Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 5, fler läsarbilder!


 

Bilderna strömmar in från er läsare och här kommer fler exempel på vanliga, ibland märkliga samt farliga företeelser som vi cyklister får stå ut med på de ytor som är reserverade för vår färd.

Så här kan man ju göra när man behöver leverera sina varor! Bara att ta någon annans yta och utsätta dem för fara genom att dels färdas och backa på deras yta dels genom att se till att man tvingas cykla i mötande bana där sikten är lika med noll. Men man kan ju alltid gå av och leda cykeln…

Här en bild med studs i! Självklart måste ungarna ha någonstans att studsa, varför inte ta denna plana och fina yta! Naturligtvis vid belysningsstolpen så de kan studsa hela natten! Det är ju bara att cykla runt eller kliva av och leda cykeln förbi…

Tack Åsa för bilder!

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 6

ekstromenator

Man kan ju undra varför lastbilschauffören inte tog hissen ner till pressbyrån vid danderyds sjukhus på bilderna ovanför i stället för att backa ner 75 meter på en cykelbana där det är fordonstrafik förbjuden ? :-/


Krister Isaksson

Hissen kanske var trasig! 😉


Kalle Blomqvist

En gång ställde Polisen i Göteborg bilen på cykelbanan, trots att det fanns gott om parkeringsplatser alldeles intill. Vid tillsägelse svarade de ”Vi arbetar!”. Och jag var på väg till jobbet… Vanliga syndare är annars taxichaufförer.


HD

Jamen allvarligt talat….jag skulle ta fram en sax och börja klippa…..


Simon

Hade jag stött på den där studsmattan hade den legat i delar i skogen innan jag cyklat därifrån. Kanske hade jag råkat rispa sönder den lite också.


Lisa

Simon, vet du vad jag tror. Den skadegörelsen skulle sannolikt rendera ett större straff än att ha placerat ut studsmattan på cykelbanan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 4, läsarbilder!


 

Jag bad ju er att sända in bilder på tokigheter på cykelbanor och här kommer ett litet axblock från er läsare på vad vi får stå ut med som cyklister. Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler till mig, krister.isaksson@kadens.se

 

Det går ju inte att använda bakliften upp och ner och lägga den på kantstenen för att lösa uppgiften! 

Perfekt taxi- och bussparkering på cykelbanan utanför mässan i Göteborg!

Ytterligare en brådskande utryckning på Hornsgatan för lite hämtmat! Det går ju självklart inte att stanna i ett av de två bilkörfälten vilket ju är tillåtet till skillnad mot att stanna i cykelfältet! Gäller ju att vara en förebild för andra trafikanter…

Majoriteten av cyklisters olyckor är singelolyckor och en stor del av dessa beror på brister på och kring cykelbanan…

 

 


Antal kommentarer: 1

Mange

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/page=1
en tråd på cykelforumet Happymtb.org om just cykelbanor och deras förträfflighet ”cykelbanornas hall of shame”



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Gunilla

Hej Krister! Jag har precis läst din artikel på Newsmill men det var så många kommentarer och krångligt med inloggning att jag skriver här istället.
Din artikel berörde mig väldigt. Jag var med om en olycka av precis detta slag för några år sedan, men jag har aldrig insett förrän nu att detta är ett så stort problem och förknippat med så många dödsfall.
Mannen i minilastbil som körde på mig hade ingen koll på att jag befann mig vid sidan av honom. Tack och lov startade vi samtidigt så han ”klippte” mig med fronten av lastbilen. Jag insåg ganska snart efter olyckan att om jag stått en halvmeter längre bak hade jag hamnat under lastbilen och förmodligen dött. Jag tackar min lyckliga stjärna varje dag, och är sedan denna incident MYCKET försiktig i trafiken, både som bilist och cyklist. Detta problem handlar bara om uppmärksamhet och dialog i trafiken – något som ALLA trafikanter oavsett typ av färdmedel MÅSTE bli bättre på!
Tack för din insikt och för att du uppmärksammar problemet!


Krister Isaksson

Gunilla, stort tack själv!
Det är alltid trevligt och inspirerande att få reaktioner på det man gör och skriver.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 3


 

Grönt är skönt, vi gör en handelsträdgård!

Visst är det härligt när det växer så det knakar, när det är grönt och lummigt. Här  kommer verkligen cykling till sin rätt, man sveper fram i landskapet och njuter. Smack, där fick man sig en reva i ansiktet av grenen som växer in på cykelvägen! Man färdas ibland i rena djungeln och man önskar att man hade en machete med sig! Mängder av träd, grenar och buskar växer ut i cykelvägen. Redan för smala cykelvägar blir ännu smalare, konflikter och incidenter mellan cyklister och cyklister – gående ökar. För att inte tala om faran dessa grenar utgör för oss som cyklar. Sikten lämnar ju också en del övrigt att önska. Tänk att färdas på dessa sträckor när det är mörkt! Möter ni ofta motsvarande förhållanden när ni är ute och kör bil? Jag gör det i stort sett aldrig, där av någon outgrundlig anledning följer man riktlinjerna för att inte plantera träd och växter i skyddsremsan. Vidare verkar drift och underhållet fungera. Det gör det mycket sällan på cykelvägen kan jag konstatera efter att ha cyklat på många platser runt om i Sverige och det märkliga är att det ser i stort ser lika eländigt ut var jag än cyklar! Det måste vara någon form av systemfel eller synsätt då mängder av kommuner och Trafikverket verkar ha samma inställning till att inte underhålla cykelvägarna och se till att de är farbara och säkra. När man ser och upplever detta från cykeln så är det ju inte så konstigt att cyklisters singelolyckor dominerar olycksstatistiken och att majoriteten av dessa olyckor kan knytas till dåliga förhållande på och kring cykelvägen.




 

Sänd gärna fler bilder på tokigheter från era cykelvägar runt om i landet! krister.isaksson@kadens.se

 

 


Antal kommentarer: 2

Patrik

Det här känner jag igen även från Göteborg. På ”min” cykelväg till jobbet, som går via Backaplan på centrala Hisingen har man dessutom fått för sig att grönt är så skönt att man helt sonika snodde en meter gång-/cykelbana och gjorde till plantering. Detta på en redan alldeles för trång bana i en miljö som kan liknas vid en trafikhärdsmälta, där gående, cyklande och bilåkande knötts ihop på en väldigt komprimerad yta. Shopping, parkering stress och genomfartstrafik i en osannolik blandning. Varför inte kasta in lite grönt också?
På vintern kan man också se (och känna på) ett annat smart sätt att använda nämnda cykelbana: som dumpningsplats för snön som skottats bort från parkeringsplatserna.
Tack för en bra serie och bra blogg!


ekstromenator

Det är alltså inte bara jag som undrar varför man inte kan spara 1-2m gräs mellan buskar och gång/cykelbana ? 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*