Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 3


 

Grönt är skönt, vi gör en handelsträdgård!

Visst är det härligt när det växer så det knakar, när det är grönt och lummigt. Här  kommer verkligen cykling till sin rätt, man sveper fram i landskapet och njuter. Smack, där fick man sig en reva i ansiktet av grenen som växer in på cykelvägen! Man färdas ibland i rena djungeln och man önskar att man hade en machete med sig! Mängder av träd, grenar och buskar växer ut i cykelvägen. Redan för smala cykelvägar blir ännu smalare, konflikter och incidenter mellan cyklister och cyklister – gående ökar. För att inte tala om faran dessa grenar utgör för oss som cyklar. Sikten lämnar ju också en del övrigt att önska. Tänk att färdas på dessa sträckor när det är mörkt! Möter ni ofta motsvarande förhållanden när ni är ute och kör bil? Jag gör det i stort sett aldrig, där av någon outgrundlig anledning följer man riktlinjerna för att inte plantera träd och växter i skyddsremsan. Vidare verkar drift och underhållet fungera. Det gör det mycket sällan på cykelvägen kan jag konstatera efter att ha cyklat på många platser runt om i Sverige och det märkliga är att det ser i stort ser lika eländigt ut var jag än cyklar! Det måste vara någon form av systemfel eller synsätt då mängder av kommuner och Trafikverket verkar ha samma inställning till att inte underhålla cykelvägarna och se till att de är farbara och säkra. När man ser och upplever detta från cykeln så är det ju inte så konstigt att cyklisters singelolyckor dominerar olycksstatistiken och att majoriteten av dessa olyckor kan knytas till dåliga förhållande på och kring cykelvägen.




 

Sänd gärna fler bilder på tokigheter från era cykelvägar runt om i landet! krister.isaksson@kadens.se

 

 

Antal kommentarer: 2

Patrik

Det här känner jag igen även från Göteborg. På ”min” cykelväg till jobbet, som går via Backaplan på centrala Hisingen har man dessutom fått för sig att grönt är så skönt att man helt sonika snodde en meter gång-/cykelbana och gjorde till plantering. Detta på en redan alldeles för trång bana i en miljö som kan liknas vid en trafikhärdsmälta, där gående, cyklande och bilåkande knötts ihop på en väldigt komprimerad yta. Shopping, parkering stress och genomfartstrafik i en osannolik blandning. Varför inte kasta in lite grönt också?
På vintern kan man också se (och känna på) ett annat smart sätt att använda nämnda cykelbana: som dumpningsplats för snön som skottats bort från parkeringsplatserna.
Tack för en bra serie och bra blogg!


ekstromenator

Det är alltså inte bara jag som undrar varför man inte kan spara 1-2m gräs mellan buskar och gång/cykelbana ? 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Polisens häxjakt på cyklister


I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

– Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 – Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen ”skolning” att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

 –          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

 I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt 

 

 

 

Antal kommentarer: 24

Jonas Th

Jomendetärjusåatt alla dessa egentligen fina människor i bil som begår dessa brott menar ju inget illa. De är ju på väg till sitt jobb, till affären eller på väg hem från en middag. Då kan det ju bli så där. Och vägarna inbjuder ju egentligen till höga farter. De är ju så raka, breda och med fin beläggning så det går ju inte att t ex hålla hastigheten. Men däremot de som cyklar är bara ute för att jävlas. OBS, sant. För det har polisen sagt.


Erik Nohlin

Bängen trålar! Gillar din analys Krister!


Mikael

Jag blir så glad när jag får läsa dina vassa analyser. Cyklister – polisen 1 – 0


Velonavia

Tack Krister!


Magnus Hübner

Fast det där blir ju ingen vidare bra jämförelse… Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott. Vad säger det? Det skulle ju exempelvis kunna vara så att cykelbrott annars inte beivras lika mycket som andra trafikbrott? De flesta av de brott som bilister bötfällts för finns ju inte ens för cyklister (säkerhetsbälte, hastighetsbegränsning, avstånd, olovlig körning etc). Vad gäller tester av cyklister som supit/knarkat lär de väl vara obefinliga, eller? Så, lite svårt att säga något alls om de siffrorna, tycker jag.
Siffrorna om antalet skadade är väl däremot synnerligen relevanta. Där borde man ju från polisens sida fokusera på det som är ”skadligast”.
Är det månne Krister Isaksson f.d. trafikplanering Stockholms stad? Roligt i så fall 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 2


 

En perfekt parkeringsplats eller lastzon, ingen stör mig, den är alltid ledig, jag behöver inte betala p-avgift och jag får aldrig böter!

Så här verkar en del bilister och lastbilsförare tänka när de tar sig friheten att utnyttja delar av trafiksystemet som de inte har rätt att nyttja. Att de utsätter andra för fara och problem verkar de inte reflektera över särskilt mycket. Risken att de bötfälls är också obefintlig, det är ju inte det mest prioriterade omårdet som parkeringsvakter och polisen har. Polisen i Stockholm är mer benägen att skälla på cyklister och utmåla dem som de värsta trafiksyndarna.

Sist bland bilderna finner ni mitt förslag på hur man kan bötfälla dessa notoriska återfallsförbrytare och kanske få till en bättre regelefterlevnad!

Tack Jeroen och Christian på Cyklistbloggen och Mikael i Gävle för bilder.





Och här har vi lösningen: Kamerakontroll! På de avsnitt och sträckor där det sker flest överträdelser av detta slag är det bara att montera upp dessa kameror. Eftersom det är ägaransvar kan böterna automatiskt skrivas ut och omgående sändas till ägaren. Vilken kassako det kommer att vara i början och på sikt kan vi kanske se en bättre efterlevnad och respekt för cykelbanor och cykelfält.

Artikel i tidningen mitt i Söderort


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1


I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket… Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!



Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Antal kommentarer: 7

Håkan

Är det inte det som skiljer bilväg och cykelväg, betongsuggor? Om de inte finns där så är det ju bil- och traktorväg. Vi bilister följer nämligen inte skyltar bättre än vi cyklister.


Krister Isaksson

Förvisso är det kanske så att någon form av bilhinder behövs på ett fåtal cykelvägar då det ibland finns bilister som inte klarar av att följa trafikregler. Dessa hinder behöver ju dock inte vara farliga, olämpligt utformade, otydliga osv. för cyklister. Med lite tanke och möda så finns det utmärkta alternativ till dessa betongsuggor som är mer ”cykelvänliga”.
Två av bilderna ovan visar heller inte bilhinder utan är exempel på där cykelbanan används som förvaringsplats/lager.


lale

Detta MÅSTE vara Malmö …


Krister Isaksson

Nix, inte Malmö! Stockholm med omnejd!
Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:
Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.
Bra Malmö!


Tehtaren

Hej!
Jag cyklar också till jobbet, och upprörs, precis som du, ofta av idiotiska konstruktioner, fast ju de här (nej, inte alla, men flera av dem) är ju där för att hindra bilister att köra på cykelbanan.
Betonggrisarna vid infarten till tunneln är iofs heeeeelt underbara, och som skapta för att döda cyklister.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 1

Pedro

Även senaste numret av tidskriften Stockholmsregionen från Tillväxt, miljö och regionplanering vid Stockholms Läns Landsting handlar om cykling.
Länk:
http://www.tmr.sll.se/Global/Dokument/publ/2012/2012_2_Stockholmsregionen.pdf



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in