Blogg

Tack alla hundägare!


För att ni visar hänsyn och följer den lokala ordningsföreskriften och har era hundar kopplade när ni rastar era hundar på gång- och cykelvägarna i Stockholm.

Hundar skall hållas kopplade på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Kopplingstvång gäller inte heller inom Långholmens klippbad (bilaga 8). Tikar skall under löptid hållas kopplade när de vistas utanför inhägnade områden. Hundar får inte vistas på stadens egna eller till staden upplåtna begravningsplatser och kyrkogårdar.

Det underlättar interaktionen oss emellan och gör att jag känner mig tryggare och säkrare på min cykelfärd. Det borde rimligen även vara säkrare för hunden också.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 15

Krazze

Men det är inte jättehärligt med kopplade hundar på G/C banor alla gånger.
Tänk på alla de tillfällen hundföraren går på ena sidan medan hunden går på andra sidan med ett spänt koppel mellan.
Eller som hände mig får någon vecka sedan. Jag mötte två personer med fyra hundar mellan sig. De tog upp all plats. Trots att de såg mig komma med alla mina lysen på cykeln drog de sig inte åt sidan. När jag hojtade ”håll in hundarna” blev hundförarna väldigt aggressiva, jag jag blev rädd att de skulle misshandla mig, Fick lyfta cykeln över plogkanten och rädda mig via körbanan.


Pelle

Säger bara jo-jo-koppel, djävulens gåva till gång- och cykelbanorna!


Kalle

10 meter koppel, tanten på vänster sida och hunden på höger. Det var lite äckligt att sedan tvätta bort blod från högerskon… undrar om hunden klarade sig?
Tur för hundägare att jag kör MYCKET sällan på cykelbanor och väljer vägen för det mesta.
Inte heller kul att få viftande skidstavar runt ansikte…


Ingrid

Ett litet tips till cyklister: Försök inte pressa er förbi på min vänstra sida där jag har hunden bara för att ni anser att gående ska hålla höger vid möte med cyklister. Snälla?
Jag går mkt hellre mellan mötande och min hund.


A

Ingrid: Vi har haft högertrafik i Sverige sedan 1967, det är dags att folk inser det och börjar hålla höger på gång/cykel-vägar. Det är inte roligt att hålla på och åka slalom mellan gående som flanerar både till höger och vänster och mitt i. Just hundägare verkar ha en fäbless för att gå till vänster, är det någon samhällsstörtande konspiration bland alla valpskolor i sverige att lära ut det till hundägare?


Anders Norén

Skäll inte på hundägarna, det var inte de som hittade på att gående och cyklister skulle dela yta.


Alex

A: Ja, vi har högertrafik, vilket innebär att fordonstrafik (inklusive cyklister) håller till höger och gående håller till vänster. Då får man som gående de fordon som kommer bakifrån så långt ifrån sig som möjligt. De fordon som kommer närmast är de mötande fordonen, som är lättare att se än om man går på höger sida och får dem närmast sig. Så fick i alla fall jag lära mig på dagis på 80-talet, och så står det i trafikförordningen 7 kap. 1 §: ”Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.” Och det finns ingen anledning att tillämpa något annat på GC-banan än vad som gäller på landsvägen. Ingrid gör alltså helt rätt. Och som cyklist har jag också hellre Ingrid mellan mig och hunden. 🙂


Alex

”…om man går på höger sida och får fordonen bakifrån närmast sig” skulle det naturligtvis stå.


Förundrad

Jo, det fick jag också mig itutat när jag växte upp: gå till VÄNSTER! Och cykla till HÖGER. Men så länge jag slipper trafikfarorna till cykel som tror att det är vänstertrafik, bryr jag mig inte så mycket om vilken sida fotgängare går på bara de inte går mitt i (eller på var sin sida): lämnar dåligt med plats på våra alltför smala gc-vägar. Och att hund och hundägare håller sig på samma sida av vägen (när det finns ett koppel). På tal om koppel, så vete 17 om inte okopplad är att föredra framför fem tio meter långa koppel: i det förra fyllt slipper man i alla fall trassla in sig i kopplet. Och de där utdragbara vajerhistorierna är ju näst intill osynliga …
Förresten, hur bör man göra när hundägarna placerat sig på var sida av vägen och lämnat sina okopplade taxar mitt i vägen?


Ingrid Aaro

Ja när jag möter cyklister som kör vänster vid möte med andra cyklister det är då jag blir rädd. När jag går kan jag för det mesta ändå hoppa ut i gräset.
Flexikoppel är inga höjdare. Jag träffar ibland på hundägare med en eller två lösa hundar till fots eller på cykel som har 100% koll på sina hundar. På riktigt. De är inte så vanliga. Sedan träffar jag på folk med hunden i koppel (flexi) som TROR de har koll på hunden. I vissa lägen är koll mer besvärligt t ex när man håller på att plocka upp och behöver händerna till att knyta påse.
Själv har jag två meter läderkoppel i dagsljus och ett med reflex i för mörker och skymning. Tyvärr är belysningen på gc-vägar inte gjord för att få reflexer att synas har jag noterat och cykellyktor är inte alltid heller så ljusstarka, och de ljusstarka alltför ofta felriktade, så jag får ta med en egen superstark lampa och hänga julgransbelysning om halsen på hunden.
Konferenser på gc-banan .. Plinga?


Ingrid

Förresten. Om fotgängare med eller utan hund går ute på vänsterkanten snyggt och prydligt, med eller utan, hund, kassar, dramaten, rollator, käpp, stavar barnvagn, lösa barn utan kanske helt utan belastningar så förstår jag inte varför somliga prompt måste ”uppfostra” dem med att köra chicken race på cykeln för att pressa ut fotgängaren i fordonsflödet?
Det är ganska likt beteendet hos vissa bilister som försöker ”uppfostra” cyklister.


Förundrad

Förtydligande till tax-incidenten: mötte två människor med två okopplade taxar sim gick mitt på vägen. När de förra noterade undertecknad gick de till var sin sida av vägen och lämnade kvar hundarna mitt påi vägen (och undertecknad förundrad).
”Plinga?” Hälften av de tillfällen jag använt ringklockan har jag blivit åthutad för att inte använda ringklocka. Och hälften av tillfällena (inte nödvändigtvis samma tillfällen (!)) har ringklockan haft noll och ingen effekt.


Ingrid

Folk som håller konferens upptill och nertill i rulltrappor, dörrar eller tvärs över gång/cykel/gc-banor vet jag ingen universalkur för: Tyvärr.
Man kan som sagt plinga. På somliga fungerar det, men inte på andra, en del säger tack! och ursäkta andra börjar skälla på en.
Om jag hamnat i en hundkonselj på promenaden kan det vara så att vi pratar om något så intressant att vi inte alltid märker en cyklist som närmar sig genast, men när det händer brukar jag se till att med mig både mig själv och hunden till gräsmattan, eller samla in kopplet, men jag kan ju inte svara för den andra hunden och dess förare, mer än att säga till.
Beteendet finns här och var, t ex bilist som Har Fika utan fika med bekant utanför bilen på cykelöverfarten/passagen/övergångsstället och blockerar utan ansats att flytta sig, när folk med hjul behöver ta sig ner från upphöjd bana för att komma över. Eller cyklister som blockerar varandra för den delen.
Plinga är en början, sedan får man ta till svordomar, okvädingsord, överdriven artighet, sarkasmer, stanna och tiga menande eller vad man känner för den dagen, eller krångla sig runt. Avråder dock från våldsamheter.


Krazze

Tänk om alla följde samma regeluppsättning i trafiken.Om alla cyklister höll sig till höger. Alla gående med eller utan hund gick på samma sida. Bilister respekterade och värnade oskyddade personer i trafiken. Vad enkelt det skulle vara att ta sig fram. Det skulle också vara mycket säkrare,
Varför ska det vara så svårt?
Men, men som det är nu är det bara att vara väldigt försiktig och hoppas på att komma fram levande.


Förundrad

Hunddagis på promenad brukar aldrig vara nåt problem. !0 kopplade jyckar bättre än en jycke med 10m koppel …
Ett av de mer obegripliga fall av mindre lämpligt placerat konfererande jag sett var två cyklister maximalt på tvären i en korsning mellan två gc-vägar …



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att ta från de fattiga och ge till de rika


Det är exakt så Trafikverket resonerar och agerar. När vägen blir dyrare för att det krävs mer omfattande och fördyrande konstaterar Trafikverket:

Mer pengar till vägen behövs, sen kör vi vidare.

Så resonerade och agerade också Trafikverket när förbifarten skulle fram i känslig miljö – då lägger vi den i tunnel för några miljarder kronor mer. Vi ser nu nästa liknande fall: Tvärförbindelse Södertörn där vägen nu läggs i tunnel för några miljarder kronor mer.

När det sedan krävs mer pengar till snabbcykelvägen, för att Trafikverket själva fullständigt missbedömt och felkalkylerat åtgärderna, blir beskedet från Trafikverket:

För dyrt, vi skrotar snabbcykelvägen.

Var kommer förresten pengarna till fördyringen av vägen tas ifrån? Här har Krister Spolander visat att pengarna tas från de mindre projekten – pengarna till vägprojektet kommer att tas från cykelprojekten. Så då kommer vägen och dess fördyring inte bara leda till ökad biltrafik; den kommer också innebära att det kommer byggas ännu mindre cykelinfrastruktur.


Konst får vi säkert se i tunnlarna på Södertörn. Ett av fem konstverk i Norra Länken. Konst för 50 miljoner. Skilda världar för oss trafikanter… Foto: Mikael Ullén 

Det är så här vår statsmakt arbetar för ett hållbart transportsystem och ett ökat och säkert cyklande.

 

Relaterade länkar:


Antal kommentarer: 8

Mia

Jag tror du kommer få rätt Krister. Vi ser hur Förbifarten tar alla pengar från trängselskatten. Där det från början ju var tänkt att det även skulle gå till kollektivtrafiken. Och vi kommer sannolikt se hur fördyringar av vägprojekten stjäl pengar från de få och små cykelprojekten. Vilken härligt obehaglig kontrast du levererar genom jämförelsen med snabbcykelvägen och Trafikverkets agerande i de olika fallen. Mer pengar tack i det ena fallet. I det andra fallet: skrota och sminka grisen. Det blir inte tydligare än så. Tack för att du lägger bitarna på plats.


Arne B

Trafikverket kommer fortsätta bygga vägar som bara leder till mer biltrafik tills det politiska systemet inser att alternativen måste byggas först. De stora trafiklederna kräver enorma resurser och blockerar andra lösningar effektivt, både ekonomiskt och utrymmesmässigt.
Det finns stora industriella intressen i stora vägprojekt.


Krister Isaksson

Mia, jag hoppas jag har fel men historien talar för att jag kommer få rätt. Skjuts inte mer pengar till, alternativt vägen skrotas eller byggs billigare så måste det ju fram mer pengar. Och då börjar man titta på saker som man anser kan skrotas eller skjutas på framtiden – historiskt sätt bland annat cykelprojekt.


Krister Isaksson

Arne B, ja så är det ju. Historiskt har ju investeringar i transportinfrastruktur används som ett sätt att jämna ut konjunktursvängningar. Och visst lobbar de stora konsult- och byggföretagen för mer och större satsningar.


felix reychman

nu vill jag inte veta mer. Jag vill inte lära mig mer. Jag VILL INTE LÄSA DET HÄR EN GÅNG TILL!!!!! Om jag slutar läsa, försvinner problemen då?
Fy fan va trött jag är på dumma människor.
Och då menar jag inte dig, utan dem du skriver om.


Krister Isaksson

Felix, nej problemen försvinner inte för att du slutar läsa. Ju mer du kan och förstår desto lättare att kräva förändring är min erfarenhet. Men det tar tid…


mikebike

Vad hände med cykelmiljarden?


Krister Isaksson

mikebike, den används för fullt. Men den är Stockholms stads, dvs en kommunal satsning. Det jag beskriver här är statens åtagande. Det är två helt skilda saker (och budgetar)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Varför cyklar du på övergångsstället?


Den frågan fick jag när jag cyklade över gatan på övergångsstället. Jag var ensam över gatan. Han som frågade stod på andra sidan, på gång- och cykelvägen.

Mitt svar: för att det ligger en stor snöhög tvärs över cykelpassagen.

Han: du får inte cykla på övergångsstället! 

Jag: oj, det visste jag inte. Är det någon ny regel efter årsskiftet?

Han: nej, så har det alltid varit. Men ni cyklister bryter ju mot alla trafikregler.

Jag: tänk, jag har varit trafikplanerare i snart 20 år och det du säger är helt nytt för mig. Ja inte att en del människor är tvärsäkra på att de tror sig kunna saker och ha rätt för det möter jag hela tiden. Nu är det nog som så att jag sannolikt har glömt mer än vad du kan på detta område. Vi kan väl göra som så att du kilar hem och läser på lite om trafikregler så ses vi här imorgon. Då får du ju möjlighet att be om ursäkt för din okunniga uppläxning av mig. 

Han: då borde det vara förbjudet…

Relaterade inlägg: 


Antal kommentarer: 8

Tor Sandqvist

Ha, det var väl inget! Jag blev en gång uppläxad av en fotgängare för att jag cyklade på cykelpassagen. Hon tittade misstroget på mig när jag förklarade att det omålade utrymmet mellan de långa vita rektanglarna och de små vita kvadraterna faktiskt var avsett för cykling.


Peter

Själv fick jag en gång en utskällning efter noter av en bilist för att jag körde den långa vägen runt i en rondell – han pekade på alla andra cyklister som genade mot färdriktningen genom rondellen och skrek att det var där jag skulle hålla mig, inte i rondellen där bilarna skulle vara.
Det blev lite pinsamt när jag förklarade hur det låg till.


Karin

Har blivit utskälld för att jag saktade ned för att undvika möte med en annan cyklist precis vid en fotgängare som promenerade mitt i mitt cykelfält i den smala rännan mellan Riddarholmen och Gamla Stan… fotgängaren var jättearg över att jag inte bara cyklade på.
Även för att jag stannat och släppt över fotgängare vid övergångsställ över cykelbanor.
En del gillar nog att vara arga, helt enkelt!


felix

Herregud!
Folk är fan inte kloka!


Anders J

@Peter:
De cyklister som genade mot färdriktningen, hur lyckades de med det utan att vara i rondellen?


Hasse

Något halvrelaterat till inlägget. I en fyrvägskorsning nära mig är en av vägarna ”bara” cykelväg. Den har blivit en populär smitväg för bilister som inte orkar köra runt. Lustigt nog verkar det bara vara suvar där.
Kommunen hävdar att det inte är deras problem, det finns skyltar och snöröjning och större cyklar måste komma fram. Och det köper jag helt och hållet, men jag skulle gärna vilja ge dem en konstruktiv lösning på problemet. Deras lösning var nämligen att jag skulle ringa polisen när det händer. Vilket naturligtvis inte tjänar någonting till då bilen är långt borta innan polisen ens svarat.


Anki

På Surbrunnsgatan blev jag prejad av en bil och hann ikapp vid trafikljuset och frågade vad han höll på med. Du ska hålla dig i cykelbanan fick jag som svar. Informerade att cykelbanan gick emot trafikriktningen och att jag därför inte fick cykla där. Han informerade mig att det spelar ingen roll finns cykelbana så ska cykeln vara där och det visste han för han var jurist! Sa då att jag också var jurist och att han gärna fick läsa trafikregler också… Han fick gröntljus och drog iväg. Inte lätt att göra rätt, när rätt ändå ses som fel!


Anders J

@Karin: det där lät verkligen bisarrt. Menade fotgängaren att ni båda cyklister skulle fortsatt i vanlig fart, för att mötas vid fotgängaren, fast det inte fanns plats?!
(Annars har jag en tanke om att det arga beteendet kanske är en försvarsmekanism när personen på något plan vet om att den gjort fel men inte (kanske ens för sig själv) vill erkänna det. Att vissa upplever det som att det mindre jobbigt att bli arg än att bli det som normala personer i samma situation skulle bli, förlägen.)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

En liten solskenshistoria


Kanske är det detta som det handlar om? Att söka dialog och samtal, att informera och upplysa. Att förklara och förtydliga. Att få svar och besked. Att få ja eller nej. Och förklaringar. Kanske är det så enkelt (och tidskrävande).

Jag har ju en del dåliga erfarenheter av att felanmäla problem och farligheter på cykelvägarna. Att lägga ner en hel del tid på att felanmäla saker som jag aldrig får återkoppling på och som aldrig blir åtgärdade är så att säga inte särskilt motiverande, så jag har mer eller mindre slutat felanmäla.

Det jag börjat göra istället, och som tar ännu mer av min tid, är att försöka få fatt i ansvariga och söka en direktdialog med dem. Till exempel gatu-/parkingenjörerna i de olika stadsdelarna. Och initialt verkar detta tillvägagångssätt vara helt överlägset felanmälningar.

Se detta exempel. En sträcka jag tidigare felanmält upprepade gånger under flera år. Det är en av Stockholms brantaste backar och en cykelväg som det på hösten faller massor av löv på:

Då det är brant och en feldoserad kurva så är det många gånger en rejäl utmaning och svårt att så väl ta sig upp som ner. Det blir det halt, mycket halt när löven blir liggande. Man slirar uppför och sladdar nedför.

Så inför denna säsong fick jag fatt i ansvarig på stadsdelen och förklarade problemen och visade bilder från tidigare år. Jag fick nästan omgående svar:

Hej Krister.
Jag har bett vår entreprenör hålla ett extra öga på gång/cykelvägen där nu i höst.
Återkoppla gärna så jag vet att det funkar som det ska.

Med vänliga hälsningar
XXXX

Skillnaden är nu som natt och dag på denna sträcka – det ligger endast lite löv då och då på cykelvägen. Jag cyklar har fem dagar i veckan, ofta två gånger om dagen och jag har aldrig tidigare upplevt dessa förhållanden.

En morgon var det en tendens till lövsamling på del av sträckan, jag mejlade då ansvarig och på eftermiddagens hemfärd var löven bortsopade – imponerande!

Men ett känsligt och tidskrävande arbetssätt är detta. Vad händer till exempel om personen på stadsdelen slutar? Om ny entreprenör handlas upp? Om kunskapen försvinner? På kort sikt är ju denna dialog bra, på lite längre sikt måste naturligtvis ett mer kvalitetssäkrat system på plats.

Men tills dess är jag glad för att en del av min väg till och från arbetet har blivit lite enklare och säkrare att cykla! Stort tack till XXXX för lyhördhet och snabbt agerande!

Och även vinterväghållningen på denna sträcka har fungerat bra i år. 

Relaterade inlägg:




Antal kommentarer: 2

felix reychman

Det blir också ohållbart om men än någon enstaka individ använder den metoden, eftersom den ansvarige då inte gör annat än kommunicerar med medborgarna.
Då behöver man…
Häpp! Ett ärendehanteringssystem. Egentligen är ju ärendehanteringssystemet med felanmälningar som finns idag ganska bra. Det är en fin app, man kan berätta precis vad som är tokigt. Problemet är att vi som ska användas det uppfattar det som ett svart hål. Som skämtteckningarna med en ”förslagslåda” på ena sidan väggen som mynnar i en papperstugg på den andra.
Med återkoppling och kort info om de prioriteringar som görs, och måste göras, i andra änden, skulle jag gärna använda felanmälningsappen, men nu känns det bara som slöseri med tid. Och ytterligare en källa till frustration, utöver problemen jag rapporterar.


Thomas Egrelius

Jag håller med Felix. Dagens system *skulle* kunna fungera så mycket bättre om man fick vettig återkoppling på sina felanmälningar. Och inom rimlig tid. När handläggare på TK eller utringd entreprenör återkopplar över telefon för en nedblåst skylt 8 dagar efter stormen och skylten varit borta i 7 dagar redan, för att fråga om mer exakt plats, då är det bara skrattretande.
En annan nackdel med att prata direkt med ansvariga är att klagomålen och felanmälningarna med största sannolikhet inte blir en del av statistiken. Tittar man på den så funkar allt smärtfritt medan rapporterna kommer in på annat håll.
Men ja, jag har också upplevt att direktkontakt kan funka bättre. Till och med så att ansvarig för problematisk plats på TK bett mig maila denna direkt istf att gå via felanmälan. ”Så går det snabbare och smidigare”….



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykelbanan – stadens soptipp


Vi som cyklar upplever till och från att cykelbanorna används till lite att möjligt. Det är bilister som olovligt kör och parkerar på dem. Byggfirmor placerar sina bigbags på cykelbanorna lite hur som helt. Kort sagt, du hittar lite vad som helst på cykelbanorna.

Kanske är det som så att alla de som nu anser att cykelbanan kan användas till vad de anser bäst och lämpligast i allra högsta grad är inspirerade av ingen annan än staden och hur ansvariga på staden hanterar cykelbanan.

För kommunen och deras entreprenör anser ju själva att cykelbanan kan användas på detta sätt. Trots upprepade felanmälningar. I flera dagar. Utan rekordnederbörd. Eller storstrejk. Eller andra mer eller mindre usla ursäkter och undanflykter.


Sankt Eriksgatan, ett så kallat prioriterat pendlingsstråk för cykeltrafiken. Snödumpningsplats. I flera dagar. Foto: Björn Hasselblad 

Och det är precis detta som vi som cyklar upplever, dagligen. Cykelbanorna är uppenbarligen till för allt möjligt skit. Skit som staden själv placerar ut på cykelbanan. Och inte tar bort.

Något stinker…


Antal kommentarer: 7

Remy

Jag kan förstå att det ibland kan bli så, i akuta situationer… Man får ta till pragmatiska lösningar.
MEN…
Att man nöjer sig när det akuta är över förstår jag inte. För nu ser man ingen hålla på med dessa högar med snö som ligger här och var – nåja, framför allt på cykelbanor. Man kan väl fortsätta arbetet. Det måste finnas någon mänsklig hjärna som tänker: ’vänta här, jag kanske borde fixa den där snöhögen som jag lämnade mitt i cykelbanan’.
Förstår inte.


Krister Isaksson

Remy, håller helt med dig. Man kan göra fel, det kan vara akut osv. Nu ser vi ju tyvärr att detta ”fel” är spritt över stora delar av stadens cykelsystem så då är det ju snarare ett systemfel – något mycket allvarligare. Och som du säger, det är ju minst sagt häpnadsväckande att staden, trots upprepade felanmälningar av detta systemfel, inte gör något åt saken. Utan man låter skiten ligga kvar, på denna plats och många andra. Och nu börjar det snöa igen…


M

Ja så där ser det verkligen ut runt om på cykelvägarna i Stockholm. Man blir ju allt lite nyfiken vad herrarna i maskinerna tänker på när de ständigt gör på detta vis? Har de instruktioner att göra så? Tar de sig friheter? Tänker de återkomma? (fast det ser vi ju att de inte tänker…). Kontrollerar någon dem? Och om de nu ev åker ut och till slut tar bort snöhögen – får vi betala för det? Något som DE har orsakat från början?


Björn

”Det är inte ett systemfel, det bara råkar bli så varje gång!”


Krazze

Det skulle vara kul att se reaktionen från kommunen om någon helt sonika skulle skotta över högen till bilarnas körbana.


Krister Isaksson

Krazze, vi vet exakt vad som skulle hända. DÅ skulle polisen komma, med hundar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/farliga-hinder-utlagda-polisen-agerar.htm


Anders J

I det aktuella exemplet, varför har de inte lagt högen på den breda trottoaren istället? Inte för att jag har något emot gångtrafikanter (jag är ju själv ofta en sådan) men det ser ut som om det skulle få plats en hög där utan att vara lika mycket i vägen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nu får du cykla höger vid rött – i Danmark


Sedan ett antal månader är det möjligt att på utvalda platser cykla höger vid rött i Danmark. Detta genom att högersvängande cykeltrafik inte omfattas av trafiksignalen – den undantas.

Ungefär som vi gör med biltrafiken i Sverige. Och precis som för biltrafiken har cyklister som svänger höger vid rött väjningsplikt mot gående på övergångsställe och för korsande fordonstrafik som har grönt.

Men i Sverige är detta inte möjligt. För vi har skrivit på och ratificerat den så kallade Wienkonventionen. En internationell överenskommelse om trafikregler och trafikmärken från 60-talet. Enligt trafikjuridisk expertis i vårt land är det enligt konventionen inte möjligt att undanta cykeltrafik vid trafiksignal.

Danmark har också skrivit på Wienkonventionen. Och de gör en helt annan tolkning än vad vi gör i Sverige. De menar att det visst är möjligt att undanta cykeltrafiken från trafiksignalen, det finns enligt dem inget i Wienkonventionen som hindrar detta. De hänvisar till och med till gällande paragraf för skyltutformning när jag frågar dem. Och detta begriper ju vem som helst om vi tänker efter lite. Skulle det detaljregleras, i en internationell överenskommelse från 60-talet, att cykeltrafiken inte får undantas? Knappast.

Så det är i grunden vad det handlar om – tolkningar. Inte att det ordagrant står att cykeltrafik inte får undantas från trafiksignalen, för det gör det inte. Utan det är tolkningar. Vi kan också kalla det vilja – viljan till att förbättra och underlätta för cykeltrafiken. Den viljan är stark hos danskarna. Hur det står till med den viljan i Sverige kan vi ju fundera på.


Här får du cykla höger vid rött. Foto: Vejdirektoratet


Principutformning

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 6

Mia

Härligt! Så ska det se ut – ett arbete för underlätta och öka cyklingen. Tänk om vi hade liknande inställning hos våra ansvariga politiker och Trafikverket. Då skulle detta och mycket annat var löst.


Mårten

Det är ju i princip bra (för danskarna) att man tillåter högersväng vid rött, men man undrar varför det ska vara undantaget och inte regeln.
I många stater i USA är det tillåtet för bilar att svänga höger vid rött. (och jag gissar därmed också för cyklar). I dom fall trafikmyndigheten har ansett det olämpligt sitter i stället en skylt med texten ”No turn on red”.
Samma princip borde kunna tillämpas på enkleriktade gator. Det går tekniskt att tillåta cykeltrafik mot trafikriktningen med hjälp av lite kreativ omskyltning (exempel Rund Vägen i Stockholm), men resultatet har blivit ganska otydligt med mycket information på samma skylt.
Problemet för oss cykelpositiva är att det krävs ett aktivt beslut och en kostnad för att tillåta cykling mot färdriktningen.
Eftersom att cykla mot trafikriktningen inte är nåt problem alls på dom flesta enkelriktade vägarna borde det vara betydligt effektivare att generellt tillåta cykling mot färdriktningen på enkelriktade gator, och i dom fall det är ett problem sätta upp en tilläggs-skylt ”Gäller även cykel”
En egen-kommentar: Jag skulle faktiskt föredra att cykla mot trafik-riktningen då man har möjlighet att se bilföraren i ögonen i stället för att ha dom uppsmygande bakom ryggen på en trång gata.


ekstromenator

Hoppas det införs och fort, inga specialskyltar som ingen vet vad dom betyder som vid cykelöverfarterna utan bara ”cykel får svänga höger vid rött”.
Jag håller också med Mårten om jag hellre möter bilister så jag ser vad dom gör.


Franz

Om man nu skulle vilja prova detta utan att hitta på nya skyltar och regler är det väl bara att sätta upp en cykelsignal med konstant grön högerpil?


Krister Isaksson

Franz, nej det är inte tillåtet enligt regelverket. Då kommer nämligen den pilen visa grönt samtidigt som det är grön gubbe för gående. Det blir då konflikterande signaler vilket inte är tillåtet att visa.


Mona

Krister skriver att det inte får vara grön pil åt höger för cuklister samtidigt som det är grön gubbe, men många gatukorsningar har grönt för cyklister och fotgängare samtidigt som bimar får svänga höger o kprsa vägen för cyklister och fotgängare.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*