Blogg

Stockholmscyklister – bli trafikrapportörer!


 

Cyklar du regelbundet i Stockholmstrafiken och cyklar du i rusningstrafiken? Nu har du chansen att bli cykelrapportör och tillsammans med trafikredaktionen på P4 Stockholm skapa bra och användbar trafikinformation för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Mia Sjökvist på trafikredaktionen på P4 Stockholm kontaktade mig och undrade om jag kan hjälpa till och efterlysa cykelrapportörer i länet. Cyklister som ser vad som händer runt om på länets cykelvägar och kan hjälpa till med att rapportera in trafikstörningar för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Ju fler som anmäler sig som trafikrapportörer och börjar rapportera in problem på länets cykelvägar desto större är möjligheterna att problemen uppmärksammas av andra cyklister och väghållare mfl. Kanske kommer vi slippa se elände som detta framöver:


Kreativ och otillåten avstängning av cykelbanan


Cykelbanan som inte snöröjdes…

Gå in på trafikredaktionens hemsida och anmäl dig under rubriken ”Bli fast rapportör”.

Edit 140428: Här kan ni lyssna på ett inslag i P4 Stockholm om cykelrapportörer:

 

Här kan ni läsa den roliga historian hur det hela gick till när trafikredaktionen på P4 beslutade om att börja med att rapportera trafikinformation för cyklister, det går att förändra!

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 10

Mia Sjökvist

Ser fram emot ett roligt, givande och lärande sammarbete. Mia Sjökvist, Trafikreporter P4 Stockholm


Krister Isaksson

Mia, Toppen att ni gör detta. Du kommer få mycket ny kunskap och insikt i ett helt nytt trafikslag! 😉


Thomas Egrelius

Mia, kommer ni ”tagga” cykelärenden på något enhetligt sätt på http://sverigesradio.se/sida/trafiken/stockholm ? jag tänker mig (cykel) i titeln på samma sätt som ni idag anger (pollen) eller (trafikstörning).
Anledningen är att jag tänkte använda den RSS-feed som finns där och selektera cykelärenden för automatisk vidarebefodring och notifiering i min mobil 😉
/Thomas


Anders

Hoppas vi slipper se beteendet som cyklisterna på bilderna ovan uppvisar.


Krister Isaksson

Anders, tänk att jag visste att den kommentaren skulle komma! Bli rapportör och ring in detta ”felbeteende” vet jag!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En pendlingscyklists vardag. Del 2


 

Då börjar lite läsarbilder trilla in på mailen och på twitter. Vi börjar med en ny liten härlighet som dykt upp i Stockholm: Food Trucks eller Matbilar. Att köpa mat från en parkerad bil som har ett stinkande diselaggregat igång några timmar är det senaste i denna stad (vad är skillnaden mot tomgångskörning undrar jag). Och då behöver man ju en liten yta för människor att köa på samt att servera denna matbilsmat. En lämplig plats för denna verksamhet är då enligt vissa matbilar cykelbanan:


Food truck serverar mat på cykelbanan på Rålambshovsleden i Stockholm. Här cyklar cirka 8 000 cyklister/dygn . Foto: Petra Larsson


Omtänksamt med en liten triangel… Foto: Ellroy

Som sagt, cykelbanor är verkligen mulitifunktionella. Har du en idé eller ett behov: använd cykelbanan verkar många tänka och sedan agera efter.

Några av er läsare har också synpunkter på ordningsmakten och hur de använder sig av cykelbanor och cykelfälten:


Vasagatan utanför Centralstationen i Stockholm, polisbil i cykelbanan. Foto: Tiina Sarlin


Hammarby Sjöstad i Stockholm, polisbil i cykelfälten, ska hämta take away mat. Foto: Christian

Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Fortsätt gärna att sända in bilder på vad som dyker upp på eran pendlingsväg så försöker jag lägga ut dem. krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade länkar:

 

 

Antal kommentarer: 14

Jon Jogensjö

Blir ju nyfiken på hur polis resp food trucks föraren svarade om de fick frågan hur de tänkte när de parkerade…


Jojjenito

Ja du, den där foodtrucken var ju en klassiker. 😉
Ett annat ”tips” är cykelbanan längs med Landsvägen (och Tvärbanan) i Sundbyberg. Plötsligt tar den bara slut och det är tänkt man ska leda cykeln i 50 m. Ska försöka återkomma med bild.


Felix Reychman

Bilden på polisbilen utanför centralen är ju extra intressant, med tanke på att bland annat jag och herrarna bakom Cyklistbloggen pratat med Stockholms trafikpolis om precis det där. Vi diskuterar hur vi ska bli av med taxibilarna där, och sedan ställer sig polisen själv där?!
Jag börjar snart själv falla in i tanken att polisen faktiskt ÄR ointresserad av annat än att bötfälla rödljuskörande cyklister. Att de är en del av ”bilmaffian” som tycker att det är fan bara rätt åt cyklister, när de blir påkörda i trafiken, för det är faktiskt många cyklister som kör mot rött.


Krister Isaksson

Jon, ”ska bara…”


Krister Isaksson

Jojjenito, gärna bild!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cyklister och boende i Hökarängen – hör upp!


 

Kom till diskussionskväll den 23 april och var med och påverka cykelmiljön i Hökarängen.

Kom och berätta vad du tycker är bra och dåligt och vad som behöver göras för att fler hökarängsbor skall kunna ta cykeln. Vilka hinder tycker du finns? Är det enkelt och säkert att parkera din cykel i Hökarängen? Finns det lediga och lättanvända cykelrum med plats för cykelkärror/lastcyklar? Hur tycker du att cykelvägarna, belysningen och skyltningen är? Hur är cykelservicen i Hökarängen? Behövs det cykelpumpar och bättre möjligheter att sköta om sin cykel?

Mer info och anmälan här: Hållbara Hökarängen

Vi ses!


Behövs det flera cykelparkeringar i Hökarängen?


Finns det kantstenar i Hökarängen som ställer till besvär på din cykeltur? Foto: Luca Mara


En cykelpump i Hökarängen skulle underlätta för cyklister mfl.

 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En pendlingscyklists vardag


 

Jag pendlar ca 30 km på vardagarna. På dessa turer får man som cyklist vara redo på att nästan allt möjligt kan dyka upp på din färd. Mycket sällan är resan helt störningsfri. Här följer ett litet axplock på vad jag råkar ut för:












Som sagt, var alltid redo för både det ena och andra på din cykeltur. Sådan är ”cykelkulturen” i min stad.

Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Maila mig gärna bilder så blir det ett inlägg som handlar om läsarnas pendlingsvardag. krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 10

Christian

Ja jösses, det ser ju ut så där mer eller mindre hela tiden. Så vanligt att man blir avtrubbad och inte reflekterar över det tills du sammanställer det i detta inlägg. Och det snack om att vi inte har någon/alt dålig cykelkultur i Sthlm beror ju inte enbart på några virrpannor till cyklister. Kultur skapar vi ju gemensamt och här ser vi tydliga exempel på dålig cykelkultur…


Sommarcklisten

Huvudet på spiken (som vanligt). Men hur gör man något åt saken? Utan att bli avfärdad som gnällig/offerkofta? Att anpassa sig, som somliga tycker att man ska göra och verkar anse är enkelt, är ju inte *så* enkelt, i alla fall inte om man vill komma fram med livet i behåll, och att som somliga andra tycker, cykla på som om vi hade samma fina infrastruktur som i Nederländerna fungerar ju inte heller så bra (när drömmen krockar med verkligheten kan det göra ont, eventuellt för någon annan).
Nu rättat, men ett tag satt trafikverkets cykelledsskylt på samma stolpe som ”Cykeltrafik förbjuden” (undar om Järva cykelled–skylten fortfarande sitter under ”Påbjuden gångbana” …).


Krister Isaksson

Christian, håller helt med, att skapa bra cykelkultur är långt ifrån enbart cyklisternas ansvar.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, jag tror tid och antal cyklister är viktiga faktorer. Vi är på väg att ändra ett trafiksystem som är över 50 år och som fullständigt domineras av motorfordonstrafik. Det kommer ta tid att ändra på samt kräva fler cyklister. Cyklister som säger ifrån, som ställer krav, som kräver åtgärder…


Anonym

Om vi cyklister vill påverka vill jag tipsa om appen ”cykelrapporten” där alla användare kan rapportera in förhållande som försvårar en sund cykelmiljö. Appen har tagits fram av Folksam och Cykelfrämjande och du anmäler hinder, dårliga lösningar, trafikfarligheter etc. med hjälp av appens karta, text och fotofunktion. Om tillräckligt många användare stödjer din rapport skickas den till ansvariga inom kommunen. Appen fungerar bra både teknisk samt att du vara med och påverka. Så ju flera aktiva användare som rapporterar samt stödjer andras rapporter ju starkara möjlighet att påverka.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Smisk ska ni ha!


 

Se här, ett mycket tydligt exempel på form före funktion. Där design och utformning av ytan gått så långt att det blivit ren och skär konfliktdesign.


Självklart går vi i cykelbanan, där är det ju jämnt och behagligt att gå. Sen tvingas vi ju då cykla på gångytorna för att passera, dessa regelvidriga cyklister…

De arkitekter och landskapsarkitekter som driver igenom att inte ha samma jämna material och beläggning på gång- respektive cykelytor ska ha smisk. Ni visar upp en fullständig respektlöshet mot oss som går och cyklar på dessa ytor.

Eller är ni av den uppfattningen att dessa ojämna ytor är något vi ska finna oss i? Att här är det ER design som gäller, till vilket pris som helst. Jag kan ha viss förståelse för denna typ av utformning och material när vi rör oss i unikt historiska miljöer, dessa miljöer är inte många till antalet men ändå dyker detta otyg upp lite här och där.

För mig är det ett tydligt tecken på att ni inte klara av uppgiften att förena form och funktion. Lär om, lär nytt och utveckla den ädla konsten att förena form och funktion.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 24

Arne B

Var tror ni att barnvagnar dras? Konfliktdesign i sin prydno.
Det vore bättre om de där omhuldade gatstenarna lades som underlag i bilkörfälten i stället. Där skulle de göra lite nytta som fartdämpande.


Krister Isaksson

Arne B, går inte att lägga dem i gatan, det bullrar för mycket och bussförarna blir sjuka. Bättre att jävlas med gående och cyklister…


bjome

Det kanske blev över en massa material från ombyggnaden av Raoul Wallenbergs torg som man sedan använde här?


Nils Calmsund

Ja! Smisk ska de ha. På bara stjärten!


Krister Isaksson

Bjome, även från Norra Hammarbyhamnen bör det finnas en stor mängd sten från!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikmaktordningen på bild


 

Det här är en bild från södra delen av Stockholm. På var sidan om gatan finns det en smal cykelbana och en smal gångbana. Så smala är dessa banor att det inte går att gå i bredd utan att gå i cykelbanan. Inte heller går det att cykla om en cyklist utan att någon av dem cyklar i gångbanan. Vidare så placeras stolpar till trafikljus och belysningsstolpar, elskåp, väderskydd för bussresenärer i de redan smala gång- resp. cykelbanorna.

Tanken är att vid väderskyddet ska gående och cyklister skifta plats så att cyklister cyklar bakom väderskyddet och gående går framför väderskyddet. Det fungerar inte. Vad som heller inte fungerar är snöröjningen, det är för smalt bakom väderskyddet för att någon maskin ska kunna passera så där blir aldrig snöröjt och framför väderskyddet blir det dåligt röjt då snöröjningsfordonet kör med ena hjulparet nere i gatan.

Om ni sedan tittar ut på gatan, på körbanan, så ser ni att körfältet är mycket brett. Avsevärt bredare än de bilar som kör där. Det är även två vägrenar, utanför de vita spärrlinjerna, på var sida om körfältet. Det ser likadant ut på andra sidan av gatan. Vidare så finns det en mycket bred mittrefug på sträckan för träd och plantering.

Varför ser det ut så här? Varför så smala ytor för gående och cyklister? Varför så breda körfält och vägrenar?

Svaret är mycket enkelt. Anledningen till att körfälten är så här breda är i fall en bil skulle få haveri och bli stående. Då ska andra bilar kunna passera. Så inte bara ska biltrafiken ha yta för att köra, inte bara yta för att parkera, biltrafik ska även ha yta för havererade fordon. Och det sker då på bekostnad av ytan för gående och cyklister.

Ett annat alternativ hade varit att göra mittrefugen smalare för att på så sätt kunna göra ytan bredare för gående och cyklister. Men här var även grönytan viktigare än funktion och framkomlighet för gående och cyklister.

Detta är trafikmaktordningen samlad på en enda bild…

 

 

Antal kommentarer: 13

Haningecyklisten

Det värsta är att fler dåliga lösningar kommer. När man som projektör föreslår lösningar som körs över av arkitekter och inte hörsammas av beställare blir man lätt uppgiven… Har nyligen färdigställt en handling där cykelbanan till sist blivit så smal att man egentligen inte vill ha sitt namn på ritningen. Många gånger verkar det inte spela någon roll att man mer eller mindre nästan skriker ut hur det borde vara när gamla invanda mönster istället får råda. Att våga bygga mot det samhälle vi vill ha borde vara en självklarhet (med fullt stöd från de handböcker som finns, uppställda klimatmål etc etc) men istället verkar det alltid byggas i relation till den prognosticerade personbilstrafikökningen…


Krister Isaksson

Haningecyklisten, Ja de produceras dåliga lösningar på löpande band. Det tycks alltid finnas en eller flera anledningar till att frångå grundläggande riktlinjer och standard för cykeltrafik. Det är dock mycket sällsynt att det anses finnas anledning att följa dessa grundläggande riktlinjer. Och resultatet ser vi runt om oss, fullt av konfliktdesign där cyklister och gående erbjuds urusla förhållanden. Här pga att havererade fordon ska ha plats, så absurt det kan bli…


Cornelis Harders

Hur kommer det sig att vi med skattemedel bygger lösningar som inte går att använda? Finns knappast en ursäkt. Den lösningen som du visar går emot alla intentioner i alla möjliga planer såsom översiktsplaner, cykelplaner/strategier, framkomlighetsstrategier osv. Lösningen borde även ifrågasättas utifrån nollvisionen. Trots detta finns liknande lösningar på många platser och ännu värre de byggs fortfarande. Kan någon förklara för mig varför?
Just i detta fall finns det goda möjligheter att göra rätt; ytrummet finns, det handlar om prioritering. Att i detta läge skapa något som stämmer överens med intentionerna i alla planer som politikerna har ställt sig bakom borde vara enkelt, ett barn skulle kunna rita det. Det enda som skulle behövas är att göra avkall på bilisternas framkomlighet och då endast i fall en bil skulle haverera. Är detta så svårt?!


Krister Isaksson

Cornelis, jag kallar det för STRUKTURELL DISKRIMINERING.


Olof E

Det finns flera liknande utformningar på Exempelbanken. Det säger en hel del tycker.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in