Blogg

Trafikinformation – men inte för alla


 

Media ställer ju gärna ansvariga till svars för olika brister i samhället, det är ju så att säga deras uppgift att granska makten och maktstrukturer.  Att de ser sig själva som en del av dessa brister, rådande förhållanden och kanske tom hjälper till att befästa och bevara dem är kanske inte lika vanligt.

Jag skrev ju tidigare ett inlägg om Stockholm stads bristfälliga felanmälningssystem och dess konsekvenser för cyklister men vad är Sveriges Radios och de kommersiella kanalernas trafikinformation och trafikrapportering om inte också ett föråldrat och befästande synsätt av rådande trafikmaktordning.

Trafikinformation, men bara om du åker bil eller kollektivt!

När ser eller hör vi någon trafikinformation som tar upp väsentlig information för cykeltrafikanter? Aldrig! Det beror ju inte på att det inte finns något att rapportera, kanske är det snarare så att trafikredaktionerna skulle gå under om de började med cykelinformation! Se bara bloggserierna Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? och Kommer vi komma fram i vinter? 

Det beror ju inte heller på att det inte finns några cyklister som skulle vara betjänta av trafikinformation eller att det saknas cyklister som skulle kunna vara trafikrapportörer. Bara i Stockholm är det över 150 000 cyklister som cyklar varje dag och säkert skulle en hel del av dem gladeligen ställa upp som rapportörer. Att få veta att Fredsgatan och Strömgatan är avstängd pga. Hillary Clintons besök, att få veta att ena sidan av Nynäsvägens cykelbanor är avstängda, att hela Västerbron är avstängd då någon fått för sig att hoppa från bron, att Årstabron inte är snöröjd, att cykeltunneln under Folkungagatan är avstängd, att Stadshusbron är avstängd flera dagar…

   Det kan ju finnas några cyklister som är betjänta av informationen att stora delar av cykelvägnätet på Götgatan är uppgrävt! Foto: Cyklistbloggen

Jag frågar mig, är detta förenligt med Public service? Är det att vara i allmänhetens tjänst?

Så P4-kanalerna och andra kommersiella kanaler som håller på med trafikinformation. Är det inte dags att vakna upp och cykla ikapp verkligheten? Att frigöra er från trafikmaktordningen och inte längre vara dess lakej. Här har ni en stor grupp tittare/lyssnare som är i behov att trafikinformation för sina dagliga resor.

Det här skulle ju också sätta press på kommuner och Trafikverket att skärpa till sina felanmälningssystem och den information de tillhandahåller trafikredaktionerna. Se bara på Trafiken.nu, vilken cyklist har nytta av den information och material ang. cykel som finns där? Verkar mer vara ett slarv och hastverk, vad har vi långt ner i byrålådan om cykel som vi kan lägga ut? Vi måste ju lägga ut nåt om cykel på sidan, skit samma i vad! Under Stockholmsdelen hittar du information om cykel först under rubriken Smart resande, inte på startsidan. Den är reserverad för den riktiga och viktiga trafiken… Verkligen ett smart sätt att verka för ökat och säkert cyklande må jag säga!

Så varför inte sända iväg ett mail till chefen för Sveriges Radios trafikredaktioner, Jan Peterson, och påtala dessa brister, att behovet av information finns och varför inte passa på och meddela att ni ställer upp som cykelrapportörer!

Om ni har lust får ni gärna cc:a mig! 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 14

Christian

Dra iväg ett mail till Lasse Persson på P4 Radio Stockholm!
/C


Bengt

I princip håller jag med, men under mina nu 26 år som cykelpendlare i Stockholm kan jag inte påminna mig att jag någon gång skulle varit hjälpt av speciell trafikinformation för cyklister. Vi lyssnar ju (förhoppningsvis) inte heller på radio medan vi cyklar!
Något som jag skulle uppskatta på vinterhalvåret är en hemsida där man kan gå in och kolla snöröjningsstatus på vägar och cykelbanor. När det har snöat halva natten känns det alltid som en chansning att försöka cykla till jobbet.


Krister Isaksson

Bengt, nu är det ju inte förbjudet att lyssna på radio när man cyklar, lika lite som det är det när man sitter inkaplsad i en plåtlåda eller är ute och går. Sen handlar ju inte trafikinformation alltid om att meddela trafikanter som redan är på resa utan lika mycket om att informera trafikanter som är på väg att genomföra en resa. Får man då veta att den eller den bron är avstängd så slipper man ju upptäcka det när man är framme vid bron. Hela poängen är ju att informera, underlätta och ge människor valmöjligheter.


Krister Isaksson

Christian, Lasse Persson är väl inte på trafikredaktionen eller?


Peter

Kan inte du skicka iväg ett mail?


Krister Isaksson

Peter, det kanske jag har gjort! 😉 Men du anar inte vilket inflytande och påverkan antal kan ha, det är därför jag uppmanar er som tycker detta verkar bra att höra av er.


Lasse

Bra där! Men risken blir väl att om trafiknyheter för cyklister sänds i radion kommer det bli ännu fler som cyklar med lurar i öronen helt avskärmade från omvärlden. 🙂 Men visst borde mer aktuell och korrekt trafikinfo för cyklister spridas både via radio och nät. För de som har tid så är nog telefonsamtal effektivast, mail kan ignoreras.
F ö slutade Lasse P på radio Sthlm idag och börjar på Radiosporten imorgon. Bara att önska honom lycka till och hoppas att någon annan blir Kapten Hjälm framöver.


Krister Isaksson

Lasse, då får vi tacka Lasse P för alla strålande insatser som Kapten Hjälm under åren och önska honom lycka till på Radiosporten, ett klart lyft för dem!
Och så ser vi med spänning fram mot vem nya Kapten Hjälm blir!


Robert

Lite trist med moraliserandet över att lyssna på saker när man cyklar, det är ju som Krister säga inte förbjudet, och vad jag vet inte heller tal om att förbjuda det. Nu kan ju iofs företeelser vara olämpliga trots att de inte är olagliga, som den inofficiella tävlingen att ha så stark frambelysning som möjligt…
Men jag förstår inte om det skulle vara värre att ha ett par traditionella öronsnäckor eller öppna hörlurar som släpper in ljud från omgivningen än att lyssna på musik i bilen, eller när man är ute och går. Att det är olämpligt med ljudapparatur som dämpar ljud från omgivningen håller jag med om, men det finns som sagt alternativ.


Krister Isaksson

Robert, visst är det underbart med alla dessa magshines och blinkljus framåt på cykelvägarna. Höjden av egoism, jag ska se/synas och skiter fullständigt i om jag bländar ögonen av dom jag möter. Som att köra omkring med helljus på bilen och aldrig blända av. De visar upp stor omtanke och hänsyn till sina medtrafikanter må jag säga…


Olof E

Visst har du en poäng i att man inte tar hänsyn till cyklister på samma sätt som bilister vid avstängningar och arbeten. Jag tror att jämförelsen inte är så rättvis då cyklisters restid inte påverkas i lika stor grad. Det ligger lite i bilens natur att köer uppstår vid störningar. Cykelköer är inte lika vanliga men kanske blir vanligare med ökad cyklism. Däremot tror jag att du har en viktig poäng kommunen antagligen inte har någon sammanställning av hur många avstängningar och arbeten som påverkar cyklisters framkomlighet det finns.


Krister Isaksson

Olof E, detta handlar väldigt lite om cykelköer. Det handlar mer om rätten till information och skyldigheten att tillhandahålla den. Att få veta att den eller den bron är avstängd, att få veta att den cykelbanan inte kan användas på x-antal veckor, att cykeltunneln renoveras och trafiken leds annan väg osv. Att sätta upp kameror utmed de stora cykelstråken så som för biltrafiken så man kan se om sträckan exempelvis är snöröjd. Ytterst handlar det om att behandla cykeltrafik som transportmedel och där människor behöver veta hur förhållandena är i detta system.


Olof

Krister
Jag inte trafikplanerare utan sitter bara och gissar. Jag tror att cyklister är intresserade av information om det påverkar restiden eller vägvalet. Men jag tror att de flesta vägarbeten och avstängningar inte påverkar cyklisters restid särskilt mycket, det är i alla fall min personliga erfarenhet. Andra saker som vindriktning är viktigare. En avstängning av Västerbron kan säkert ge en lite större restidsökning och ändring av vägval/färdsätt men det sker väldigt sällan och då är nog inte radio och trafiken.nu rätt kommunikationskanal. Jag tror att informationen måste vara mer personlig anpassad för att inte drunkna i brus. Man kanske kan rita in sin ”till jobbet rutt” på en karta online och få information i mobilen om aktuella störningar.


Dmitri

Olof: Håller med om vindriktningen, men det där med västerbron kan vara en glädjedödare för en pendlare. Det finns ju absolut inget annat sätt att ta sig över från Hornstull till Västerbroplan/Fridhemsplan utan västerbron, för en cyklist. Alternativen är att ge sig ut i vägen (som bilister använder som om det vore en motorväg och kör minst i 70), eller köra på fel sida av cykelbanan, om den inte heller är avstängd, men även det kan vara farligt en mörk morgon då man fortfarande inte ha riktigt vaknat till.
E man på väg från Fridhemsplan till Hornstull och Västerbron är avstängd, måste man ta en rätt stor omväg om man inte har planerat detta i förväg.
Samma kan sägas om t.ex Skanstullsbron, Götgatan och flera andra viktiga ”cykelpulsådror”. Tänk dig t.ex en som inte har så bra lokalsinne och cyklar samma rutt varje dag. Den personen kan få stora problem att hitta alternativa vägar, om man inte har kolla på hindren i förväg. Du och jag kanske kan alla ”shortcuts” och sidogator, men många jag känner har stora problem med att hitta i stan och skulle få stora problem.
Sen det där med att lyssna på radio – bilförare gör det, varför inte cyklister?
Personligen gör jag inte det för att jag tycker om att cykla väldigt snabbt och då är det bra att ha 100% av sina sinnen öppna, men är man en ”normal” cyklist så ska man inte behöva ge upp komforten och möjligheten att ha lite radio i örat tycker jag. Det finns ju till och med portabla högtalare som man kan ha på styret, och som andra ha nämnt, öronsnäckor som inte blockerar uteljud!
Vi vill ju trots allt att det ska vara skönt och trevligt att cykla, för att då cyklar ju fler!
//D



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Svänga höger vid rött – Ja, men inte här


 

Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:

  Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon

I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.

I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.

  Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch

I Sverige säger Cyklingsutredningen nej…


Antal kommentarer: 13

sven

I USA får man också svänga höger vid rött ljus (i alla fall i Phoenix där jag varit) fast det gäller både bilar och cyklister.


Palle

Fullständigt livsfarligt att låta cyklister köra mot rött! Trafikljusen finns där av en anledning – att undvika olyckor! Hur ska man som bilist bete sig när gatorna kryllar av cyklister som kommer från höger och vänster när det är grönt ljus. Det kommer bli kaos…


Krister Isaksson

Palle, svårt att veta om du menar allvar med din kommentar. Trafiksignalers främsta uppgift är att reglera tid när människor får och inte får röra sig, inte att undvika olyckor. Holland och Tyskland är två länder som också är mycket duktiga på trafiksäkerhet och de har år av erfarenhet av denna lösning och det är inga större problem…


Håkan

Palle
Från min synvinkel som bilist gör det detsamma om en cyklist i cykelfältet följde mig rakt fram genom korsningen eller om den svänger ut i cykelfältet från höger. Den hamnar inte i min väg i vilket fall. Så hur blir det farligt? Det finns massor av korsningar där högersvängerande bilar har väjningsplikt medan trafik framåt och åt vänster passerar trafikljuset. De korsningarna är väl inga dödsfällor?


Thomas

Intressant att se att det är redan tillåten i en del länder att svänga höger vid rött med cykel. För Tyskland måste jag dock nämna att regeln gäller för alla trafikanter (cykel, bil, lastbil osv.; se för mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)


Joakim von Scheele

Jag förstår egentligen inte problemet med att cyklar svänger höger vid rött; man korsar ingen annan trafik, utom gångbanan, men det gör man ju även om man svänger höger mot grönt så det är ingen skillnad.
Det är uppenbart att utredarens största ambition är att inte göra några stora förändringar eller komma med kontroversiella förslag som man kan få kritik för.


Manne

värt att påpeka att det i långa tider funnits filer för bilar (och ev cyklister) att svänga höger vid rött vid vissa korsningar. Men ska det gälla cyklister generellt så blir det tydligen en stor trafikfara !!
Jag tror denna regel skulle underlätta trafiken och helt ta bort vissa faror typ ”döda vinkeln problemet ”


Krister Isaksson

Manne och Joakim, för mig visar denna ovilja till utveckling och förbättringar för cykeltrafiken hur tydligt arvet är från decennier av bilplanering. Man klara inte av att tänka i nya banor utan slår omedelbart ifrån sig med ryggmärgsargument som att det måste vara farligt eller det strider mot en gammal vägkonvention från 60-talet! Det är också märkligt hur stor oviljan är att lära av andra, så stor är den att Cyklingsutredningen inte ens föreslå en omfattande studie/forskning av t.ex. svänga höger vid rött.


Kristian

Du har en mycket intressant och bra blogg!
En grej i det här inlägget fick mig att fundera:
”Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik.”
Tyvärr tänker jag att blir det så är det ju nästan ingen idé att införa det i Sverige. Måste man som cyklist stanna (enligt de strikta reglerna för stopplikt) så kan man ju i stort sett lika gärna vänta tills det blir grönt. Att tvingas tvärstanna när det är fri väg gör cykelturen till ett intervallpass, och intervallpass ju vill de flesta undvika.
”Det råder väjningsplikt mot övrig trafik” ska och borde räcka.


Krister Isaksson

Kristian, tack för det vänliga orden. Om min skolfranska inte lurar mig samt översättningen från holländska så är reglerna där så som du önskar. Visst är det bättre om det bara råder väjningsplikt men även med en ev. stopplikt så förbättras ju framkomligheten då det ibland kan vara lång tid till grönt.


Johannes Westlund

En logisk och rationell åtgärd som borde vara självklar för pragmatikern. Hur länge dröjer det innan regeln kommer till Sverige? Ett halvsekel?


Krister Isaksson

Johannes, ska vi gå på Cyklingsutredningens linje så är svaret ALDRIG. Utredningen är en skamfläck och inte för att den inte föreslår denna regeländring utan för att den är helt fri från åtgärder/förslag som leder till ett ökat och säkert cyklande.


Johannes Westlund

Jag förutsätter att det sker en värdeglidning under halvseklet som möjliggör så pass oortodoxa åtgärder att till och med cyklister gynnas. Jag delar i övrigt din uppfattning om den så kallat Cyklings”utredningen”. Den borde omgående ogiltigförklaras och brännas. En ny utredning bör genomföras, den här gången med riktiga experter och sakkunniga med råg i ryggen. Inte bara en nyttig idiot.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Yrkesförare sämre på att anpassa sig


 

Så uttrycker sig Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i DN i går. I artikeln tas det upp att dessa förare inte alltid framför sina fordon på bästa sätt och att lastbilar utgör ett stort säkerhetsproblem i trafiken.

– Det gäller nästan genomgående för yrkestrafik och tung trafik att man kör över hastighetsgränserna. Det är riktigt problematiskt både säkerhetsmässigt och miljömässigt, säger Claes Tingvall.

En uppfattning som jag helt delar med Claes Tingvall efter 20 års arbete med trafikplanering och trafiksäkerhet. Kan inte låta bli att tänka på alla dessa dödsolyckor där förarna av dessa fordon svänger höger och kör ihjäl cyklister. Vad säger att deras anpassningsproblem enbart gäller hastighetsöverträdelser? Kan det vara så att många av förarna inte heller klarar av att anpassa sig till gällande trafikregler i stadstrafiken och att där framföra sitt fordon på ett säkert sätt?

Man blir ju lite orolig när deras branschorganisation och Trygg Hansa ägnar sig åt klistermärken. Eller när vi får ofullständiga studier från If.

 


Antal kommentarer: 2

Jonas T

…men när tunga fordon skadar och dödar cyklister då är det cyklisterna som kör för fort… Enligt ”forskning”.


jan odelby

Som året runt cyklist i Stockholm som blir man ofta direkt häpen över hur illa det är ställt med yrkeschaufförers, lastbil, buss etc inställning till trafikregler och med trafikanter och situationen har stadigt förvärrats för oss cyklister och andra trafikanter över tid. jan odelby



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

BREAKING NEWS


 

Snart kommer detta bli en bekant syn på delar av Stockholms cykelbanor för nu ska det börja sopas!

 
Foto: Iréne Skogvold

 
Foto: Hans Lindberg

Har precis haft kontakt med Peter Ringkrans, projektledare som arbetar med drift och underhåll på Trafikkontoret i Stockholm. Inom kort kommer Trafikkontoret och deras entreprenörer påbörja ett test med sopning och saltlakelösning på två cykelstråk. Ett stråk i västerort som går mellan Lövsta och Alviksplan och utmed Lövstavägen, Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen. I söderort är stråket inte ännu bestämt, eventuellt utmed Nynäsvägen (jag återkommer när jag får besked om sträckan). Två maskiner med tillhörande utrustning har införskaffats. En utmaning att hantera är att ekipaget är hela 13 meter långt, först maskinen med sopvalsen och sen släpet med saltlakelösningen. Detta är en anledning till att försöket görs i söderort och västerort då ytorna där ofta är större än i innerstaden. Så det ska bli spännande och se hur tvära kurvor och trånga passager klaras av. Sopvalsen som finns på maskinen är 2 meter bred och initialt har man tänkt sig att bara köra en gång. Det kommer då att innebära att bredden på gång- och cykelbanan kommer att begränsas kraftigt. Det är ett misstag anser jag och något jag varit kritisk mot vad gäller sopningen av cykelbanor i Norrköping och Linköping, läs mer här. Redan för smala gång- och cykelbanor kommer bli ännu smalare. Innebär konflikter mellan cyklister och mellan cyklister och gående samt ökade olycksrisker. Ändra på detta beslut och kör två gånger, fram och tillbaka, så blir bredden och därmed förhållandena avsevärt bättre är mitt råd. Som jämförelse, inte blir Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen av med några körfält för att det faller lite snö utan där upprätthålls kapaciteten och framkomligheten.

 
Det blir för smalt med 2 meter! Exempel från Norrköping. Foto: Per-Erik Hahn

I Köpenhamn har man en längre tid använt sig av denna metod. Det man har lärt sig där är att anpassa fordonen än mer till cykelinfrastrukturen, särskilt i deras innerstad. Mindre maskiner, ibland också två maskiner, en som utför sopningen och en som sprider saltlakelösning. På detta sätt klarar man bättre av trånga sektioner och passager. En blandning av fordon är troligen nödvändigt. Utgångsläget är också att röja hela cykelbanans bredd.

 
Mindre maskin, anpassad för sopning och spridning av saltlake på cykelbanor i Köpenhamn Foto: Copenhagenize

Testperioden kommer att pågå till hösten 2013 då maskinerna och utrustningen även kommer att användas till sopning av grus, sand, löv, glas etc. 

I innerstaden och då stadsdelarna Norrmalm och Östermalm kommer en annan metod och utrustning testas för att se hur förhållandena på cykelfälten kan förbättras. Genom att använda en fast borste ska Trafikkontoret studera om detta kan fungera för att hålla cykelfälten fria från snö, slask och modd. Anledningen till att man inte använder samma utrustning som i ytterstaden är att man är orolig för skador på parkerade bilar då den roterande borsten gör att snö och slask flyger omkring.

 
Borste som ska användas för cykelfält

Säkert kommer det var en del inkörningsproblem och en läroperiod under detta försök men det är ju ytterst glädjande att Trafikkontoret nu börjar ändra lite fokus på sin vinterväghållning och är beredd att testa, utveckla och förbättra vinterväghållningen för cykeltrafiken.

Så ni som cyklar dessa sträckor, kolla gärna lite extra och hör gärna av er till mig med text och bilder hur ni tycker det fungerar. krister.isaksson@kadens.se

RED. 20130117. Så här ser det ut eftar att maskinen har gjort sitt:

 
Här har maskinen nyligen passerat och saltlaken inte hunnit verka fullt ut. Foto: Robert

 
Här har saltlaken hunnit verka en lite längre tid, barmark!. Foto: Jon Jogensjö

Nu sticker jag ut hakan och säger att ingen annanstans ser det ut så här på Stockholms cykelbanor. Sen kommer det självklart situationer och förhållanden då denna metod har sina brister men de är avsevärt färre än de som råder vid traditionell plogning.

 


Antal kommentarer: 33

Joakim von Scheele

Ska bli intressant att se resultatet av sopningen. Tråkigt att de bara röjer halva cykel/gångbanan. Det grundläggande problemet med att blanda fotgängare och cyklister kommer bli etter värre på så vis.
Den fasta borsten ser helt värdelös ut – ser inte hur den skulle kunna uträtta något, annat än möjligen fluffa upp snön lite. Om snöröjningen kommer i konflikt med parkerade bilar finns det ju ett annat sätt att lösa det än att avstå från ordentlig snöröjning. Undrar om gatukontoret förmår lösa den tankenöten…


Patrick Arkley

Kanske kommer även medvetenheten om hinder i cykelbanan öka då snösoparna inte kommer fram.


olof

Tråkigt att det inte testas i innerstan oxå. Finns ju en del stråk som inte har parkerade bilar bredvid. Typ götgatan och sveavägen. Och där de finns kan man väl införa parkeringsförbud vissa tider då det sopas?


Krister Isaksson

Joakim, du har nog helt rätt i att den fasta borsten inte kommer att fungera. Peter Ringkrans uttryckte samma farhåga. Men då vet man det efter test och kan då kanske börja diskutera ”tankenöten” du efterfrågar…


Krister Isaksson

Patrick, här tror jag dessvärre att det är en lång resa… Det är ju nämligen så att många av dessa hinder plockas bort inför vintern för att inte hindra snöröjningen!


Krister Isaksson

Olof, lugn det kommer! Om de bara lär sig metoden och utrustningen så kommer kvaliteten bli avsevärt bättre än dagens. Då är bollen i rullning så att säga. Och då får man börja använda liknande maskiner som de använder i KPH.


Jonas T

Trots ändå bra att någon vill testa. Hoppas nån annan kommun följer efter. Lite rörande, som vanligt, hur den stillastående trafiken värnas. Den här gången kan de få lite grus på lacken.
Borde vara bättre med Lite smuts på lacken än alla cyklister i backen…


Robert

Cyklade bakom en sådan idag på vägen hem. Mycket bättre än tidigare, även om det inte gick att få helt rent där man tidigare slarvat med snöröjningen. Jag tänkte inte på att det var smalt, men det är nog mycket för att jag har vant mig vid att bara ha två spår att välja mellan.


Krister Isaksson

Jonas T, som vi ser så fungerar ju detta i KPH också med parkerade bilar. Danskarna är väl inte mer eller mindre rädda om sina bilar än vi utan vad denna metod innebär är ju att det far omkring lite snö, inte sand och grus då det inte behövs användas vid halkbekämpning. Och snö bör väl bilarna tåla…
Och alla tusentals som boendeparkerar i Sthlm vet väl hur det kan se ut när de blir INPLOGADE, där snackar vi om snö, is, grus och sten på bilar! Men ibland måste processen ha sin gång…


Krister Isaksson

Robert, det är av vikt att man använt saltlaken på rätt sätt samt låtit den verka en tid. Om du låg direkt bakom så har saltlaken troligen inte hunnit verka. När den verkat uppstår ofta ett förhållande som nästan kan liknas vid barmark!


Krister Isaksson

Robert, var var det någonstans?


Erik Johansson

Underbart jag cyklade nyligen ut på Drottningsholmsvägens cykelbana, och strax efter att bygga ett stort bullerplank från Traneberg till Åkeshov så är nog sopning det bästa som kan hända cyklister. Den där vägen låter som en jetmotor, men cykelbanan är som gjord för att sopas.
Jag undra hur snart snart är, ska ut igen om någon vecka tror du att det är igång då?


Krister Isaksson

Erik, maskinen och utrustningen är monterad och på plats. Enligt Peter Ringkrans så sker start denna eller nästa vecka.


Robert

Krister. Från Alvik till Hässelby.
Ja, nu när du säger det så, det var mer isfritt närmare stan.


Robert

Det här var vid Vällingby: https://twitter.com/Rilger/status/291505380578717696/photo/1


Krister Isaksson

Robert, tack! Ge det en tid, låt dom lära sig osv. så är jag i varje fall övertygad om att det blir bättre än tidigare. Om du har möjlighet får du gärna ta fler bilder!


Peter

Detta är ett bra steg på vägen tekniskt. Men huvudproblemet är väl inte tekniskt?
Jag tror en smal plog utan specialutrustning som _fort_ rensar snömassan kanske täcker stor del av behovet (iaf för folk med dubbdäck och vintervana) Det är kanske mer volymen cykelbanor isf kvalitén på resp cykelbana som är det viktigaste.
Det finns även en annan viktigt organisatorisk punkt för att fler skall kunna cykla året runt: många cykelstråk passerar flera kommuner så som innerstaden – vallentuna vilket passerar stockholm, danderyd, täby och vallentuna samt flera olika snöröjningsdistrikt inom resp kommun tom. Skall sådana stråk fungera bra bör ju samma maskin eller sortsmaskin köra hela stråket och vem beställer/samordnar/prioriterar det?
— Vinterpendlare


Krister Isaksson

Peter, måste börja någonstans! Och ska vi få fler att cykla så ska det väl inte krävas omfattande vintervana, teknisk skicklig på hojen, 380 dubb i däcken osv. Och det är min bestämda uppfattning och erfarenhet att med det klimat med temperaturväxlingar som råder i Sthlm och stora delar av landet är det inte möjligt att nå samma resultat med plogning.
Du har helt rätt att det är en stor organisatorisk utmaning att få detta att fungera över större områden men har vi klarat av det för biltrafikens trafikleder, huvudleder och huvudgator osv så är det mer en fråga om vilja…
Det pågår ett arbete med en regional cykelplan för hela länet, där tas denna fråga upp som särskilt viktig att lösa så det finns hopp om framtiden!


Borttagen

Trams – det är ju en utmaning att sladda/slingra/slira fram på alldeles för smala dubbdäck under vintern! Näe, skämt åsido – jag blir jätteglad varje gång jag läser om att man aktivt jobbar med cyklandet i länet.
Några funderingar – hur blir det med barskrapad asfalt när det fryser på? Räcker saltlakelösningen för att hålla isfritt när det växlar mellan milt och kallt väder? Det känns ju som risken för svartis på en sådan yta är rätt stor. Det bästa vinterunderlaget enligt mig är en eller ett par centimeter hårt packad snö. Gärna med lite sand ovanpå.
Men som sagt – utmärkt att man testar!
🙂


Lennart Öhmark

Aha, det var därför sträckan Vällingby-Stora Mossen var exemplariskt röjd i kväll. Funderade på om dom kört med blåslampa. Viktigt att folk nu använder CYKELLYSE! Det blir lite tajt när man möts, så viktigt att man i tid ser mötande för när man kör på den rensade delen så vill man inte gärna göra en snabb manöver till den delen som ”bara” är plogad kände jag.
Men totalt sett ett jättelyft efter en turs erfarenhet.


Dmitri

jag tror att det största problemet plogning och städning av cykelbanor är att man måste göra det oftare än bilvägar. bilvägen plogar ju för det mesta sig själv efter första plogningen.
i köpenhamn har de cykelbanor som plogas ”24 timmar om dygnet”. jag kan tyvärr inte föreställa mig att det någonstans i Sverige utförs gatustädning mer än en gång i veckan…. och man kan ju glömma att staten betalar för helgjobb om det inte är en naturkatastrof. inte ens dennes majestät bilen får sådana tjänster.


Krister Isaksson

Richard, det är ju bl.a. därför man gör ett försök, för att få svar! Självklart är det så att alla metoder har sina för- och nackdelar. Sammantaget är jag övertygad att denna metod totalt sett är överlägsen den som annars används i Sthlm.


Krister Isaksson

Lennart, du pekar tydligt ut den brist jag påtalar i mitt inlägg: det är för smalt. Detta är något som inte kommer hålla i längden utan sopningen måste självklart ske över hela gång- oc cykelbanan.


Krister Isaksson

Dmitri, vi får se vad försöket kommer fram till vad gäller frekvens. Den stora fördel som denna metod har jämfört med plogning är att det sällan blir snömodd. Dvs lite som du påpekar sker med bilvägen. Vi får se framöver!


Johannes Westlund

Fantastiskt! Jag nyper mig fortfarande i armen, men det börjar sjunka in nu. Vilken fin försenad julklapp till Stockholms cyklister. Hoppas konceptet sprider sig till Göteborg, där jag trampar omkring.
Har jag fattat rätt rätt, att den här metoden betyder att man inte grusar? För i så fall hoppas jag verkligen att metoden inte bara sprider sig utan också helt ersätter andra sätt att röja GC-banor. Det förbaskade gruset är inte bara livsfarligt på våren. Det orsakar otaliga punkteringar också! Om det kan bli ett slut på det så kommer min milkostnad sjunka till än mer härligt låga nivåer.


Krister Isaksson

Johannes, det kommer nog inte gå att helt sluta använda grus då saltlake har sina begränsningar vid vissa temperaturer. Men det kommer vara avsevärt mindre mängd grus som kommer att behövas och ibland inte alls beroende på väderförhållandena.
Och nog är det en försenad julklapp alltid! År 2002 kom Anna Niskas (då Bergström) avhandling om denna metod. En representant i betygsnämnden var en högre tjänsteman från Gatu- och fastighetskontoret (nuvarande Trafikkontoret i Sthlm), vi var då några på förvaltningen som hårt arbetade för att detta skulle införas i staden, om inte annat prövas. Motståndet, trots kunskapen om och de positiva resultaten i avhandlingen, var massivt. Ett mycket tydligt exempel vilken makt tjänstemän har när det gäller hur trafiksystemet ser ut och kan användas, sk frusen ideologi som Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag.
Så du kan kanske förstå att jag i dagarna är fylld av blandade känslor, glädje över att detta äntligen är igång, ilska och besvikelse över att det ska behöva ta 10 år innan cyklister i Stockholm (och gående) ska få drägliga förhållanden att färdas i vintertid. Och kom ihåg, det är endast ett försök på en mycket begränsad del av stadens cykelvägnät. Men har nu bollen kommit i rullning går det inte att backa…


Guy Bastin

det ser dyrt och långsam ut! Man vill alltid ha en snabb röjning-även bristfällig- men som ni säger-det är bra att nånting görs för halkbekämpning.Hur blir det med salt lösning under 10 grader?


Krister Isaksson

Guy, bättre än fort, fel och dåligt! Försöket är ju till för att få svar på en rad frågeställningar och går det för långsamt får man väl använda fler fordon. Varför ska inte snö- och halkbekämpning för cykel få kosta? Om vi vill förändra och få fler att cykla, och cykla säkert, kan det ju knappast ske utan att det kostar…


Joakim von Scheele

Det stod om sopmaskinen i DN idag: http://www.dn.se/sthlm/ny-maskin-mot-cykelhalka
Tyvärr konstaterar Ulla Hamilton att ” Maskinen fungerar bäst på raka breda stråk, det är en begränsning”. Det låter ungefär som alla plogtraktorer och sopmaskiner idag då? Tråkigt – det är ju i korsningar, vid knixiga passager, kurvor och andra knepiga ställen som framkomligheten är som allra viktigast. Jag skulle hellre sett en smidigare maskin som kunde åtgärda de svåra ställena i första hand. Trevligt med snöfria rakor, men prio 1 är de trånga och knepiga ställena.


Krister Isaksson

Joakim, det kommer mindre maskiner, var så säker! De måste ju börja någonstans! Och precis som jag visat med bilder från KPH så kommer man bli tvungen att komplettera med mindre maskiner för att klara cykelbanornas alla utmaningar.


Erik Johansson

Jag cyklade ut i helgen för att prova men naturligtvis hade det snöat igen, hoppas det var plogat/borstat nu till måndag morgonen. Det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag.


Erik Johansson

Förövrigt så är väl detta med begränsade plogbilar en bra motivation till att göra cykelbanor/fält mer raka och mindre krångliga att cykla på och ploga.


Krister Isaksson

Erik, om jag inte minns fel så startar man och borstar vid 2 cm i Linköping. Just för att som du säger, det krävs inte mycket snö för att det ska bli dåligt underlag för cyklister.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Felanmäl felanmälningssystemet


 

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en av Stockholms stads entreprenörer som sköter snöröjningen. De hade läst mina inlägg om hur situationen var på många av stadens cykelvägar i december. De lovade bot och bättring och jag tycker mig ana att de nu är lite mer på tårna. Vi hade ett givande samtal och jag fick bekräftat en misstanke jag haft en längre tid: stadens felanmälningssystem fungerar inte när det gäller cykel!

Det system som finns på staden, Felanmälan för trafik och utemiljö och på tfn.nr 08 – 651 00 00 är mer eller mindre uppbyggt utifrån ett bilperspektiv. De förvalda platserna som finns i systemet är i stort sett enbart gator, biltunnlar, trafikleder osv. Och det är ett obligatoriskt fält. Om du prövar att ringa in din anmälan så uppmanas du även av operatören att ange en gatuadress. Vari ligger då problemet? En stor del av stadens cykelvägnät, särskilt i söderort och västerort har ingen anknytning till gator, trafikleder och biltunnlar. Pröva att felanmäla cykelvägarna på Årstafältet, Gubbängsfältet, Järvafältet osv. Eller varför inte cykelvägar utmed de stora trafiklederna E4/E20, Nynäsvägen, Örbyleden osv. Inte ens den viktiga förbindelsen Årstabron finns med som förvald plats i stadens felanmälningssystem (här har vi kanske en del av svaret varför den aldrig blir röjd, den finns inte, ingen vet om den och tillståndet på bron!). Många av dessa stråk är utpekade som viktiga pendlingsstråk i stadens cykelplan.

Nu är det ju så att människor ger ju inte upp utan försöker ändå felanmäla alla dessa brister. Då uppstår den helt otroliga situationen att ett bristfälligt fax sänds över till entreprenören som får ge sig ut på en form av skattjakt. Hitta platsen kan vi kalla denna lek. Entreprenören får lägga ner massor av tid på att försöka finna dessa platser (kanske därför vi ser så många snöröjningsmaskiner som far omkring med plogen uppe, de är på jakt!) och det är inte ovanligt att de inte lyckas lokalisera platsen. Så här går det åt massor av tid för entreprenören pga. att staden har ett mycket dåligt och illa anpassat felanmälningssystem. Tid som entreprenören, med ett bra felanmälningssystem, kunde använda till att åtgärda bristerna. Samt att i en del fall blir bristerna överhuvudtaget inte åtgärdade.

Detta gäller ju inte enbart snöröjning och halkbekämpning utan även barmarksväghållning så som potthåll/ sprickor i beläggningen, grus/glas, växtlighet, vattensamlingar, belysning osv.

I en stad som ska konkurrera som cykelstad med Köpenhamn och Amsterdam och ska vara en promenadstad förefaller ju detta system som hämtat ur stenåldern, det speglar med all tydlighet det Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag, läs mer här och här.

Vad kan då göras? På kort sikt bör ju staden omgående se till att man i felanmälningsformuläret kan bifoga foton/kartbilder osv. som underlättar identifieringen av platsen. Fältet med förvalda platser bör kompletteras med de stora cykelstråken etc. Sedan bör ju staden snarast utveckla ett modernt och mer trafikantanpassat system där man kan utnyttja mobiltelefonen genom bild och gps, då får man ju en exakt lägesangivelse. Finns redan ett flertal färdiga lösningar på den så kallade marknaden, se här bl.a.: Fixa till

Nu vill jag uppmana er som vill se en förändring, felanmäl felanmälningssystemet!

Sände ett mail till Trafikkontoret och även till dess förvaltningschef och påtala dessa uppenbara brister och vad de får för konsekvenser.

 


Antal kommentarer: 14

Jonas Th

Jo, självklart, egentligen, att det även är fel på kvalitetssäkrings- och uppföljningssystemen. Hade inte väntat nåt annat. Även fel på typ utbildningssystemen hos entrprn som år efter år lär sina förare att bygga snöupplag på cykelbanor och cykelfält. Och/eller struntar i om det händer år efter år.


Krister Isaksson

Jonas Th, ja det var nog inte annat att vänta sig. Brister det på alla andra områden så varför ska det vara ett bra felanmälningssystem? Är man riktigt konspiratorisk så är det kanske ett medvetet val för att begränsa antalet felanmälningar!


Björn

Intergraph har ett gratis felanmälningssystem för kommuner kallat ”F!xa till”, med app för iphone och android, som skickar med både foto och gps-koordinater: http://www.fixatill.nu
Det framgår inte vilka kommuner som är med i systemet eller hur de hanterar rapporterna, men det är ett klart intressant initiativ.


Krister Isaksson

Björn, jag skrev det i mitt inlägg! 😉


Björn

Hoppsan, temporär blindhet! 🙂


Dmitri

Hej Krister!
Jag är själv på väg att släppa en gratis iPhone app för felanmälan i Stockholms Stad. Men stadens svar på mina förfrågan om ett eventuellt (gratis) samarbete har besvarats med blanka nej.
Istället hänvisas jag till formuläret på deras hemsida och löften om att staden håller på utvecklar ett nytt system och egna appar.
I svaret från stan så anmärkte de även att det redan fanns ett par inofficiella lösningar för felanmälan. Men dessa tycker man inte om, för att då ”riskerar medborgaren att få intryck av att deras synpunkter och felanmälningar kommer till rätt instans – men inte åtgärdas”.
Och du är inte konspiratorisk, man vill inte ha e-post eller andra sätt att skicka felanmälan:
”Det är inte heller möjligt för oss att ta emot information i form av mejl från din app. Det innebär en handpåläggning som vi inte har personalresurser för att hantera.”
Jag har inte gett upp än och försöker fundera på hur jag ska lösa problematiken, t.ex genom att automatiskt twittra mot stadens twitterkonto med de felanmälan som folk skickar in, och kanske posta till deras Facebook-page. Alternativt om man ska begära att staden faktiskt etablerar en kanal för medborgare att kommunicera med denna som inte kräver ett formulär med ett oläsbart captcha – att ha en e-postadress är väl inte för mycket att begära?
Min app heter Stadsfixaren och jag har tänkt släppa den i dagarna. Tanken är att användaren ska välja en typ av felanmälan, ta en bild, välja en plats på en Karta och sen skicka in den. Man kan även lägga in en kommentar.
Bilder: http://imgur.com/a/Cxro7


Krister Isaksson

Dmitri, underbart att höra om ditt intiativ. Jag när en stilla önskan att ansvarig på Trafikkontoret hade samma driv och intiativförmåga. Jag kommer ihåg ett förslag som jag och projektledaren för Sthlm mobilitet tog fram när jag arbetade på Trafikkontoret. Det handlade om att längs de stora cykelstråken placera ut informationstavlor ang. var och hur felanmälan för cyklister kunde ske. Det finns ju sedan länge motsvarande skyltar för oss bilister längs de stora trafiklederna i Sthlm. Det blev blankt nej från driftansv. och info.ansvarig. Motiveringen till detta nej var av samma anledning som du nämner: resursbrist, att såväl hantera felanmälningarna som att åtgärda dem. Och här dyker ju något högst obehagligt upp. Ansvariga är alltså medvetna om de stora bristerna i cykelvägnätet och att ett bättre system kommer leda till ökad arbetsbelastning. Så istället för att verka för ökad drift- och underhållsbudget, vilket ju underlättas av att man får en mer samlad och total bild av fel och brister, väljer man att mörka…


Björn

Nyss twittrat av @StockholmsStad:
”@cyklistbloggen @claeshybbinette Vi arbetar med en app för felanmälan med möjlighet till gps-position och bifogad bild. Klar under våren”
https://twitter.com/StockholmsStad/status/291175736742666241


Krister Isaksson

Björn, sent ska syndaren vakna! Då får vi väl hålla tummarna för att den är bra och användbar även för cyklister…


lale

Då är det mycket bättre i Linköping (Cykelstaden med stort L); potthål som felanmäldes i april lagades efter tre (3) månader…och det efter ett antal tjatiga mail.


Mikael

Bra text! Ska maila båda och ser fram emot appen i vår
Själv felanmälde jag deras svarstid nyligen då de inte återkopplar på felanmälningar. Det är verkligen pinsamt.


Krister Isaksson

Mikael, tack!


Erik

Kanske ska tipsa Sth-stad om detta.
http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2013/01/17/en-bra-app-for-cyklister/


Anonym

Strålande! Anmälan via karta kanske?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

När behövs forskning?


 

Ska det behövas forskning för att konstatera det farliga och olämpliga i att placera ut betongsuggor på cykelbanor?



 

 

  Här var man ju vänlig att varna för brant backe och kurvor, jag undrar om man inte glömde nåt annat…

  Ett litet axblock vad cyklister måste räkna med att råka ut för på cykelbanan.Tänk er dessa hinder när det är mörkt eller att när du kör bil skulle råka ut för liknande på körbanan…

Nu finns det i varje fall och den presenterade av Anna Niska på Transportforum nu i dagarna (läs mer här). Detta är ingen kritik mot VTI och Anna Niska som i vanlig ordning gjort ett utmärkt arbete. Det är mer en reflektion över sakernas tillstånd. Hur mycket forskning tror ni det har lagts ner på att konstatera det högst olämpliga i att på motsvarande sätt placera ut betongsuggor på körbanor? Nu sticker jag ut hakan och säger ingen! Det behövs nämligen inte för det är ytterst ovanligt att detta sker och när det gör det förstår och inser alla (ja nästan alla) att detta är oacceptabelt och direkt livsfarligt. Sen finns det ju tonvis med forskning för hundratals miljoner kronor om det krockvåld bilar, bilister och passagerare utsätts för när de krockar med olika saker, men det är saker som främst finns vid sidan av körbanan, inte på…

Men när det gäller cykel behövs det uppenbarligen forskning för att komma till samma slutsats! Och det kommer inte räcka som grund för att detta elände ska upphöra. Landets cykelbanor är fullständigt nerlusade av betongsuggor, stenblock, bommar, pollare och allsköns hinder och faror. Då brukar invändningen komma att dessa hinder är ju utplacerade för att hindra den olovliga biltrafiken som ju också kan vara farlig för cyklister. Så må det kanske vara men på marknaden finns det en mängd andra produkter som löser denna uppgift utan att vara en fara för cyklisterna och inte eller påverkar deras framkomlighet i särskild stor omfattning.

Så landets alla gatu- och parkingenjörer och alla andra som sysslar med detta, skärp till er och sluta använd dessa farliga åtgärder. Tänk till lite, behövs åtgärden överhuvudtaget och om den gör det, lägg ner lite tankemöda och se till att den blir säker och framkomlig för cyklister. Det är ju trots allt en cykelbana där man framför fordonet cykel…

Här kan ni se andra typer av hinder och faror för cyklister: 1, 2, 3 , 4, 5


Antal kommentarer: 14

Andreas

Bra Krister. Detta är en av de saker som irriterar mig mycket. Dels för att det är så dumt och dels för att det visar på den minimala grad av förståelse för cyklisters vardag som politiker/tjänstemän förefaller ha.
Hur argumenterade man ”på riktigt” för dessa lösningar när du satt mitt i smeten för några år sedan?
Kan du inte skicka denna till Mats Frej och hans kompisar? Kan en jurist fundera på om detta är ”framkallande av fara”?
Bra jobbat i vanlig ordning Krister!


Christian

Ska jag försvara Anna Niska så var väl poängen inte att forska på OM suggor är farliga utan att visa att de är så vanliga att det till och med syns i olycksstatistiken.


Fredrik

Argumentet kan ju ha varit så enkelt som att den lilla vägsnutten varit en smitväg för cyklister, och att en sugga stoppar det.
Sett ur en cyklists ögon har säkerheten ökat, eftersom man då har stoppat överraskande bilar på cykelbanan, vilket är värre än en sugga i cykelbanan.
Vad vet jag, men det är ju inte omöjligt att argumentationen är mer genomtänkt än vad som presenteras i blogginlägget.


Oskar

Fredrik> De 8 bilderna är tagna på gång- och cykelvägar. Vad menar du med smitväg för cyklister?
Jag vet inte hur det fungerar där du bor men jag har då aldrig sett någon bil komma körandes på en gång- och cykelväg. Jag är ute rätt mycket i trafiken, cyklar ca 2000 mil/år. Att säkerheten skulle öka för att man stoppar överraskande bilar är helt fel. Bommar och betongsuggor är till för att ta hand om ett icke-problem som bilåkande tjänstemän och politiker målat upp i sin fantasivärld.


Krister Isaksson

Andreas, tack! Känns lite lönlöst att sända detta vidare då det är ett systemfel av stor art, spridd över hela landet. Var ska jag sända det? Till landets alla kommuner samt Trafikverket? Jag blir lite uppgiven…
Argumentationen gick och går fortfarande ungefär som jag återger i inlägget, de behövs för att hindra bilister som kör på cykelbanan. Ibland är också argumentet att stävja otillåten mopedkörning.


Krister Isaksson

Christian, jag skrev: ”Detta är ingen kritik mot VTI och Anna Niska som i vanlig ordning gjort ett utmärkt arbete.” Däremot har någon har betalat VTI för vad jag tycker är självklarheter och som jag försöker exemplifiera. Tycker att pengarna kunde användas på ett bättre sätt.


Alvin

Sen finns det ju snöröjningsaspekten också. Det är ju ofta omöjligt att röja banan från snö vid såna här lägen.


Krister Isaksson

Alvin, kul att du tar upp den aspekten. Under vintersäsongen försvinner nämligen en stor del av dessa suggor, hinder samt bommar öppnas. Detta för att underlätta och förenkla snöröjningen. Men att se till att hindren är säkra och enkla för cyklister att passera, trots att det är en cykelbana, är uppenbarligen inte nödvändigt…


Nils Calmsund

Svaret på det är väl att det får bli _för_ enkelt att passera hindren, då kanske det blir för många som inser smidigheten att cykla? 😉
Eller se det som ytterligare en orsak till att skaffa sig en cyclocross som pendlaråk och se suggor, block, bommar och anant bös som springhinder…


Krister Isaksson

Nils, nu känner jag mig lite dum, jag pendlar med en cykelcross och har inte haft insikten och förmågan att se hindren som springhinder… 😉
Nu blir ju mitt pendlande genast mycket enklare och snabbare! Hoppas jag inte snubblar och gör mig illa! Det skulle ju inte komma i den officiella olycksstatistiken då gåendes singelolyckor inte räknas som trafikolyckor…


Nisse med trajken

Suggorna har en poäng: de stoppar – ibland: i höstas fick jag vänta på att en bil skulle klämma sig förbi en vägbom på Järvafältet (det gick) – bilar. Jo, de förekommer på gång- och cykelbanor/vägar – alltför ofta. Senast i går var det en som tog genvägen mellan Tensta & Rinkeby på gc-vägen. På samma gc-väg hamnade jag förra året mitt i en biljakt: biltjuv först, poliser på MC efter. Och på en annan gc-väg i närheten jag höll på att bli nedmejad av en taxi som kom i hög fart – för några år sedan innan de fått dit bommar och suggor.
Innan E18-bygget kom igång var det vanligen fler bilar än cyklister på vägen en lördagskväll på somrarna: man tog bilen hela vägen till där man hade picknick. Och för att ta sig till kolonilotten tar man naturligtvis bilen, även om det råkar vara gc-väg och ”Ej moped”.
Å andra sidan, är suggorna (och diverse bom-varianter) klart livsfarliga, och om man har en trike (som jag), en transportcykel, eller en handikappdito, sätter de inte sällan P för vidare cykelfärd.


Krister Isaksson

Nisse med trajken, visst är det så att dessa bilhinder behövs på ett begränsat antal platser. Det område du beskriver är ökänt och hinder är helt klart nödvändiga på många platser där. MEN och det är hela min poäng, de behöver inte vara farliga för cyklister, de behöver inte heller vara dåligt utformade för cyklister. Även du med trike, cykelkärror, tvillingvagnar, permobiler etc ska kunna passera. Och det går att åstadkomma en sådan utformning utan att den släpper igenom bilister. Men ofta väljer väghållaren den enkla, billiga och farliga vägen…


Mats Nilson

En kommentar till den av bilderna som visar Södertäljevägen bredvid f.d. Snickarkrogen vid Vårby-Haga. Ute till höger dold av gräset libber en betongbalk. Någon har snott den trafikkon som tidaigare stod ovanpå med följder som är lätt att räkna ut om någon håller ut till höger för t.ex gående…
Ibland är det inte bara väghållarens fel att det blir fel. Dock är Huddinge Kommun riktigt usel på trafiksäkerhet.


Krister Isaksson

Mats, men väghållaren ska ha tillsyn på sitt vägnät och då upptäcks sådant du tar upp!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*