det ”bättre” cykelvägar till följd av samarbetet? Har entreprenörerna bra kunskap om hur man utformar och bygger säkra och framkomliga cykelvägar? Tar vi del av studier från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) är det tvärtom. VTI redovisar att det finns stora brister vad gäller kunskap och det finns förutfattade meningar och fördomar när det kommer till entreprenörer och cykeltrafik. Men de ska nu Trafikverket luta sig mot för att som de säger göra ”bättre” cykelvägar.

Verket uttrycker också att målet är egentligen inte ”bättre” – det handlar i stället om att nöja sig med ”good enough”. Det handlar alltså uteslutande om att spara pengar genom att sänka ambitionen. Det ska inte bli ”optimalt”, eller ens ”bra” när man bygger cykelvägar. Det ska bli ”good enough”. Aldrig att vi hör liknande när det gäller vägar.

Låt oss då studera vad ”good enough” skulle innebära i verkligheten. Vi tar cykelvägarna i projektet Tvärförbindelse Södertörn. Vägen som planeras är i det närmaste spikrak, väl dimensionerad och med mycket hög säkerhet – state of the art. Cykelvägen går i många och långa omvägar och ständigt upp och ner. Patrik Kronqvist (Expressen) beskriver det som att cykelvägarna verkar ritade av någon som varit berusad. Dessa cykelvägar kan då enligt Trafikverket sannolikt göras billigare, genom att fråga entreprenörerna – kanske skippa asfalten på cykelvägen. Dock oklart hur cykelvägarna ska göras bättre. Fast detta har Trafikverket redan fått information om – hur cykelvägarna kan bli bättre. Och inte genom att fråga några entreprenörer.

Genom att brukarna – de cyklande – hörde av sig under samrådet av Tvärförbindelsen. Kritiken över vad Trafikverket planerade för cykel i Tvärförbindelsen var svidande. Och Trafikverket svarade:

”…väl medvetna om att det finns saker att förbättra…”

”…se över och justera utformningen av gång- och cykelvägen utmed hela sträckan utifrån inkomna synpunkter.”

”Vi håller med om att vissa korsningspunkter kan förbättras och har satt igång arbetet med att projektera om.”

”…vi kommer att göra vårt bästa för att förbättra gång- och cykelvägen utifrån de synpunkter som har kommit in.”

 

Så detta handlar alltså inte om att göra ”bättre” cykelvägar. Det handlar uteslutande om att göra billigare cykelvägar – att göra ”good enough”. Och därmed den uppenbara risken att bygga ännu sämre cykelvägar.

Sedan införandet av nollvisionen har mycket handlat om att göra bättre och säkrare vägar – det har  inneburit ökade kostnader för vägbyggen – i mångmiljardklassen. Men för cykeltrafiken ska Trafikverket lyckas med konststycket att bygga bättre och billigare. Verkat har dock inte kunskapen själva hur det ska gå till, de ska fråga entreprenörer. Hos vilka det finns dokumenterat att det råder bristande kunskap när det gäller cykeltrafik.

Vi kan här ana Trafikverkets ambitioner för framtiden. Det ska bli ännu billigare än i dag. Dagens nivå för cykeltrafiken är helt enkelt för lyxigt, istället ska Trafikverket sikta på ”good enough”. Det är så Trafikverket satsar på ökad och säker cykling.

Det fanns en mycket insiktsfull och självrannsakande kommentar från en medarbetare på Trafikverket till artikeln på intranätet:

”Det är ett viktigt område att vi börjar skapa väl fungerande och attraktiva GC-vägar. Det är ett svårt eftersatt område där Trafikverket fått utstå omfattande hård och välförtjänt kritik. Hur jobbar ni med lärandet? Den viktigaste gruppen att hämta återkoppling från är rimligen cyklisterna och det borde vara extra intressant att lyssna på cyklister som dessutom jobbar inom branschen.”

 

Nedan artikeln från Trafikverkets intranät:



 

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram


Bicycling nummer 6!

I detta nummer bjuder vi på:

  • Går på djupet om däckstryck!
  • Åker till magiska Ticino
  • Hur du klär dig i vinter
  • och tar tempen på Julia Borgström, vår nya cykelstjärna!

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Utformningen sket sig – dags att måla!
Blogg

Utformningen sket sig – dags att måla!


Stenpiren i Göteborg. Ett prisbelönt stadsbyggnadsprojekt. Som fullständigt nonchalerat cykeltrafiken (och gång). Gestaltningen var så mycket viktigare än att skapa trygga och grundläggande förutsättningar för cyklande och gående. Och nu står man där, och måste erkänna sitt kapitala misslyckande. Genom att ännu en gång kladda ut lite färg – ni vet i ett desperat försök att lösa den konfliktdesign som man själva skapat. Genom sin okunskap, och nonchalans. Undra om inblandade följt upp projektet och lärt sig något?


Så kan man också utforma en cykelbana. Men det blev inte särskilt tydligt för någon. Allra minst för de som går och cyklar på platsen. Foto: Rolf Broberg Trafik i stan

Men nu har konfliktdesignen fått sin räddare – lite färg har kladdats ut. Så nu gäller det att ”Se upp”! Antagligen för att undvika attackerande sjöfåglar…


Glasklart! Foto: Jonathan Frykberg

Men visst blev det fint med lite gul färg på den mycket påkostade granitbeläggningen – jättefint. Vi kan även kalla det för ett fullständigt underkännande av utformningen – när man nu känner sig tvingad att ta till sådan här sminkagrisenåtgärder.

Läs gärna Trafik i stan´s mycket läsvärda och utförliga genomgång av projektet Stenpiren och utformningens konsekvenser för gående och cyklande.

Inom kort kommer vi i Stockholm få uppleva något liknande, bara i något större skala – Nya Slussen. Svenskt stadsbyggande verkar ha en förkärlek att behandla cykeltrafik (och gång) med nonchalans och förakt. Samt stor okunskap.

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram


Antal kommentarer: 6

Hanna Ljungblad

Detta är ett forskningsprojekt som genomförs av högskola/universitetet i Odense tillsammans med COWI för att testa mätningsmetoder och åtgärder för fotgängarrörelser och samverkan med cykel. Ytterligare projekt görs i andra städer bla Köpenhamn. Forskningsprojektet har polistillstånd för att genomföra sin studie. Det är alltså inte ett initiativ från trafikkontoret.


Andreas Fredriksson

Detta är ett forskningsprojekt som bedrivs av bland annat Roskilde universitet och COWI. Detta är alltså inte ett försök att åtgärda, i ditt tycke, misslyckad utformning. Det vore väldigt bra om du tog reda på fakta innan du raljerar över saker och ting.
Vänliga hälsningar
Andreas


Krister Isaksson

Andreas – tack för info, alltid bra att få mer kunskap.
Blir nyfiken på bakgrunden till forskningsprojektet – kan du redogöra för det eller finns kanske en länk där det går att läsa mer?
Funderar även över problembeskrivningen för forskningsprojektet – finns de tillgängliga eller att du redovisar dem?
Och varför denna plats har valts ut – kan du informera om detta?


Pontus Haag

Hej,

För att undvika missförstånd kring detta vill COWI förtydliga vad detta handlar om och varför det nu finns tillfälliga markeringar som målats.

De tillfälliga markeringarna kommer att finnas på plats under cirka en vecka för att testa och utvärdera olika lösningar för att förbättra Stenpiren ur ett fotgängarperspektiv. När testveckan är över kommer markeringar tas bort. Den data som samlas in genom registrering av rörelser, kommer ge svar på om de nu testade markeringarna skapat några förändringar i exempelvis hastighet på platsen eller rörelsemönster.

Testet är en del av ett större forskningsprojekt som ska hitta metoder som kan göra platser mer fotgängarvänliga. Projektet drivs av oss på COWI och liknande tester utförs i Oslo och Köpenhamn. Trafikkontoret i Göteborgs kommun är inte en del av projektet. Testerna från Göteborg och Stenpiren kommer vara en del av ett forskningsprojekt, vars resultat planeras att publiceras i slutet av 2023.

Läsa gärna mer om projektet på : https://www.cowi.se/insights/urban-walking-vart-aer-vi-paa-vaeg

/Pontus Haag, kommunikationschef COWI.


Joel

Hm… så istället för att åtgärda, låt det bli forskningsprojekt?
Det låter billigare , ja. Men inte bättre.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Elskåpet är rivet!
Blogg

Elskåpet är rivet!


Se där, svårare än så här var det inte. Elskåpet som stod mitt i cykelbanan är nu rivet. Och förhoppningsvis kommer det aldrig tillbaka igen. Vem vet, kanske Exploateringskontoret till och med lärde sig något av detta. Nu hoppas jag bara att de återställer cykelbanan på ett lämpligt sätt och ser till att vägmarkeringsmassan tas bort utan att orsaka skador på beläggningen.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 


Antal kommentarer: 1

Filip farsta medborgare.

Otroligt snyggt skött av exploateringskontoret. Erkände sitt misstag. Lyhörda gentemot medborgarna. Agerade snabbt med att uppföra tillfälliga skyddsåtgärder samtidigt som man hela tiden utredde hur elskåpet skulle flyttas. Och nu är det flyttat. På mindre än två månader. Det vittnar om kompetens. Det är nog dags för dig Krister att be om ursäkt för den tonen du har fört. Ingen är immun mot misstag, inte heller du. Det är hur vi hanterar dessa misstag som spelar roll och därför bör definiera oss, både privat och professionellt. Det har ExplK gjort. Är du redo att göra detsamma?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att välja cykel
Blogg

Att välja cykel


Då och då får jag frågan vilken cykel ska man välja. Så nu tänkte jag berätta hur jag och min dotter gick till väga när det var dags för henne att skaffa en ny cykel.

Vi har sådan tur att bara några hundra meter från där vi bor ligger en bra cykelaffär med ett stort utbud av olika cyklar och proffsig personal. Så vi hoppade upp på cyklarna och cyklade i väg till Sportson.


Ny cykel på gång – förväntningarna är stora!

Inne i affären finns ett hav av cyklar, man blir nästa förblindad av utbudet och man vill ju klämma och känna på nästan alla!

Alltid testa bromsarna, varför är det så?

För att hjälpa dig på vägen vid val av cykel har Sportson utvecklat en ”Cykelväljare”. Du skriver in din längd, din önskade budget och klickar för dina önskemål samt hur du främst kommer att använda cykeln och ut trillar sedan ett urval av cyklar. Sagt och gjort, vi fick hjälp av Jennifher och det som kom ut när dottern berättat mer om sitt cyklande var diverse hybridcyklar. Det vill säga tämligen lätta cyklar, lite sportiga, flera växlar, hydrauliska bromsar mm. Cyklar som man också kan bygga på med olika tillbehör så som till exempel skärmar, pakethållare.

Sett till att jag vet hur min dotter cyklar och var, samt vad hon själv berättar och tycker om olika cyklar så var detta en bra träff av ”cykelväljaren”. Hon vill absolut inte ha en tung och otymplig cykel. Hon vill kunna cykla tämligen långt (inte landsväg) och förhållandevis snabbt. Hon har heller inget behov av att ha med sig massor av packning, de gånger hon har med sig grejer använder hon ryggsäck.


”Cykelväljaren”

Så nu var det bara att börja gå igenom ett antal olika hybridmodeller, olika storlekar samt provcykla dem. Även cykla några andra cykelmodeller för att jämföra och känna skillnaderna. Detta är verkligen något jag starkt rekommenderar – testcykla många cyklar och gärna olika typer av cyklar. Då kommer du känna skillnaderna och sannolikt vad du uppskattar mer eller mindre.


Testcykling pågår!

När sen dottern valt cykel var det dags för Daniel att skruva ihop den och montera på tillbehör, medan hon stod utanför och trånade efter sin nya cykel.


Daniel monterar och utanför ett olidligt och otåligt väntande!

Färdig!
Nu cyklar vi hem med den nya cykeln med leende på läpparna. Jag gillar verkligen cykelaffärer som man kan cykla in och ut ur!

 

Vi har många cyklar i min familj. Ofta fixar jag med dem själv men ibland finns inte tiden eller att jag helt enkelt inte har tillräcklig kunskap och reservdelar. Då är det så himla skönt att ha en bra cykelaffär med verkstad, bara några hundra meter från bostaden, där jag kan få hjälp med cyklarna.

Tack Jennifher, Fredrik, Daniel med flera på Sportson för hjälp och tålamod när vi skulle köpa cykel! Vi ses när det är dags för första servicen!

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Lilla Lidingöbron klar – och jag hade ett finger med i spelet!
Blogg

Lilla Lidingöbron klar – och jag hade ett finger med i spelet!


Att arbeta med trafikplanering och cykelinfrastruktur är många gånger arbeten och projekt med långa tidshorisonter och det kan ta lång tid innan man får se resultaten av sina insatser.

Ett projekt som jag blev inblandad i för 7 – 8 år sedan var Lilla Lidingöbron. En helt ny bro för gång, cykel och spårväg planerades mellan Lidingö och Stockholm (Ropsten). Projektet efterfrågade specialistkunskap och s.k. expertstöd vad gäller cykelplanering och cykelinfrastruktur. Projektledaren ville säkerställa att de fick med rätt förutsättningar inför upphandlingen, utformningen och byggnationen av bron. Och jag fick det uppdraget – mycket smickrande.

Och nu är bron klar!

Gång- och cykeldelen invigdes igår den 11 oktober. Det återstår att slutligen färdigställa anslutningarna på var sida av bron och nästa år är spårvagnsdelen av bron klar.

 

 

Det blev en bra och fin lösning för cykeltrafiken tycker jag. Lite synd dock att gångdelen blev lite smal, för smal tycker jag vilket jag även påtalade i min roll som expertstöd. Men det går inte att få allt, kompromisser sker hela tiden, och förhoppningsvis kommer det fungera.

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 

Bilder: Fredrik Langdal



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bättre cykelinfrastruktur = bättre för gående
Blogg

Bättre cykelinfrastruktur = bättre för gående


I Stockholm poppar då och då en föreställning upp att cykelinvesteringarna som görs runt om i staden innebär försämringar för gångtrafiken – det kommer inget gott utav dessa cykelåtgärder. Inför valet bildades till och med ett parti som starkt försökte slå mynt av detta. Så jag tänkte gå igenom ett antal cykelinvesteringar som gjorts under några årtionden här i Stockholm och kort redovisa vad som då även gjordes för gångtrafiken. Det blir många exempel, helt enkelt därför att det är väldigt mycket som har gjorts – för cykel- och gångtrafiken.

När man studerar alla dessa exempel så framkommer en tydlig sak: de har inte försämrat för gångtrafiken. Det är faktiskt precis tvärtom: de har inneburit tydliga och mätbara förbättringar. Förbättringar vad gäller gåendes framkomlighet, säkerhet, trygghet och en mer tilltalande gatumiljö.

Men är man av uppfattningen att cykeltrafik inte ska existera överhuvudtaget – då är det ju klara och tydliga försämringar som har skett. Oavsett vad som faktiskt har gjorts.

Så häng med på en tur runt om i Stockholm så kollar vi in vad som gjorts!

Västerbronedfarten

Här upphörde gångbana och gående hänvisades till att antingen ta en omväg i parken – via trappor – eller att fortsätta gå på en smal cykelbana. Ingen bra och trevlig miljö för varken gående och cyklande:

Så då skapades en en gångbana och en cykelbana – bättre för gående, bättre för cyklande.


Före och efter. Före: ingen gångbana – omväg via parken och trappor eller gå på cykelbanan. Efter: gångbana och cykelbana

 

Ulvsundavägen

Här var det på långa sträckor minst sagt undermålig infrastruktur och förhållanden för både gående och cyklande. Omfattande omarbetningar gjordes av trafikmiljön vilket ledde till avsevärt bättre förhållanden för gående och cyklande:

 

Här kan ni se fler bilder om förändringen av gång- och cykelbanan på Ulvsundavägen.

 

Korpmossevägen

Här gick gång- och cykelvägen i en lång omväg och över ett oreglerat, icke hastighetssäkrat övergångsställe. Sen byggdes en gång- och cykelbro. Vilket ledde till en avsevärt kortare sträcka och säkrare passage. Samt separation mellan gående och cyklande:

 

Lilla Västerbron

En mycket smal separerad gång- och cykelbana. Stora flöden av både gående och cyklande i minst sagt usla förhållanden. Såväl gångbanan och cykelbanan breddades vilket innebar mycket bättre förhållanden – för gående och cyklande:

 

Stadsgårdsleden

En mycket besvärlig sträcka för gående och cyklande. Smal gångbana, smal cykelbanan. Otillräcklig separation mellan gående och cyklande. Ombyggnationen innebar bredare gångbana, bredare cykelbanan och en tydlig och bättre separation mellan gående och cyklande. Bättre för gående, bättre för cyklande:

 

Detta var ett litet axplock av cykelprojekt – med förbättringar för gående. Längre ner i inlägget kan ni se många fler exempel som inneburit förbättringar för gående. Generellt kan också nämnas att nästan alla cykelprojekt inneburit ny och bättre belysning, nya eller renovering av träd, nya sittmöbler, hastighetssäkrade passager för gående och cyklande. Det vill säga omfattande och påtagliga förbättringar – för gående och cyklande.

Vidare har förbättringar i cykelinfrastrukturen inneburit förbättringar för människor med funktionsvariationer. Genom cykelbanor, genom att fysiska hinder i form av kantstenar och så vidare försvinner, att ramper och lämpliga lutningar skapas samt att övergångsställen och gångpassager tillgänglighetsanpassas så underlättas deras självständiga mobilitet. En mycket viktig faktor i att arbeta för ett transportsystem för alla.

 


Foto: Björn Billung

 

Sen har vi ju den åtgärd som kanske mest fått symbolisera lögnen att cyklisterna får allt, gående ingenting: sopsaltning

 


Foto: Cyklistbloggen

 

Drygt 20 mil av stadens cykelvägnät sopsaltas. Cirka 75 procent av dessa är gång- och cykelbanor. Där då såväl gångdelen som cykeldelen sopsaltas. Och då blir det påtagliga förbättringar  – för gående och cyklande. Vilket uppföljningen av sopsaltningen visade: kraftigt minskat antal fallolyckor bland gående på de sopsaltade sträckorna.

 

Utöver dessa projekt kan nämnas:

Folkungagatan:

 

Skanstullsbron:

 

Åstorpsringen:

 

Sen kan ni bege er ut och ta en titt på dessa gator och själva studera åtgärder som förbättrat för gående med flera:

  • Birger Jarlsgatan – upprustade gångbanor, bredare gångbanor, platsbildningar (små torg), genomgående gångbanor. Hastighetssäkrade övergångsställen
  • Långholmsgatan – upprustade gångbana, genomgående gångbana, platsbildningar (små torg)
  • Rålambshovsvägen – bredare gångbana, genomgående gångbana, hastighetssäkrade övergångställe
  • Gjörwellsgatan – bredare gångbana, genomgående gångbana, hastighetssäkrade övergångsställen
  • Värtavägen – upprustad gångbana, bredare gångbana, genomgående gångbana
  • Lidingövägen – upprustad gångbana, bredare gångbana, tydligare separation mellan gående och cyklande
  • Vasagatan – upprustning gångbanor, bredare gångbanor
  • Västerbron – bredare gångbanor
  • Danviksbron/Värmdövägen – bredare gångbana
  • Rålambshovsparken – passagen under Gjörwellsgatan
  • Örbyleden – ny gångbanan
  • Årstabergsvägen – upprustning gångbana, separation
  • Skärholmsstråket – upprustning gångbana, separation
  • Farstastråket – upprustning gångbana, separation
  • Bogårdsvägen – upprustning gångbana, separation, genomgående gångbana
  • Flatenvägen – upprustad gångbana, separation, genomgående gångbana
  • Västberga allé – nya gång- och cykelbro
  • Gamla Huddingevägen – upprustning gångbana, genomgående gångbana
  • Nynäsvägen (lokalkörbanor) – upprustning gångbana, genomgående gångbana
  • Skärholmsvägen – helt ny gångbana, hastighetssäkrade övergångställen över två körfält, tidigare över 4 körfält, utan hastighetssäkring.
  • Hässelbystråket (Åkeshov mm) – egen gångbana med genomgående passager

 

Så den som svamlar om att gående inte fått förbättringar iom cykelprojekten har mycket dålig koll. Alternativt tycker illa om cykeltrafik och vill sprida en falsk bild.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*