Johan Mölleborn

Johan Mölleborn

bigmollo@hotmail.com

Blogg

Tips om en randonnéepralin i september.


Jag hittade ett randonnéelopp som jag blev alldeles pirrig av. Det startar i Merselo i Holland och slutar i Verona i Italien. Loppet är 1200 km (alldeles lagom alltså) och bjuder på strax under 10.000 höjdmeter. Rundan är uppdelad på fyra dagar med tre övernattningar. Det läckra är att man cyklar genom centraleuropa och korsar alperna. Det har jag fantiserat om länge. Mer info finns här och på deras Facebooksida. Snälla snälla Linda, får jag köra? 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 6

Sven-Erik

Har du nu varit inne på Milslukarens hemsida igen? 😉


Johan Mölleborn

Aha finns den där? Jag hittade den på facebook. En japansk randokompis hade ”lajkat” den.
/J


Linda

Nej, det får du ej, vi har tvättid då!


Erol Orhun

Cykla eller köra bil – det där ser ut som en ypperlig rutt


Sven-Erik

Japaner, japaner, överallt japaner och du har en vän på FB som är snabb på långdistans då. Vi trodde vi var snabba eftersom vi läste om det på holländska.

Milslukaren försöker lista alla möjligheter till att cykla 1000K+ vi kan hitta samt några av de tuffare utmaningarna som SuperRandos och 24 timmars lopp. Listan är inte komplett och blir det väl aldrig, men jag hoppas att den en dag skall vara på samma nivå som UMCAs Ride List som somnade in för några år sedan.


Johan Mölleborn

Aha, den listan ska jag kika på. Låter farligt… Japanen körde MGM i somras. Jag blev helt matt på mig själv eftersom jag hade missat helt att den gick. Det var också ett sånt där lopp som jag skulle vilja ha kört.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Helgens lastfarcykling på Friends arena.


Den här helgen bjöds det på arenacykling både lördag och söndag. Jag var självklart där med min lastfarcykel. I lördags blev det omkring 100 varv med blandad fart. Vi var 40-50 pers som körde. Rikgit kul cykling och bra fart på banan. Jag tror man kan klämma in upp till 70 pers innan det blir för fullt. Det viktiga är att man håller sin linje och inte ligger i rätt fil om man kör snabbt eller långsamt. 

Idag gick det inte riktigt lika bra. Jag var på 50-års fest igår och var väl inte piggast på arenan direkt. Men det kändes rätt ok ändå. Efter ett tag fick jag ont i knät, sadeln sitter antagligen lite för lågt, men varken jag eller någon annan hade en insexnyckel så jag kunde inte sänka den. Jag körde några sega varv till och efter en stund fick jag punka istället. En stund senare kommer en av de yngre cyklisterna studsandes över golvet. Ok, jag fattar, jag ska inte köra mer. Det var helt enkelt inte min dag så jag siktade in mig på att snacka och fota istället. Det gick däremot bättre.

Säkerhetsgenomgång innan start. 

Sportsons mekaniker var på plats.

Robin Hedström testar planen.

Lastfarcykeln pustar ut mellan varven.

Tiam kör som Pantani, med händerna i bocken.

 Team Cykloteket tog det lugnt en stund.

Amir kör så det ryker. 


Antal kommentarer: 3

Johan

Sällsynt snygg cykel hos mekanikern. :-). Trevligt att träffas i lördags.


Jonas/Sportson Patrol

Var du för blyg för att fråga om du fick låna en av mina insexnycklar? hade ju hela väskan full med grejer, verktyg och bra-att-ha-saker 😉


Johan Mölleborn

Jonas, du var väl bara där på lördagen? Det var på söndagen som jag stod hjälplös och gråtandes. 😉

Johan, tack detsamma!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Medlemsmöte med Randonneur Stockholm


För er som har missat det så har det bildats en ny randonneur- och långcykliarklubb i Stockholm. Den nya klubben kommer arrangera alla brevetlopp i Stockholmstrakten. En av grundtankarna är att göra randonnée mer tillgängligt och roligt. Det ska vara enkelt att hitta information om loppen och det ska vara enkelt att anmäla sig. Vi kommer skapa ytor för medlemmarna att socialisera sig på och vi kommer anordna informationsträffar och försöka samordna resor till lopp och liknande. 

En viktig detalj är att vi har bra samarbete med den tidigare brevetarrangören Fredrikshof. Det råder ingen rivalitet mellan klubbarna snarare tvärtom. Många kommer säkert välja att vara medlemmar i båda eftersom vi erbjuder olika saker. Randonneur Stockholm kommer bara rikta in sig på randonnée, audax och långcykling. 

I onsdags hade vi vårt första medlemsmöte. Vi hade inte så mycket tid på oss så det blev ganska snabba puckar med inbjudningarna, det kom ändå ca 35 personer. Det är nästan hälften av de 76 medlemmarna vi har än så länge. Verkligen kul. 

I styrelsen ingår Henrik Eriksson, Åsa Pettersson, Bengt Sandborgh, Anders Nyström och jag själv. Vi öppnade mötet med att hälsa alla välkomna och berätta om tankarna kring den nya klubben och presentera oss själva. Sedan visade vi de olika sociala plattformarna vi finns på tex hemsidan, facebooksidan och facebookgruppen (endast för medlemmar.) Efter det gick vi igenom de aktiviteter vi har planerat och sedan delade vi upp oss i diskussionsgrupper där vi pratade om vilka förväntningar och önskemål vi hade med klubben. Under tiden det diskuterades så dukade vi fram mumiebullar och kaffe. 

Efter fikat och diskussionerna samlade vi ihop alla idéerna och skrev ner på ett papper som vi slängde. Nä, vi sparade det faktiskt. Det kom många bra idéer. Det märktes tydligt att det finns mycket liv och engagemang i klubben. Det här kommer nog bli riktigt bra. Sedan berättade Bengt det senaste om PBP och Fleche Nordique. 

En av de största nyheterna var att Anders tillsammans med Jonas på Happymtb har tagit fram en egen färgkod för brevetlopp/randonnée på happymtbs kalender. Där har vi lagt upp alla våra lopp. Två veckor innan start kommer vi skapa en tråd på forumet så det blir lättare att planera. Vi hoppas att fler brevetarrangörer kommer använda sig av den här funktionen. 

Om ni vill veta mer om klubben eller till och med bli medlemmar så går ni in på hemsidan. Och här hittar ni oss på Facebook

Spännande diskussioner med mumiebullar och kaffe. 

Bengt drar det senaste från Paris. 


Antal kommentarer: 6

Anders johansson

Lycka till!
Anders
Ledaransvarig
Hofvet


Johan Mölleborn

Tack Anders!


Sven-Erik

Heja Happy & tack för tipset Johan! Milslukaren har nu också sina brevet och andra lopp inlagda i kalendern. Bara ett aber och det var att det finns en begränsning på hur länge ett lopp får pågå. Gränsen är tydligen 28 dagar vilket inte passar Three Cities Race. Det varar tills alla gått i mål och/eller slutat rapportera med angivna intervall. Bra att det går att mata in själv, andra lösningar finns men är väldigt omständliga.

Lycka till med den nya klubben. Nu är Milslukaren inte landets yngsta randonneurklubb, men det kan vi nog leva med.!


Johan Mölleborn

Tack Sven-Erik! Det känns riktigt kul.
/Johan


Anonym

Hej
Jag har förgäves försökt få kontakt med den nya klubben. Och visste därför inget om medlemskap och medlemsmöte.
Torbjörn Wikland


Johan Mölleborn

Vad konstigt Torbjörn. Vem har du mailat då? Vi har våra mailadresser på kontaktsidan och så kan man bli medlem på en annan sida. Vi finns på facebook också.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Medlemsmöte med Randonneur Stockholm


För er som har missat det så har det bildats en ny randonneur- och långcykliarklubb i Stockholm. Den nya klubben kommer arrangera alla brevetlopp i Stockholmstrakten. En av grundtankarna är att göra randonnée mer tillgängligt och roligt. Det ska vara enkelt att hitta information om loppen och det ska vara enkelt att anmäla sig. Vi kommer skapa ytor för medlemmarna att socialisera sig på och vi kommer anordna informationsträffar och försöka samordna resor till lopp och liknande. 

En viktig detalj är att vi har bra samarbete med den tidigare brevetarrangören Fredrikshof. Det råder ingen rivalitet mellan klubbarna snarare tvärtom. Många kommer säkert välja att vara medlemmar i båda eftersom vi erbjuder olika saker. Randonneur Stockholm kommer bara rikta in sig på randonnée, audax och långcykling. 

I onsdags hade vi vårt första medlemsmöte. Vi hade inte så mycket tid på oss så det blev ganska snabba puckar med inbjudningarna, det kom ändå ca 35 personer. Det är nästan hälften av de 76 medlemmarna vi har än så länge. Verkligen kul. 

I styrelsen ingår Henrik Eriksson, Åsa Pettersson, Bengt Sandborgh, Anders Nyström och jag själv. Vi öppnade mötet med att hälsa alla välkomna och berätta om tankarna kring den nya klubben och presentera oss själva. Sedan visade vi de olika sociala plattformarna vi finns på tex hemsidan, facebooksidan och facebookgruppen (endast för medlemmar.) Efter det gick vi igenom de aktiviteter vi har planerat och sedan delade vi upp oss i diskussionsgrupper där vi pratade om vilka förväntningar och önskemål vi hade med klubben. Under tiden det diskuterades så dukade vi fram mumiebullar och kaffe. 

Efter fikat och diskussionerna samlade vi ihop alla idéerna och skrev ner på ett papper som vi slängde. Nä, vi sparade det faktiskt. Det kom många bra idéer. Det märktes tydligt att det finns mycket liv och engagemang i klubben. Det här kommer nog bli riktigt bra. Sedan berättade Bengt det senaste om PBP och Fleche Nordique. 

En av de största nyheterna var att Anders tillsammans med Jonas på Happymtb har tagit fram en egen färgkod för brevetlopp/randonnée på happymtbs kalender. Där har vi lagt upp alla våra lopp. Två veckor innan start kommer vi skapa en tråd på forumet så det blir lättare att planera. Vi hoppas att fler brevetarrangörer kommer använda sig av den här funktionen. 

Om ni vill veta mer om klubben eller till och med bli medlemmar så går ni in på hemsidan. Och här hittar ni oss på Facebook

Spännande diskussioner med mumiebullar och kaffe. 

Bengt drar det senaste från Paris. 


Antal kommentarer: 6

Anders johansson

Lycka till!
Anders
Ledaransvarig
Hofvet


Johan Mölleborn

Tack Anders!


Sven-Erik

Heja Happy & tack för tipset Johan! Milslukaren har nu också sina brevet och andra lopp inlagda i kalendern. Bara ett aber och det var att det finns en begränsning på hur länge ett lopp får pågå. Gränsen är tydligen 28 dagar vilket inte passar Three Cities Race. Det varar tills alla gått i mål och/eller slutat rapportera med angivna intervall. Bra att det går att mata in själv, andra lösningar finns men är väldigt omständliga.

Lycka till med den nya klubben. Nu är Milslukaren inte landets yngsta randonneurklubb, men det kan vi nog leva med.!


Johan Mölleborn

Tack Sven-Erik! Det känns riktigt kul.
/Johan


Anonym

Hej
Jag har förgäves försökt få kontakt med den nya klubben. Och visste därför inget om medlemskap och medlemsmöte.
Torbjörn Wikland


Johan Mölleborn

Vad konstigt Torbjörn. Vem har du mailat då? Vi har våra mailadresser på kontaktsidan och så kan man bli medlem på en annan sida. Vi finns på facebook också.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Bygg din egen Lastfarcykel.


Lastfarcykling är den hetaste trenden i Stockholm just nu. Alla med en gnutta självrespekt har varit på Friends Arena och susat runt utmed lastfaret. Runt runt runt.

Lastfaret är alltså den vägen som går under läktarna på Friends Arena. Vägen är byggd för att man ska kunna frakta in scener till konserter, sand till Monster Jam, is till bandy och gräs till fotboll. Ja ni fattar. 

Men det räcker förstås inte med att bara komma dit och cykla sig trött. Nä man måste ju så klart ha en speciell cykel för endamålet. En Lastfarcykel alltså. Mitt bygge består av delar som har legat hemma och skräpat. Och lite nytt. 

Risken är rätt stor att man dundrar in i någon av de fyra branddörrarna så man bör utgå från en ram som man inte skulle grina ihjäl sig för om den skrotades. Min ram är en gammal USA/Kina-import som jag köpte genom ett gruppköp på Happymtb för tusen år sedan. Den visade sig vara oerhört lämpad som lastfarcykel. 

Framgaffeln kommer från min trogna Specialized som jag sålde för några år sedan. Den är styv som ett spett och tung som bly så den byttes ganska snabbt ut mot en S-works så den har bara legat och samlat damm sen dess. Röda nipplar är också viktigt. Det är snabbt. 

Däcken bör vara hyfsat nya eftersom betonggolvet är halt redan innan. Ett par gamla torra däck kan göra lastfarcyklingen lite väl spännande. 

På lastfaret får man inte ha vattenflaska på cykeln på grund av halkrisken. Därför behöver man inte ha flaskhållare heller. Det är precis som på cykelcross, det är bara nybörjare som har flaskhållare. Eller folk utan stil eller respekt för sporten.

Spd-pedaler är ganska smutt så man slipper klappra runt med landsvägsskorna på betongen. Välj också en styrlinda som ger bra fäste. Du vill ju inte tappa styret när du skyfflar på effekt efter kurvorna. Vi lastfarcyklister kommer ofta upp över 12000 watt. Minst.

Sådär, nu har ni några tips på hur ni kan bygga er egen lastfarcykel. Med lite tur kanske vi ses på lördag igen. Vi kommer vara sjukt bra på vänstersvängar i vår, den saken är säker. 

/Johan 


Antal kommentarer: 4

Anders Nyström

Fast det räcker ju tydligen inte med självrespekt eftersom man måste vara anmäld till Stockholm Gran fondo för att ens få köra där.
Där sprack mina planer på att träna vänstervarv.


Anonym

25 mm däck och singelspeed är inte så dumt heller 🙂
Trevlig artikel!


Cosmo

+1 på Nypan…….(fast jag mår som en hund så hade ändå inte kunnat komma och nån extra cykel byggd av delar i skåp och lådor kan jag inte uppbringa heller)

Fast, eftersom du inte finns med på bilderna själv är jag inte säker på att du vart där…..bara din cykel.


Johan Mölleborn

Det är jättesynd om er, Anders och Axel. Ni kan väl bygga en egen arena och cykla i?
SIngelspeed borde vara klockrent där. Men då finns risken att man kliver över gränsen och blir för hipp. Måste tänka på imagen liksom.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Katakombcykling på Friends arena.


Jaha, då kan jag skriva upp ännu en rolig cykelgrej på listan. Idag var jag nämligen med och cyklade under läktarna på Friends arena. Det är Granfondo Stockholm som har lyckats få ”låna” arenan så vi kan cykla i den. 

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar men det blev i alla fall mycket roligare än jag trott från början. Först att få damma av sommarcykeln och cykla i kort-kort. Sen är det alltid kul att träffa andra cyklister och få snacka av sig lite. Och sist men inte mins så är det alltid kul att få cykla sig trött.

Jag åkte dit med Amir och hans son Tiam. Det var ca 20 pers som var där. Några gamla bekantskaper och några nya. Efter ett snabbt ombyte samlades alla och vi gick igenom reglerna. De snabba kör i högerfil och de långsammare kör i vänster. Det är ganska tight i kurvorna så de reglerna måste hållas, annars kan det bli ett nyckelbensinferno där nere under läktarna. 

Jag började i vänsterfilen. De första varven kände jag mig riktigt osäker på fästet i kurvorna. Men efter några varv så gled jag över till högerfilen och började köra lite snabbare. När jag litade på fästet och fick in tekniken i kurvorna så var det riktigt härligt. Ibland hängde jag med starkingarna från Hovet, CK08 och Cykloteket. Och några varv fightades jag med Amir. Varven gick och efter 2,5 timmar var det dags att åka hem igen. 





Tack för en riktigt kul dag! Nästa gång ska jag ha forta hjul och köra köra mig vimmelkantig!


Antal kommentarer: 2

Cosmo

WTF!
Vem ska man suga av för att få vara med där?


Johan Mölleborn

Cosmo, jag såg nu att de har ändrat så det endast är för folk som är anmälda till loppet. Det blir lätt full där nere i katakomberna.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*