Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 9


 

Vägarbeten!

Självklart måste det vara möjligt att genomföra olika arbeten på och kring cykelbanor. Men det är inte detsamma som att fullständigt skita i hur cykeltrafiken (och gående) på ett säkert och funktionellt sätt ska kunna passera området. Sällan finns en särskilt väl genomtänkt skyltning, uppmärkning och omledning av cykeltrafiken vid dessa arbeten utan det blir som det blir. Se på dessa bilder och tänk er denna omsorgsfulla behandling av biltrafiken vid ett vägarbete! Att lite hur som helst klippa av gatan eller vägen och låta bilisterna själva lösa hur de ska ta sig förbi arbetsområdet. Vanligt förekommande eller hur?

Detta speglar ett djupt rotat synsätt på cyklister och cykeltrafik i vårt trafiksystem. Något som man inte behöver ta hänsyn till, varken deras framkomlighet eller säkerhet. Det är den enkla och billiga lösningen för entreprenören, inte den funktionella och säkra för cyklisten och fotgängaren. Och denna lösning understöds av väghållare (kommunen eller Trafikverket) då det är dem som godkänner utformningen (en TA-plan) och har även till uppgift att kontrollera att entreprenören följer TA-planen.

Eftersom infrastruktur också är kommunikation och med all tydlighet talar om vad som prioriteras och vad som inte prioriteras kan man ju undra över hur riksdag, regering, Trafikverket och många kommuner ska lyckas med uppdraget ökad och säkert cyklande när det samtidigt ser ut som det gör på landets cykelbanor? Trots upprepade dödsfall bland cyklister som kan härledas till stora brister i arbetsplatsområdena så fortsätter det att se ut på detta sätt.

Det är ju uppenbart när man ser dessa bilder och cyklar runt om i landet att man som cyklist får så att säga klara sig själv och ta ansvar för både sin säkerhet och framkomlighet vid vägarbeten. Samtidigt vägleds och omhändertas bilister som småbarn…

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende!

Var ska jag cykla? Självklart en korrekt och lämplig avstängning av cykelbanan! Syns också bra när det är mörkt!

Bara att cykla mot färdriktningen eller upp på gångbanan! Eller ska jag vänta tills hålet är lagat?

Lite konfliktdesign, här finns ju gott om utrymme för dubbelriktad cykeltrafik att passera! Och var ska man passera, där gående står vid övergångsstället? Hur ofta vi ser att biltrafiken ledas mot en sådan plats?

Bara att börja cykla på gångbanan för där är vi ju ändå jämt eller kasta sig ut i körbanan!

Här skiter vi i både gående och cyklister, ut med er i körbanan! Ingen avspärrning mot biltrafiken, ingen avfasning av kantstenen, sitt för fan inte i rullstol…

Aj, den kändes! Utmärkt sätt att ställa ut staketet på, undra hur det syns när det är mörkt?

Blockera gärna både gång- och cykelpassagen med fordon och material och strunta i att erbjuda en omledningsväg. Jobbet går först!

Här vill jag att min dotter ska gå och cykla till skolan, säkert och tryggt tillsammans med dessa arbetsfordon!

Hur ska dubbelriktad cykeltrafik ta sig fram här? Hur når jag tryckknappen framme vid signalen?

Bild 1. En liten bildserie på fyra bilder om hur man leder om gång- och cykeltrafik. Självklart grus, enkelt och billigt för entreprenören. Inte lika säkert att gå och cykla på, särskilt när det ligger drivor på asfalten i kurvan.

Bild 2. Tillräcklig bredd för dubbelriktad gång- och cykeltrafik? Självklart ingen belysning längs sträckan för då kan man ju se hur smalt det är, se andra trafikanter, se trådstängslet och dess fötter samt den eländiga beläggningen och de små fina buskarna.

Bild 3. Bra att vi ser att det svänger, särskilt eftersom det inte finns belysning på sträckan.

Bild 4. Enkelt och säkert att mötas!  Dimensionerar vi omledning för biltrafiken på liknande sätt? Att det på långa sträckor inte går att mötas på ett säkert sätt? Självklart inte, men här jobbar vi ju med ”leksakstrafikanter”!

Och var ska jag gå och cykla? Observera att gångbanan på andra sidan tar slut så lösningen som brukar användas att skicka över oss på andra sidan vägen funkar inte här. Så vad göra då? Äh vi gör det enkelt för oss, vi gör inte ett skit!

Bild 1. En kortare bildserie. Först klara slangen och sedan kurvan och ut i gruset, hur tydligt och enkelt som helst!

Bild 2. Här är det enkelt, tryggt och säkert att ta sig fram som gående och cyklist! Ett jämnt och bra underlag! Självklart bra med belysning så man ser var man placerar hjulen. Nä men se på sjutton, asfalt på körbanan!

Denna typ av lösning ser vi ofta för bilister. Klart man använder mörka däck med avskavd färg, de syns ju så bra när det är mörkt! Man kunde ju likaväl ha gjort denna åtgärd mot biltrafiken och prioriterat cyklisternas passage över gatan, men icke sa nicke!

Här trimmar vi trafiksignalerna (för biltrafiken såklart!), hur du ska passera med cykel skiter vi fullständigt i. Vi håller på med viktigare saker…

Här gör ju betonggrisen nytta, särskilt om målet är att skada någon…

Inte kan däckstraven sticka ut i körbanan, tryck in den i cykelbanan istället…

Bild 1. En till bildserie, här har vi upplåtit gång- och cykelbanan för biltrafik och parkering! Självklart upplyser vi cyklisterna om biltrafiken men vi talar inte om för bilisterna vad för yta de färdas på och med vilka regler! Bra jobbat Nacka kommun. Här vill jag verkligen cykelpendla och låta barnen gå till och från skolan. Självklart finns det en annan lösning om man bara vill.

Bild 2.

Bild 3.

Bild 4. Så efter att ha mailat Nacka kommun och frågat om detta kan anses ok fick jag svaret att det självklart inte är ok. Nu har man separerat gc-trafiken från bilarna, självklart blev det på grus och sten och för smalt för att gående och cyklister säkert ska kunna mötas. Man kan inte få allt…

Och den här skylten sammanfattar det på ett bra sätt. Det är mycket sällan du finner skyltar osv som riktar sig till och leder om cykeltrafiken. Så ibland ska vi vara gående, ibland ska vi vara biltrafik, mycket sällan behandlas vi som cykeltrafik. Oftast får jag en känsla av att man överhuvudtaget inte existerar som trafikantgrupp…

 

 

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 17

Erik

Skrämmande bilder från verkligheten. Nacka kommun kallar sig Stad men det borde dom förbjudas att göra så länge dom inte klarar av att hantera stadsfordonet cykel. Att lösa en dålig och farlig lösning med en ny dålig lösning. Skrämmande! Kan dom inte bättre?


Krister Isaksson

Erik, Nacka kanske är mer fokuserade på Stadsjeepar! 😉


Patrick Johansson

Tack Krister för det här inlägget. Jag ser samma sak i Uppsala. Här vill våra folkvalda intala oss att cykeltrafiken är ”prioriterad” i frågor om snöröjning och framkomlighet.
http://postimage.org/gallery/8wnodhy6/
I det här galleriet kan man se hur snöröjningen ”prioriteras”. Snömassorna är upplogade på GC-banan och lämnar ca 1m för dubbelriktad cykeltrafik + gångbana.
Vidare kan vi se hur man hanterar sopningen på våren. Här dumpas grus, jord och kvistar på cykelbanan efter rensopning av den intilliggande bilvägen.
Om det ska ske reparationer i vägbanan blockeras hela vägbanan utan hänvisning till vart man ska åka. Ska tillägga att vid dessa tillfällen hade cykelbanan varit skadad (avgrävd asfalt ~2.5cm kanter) i över ett år.
Och sist men inte minst har vi dom ”gulliga buskarna” som skapar mervärde när dom täcker nästan halva cykelbanan.
Alla dessa brister måste rapporteras för hand till vårt gatu/trafik-kontor. Dom syns nämligen inte då representanter för gatukontoret inte färdas på dom. Här funkar således inte den ”vanliga kontrollen” som görs av gatuutrymmet. Här måste jag som cyklist ringa för varje hål, spricka, snömassa, isbildning, buske, träd, bortskavd färg, grushög, glaskross etc.
Det behöver jag verkligen inte göra när jag kör bil. Där är det självklart med en viss standard på vägbanan.
Jag hade fler bilder (trodde jag) men har lyckats förlägga dom någonstans. Din blogg är mycket läst, Krister. Fortsätt skriv!


Peter

Tycker Nacka är en bra cykelkomun. Givetvis kan det bli bättre, men jag upplever rätt lite problem på min pendlingssträcka från Boo in till Slussen. Det är snarare där problemen börjar. Sträckan St Eriksplan-Solna ska vi inte prata om. Benhandlingen av cyklister vid KS är ett skräckexempel, minst sagt. Där hänvisas man till andra sidan, till en gångtunnel med skylten ”cykling förbjuden” i 200 m och sedan ska man över till den andra sidan igen…


Olof

Jag tror att du har en viktig poäng med att dålig infrastruktur föder dåligt beteende. Som cyklist i stan hamnar man ofta i situationer där det inte finns ett rätt sätt att ta sig ur. Ett följdproblem blir att olika cyklister vänjer sig vid att bryta mot regler för att kunna ta sig fram. Dessutom löser cyklister de uppkomna situationerna på lite olika sätt vilket gör det svårt för andra trafikanter som har svårt att förutse cyklisters beteende och tycker att de är irrationella.


INES

Lite provokativt: det tjänar inget till att lägga någon energi på att leda om cykeltrafik på gcbanor då spandexcyklisterna ändå inte kör där. I Nacka har man krympt körfälten till förmån för cykelbanor (går knapp att möta en buss på kvarvarande körbana) men inte faen kör det några cyklister där utan de tvingar bilarna till livsfarliga omkörningar då de fortsätter att köra på körbanan….


Krister Isaksson

INES, har svårt att tro att ”spandexcyklisterna” utgör majoriteten av cyklisterna, se på bloggen ”Vardagshjältar”. Om nu en liten andel av cyklisterna väljer att cykla i gatan är ju det ingen anledning att inte fixa till det för övriga. Och om det är så att majoriteten cyklar i gatan på den plats du tar upp så är troligen åtgärden för cyklister värdelös…


fordonisten

Jaha bara för att man är cyklist så skall hela samhället stanna av och buga för cyklister?
Ledsen, men i många utav dina bilder kan jag inte finna något som ger dig rätt i din indignation.
Arbeten måste genomföras, och jag tror inte du skulle föredra att köra rätt ner i en 3 m djup grop för att de inte spärrat av området. Och det är inte så att de flesta av dessa arbeten pågår i mer än några dagar eller nån vecka eller två.
Bilister har också besvärliga genomfarter då vägarbeten genomförs, många gånger måste man över på mötande körfält.
Klaga på rätt saker inte trivialiteter.


Krister Isaksson

fordonisten, ja så kan man ju också se på verkligheten och sina medmänniskor. Jag väljer en annan linje. En linje där man även som synskadad eller blind har rätt till säker och trygg framkomlighet, eller om man sitter i rullstol. Man kanske är ett barn eller äldre och har svårt med ojämnt underlag. För om du studera bilderna och läser texten så ser du att detta är främst gång- och cykelbanor. Tror inte att en del av dessa människor upplever detta som trivialiteter…


Stefan

Om cyklister börjar pröjsa vägtrafikskatt som vi bilister gör så blir ni säkert också lite prioriterade.


Krister Isaksson

Stefan, intressant kommentar. Kan du se på en cyklist om hon/ han betalar vägtrafikskatt? Jag betalar det, jag är också bilist! Sen en annan sak, du kanske ska sätta dig in i det svenska skattesystemet innan du går på som du gör. Majoriteten av landets cykelbanor sorterar under landets kommuner och byggs och underhålls via kommunalskatten och exploateringsintäkter, inte vägtrafikskatten som är en statlig skatt. Förlängningen av ditt korkade resonemang skulle innebära att du bara fick köra bil i den kommun du betalar skatt i för du har ju inte betalt skatt i grannkommunen och får då inte köra bil på deras gator.


Maja

fordonisten och Stefan, insiktsfulla och kloka kommentarer må jag säga. Vad gäller resonemanget om vägtrafikskatten så innebär detta att du inte skulle få köra bil alls då intäkterna från denna skatt ( och drivmedelsskatten) på intet sätt täcker kostnaderna som biltrafiken orsakar samhället. Sen kan man konstatera att omtanken och insikten hur andra trafikanter upplever och har det lyser med sin frånvaro…


Hen

Brandbilar och ambulanser behöver inte betala fordonsskatt…


Arne.Anka

Kan ju bara konstatera att den som står bakom detta ljuger, på en av bilderna klagas det att ljusknappen inte går att komma åt, trafikljuset har fan ingen knapp till att börja med utan är till 100% tidsreglerad.
Trafikljuset står förövrigt mellan parkeringshuset nordstaden och nils ericssonterminalen i göteborg sen tycker jag det bara är tragiskt att klaga på arbeten som måste göras, inte så att en cykelbana bara poppar upp som färdig, att det aldrig behöver grävas upp för att lägga ned vattenrör, avlopp, fjärrvärme, el, fjärrkyla medmera.
Ps, jag kör årligen över 600 mil på bl.a en av cykelbanorna på bilderna och kan bara konstatera att den som skrivit kommentarerna verkar rätt barnslig och verkar ha totalt missat att cyklister precis som alla andra fordonsförare är skyldiga att anpassa bl.a hastigheten efter situation.


Johannes Westlund

Jag tror det är på sin plats att förklara ett viktigt grundläggande begrepp. En cykelbana kan mycket väl motsvara en motorväg i signifikans för cyklister utan att det ser så ut. Och det är här allting skär sig. Det är klart att bilar har sina krångliga passager. Men det görs stora ansträngningar för att biltrafiken inte ska drabbas, särskilt på huvudleder och motorleder. På motorväg kör man allt som upptar mycket plats på obekväma arbetstider med hög bemanning. Det är inte mer än en vecka sedan jag råkade hamna mitt i något reparationsarbete av en ramp kl 22.00. En cykelbana kan stå avspärrad i ett halvår, år eller längre (det har inträffat).
Jag minns när jag promenerade ner från Chalmers till Korsvägen och det var beläggningsarbete med 3-5 man ute kl 19 på kvällen på bilvägen. Detta är inte en speciellt signifikant bilväg. Jag har aldrig sett de huvudcykellederna jag cyklar utmed blivit prioriterade på det sättet, eller jo, en gång var det en snubbe ute och målade överfarter vid en avfartsramp från motorväg. Undra om han hade varit där på kvällen om det inte varit en motorvägsramp där…
Man ska vara glad om det finns en fjärdedels resurs som går och harvar på i tre månader som cyklist. När det gäller cykelbanor görs inga ansträngningar för att säkra maximal framkomlighet för trafiken, eller ens att säkra framkomligheten alls. För några veckor sedan dök ett stort hindrande stängsel upp ”Gående hänvisas till andra sidan”. Vart cyklister på GC-banan skulle ta vägen framgick inte. Någon möjlighet att köra ut på bilvägen intill hade inte ordnats. Ingen föregående skyltning om att switcha över till den parallella bilvägen innan avspärrningen. Ingenting.
Jag roar mig med att fota varje gång entreprenörer krånglar till det i onödan. Parkerar sina fordon på cykelbanan, spärrar av utan att ge en vettig hänvisning till vart jag ska ta vägen istället osv… Det börjar bli ett antal foton. Men det är inte bara entreprenörer som ställer till det. Mycket av den underjordiska infrastrukturen (rör, avlopp, kablar mm) är planerad så att biltrafiken inte ska störas i onödan när underhåll inträffar. Istället blir det cykelbanorna som gång efter gång måste rivas upp och sedan lappas ihop. Det är mycket enkelt att studera detta faktum genom att kolla hur lappad cykelbanan är jämfört med bilvägen precis intill. Tvärt om hade varit otänkbart.
Och genom alla dessa exempel lyser exakt det Isaksson pekar på.


Helena

Det är intressant att Peter, som liksom jag cyklar från Boo, tycker att Nacka är en bra cykelkommun. Använder du gc-banan då?
Jag reagerar varje regnig morgon på de stora pölar som samlas på vissa ställen. Vid Skurubrons västra fäste är det en yta på ca 2 x 1 meter, precis i kurvan där man måste svänga, för att komma under leden. Vad kommer hända när det fryser på? Vad är den samhällsekonomiska kostnaden av en enda fraktur? Och hur står sig det mot att jämna ut ytan. Det är potthål och längsgående sprickor på mängder av ställen.
Dagligen reagerar jag också på den brist på märkning som råder och som bidrar till konflikter mellan cyklister och fotgängare. Tidigare hade man en cykelsymbol vid Sickla Bro och nästa vid Finntorp, med ca 2 km emellan, nu har man spritt ut ett par ”cyklar” till, till synes utan systematik.
Jag kan däremot hålla med om att det på vissa sträckor i centrala sta’n är etter värre.


Krister Isaksson

Helena, min tanke med denna bloggserie är inte att peka ut någon särskild kommun. Genom mitt yrke och intresse har jag fått möjlighet att cykla i många kommuner runt om i landet, deltagit i studier samt tagit del av studier och min erfarenhet är att det ser mer eller mindre likadant ut var du än cyklar. Sen blir det självklart så då jag bor och arbetar i Stockholm att majoriteten av bilderna kommer från länet. Det är också därför jag har bett er läsare att sända in bilder för att på så sätt få en spridning och ge en bild av att eländet är överallt…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gräsrotsrevolt!


 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor…

Tack Erik för dessa härliga bilder!


Antal kommentarer: 12

STIZZE

Det ÄR i stockholm, närmare bestämt utanför min lägenhet sickla allé och precis intill sickla skiftet / hammarbybacken där så många cykelrundor börjar ifrån! Jag såg det också för några dagar sen och tog en egen bild. Roligt initiativ 🙂


STIZZE

Eller ja.. det är i nacka med ett tramptag från stockholms stads-gränsen


Sören

Vad jag har förstått, så gäller det att cyklister har vajningsplikt när det är en heldragen (kantstensmarkering) tvärs över körbanan som på bilden här. Om cykelbanan går jämt ut, altså altfalterat utan övergång är det bilarna (trafiken) på den korsande vägen som ska vaja.


Olle Andersson

Att tro att bilar har väjningsplikt mot cyklister för att cykelbanan ser ut på ett visst sätt är nog en vanlig orsak till olyckor. Det finns tillfällen när cyklar inte har väjningsplikt, men finns det inte tydliga skyltar och linjer i gatan som visar på något annat kan man lugnt anta att man ska väja för ALLT. Suck.


Krister Isaksson

Sören och Olle, Här gäller att hålla tungan rätt i munnen. Bäst är kanske att hänvisa till Transportstyrelsens mtrl o info ang cykelöverfarterhttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ En heldragen kanstensmarkering tvärs över körbanan har ingenting med regleringen/ev väjningsplikt att göra.
Problemet på denna plats är att det inte finns någon cykelöverfart alls varpå dessa regler inte är tillämpbara. Här har alltid cyklister väjningplikt då de ska korsa gatan. De har de förövrigt också vid cykelöverfart men dock så har de där lite mer rättigheter beroende på var de befinner sig på överfarten.


Olle Andersson

Det jag menar är att lagstiftningen kring cykelöverfart är så knepig att det är säkrast att vara rent förbannat försiktig. Jag har hört folk säga att ”är cykelbanan upphöjd/blåmålad/markerad med streck har jag rätt att köra rätt ut i vägen”. Inte ens när det finns lämnaföreträde-skylt och markering i vägbanan och man bevisligen har rätten på sin sida kan man räkna med att framförallt tyngre trafik ska ens lätta på gasen, än mindre stanna för en cykel. Men man kan vinka och se glad ut när de faktiskt gör det.


Johannes Westlund

Cykelöverfarter är otroligt krångliga att hålla rätt på, men betyder i praktiken att cyklisten i regel i stort sett bör stanna i varje korsning om det är medelmåttigt eller mer med trafik i området. Cyklisten har alltid väjningsplik, men i vissa fall uppstår dubbel väjningsplik när även bilvägen har väjningsplikt mot cykelbanan. Detta om det är en (obevakad) cykelöverfart, vilket ska markeras explicit med särskilda markeringar. Att detta finns är dock långt ifrån säkert, våra kommuner är usla på att hålla rätt på hur cykelvägar ska markeras upp. Saknas sådana markeringar kan man anse att cykelbanan fortsätter och att vägen bryts av utav cykelbanan och inte tvärt om. I så fall har cyklister teoretiskt sett företräde. Det vanliga fallet är dock att utformaren valt en lösning som inte ger en entydig tolkning, varför cyklister i stort sett åläggs mästra telepati.
Detta är bara några av problemen med cykelöverfarter. Det går att skriva spaltmil om dem. Min åsikt är att regelsystemet runt omkring dem är svårbegripligt och kraftigt missgynnar cyklister, samt att utformningen av dem är svårtolkad och svårläst. Detta ger upphov till stora och i praktiken livsfarliga missuppfattningar som minskar säkerheten för mjuka trafikanter. Det ger också upphov till att i onödan tvinga cyklister till stora rörelseenergiändringar, vilket gör det långsammare, jobbigare, och mindre attraktivt att cykla. Cykelöverfarter är usla för cyklister rent ut sagt.
Jag tycker att reglerna bör ändras, minst till ursprungliga högerregel-systemet. I sådant case måste också Huvudledsbegreppet utökas att gälla även parallella cykelbanor, Idealt bör dock bilister åläggas väjningsplikt medan cyklister ges företräde överallt, i princip analogt med Zebra-lagen. Detta skulle göra reglerna tydliga och också markera en tydlig viljeyttring: att cykling ska vara enkelt och smart, jämfört med biltrafik. Detta är en logisk viljeyttring då cykling är mycket bättre för samhället och stadslivet.


Olle Andersson

Precis vad jag menade.


Mattias

Haha, skön kantstensmålning!
Jag har stört mig på just den passagen många gånger när jag har cyklat över där.


Robert

Nu tänkte jag skriva något snällt om bilister, och det är att många faktiskt stannar trots att de inte har skyldighet att göra så, i alla fall när de är på väg in i rondeller. Med ögonkontakt och uppsikt brukar det gå bra. Jag tror många bilister (och cyklister) inte känner till reglerna för cykelbana-bilvägsmöte i rondeller, vilket leder till en ett visst mått av osäkerhet som i bästa fall leder till uppmärksamhet och hänsynstagande.
Eller så är det helt enkelt så att de inte uppfattar att jag är på väg att stanna eftersom jag fortsätter trampa pga fixed gear.


MikeBike

Varför ska det vara svårt att få till vettiga cykellösningar? Det saknas ju inte handböcker, råd o riktlinjer. Är det bara slöhet eller vad?


Gretsky

http://www.ntf.se/konsument/fraga1323.asp?katid=36
Detta har i alla fall jag alltid trott på 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En stad att leva i!


 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vardagshjältar!


 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!











 






Inte mycket lycra på dessa bilder!


Antal kommentarer: 16

Rickard Andersson

I dag är jag sur i dubbel bemärkelse.
Var finns cyklisterna som bryr sig om sina medcyklister på dessa bilder?
Jag lyckades cykla hem från jobbet efter en regnskur. Jag blev blöt endå. I cykelköerna genom regnblöta gator blev jag fullkomligt nedsprutad av framförvarande cyklister. Jag avill slå ett slag för kompislappen!
Om fler skulle montera denna lilla förlängning av stänkskärmen på sina penlarcyklar så skulle trivseln på våra cykelbanor öka markant.
/R


Bobban

Om Arvika-originalet ”Elis i Tasere” (Taserud) berättas många anekdoter. Förmodligen alla ”sanna”.
En jag tror min farfar berättade är att Elis en vinterkväll stoppades av polisen som sa att ”Elis sa’ ha e’ lôkte på sökkeln”. ”Sa å’ sa, dä ä’ allt môe en skulle ha. En skulle ha vanter åsså.”
Dock sägs det att han alls inte stod med ”sökkeln på si’ vänstre si’a”.


Bobban

Men varför försvann bilden på Elis-statyn. Då får du gärna ta bort min förra kommentar och den här med. (Copyright? Men det här räknas väl som redaktionellt innehåll?)


Bobban

Sorry. Jag får väl skylla på dålig uppkoppling på tåget. 😉


Krister Isaksson

Bobban, tack för dina kommentarer! Undrade om någon skulle känna igen statyn från Arvika. Du inte bara gjorde det utan bjöd på en härlig anekdot, stort tack!


Tom

Jösses, det är fullt av sådana där vettvilliga cyklister som bryter mot alla trafikregler på dessa bilder! Eller vänta, på några av bilderna står de ju och väntar på grön signal, de cyklar på cykelbanan, i cykelfältet osv. Hjälp, det verkar ju var helt vanliga, normala människor! Bilderna måste vara manipulerade…


Karin

Åh vad fint, tack tack tack!
Jag älskar att cykla, att cykla är frihet och efter min normala vintermånad (eller två) på t-banan brukar den första dagen på cykel vara årets bästa dag :-).
Jag blir dock som många andra väldigt frustrerad av hur styvmoderligt vi cyklister behandlas, och hur mycket icke förtjänt skit vi får i media, så TACK för att du, jobbar för oss, fungerar som motvikt och lyfter fram cyklister och cyklism!
Vi är på väg åt rätt håll i alla fall!


Krister Isaksson

Karin, tack själv, för att du cyklar, för dina ord!


Bruse Persson

Elis i Tasere på gågata i Arvika. (Taserud på svenska). Notera det sneda styret.
Elis var lite speciell. Som när polisen stoppade honom och för han saknade baklampa på cykeln. Då svarade han ”då äre nån som stöli de”. Varvid polismannen sa att det finns ju inte ens hål och fäste i skärmen, varvid Elis replikerade ”då har de stöli de me”.
En annan gång, blev han ånyo stoppad av polisen, denna gång för att han saknade framlammpa. Då svarade Elis att ”de e möe en skulle vilja ha, ja behöver ett par nya böxer”.


Arne B

Jag har läst detta flera gånger tidigare och tar åt mig 😉
Dina bilder speglar det jag ser varje dag längs min cykelväg; cyklister av alla slag. Den absoluta majoriteten är ovanligt vanliga människor som cyklar utan sportdetaljer och hets. Till den som inte upptäckt detta, välkommen till verkligheten! Upptäck friheten och glädjen med att cykla!
Trevlig helg, Krister!


Krister Isaksson

Bruse, härliga anekdoter, tack för dem!


Krister Isaksson

Arne B, här ser du alla dessa ”fartsyndare”, de som cyklar ihjäl sina medmänniskor, som sällan visar hänsyn, som ställer orimliga krav…
NOT!
Önskar dig också en trevlig helg!


Bitte

Tack för din kamp för mer cyklande Krister! Men en undran, varför är en viss ”klädkod” likställd med fartsyndare och tävling? Jag har gärna lycra på mig eftersom det gör min träning så mycket behagligare – men cyklar oerhört försiktigt inne i stan (om jag måste passera centrala Sthlm) pga att jag inte vill råka ut för olyckor som kan skada mig, min cykel eller andra. Jag ser också andra av min kategori cyklister som gör på samma sätt. Det är lite orättvist…


Krister Isaksson

Bitte, det var med en stor stänk ironi jag skrev de orden, ber om ursäkt, jag skulle varit tydligare. Skrev dem för att detta ord och liknande upptar mycket utrymme i medias beskrivning av cyklister i vissa städer. När det i själva verket är så att de utgör en mindre del av alla som cyklar, därför dessa bilder, därför denna mening. Delar helt din uppfattning och jag klär mig själv oftast i ”lycra” då det är mest funktionellt när man som jag pendlar runt 3 mil/dag. I andra sammanhang talar man ju om funktionskläder och det är precis vad detta är för många som cykelpendlar, tränar, tävlar osv. Sen är min egen erfarenhet att de som är ”skolade” cyklister, de som tävlar, tränar regelbundet i cykelklubb, många gånger är mycket hänsynsfulla och cyklar med stort omdöme när de cyklar i staden och på cykelbanor. De genomför sin fart-, intervall- och spurtträning på lämpligare platser. Vissa andra som förtvivlat försöker samla mil inför Vätternrunda kanske inte alltid visar samma omdöme…


Bitte

Alltså, ironin borde jag väl egentligen ha fattat 🙂 Men det kanske inte alla gör så det är nog bra med tydligheten ändå. Tänkte på det här idag när jag snällt står vid rödljuset och alla andra struntar i det och bara cyklar. Då känns det bra att vara den enda i lycra 😀


Krister Isaksson

Bitte, lycrapå!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 


Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf


Karin

Jag jobbar som landskapsarkitekt och har varit med i ett gatuprojekt på sistone där vi ritade in busskurer åt SL.
Jag tror att en stor del av problemet är att det finns tydliga riktlinjer med strikt minimimått för handikappanpassning, för att skapa en god tillgänglighet. I alla projekt kopplas en tillgänglighetsexpert in, en person som har som jobb att se till att alla regler kring det följs. Det är en perosn som alla lyssnar på, annars bråkar de (jobbigt). Det är inte dåligt, men när gatuutrymmet är begränsat och INGEN har som roll att jobba aktivt för att cyklisternas behov ska uppfyllas blir det naturligt att det är där kompromissen hamnar. Trafikplanerarna hade kunnat ha den rollen, men de studerar oftast bara kurvmallar och gatumått för bilar/bussar/lastbilar. Ett exempel på att trafikplanerarna inte tänker cykel är den nya trafiklösningen vid LO-borgen, där cykelbanan går i slalom förbi alla utfarter, med alldeles för små radier på svängarna. Tänk om man hade dragit den rakt i stället och samtidigt skapat bredare cykelbanezoner där snabbcyklare kan ta sig förbi söndagscyklister? Hade kunnat bli riktigt bra.
Sen saknas det nog tydliga riktlinjer för hur cykelbanor ska vara utformade också. Men en obligatorisk cykelbanesamordnare med mandat att agera i alla gatuprojekt skulle nog i alla fall ta oss en bra bit närmare målet.


Karin

Jo, förresten. Stockholms stad har ju en samling med riktlinjer för utformning av allt möjligt inom markbyggnad med tekniska typritningar, t.ex trappor, murar, övergångsställ och busshållplatser. Vad jag vet finns det ingen typritning för cykelbanor, det kanske kan vara något att jobba för? Om det fanns med några såna skulle det garanterat bli i alla fall BÄTTRE, då de är ett bra verktyg för landskapsarkitekter när vi ritar saker som vi inte är experter på, och det ger oss starka argument. Till exempel trafiklösningar. Ingen argumenterar mot stadens typritningar :-). Och de SKA följas när man ritar på stans mark. Lobba för det! Eller ännu bättre: tillhandahåll ritningarna åt staden, så att de är bra, med rätt radier på krökar, rätt avstånd till busskurer etc. Det vore ett utmärkt verktyg! Jag håller tummarna.


Krister Isaksson

Karin, kolla upp handböckerna Cykeln i staden (2009) och Cykelparkering i staden (2008) framtagna och utgivna av Trafikkontoret i Stockholms stad. Bör finnas på stadens hemsida. Där finns typlösningar för de flesta ”cykelsituationer”, också lösningar kring hållplatser. Handböckerna ska inom kort revideras då en del mått är för låg standard sett till hur mycket cyklandet har ökat men du finner ändå god vägledning i dem. Lycka till!


Karin

Ska absolut kolla in dem! Den om cykelparkering HAR jag sett, eventuellt i en tidigare upplaga, för jag tyckte inte riktigt att det som fanns där räckte. Men bra att få veta att den/de ska revideras, då ska jag absolut kolla på dem mer sen!
Jag hoppas att stadens representanter i alla projekt lyfter fram det projekteringsstöd kring cykling som finns mer och trycker på dess vikt i projekt. Men jag jobbar mest åt andra beställare/med annat än gatuprojekt, så jag vet inte om de kanske gör det ibland redan nu. Vet bara att det jag har sett hittills är att ingen riktigt bevakar cyklisternas intressen, medan det finns de som bevakar, ja, faktiskt alla andra intressen. Men det kanske är dig man ska ringa? I så fall gör jag det nästa gång 🙂


Andreas

Vore kul med en respons från SL – de bör ju haft tid på sig att svara nu sedan inlägget publicerades kan man tycka. Just betonggrisarna är ju tveklöst SLs ansvar och det är direkt farligt för cyklister eftersom de inte sällan är i helt avsaknad av reflexer etc. Att det skall vara så jämrans svårt…


Krister Isaksson

Andreas, de bryr sig inte. De skyller helt o hållet på väghållaren och menar att det är deras ansvar att se till att hpl är rätt placerade/utformade och när det gäller betonggrisarna skyller de ifrån sig på både väghållaren och sin egen entreprenör som placerar ut dem. Det här påverkar ju inte trafikeringen utav bussen så varför bry sig…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!


Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY


Boris

I de flesta bilar åker en eller två personer. Elller?


Jonatan florén

De flesta bilarna kör det trots allt bara en i, och sällan åker jag fullsatt buss (åker ej i rusningstider – göteborg/ulricehamn/jönköping)


Johannes Westlund

Tänkte bidra med siffror på bilåkande. För rusningstrafik i Göteborg gäller talet 1.2, i varje fall är det vad forskare vid Chalmers påstått (vill minnas att det t o m var John Holmberg som påstod det men är osäker). Alltså: 1.2 personer per bil i rusningstrafiken.
Vidare är bilden med vikcyklar lite orättvis av ett annat skäl. Bilarna kräver betydligt mer yta för att svänga in och ut ur parkeringsfickorna, något som inte åskådliggörs. Inte heller åskådliggörs att man kan stapla cyklar i flera dimensioner via innovativa tekniska lösningar vilket ger ännu bättre utnyttjande av marken samt reducerar behovet av manöveryta per plats.


StefanC

De har en liten poäng med att årstidsvariationerna ät rätt stora för cyklingen, men då skulle man kunna fundera hur man kan skulle kunna minska variationerna så att fler även cyklar på vintern. Det är glädjande att dubbdäcken säljer bättre och bättre, men dubbdäcken hjälper inte om snöröjningen falerar. Och ta upp sanden om den nu måste spridas ut. Det finns säkert en massa andra åtgärder som skulel kunna öka vintercyklingen.


Krister Isaksson

StefanC, visst är det en variation i cykelflödet över året. De studier som Trafikkontoret, VTI mfl gjort på detta område visar att man främst slutar cykla på vintern pga väglaget, inte kylan. Så det är ju precis som du säger att det finns en hel del att göra. Framför allt handlar det om att förbättra metod, teknik och rutiner för snö- och halkbekämpning. Och här har Anna Niska på VTI visat om och om igen vad som kan göras! Och det är ju inte konstigt att vintercyklandet sjunker i Stockholm så bedrövlig som vinterväghållningen är för cyklister (och gående), ni kan ju fundera på hur mycket biltrafiken skulle minska om staden snöröjde gatorna med samma standard som de snöröjer cykelbanorna. Det finns en handbok med ett helt avsnitt om detta som Trafikverket/SKL givit ut: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf
Bara att läsa, lära och sätta igång!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*