Blogg

Trafiknämnden stoppar idiotbygge


 

Idag skulle Trafiknämnden i Stockholm ha fattat beslut om att en cykelbana och en gång- och cykeltunnel i Rålambshovsparken skulle byggas om för bättre framkomlighet, trygghet och säkerhet.

Resultatet?

Trafiknämnden accepterade inte Trafikkontorets förslag till beslut.

Varför?

Trafikkontoret hade inte följt politiskt fattade beslut och direktiv i stadens styrdokument som rör trafik. Förslaget innehöll alltför stora brister och avvikelser på vad som är en säker, trygg och bra gång- och cykelinfrastruktur.

Låt oss backa lite och gå igenom vad som har hänt. Detta blir samtidigt en liten kurs i hur förvaltningar ibland arbetar och hur beslutsfattande kan gå till i kommunal verksamhet.

I april fattade Trafiknämnden beslut om utbyggnad av cykelstråket utmed delar av Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden. Den idag smala och högtrafikerade cykelbanan skulle breddas och bli en 4,5 meter bred och fin cykelbana – kanske Stockholms bästa. Helt i linje med cykelplanen och stadens framkomlighetsstrategi.

Nämnden var vid detta tillfälle dock inte nöjd med hur gång- och cykeltunneln under Gjörwellsgatan skulle utformas och ville se ett annat förslag än det som presenterades i tjänsteutlåtandet. Därför lyftes denna del ut ur beslutet. Samtidigt fick Trafikkontoret i uppdrag att återkomma till nämnden med ett nytt förslag. Så här såg förslaget ut:


Förslaget i tjänsteutlåtandet 2015-04-13 Gråfärgat är dubbelriktad cykelbana. Vitfärgat är gångbanor.

Så här löd beslutet:

Sagt och gjort. Trafikkontoret fick återvända hem för att bearbeta tunnellösningen och det var detta – det omarbetade förslaget – som skulle upp till beslut idag.

Vad vi kan konstatera när vi jämför förslaget från april med dagens förslag är att de är exakt lika. Så Trafikkontorets hemläxa från april ledde till att göra – ingenting. Trafikkontoret väljer att presentera exakt samma förslag för nämnden då som nu.

Och nu ser förslaget ut så här, exakt likadant som i april:


Förslaget i tjänsteutlåtandet 2015-09-24

Låt oss gå igenom vad ett tjänsteutlåtande är, det vill säga det som Trafikkontoret presenterar för Trafiknämnden. Det är ett beslutsunderlag som ska redovisa analyser och konsekvenser av de beslut som fattas.

Jag uppfattar Trafikkontorets tjänsteutlåtande och bilagan i det här fallet mer som en partsinlaga. Det är enbart Stadsdelsförvaltningens beskrivning som gäller, och väldigt lite handlar om konsekvenserna för cykel- och gångtrafiken. Här har Trafikkontoret en viktig och avgörande roll, att analysera, balansera och redovisa detta – det gör de inte. Det är enbart Stadsdelsförvaltningens ord som gäller – ett snävt och obalanserat perspektiv.

Det nämns inget om vad konsekvenserna blir för gående och cyklister vad gäller bredderna som föreslås på gång- respektive cykelbanan. Bredder som föreslås bli som dagens bredder.

  • Vilka konsekvenser får det när en cykelbana är 4,5 meter bred, sedan blir den plötsligt 2,9 meter bred genom parken, för att 60 meter längre bort bli 4,5 meter bred igen?
  • Vilka blir konsekvenserna för en fortsatt utbyggnad av cykelbanan mot Tranebergsbron av detta förslag?
  • Vilka är avvikelserna från cykelplanen?
  • Hur blir det med måluppfyllelsen vad gäller cykel- och promenadstaden?  

Rimligen borde allt detta få konsekvenser. I tjänsteutlåtandet finns inget om detta nämnt.

Trafikkontoret föreslår att gångbanan på den aktuella sträckan ska bli 2,3 meter bred – i en av Stockholms mest besökta parker. Räcker det för de flöden av gående som rör sig här? Konsekvenserna av detta redovisas inte. Och så här ser det många gånger ut på platsen idag:



Är ytan rätt dimensionerad efter de flöden av gående och cyklister som rör sig här? Är det tryggt, säkert och framkomligt?

Det står väldigt lite om de två gångpassagerna som enligt förslaget ska skapas över cykelbanan, dessa föreslås placeras i direkt anslutning till tunnelmynning. Där det råder mycket dålig sikt. Vad kommer detta innebära? Konsekvenser som borde redovisas är bland annat:

  • Hur många förväntas gå där?
  • Vilka är sikttrianglarna? Hur är siktförhållandena…?
  • Hur lång tid har man på sig att upptäcka varandra, reagera och vidta åtgärd för en säker interaktion?
  • Är passagerna i linje med hur gångpassager ska utformas enligt cykelplanen? I cykelplanen står det: ”Gångpassager ska utformas så att det finns förutsättningar för ett bra samspel mellan cyklister och fotgängare.”


Där cyklisten kommer fram föreslår Trafikkontoret att en gångpassage ska ligga. Likadant på andra sidan tunneln. Blir det en trygg och säker gångpassage?

Henrik Syk är en helt vanlig pendlingscyklist i Stockholm. Det här var hans spontana reaktion på förslaget när det dök upp på Facebook:

 

Vilket blev då beslutet som fattades på Trafiknämndens sammanträde:

”Trafiknämnden beslutar att cykelpendelstråket ska uppfylla bredden för cykelplanens standard för höga flöden.

Att uppnå en högre grad av trafikseparering enligt nedan;

Tunneln under Gjörwellsgatan ska utformas så att all cykeltrafik förläggs till en separat cykelbana i det mittersta tunnelröret och all gångtrafik ska förläggas till en separat gångbana i det södra tunnelröret. Cykelbanan ska tydliggöras och en gestaltningsmässig utformning i det norra tunnelröret ska säkerställa en visuell och funktionell symmetri för hela tunneln.”

Hur tydligt som helst. Cykelbanan ska vara 4,5 meter. Ingen gångtrafik i det norra tunnelröret och därmed inga farliga gångpassager över cykelbanan. Trafiknämnden stoppar förslaget. Ett förslag som annars var på väg att bli ytterligare ett idiotbygge som DN skrev om tidigare. Det nämnden samtidigt säger är: bygg som cykelplanen och framkomlighetsstrategin säger, bygg säkert, bygg bra – för gående och för cyklister. En otroligt viktig signal för framtiden.

Det känns bra att politiken griper in och agerar så att gående och cyklister slipper få fler konfliktfyllda och farliga lösningar i staden. Att det blir lösningar som leder mot och inte från skapandet av en promenad- och cykelstad.

Den allmänna debatten som kommer att följa av detta beslut kommer ju att framställa det som att Trafiknämnden kör över Stadsdelsförvaltningen, när det egentligen handlar om att Trafikkontoret inte gör sitt jobb.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 12

Anders Norén

Stadsdelsförvaltningen verkar ha en väldigt vördnadsfull inställning till parkmiljön. Nu är jag inte så påläst om just parkutformning, men mitt spontana intryck är att den här delen av parken inte skiljer sig nämnvärt från vilket grönområde som helst från efterkrigstiden, sedan må arkitekterna heta Holger Blom och Erik Glemme.
För övrigt så är Rålambshovsparkens gångbanor fotograferade av Google, så den som vill kan besöka platsen hemifrån: https://goo.gl/maps/h2NXXNrnaeR2


Krister Isaksson

Anders, jag är inte heller påläst om parkutformning men stadsdelens yttrande är ju väldigt tydligt på ett annat och minst sagt häppnadsväckande sätt. De har uppenbarligen ingen skyldighet och intention att följa och förverkliga stadens cykelplan, trots att den är antagen i KF och därmed omfattar även stadsdelarna. De arbetar uppenbarligen efter en annan agenda…


Mia

Underbar läsning! Tack för att du gräver fram allt detta, och tack till trafiknämnden att ni inte accepterar usla lösningar för oss som går och cyklar. Jag cyklar här flera gånger i veckan, det är massor av människor, ofta trångt, det är dåligt sikt och jag är ofta nervös att något ska hända. Nu kanske vi kan ana ljus i tunneln! 😉


Krister Isaksson

Mia, tack!


Felix Reychman

YAY!
Fast det kommer inte att bli någon allmän debatt utanför cyklist-forumen, för ingen annan bryr sig. Fotgängare debatterar inte sin promenadvägar, och bilister debatterar bara cykelinfra när den är i vägen för bilar.
Så då var det ju skönt att det blev rätt. Liksom


Jens

Tipsa någon av tidningarna? Det känns som någon borde vara intresserad av politiker som följer reglerna, nu när de hittats 😉


Krister Spolander

Det verkar handla om ett ledningsproblem på Trafikkontoret eftersom cykelfrågorna fortfarande hanteras lite hur som helst med vänsterhanden.
Trafiknämnden borde se till att cykelfrågorna får en kompetent bemanning med en chef som får fullt ansvar för planeringen – särskilt viktigt nu med de nya ambitionerna och den så kallade cykelmiljarden. En chef som lämnar skrivbordet och också kollar upp kvaliteten på det som genomförs. Och som får sparken om han/hon inte gör det.


Krister Isaksson

Krister, klockrent! Exakt vad det handlar om, ett ledningsproblem.


Kenneth Sandberg

Det finnns stora brister i kunskap hos de som ritar trafiklösningar för cykel i Sverige och så länge de inte går utanför vårt lands gränser och tar del av det kunnande som finns där jag tänker i först hand på Finland eftersom jag har möjligheten att beslöka det landet ett flertal gånger årligen.
så kommer vi få dras med medelmåttiga lösningar för gång och cykellösningar!
Skicka hela trafikkontoret till Uleåborg för att se och lära!
22% av alla transporter sker med cykel i den staden!
Och de bygger tio kilometer cykelväg årligen!


Ingrid

Jag har i sig inget problem med att man vill spara på parken, det är alltid ett problem när man tar lite här och lite där tills inget är kvar, jag vill inte ha olidliga stenstäder utan grönytor, men de har redan fått bakläxa och deras jobb var att ta fram en annan lösning och de har inte ens krut nog att säga att de vägrar. Det här ser bara ut som ett försök till ”går det så går det”, ”de har säkert glömt vad de klagade på …” – skäl för omorganisation etc.
Det allra kaxigaste hade såklart varit att ta lite vägbana om det skulle fungera, eller tänka lite till och faktiskt rita en annan lösning, även om det innebar att dra nya vägar genom parkområdet.


Krister Isaksson

Ingrid, här tas ett körfält på Rålambshovsleden och ca 60 parkeringsplatser bort för att inte behöva ta yta av parken för att breda cykelbana på sträckan. Detta var den enda platsen ett intrång i parken skulle behöva ske, kompromissviljan för att skapa bra förutsättningar för gående och cyklister är ju lika med noll. Bara ha, inte ge. Som att parkens enda värde är att betraktas, inte att röra sig i.


Ingrid

Vad roligt! Här verkar det vara läge att ta av grönytorna, särskilt om man dessutom tar av annat på samma gång. Det borde vara lättare att återanvända det som redan är asfalt och flytta om, men det verkar ofta vara det som inte händer.
Problemet som jag ser det med att däremot ta av grönytor är att man aldrig brukar få tillbaka dem, där eller någon annanstans. Jag tycker det är bra om de har en stark företrädare – men det innebär inte att de automatiskt är det som ska väga tyngst.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Medias makt – felet är åtgärdat


 

Så, undrens tid är inte förbi.

Det enda som krävdes var att Dagens Nyheter skrev om att farliga fel på cykelvägar inte åtgärdas. Och att jag bloggade och twittrade om det. Samt att Expressen hade min bild i tidningen.

För alla de där felanmälningarna som en massa cyklister gjorde innan under ett par års tid räckte ju inte till.

Men, den farliga sprickan i cykelvägen är nu lagad! Hurra!

Så här såg det ut innan:

Så Stockholm stad, jag har ett förslag. Varför inte anlita mig och ytterligare några väl lästa bloggare med ett stort nätverk, tusentals läsare, mediekontakter samt god förståelse om kommunal verksamhet?

Vi kan göra under för er och se till att ni snabbt åtgärdar farliga fel så att människor slipper komma till skada. Se oss som ett komplement till ert felanmälningssystem – vi griper in när ert system inte fungerar!

Jag sätter igång genast och tar nästa farliga fel på listan över de 49 som ännu inte åtgärdats. Här är nr 2, sprickor i asfalten på cykelvägen utmed Magelungsvägen.

Åtgärda tack!


(Foto: Karolina Åhlin)

 

 Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 6

Gustaf

Du gör ett grymt bra arbete, jag skulle verkligen vilja arbeta med dessa frågor jag med men sociologi och trafikplanering har nog för lite med varandra att göra.


Krister Isaksson

Gustaf, stort tack! Och vad det gäller din utbildningsbakgrund så tror jag snarare den kan vara ett värdefullt tillskott än ett hinder. I varje fall om jag fick bestämma och ha inflytande. På tok för ”ingenjörsmässigt” i branschen. Det handlar ju om mänsklig rörelse, om grundläggande behov och beteenden. Branschen skulle må väldigt bra om den blandades upp mer.


felix reychman

Nej, nej, nej.
Du har helt missat det. de läser ju inte din blogg. De läser tidningen. När det står i tidningen, då vet de att det är något viktigt.


Krister Isaksson

Felix, du har helt rätt. MEN journalisterna på tidningarna läser min blogg, inser det viktiga och nyhetsvärdet, sen hamnar sakerna i tidningen!


Hippie Carlsson

Om det nu krävs ett flertal blogg artiklar, ett flertal bloggar, ett flertal år och ett flertal tidningarartiklar etc innan ETT ENDA fel blir åtgärdat så är det kanske något mer grundläggande som är fel och då kanske vi behöver göra mer än ”bara” blogga eftersom det inte är speciellt effektivt mot cykelfarorna?
Har epostat dig flera gånger för samtal hur vi kan göra stockholm bättre på ett EFFEKTIVT sätt som inte tar 200 år men du har ännu inte svarat. Ska vi starta bloggar allihop och hoppas på att nyheterna skriver om oss eller kanske vi ska göra mer effektiva saker??
Ni blir säkert hela cykelsverige tokiga eftersom jag i frågar sätter isaksson men det är inte för att vara elak utan för pusha FLER att faktiskt göra NÅGOT åt det extremt dåliga situation vi har i stockholm! Det räcker inte med att sitta vid ett tangentbord och blogga. eller hur?


Krister Isaksson

Hippie, helt rätt att kritisera mig för att jag inte svarat på dina mail. Så jag tar det denna väg.
Vad gäller att göra saker eller inte så väljer du din väg och jag väljer min väg. Och du har helt rätt, det räcker inte bara med att blogga. Därför gör jag massor med andra saker för att åstadkomma förändring/förbättring.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Sollentuna – imponerar!


 

Sollentuna är en kommun norr om Stockholm med drygt 69 000 invånare. Det finns många arbetsplatsområden i kommunen och i angränsande kommuner. Förhållandevis korta avstånd och en kommun mycket lämplig för cykel och cykelpendling. Kommunen är inte känd för att på något sätt ha prioriterat cykeltrafik, är i stort sett som vilken annan kommun som helst på det området.

Men.

Något har hänt! Och det händer fort och det händer mycket. Inte bara en ny cykelplan som lovar guld och gröna skogar utan spaden är redan i backen och ännu fler saker är på gång.


Sollentuna cykelplan 2014

Här följer ett litet axplock på vad Sollentuna håller på med.

Sollentunavägen
Stora delar av Sollentunavägens cykelinfrastruktur byggs nu om enligt regional standard. Mellan Sköldvägen och Silverdal, en sträcka på nästan 4 kilometer. Lite bredare, lite rakare, separerat från gående och prioritet i många korsningspunkter. Kostnad ca 17 miljoner.


Sträckan som byggs om på Sollentunavägen


Principsektion på Sollentunavägens cykelbana


Sollentunavägen, bygget är igång! Klart 2016

Helenelunds station
Passagen för cyklister under järnvägen vid Helenelunds station är en gammal surdeg. Cykelbanan ligger uppe tillsammans med gångbanan där alla resenärer kommer till/från tågen. Alternativet har varit att försöka cykla en kortare sträcka i körbanan och kämpa med SL-bussar. Inte särskilt trevligt och mer eller mindre kaos. Nu kommer passagen att byggas om på så sätt att körbanan smalnas av till ett körfält och regleras med så kallad skyttelsignal. På körfältet som tas bort byggs en dubbelriktad cykelbana. På så sätt slipper cyklister och gående blandas på denna sträcka. Vidare kommer delar av Stupvägens gång- och cykelbana byggas om. Bland annat blir det en genomgående cykelbana vid passagen med Åkervägen.


Trångt och besvärligt uppe på gång och cykelbanan…


…särskilt när tågresenärer klivit av. Foto: Tiina Sarlin


Så 2016 kommer det att finnas en dubbelriktad cykelbana vid det röda strecket

Turebergsleden
Delar av Turebergsleden skulle asfalteras om under 2015. Då var förvaltningen mycket vaken och såg möjligheterna till att skapa en cykelbana utmed delar av Turebergsleden. En snabb utredning gjordes och nu är cykelbanan mellan Bagarbyvägen och Kronovägen i stort sett klar. På sikt kommer stråket även byggas ut/byggas om i anslutning till gamla mässområdet i samband med att området exploateras.


Turebergsleden, vy mot öster. Ny cykelbana på gång. Räcke ska upp mellan cykel och körbanan


Turebergsleden, vy mot väster. Ny cykelbana på gång. Räcke ska upp mellan cykel och körbanan

Märstastråket
Ett viktigt stråk i den regionala cykelplanen. Stråket går från kommungränsen med Upplands Väsby i norr, sedan via Stockholmsvägen – Norrvikenleden – Bagarbyvägen fram till Turebergsleden och ansluter till Sollentunavägen. En sträcka på närmare 9 kilometer. Här går kommunen till viss del från den sträcka som är utpekad i den regionala cykelplanen. I positiv bemärkelse. Istället för att stråket sicksackar sig fram genom olika bostadsområden med ständiga svängfester, cykling i blandtrafik och sidbyten planerar man nu ett långt, rakt, gent och sammanhängande stråk.


Dagens cykelinfrastruktur. Ständiga sidbyten och svängfester i tunnlar och över vägen. Smalt, ej separerat och ibland även cykling i blandtrafik.

Så här planeras det istället att bli. Rött är befintlig sträckning på Märstastråket. Den svarta linjen är det som planeras. Åtgärderna längs stråket kommer att korta av cyklisternas resväg med nästan 1 kilometer, från 9 kilomter till 8. Till detta kommer även korsningsåtgärder där cykel får prioritet. Det handlar alltså om stora restidsvinster.


Genare sträckning av Märstastråket vid Rotebro


Genare sträckning av Märstastråket vid Häggvik

Sen har vi något riktigt spännande. En ny cykelförbindelse över Häggvikstrafikplats. Det var ju inte något som Trafikverket brydde sig om när trafikplatsen nyligen byggdes om. Så för att få till ett gent och sammanhängande stråk krävs nu en ny förbindelse. Så här kan den bli – kanske är det ”Sollentunaslangen” vi ser födas:

Häggviks trafikplats. Är det ”Sollentunaslangen” vi har att se fram mot?

Stråket får bra kontakt med flertalet av pendeltågsstationerna i kommunen samt flertalet av de stora arbetsplatsområdena. Genom ändringen av stråket underlättas även anslutningen till Kista, ett av landets största arbetsplatsområden.

Så om några år, när både Sollentunavägen och Märstastråket är utbyggt, kommer det finnas ett sammanhängande och bra utformat nord-sydligt stråk genom hela Sollentuna. Imponerande minst sagt.

Men det slutar inte här. Kommunen arbetar inte bara med att investera och bygga nytt utan förstår också vikten av att ha bra drift och underhåll av sina cykelvägar.

Sopsaltning
Därför har man börjat sopsalta delar av sitt cykelvägnät. Förra året började kommunen att sopsalta delar av sitt primära cykelvägnät för att skapa en säker och bra framkomlighet vintertid.


Sopsaltning i Sollentuna. Foto: Sollentuna kommun


Stråk som sopsaltas. Bild: Sollentuna kommun

Bilhinder
Kommunen arbetar även med att se över alla så kallade bilhinder i kommunen. En inventering av samtliga hinder har genomförts och kommunen går nu igenom vilka av alla dessa hinder som absolut är nödvändiga och vilka som kan tas bort. Inventeringen visar nämligen att alla dessa hinder har genom åren placerats ut lite hur som helst och ingen dokumentation finns var och varför de ställts ut. Men kommunen slutar inte där. För att se till att ev. hinder som verkligen behövs inte ska vara till besvär för cykeltrafiken testas nu ett cykelanpassat bilhinder.


Betonggrisar – utgör såväl fara som framkomlighetsproblem för cykeltrafiken


Nu finns där istället eftergivliga pollare. Säkrare och bättre framkomlighet

Så kommunen arbetar på alla nivåer, stort som smått, vilket är helt avgörande för att skapa bra förutsättningar för cykeltrafiken. Kort sagt, jag är imponerad över kommunens arbete med cykel. En handlingskraftig och kompetent förvaltning och en tydlig politik visar att det går. Om man vill.

Så, är Sollentuna på väg att bli Stockholms läns bästa cykelkommun?

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 18

Petter_P

Kul med goda nyheter, bra jobbat Sollentuna!
Extra kul att man visar att det går att förbättra snabbt – om man vill.


Krister Isaksson

Petter_P, exakt. En bra och kompetent förvaltning (tjänstemän) och en tydlig politik som ser till att pengar finns och nödvändiga prioriteringar görs.


Robin

Hatten av!


felix reychman

Wow!
Så det går alltså…


Bengt

Bra. Fast värför läggs så mycket av cykelvägarna intill den viktigaste buller- och föroreningskällan?


Peter

Sollentuna är helt klart min favoritkommun på väg till och från jobbet, genomtänkta och underhållna banor. Gränsen mot Solna längs E4:an är nästan komisk på vintern när man på samma cykelbana plötsligt kör upp i i snödriva och cykelbanan inte längre syns vet man att man kommit till Solna


Franz

Heja Sollentuna! Det är även min favoritkommun på jobbpendlingen. Synd bara att det är så liten bit av min väg.


Krister Isaksson

Bengt, för att restid och framkomlighet är viktig för många cyklister. Men om man inte vill cykla där kan man ju själv välja annan väg. Tex så är det ju möjligt att på Märstastråket cykla den röda sträckningen istället för den svarta som visas i kartbilderna ovan.


Krister Isaksson

Peter, ja det blir inte tydligare än så, Solna är ett mycket sorgligt kapitel för de som cyklar i länet. Och någon ljusning är ju inte i sikte, inte på långa vägar…


Mia

Så roligt att läsa. En inte särskilt stor kommun som satsar och visar att det är möjligt att på kort tid göra det avsevärt bättre för cyklister. Och inga småsaker utan sådana saker som har verklig betydelse för oss som cyklar. Tänk om Märstastråket byggs som planeras, 1 km kortare! Det är ju helt fantastiskt. Och tänk om kommunen får ordning på alla dessa eländiga bilhinder! De är så otroligt irriterande, möter ett antal sådana varje dag och är så trött på hur slarvigt och nonchalant kommuner utformar och placerar ut dem. 
Vilken otrolig kontrast detta är till Solna och Sundbyberg som satsar 1 resp 5 miljoner på cykel! 


Trafikistan.se

Underbar läsning! Det går om man vill. När man ser sådant blir det allt tydligare vilka som inte vill, eller bara låtsas vilja. Ett stort Gilla! till Sollentuna.
(Det är nästan så man tror att deras trafik- och fastighetskontor använder din blogg som startsida.)


Krister Isaksson

Trafikistan.se, ja visst blir det tydligt, så tydligt. Det jag verkligen gillar är att de jobbar på alla nivåer, stort som smått. De är snabba att omsätta planer till verklighet. De är vakna och passar på när tillfälle dyker upp. De har koll på grundläggande villkor för cykeltrafiken och accepterar inte ”idiotdragningen” av det regionala cykelstråket utan drar helt enkelt om det – rakt, gent och sammanhängande. Tilll fördel för CYKELTRAFIKEN! De som vill cykla sicksack kan ju fortsätta göra det.
Verkligen roligt och jag önskar dem lycka till i fortsättningen, det kan nog behövas, inte alltid lätt att gå mot strömmen.
Min blogg som startsida, ja kanske det! 😉


Jonas

HejaHeja! Föredömligt Sollentuna, hoppas att detta inspirerar andra, kringliggande kommuner (jag tittar på er: Vallentuna, Österskär, Täby, Danderyd)


Björn

Det goda exemplet är extremt viktigt för att förändra politikers och förvaltningars invanda tankesätt. Hoppas Sollentunas exempel lyfts fram i media så mycket som möjligt. Tyvärr får vi nog inte så många politiker och tjänstemän att åka på studieresa till Holland och Danmark och då är det viktigt att det finns goda exempel i närområdet.
Nån, kanske cykelfrämjandet, borde instifta pris till bästa respektive sämsta cykelkommun och ge priserna till Sollentuna respektive Solna.
Jag väntar med spänning på den s.k. Cycling superhighway till stan som Täby och Danderyd lanserade för 5 år sedan skall bli verklighet.
Man kan väl inte tro att det bara snack och ingen verkstad …….


Björn

Fel av mig. Cykelstrada skall det vara inte Cycling Super Highway som är ett annat modeord mest använt i Londons sykelplanering tror jag.


Lisa Kjellberg

Det ÄR imponerande att se en kranskommun tar plats på ” the cutting edge”!!!


Krister Isaksson

Lisa, verkligen! Det behöver inte vara den största, den med störst ekonomi eller personella resurser. Det går att vara mindre, att prioritera, att våga, att vara kunnig. Jag hoppas verkligen de får alla nödvändiga förutsättningar och att de klarar av sin målsättning.


Christoffer J

Jättekul med storsatsningen! Ett samanhållet Märstastråk med bättre korsningar över bilvägar är verkligen önskat av mig. Däremot blev det lite otydligt för mig om och i så fall hur Märstastråket ska hänga ihop med den nya fina ombyggda cykelvägen mellan Tureberg och Silverdal.
Vet inte var du hittat informationen om detta för på kommunens hemsida lyser den med sin frånvaro vad jag kan se.
En sak som jag är tveksam till är sopsaltning. Bilar är numera rejält rostskyddade när de säljs i Sverige men jag tror inte att det görs på cyklar. Jag vill inte att min nya elcykel ska rosta sönder på en vinter eller två när det är en rätt stor investering (typiskt 10-30.000 kr).
http://www.unt.se/start/saltet-delar-vintercyklisterna-3632700.aspx
Personligen kör jag i så fall hellre med dubbdäck och åker kollektivt de värsta dagarna.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Gustaf

Grymt, nu gav du mig energi att skriva till kommunen och berätta om överanmälan åtminstone på deras ”huvudstråk” för cyklister


Krister Isaksson

Gustaf, tack det var roligt att höra! Lite av min förhoppning att blogginlägg och artiklar ska väcka intresse, ge kunskap och leda till att man börjar ställa krav. Det finns ALLTID andra lösningar än dagens, finns ingen anledning med att vara nöjd med det som är.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Åtgärda farligt fel – var god dröj


 

Skrev nyligen ett inlägg om att staden inte åtgärdar farliga fel på cykelbanor. Över hälften av anmälda farligheter blir inte åtgärdade. Expressen visade bilden från blogginlägget i en debattartikel:

Och nu, efter flera års felanmälningar. Efter att ha bloggat om det. Efter att ha twittrat om det. Och efter att Expressen haft bilden i tidningen har nu staden äntligen svarat:

 

Bra att äntligen få en respons, ett livstecken, får jag väl säga – det verkar finnas människor bakom dessa felanmälningssystem.

Och svaret då? Ja har vi tur så kommer ett farligt fel, en spricka i asfalten som cykelhjulen kan fastna i vara åtgärdad innan vintern – i bästa fall. Staden hoppas att deras entreprenör hinner, de hoppas…

Att skicka dit den så kallade Cykeljouren med en hink kallasfalt och lägga igen sprickan verkar vara helt främmande för staden. Så här står det om cykeljouren på stadens hemsida:

”Även under sommarhalvåret pågår cykeljouren, då sker bland annat underhåll av vägbanan…”

En stad som säger sig jobba hårt med ett ökat och säkert cyklande. Som i sin framkomlighetsstrategi prioriterar cykel högst.

Och vad var det nu för typ av olyckor som dominerar bland cykelolyckor? Ja just det, singelolyckor! På grund av stora brister i drift och underhåll av cykelvägnätet…

För något år sedan skrev jag ett inlägg om Stockholms stads cykelutbildning. Ett skämtinlägg om internutbildning av stadens personal vad gäller cykel. Jag börjar på allvar tro att det skämtinlägget är verklighet…

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 4

Åsa

Skandal faktiskt.


Campy007

Precis som vanligt faktiskt!


Nils Calmsund

De skrev inte vilken vinter…


Krister Isaksson

Nils, nej, och det oroar mig… 😉



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*