Blogg

Tak över huvudet


 

Ibland känns det motiverat med ett tak över cykelparkeringen…

  Karlbergs station, hundratals pendlare parkerar sina cyklar här, inte ett tak så långt ögat kan se… Foto: OMAL

Antal kommentarer: 15

Joakim von Scheele

Fin bild! 🙂
Det som skulle kännas ännu mer motiverat vore en större cykelparkering, kanske i två eller flera våningar? Jag åker ibland pendel från Karlberg och det är alltid knökfullt, cyklar i gångarna osv. Inte ens mitt i vintern finns det lediga platser, som synes.


Erik Johansson

Betalparkering lär väl komma snart.


Manne

Jag kan gott tänka mig betalparkering för cykel men då ska det vara bra!!
Alltid tak, bevakning , kanske servicemöjlighet etc
Det på bilden är inte något som lockar folk att ta cykeln till pendeln!


Krister Isaksson

Joakim, Tack!, här är det verkligen trångt o besvärligt. Troligen kommer inget hända här då stationen ersätts av Odenplan då Citybanan är klar. Och där blir det ett cykelgarage i anslutning till biljetthallen!


Krister Isaksson

Erik, cykelgaraget som planeras vid Odenplan kommer sannolikt bli betalparkering.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikinformation – men inte för alla


 

Media ställer ju gärna ansvariga till svars för olika brister i samhället, det är ju så att säga deras uppgift att granska makten och maktstrukturer.  Att de ser sig själva som en del av dessa brister, rådande förhållanden och kanske tom hjälper till att befästa och bevara dem är kanske inte lika vanligt.

Jag skrev ju tidigare ett inlägg om Stockholm stads bristfälliga felanmälningssystem och dess konsekvenser för cyklister men vad är Sveriges Radios och de kommersiella kanalernas trafikinformation och trafikrapportering om inte också ett föråldrat och befästande synsätt av rådande trafikmaktordning.

Trafikinformation, men bara om du åker bil eller kollektivt!

När ser eller hör vi någon trafikinformation som tar upp väsentlig information för cykeltrafikanter? Aldrig! Det beror ju inte på att det inte finns något att rapportera, kanske är det snarare så att trafikredaktionerna skulle gå under om de började med cykelinformation! Se bara bloggserierna Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? och Kommer vi komma fram i vinter? 

Det beror ju inte heller på att det inte finns några cyklister som skulle vara betjänta av trafikinformation eller att det saknas cyklister som skulle kunna vara trafikrapportörer. Bara i Stockholm är det över 150 000 cyklister som cyklar varje dag och säkert skulle en hel del av dem gladeligen ställa upp som rapportörer. Att få veta att Fredsgatan och Strömgatan är avstängd pga. Hillary Clintons besök, att få veta att ena sidan av Nynäsvägens cykelbanor är avstängda, att hela Västerbron är avstängd då någon fått för sig att hoppa från bron, att Årstabron inte är snöröjd, att cykeltunneln under Folkungagatan är avstängd, att Stadshusbron är avstängd flera dagar…

   Det kan ju finnas några cyklister som är betjänta av informationen att stora delar av cykelvägnätet på Götgatan är uppgrävt! Foto: Cyklistbloggen

Jag frågar mig, är detta förenligt med Public service? Är det att vara i allmänhetens tjänst?

Så P4-kanalerna och andra kommersiella kanaler som håller på med trafikinformation. Är det inte dags att vakna upp och cykla ikapp verkligheten? Att frigöra er från trafikmaktordningen och inte längre vara dess lakej. Här har ni en stor grupp tittare/lyssnare som är i behov att trafikinformation för sina dagliga resor.

Det här skulle ju också sätta press på kommuner och Trafikverket att skärpa till sina felanmälningssystem och den information de tillhandahåller trafikredaktionerna. Se bara på Trafiken.nu, vilken cyklist har nytta av den information och material ang. cykel som finns där? Verkar mer vara ett slarv och hastverk, vad har vi långt ner i byrålådan om cykel som vi kan lägga ut? Vi måste ju lägga ut nåt om cykel på sidan, skit samma i vad! Under Stockholmsdelen hittar du information om cykel först under rubriken Smart resande, inte på startsidan. Den är reserverad för den riktiga och viktiga trafiken… Verkligen ett smart sätt att verka för ökat och säkert cyklande må jag säga!

Så varför inte sända iväg ett mail till chefen för Sveriges Radios trafikredaktioner, Jan Peterson, och påtala dessa brister, att behovet av information finns och varför inte passa på och meddela att ni ställer upp som cykelrapportörer!

Om ni har lust får ni gärna cc:a mig! 

Antal kommentarer: 14

Christian

Dra iväg ett mail till Lasse Persson på P4 Radio Stockholm!
/C


Bengt

I princip håller jag med, men under mina nu 26 år som cykelpendlare i Stockholm kan jag inte påminna mig att jag någon gång skulle varit hjälpt av speciell trafikinformation för cyklister. Vi lyssnar ju (förhoppningsvis) inte heller på radio medan vi cyklar!
Något som jag skulle uppskatta på vinterhalvåret är en hemsida där man kan gå in och kolla snöröjningsstatus på vägar och cykelbanor. När det har snöat halva natten känns det alltid som en chansning att försöka cykla till jobbet.


Krister Isaksson

Bengt, nu är det ju inte förbjudet att lyssna på radio när man cyklar, lika lite som det är det när man sitter inkaplsad i en plåtlåda eller är ute och går. Sen handlar ju inte trafikinformation alltid om att meddela trafikanter som redan är på resa utan lika mycket om att informera trafikanter som är på väg att genomföra en resa. Får man då veta att den eller den bron är avstängd så slipper man ju upptäcka det när man är framme vid bron. Hela poängen är ju att informera, underlätta och ge människor valmöjligheter.


Krister Isaksson

Christian, Lasse Persson är väl inte på trafikredaktionen eller?


Peter

Kan inte du skicka iväg ett mail?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Svänga höger vid rött – Ja, men inte här


 

Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:

  Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon

I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.

I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.

  Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch

I Sverige säger Cyklingsutredningen nej…

Antal kommentarer: 13

sven

I USA får man också svänga höger vid rött ljus (i alla fall i Phoenix där jag varit) fast det gäller både bilar och cyklister.


Palle

Fullständigt livsfarligt att låta cyklister köra mot rött! Trafikljusen finns där av en anledning – att undvika olyckor! Hur ska man som bilist bete sig när gatorna kryllar av cyklister som kommer från höger och vänster när det är grönt ljus. Det kommer bli kaos…


Krister Isaksson

Palle, svårt att veta om du menar allvar med din kommentar. Trafiksignalers främsta uppgift är att reglera tid när människor får och inte får röra sig, inte att undvika olyckor. Holland och Tyskland är två länder som också är mycket duktiga på trafiksäkerhet och de har år av erfarenhet av denna lösning och det är inga större problem…


Håkan

Palle
Från min synvinkel som bilist gör det detsamma om en cyklist i cykelfältet följde mig rakt fram genom korsningen eller om den svänger ut i cykelfältet från höger. Den hamnar inte i min väg i vilket fall. Så hur blir det farligt? Det finns massor av korsningar där högersvängerande bilar har väjningsplikt medan trafik framåt och åt vänster passerar trafikljuset. De korsningarna är väl inga dödsfällor?


Thomas

Intressant att se att det är redan tillåten i en del länder att svänga höger vid rött med cykel. För Tyskland måste jag dock nämna att regeln gäller för alla trafikanter (cykel, bil, lastbil osv.; se för mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Yrkesförare sämre på att anpassa sig


 

Så uttrycker sig Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i DN i går. I artikeln tas det upp att dessa förare inte alltid framför sina fordon på bästa sätt och att lastbilar utgör ett stort säkerhetsproblem i trafiken.

– Det gäller nästan genomgående för yrkestrafik och tung trafik att man kör över hastighetsgränserna. Det är riktigt problematiskt både säkerhetsmässigt och miljömässigt, säger Claes Tingvall.

En uppfattning som jag helt delar med Claes Tingvall efter 20 års arbete med trafikplanering och trafiksäkerhet. Kan inte låta bli att tänka på alla dessa dödsolyckor där förarna av dessa fordon svänger höger och kör ihjäl cyklister. Vad säger att deras anpassningsproblem enbart gäller hastighetsöverträdelser? Kan det vara så att många av förarna inte heller klarar av att anpassa sig till gällande trafikregler i stadstrafiken och att där framföra sitt fordon på ett säkert sätt?

Man blir ju lite orolig när deras branschorganisation och Trygg Hansa ägnar sig åt klistermärken. Eller när vi får ofullständiga studier från If.

 

Antal kommentarer: 2

Jonas T

…men när tunga fordon skadar och dödar cyklister då är det cyklisterna som kör för fort… Enligt ”forskning”.


jan odelby

Som året runt cyklist i Stockholm som blir man ofta direkt häpen över hur illa det är ställt med yrkeschaufförers, lastbil, buss etc inställning till trafikregler och med trafikanter och situationen har stadigt förvärrats för oss cyklister och andra trafikanter över tid. jan odelby



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

BREAKING NEWS


 

Snart kommer detta bli en bekant syn på delar av Stockholms cykelbanor för nu ska det börja sopas!

 
Foto: Iréne Skogvold

 
Foto: Hans Lindberg

Har precis haft kontakt med Peter Ringkrans, projektledare som arbetar med drift och underhåll på Trafikkontoret i Stockholm. Inom kort kommer Trafikkontoret och deras entreprenörer påbörja ett test med sopning och saltlakelösning på två cykelstråk. Ett stråk i västerort som går mellan Lövsta och Alviksplan och utmed Lövstavägen, Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen. I söderort är stråket inte ännu bestämt, eventuellt utmed Nynäsvägen (jag återkommer när jag får besked om sträckan). Två maskiner med tillhörande utrustning har införskaffats. En utmaning att hantera är att ekipaget är hela 13 meter långt, först maskinen med sopvalsen och sen släpet med saltlakelösningen. Detta är en anledning till att försöket görs i söderort och västerort då ytorna där ofta är större än i innerstaden. Så det ska bli spännande och se hur tvära kurvor och trånga passager klaras av. Sopvalsen som finns på maskinen är 2 meter bred och initialt har man tänkt sig att bara köra en gång. Det kommer då att innebära att bredden på gång- och cykelbanan kommer att begränsas kraftigt. Det är ett misstag anser jag och något jag varit kritisk mot vad gäller sopningen av cykelbanor i Norrköping och Linköping, läs mer här. Redan för smala gång- och cykelbanor kommer bli ännu smalare. Innebär konflikter mellan cyklister och mellan cyklister och gående samt ökade olycksrisker. Ändra på detta beslut och kör två gånger, fram och tillbaka, så blir bredden och därmed förhållandena avsevärt bättre är mitt råd. Som jämförelse, inte blir Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen av med några körfält för att det faller lite snö utan där upprätthålls kapaciteten och framkomligheten.

 
Det blir för smalt med 2 meter! Exempel från Norrköping. Foto: Per-Erik Hahn

I Köpenhamn har man en längre tid använt sig av denna metod. Det man har lärt sig där är att anpassa fordonen än mer till cykelinfrastrukturen, särskilt i deras innerstad. Mindre maskiner, ibland också två maskiner, en som utför sopningen och en som sprider saltlakelösning. På detta sätt klarar man bättre av trånga sektioner och passager. En blandning av fordon är troligen nödvändigt. Utgångsläget är också att röja hela cykelbanans bredd.

 
Mindre maskin, anpassad för sopning och spridning av saltlake på cykelbanor i Köpenhamn Foto: Copenhagenize

Testperioden kommer att pågå till hösten 2013 då maskinerna och utrustningen även kommer att användas till sopning av grus, sand, löv, glas etc. 

I innerstaden och då stadsdelarna Norrmalm och Östermalm kommer en annan metod och utrustning testas för att se hur förhållandena på cykelfälten kan förbättras. Genom att använda en fast borste ska Trafikkontoret studera om detta kan fungera för att hålla cykelfälten fria från snö, slask och modd. Anledningen till att man inte använder samma utrustning som i ytterstaden är att man är orolig för skador på parkerade bilar då den roterande borsten gör att snö och slask flyger omkring.

 
Borste som ska användas för cykelfält

Säkert kommer det var en del inkörningsproblem och en läroperiod under detta försök men det är ju ytterst glädjande att Trafikkontoret nu börjar ändra lite fokus på sin vinterväghållning och är beredd att testa, utveckla och förbättra vinterväghållningen för cykeltrafiken.

Så ni som cyklar dessa sträckor, kolla gärna lite extra och hör gärna av er till mig med text och bilder hur ni tycker det fungerar. krister.isaksson@kadens.se

RED. 20130117. Så här ser det ut eftar att maskinen har gjort sitt:

 
Här har maskinen nyligen passerat och saltlaken inte hunnit verka fullt ut. Foto: Robert

 
Här har saltlaken hunnit verka en lite längre tid, barmark!. Foto: Jon Jogensjö

Nu sticker jag ut hakan och säger att ingen annanstans ser det ut så här på Stockholms cykelbanor. Sen kommer det självklart situationer och förhållanden då denna metod har sina brister men de är avsevärt färre än de som råder vid traditionell plogning.

 

Antal kommentarer: 33

Joakim von Scheele

Ska bli intressant att se resultatet av sopningen. Tråkigt att de bara röjer halva cykel/gångbanan. Det grundläggande problemet med att blanda fotgängare och cyklister kommer bli etter värre på så vis.
Den fasta borsten ser helt värdelös ut – ser inte hur den skulle kunna uträtta något, annat än möjligen fluffa upp snön lite. Om snöröjningen kommer i konflikt med parkerade bilar finns det ju ett annat sätt att lösa det än att avstå från ordentlig snöröjning. Undrar om gatukontoret förmår lösa den tankenöten…


Patrick Arkley

Kanske kommer även medvetenheten om hinder i cykelbanan öka då snösoparna inte kommer fram.


olof

Tråkigt att det inte testas i innerstan oxå. Finns ju en del stråk som inte har parkerade bilar bredvid. Typ götgatan och sveavägen. Och där de finns kan man väl införa parkeringsförbud vissa tider då det sopas?


Krister Isaksson

Joakim, du har nog helt rätt i att den fasta borsten inte kommer att fungera. Peter Ringkrans uttryckte samma farhåga. Men då vet man det efter test och kan då kanske börja diskutera ”tankenöten” du efterfrågar…


Krister Isaksson

Patrick, här tror jag dessvärre att det är en lång resa… Det är ju nämligen så att många av dessa hinder plockas bort inför vintern för att inte hindra snöröjningen!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Felanmäl felanmälningssystemet


 

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en av Stockholms stads entreprenörer som sköter snöröjningen. De hade läst mina inlägg om hur situationen var på många av stadens cykelvägar i december. De lovade bot och bättring och jag tycker mig ana att de nu är lite mer på tårna. Vi hade ett givande samtal och jag fick bekräftat en misstanke jag haft en längre tid: stadens felanmälningssystem fungerar inte när det gäller cykel!

Det system som finns på staden, Felanmälan för trafik och utemiljö och på tfn.nr 08 – 651 00 00 är mer eller mindre uppbyggt utifrån ett bilperspektiv. De förvalda platserna som finns i systemet är i stort sett enbart gator, biltunnlar, trafikleder osv. Och det är ett obligatoriskt fält. Om du prövar att ringa in din anmälan så uppmanas du även av operatören att ange en gatuadress. Vari ligger då problemet? En stor del av stadens cykelvägnät, särskilt i söderort och västerort har ingen anknytning till gator, trafikleder och biltunnlar. Pröva att felanmäla cykelvägarna på Årstafältet, Gubbängsfältet, Järvafältet osv. Eller varför inte cykelvägar utmed de stora trafiklederna E4/E20, Nynäsvägen, Örbyleden osv. Inte ens den viktiga förbindelsen Årstabron finns med som förvald plats i stadens felanmälningssystem (här har vi kanske en del av svaret varför den aldrig blir röjd, den finns inte, ingen vet om den och tillståndet på bron!). Många av dessa stråk är utpekade som viktiga pendlingsstråk i stadens cykelplan.

Nu är det ju så att människor ger ju inte upp utan försöker ändå felanmäla alla dessa brister. Då uppstår den helt otroliga situationen att ett bristfälligt fax sänds över till entreprenören som får ge sig ut på en form av skattjakt. Hitta platsen kan vi kalla denna lek. Entreprenören får lägga ner massor av tid på att försöka finna dessa platser (kanske därför vi ser så många snöröjningsmaskiner som far omkring med plogen uppe, de är på jakt!) och det är inte ovanligt att de inte lyckas lokalisera platsen. Så här går det åt massor av tid för entreprenören pga. att staden har ett mycket dåligt och illa anpassat felanmälningssystem. Tid som entreprenören, med ett bra felanmälningssystem, kunde använda till att åtgärda bristerna. Samt att i en del fall blir bristerna överhuvudtaget inte åtgärdade.

Detta gäller ju inte enbart snöröjning och halkbekämpning utan även barmarksväghållning så som potthåll/ sprickor i beläggningen, grus/glas, växtlighet, vattensamlingar, belysning osv.

I en stad som ska konkurrera som cykelstad med Köpenhamn och Amsterdam och ska vara en promenadstad förefaller ju detta system som hämtat ur stenåldern, det speglar med all tydlighet det Martin Emanuel tar upp i sin avhandling Trafikslag på undantag, läs mer här och här.

Vad kan då göras? På kort sikt bör ju staden omgående se till att man i felanmälningsformuläret kan bifoga foton/kartbilder osv. som underlättar identifieringen av platsen. Fältet med förvalda platser bör kompletteras med de stora cykelstråken etc. Sedan bör ju staden snarast utveckla ett modernt och mer trafikantanpassat system där man kan utnyttja mobiltelefonen genom bild och gps, då får man ju en exakt lägesangivelse. Finns redan ett flertal färdiga lösningar på den så kallade marknaden, se här bl.a.: Fixa till

Nu vill jag uppmana er som vill se en förändring, felanmäl felanmälningssystemet!

Sände ett mail till Trafikkontoret och även till dess förvaltningschef och påtala dessa uppenbara brister och vad de får för konsekvenser.

 

Antal kommentarer: 14

Jonas Th

Jo, självklart, egentligen, att det även är fel på kvalitetssäkrings- och uppföljningssystemen. Hade inte väntat nåt annat. Även fel på typ utbildningssystemen hos entrprn som år efter år lär sina förare att bygga snöupplag på cykelbanor och cykelfält. Och/eller struntar i om det händer år efter år.


Krister Isaksson

Jonas Th, ja det var nog inte annat att vänta sig. Brister det på alla andra områden så varför ska det vara ett bra felanmälningssystem? Är man riktigt konspiratorisk så är det kanske ett medvetet val för att begränsa antalet felanmälningar!


Björn

Intergraph har ett gratis felanmälningssystem för kommuner kallat ”F!xa till”, med app för iphone och android, som skickar med både foto och gps-koordinater: http://www.fixatill.nu
Det framgår inte vilka kommuner som är med i systemet eller hur de hanterar rapporterna, men det är ett klart intressant initiativ.


Krister Isaksson

Björn, jag skrev det i mitt inlägg! 😉


Björn

Hoppsan, temporär blindhet! 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in