Blogg

Svenska Cykelmässan, så här dagen efter


I helgen samlades cykelintresserade ute i Kista på den Svenska Cykelmässan. Jag tycker att det allra bästa med en sådan mässa är att återknyta kontakten med pedalpolare och hitta nya klungkompisar. Cyklar, prylar och kläder kommer i andra hand. Jag var för andra året i rad inbjuden att prata bikepacking, denna gång i Karmatrails fina workshop-hörna. Jag återkommer till det senare i veckan men vill börja med att kommentera mässan lite i allmänhet.

Som de senaste årens cykelmässor, var fokuset på el-cyklar stort. Jättestort! Många vill ha del av den kaka som nu serveras. Till och med barnvagnstillverkaren Emmaljunga tar sig, efter många års frånvaro, sig tillbaka till cykelvärlden. Årets trend på mässan? Lite överraskande, för mig i alla fall, de retroinspirerade och motorcykelliknande hojarna från Nyströms, Wattitud och GreaseR



Jag är kluven när jag ser dem. Å ena sidan kan jag inte låta bli att dra på smilbanden och ryckas med i känslan. Speciellt i Wattituds monter där personerna löpte linan fullt ut med tidstypiska kläder. Å andra sidan så är kanske en mc-mässa en bättre arena för dessa snyggingar. Jag kanske problematiserar i onödan?

Kunde under helgen inte låta bli att, i tanken återkomma, till det faktum branschen kanske överskattar intresset för el-assisterade cyklar? I dagsläget säljs ca 600 000 cyklar i Sverige. E-cykelförsäljningen har exploderat men står trots allt enbart för ca 10 % av antalet sålda cyklar. Tror att om vi räknade andelen e-cyklar vs traditionella människodrivna diton, var representationen på mässan till e-cykelns fördel.

Som jag skrev tidigare, så  problematiserar, jag kanske i onödan? Jag ska tillägga att jag inte har något generellt problem med el-assisterade cyklar, men när jag överhör hur en person insatt i el-cykelbranschen berättar att deras livslängd är mycket, mycket kortare än tex deras avskrivningstid, blir jag fundersam.

Elcykeln möjliggör till exempel att vi kan fortsätta cykla, även när hälsan sviker. De attraherar kanske nya målgrupper. Men frågor kring kring koboltbrytning för batterier måste ställas även här. 

Det var egentligen inte meningen att mina reflektioner kring årets cykelmässa skulle helt komma att handla om el-cykeln, men med en mässa där el-assisterade cyklar tar så stor plats blev ofrånkomligt…


Antal kommentarer: 1

Lasse "Velociperdryttaren"

Jag gillar elcyklar 🙂 Jag ser många som med hjälp av elcykel kan ta sig längre och vågar cykla sträckor dom aldrig skulle göra annars, jag ser familjer som säljer andra bilen. Det finns många fördelar med en elcykel men det finns även en baksida när man tittar på batteritillverkningen men jag tror att fördelarna väger över ordentligt.
Men dessa mc liknade elcyklar ser jag som en avart som kommer att vara väldigt liten, vilket jag uppskattar. Som du skrev hade dom nog passat bättre på en mc mässa och du har mer rätt än du anar, jag ser några såna i trafiken lite då och då när det verkar finnas 3-4st i mitt närområde. Lite pliktskyldigt brukar dom röra på pedalerna men med tanke på hastighet och kadens borde det vara en utväxling med 150 kugg fram och 10 kugg bak… Nä, någon cykel är det inte utan nog närmare mc än man tror, den kund grupp dom vänder sig mot kommer aldrig att cykla på dom utan bara åka så fort motorn orkar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Microworkshops på Cykelmässan. Chans att vinna entrébiljett!


Tält eller vindskydd? Under stjärnorna i en bivy-bag? Eller kanske bed’n’breakfast? Vilket är ditt första val för övernattning på en bikepackingtur?

Klicka dig över till Stigcyklist på Facebook och tagga en kompis du vill dela turen med och motivera varför ni väljer just sådan övernattning för chansen att vinna entrébiljett till Cykelmässan!

Vem ska komma och lyssna på dina bikepacking-workshops?
alla som är lite nyfikna på ett cykeläventyr. Alla som vill men inte riktigt vet hur de skall komma igång. Men även de mer vana som vill utbyta erfarenheter och snacka cykeläventyr. Kanske kan man träffa likasinnade bekantskaper och få sällskap om man inte vill ut och övernatta ensam?

Vad kommer vi få höra?


– givetvis en del cykel- och prylsnack. Mina erfarenheter av olika bikepacking-väskor och annat. Lite om förra årets turer längs Bergslagsleden och till och från cykel-VM i Norge

Har du något du vill jag tar upp på Cykelmässan? Kommentera här nedan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bli din egen P-Nisse och P-Lisa!


Den sista tiden har jag likt Don Quijote fightats med väderkvarnar. Denna gång i form av lastbilar som parkerar på cykelbanan halvvägs mellan stan och hemmet!



Efter antal mail och telefonsamtal hoppas jag nu detta ärende ska vara löst (håller tummarna men är tveksam) men det fick mig i alla fall att leta fram detta dokument på datorn:

Jag kan inte ta cred för att ha gjort den, kommer inte ihåg det faktiskt, men varför inte sprida den? Skriv ut, klipp ut och ut och lappa bilar gott folk!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nytt år – nya tag? En nyårsplanering utan löften?


Cykelåret 2018 har väl på många sätt börjat nu? För alla som är intresserade av cykelpolitik var det Transportforum i grannstaden förra veckan, denna vecka startar landsvägssäsongen med Tour DOown Under, CX-Sm hölls i Göteborg och i Nederländerna och Belgien kör de strandrace! Vad är då bättreän att dryga två veckor in på det nya året fatta tag i den virtuella fjäderpennan, doppa den i det binära bläcket och skriva några rader på det velonaviska pergament vi kallar Bicycling.se.

Jag tror inte jag är ensam som den senaste tiden tittat tillbaka på föregående år och med det färskt i minne lagt upp planer, drömt, spekulerat inför 2018? Kanske cykla snabbare, längre, runt en sjö, träna hårdare, smartare och mer. Ny cykel. Nya prylar. Nytt år – nya tag helt enkelt!

Jag satte mig egentligen framför datorn för att skriva en liten presentation till Svenska Cykelmässan, 16 – 18 mars på Kistamässan i Stockholm. Jag kommer även i år att under veckoslutet prata ”bikepacking”. I år i Karmatrails1 workshop-hörn. Tanken är att vi ska kunna bjuda besökarna på intima och personliga diskussioner kring cykling, mek och teknik och mycket annat. Hoppas vi ses där!?

Från Cykelmässan 2017 i Göteborg

Från Cykelmässan 2017 i Göteborg

Men det blev på något sätt ofrånkomligt att, när jag skulle skriva denna presentation, låta bli att titta bakåt och framför allt framåt. 2017 blev ett år med mer cykling än på länge, men samtidigt mindre träning, både på och vid sidan av cykeln. Och ska jag vara ärlig så kändes Norge-cyklingen i benen. Så oavsett vilka mål* jag sätter upp för 2018 så ska jag, utan att bli allt för ”seriös” försöka ägna mig lite mer år ”cykelträning” och inte bara cykla runt… 

Jag vet att jag är absolut sist på bollen men jag har nyligen upptäckt Strava! Det har blivit ett ganska roligt tillskott och nytändning under den senaste kalla och mörka cykelpass. Jag har dock långt till min första KOM (eller QOM om jag ska vara ärlig)

Fortfarande kommer dock fokus vara på upplevelser och en sak jag vill uppleva är den baltiska Östersjökusten;

Visst ser det härligt ut (bild från eurovelo.com)

Tänker mig färja från Stockholm, cykla söderut längs Eurovelo 10 – Baltic Sea Cycle Route, till Polen eller kanske Tyskland, sedan färja till Sverige igen. Är det någon som gjort den turen tar jag tacksamt emot tips om smultronställen och annat.

Jag kommer fortsätta att varannan vecka sticka ut på övernattningar i närområdet och förhoppningsvis ska jag med en ”prova på tur” i vår lyckas få fler Norrköpingsbor och östgötar att se tjusningen i detta.

Ride lots and prosper!

/Magnus

*Jag är försiktig med att sätta upp mål i form av löften; ”i år ska jag cykla si och så många mil”, i stället är målen något att sträva efter och oavsett jag når dem dra lärdom av erfarenheter på vägen.

1 Jag skrev felaktigt Cykelfrämjandet tidigare. Rätt ska vara rätt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

God (H)Jul


Vill passa på att önska Er alla en riktigt god jul med denna lilla snöfyllda film;



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*