Blogg

Tävlingen "Landets bredaste cykelbana" avgjord!


 

Då är tävlingen om landets bredaste cykelbanan avgjord. Får en känsla av att denna tävling var lite mer utmanade och svår än den tidigare tävlingen om landets smalaste cykelbana. Vi har tre pristagare och en hel del hedersomnämnanden!

Vinnare i kategorin landets bredaste dubbelriktade cykelbana är Fredrik:

En tidigare väg, ca 7-8 meter bred, på Norra Djurgården i Stockholm som har stängts av och skyltas om till cykelbana.

På andra plats i kategorin landets bredaste dubbelriktade cykelbana kommer Simon Andersson:

Cykelbana på Södra Promenaden i Norrköping, runt 5-6 meter bred. Även den har tidigare varit en gata. Tyvärr är gångbanan bredvid grusad vilket får till följd att många går i cykelbanan. Så blir det när form går före funktion…

Så har vi en vinnare i kategorin landets bredaste enkelriktade cykelbana och det är Gabrielle Gjerswold:

En enkelriktad cykelbana på ca 3 meter på Västerbronedfarten i Stockholm. Och ja, den är enkelriktad då det både är skyltat och det finns en lokal trafikföreskrift skriven. Kan inte finnas många sådana cykelbanor i landet!

Vad som är slående och samtidigt en aning deprimerande är att många av de bidrag som ni sänt in är tidigare gator och vägar som nu har stängts av, gjorts om och blivit cykelbanor. Först då verkar det som cykelbanor kan bli tillräckligt breda, när det så att säga är ett arv eller smulor från biltrafiken. Det är också ofta endast korta sträckor som dessa bredder finns på och sammantaget utgör de en mycket liten del av de totala cykelvägnätet i en stad. Sällan är det så att cykel på egna meriter får tillräckligt breda cykelbanor och separerade cykelbanor. Här är några till sådana exempel på gator som gjorts om till cykelbanor:

Södra kyrkogården i Örebro, en tidigare väg. Foto. Cykla i Örebro


Skarpnäck i Stockholm, även detta var tidigare en väg som nu har stängts av och blivit en dubbelriktad cykelbana. Tyvärr är gångbanan smal och har så dålig beläggning att de flesta går i cykelbanan. Se mannen med rullator längst bort i bilden, självklart går han där det är enklast för honom… @blackplanet616


Kyrkogårdsvägen i Enskede, Stockholm. En liten slamkrypare, en avstängd gatustump med smala cykelpassager samt en mycket kort och bred cykelbana däremellan! Ola Åkerström

Gudöbroleden i Haninge. En omfördelning av vägutrymmet har gjort det möjligt att anlägga en cykelbana utmed delar av Gudöbroleden och på vissa ställen är den tom bred! Tyvärr så har Trafikverket snålat med beläggningen när de asfalterade om så längsgående och mitt i cykelbanan finns en obehaglig asfaltsskarv, det var visst ett försök med ”tyst asfalt”.  Petra Larsson


Kaptensbron i Malmö, en bro enbart för cyklister och gående med en bred cykelbana i mitten. Joakim Bjernhem


Lund, kan detta vara Lunds bredaste cykelbana? Kent Stråhlen


Underfart Liljeholmsbron, Stockholm. En mycket kort sträcka där den dubbelriktade cykelbanan är ovanligt bred.  Gabrielle Gjerswold


Växjö. Här har vi nog ändå landets bredaste cykelbana, eller? Nej så är det inte men när kommunen asfalterade om sträckan så glömde de att måla tillbaka spärrlinje för cykelbanan och cykelsymboler. Ni vet sådana där småsaker som är lätta att glömma bort några år… Göran Kannerby

Så ett bidrag utom tävlan, en cykelbana som slår alla andra:

Peking. Fast sett till utvecklingen i den staden är det nog snart en väg här…  Magnus MacPheat

 

Tack alla ni som engagerade er, tog bilder och sände in dem. Roligt att se alla dessa bilder. Tyvärr är det inte många andra cykelbanor i landet som uppnår dessa bredder och är separerade från gående, särskilt inte på platser där det skulle behövas!

 

Uppdaterad 2014-05-18:

Så dök det upp ett sent tävlingsbidrag på twitter. Från Niels Hansen i Danmark, kanske kan detta vara världens bredaste cykelbana eller vad säger ni om 45 meter bred!

Så här skriver Niels på twitter: ”45 meter bred Flyvestation Værløse nær København. Flyvestationen blev lukket i 2003. Åbnet for cykling i ~2010. Ingen biler, kun få benytter den. Super 5km loop at cykle på.”

Wow säger jag, självklart är det i ett cykelland som Danmark man gör detta! Nu är ju tävlingen avslutad och den handlade ju om Sveriges bredaste cykelbana men detta bidrag var bara för bra för att inte omnämnas.

 

Har ni förslag på ytterligare tävling? Maila in tips och förslag till mig: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 2

Martin Holt

En protest på vinnande inslag!
För att komma till landets bredaste cykelbana måste man cykla på en smal asfaltyta som går brevid parkeringen vid universitet. En gång i tiden var detta syklyat som delade gång och cykelbana men under bygget av norra länken har det skyltats om till enbart gångväg.
Min slutsats är att landets breddaste cykelbanan är därmed otillgäng till cyklister som respekterar skyltarna och inte cyklar på gångvägen…
Jag tar en bild nästa gång jag svänger förbi där…


Krister Isaksson

Martin, din protest är noterad och omedelbart avslagen! Dålig tillgänglighet må det vara men du kan faktiskt leda cykeln fram till landets bredaste cykelbana! ;-)Och du kan cykla från andra hållet på landets bredaste cykelbana och vända! 😉
Och detta visar ju lite av det som jag nämner i inlägget, allt är på undantag, smulor från bordet, cykelvägnätet ser ut lite hur som helst, ibland bra, oftast dåligt och så finns det många gånger överhuvudtaget inte.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En pendlingscyklists vardag. Del 6 och avslutning


 

”Det är verkligen inte på grund av rådande cykelinfrastruktur som jag väljer att cykla till jobbet, utan trots den.” 

Så säger min bloggkollega Åsa Eriksson i ett blogginlägg om hennes pendling till/från jobbet. Det sammanfattar väl de förhållanden och vedermödor som cykelpendlare i landet dagligen får stå ut med, förhållanden som skulle vara helt oacceptabla om de förekom i biltrafiken. Rådande trafikmaktordning blir mycket tydlig via alla dessa bilder, den värdering som sker av trafikanten utifrån transportsätt kan knappast bli tydligare.

Jag blir ju inte direkt förvånad att cykelolyckor och särskilt cyklisters singelolyckor dominerar den officiella olycksstatistiken när man ser dessa bilder, och när man ser omfattningen på bristerna och farorna – de är överallt, sprida i hela landet, dyker upp hur och var som helst. Och lite görs för att komma till rätta med problemen, det är så att säga ett normaltillstånd att det ser ut så här på landets cykelbanor, och dessa förhållanden visar ett tydligt avtryck i olycksstatistiken.

Jag avslutar nu denna serie med ett antal bilder från er läsare. Stort tack till alla er som har sänt in bilder.


De så vanliga hantverkarbilarna som så ofta står uppställda på landets många cykelbanor. ”Ska bara…” Foto: Anders


Jaha, bara att ge sig ut i gruset, över parkeringsplatsen och hoppas på att komma på cykelbanan igen… Inte behövs skyltning, omledning, reflexer och annat tjafs. Det är för mesarna i bil! Foto: Anders


Här var det ju i varje fall tydligt skyltat och som så ofta ställer vi dem på den mycket smala gång- och cykelbanan. Där gör de minst skada… Foto: Andreas


En standardlösning vid vägarbeten: ställ skyltar i cykelbanan. Har dock inte kunnat hitta dessa instruktioner i någon manual eller handbok. Måste vara entreprenörer och väghållare som har utarbetat en praxis. Foto: Anders


Se hjulspåren i mittsträngen. Att det finns ett behov att svänga här tänkte tydligen ingen på. Tänk motsvarande kurvradie för biltrafiken… Foto: Anders


Först några granitpollare och sen plogar vi upp en snövall tvärs över gång- och cykelbanan. Allt för att underlätta och göra cykling säkert… Foto: Anders


Här blir det inte så lätt för gående och cyklister att passera. Kommer du med lastcykel, cykelkärra, barnvagn, tvillingvagn, permobil, rullator – ut i körfältet eller vänd om är beskedet! Foto: Mats


Inte bara motormän kör och parkerar på cykelbanor, motorkvinnor hittar också dit! ”Ska bara…” Foto: Henric


Och här tog cykelbanan slut, upp på stigen till vänster så löser det nog sig… Foto: Anders


En klassiker för oss cyklister! Först snöröjs cykelbanan, sedan körbanan varpå snö flyger in på den nyplogade cykelbanan. Sällan vi ser tvärtom! Hört talas om samordning… Foto: Claus


Tänk så lätt det blir att se detta trådstängsel i vintermörkret… Foto: Claus


Svängfest (tack Kalle!) på cykelbanan! Varför inte låta gång- och cykelbanan vara genomgående, gå rakt fram och låta biltrafiken väja?

 

Än en gång, tack alla ni som har sänt in bilder på vad ni stöter på när ni cyklar omkring på landets cykelbanor. Det är verkligen ingen vacker syn man möter i dessa bilder. En syn som tydligt visar de stora bristerna som råder i svensk cykelinfrastruktur och vilken bedrövlig cykelkultur som råder här i landet.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 7

Ulrika

Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Bedrövligt är det i alla fall. Inte blir det bättre av att vissa bilförare tycker att det är dödsstraff på att cykla på ’bil’ vägen, och är väldigt nära att exekvera det på studs.
Det cirkulerar ett dokument på nätet med bötesbelopp för cyklister ( att det ska vara så svårt, tänk att de aldrig lär sig….!!) det fick mig att tänka. Om man behandlade biltrafiken på samma sätt som övrig trafik. Då skulle det sitta spikar på spärrlinjer och när trafikljus slår om till rött så fälls fotanglar upp ur gatan. Nej, fy på mig, det var elakt. Men en sak som jag faktiskt undrar: Varför är cyklisters regelbrytande så provocerande? Är det för att cyklisten gör det bilisten vill men inte kan. Många möjligheter till lagbrott är bortbyggda med betongsuggor. Orangekörning och dålig planering så att man köstannar på övergångsställe, ses inte som brott. Det enda trafikregler som faktiskt är helig för många bilister är rödlysen. Och så kommer det en cyklist… -Jag ville ju också, jag har bråttomast!


Krister Isaksson

Ulrika, tycker vi cyklister tar för mycket skit, det får vara slut med det nu. Dags att ställa krav och kräva handling. Ställa ansvariga mot väggen, polisanmäla dessa uppenbara faror för människors liv och hälsa.


Sommarcyklisten

Den sista bilden är väl exempel på Den Nya Standarden (fast med ovanligt väl tilltagen kurvradie). Varför inte låta cykelbanan gå rakt fram? Det går ju uppenbarligen: det finns ställen där man cyklar rakt fram i en äldre korsning, i nästa, nyligen ombyggda får man en test av ens kurvtagningsförmåga (eller upptäcka hur rymligt samvetet är och gena över gångbanan), och åter i nästa, äldre korsningen enkelt cykla rakt fram, utan tvära svängar. Varför gör man på detta viset? Tanklöshet? För ”att få ner farten på de fartgalna medelålders männen i lycra”? Eller …?
Idiotkurvan vid SEBs kontor upp på bron över den nya motorvägsspagettin är bara alltför bekant. Med tanke på att man cyklar på mönstrad plåt, undrar hur permanent den där bron är tänkt att vara (fast temporära fixar har ju en tendens att bli långlivade).
De nya gc-vägarna kring E18 vid Rinkeby, Rissne & Kista verkar variera mellan inte så illa och riktigt idiotiskt (t.ex., varför när man leker sandlåda med hela landskapet bygga en gc-väg med en riktigt brant backe?).
Får se om att felanmäla alla dumheter man ser till Cykelrapporten kan ha någon effekt (även om de idiotiska asfaltlimporna mellan Tensta och Rinkeby ansågs av ansvariga vara nödvändiga för att stoppa olovlig bilkörning (vilket de bevisligen inte gör: en del bilister gör som cyklisterna och tar till gräset – syns tydligt i frosten …)).


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, det finns alldeles för mycket åsikter och tyckande när det gäller cykel. Och allt för lite kunskap hos alla de som på ett eller annat sätt arbetar/kommer i kontakt med cykelplanering/cykelinfrastruktur. Det finns heller inget ledningssystem eller kvalitetssäkring, så det blir som det blir, ibland bra, ofta dåligt och tom uselt.


Jonatan

Jag tycker också att det är dags att börja ”polisanmäla dessa uppenbara faror”. Jag undrar dock om polisen eller andra berörda myndigheter kommer göra något. Finns det något fall där någon väghållare, entreprenör osv. blivit dömd för att inte ha följt de lagar och föreskrifter som trots allt finns på området?
Jag vet att till exempel Stockholms Stad kan ta ut vite om deras regler inte följs men frågan är om de verkligen gör det. Det skulle vara intressant att få veta om de som skiter i reglerna får böta för det eller bara får en tillsägelse.
Till sist, tack för en mycket bra blogg och för att du belyser en så viktig fråga.


Persilja

På tal om kurviga cykelbanor så körde jag under några år på denna http://goo.gl/maps/mKILp
på Skänningevägen i Mjölby.
Cykelöverfarten ligger på fel sida av övergångsstället, som i sig ligger en (eller är det två?) billängd(er) från körbanan.
Och om du undrar över de runda skyltarna, så är det ”Gemensam GC-bana”. Som bara är synliga från tvärgatan. Eller om man följer GC-banan och tittar rakt upp i absolut rätt ögonblick.
Och om det inte räcker, så är ”GC-banan” till höger i bild inte skyltad alls från andra hållet, så man borde väl då se detta som en trottoar, om man kör norrut (som i bilden)? Så eftersom att jag då kör i körbanan (för att undvika att cykla på trottoaren) så har jag ingen anledning att ge mig ner på sidogatan för att kolla om det eventuellt finns en skylt där som gäller mig – varvid jag då kör ”olagligt” på nästa sträcka eftersom jag inte gett mig ner där för att se att där finns en skylt som jag borde ha lytt…
(Hela den gatan är för övrigt inkonsekvent skyltad: än är det GC-bana åt båda hållen, än bara åt ena, än är det ren trottoar. Och var gränsen går, verkar bero på om vissa utfarter verkligen är utfarter, eller om det är korsningar)


Joahn

Hej
Kan du inte skriva om det växande problemet med Cyklistyer som lyssnar på musik och inte hör vad som händer runt omkring; kraschade nyligen när jag skulle köra om en cyklist plingade flera gpnger och när jag precis skulle köraförbi så väljer cyklisten att svänga vänster för att unvika en lite ojämnhet i asfalten, hon hörde inte mina pling och märkte inte att jag kraschade för att unvika att köra in i henne. Hon fortsatte gllatt vidare…
Jag förstår inte att folk cyklar runt med lurar ipluggade döva för vad som sker runt dem.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En pendlingscyklists vardag. Del 5


 

Eftersom jag arbetat med cykelplanering i många år och inventerat tusentals mil av cykelvägar och cykelbanor har jag sett en hel del elände i mina dagar. Men detta är absolut bland det värsta jag har sett:


Så här spärrar vi av cykelbanor för motormän i Stockholm, cykelstad i världsklass. Här blir du spetsad om du inte är uppmärksam. Foto: DAST

Väghållarens förakt för människors liv och hälsa är häpnadsväckande, här lyser Nollvisionen totalt med sin frånvaro. Allt ansvar för motormännens regelöverträdelser läggs på cyklisterna. De ska upptäcka dessa farliga hinder i ur och skur, i mörker och i dimma. Det finns inga varningsskyltar, inga reflexer, ingenting som upplyser cyklisterna om faran som väghållaren skapat. Ett annat, och mer cykelvänligt sätt att stoppa dessa regelöverträdande motormän, kan ni läsa om här.

Ett annat område som ofta innebär mer eller mindre problem och även faror för cyklister är vägarbeten och arbeten på och kring cykelbanor. Så här kan det se ut:


Här bygger vi bostäder och gör samtidigt arbete i gatan/cykelbanan. Då får ni hålla till godo med dessa förhållanden… Foto: Anna Bergren


Undra var vi ska ställa hänvisningsskylten, finns det någon lämplig plats? Javisst, cykelbanan! Foto: Erling Wikman


Varför inte upprepa ett framgångsrecept! Foto: Erling Wikman


Som sagt, verkar vara en vedertagen lösning att ställa skyltar i cykelbanan bland enrtreprenörer… Foto: Arne B


Oj en liten bygghiss mitt på cykelbanan men absolut ingen information eller omledning av cykelbanan. Får cyklisterna lösa själva, och så dyker de då upp lite här och där. Tex i körbana eller ibland på gångbanan… Foto: Mia Lundblad


”Join the revolution”. Vilken ironi, uppsättning av bilreklam stoppar cykeltrafiken. Ingen information, ingen omledning, det får ni fixa själva. Så kommer du från andra hållet får du cykla mot trafiken i bilrampen… Foto: Per


Det här med att cykla på gångbanan, ja det förekommer. Vad är alternativet när vissa tar sig friheter de inte har rätt till? Kliva av och leda cykeln? Foto: Pär Bygdesson


Var tar jag vägen som cyklist här då? De alternativ som finns är körbanan eller gångbanan, där är cyklister aldrig särskilt välkomna eller uppskattade… Foto: Kristoffer


Mitt i en kurva med dålig sikt, ännu värre blir det när det är mörkt. Hur ofta ser vi en hög med jord tippad mitt på körbanan? Foto: Ingemar


Även Sollentuna är duktiga på att hindra motormän och cyklister! Foto: Yasmina Olby


Men också Trafikverket och Uppsala gör sitt för att försvåra för cyklister, permobiler, rulstolar, tvillingvagnar… Ur trafiksäkerhetssynpunkt måste grindarna utformas på detta sätt – INTE! Foto: Erling Wikman

Sänd gärna in bilder på vad ni stöter på under ert cyklande: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 7

Johan Berg

Vilken jävla dräpare på första bilden! Hur står det till i huvudet hos dem som ställer ut detta? Här kan vi verkligen snacka ’cyklisthat’…


Krister Isaksson

Johan, Ja när man ser alla dessa bilder så börjar man ju undra. Det är verkligen många gånger åtgärder som kan tolkas som ett ”cyklisthat”.


Michael Åhman

Ja, ja. Jag skrattade nästan lite uppgivet när jag såg den sista bilden. Precis så har man skärmat av ett antal cykelbanor i Norrtälje. Jag kommer givetvis igenom (nätt och jämt) med min kolfiberracer, men jag tänker ofta på barnvagnar, rullatorer och andra som redan har svårt att ta sig fram. Kommuner brukar vara duktiga på att sätta (mer eller mindre vettiga) normer för hur saker och ting ska vara. Men här verkar godtycke vara normen. Och godtycket verkar det inte vara särskilt bevänt med…


Krister Isaksson

Michael, det är rena rama lotteriet att som cyklist ge sig ut. Det är ju en paradox utan dess like att ytor och sträckor som är skapade för cykeltrafik går många gånger inte att användas av cykeltrafik…


Anders

De kreativa betongspjuten kan nu också ses utmed Ulvsundavägen, extra spännande för den som kommer till/från cykel/slalombanan och villområdet.
Inte heller här köpte man in extratillbehör såsom reflexer eller annat synligt. Fast sånt behövs väl inte när man ska stoppa smittrafik när Ulvsundaplan är igenkorkade.


Krister Isaksson

Anders, du har ingen möjlighet att ta en bild?


Anders

Kan absolut fixa bilder, tar det på vägen till jobbet imorgon.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En pendlingscyklists vardag. Del 4


 

Hur har ni det där ute? Det trillar in bilder hela tiden i mailboxen, inte särskilt roliga bilder, bilder som bara bekräftar vilket elände som råder på landets cykelbanor. Förlåt, landets GÅNG- och cykelbanor är det ju. Den cykelkultur som finns runt om i landet är uppenbarligen under all kritik, det råder förhållanden på cykelbanorna som mycket sällan (aldrig?) existerar på gator och vägar. Vilket trafikslag som är prioriterat och vilket som inte är det blir mycket tydligt. Det blir ju också väldigt tydligt att trafikinformation för cyklister är av betydelse när man går igenom alla dessa bilder ni sänder in. Här följer ett litet axplock av bilder som kommit in på en pendlingscyklists vardag:


En container mitt i cykelvägen gör ju en alltid lika glad… Foto: Mattias Brockmark


Den så vanliga hantverkarbilen, byggmtrl osv. Självklart ingen skyltning, reflexmtrl osv. Foto: Mattias Brockmark


Lite arbete med kranbilen. Då stänger vi av hela gång- och cykelbanan. Ingen skyltning, ingen omledning. Självklart utan tillstånd, ”ska ju bara…” Foto: Mathias


Urusel vattenavrinning, stora vattensamlingar och jordhög! Den syns nog bra i mörker… Foto: Mattias Brockmark


Welcome to the ice age… Vad ska man säga? Detta är på ett pendlingsstråk i Stockholm, ett stråk utpekat av staden och regionen som mycket viktigt i cykelvägnätet. När ser vi något liknande på vägar och gator? Foto: fourteenislands.com

Självklart inte ett inlägg om pendlingscyklistens vardag utan de så vanliga och uppskattade betonggrisarna. Allt för att hålla dessa kreativa och lagbrytande motormän borta från asfalt de inte får köra på. Konsekvenserna för cykeltrafiken verkar få fundera på.


Verkar inte vara någon belysning på sträckan så har behövs såväl radar, mörkerseeende som sonar för att upptäcka betongen. Ser vi detta ofta på våra gator och vägar? Foto: Björne


Perfekt att placera ut betongen i nedförsbacke, kurva och på en plats utan belysning. Vem bryr sig… Foto: Björne

 

Fortsätt gärna att sända in bilder på vilka problem och hinder ni möter när ni pendlar med cykel: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En pendlingscyklists vardag. Del 3


 

Nu strömmar det in bilder från er läsare om vad ni upplever på era cykelfärder. Kul att få sådan respons från er, samtidigt ledsamt att se allt elände som ni råkar ut för. Det verkar också som att det spelar ingen roll var i landet vi befinner oss, eländet på cykelbanorna finns överallt. Vi börjar med en bildserie från Luleå som Sven Persson sänt in:


I Luleå lägger vi en snövall på cykelbanan, lycka till på färden!


Eller så ställer vi en container på cykelbanan!


Och vi är noga med att tydligt skylta om förhållandena på cykelbanan!


Den så vanliga hantverkarbilen finns även på Luleås cykelbanor, en yrkessjukdom?


Perfekt att ställa ett antal mörka soptunnor på cykelbanan, hindrar ju ingen och underlättar sophämtningen. Lätt att se dem i mörkret?


Sen har vi stadsbussen som kör upp och ställer sig på cykelbanan, utmärkt att parkera här!


Kranbilen behöver utrymme, cykelbanan är perfekt och inte behövs skyltning, varning eller omledning

Sedan hoppar vi över till västkusten och Göteborg, verkar inte vara så mycket bättre där heller. Cykelbanan kan även där användas om containerplats eller snöupplag vilket Kalle Malinens bilder visar:


En utmärkt placering av containern, bara att kliva av cykeln och leda den på gångbanan!


På cykelbanan har vi lagt snön hela vintern, ingen cyklar ju på vintern…

I Stockholm upplever cyklister bl.a. soptunneslalom på cykelbanan. De ä bar å åk, gäller att inte grensla:


Foto: Felix Reychman

Vill du slippa p-böter i Stockholm? Parkera i cykelbanan eller cykelfältet, du åker aldrig dit! Fullt med parkerade bilar i cykelfältet, det är så man slipper p-böter i Stockholm. Eller som Polisen själva uttrycker det på twitter: @KristerIsaksson Inte riktigt sant. Dock hinner vi inte bötfälla ens 1% av syndarna..


Cykelfält = perfekt parkeringsplats tycker en del motormän. Foto: Arne B


Parkerar en motorman, följer gärna en annan motorman efter… Foto: Martin


Gäller att inte vara i vägen för andra motormän… Foto: Malin

En klokt utformad och placerad uteservering innebär? Javisst, här tvingas vi gå i cykelbanan! Tänk motsvarande som innebar att gående tvingades gå i körbanan, inte så vanligt eller hur?


”Du behöver ju inte cykla så fort, ta det lite lungt!” Foto: Peter Bygdeson

Avslutningsvis några bilder på ordningsmaktens parkerande på cykelbanor och i cykelfält, de verkar gilla att ställa sina fordon där…


Odengatan Stockholm, som sagt en motorman följer en annan motorman… Foto: Simon Vinge


Ännu en hämtning av take away mat i Hammarby Sjöstad! Foto: Christian

 

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 1

Anders Berggren

Ja jösses, detta är verkligen min vardag när jag cyklar. Så van och avtrubbad är jag att jag inte längre reagerar på eländet tills du visar alla dessa bilder. Tack för att du synliggör alla dessa problem och brister som finns i cykelsystemet genom denna blogg. Och att du visar massor av exempel på hur det skulle kunna vara, ingen gnällblogg här inte!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stockholmscyklister – bli trafikrapportörer!


 

Cyklar du regelbundet i Stockholmstrafiken och cyklar du i rusningstrafiken? Nu har du chansen att bli cykelrapportör och tillsammans med trafikredaktionen på P4 Stockholm skapa bra och användbar trafikinformation för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Mia Sjökvist på trafikredaktionen på P4 Stockholm kontaktade mig och undrade om jag kan hjälpa till och efterlysa cykelrapportörer i länet. Cyklister som ser vad som händer runt om på länets cykelvägar och kan hjälpa till med att rapportera in trafikstörningar för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Ju fler som anmäler sig som trafikrapportörer och börjar rapportera in problem på länets cykelvägar desto större är möjligheterna att problemen uppmärksammas av andra cyklister och väghållare mfl. Kanske kommer vi slippa se elände som detta framöver:


Kreativ och otillåten avstängning av cykelbanan


Cykelbanan som inte snöröjdes…

Gå in på trafikredaktionens hemsida och anmäl dig under rubriken ”Bli fast rapportör”.

Edit 140428: Här kan ni lyssna på ett inslag i P4 Stockholm om cykelrapportörer:

 

Här kan ni läsa den roliga historian hur det hela gick till när trafikredaktionen på P4 beslutade om att börja med att rapportera trafikinformation för cyklister, det går att förändra!

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 10

Mia Sjökvist

Ser fram emot ett roligt, givande och lärande sammarbete. Mia Sjökvist, Trafikreporter P4 Stockholm


Krister Isaksson

Mia, Toppen att ni gör detta. Du kommer få mycket ny kunskap och insikt i ett helt nytt trafikslag! 😉


Thomas Egrelius

Mia, kommer ni ”tagga” cykelärenden på något enhetligt sätt på http://sverigesradio.se/sida/trafiken/stockholm ? jag tänker mig (cykel) i titeln på samma sätt som ni idag anger (pollen) eller (trafikstörning).
Anledningen är att jag tänkte använda den RSS-feed som finns där och selektera cykelärenden för automatisk vidarebefodring och notifiering i min mobil 😉
/Thomas


Anders

Hoppas vi slipper se beteendet som cyklisterna på bilderna ovan uppvisar.


Krister Isaksson

Anders, tänk att jag visste att den kommentaren skulle komma! Bli rapportör och ring in detta ”felbeteende” vet jag!


Anonym

Thomas, jag har skicka önskemål om det till vår systetmansvarig, kan bara hoppas att det ser behovet. Tillsvidare kommer de att typas under väg som trafikstörning, Hitintill har ingen störning på cykelbanorna inkommit, vilket jag antar inte stämmer med verkligheten…


Mia Sjökvist

Äh, glömde fylla i namnrutan, sorry


Thomas Egrelius

Tack Mia, uppskattas 🙂 jag gissar att cykelärenden tills vidare iaf kommer innehålla ordet cykel i någon form i texten så det bör gå att selektera på det från min sida också, även om det typas som trafikstörning. Och ja, får ni in fler cyklande rapportörer kommer det nog dyka upp rapporter om störningar på cykelbanor 😉
Återigen stort tack för engagemanget!


Stefan Lindberg

Bra jobbat Krister! Du arbetar verkligen på alla nivåer, från minsta gruskorn till bearbetning av infrastrukturministern, imponerande! Och så nu detta, att få publicservice att ta sitt ansvar och förmedla trafikinformation till cyklister. Bara tanken att P4 frekvent kommer informera om cykel är ett viktigt led i omställningen av stadens trafiksystem. Om det fanns fler som du skulle vi snart ha en cykelstad av världsklass, tyvärr verkar det inte vara så utan vi får nog kämpa bra många år till…


Krister Isaksson

Stefan, tack! Vi blir flera för varje dag som går är min känsla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*