Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 9


 

Vägarbeten!

Självklart måste det vara möjligt att genomföra olika arbeten på och kring cykelbanor. Men det är inte detsamma som att fullständigt skita i hur cykeltrafiken (och gående) på ett säkert och funktionellt sätt ska kunna passera området. Sällan finns en särskilt väl genomtänkt skyltning, uppmärkning och omledning av cykeltrafiken vid dessa arbeten utan det blir som det blir. Se på dessa bilder och tänk er denna omsorgsfulla behandling av biltrafiken vid ett vägarbete! Att lite hur som helst klippa av gatan eller vägen och låta bilisterna själva lösa hur de ska ta sig förbi arbetsområdet. Vanligt förekommande eller hur?

Detta speglar ett djupt rotat synsätt på cyklister och cykeltrafik i vårt trafiksystem. Något som man inte behöver ta hänsyn till, varken deras framkomlighet eller säkerhet. Det är den enkla och billiga lösningen för entreprenören, inte den funktionella och säkra för cyklisten och fotgängaren. Och denna lösning understöds av väghållare (kommunen eller Trafikverket) då det är dem som godkänner utformningen (en TA-plan) och har även till uppgift att kontrollera att entreprenören följer TA-planen.

Eftersom infrastruktur också är kommunikation och med all tydlighet talar om vad som prioriteras och vad som inte prioriteras kan man ju undra över hur riksdag, regering, Trafikverket och många kommuner ska lyckas med uppdraget ökad och säkert cyklande när det samtidigt ser ut som det gör på landets cykelbanor? Trots upprepade dödsfall bland cyklister som kan härledas till stora brister i arbetsplatsområdena så fortsätter det att se ut på detta sätt.

Det är ju uppenbart när man ser dessa bilder och cyklar runt om i landet att man som cyklist får så att säga klara sig själv och ta ansvar för både sin säkerhet och framkomlighet vid vägarbeten. Samtidigt vägleds och omhändertas bilister som småbarn…

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende!

Var ska jag cykla? Självklart en korrekt och lämplig avstängning av cykelbanan! Syns också bra när det är mörkt!

Bara att cykla mot färdriktningen eller upp på gångbanan! Eller ska jag vänta tills hålet är lagat?

Lite konfliktdesign, här finns ju gott om utrymme för dubbelriktad cykeltrafik att passera! Och var ska man passera, där gående står vid övergångsstället? Hur ofta vi ser att biltrafiken ledas mot en sådan plats?

Bara att börja cykla på gångbanan för där är vi ju ändå jämt eller kasta sig ut i körbanan!

Här skiter vi i både gående och cyklister, ut med er i körbanan! Ingen avspärrning mot biltrafiken, ingen avfasning av kantstenen, sitt för fan inte i rullstol…

Aj, den kändes! Utmärkt sätt att ställa ut staketet på, undra hur det syns när det är mörkt?

Blockera gärna både gång- och cykelpassagen med fordon och material och strunta i att erbjuda en omledningsväg. Jobbet går först!

Här vill jag att min dotter ska gå och cykla till skolan, säkert och tryggt tillsammans med dessa arbetsfordon!

Hur ska dubbelriktad cykeltrafik ta sig fram här? Hur når jag tryckknappen framme vid signalen?

Bild 1. En liten bildserie på fyra bilder om hur man leder om gång- och cykeltrafik. Självklart grus, enkelt och billigt för entreprenören. Inte lika säkert att gå och cykla på, särskilt när det ligger drivor på asfalten i kurvan.

Bild 2. Tillräcklig bredd för dubbelriktad gång- och cykeltrafik? Självklart ingen belysning längs sträckan för då kan man ju se hur smalt det är, se andra trafikanter, se trådstängslet och dess fötter samt den eländiga beläggningen och de små fina buskarna.

Bild 3. Bra att vi ser att det svänger, särskilt eftersom det inte finns belysning på sträckan.

Bild 4. Enkelt och säkert att mötas!  Dimensionerar vi omledning för biltrafiken på liknande sätt? Att det på långa sträckor inte går att mötas på ett säkert sätt? Självklart inte, men här jobbar vi ju med ”leksakstrafikanter”!

Och var ska jag gå och cykla? Observera att gångbanan på andra sidan tar slut så lösningen som brukar användas att skicka över oss på andra sidan vägen funkar inte här. Så vad göra då? Äh vi gör det enkelt för oss, vi gör inte ett skit!

Bild 1. En kortare bildserie. Först klara slangen och sedan kurvan och ut i gruset, hur tydligt och enkelt som helst!

Bild 2. Här är det enkelt, tryggt och säkert att ta sig fram som gående och cyklist! Ett jämnt och bra underlag! Självklart bra med belysning så man ser var man placerar hjulen. Nä men se på sjutton, asfalt på körbanan!

Denna typ av lösning ser vi ofta för bilister. Klart man använder mörka däck med avskavd färg, de syns ju så bra när det är mörkt! Man kunde ju likaväl ha gjort denna åtgärd mot biltrafiken och prioriterat cyklisternas passage över gatan, men icke sa nicke!

Här trimmar vi trafiksignalerna (för biltrafiken såklart!), hur du ska passera med cykel skiter vi fullständigt i. Vi håller på med viktigare saker…

Här gör ju betonggrisen nytta, särskilt om målet är att skada någon…

Inte kan däckstraven sticka ut i körbanan, tryck in den i cykelbanan istället…

Bild 1. En till bildserie, här har vi upplåtit gång- och cykelbanan för biltrafik och parkering! Självklart upplyser vi cyklisterna om biltrafiken men vi talar inte om för bilisterna vad för yta de färdas på och med vilka regler! Bra jobbat Nacka kommun. Här vill jag verkligen cykelpendla och låta barnen gå till och från skolan. Självklart finns det en annan lösning om man bara vill.

Bild 2.

Bild 3.

Bild 4. Så efter att ha mailat Nacka kommun och frågat om detta kan anses ok fick jag svaret att det självklart inte är ok. Nu har man separerat gc-trafiken från bilarna, självklart blev det på grus och sten och för smalt för att gående och cyklister säkert ska kunna mötas. Man kan inte få allt…

Och den här skylten sammanfattar det på ett bra sätt. Det är mycket sällan du finner skyltar osv som riktar sig till och leder om cykeltrafiken. Så ibland ska vi vara gående, ibland ska vi vara biltrafik, mycket sällan behandlas vi som cykeltrafik. Oftast får jag en känsla av att man överhuvudtaget inte existerar som trafikantgrupp…

 

 

 

 

Antal kommentarer: 17

Erik

Skrämmande bilder från verkligheten. Nacka kommun kallar sig Stad men det borde dom förbjudas att göra så länge dom inte klarar av att hantera stadsfordonet cykel. Att lösa en dålig och farlig lösning med en ny dålig lösning. Skrämmande! Kan dom inte bättre?


Krister Isaksson

Erik, Nacka kanske är mer fokuserade på Stadsjeepar! 😉


Patrick Johansson

Tack Krister för det här inlägget. Jag ser samma sak i Uppsala. Här vill våra folkvalda intala oss att cykeltrafiken är ”prioriterad” i frågor om snöröjning och framkomlighet.
http://postimage.org/gallery/8wnodhy6/
I det här galleriet kan man se hur snöröjningen ”prioriteras”. Snömassorna är upplogade på GC-banan och lämnar ca 1m för dubbelriktad cykeltrafik + gångbana.
Vidare kan vi se hur man hanterar sopningen på våren. Här dumpas grus, jord och kvistar på cykelbanan efter rensopning av den intilliggande bilvägen.
Om det ska ske reparationer i vägbanan blockeras hela vägbanan utan hänvisning till vart man ska åka. Ska tillägga att vid dessa tillfällen hade cykelbanan varit skadad (avgrävd asfalt ~2.5cm kanter) i över ett år.
Och sist men inte minst har vi dom ”gulliga buskarna” som skapar mervärde när dom täcker nästan halva cykelbanan.
Alla dessa brister måste rapporteras för hand till vårt gatu/trafik-kontor. Dom syns nämligen inte då representanter för gatukontoret inte färdas på dom. Här funkar således inte den ”vanliga kontrollen” som görs av gatuutrymmet. Här måste jag som cyklist ringa för varje hål, spricka, snömassa, isbildning, buske, träd, bortskavd färg, grushög, glaskross etc.
Det behöver jag verkligen inte göra när jag kör bil. Där är det självklart med en viss standard på vägbanan.
Jag hade fler bilder (trodde jag) men har lyckats förlägga dom någonstans. Din blogg är mycket läst, Krister. Fortsätt skriv!


Peter

Tycker Nacka är en bra cykelkomun. Givetvis kan det bli bättre, men jag upplever rätt lite problem på min pendlingssträcka från Boo in till Slussen. Det är snarare där problemen börjar. Sträckan St Eriksplan-Solna ska vi inte prata om. Benhandlingen av cyklister vid KS är ett skräckexempel, minst sagt. Där hänvisas man till andra sidan, till en gångtunnel med skylten ”cykling förbjuden” i 200 m och sedan ska man över till den andra sidan igen…


Olof

Jag tror att du har en viktig poäng med att dålig infrastruktur föder dåligt beteende. Som cyklist i stan hamnar man ofta i situationer där det inte finns ett rätt sätt att ta sig ur. Ett följdproblem blir att olika cyklister vänjer sig vid att bryta mot regler för att kunna ta sig fram. Dessutom löser cyklister de uppkomna situationerna på lite olika sätt vilket gör det svårt för andra trafikanter som har svårt att förutse cyklisters beteende och tycker att de är irrationella.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gräsrotsrevolt!


 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor…

Tack Erik för dessa härliga bilder!

Antal kommentarer: 12

STIZZE

Det ÄR i stockholm, närmare bestämt utanför min lägenhet sickla allé och precis intill sickla skiftet / hammarbybacken där så många cykelrundor börjar ifrån! Jag såg det också för några dagar sen och tog en egen bild. Roligt initiativ 🙂


STIZZE

Eller ja.. det är i nacka med ett tramptag från stockholms stads-gränsen


Sören

Vad jag har förstått, så gäller det att cyklister har vajningsplikt när det är en heldragen (kantstensmarkering) tvärs över körbanan som på bilden här. Om cykelbanan går jämt ut, altså altfalterat utan övergång är det bilarna (trafiken) på den korsande vägen som ska vaja.


Olle Andersson

Att tro att bilar har väjningsplikt mot cyklister för att cykelbanan ser ut på ett visst sätt är nog en vanlig orsak till olyckor. Det finns tillfällen när cyklar inte har väjningsplikt, men finns det inte tydliga skyltar och linjer i gatan som visar på något annat kan man lugnt anta att man ska väja för ALLT. Suck.


Krister Isaksson

Sören och Olle, Här gäller att hålla tungan rätt i munnen. Bäst är kanske att hänvisa till Transportstyrelsens mtrl o info ang cykelöverfarterhttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ En heldragen kanstensmarkering tvärs över körbanan har ingenting med regleringen/ev väjningsplikt att göra.
Problemet på denna plats är att det inte finns någon cykelöverfart alls varpå dessa regler inte är tillämpbara. Här har alltid cyklister väjningplikt då de ska korsa gatan. De har de förövrigt också vid cykelöverfart men dock så har de där lite mer rättigheter beroende på var de befinner sig på överfarten.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En stad att leva i!


 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva…


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vardagshjältar!


 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!











 






Inte mycket lycra på dessa bilder!

Antal kommentarer: 16

Rickard Andersson

I dag är jag sur i dubbel bemärkelse.
Var finns cyklisterna som bryr sig om sina medcyklister på dessa bilder?
Jag lyckades cykla hem från jobbet efter en regnskur. Jag blev blöt endå. I cykelköerna genom regnblöta gator blev jag fullkomligt nedsprutad av framförvarande cyklister. Jag avill slå ett slag för kompislappen!
Om fler skulle montera denna lilla förlängning av stänkskärmen på sina penlarcyklar så skulle trivseln på våra cykelbanor öka markant.
/R


Bobban

Om Arvika-originalet ”Elis i Tasere” (Taserud) berättas många anekdoter. Förmodligen alla ”sanna”.
En jag tror min farfar berättade är att Elis en vinterkväll stoppades av polisen som sa att ”Elis sa’ ha e’ lôkte på sökkeln”. ”Sa å’ sa, dä ä’ allt môe en skulle ha. En skulle ha vanter åsså.”
Dock sägs det att han alls inte stod med ”sökkeln på si’ vänstre si’a”.


Bobban

Men varför försvann bilden på Elis-statyn. Då får du gärna ta bort min förra kommentar och den här med. (Copyright? Men det här räknas väl som redaktionellt innehåll?)


Bobban

Sorry. Jag får väl skylla på dålig uppkoppling på tåget. 😉


Krister Isaksson

Bobban, tack för dina kommentarer! Undrade om någon skulle känna igen statyn från Arvika. Du inte bara gjorde det utan bjöd på en härlig anekdot, stort tack!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 

Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!

Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in