Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 10, läsarbilder och avslutning!


 

Aldrig kunde jag väl tro när jag startade denna bloggserie att det skulle strömma in så många bilder från er. Det är roligt men samtidigt också väldigt tråkigt. Tråkigt för att alla dessa bilder visar hur illa  ställt det är på cykelbanorna för oss som väljer att cykla. Tråkigt för att alla bilderna visar också på omfattningen av problemen, de är sprida över landet och i stort antal. Majoriteten av alla dessa bilder är från huvudcykelstråk som motsvarar huvudgator och trafikleder för biltrafiken. Det är på dessa stråk som staten och kommuner vill att ett ökat och säkert cyklande ska ske på. Trafikverket och mängder av kommuner talar om och publicerar cykelstrategier och cykelplaner som vitt och brett beskriver cyklingens alla fördelar, på såväl individ- som samhällsnivå. Men vad kommunicerar då dagens cykelinfrastruktur, där vi faktiskt är hänvisade till att genomföra vårat cyklande, vilka signaler får man när man ger sig ut på en cykeltur? Att dagligen råka ut för dessa förhållanden som bilderna visar är ju inget annat än ett hån och smäll på käften. Och då har jag inte tagit upp hur det kan se ut under vintern med undermålig snö- och halkbekämpning, eller att vårsopningen blir klar först i maj eller att asfaltsbeläggningar aldrig läggs om, eller att trafiksignaler inte detekterar cyklar eller är styrda mer eller mindre från ett bilperspektiv. Inte heller tagit upp något om geometrin på cykelbanor eller linjeförningen på dem. Inget heller om att många cykelbanor är för smala för säkra möten eller omcyklingar eller att de nästan alltid är delade med gående. De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!

Ändå är vi där, dag ut och dag in, vi blir fler och fler, vi tar inte skit längre, vi ställer krav, vi agerar, vi är framtiden!

Samtidigt klagas det vitt o brett på cyklister som grupp, mindre seriösa journalister skriver och talar om cyklister som en grupp, att de far omkring lite hur som helst, bryter mot alla trafikregler och är värst av alla trafikantgrupper. Om man har den ogrundade och fördomsfulla uppfattning tycker jag man ska reflektera över de förhållanden som erbjuds de som väljer att cykla.

För att jag själv inte fullständigt ska sura ihop över dessa eländiga förhållanden lägger jag serien på is en stund. Istället är det dags att gå vidare, att visa hur det skulle kunna se ut, att visa cykelinfrastruktur i världsklass!  Och här får ni gärna hjälpa till, sänd in bilder, video, länkar etc på cykelinfrastruktur ni tycker är bra eller enastående. Det kan vara från hela världen! Jag kommer framöver visa dem i en ny serie: Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så nu avslutar jag denna serie med några fler läsarbilder. Och ett stort tack till er alla som bidragit med bilder!

Här finner ni övriga delar: Del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9.

Om de inte klarar av att ha ihjäl oss i högersvängar så får de väl ta till andra metoder!Självklart måste yrkesförare göra på detta sättet, det går ju inte att köra upp och ner med bakliften och lägga den på kantstenen så vi slipper denna ramp över cykelbanan…

Kreativ, tydlig och självklar tillåten avstängning av cykelbanan!

Bra jobbat O&CT! Vilket föredöme, jobbar hårt med trafiksäkerhet i företaget kan jag tro!

Verkar ingå i förarutbildningen/yrkeskåren att utnyttja cykelbanan. Jag gör som jag vill oavsett konsekvenser för andra trafikanter verkar parollen vara.

Vårt kära Trafikverk som ska jobba för ökad och säker cykling ser till att vi inte kan trycka på knappen för att komma över vägen. Tänk er detta på vägen, en utformning som innebär att bilarna inte fick grönt! Vanligt förekommande eller?

Trafikverket fortsätter med sitt framgångsrika och omfattande arbete med ökad och säker cykling! Vi ställer ett portalben i cykelbanan! Syns bra när det är mörkt och underlättar för den dubbelriktade cykeltrafiken! Hur svårt kan det vara att göra rätt? När brukar Trafikverket ställa portalben i körbanan? Om jag inte ser fel på bilden så är i varje fall portalbenet av eftergivlig modell, i fall en bilist skulle köra in i det…

SL och Trafikverket skapar säkerhet och framkomlighet för cykeltrafiken!

Perfekt att placera hållplats i cykelbanan, bra jobbat SL och Trafikverket!

Ska bara gräva en liten grop, hur ni ska cykla förbi struntar vi i!

Lite vårsopning, vi sopar ihop det i högar och lägger det på lager i några dagar på cykelbanan. Det går ju inte att göra allt på en gång!

Lite mer av samma visa…

Welcome to the jungle!

Hur lätt som helst att passera med cykel, cykelkärra, barnvagn, rullstol, rullator…

Ett effektivt sätt att tvinga ut cyklister i körfältet!

Det fanns absolut ingen annan plats för PEAB Asfalt att ställa upp sina fordon på än på barnens skolväg…

Körbanan och gångbanan är röjd sen flera timmar tillbaka så då blir det väl där jag få cykla…

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 5

Rikard

Portalen på bilden ovan står i en gångbana. Cykelbanan går t.h. om buskaget.
http://goo.gl/maps/PTlGE


Allan Petree

Tack Gabrielle för att du la upp detta på FB ! Jag HÄPNAR över den totala brist på logik, förnuft och empati ! Men så där det ju, att om ingen bryr sig så ……………


Oskar

Det var en bra, läsvärd och samtidigt obehaglig serie du gjort. Har läst och studera alla bilder i din serie. Det är häpnadsväckande, det är alla typer av hinder, störningar och faror. Tydligt är att man aldrig kan slappna av som cyklist, man måste hela tiden vara redo på att något oväntat och regelvidrigt dyker upp. Man måste uppenbarligen också vara redo att bryta mot en del trafikregler, hur ska man annars passera en del av de hinder du tar upp? Fast man kan ju alltid ta det lugnt, hoppa av cykeln, bli fotgängare så kan dessa varuleverantörer, entreprenörer, bussförare, taxiförare, bilister osv. fortsätta med SINA regelvidrigheter!


Magnus Persson

Rikard: Portalbenet står bara i en gångbana om man kommer den vägen du visar, eller norrifrån.
Det går däremot utmärkt att komma dit på ett annat sätt: sväng höger där du visar och sedan vänster direkt efter Solna tingshus (se länk nedan), därefter höger. Så bilden kvalificerar ändå och dessutom som ett exempel på inkonsekvent skyltning beroende på vilket håll man kommer från…
https://maps.google.se/maps?q=Haga,+Solna&hl=sv&ll=59.354172,18.039997&spn=48.601786,173.144531&sll=62.033002,17.378555&sspn=41.84746,71.630859&oq=haga&t=h&hnear=Haga&layer=c&panoid=azXoK2DZIMcqDhc4hK5miQ&cbll=59.354172,18.039997&cbp=13,269.39,,0,11.05&z=3
Inte långt härifrån finns dessutom en i praktiken GC-bana som är skyltad cykelbana på ena hållet och inte alls på andra, mellan Hagaparken och cykelvägen parallellt med Solna kyrkväg… Suck.


Jesper

Kolla också på Facebooksidan ”Bilder på fordon som blockerar cykelbanan”. Många olika aspekter om lögnerna om cykelbanor finns att läsa i kommentarar till bilderna(klicka på visa alla).
Stockholm kommer aldrig få chansen att bli cykelstad! Det politiska arbete som behövs göras och som visades fram på cykelseminarium på Nederländska ambassaden 26/3, finns det ingen beslutstagare som vill påbörja i Stockholm. I praktiken finns ingen cykelbanor i Stockholm och ingen kommer byggas i framtiden heller. Men mycket ekonomisk valfläsk utan fysisk höjning av standarden för cyklister ute i samhället blir det upp till valet. Kräv en ändring av trafiklagen till det bättre för cyklisterna innan Ni accepterar lögnerna från politikerna. Det är ingen tillfällighet att Amsterdam och Köpenhamn har ungefär 50% cyklister och Stockholm ungefär 7%. Tyvärr är Stockholmspolitikerna inte beredd på att ändra reglerna för cykelbanor och börja bygga rätt. Därför blir Stockholm aldrig cykelstad!
Med vänlig hälsning Knarkmissionen, en dansk cyklist i Stockholm.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Fredrik

Perfekt bild för omslagsfotot på Facebook?


Lina

I min fantasi ser jag Globen, Årstabron, Kaknästornet, Stadshuset, Västerbron…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikverket struntar i sitt uppdrag att öka cyklingen


 

Har skrivit en debattartikel på Newsmill. Handlar om hur Trafikverket flyr från uppdraget ökad och säker cykling de haft i över 12 år. De står i stort sett kvar och spinner med hjulen på samma ställe som för 12 år sedan…

Läs gärna och kommentera!

Trafikverket, hur många fler år behöver ni för att åstadkomma denna utveckling?


Antal kommentarer: 6

Mattias

Mycket bra artikel. Skrev nedanstående på Cyklistbloggen:
Skrämmande läsning när myndigheter helt uppenbart kapitalt misslyckas med att skapa en säker och användarvänlig trafikmiljö för våra oskyddade trafikanter.
En stor eloge till både er här på Cyklistbloggen och till Krister Isaksson som lyfter dessa frågor och lägger ner tid att skriva så här bra artiklar. Hoppas verkligen att detta når fram till våra ledande politiker och ansvariga och kommer att leda till förbättring.


Krister Isaksson

Mattias, tack för dina ord, de värmer.


Johannes Westlund

Nu går det ju inte att kommentera på Newsmill, vilket är otroligt synd. Jag bojkottar stället numera, men när du skriver blir det så klart undantag.
Bra artikel. Jag uppskattar hur du alltid lyckas gräva fram detaljer som vi som inte är i branschen inte kan få koll på. Hur handböcker ser ut är exempelvis väldigt talande, men knappast något som majoriteten kan skaffa sig kunskap om på något enkelt sätt. Likaså är det inte helt lätt för en vanlig dödlig att gräva runt i STRADA och hitta intressanta uppgifter. Du har mycket unik kunskap och insikt som behöver nå ut. Sluta inte ”läcka” informationen. Mer trafikplanerar-leaks till folket!


Krister Isaksson

Tack Johannes! Ska försöka fortsätta…


Thomas

Kan inte låta bli att undra hur det ser ut i andra stora vägprojekt i landet? Kan det vara så att det vi ser i Förbifarten är inte unikt för Trafikverket? Vad skulle hända om man studerade de 30 största vägprojekten i landet, ser det lika illa ut som i förbifarten? Hur t ex kommer Trafikverket hantera cykeltrafiken i samband med nya Skurubron där det idag är bedrövliga förhållanden, kommer man ta tillfället i akt och skapa mycket god standard för cykeltrafik. Jag tvivlar…


Jonas M

Tänk facit finns där ute, ändå så svårt. Det är som du skriver bara att titta hur man gjort i flertalet holländska städer, en väl utbyggd och väl anpassad cykelinfrastruktur. Lätt att göra rätt som du säger, var ligger då problemet?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 9


 

Vägarbeten!

Självklart måste det vara möjligt att genomföra olika arbeten på och kring cykelbanor. Men det är inte detsamma som att fullständigt skita i hur cykeltrafiken (och gående) på ett säkert och funktionellt sätt ska kunna passera området. Sällan finns en särskilt väl genomtänkt skyltning, uppmärkning och omledning av cykeltrafiken vid dessa arbeten utan det blir som det blir. Se på dessa bilder och tänk er denna omsorgsfulla behandling av biltrafiken vid ett vägarbete! Att lite hur som helst klippa av gatan eller vägen och låta bilisterna själva lösa hur de ska ta sig förbi arbetsområdet. Vanligt förekommande eller hur?

Detta speglar ett djupt rotat synsätt på cyklister och cykeltrafik i vårt trafiksystem. Något som man inte behöver ta hänsyn till, varken deras framkomlighet eller säkerhet. Det är den enkla och billiga lösningen för entreprenören, inte den funktionella och säkra för cyklisten och fotgängaren. Och denna lösning understöds av väghållare (kommunen eller Trafikverket) då det är dem som godkänner utformningen (en TA-plan) och har även till uppgift att kontrollera att entreprenören följer TA-planen.

Eftersom infrastruktur också är kommunikation och med all tydlighet talar om vad som prioriteras och vad som inte prioriteras kan man ju undra över hur riksdag, regering, Trafikverket och många kommuner ska lyckas med uppdraget ökad och säkert cyklande när det samtidigt ser ut som det gör på landets cykelbanor? Trots upprepade dödsfall bland cyklister som kan härledas till stora brister i arbetsplatsområdena så fortsätter det att se ut på detta sätt.

Det är ju uppenbart när man ser dessa bilder och cyklar runt om i landet att man som cyklist får så att säga klara sig själv och ta ansvar för både sin säkerhet och framkomlighet vid vägarbeten. Samtidigt vägleds och omhändertas bilister som småbarn…

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende!

Var ska jag cykla? Självklart en korrekt och lämplig avstängning av cykelbanan! Syns också bra när det är mörkt!

Bara att cykla mot färdriktningen eller upp på gångbanan! Eller ska jag vänta tills hålet är lagat?

Lite konfliktdesign, här finns ju gott om utrymme för dubbelriktad cykeltrafik att passera! Och var ska man passera, där gående står vid övergångsstället? Hur ofta vi ser att biltrafiken ledas mot en sådan plats?

Bara att börja cykla på gångbanan för där är vi ju ändå jämt eller kasta sig ut i körbanan!

Här skiter vi i både gående och cyklister, ut med er i körbanan! Ingen avspärrning mot biltrafiken, ingen avfasning av kantstenen, sitt för fan inte i rullstol…

Aj, den kändes! Utmärkt sätt att ställa ut staketet på, undra hur det syns när det är mörkt?

Blockera gärna både gång- och cykelpassagen med fordon och material och strunta i att erbjuda en omledningsväg. Jobbet går först!

Här vill jag att min dotter ska gå och cykla till skolan, säkert och tryggt tillsammans med dessa arbetsfordon!

Hur ska dubbelriktad cykeltrafik ta sig fram här? Hur når jag tryckknappen framme vid signalen?

Bild 1. En liten bildserie på fyra bilder om hur man leder om gång- och cykeltrafik. Självklart grus, enkelt och billigt för entreprenören. Inte lika säkert att gå och cykla på, särskilt när det ligger drivor på asfalten i kurvan.

Bild 2. Tillräcklig bredd för dubbelriktad gång- och cykeltrafik? Självklart ingen belysning längs sträckan för då kan man ju se hur smalt det är, se andra trafikanter, se trådstängslet och dess fötter samt den eländiga beläggningen och de små fina buskarna.

Bild 3. Bra att vi ser att det svänger, särskilt eftersom det inte finns belysning på sträckan.

Bild 4. Enkelt och säkert att mötas!  Dimensionerar vi omledning för biltrafiken på liknande sätt? Att det på långa sträckor inte går att mötas på ett säkert sätt? Självklart inte, men här jobbar vi ju med ”leksakstrafikanter”!

Och var ska jag gå och cykla? Observera att gångbanan på andra sidan tar slut så lösningen som brukar användas att skicka över oss på andra sidan vägen funkar inte här. Så vad göra då? Äh vi gör det enkelt för oss, vi gör inte ett skit!

Bild 1. En kortare bildserie. Först klara slangen och sedan kurvan och ut i gruset, hur tydligt och enkelt som helst!

Bild 2. Här är det enkelt, tryggt och säkert att ta sig fram som gående och cyklist! Ett jämnt och bra underlag! Självklart bra med belysning så man ser var man placerar hjulen. Nä men se på sjutton, asfalt på körbanan!

Denna typ av lösning ser vi ofta för bilister. Klart man använder mörka däck med avskavd färg, de syns ju så bra när det är mörkt! Man kunde ju likaväl ha gjort denna åtgärd mot biltrafiken och prioriterat cyklisternas passage över gatan, men icke sa nicke!

Här trimmar vi trafiksignalerna (för biltrafiken såklart!), hur du ska passera med cykel skiter vi fullständigt i. Vi håller på med viktigare saker…

Här gör ju betonggrisen nytta, särskilt om målet är att skada någon…

Inte kan däckstraven sticka ut i körbanan, tryck in den i cykelbanan istället…

Bild 1. En till bildserie, här har vi upplåtit gång- och cykelbanan för biltrafik och parkering! Självklart upplyser vi cyklisterna om biltrafiken men vi talar inte om för bilisterna vad för yta de färdas på och med vilka regler! Bra jobbat Nacka kommun. Här vill jag verkligen cykelpendla och låta barnen gå till och från skolan. Självklart finns det en annan lösning om man bara vill.

Bild 2.

Bild 3.

Bild 4. Så efter att ha mailat Nacka kommun och frågat om detta kan anses ok fick jag svaret att det självklart inte är ok. Nu har man separerat gc-trafiken från bilarna, självklart blev det på grus och sten och för smalt för att gående och cyklister säkert ska kunna mötas. Man kan inte få allt…

Och den här skylten sammanfattar det på ett bra sätt. Det är mycket sällan du finner skyltar osv som riktar sig till och leder om cykeltrafiken. Så ibland ska vi vara gående, ibland ska vi vara biltrafik, mycket sällan behandlas vi som cykeltrafik. Oftast får jag en känsla av att man överhuvudtaget inte existerar som trafikantgrupp…

 

 

 

 


Antal kommentarer: 17

Erik

Skrämmande bilder från verkligheten. Nacka kommun kallar sig Stad men det borde dom förbjudas att göra så länge dom inte klarar av att hantera stadsfordonet cykel. Att lösa en dålig och farlig lösning med en ny dålig lösning. Skrämmande! Kan dom inte bättre?


Krister Isaksson

Erik, Nacka kanske är mer fokuserade på Stadsjeepar! 😉


Patrick Johansson

Tack Krister för det här inlägget. Jag ser samma sak i Uppsala. Här vill våra folkvalda intala oss att cykeltrafiken är ”prioriterad” i frågor om snöröjning och framkomlighet.
http://postimage.org/gallery/8wnodhy6/
I det här galleriet kan man se hur snöröjningen ”prioriteras”. Snömassorna är upplogade på GC-banan och lämnar ca 1m för dubbelriktad cykeltrafik + gångbana.
Vidare kan vi se hur man hanterar sopningen på våren. Här dumpas grus, jord och kvistar på cykelbanan efter rensopning av den intilliggande bilvägen.
Om det ska ske reparationer i vägbanan blockeras hela vägbanan utan hänvisning till vart man ska åka. Ska tillägga att vid dessa tillfällen hade cykelbanan varit skadad (avgrävd asfalt ~2.5cm kanter) i över ett år.
Och sist men inte minst har vi dom ”gulliga buskarna” som skapar mervärde när dom täcker nästan halva cykelbanan.
Alla dessa brister måste rapporteras för hand till vårt gatu/trafik-kontor. Dom syns nämligen inte då representanter för gatukontoret inte färdas på dom. Här funkar således inte den ”vanliga kontrollen” som görs av gatuutrymmet. Här måste jag som cyklist ringa för varje hål, spricka, snömassa, isbildning, buske, träd, bortskavd färg, grushög, glaskross etc.
Det behöver jag verkligen inte göra när jag kör bil. Där är det självklart med en viss standard på vägbanan.
Jag hade fler bilder (trodde jag) men har lyckats förlägga dom någonstans. Din blogg är mycket läst, Krister. Fortsätt skriv!


Peter

Tycker Nacka är en bra cykelkomun. Givetvis kan det bli bättre, men jag upplever rätt lite problem på min pendlingssträcka från Boo in till Slussen. Det är snarare där problemen börjar. Sträckan St Eriksplan-Solna ska vi inte prata om. Benhandlingen av cyklister vid KS är ett skräckexempel, minst sagt. Där hänvisas man till andra sidan, till en gångtunnel med skylten ”cykling förbjuden” i 200 m och sedan ska man över till den andra sidan igen…


Olof

Jag tror att du har en viktig poäng med att dålig infrastruktur föder dåligt beteende. Som cyklist i stan hamnar man ofta i situationer där det inte finns ett rätt sätt att ta sig ur. Ett följdproblem blir att olika cyklister vänjer sig vid att bryta mot regler för att kunna ta sig fram. Dessutom löser cyklister de uppkomna situationerna på lite olika sätt vilket gör det svårt för andra trafikanter som har svårt att förutse cyklisters beteende och tycker att de är irrationella.


INES

Lite provokativt: det tjänar inget till att lägga någon energi på att leda om cykeltrafik på gcbanor då spandexcyklisterna ändå inte kör där. I Nacka har man krympt körfälten till förmån för cykelbanor (går knapp att möta en buss på kvarvarande körbana) men inte faen kör det några cyklister där utan de tvingar bilarna till livsfarliga omkörningar då de fortsätter att köra på körbanan….


Krister Isaksson

INES, har svårt att tro att ”spandexcyklisterna” utgör majoriteten av cyklisterna, se på bloggen ”Vardagshjältar”. Om nu en liten andel av cyklisterna väljer att cykla i gatan är ju det ingen anledning att inte fixa till det för övriga. Och om det är så att majoriteten cyklar i gatan på den plats du tar upp så är troligen åtgärden för cyklister värdelös…


fordonisten

Jaha bara för att man är cyklist så skall hela samhället stanna av och buga för cyklister?
Ledsen, men i många utav dina bilder kan jag inte finna något som ger dig rätt i din indignation.
Arbeten måste genomföras, och jag tror inte du skulle föredra att köra rätt ner i en 3 m djup grop för att de inte spärrat av området. Och det är inte så att de flesta av dessa arbeten pågår i mer än några dagar eller nån vecka eller två.
Bilister har också besvärliga genomfarter då vägarbeten genomförs, många gånger måste man över på mötande körfält.
Klaga på rätt saker inte trivialiteter.


Krister Isaksson

fordonisten, ja så kan man ju också se på verkligheten och sina medmänniskor. Jag väljer en annan linje. En linje där man även som synskadad eller blind har rätt till säker och trygg framkomlighet, eller om man sitter i rullstol. Man kanske är ett barn eller äldre och har svårt med ojämnt underlag. För om du studera bilderna och läser texten så ser du att detta är främst gång- och cykelbanor. Tror inte att en del av dessa människor upplever detta som trivialiteter…


Stefan

Om cyklister börjar pröjsa vägtrafikskatt som vi bilister gör så blir ni säkert också lite prioriterade.


Krister Isaksson

Stefan, intressant kommentar. Kan du se på en cyklist om hon/ han betalar vägtrafikskatt? Jag betalar det, jag är också bilist! Sen en annan sak, du kanske ska sätta dig in i det svenska skattesystemet innan du går på som du gör. Majoriteten av landets cykelbanor sorterar under landets kommuner och byggs och underhålls via kommunalskatten och exploateringsintäkter, inte vägtrafikskatten som är en statlig skatt. Förlängningen av ditt korkade resonemang skulle innebära att du bara fick köra bil i den kommun du betalar skatt i för du har ju inte betalt skatt i grannkommunen och får då inte köra bil på deras gator.


Maja

fordonisten och Stefan, insiktsfulla och kloka kommentarer må jag säga. Vad gäller resonemanget om vägtrafikskatten så innebär detta att du inte skulle få köra bil alls då intäkterna från denna skatt ( och drivmedelsskatten) på intet sätt täcker kostnaderna som biltrafiken orsakar samhället. Sen kan man konstatera att omtanken och insikten hur andra trafikanter upplever och har det lyser med sin frånvaro…


Hen

Brandbilar och ambulanser behöver inte betala fordonsskatt…


Arne.Anka

Kan ju bara konstatera att den som står bakom detta ljuger, på en av bilderna klagas det att ljusknappen inte går att komma åt, trafikljuset har fan ingen knapp till att börja med utan är till 100% tidsreglerad.
Trafikljuset står förövrigt mellan parkeringshuset nordstaden och nils ericssonterminalen i göteborg sen tycker jag det bara är tragiskt att klaga på arbeten som måste göras, inte så att en cykelbana bara poppar upp som färdig, att det aldrig behöver grävas upp för att lägga ned vattenrör, avlopp, fjärrvärme, el, fjärrkyla medmera.
Ps, jag kör årligen över 600 mil på bl.a en av cykelbanorna på bilderna och kan bara konstatera att den som skrivit kommentarerna verkar rätt barnslig och verkar ha totalt missat att cyklister precis som alla andra fordonsförare är skyldiga att anpassa bl.a hastigheten efter situation.


Johannes Westlund

Jag tror det är på sin plats att förklara ett viktigt grundläggande begrepp. En cykelbana kan mycket väl motsvara en motorväg i signifikans för cyklister utan att det ser så ut. Och det är här allting skär sig. Det är klart att bilar har sina krångliga passager. Men det görs stora ansträngningar för att biltrafiken inte ska drabbas, särskilt på huvudleder och motorleder. På motorväg kör man allt som upptar mycket plats på obekväma arbetstider med hög bemanning. Det är inte mer än en vecka sedan jag råkade hamna mitt i något reparationsarbete av en ramp kl 22.00. En cykelbana kan stå avspärrad i ett halvår, år eller längre (det har inträffat).
Jag minns när jag promenerade ner från Chalmers till Korsvägen och det var beläggningsarbete med 3-5 man ute kl 19 på kvällen på bilvägen. Detta är inte en speciellt signifikant bilväg. Jag har aldrig sett de huvudcykellederna jag cyklar utmed blivit prioriterade på det sättet, eller jo, en gång var det en snubbe ute och målade överfarter vid en avfartsramp från motorväg. Undra om han hade varit där på kvällen om det inte varit en motorvägsramp där…
Man ska vara glad om det finns en fjärdedels resurs som går och harvar på i tre månader som cyklist. När det gäller cykelbanor görs inga ansträngningar för att säkra maximal framkomlighet för trafiken, eller ens att säkra framkomligheten alls. För några veckor sedan dök ett stort hindrande stängsel upp ”Gående hänvisas till andra sidan”. Vart cyklister på GC-banan skulle ta vägen framgick inte. Någon möjlighet att köra ut på bilvägen intill hade inte ordnats. Ingen föregående skyltning om att switcha över till den parallella bilvägen innan avspärrningen. Ingenting.
Jag roar mig med att fota varje gång entreprenörer krånglar till det i onödan. Parkerar sina fordon på cykelbanan, spärrar av utan att ge en vettig hänvisning till vart jag ska ta vägen istället osv… Det börjar bli ett antal foton. Men det är inte bara entreprenörer som ställer till det. Mycket av den underjordiska infrastrukturen (rör, avlopp, kablar mm) är planerad så att biltrafiken inte ska störas i onödan när underhåll inträffar. Istället blir det cykelbanorna som gång efter gång måste rivas upp och sedan lappas ihop. Det är mycket enkelt att studera detta faktum genom att kolla hur lappad cykelbanan är jämfört med bilvägen precis intill. Tvärt om hade varit otänkbart.
Och genom alla dessa exempel lyser exakt det Isaksson pekar på.


Helena

Det är intressant att Peter, som liksom jag cyklar från Boo, tycker att Nacka är en bra cykelkommun. Använder du gc-banan då?
Jag reagerar varje regnig morgon på de stora pölar som samlas på vissa ställen. Vid Skurubrons västra fäste är det en yta på ca 2 x 1 meter, precis i kurvan där man måste svänga, för att komma under leden. Vad kommer hända när det fryser på? Vad är den samhällsekonomiska kostnaden av en enda fraktur? Och hur står sig det mot att jämna ut ytan. Det är potthål och längsgående sprickor på mängder av ställen.
Dagligen reagerar jag också på den brist på märkning som råder och som bidrar till konflikter mellan cyklister och fotgängare. Tidigare hade man en cykelsymbol vid Sickla Bro och nästa vid Finntorp, med ca 2 km emellan, nu har man spritt ut ett par ”cyklar” till, till synes utan systematik.
Jag kan däremot hålla med om att det på vissa sträckor i centrala sta’n är etter värre.


Krister Isaksson

Helena, min tanke med denna bloggserie är inte att peka ut någon särskild kommun. Genom mitt yrke och intresse har jag fått möjlighet att cykla i många kommuner runt om i landet, deltagit i studier samt tagit del av studier och min erfarenhet är att det ser mer eller mindre likadant ut var du än cyklar. Sen blir det självklart så då jag bor och arbetar i Stockholm att majoriteten av bilderna kommer från länet. Det är också därför jag har bett er läsare att sända in bilder för att på så sätt få en spridning och ge en bild av att eländet är överallt…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gräsrotsrevolt!


 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor…

Tack Erik för dessa härliga bilder!


Antal kommentarer: 12

STIZZE

Det ÄR i stockholm, närmare bestämt utanför min lägenhet sickla allé och precis intill sickla skiftet / hammarbybacken där så många cykelrundor börjar ifrån! Jag såg det också för några dagar sen och tog en egen bild. Roligt initiativ 🙂


STIZZE

Eller ja.. det är i nacka med ett tramptag från stockholms stads-gränsen


Sören

Vad jag har förstått, så gäller det att cyklister har vajningsplikt när det är en heldragen (kantstensmarkering) tvärs över körbanan som på bilden här. Om cykelbanan går jämt ut, altså altfalterat utan övergång är det bilarna (trafiken) på den korsande vägen som ska vaja.


Olle Andersson

Att tro att bilar har väjningsplikt mot cyklister för att cykelbanan ser ut på ett visst sätt är nog en vanlig orsak till olyckor. Det finns tillfällen när cyklar inte har väjningsplikt, men finns det inte tydliga skyltar och linjer i gatan som visar på något annat kan man lugnt anta att man ska väja för ALLT. Suck.


Krister Isaksson

Sören och Olle, Här gäller att hålla tungan rätt i munnen. Bäst är kanske att hänvisa till Transportstyrelsens mtrl o info ang cykelöverfarterhttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ En heldragen kanstensmarkering tvärs över körbanan har ingenting med regleringen/ev väjningsplikt att göra.
Problemet på denna plats är att det inte finns någon cykelöverfart alls varpå dessa regler inte är tillämpbara. Här har alltid cyklister väjningplikt då de ska korsa gatan. De har de förövrigt också vid cykelöverfart men dock så har de där lite mer rättigheter beroende på var de befinner sig på överfarten.


Olle Andersson

Det jag menar är att lagstiftningen kring cykelöverfart är så knepig att det är säkrast att vara rent förbannat försiktig. Jag har hört folk säga att ”är cykelbanan upphöjd/blåmålad/markerad med streck har jag rätt att köra rätt ut i vägen”. Inte ens när det finns lämnaföreträde-skylt och markering i vägbanan och man bevisligen har rätten på sin sida kan man räkna med att framförallt tyngre trafik ska ens lätta på gasen, än mindre stanna för en cykel. Men man kan vinka och se glad ut när de faktiskt gör det.


Johannes Westlund

Cykelöverfarter är otroligt krångliga att hålla rätt på, men betyder i praktiken att cyklisten i regel i stort sett bör stanna i varje korsning om det är medelmåttigt eller mer med trafik i området. Cyklisten har alltid väjningsplik, men i vissa fall uppstår dubbel väjningsplik när även bilvägen har väjningsplikt mot cykelbanan. Detta om det är en (obevakad) cykelöverfart, vilket ska markeras explicit med särskilda markeringar. Att detta finns är dock långt ifrån säkert, våra kommuner är usla på att hålla rätt på hur cykelvägar ska markeras upp. Saknas sådana markeringar kan man anse att cykelbanan fortsätter och att vägen bryts av utav cykelbanan och inte tvärt om. I så fall har cyklister teoretiskt sett företräde. Det vanliga fallet är dock att utformaren valt en lösning som inte ger en entydig tolkning, varför cyklister i stort sett åläggs mästra telepati.
Detta är bara några av problemen med cykelöverfarter. Det går att skriva spaltmil om dem. Min åsikt är att regelsystemet runt omkring dem är svårbegripligt och kraftigt missgynnar cyklister, samt att utformningen av dem är svårtolkad och svårläst. Detta ger upphov till stora och i praktiken livsfarliga missuppfattningar som minskar säkerheten för mjuka trafikanter. Det ger också upphov till att i onödan tvinga cyklister till stora rörelseenergiändringar, vilket gör det långsammare, jobbigare, och mindre attraktivt att cykla. Cykelöverfarter är usla för cyklister rent ut sagt.
Jag tycker att reglerna bör ändras, minst till ursprungliga högerregel-systemet. I sådant case måste också Huvudledsbegreppet utökas att gälla även parallella cykelbanor, Idealt bör dock bilister åläggas väjningsplikt medan cyklister ges företräde överallt, i princip analogt med Zebra-lagen. Detta skulle göra reglerna tydliga och också markera en tydlig viljeyttring: att cykling ska vara enkelt och smart, jämfört med biltrafik. Detta är en logisk viljeyttring då cykling är mycket bättre för samhället och stadslivet.


Olle Andersson

Precis vad jag menade.


Mattias

Haha, skön kantstensmålning!
Jag har stört mig på just den passagen många gånger när jag har cyklat över där.


Robert

Nu tänkte jag skriva något snällt om bilister, och det är att många faktiskt stannar trots att de inte har skyldighet att göra så, i alla fall när de är på väg in i rondeller. Med ögonkontakt och uppsikt brukar det gå bra. Jag tror många bilister (och cyklister) inte känner till reglerna för cykelbana-bilvägsmöte i rondeller, vilket leder till en ett visst mått av osäkerhet som i bästa fall leder till uppmärksamhet och hänsynstagande.
Eller så är det helt enkelt så att de inte uppfattar att jag är på väg att stanna eftersom jag fortsätter trampa pga fixed gear.


MikeBike

Varför ska det vara svårt att få till vettiga cykellösningar? Det saknas ju inte handböcker, råd o riktlinjer. Är det bara slöhet eller vad?


Gretsky

http://www.ntf.se/konsument/fraga1323.asp?katid=36
Detta har i alla fall jag alltid trott på 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En stad att leva i!


 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*