Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8


 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart ”leksakstrafikanter” som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet… När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och ”marknadsför” cykling… Tack Pär för bilden!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

manne

speciellt på den sista bilden undrar man ö.h.t. vad den stolpen /refugen gör mitt i körbanan ???


Mattias

Likt bild nr 5 såg jag nu under sommaren en skylt placerad på cykelbanan mellan Jungfrusund och Ekerö centrum som hade att göra med pågående vägarbete. Det iroinska med denna skylt var att det var en 30km/h-skylt som alltså hade som syfte att få bilisterna att köra långsammare på vägen bredvid cykelbanan. Trots detta hade man alltså inte ställt skylten i körbanan utan på den redan smala dubbelriktade cykelvägen där det knappt går att mötas två cyklister.
Hur tänkte man här? Vi kan ju inte hindra bilförarna i deras framfart, trots att vi vill att de ska köra långsammare. Hmm…


Pand

Varför inte flytta tillbaka betonggrisarna och skyltarna så att motortrafikanterna inte kan missa dem?


Åsa Eriksson

Det här med stolparna… känns ju nästan som en komplott med hjälmtillverkaren Hövding. http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/hovdingstunt-pa-stureplan.htm


AndreasD

Krister, alla dessa bilder i din serie är ju rätt komiska men samtidigt så blir man så enormt frustrerad och faktiskt lite förbannad. Just nu är jag bara uppgiven och funderar lite smått på att göra som kommunen uppenbarligen vill att jag gör: Börja åka bil. På något annat sätt kan man ju inte tolka den fientliga inställningen till cyklingen i den här stan.
Snart har jag dock slutat att vara bitter – bara ett par minuter till – och försöker förstå vad som utlöser detta. Du, som har varit inne i kretsarna för några år sedan, vad har kommunen för skäl och förklaringar till detta vanligtvis? Vad gör de när det kommer in klagomål? De kan ju inte vara ovetande om att det ser ut så här lite varstans.
Vad skall vi tillsammans göra för att få dem att agera lite mer planerande i relation till just dessa tillfällen?
Tack för bra blogg


Krister Isaksson

Andreas, tack!
Jag försöker slå ann en komisk ton i dessa bloggar, mest för att jag ska härda ut och inte bli bitter och uppgiven. Dessa förhållanden, brister och många gånger rena faror gör mig upprörd, arg och besviken. Det är ett hån mot oss som väljer att cykla. Man behandlas som en andra klassens trafikant, en ”leksakstrafikant”. Det som är riktigt tråkigt är att det i stort sett ser likadant ut i hela landet, detta är inte på något sätt unikt för Stockholm. Och här har vi kanske en del av svaret på din fråga. Jag har själv ställt mig den frågan många gånger under min sk kommunala karriär. Kommuner, politiker, Trafikkontor/Gatukontor och tjänstemän är inget annat än speglingar av övriga samhället. Och hur hög status har cykeln där? Hur många cyklar och har någon som helst erfarenheter som frekvent cykelpendlare? De som arbetar i dessa förvaltningar är inget annat än ett tvärsnitt av övriga befolkningen. Man kunde ju tro att det rådde en högre grad av professionalism och en mer neutral inställning till olika trafikantslag, att man så att säga tjänade medborgarna oavsett hur de väljer att färdas, men det gör det inte. Det är enskilda tjänstemän som fullständigt skiter i sina uppgifter och ansvar, det är chefer som är konflikträdda och gömmer sig bakom ord som begränsad budget, avvägningar och nödvändiga prioriteringar. Det är interna stridigheter mellan olika avdelningar osv. Många gånger är de också fullständigt okunnig, har ingen som helst kunskap och insikt om hur det är att cykla, hur det ser ut på cykelbanorna som ingår i deras ansvarsområde och vad cyklister råkar ut för. En del är inte heller intresserad att lära sig eller ”tvingas” till det. En av de mer träffande episoder jag råkat ut för är att med driftansvarig ha inspekterat konditionen på cykelbanors beläggning från bilen! Inte ens körandes på cykelbanan utan på gatan bredvid. Att göra det med cykel var bara att glömma! Det säger en hel del tycker jag.
Vad kan man då göra? Som enskild individ är mitt bästa tips att fota dessa faror och brister, e-posta in dem till ev. felanmälan, chefen för Trafikkontoren/Gatukontoren, även e-posta till ansvarig politiker och sist men inte minst till lokaltidningen! Adresserna är många gånger lätta att hitta på kommunerna hemsida, har man sen lagrat ner dem i mobilen är det bara börja mailbomba. Men av vikt är att hålla sig saklig, att ha tålamod och uthållighet. Orkar man kan man ju även polisanmäla kommunen för framkallande av fara. Det handlar om att inte ta mer skit och agera! Och om många gör det så händer det till slut saker.


Vardagscyklist i småstad

Lysande blogg!
Skriv gärna i vilka städer det här är så dom får skämmas.


Henrik Ahlen

Bra exempel! Jag bidrar med ett hårresande exempel till: http://www.flickr.com/photos/henrikahlen/7976706813/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

KONFLIKTDESIGN!


 

Då och då dyker det upp inslag i media om den infekterade stämning som råder mellan cyklister och gående och cyklister och bilister. Nu senast var det en artikel i SVD som tog upp ämnet. Det ska uppenbarligen vara så att gående hatar cyklister enligt polisen! Läser man sedan kommentarerna till dessa artiklar så är det ibland en skrämmande och obehaglig läsning.

I och med den framväxande cykeltrafiken blir det mer och mer tydligt att vad stadsplanerare och trafikplanerare har ägnat sig åt i decennier är inget annat än KONFLIKTDESIGN.

Genom att inte behandla cykeln som ett transportmedel, att inte ge den sitt eget utrymme i transportsystemet skapas dessa konflikter. Ibland ses jag enligt systemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta skiter systemet fullständigt i cykeltrafik. Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation, den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket som ska ha rätt till väg, vad man förväntas använda för färdsätt osv. Så vad kan man då förvänta sig om det är urusel cykelinfrastruktur? Och samtidigt uppmanas att cykla av Riksdag och Regering, av Trafikverket och många av landets kommuner. Och sedan börjar många att cykla i detta urusla system! Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende. Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt, om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet…

Vill göra ett litet tankeexperiment! Om biltrafiken hade liknande infrastruktur som cykeltrafiken har idag, vilket beteende hade vi sett hos oss bilister?

Här följer några exempel på konfliktdesign

Varför ska vi dela yta med gående? Är det bra för oss som cyklar? Är det bra för oss som går?  Är det effektivt och säkert att hela tiden tvingas bromsa och väja för gående?Till höger i bilden ser vi fyra körfält plus en bred mittrefug, till vänster en stor parkeringsplats. Är detta en rimlig fördelning av trafikytor?

Ett så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm avsett för arbetspendling. På denna yta ska jag alltså som cyklist dagligen pendla, en yta som är för smal för att säkert cykla på, för smal för att dela med gående och stråket går rakt genom flera busshållplatser. Snacka om konfliktdesign! Vem vill cykla här, vem tycker det är bra att cykla här. Ändå är det här jag förväntas cykla och på ett effektivt och säkert sätt ta mig fram!

Ett till så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm, avsett för arbetspendling. Här gör vi en busshållplats och ställer ett väderskydd och träd i cykelbanan. Observera att till höger i bilden finns det väldigt mycket yta där man skulle kunnat dragit cykelbanan för att undvika denna konflikt! Men istället väljs konfliktdesign som lösning…

En central plats i landets huvudstad, Raoul Wallenbergs torg. Också det största öst-västliga cykelstråket i staden där 1000-tals cyklister passerar varje dag. Här är det en form av shared-space eller så kan man också kalla det konfliktdesign!

 

 


Antal kommentarer: 16

manne

vilken träffsäker krönika!
Det är helt hopplöst att cykla på ”sin” cykelbana från punkt A till B ibland ska man ut i trafiken och vingla, ibland försvinner cykelbanan helt spårlöst och man tar sig fram där man tycker att det passar. Till nackdel för sig själv och medtrafikanter.
Jag tror inte så mycket på att cykla mot enkelriktat etc som föreslagits. Tror bara det leder till mer bekymmer. Bättre att ge cyklisterna egna vägar och bättre utrymme (gärna på bilisternas vägar)!


Sven-Erik Olsson

Ja, det är på grund av att konfliktdesign är så spridd som jag förespråkar cykling på vägarna. Eller så är det för att jag är Lundabo.
Konfliktdesign är också när lämna företräde systematiskt används för att hejda cyklisten när cykelvägen korsar en ‘bilväg’ även där de som kör på bilvägen har att lämna företräde för bilister som kommer körande åt samma håll som den som färdas på cykelvägen. Extrakryddas dessutom ofta med att designen är sådan att om bilisten som skall lämna företräde för andra bilister vid stopp blockerar korsande cykelväg. #klagolåt


Krister Isaksson

Tack!
Själv är jag en mycket ivrig förespråkare för cykling mot enkelriktat! Om man tänker på att bara i Stockholm finns det över 200 enkelriktade gator som det skulle vara lämpligt att möjliggöra cykling mot enkelritningen. Det är mindre lokalgator, låga fordonsflöden och hastighetbegränsningen är 30 km/t. Utmed dessa gator finns ofantligt många start- och målpunkter för cyklister och genom regeländringen skulle det innebära avsevärda restidsförkortningar. Särskilt om vi aggregerar detta på samhällsnivå. Nu är det ju så att många cyklar redan mot enkelriktat, det fungerar förutom att man bryter mot trafikreglen. Och vad gäller trafiksäkerheten är det inga som helst problem visar tysk forskning, snarare tvärtom! Och betänk en sak till, är det åt något håll en bilist tittar åt är det framåt, annars är ju en vanlig förklaring vid cykelolyckor med bilister, att cyklisten bara dök upp från ingenstans!
Det är ju också så att enkelriktningen har ju aldrig satts upp för att enkelrikta cykeltrafiken, det blev bara konsekvensen pga att trafikreglerna inte är särskilt väl anpassade för cykeltrafik.


Olle Andersson

Jag cyklar i samma stad som Sven-Erik och håller med om att vägen av de orsaker han nämner är snabbare och bekvämare än cykelbanorna. För att slippa onödig aggresivitet från andra trafikanter cyklar jag likväl på cykelbanorna när jag enligt lag måste. Det finns dock många sträckor där man SKA köra på vägen, men där många cyklar på gångbanan för att de och många bilister tror att cyklar överhuvud inte får framföras på väg. Cykeln var en gång det vanligaste persontransportmedlet i landet, idag ses det, i trafikplaneringen, som ett lekredskap med en toppfart kring 15 kmh.


Cynisk Cyklist

Håller på det hela taget med, men hur skall cykelvägar designas så att cyklister åtminstone håller sig på höger sida? Utanför mitt köksfönster är det antagligen fler som cyklar mot körriktningen på den enkelriktade cykelbanan på vänster sida av vägen än som cyklar på rätt sida, och det är smala (!) cykelbanor obegripligt uppflyttade på trottoaren. De målade cykelsymbolerna hjälper uppenbarligen inte (att alla som de cyklar över är upp och ner skulle antyda något). Om man som jag har ett cykelekipage som är ungefär lika brett som cykelbanan och inte lämpar sig för hopp över höga trottoarkanter blir man mycket medveten om folk som kommer farande åt fel håll.
På tal om enkelriktat: att möta någon på en smal väg är inte roligt om man sitter på en bred trike …


Andreas

Det är underbart med den polarisation som finns när man läser kommentarerna till artikeln i SvD. Jag är inbiten fåne när det gäller att tro att enda sättet för att komma till en förändring är att separera trafikslagen. Görs inte det så fortsätter konflikterna och utlöser all den testosteronosande aggressionen mellan gående, cyklande, och körande.
Det måste läggas pengar på infrastrukturen men samtidigt tror jag också att både polisen och politikerna måste ut och visa sig – gärna på en cykel – och beivra alla de dåliga beteenden som både gående, cyklande och körande uppvisar.
Den stora skillnaden mellan bilister och cyklister är att bilisterna är helt skyddade i sina bilar och riskerar lackskador emedan cyklisten är helt oskyddad och får plikta med livet om bilisterna gör något oväntat. Kommentarer såsom: ”Nästa gång gasar jag när jag ser någon cyklist på övergångsstället” gör ju en mörkrädd.
vad är det för fel på mänskligheten när man inte kan komma överens på den här begränsade ytan.


Peter

Riktigt bra exempel på helt galna lösningar! Tyvärr finns massor av sådant runt om i Stockholm. Säkert i andra städer också.
Jag cyklar allt oftare på vägbanan, vilket jag vet kan vara olagligt, och något som retar upp bilister. Men det är bättre att köra i samma hastighet som bilarna och glida med i trafiken än att stångas med andra pendlare som vinglar eller bland fotgängare som strosar.
—–
http://hampus.biz


manne

får jag ställa en fråga som hör samman med detta blogginlägg: på vilken sida ska man möta en gående om man kommer på en kombinerad cykel/gångväg?
Det är om något ett bekymmer och olyckrisk. Jag vill hävda att det är som i trafiken att man som cyklist håller till vänster men många gångtrafikanter vet inte detta och vinglar som en yr höna framför en.
Än svårare på vissa platser där man gjort kombinerade gång/cykelbanor med streck emellan


David

Bra analys. Jag tyckte artikeln i Svd var intressant men olycklig där polisen får citeras som om det råder krig mellan fotgängare och cyklister. Likaså att de valde ett Stockholms absolut lurigaste ställen för cyklister/fotgängare. Cyklister pendlar och har fått ett par hundra meter fart när ett halvskymt övergångsställe dyker upp. Inte många vill stanna då. Inte heller när man kommer från andra hållet och precis fått upp farten. Svårlöst problem. För att inte tala om Götgatsbacken. Där skickar man in alla pendlare på en gågata. Att det inte smällt på Raoul Wallenberg är fantastiskt.


Magnus Billberger

Som en liten kontrast till allt elände så vill jag lite kort reflektera över mitt senaste besök i Stockholm: Hade som vanligt med mig vikcykeln på tåget och resan för dagen gick till KTH. Vad jag kunde uppfatta så är Kungsgatan tvärs genom stan endast cykelanpassad såtillvida att man målat cykelboxar vid korsningarna. Det var en fröjd att tillsammans med andra cyklister glida fram i dubbla led. I korsningarna snirklade cyklisterna sig förbi bilköerna och fram i boxen för att efter korsningen åter ställa upp i dubbla led. Möjligheten för en bil att köra om en cykel var mycket begränsad och dessutom ganska meningslös eftersom det snart var stopp i nästa korsning.
Jag tycker detta är ett exempel som på ett intressant sätt kontrasterar till konfliktdesignen. Åtminstone just den dagen på Kungsgatan så fungerade cykel och bil riktigt bra tillsammans och jag anser att avsaknaden av alltför mycket aktiv styrning av respektive trafikslag var en av de viktigaste faktorerna.
Jag anser att man i stadstrafik i hög grad ska styra in cyklarna att dela trafikytor med bilarna. Eventuellt i kombination med ett omkörningsförbud, dvs bilar ska inte få köra om cyklar som ligger i samma fil. Givetvis behöver en sådan trafikstyrning begränsas till vissa zoner eller vägar.


Krister Isaksson

manne, en gemensam gång- och cykelbana är just gemensam! Finns ingen regel för var man ska gå resp. cykla utan tanken är att trafikanterna ska lösa detta själva, därav gemensam. Mellan cyklister råder högertrafik. En riktig skitlösning anser jag som inte bör användas. Gynnar varken gående eller cyklister. Speglar mer ett förlegat, okunnigt och omodernt synsätt på cykeltrafik. När skylten har en linje mellan gång- och cykelsymbolen samt att beläggningen är försedd med linje eller annan markering är det en separerad gång- och cykelbana vilket innebär att man ska gå på gångbanan och cykla på cykelbanan. Cykelbanan bör för att förtydliga detta förses med cykelsymboler.
Hoppas du fått svar på din fråga!


Krister Isaksson

Magnus, håller till visa delar med dig. Och det råder en hel del restriktioner på olika delar av Kungsgatan redan idag, det är bl a genomfartsförbud för motorfordon mellan Vasagatan och Sveavägen. Och det är busskörfält åt andra hållet. Hastighetsgränsen är 30 km/t på samma sträcka. Det finns en särskild cykelsignal i korsningen Kungsgatan/Sveavägen. Delen mellan Sveavägen och Stureplan innehåller många avsnitt med busskörfält. Busskörfält som börjar redan på Sturegatan och därmed kommer inte några personbilar in på Kungsgatan därifrån. Allt detta innebär att Kungsgatan inte har någon betydande roll för biltrafiken. Det skulle vara enkelt och inte innebära några större problem för stadens trafiksystem att göra en helt renodlad buss- och cykelgata på Kungsgatan (självklart skulle varutransporter vara möjliga under vissa tider). Det är dock inte lika lätt att åstadkomma motsvarande lösning på Sveavägen, Hornsgatan, Götgatan, Ringvägen, ST Eriksgatan…


Magnus Billberger

Tack Krister för dina kommentarer. Jag bor själv inte i Stockholm så man har inte så bra detaljkoll. Jag är dock återkommande på tjänsteresor till både Stockholm och andra större städer till olika destinationer som jag ofta når med den medhavda vikcykeln eller när man reser med lite mera cykelvänliga tågoperatörer med min vanliga brukscykel.
Ditt inlägg om KONFLIKTDESIGN tycker jag är klockrent och gäller nog samtliga städer jag cyklat i. Jag upplever att man ofta genom formerna på GC-vägarna som de värsta konfliktsituationerna skapas. Härigenom tvingar man fram en hackighet i interaktionen mellan cyklister och andra trafikslag på ett sätt där man i regel alltid tvingar cyklisten till de största kompromisserna.
Det blir intressant att se vad regeringen säger om att införa 40 km/h som bashastighet inom tätbebyggt område. I sådant fall minskar hastighetsskillnaderna mellan cykel och motortrafik såpass att jag anser det än mer skäligt att begära att dessa trafiksalg måste samsas på en stor del av gatorna. Jag tror vi måste tänka brett när det gäller cykelns plats i trafiken så att man inte låser in sig på ”ett trafikslag – en trafikyta”. Det är t ex hög tid att häva kravet på att man ska cykla på GC-väg när sådan finns, detta bör vara ett val som cyklisten ska göra.


Senkommen kommentar:
På Raoul Wallenbergs torg skall man cykla på cykelbanorna. Men den som går i Arsenalgatans förlängning är mycket dåligt utmärkt. Att snedda över torget är inte tillåtet!


Krister Isaksson

LÅ, och om den är dåligt utmärkt kan man väl inte kräva att man ska cykla där? Hur ska man veta att det är en cykelbana samt var den går? Är det att vara tydlig i kommunikationen med trafikanterna?


Till Krister Isaksson:
Hur man skall veta att den finns där vet jag inte. Men där många cyklister kör in på torget från Strandvägen finns det en väl synlig cykelbana, och inget som tyder på att det är OK att kryssa bland utställningsbilder, skulpturer och sittbänkar. Känner man inte till cykelbanan så är det naturliga för varje tänkande cyklist att köra i gatan runt torget!
(I sista bilden i blogginlägget har cyklisten cykelbanan cirka 1,5 till 2 meter till vänster om sig. Hade han varit mycket uppmärksam hade han sett cykelsymbolerna strax under bildens nedre högra hörn.)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7


 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa ”Bilhinder” ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara ”cykelvänliga” och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas… Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!


Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik…




Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!


Antal kommentarer: 10

Michael Åhman

Tack Krister!
I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet – den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?


manne

usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!


Kent S

Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.
/Kent S.


staffan

borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .


Friedl Karel

kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?


Håkan

Om det finns en cykelbana så finns det också biltrafik på den. Om man inte sätter upp hinder. Skyll inte på trafikplanerarna utan ta och skäll ut närmaste bilist du ser.


Magnus Billberger

Självklart ska vi ha sådana där bommar vid alla cykelbanor. De på dina bilder ser dock delvis lite felplacerade ut. De ska ju sitta där bilar ska hindras från att köra in på cykelbanan. På bilderna 4,6,7 och 8 är de visserligen på rätt plats, men i fel riktning. De ska vridas 90 grader.


manne

jag antar att Krister redan sett detta (?) men för er som inte sett vill jag visa på en länk om forskning som visar att 8 av 10 cykelolyckor är singelolyckor som ofta beror på dåligt utformade cykelvägar typ bommar och betonggrisar mitt i vägen !….
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5257013


Cynisk Cyklist

På de få ”ersättningscykelvägarna” kring E18-bygget vid Tensta Rinkeby Kista där biltrafik inte är tillåten, förekommer grindar flitigt. Och eftersom underlaget är mer eller mindre lös grus blir det extra roligt. Hur en handikappcykel, tandem, eller nån med cykelkärra ska tas sig igenom begriper jag inte. Jag antar att de finns där för att förhindra att man far ut i byggtrafiken, men med dessa tvingas man koncentrera sig på att ta sig genom hindret i st f på korsande trafik …
Å andra sidan, utan bilhinder körs det bil på cykelbanan: har varit nära att bli nedmejad av en taxi som körde som en biltjuv och har hamnat mitt i en biljakt på cykelvägen. Och vad lider man av för vanföreställningar när man kör sin SUV som knappt får plats på GC-vägen förbi Påbjuden gång- och cykelbana med tilläggsskylt ”Ej moped”?


Krister Isaksson

manne, tack för tipset! Och du gissade helt rätt att jag redan sett o läst rapporten. Har tom skrivit om den i en blogg tidigare, ni finner den här: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/gar-det-att-overleva-som-cyklist.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 6


 

Vi gör en plaskdamm!

En inte helt ovanlig erfarenhet man gör när man cyklar är att på vissa delar av cykelvägnätet så är det stora samlingar av vatten. Ibland är det så illa att det täcker hela cykelvägen och ofta i flera timmar, ibland dagar efter regnet. Det blir riktigt intressant (och farligt) under vinterhalvåret då dessa vattensamlingar sällan torkar bort, fryser sedan till is och blir till skridskobana! Tänk er detta på gatu- och vägnätet, hur länge tror ni detta problem skulle bestå på dessa ytor?

Här har en handlingskraftig medborgare har lagt ut en spång! Lite svår att använda som cyklist men vi delar ju ofta vår yta med gående…

Här halveras cykelvägens bred pga vattensamlingen och får man möte får man antingen bromsa in eller färdas genom vattensamlingen. Det har gått 36 timmar sedan det regnade, när det regnar täcks hela cykelbanan… På vintern blir det isbana!

Eländet fortsätter…

Många, många timmar efter regnet är vattnet kvar…  Här har Nacka kommun nyligen asfalterat om sträckan, av någon outgrundlig anledning så gjorde man inga justeringar av fallen så vattnet kan rinna bort utan eländet kvarstår! Hur står det till i huvudet på ansvariga kan man fråga sig? Vi asfalterar om men vi skiter i att åtgärda felet!

Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler bilder till mig på tokigheter på cykelbanor! krister.isaksson@kadens.se

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Regeringens särskilde cykelutredare – fick tidigt lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor


 

Läser en intervju med regeringens särskilde cykelutredare Kent Johansson (c). Han har ju uppdraget att se över regelverken i samhället för att se om det i dessa finns möjlighet till förändringar som kan leda till ökad och säker cykling. Hans besked är: ”Vi har i utredningen gått igenom lagar och förordningar och det finns egentligen inget som diskriminerar cyklingen. Ändå är det något som fattas.”

Men om det är något som fattas, om samhällets institutioner och de som arbetar i dessa inte självmant verkar för ökat och säkert cyklande, om ”man tidigt fått lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor” kan ju kanske regelverket behövas spetsas till. För det är nog många fler än Kent Johansson som har fått lära sig att strunta i cykelfrågor. Han beskriver en kultur, ett synsätt, som jag fullständigt delar efter mina 15 år som offentliganställd trafikplanerare – cykelfrågor är inget man ägnar sig åt!

Att inget diskriminerar cyklingen idag enligt Kent Johansson är ju uppenbarligen inte tillräckligt. Om man nu inte räknar in synsättet att man ska strunta i cykelfrågor helt och hållet som diskriminering! Så efter några års utredande kommer vi alltså i oktober-november få veta att några förändringar av lagar och förordningar inte är nödvändiga för att nå ett ökat och säkert cyklande. Vi kommer inte få möjligheten att cykla mot enkelriktat, vi kommer inte möjligheten att svänga höger vid röd signal, det kommer inte ställas krav på att hantera cykeltrafik i Länsplaner, Översiktsplaner, Detaljplaner och Bygglov osv.

Istället lämnar han över mycket av ansvaret till de planerande myndigheterna så som Trafikverket, Länsstyrelsen, Regionförbunden, kommuner osv. Och dessa är ju organ som har visat sig ha spjutspetskvaliteter på cykelområdet, de som till stora delar ligger bakom den  ”cykelskuld” som Kent Johansson nämner i intervjun.

Inget nytt under solen…

Cykling mot enkelriktat i Münster, Tyskland. Vilket är tillåtet i ytterligare 25 länder men inte i Sverige…


Antal kommentarer: 3

Thomas J

Jag kanske misstolkar texten men jag får intrycket att varken du eller Kent Johansson förstår innebörden av begreppet ”cykelställsfrågor”. Det har absolut ingenting med cykel att göra.


colnago

just, ett modernare tänk skulle behövas – men publicitet kan ge effekt, vill du inte skriva ett debattinlägg i DN?
Argument finns ju


Gbgcyklaren

Inte direkt apropå ovanstående blogginlägg….
Men här är ett jobb du borde söka (om du flyttar till Göteborg):
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august/sokes-trafikplanerare-med-fokus-pa-cykel-i-goteborgs-stad.html



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikverket – låt inte idiotin segra!


 

Uppdrag granskning ang. E4 Förbilfart Stockholm gick ju i repris på SVT nyligen. Dessa typer av projekt verkar ju ha sitt eget liv och drivs många gånger stick i stäv mot andra fattade beslut. Och ibland på väldigt lösa grunder och svajiga beslutsunderlag, det verkar som idiotin är på väg att segra! Om det nu blir så att vi får leva med skiten och kommer att bränna iväg 27 miljarder eller vad det nu slutar på kunde man ju önska sig att Trafikverket passade på att göra det så bra som möjligt för övriga trafikantgrupper som berörs av detta mastodontprojekt. Så är tyvärr inte fallet. En genomgång av arbetsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och utlåtanden i projektet E4 Förbilfart Stockholm visar på ett direkt undermåligt hanterande av cykeltrafiken, många gånger i strid med styrdokument, råd och riktlinjer som Trafikverket har att rätta sig efter.

Stora och omfattande trafikplatser kommer att skapas som får negativa och besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken (och gående) i form av omvägar, fördröjningar, trafiksäkerhetproblem, bärriärer osv.

Vad skulle då kunna göras? I sådana här gigantiska infrastrukturprojekt finns mycket stora möjligheter att göra mycket bra åtgärder och lösningar för cyklister. De kostar tämligen lite att göra om de görs i samband med dessa gigantiska projekt och de är alltid mer samhällsekonomiskt nyttiga än väginvesteringar, se bara den här rapporten! Att göra dem i efterhand blir avsevärt dyrare och ibland nästan omöjligt. Ta en titt på bilderna nedan och tänk er trafikplatserna Kungens Kurva, Häggvik och Hjulsta som ju ska byggs om i samband med Förbilfarten. Tror ni att det är något sådant vi kommer att få se? En modernare trafikplanering och trafiksystem som både bildligt och bokstavligen visar hur trafikhierarkierna i en framtidsinriktad stad kan se ut. Icke sa nicke, men det är inte försent! Det är bara för projektledarna och övriga ansvariga i Trafikverket att sticka i väg på lite studieresor, få lite inspiration och kunskap så fixar de biffen! Man kan om man vill!

Den svävande cykelcirkulationen i Eindhoven, Holland:

Utgångsläget var en stor trafikplats i form av en cirkulationsplats i utkanten av Eindhoven. Det fanns separat cykelbanor runt omkring och passagerna var signalreglerade, en lösning som bedömdes otillräcklig både vad gäller cyklisters (och gåendes) säkerhet och framkomlighet.

Innan ombyggnad

Så här gjorde man. En ”flytande” cirkulationsplats för cykeltrafiken vilket gör att cyklister är separerade i tid och rum från motorfordonen. Både trafiksäkerheten och framkomligheten förbättras avsevärt. Konstruktionen står verkligen ut och är nu ett nytt landmärke när man kommer till Eindhoven, signalen blir att här cyklar vi och satsar på exceptionell infrastruktur för cykeltrafik.


Den nya ”flytande” cykelcirkulationen, Hovenring.

Ni finner mer information om detta spektakulära bygget här: BicycleDutch

 

 


Antal kommentarer: 5

Mats

Hej Krister,
Så här skrev jag till Anders Ekegren i Solna, stadsbyggnadskommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen, då jag uppfattar trafiklösningen vid nya arenan som en ytterligare försämring:
”Men, det som bekymrar mig är att i de trafikstrategiska planerna för kommunerna runt Stockholm, (och även Stockholm) så skriver man alltid att man vill att pendlingscyklingen skall öka, men i verkligheten tar man till åtgärder som försämrar. Ett exempel är Sollentuna som nu bygger kombinera de gång-och cykelbanor på trottoarerna utefter genomfartsvägarna/huvdlederna. Det innebär att man tvingar upp oss cyklister, som tidigare använt vägrenen att cykla på, upp på “trottoarerna”. Vid varje kvarter drar man in cykelöverfarten så att den trafik som skall ut på huvudleden hamnar bakom markeringen för väjningsplikten vilket innebär att bilarna inte bara blockerar alla överfarter utan det innebär att bilarna inte behöver väja för cyklisterna. Det skapar otroligt många olyckstillbud förutom att det totalt stör rytmen för cyklisten. Det värsta av allt är att den typen av överfarter är rekommenderade i en utredning från Trafikverket.
Att skapa kombinerade gång- och cykelvägar på trottoarerna innebär också att den ordinarie körbanan blir smalare och bilarna kan inte passera oss cyklister som väljer det alternativet utan att gå ut i motsatt körbana. Det skapar irritation och olyckstillbud då bilar pressar sig förbi ändå.
När det gäller Solna och ditt bord så har jag bl a läst den fördjupade översiktsplanen över Solna station och arenastaden. Där pratar man endast om gång- och cykeltrafik i ett ord, GC-trafik. Inte ett ord om att ett av de stora pendelstråken för cyklister går Kolonnvägen. Inte ett ord om att separera gång- och cykeltrafikanter.
Titta också på detaljplanen över området hur många 90-graderssvängar man tänker sig anlägga för den norr- sydgående cykeltrafiken parallellt med Kolonnvägen vid anslutningen till den nya bron över spåren till arenan. Här har du nu chansen att tänka utanför lådan och rätta till felen:
Se till att Kolonnvägen i dess helhet får snabbcykelfält för oss pendlingscyklister! Lösningen som är inritad fungerar säkert för ”promenadcyklisterna”. ”


Andreas

Bra Mats!
Och bra Krister även du.
Vad avser Förbifarten så riktar du in dig på korsningarna – kommer man som cyklist att överhuvudtaget att kunna cykla länge Förbifarten? Det är ju en enorm inbesparad väg för cyklister istället för att som idag cykla via Essingeleden/Västberga/Kungens Kurva om man kommer från Västerort och vill ta sig söderut (söder om Mälaren).
Mycket av Förbifarten kommer ju gå i tunnel men jag gissar att man inte inkluderar några cyklister där inte eller gående för den delen…


Krister Isaksson

Mats, mycket bra intiativ. Detta är ett sätt att påverka och förhoppningsvis få till stånd förändringar och förbättringar.
Andreas, nej där Förbifarten går i tunnel/bro kommer det inte vara möjligt att cykla. Att cykla i tunnel med eller i nära ansluttning till biltrafik är ingen höjdare. Broarna däremot borde analyseras ur ett cykelperspektiv och se om där finns någon potential, detta är inte gjort.
Man kanske kan uppfatta det som jag beskrev enbart korsningar men i t ex Kungens Kurva sträcker sig Förbifarten i ytläge från Vårby Backe i söder till Smistavägen i norr, en sträcka på över en kilometer. Här finns stora möjligheter att skapa mycket bra cykelinfrastruktur, både längs med och tvärs över Förbifarten. Sätter man det sedan i sammanhang med Stockolms stads nya cykelplan finns här möjligeheten att från Vårby i söder till Liljeholmen i norr skapa en ”Supercykelväg”, dimensionerad för pendlingscykling med flera filer, planskildheter och prioritet i korsningar.


vator172

Visst bra med separering i höjdled men alldeles för många alldeles för tvära 90 graders svängar. fyra stycken för att köra rakt fram! Precis lika korkat som de flesta nya cykelbanor/vägar som byggs runt om i Sverige.


E

Pga förbifarten bygger man om akallalänken. TrV betalar men det är stadens väg, så de bestämmer hur. Staden tar dock inte chansen utan beställer en väg med lägsta tänkbara standard på GC-banan. Ingen trafikplanerare reagerar…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*