Stolpskotten i Haninge

Stolpskotten i Haninge


För 6 år sedan skrev jag ett inlägg om det nya området som planerades i Haninge kommun – Vega. Kommun slog sig för bröstet och sa:

I Vega ska boendemiljön anpassas efter den nya tidens behov. En stadsdel där hållbar utveckling står i centrum.”

”I Vega ska det vara möjligt att vara både klimatsmart och ekonomisk på samma gång. I planerna för stadsdelen Vega har man exempelvis gett gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik prioritet.”

Nu börjar området bli färdigt. Och då kan vi se förhållanden som dessa:

 

Observera vinkelparkeringen för bilar. Var tror ni fronten på bilarna hamnar?

 

 

Foton: Lucas Grönborg

Så här ”prioriterar” alltså kommunen cykeltrafik i Vega – man ställer stolpar i för smala cykelbanor. Inte en stolpe, inte två stolpar utan man ställer massor av stolpar i cykelbanorna. Här finns inga skyddsremsor och eller skyddsavstånd. Gångbanorna ser ju inte heller så väldimensionerade ut, och då vet vi ju vad det kommer innebära – man går i de smala cykelbanorna.

När detta sedan felanmäls till kommunen blir svaret från kommunen detta:

”Det är olyckligt att cykelvägen i området inte prioriterats och vi lär oss av detta och tar med oss för framtida planering.

”Då området planerades och projekterades hade inte cykeln samma självklara funktion som den har i dag.”

Ett minst sagt märkligt svar från kommunen sett till hur kommunen själv beskriver transportsystemet för området. I nästan 10 år har kommunen slagit sig för bröstet och påtalat att cykel minsann är prioriterad i Vega. Tittar vi på kommunens hemsida angående stadsdelen Vega kan vi läsa:

”Här görs särskilda satsningar på gång- och cykelvägar”

När kommunen beskriver trafiksystemet i Vega så låter det så här:

”I Vega kommer det att finnas gott om cykelvägar och du kommer med enkelhet att kunna ta dig till och från ditt hem på cykel.”

I Ekologiskt Hållbarhetsprogrammet för Vega som kommunen tagit fram och beslutat om 2011 kan vi läsa:

”Gång- och cykelvägar ska vara prioriterade i transportsystemet och därigenom vara gena, lättillgängliga och trygga.”

Men idag är alltså svaret från kommunen något helt annat: inte prioriterats

Jag undrar vad som hände på vägen? Vi får nu veta att alla dessa fina ord och till och med politiska beslut att cykeltrafiken ska prioriteras är inte vatten värda när det väl kommer till kritan.

Och då är det uppenbarligen helt ok att bygga dålig och farlig cykelinfrastruktur – att bygga för smala cykelbanor och sedan gödsla dem med stolpar. Men hej, kommunen tycker det är olyckligt och de lovar att de ska lära sig av detta till framtida planering. För vi menade ju inte riktigt vad vi sa och vad vi skrev i alla dessa politiskt beslutade dokument – det var liksom inte på riktigt, vi hade bara lite lekstuga. Men nästa gång, då lovar vi!

Nu hjälper ju inte detta förhållandena i Vega – att man så att säga lovar lära till nästa gång. Det är det som är fascinerande med att planera och bygga transportinfrastruktur – man får bara en chans. När det sen är byggt är det kört, för inte kommer man omgående starta en ombyggnad av det man precis färdigställt. Utan dessa förhållanden i Vega får vi leva med – i decennier. Så i Vega väljer vi bilen – för det står inga stolpar i körbanorna, och gatorna är tillräckligt breda för säkra möten.

När ska allt detta få ett slut undrar jag? För det är något särskilt, något alldeles speciellt med alla dessa nybyggandsområden – det växer upp massor av stolpar i cykelbanorna! Vi ser det i Solna, i Hammarby sjöstad, i Väsjön i Sollentuna och flera andra ställen.

 

Och detta sker i tider när cykel påstås vara prioriterad. Hur hade det sett ut om cykel inte varit ”prioriterad” undrar jag. Men hej, det vet vi ju!

På 70- och 80-talet hade vi antagligen en enorm tur. För vi ser inte många stolpar i cykelbanorna från den tiden. En epok då cykel inte var prioriterad. Men nu, när vi påstår att vi prioriterar cykeltrafiken, då minsann dyker stolpar upp i cykelbanorna som svampar ur jorden.

Verkar som folk i branschen har väldigt svårt för begreppet prioritera och cykeltrafik. Det är ett sådant uselt hantverk detta. Men ingen känner skuld, ingen tar ansvar – det bara fortsätter. Det är uppenbarligen en bransch full av stolpskott. Pinsamt är bara förnamnet.

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelns dag

Cykelns dag


Kanelbullens dag, pizzans dag, internationella pannkaksdagen, chokladbollens dag, golfens dag, internationella mensdagen, nationella dagen för strävhårig foxterrier, tangons dag, raggmunkens dag, kaninköttets dag, husbilens dag, potatisens dag, internationella kyssdagen, raggsockans dag, surkålens dag… Snart kanske det inte finns ett ledigt datum för en till temadag!

Och den 3 juni är det dags för ännu en dag – Cykelns dag

Jag märker att jag får svårare och svårare för denna dag. Kanske beror det på att jag redan för 20 år sedan arrangerade sådana här dagar under ett antal år i Stockholm. Det är lite jippo, lite tävlingar, några flashiga annonser och kanske någon hemsida – under en dag.


Börjar Cykelns dag bli som en urtvättad t-shirt?

Sen är allt mer eller mindre som vanligt – den särskilda dagen klingar ut och övriga 364 dagar domineras av ett annat trafikslag. Jag vet inte om detta är ett bra och effektivt sätt att arbeta på för att lyfta cykelns roll i transportsystemet. Om det bidrar till att förbättra och öka cykelns status. Jag tror inte det, jag blir mer och mer tveksam till dessa former av insatser. De känns inte så kreativa, inte så konstruktiva – detta att upprepa samma sak år efter år.

Eller finns det studier och utvärderingar som visar på dessa dagars genomslagskraft och framgång? Att de faktiskt påverkar och förändrar? Att vi så att säga behöver lite jippon då och då som kontrast till vardagens tröskande.

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spana in liggcyklar

Spana in liggcyklar


Vill du se och kanske känna på riktigt häftiga och annorlunda cyklar? Passa då på söndagen 31 maj. Då samlas ett gäng liggcyklister med sina fina cyklar på Medborgarplatsen i Stockholm. Från klockan 10 kan du se dessa härliga fordon på torget.


Foto: Krister Spolander


Foto: Per Cronholm

Och du, tänk på att hålla avstånd!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Led cykeln

Led cykeln


Den enkla lösningen. Den billiga lösningen. En lösning som inte har något med trafiksäkerhet att göra. En lösning som inte fungerar. En lösning som nonchalerar cykeltrafikens existens. En lösning som har fått fotfäste och sprids mer och mer.

Detta är vad entreprenörer och väghållare förmår åstadkomma vid vägarbeten år 2020. När massor av kommuner, ja till och med regeringen, säger sig arbeta för ökat och säkert cyklande, säger sig prioritera cykeltrafiken. Då möts vi av:


Foto: Per Ankersjö


Foto: @Gottgoke


Foto: Oscar Husmark


Foto: Timo Pohto


Foto: Trafik i stan

Sen kan det se ut hur som helst på arbetsområdet – ansvaret har ju lagts över på dig – du ska leda cykeln. Skyll dig själv annars. Som detta exemplet från Lidingövägen i Stockholm. Mitt på en raksträcka. På ett av staden prioriterat pendlingsstråk:


Foto: Malin Gibrand

Grop i gångbanan. Lösning: kliva av och led cykeln. Och det på en sträcka på 4 – 5 meter. Så på grund av ett mindre arbete på gångbanan ska alla bli gående. Tror ni detta kommer att fungera? Man kunde ha utformat skylten på ett annat sätt:

”Sänk farten, ytan delas med gående förbi arbetsområdet. Visa varandra hänsyn.”

Och då självklart placerat skylten, med större text, innan arbetsområdet och inte exakt vid arbetsområdet – ni vet, för att förvarna trafikanterna. Och från bägge håll – för cykelbanan är ju dubbelriktad som vi tydligt ser på bilden. Men entreprenören valde att bara skylta från ett håll. Jag får en känsla att det är liksom inte så noga det här med cykeltrafik. Om man nu ska kommunicera med trafikanterna och förväntas få någon reaktion och efterlevnad kan man ju tänka igenom hur detta görs på bästa sättet. Det här ger ju mer en bild av att hjärndöden slagit till.

Vill man skapa en egen yta för gående hade det ju inte heller varit några problem på denna plats. Det är rakt, god sikt och tillräckligt brett. Bara att ta ett fält från cykeltrafiken och reglera kvarvarande fält för cykeltrafiken på detta sätt:

 

Men istället får vi – led cykeln. För det är ju så enkelt. Det kräver ingen tankemöda hos varken entreprenörer eller väghållare. Inga byggtekniska lösningar krävs, ingen omledning, ingenting – endast en skylt. Det är också väldigt billigt – endast skyltkostnad, och sett till att dessa skyltar dyker upp mer och mer så är det ju uppenbart att de återanvänds – om och om igen. Och lägger allt ansvar för en säker framkomlighet hos de som cyklar.

Detta går alltså landets väghållare med på – de stämplar ok på trafikanordningsplanerna när ansökningarna kommer in. Väghållarna som har ansvar och skyldighet att se till att det är framkomligt och säkert för trafikanterna.

Cyklister och gående är de mest olycksdrabbade trafikslagen vid vägarbeten. Väg- och transportforskningsinstitutet och Trafikverket har studerat detta. Inga av de åtgärder som de föreslår för att förbättra förhållandena för cykeltrafiken handlar om att de som cyklar ska leda cykeln – tvärtom. Åtgärderna handlar om att arbetsområdet måste anpassas efter cykeltrafikens förutsättningar – då blir det säkrare och framkomligt. Precis som man anpassar arbetsområdet efter biltrafikens förutsättningar. Först när cykel behandlas som det fordon det är kommer vi få en förbättrad trafiksäkerhet.

Precis som det står på skylten i bilden högst upp: ”Lär er att planera istället”

 

Relaterade inlägg:

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt”

”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt”


För nästan exakt fem år sedan skrev jag ett inlägg om ett av Stockholms absolut värsta cykelstråk och att förbättringar var nödvändiga – nu verkar det som jag blivit bönhörd. Cykelstråket är ett avsnitt på Riddarholmskajen och Munkbron i Gamla Stan. 15 000 cyklister om dygnet trängs på en cykelbana som är cirka 2,2 meter bred. En cykelbana som omges av ett spetsigt räcke och fundament som sticker rätt ut i cykelbanan. Cykeltrafiken har fått det som blivit över – en gammal kaj från 1800-talet.


15 000 cyklister per dygn. På 2,2 meter smal dubbelriktad cykelbana. Köer, incidenter och olyckor. Foto: Joakim von Scheele

Oj! Där dök det upp en liten mur. Mitt i cykelbanan!

Men nu är det slut på allt detta, staden har lyssnat på mannen på cykelbanan!

I onsdags kom beskedet att staden nu fattar beslut om att denna eländiga och olycksdrabbade sträcka ska breddas upp och göras funktionell och säker för dagens cykeltrafik:

Detta kommer att ske genom en så kallad konsollösning, där man helt enkelt lägger på en ny och bredare cykelbana ovanpå den gamla. Och detta utan att det görs ingrepp i vattnet. Även det gamla brofundamentet som sticker ut mitt i cykelbanan kommer att tas bort:


Breddning av cykelbanan med konsol, bild från tjänsteutlåtande

Cykelbanan kommer att bli 4,5 meter bred. Det blir en cykelbana som kommer att likna cykelbanan på Norr Mälarstrand i Stockholm, en cykelbana som också var runt 2,2 meter bred och som breddades till 4,5 meter:


Norr Mälarstrand – breddad från cirka 2,2 meter till 4,5. För bättre säkerhet, framkomlighet och komfort – för alla cyklister

Och när man en gång i framtiden gräver ner eller gör om Centralbron och flyttar cykeltrafiken kan man enkelt återställa till ursprungliga förhållanden om man så önskar.

Jag frågade trafikborgarrådet Daniel Helldén om reaktionerna på beslutet om denna förbättring:

”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt”

Här kan ni läsa tjänsteutlåtandet om beslutet att bredda cykelbanan på Riddarholmskajen.

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelkansliet – var är samordningen?

Cykelkansliet – var är samordningen?


Trafikförvaltningen på region Stockholm har gått ut med en upphandling angående åtgärder när Skarpnäcksgrenen i tunnelbanan ska renoveras. Tunnelbanan kommer då att stängas av. Upphandlingen handlar om att utreda och föreslå en ändamålsenlig ersättningstrafik när tunnelbanan stängs av. Och det är en ersättningstrafik som enligt regionens upphandlingen enbart handlar om busstrafik. Cykel nämns överhuvudtaget inte. Att cykel skulle kunna vara ett alternativ och komplement till busstrafiken lyser helt med sin frånvaro.

Jag finner detta mycket märkligt. För ett antal år sedan inrättade region Stockholm ett regionalt cykelkansli. För att arbeta med att förverkliga den regionala cykelplanen – ökat och säkert cyklande i regionen. Detta ska enligt uppdraget för kansliet främst ske genom: samordning. Kansliet har på senare tid permanentats och förstärkts – det är nu tre personer som arbetar med ökad och säker cykling.

Men inom en och samma region verkar det som det inte existera någon samordning. Samordningen kansliet ägnar sig åt verkar främst vara riktad mot regionens kommuner, och i bästa fall kanske också Trafikverket. Inom den egna organisationen verkar det inte existera någon samordning.

Detta vore ju annars ett gyllene tillfälle – ett så kallat öppet mål – att genomföra ett projekt riktat mot alla som vanligtvis tar tunnelbanan:

Tunnelbanan avstängd – bussar ersätter. Men vill du ha större flexibilitet, frihet och lite mer space runt omkring dig – pröva att cykla!

Sen kan regionen göra för- och efterstudier. Kanske till och med analysera olika scenarios angående antalet som kommer cykla och hur mycket mindre ersättningsbussar som då kommer att krävas – det vill säga det kanske finns pengar att spara här. Vidare kan regionen sen räkna på hälsoeffekterna av att x-antal cyklar i stället för åker buss. Folkhälsa är ju nämligen också ett område som faller under regionens ansvar.

Men i den stuprörsvärld vi lever in – där samordning mest verkar existera på pappret – så handlar alternativet till tunnelbana bara om buss enligt regionen.


Cykel och tunnelbana. Foto: Holger Ellgaard

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in