Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1


I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket… Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!



Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Antal kommentarer: 7

Håkan

Är det inte det som skiljer bilväg och cykelväg, betongsuggor? Om de inte finns där så är det ju bil- och traktorväg. Vi bilister följer nämligen inte skyltar bättre än vi cyklister.


Krister Isaksson

Förvisso är det kanske så att någon form av bilhinder behövs på ett fåtal cykelvägar då det ibland finns bilister som inte klarar av att följa trafikregler. Dessa hinder behöver ju dock inte vara farliga, olämpligt utformade, otydliga osv. för cyklister. Med lite tanke och möda så finns det utmärkta alternativ till dessa betongsuggor som är mer ”cykelvänliga”.
Två av bilderna ovan visar heller inte bilhinder utan är exempel på där cykelbanan används som förvaringsplats/lager.


lale

Detta MÅSTE vara Malmö …


Krister Isaksson

Nix, inte Malmö! Stockholm med omnejd!
Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:
Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.
Bra Malmö!


Tehtaren

Hej!
Jag cyklar också till jobbet, och upprörs, precis som du, ofta av idiotiska konstruktioner, fast ju de här (nej, inte alla, men flera av dem) är ju där för att hindra bilister att köra på cykelbanan.
Betonggrisarna vid infarten till tunneln är iofs heeeeelt underbara, och som skapta för att döda cyklister.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 1

Pedro

Även senaste numret av tidskriften Stockholmsregionen från Tillväxt, miljö och regionplanering vid Stockholms Läns Landsting handlar om cykling.
Länk:
http://www.tmr.sll.se/Global/Dokument/publ/2012/2012_2_Stockholmsregionen.pdf



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Munkcykeln


Är det inte underbart med alla dessa olika typer av cyklar. Racer, cross, bmx, mtb, hybrid, lådcykel, springcykel, trehjuling osv. Och så har vi munkcykeln:

Ett designkoncept för hopfällbara cyklar där cykeln blir en fin liten cirkel när den är hopfälld. Designen kommer från Arvind M och pedaler, styret, sadeln mm fälls in i cirkeln. Sittställningen ser en aning låg och aggressiv ut men det kanske kan fungera (dock inte med munkkåpa!)

Vad tror ni, kommer cykeln fungera och komma i produktion?



Antal kommentarer: 4

Åsa Eriksson

Åh herre gud, vad ful den var :o)


Lasse Friberg

Tyvärr tror jag inte det kommer att bli någon större (rull)ians för detta ekipage.
Vad kommer den att väga?


Johan Mölleborn

Det hade varit roligare om Edvard Munch hade designat en ”Skriet-cykel”. 😀


Mohammad Naderi

Hej!
Jag undrar hur mycket priset kommer vara på denna
cykelen.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?


I gårdagens DN var det en intressant och läsvärd artikel ang. möjligheten att parkera sin cykel vid de stora varuhusen och köpscentrum i Stockholms innerstad. DN hade undersökt fördelningen mellan bilparkeringsplatser och cykelparkeringsplatser. Näringsidkarna tillhandahåller totalt 5024 bilparkeringsplatser men bara 753 cykelparkeringsplatser. Åhléns är den klart sämst lysande stjärnan med 1022 platser för bil mot 24 för cykel.

Kan inte låta bli att fundra över vad denna ojämna fördelning grundar sig på? Har Handelskammaren, fastighetsbolagen och näringsidkarna en omfattande kunskap HUR kunderna och besökarna tar sig till/från platsen? Jag tvivlar!

En studie, ”Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator Trafikkontoret 2006”, som jag i min roll som cykelplanerare på Trafikkontoret lätt genomföra 2006 på 9 av innerstadens huvudgator visar att 66 procent av kunderna/besökarna går, 20 procent åker kollektivt, 6 procent cyklar och lika stor andel åker bil. Sedan 2006 har cykeltrafiken i innerstaden ökat med ca 40 procent, biltrafiken är i stort sett oförändrad. Så jag undrar, var finns de ”nya” kunderna, vilka ska man locka in i affären, butiken etc.?

Studerar vi sedan cyklisten och hans/hennes medelinkomst visar en studie från 2008, ”Värdering av tid och bekvämlighet vid cykling”, att cyklister i Stocholm har en tämligen hög medelinkomst, 31 000 kronor per månad för skatt.

Tycker det är närmast häpnadsväckande att inte näringslivet, genom t ex sina branschorganisationer, gör sin hemläxa bättre och skapar förutsättningar så de kan välkomna nya, köpstarka kunder! Vill man inte tjäna pengar? Det verkar inte så när man läser Handelskammaren skrift ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm”. Så här skriver de: ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna.”

 Man kan leka lite med orden och skriva:

”Ökat utrymme för bilar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för bilisterna när de väljer andra transportslag. En bil tar mer plats än en cykel och mycket mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att biltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för bilar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av bilvägar och bilparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna”

Hur kan man då göra?

 

Bilden ovan är från IKEA i Groningen, Holland. Några har tydligen fattat vad det handlar om! Självklart är cykelparkeringen närmast entrén och under tak, man lånar även ut lådcyklar och cykelkärror. När vaknar fastighetsbolagen och näringsidkarna upp och vi får se liknande lösningar i Stockholm?

Antal kommentarer: 2

Erik S

När Handelns utredningsinstitut (HUI) 2010 undersökte cyklisternas betydelse för handeln i Växjö stadskärna upptäckte man (!) också cyklisternas betydelse. http://www.resenarsforum.se/files/Cyklisternas%20betydelse%20f%C3%B6r%20handeln%20i%20V%C3%A4xj%C3%B6%20centrum.pdf.
Ibland undrar jag om vissa tror att det är bilar som handlar istället för människor.


Martin Ödlund

Tilläggas till bilden från Groningen är att det finns välskyltad och utmärkt/uppmärkt cykelbana hela vägen från centrum in till cykelställen under varuhuset.
Just Groningen skulle funka utmärkt som förebild för cykeltrafikplanering för vilken medelstor svensk stad som helst.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Oj så många dom var!


Hittade några underbara bilder på cyklister i bilddatabasen Stockholmskällan som är tagna strax efter andra världskriget i Stockholm. Antalet cyklister är imponerande, det är stora klungor av cyklister och man cyklar 5-6 stycken i bredd och upptar en stor del av gatuutrymmet. Det råder cykelkaos!

 

Kornhamnstorg och Slussplan Foto: Lennart af Petersens, Stockholmskällan

Även före andra världskriget var antalet cyklister på gatorna stort och cykeln stod för 30 procent av alla resor. Under kriget och kort därefter dominerade dom fullständigt gatubilden och stod för över 70 procent av alla resor. Sedan följer en mycket kraftig nedgång och på några decenier försvinner cyklisterna nästan helt från trafiksystemet, under 70-talet är cykelandelen under 1 procent. Man undrar vad det var som hände? Forskaren Martin Emanuel på KTH har studerat detta o inom kort kommer hans avhandling, till dess får vi nöja oss med en kort artikel från honom. 

En kort sammanfattning som jag tar mig friheten att göra visar att synen på cykeln som transportmedel ändrades efter kriget och dess betydelse som transportfordon förringades. Cykeln och cyklisten sågs även som ett stort trafiksäkerhetsproblem (något som finns kvar än idag!). Cykeln ansågs också vara ett påtagligt störningsmoment för den växande biltrafiken där den viktigaste kvaliteten i dåtidens trafikplanering var att maximera biltrafikens flöden (något som också lever kvar!). I olika planer skrevs det om att det behövdes skapas särskild infrastruktur för cykeltrafiken men i stort sett inget av detta förvekligades.

Sedan ett antal år tillbaka upplever vi en kraftig renässans för cykeln i Stockholm (och andra städer), det cyklas som aldrig förr, det talas om att konkurrera med cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam, det ska finnas en miljard för cykelinvesteringar osv. Det är självklart inte alla som är positiva till denna utveckling och det är med viss fascination som jag läser Stockholms Handelskammares nya förslag till ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm”. I avsnittet om cykel skriver de:

Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna. Eftersom efterfrågan finns och trängseln tidvis är stor på vissa cykelbanor torde det ändå vara en rimlig prioritering att bygga ut cykelbanenätet. Däremot bör det göras noggranna överväganden vilka ytor som ska användas till detta.”

Handelskammaren är uppenbarligen fortfarande kvar i efterkrigstidens planeringsideal och ger här sken av att vara positiv till cykeltrafik – men bara om den inte stör bil- och kollektivtrafik. Detta blir ännu tydligare när man läser Handelskammerns remissvar på Stockholms nya cykelplan:

”Handelskammaren har i många år drivit att cykeltrafiken i större utsträckning borde styras till andra stråk än huvudgatorna. Det skulle inte bara underlätta för övrig trafik utan också bidra till en betydligt bättre och säkrare trafikmiljö för cyklisterna. Eftersom cykeltrafiken varken bullrar eller smutsar ner kan den med fördel gå i de många gator i innerstaden som har mycket begränsad trafik till följd av 1970- och 80-talens trafiksaneringar. Det finns också goda möjligheter att utnyttja parker och kajer. Karlavägens mittremsa skulle tex lämpa sig utmärkt väl för en cykelbana”.

Självklart använder Handelskammaren också trafiksäkerhetsargumentet:

”Redan när cykelbanan på Sveavägen byggdes för ett drygt decennium sedan varnade Handelskammaren för de olycksrisker som var förknippade med en sådan lösning på en hårt trafikerad gata. Vi varnade särskilt för risken med högersvängande lastbilar som får cyklarna i sin döda vinkel. Det är precis den typen av olyckor som krävt flera cyklisters liv under senare tid”.

Vad Handelskammaren missar att berätta är att över hälften av dessa dödsolyckor har skett på lokalgator och in-/utfarter samt på huvudgator som saknar cykelbanor. Verkligheten är inte alltid så viktig när man vill något annat…

Jag undrar när verkligheten ska hinna ikapp Handelskammaren?

Antal kommentarer: 7

Jonas Th

Det var bättre förr och rött kort till Handelskammaren. Och undra hur det skulle se ut nu om cykelandelen var 30 procent? Ett uppdrag för en konsult att räkna på.


Erik S

Ibland undrar man vem Handelskammaren företräder. Stans företag borde ju gynnas av att det begränsade trafikrummet utnyttjades effektivare genom att fler använde cyklar så att godstransport mm kom fram istället för att sitta i köer med personbilar. Obegripligt!


Håkan

Om cyklisterna på bilderna varit bilister utan passagerare (som det brukar se ut) hade bilkön varit flera mil lång!


Christian

Handelskammaren tycks ha plockat bort sitt remisssvar av någon anledning.


Christian

Eller vänta, de har nog bara flyttat den:
http://www.chamber.se/?id=4984&rid=404712



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Västerorts-Cipollinis!


Har i dagarna fått lära mig ett nytt begrepp: Västerorts-Cipollinis!

Det syftar på ett antal herrar som uppenbarligen tycker att det är helt ok och lämpligt att mitt i värsta rusningstrafiken ägna sig åt spurtträning i bredd uppför cykelbanan på Tranebergsbron i Stockholm. Var tvungen att se detta med egna ögon så jag hojade ut under morgon- och eftermiddagsrusningen och mycket riktigt, där kom ett antal herrar i full karriär! Vissa av dem i full klubbmundering, man tycker kanske att agerandet är ett föredöme för klubben…

Cykelbanan är dubbelriktad och ca 6 500 cyklister cyklar över bron varje dag. I denna miljö så är det alltså ett antal herrar som ägnar sig åt denna ”hobby”. Kan inte låta bli att undra hur det står det till i huvudet på dessa herrar som genom sitt beteende utsätter alla andra för fara och hälper till att förstärka fördomarna om cyklister. Jag blir så jävla trött…

Antal kommentarer: 8

Martin

Nej, Cipollini’s namn ska och får inte smutsas ner av sånt pack! Kalla dem hellre gubb-motionärer…


Sven

Trafikljuset i Alvik samlar ofta ihop en liten grupp lycraklädda pendlare och då blir spurttävlingen över bron så oerhört lockande.


Nils Calmsund

Cipo spurtade väl aldrig i motlut?


Jonas

Jo, inte bra för oss andra när några beter sig så. Måste gå att spurtträna på nåt vettigare sätt. Inte i bredd i alla fall. Högsta växeln å vem som orkar hålla farten, kamp mot klockan, cykla tidigare på morgonen.


Lennart

Pendlar dagligen Minneberg – Kista via Vällingby = cyklar mot dessa cyklister och kan bara instämma. Verkar rent allmänt som att man inte tror/fattar att det kan komma cyklister från andra hållet. Sträckan Tranebergsbron-Brommaplan är ”spännande”. Motsvarande när jag cyklar hem och ”TdF klungan” skall hem.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in