Blogg

Stockholmscyklister – appen har kommit!


 

Nu har Stockholms stad lanserat sin felanmälningsapp Tyck till för gatumiljö. Klicka här!

 


Ibland kan det ju finnas ett och annat hinder och problem på cykelvägen som behöver rapporteras och åtgärdas… Foto: Mattias Bengtsson By

 


Antal kommentarer: 2

Pelle

Bra idé. Finns det några planer på att koppla på kranskommunerna? Cyklar själv genom tre kommuner varje dag. Ibland blir det fyra om jag känner för en extrasväng.


Krister Isaksson

Pelle, tror inte det men bäst är att fråga Sthlm stad. Annars så finns ju cykelrapporten.se som du kan använda.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cyklister i Jönköping, hör upp!


 
Foto: David Elmfeldt

Vi skrev ju för ett tag sedan att Jönköping lockar med förtrollande cykling när det gäller stig- och landsvägscykling. Kommunen tar nu sats för att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklandet. Nu finns en möjlighet att påverka er framtida cykelstad. Kvällen den 13 februari anordnar kommunen en cykelträff. Ta chansen, kom dit och dela med dig av dina erfarenheter och synpunkter på att cykla i Jönköping.

Mer information och anmälan här.

Vi ses!


Antal kommentarer: 3

Jens Ekengren

Annars kan man ju(?) cykla i en sydlig stad…
http://www.sydsvenskan.se/asikter/uppmuntra-inte-cyklister-genom-snorojning/


Krister Isaksson

Jens, säker och bra framkomlighet är tydligen bara för den som sitter i en bil. Så mycket för valfrihet från en som företräder ett parti som starkt förespråkar valfrihet…


Jens

Det ar ju skillnad pa valfrihet och valfrihet…
Du far valja *vilken* bil du vill ha! Jasa, du vill cykla? Jaaa, det kan du ju gora pa helgen, runt kvarteret… men akta lacken!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinden i håret


 

Denna underbara känsla, en varm och härlig sommarvind som blåser genom håret när man färdas på cykeln. Känns avlägsen denna årstid men snart är den tillbaka igen. Känslan av fart och frihet är en av många underbara saker med cykeln.







 

 


Antal kommentarer: 7

Erik Sandblom

Fina bilder!
Och har en inget hår själv så kan en kolla på andras 🙂


Krister Isaksson

Erik, tack!


Erik Johansson

Mm bra rörelse i bilderna.
Jag måste skaffa gubbkeps eller något, vinden fönar upp mitt hår så jag ser ut som en 80-tals tjej när jag kommer till jobbet.


Anders

Nånting man kan reflektera över är hur få det är som använder hjälm när denna årstid infinner sig. Nu på vintern tycker jag nästan alla har det längs sträckan jag cyklar här i Göteborg.
Hjälm löser även problem med att håret sitter på plats :=)
Snygga bilder annars.


Trafikistan.se

När jag tar in dessa fina bilder sänder jag en medlidandets tanke till alla som ännu inte känt denna njutning – att av egen kraft flyta fram mot sitt mål i en takt så att vinden lekfullt silar mellan hårstråna. Den bekräftelsen på den egna förmågan får man inte uppleva till fots, i en bil eller i kollektivtrafiken.


Krister Isaksson

Magnus, tack! Jo jag har sett och läst pressmeddelandet och inriktningsbesluten. Har faktiskt inte så mycket att kommentera annat än att visst det SER bra ut men som vanligt handlar det om att LEVERERA. Och där återstår det ett antal år innan vi kan säga något. Observera att detta är inget sk Genomförandebeslut, utan Inriktningsbeslut vilket på intet sätt innebär att detta kommer att genomföras.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Europas längsta cykelbro – i Sölvesborg!


Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

 

 

 

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

 

 

 

 

 

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 16

Jonas Lundberg

Snyggt!
Håller med dig om att fler cykelbroar vore bra för att göra gena och snabba förbindelser för cykeltrafiken. Gärna också att beläggningen är uppvärmd så vi slipper den luriga frosthalkan som så lätt bildas på broar.


Sven-Erik

Dags att hänga en cykelbro under eller ovan Ölandsbron, Öresundsbron och Essingeleden. Till att börja med.


Krister Isaksson

Jonas, ja att värma upp beläggningen är verkligen en bra idé. Mer sådant så det både blir säkert, attraktivt och framkomligt att vintercykla.


Krister Isaksson

Sven-Erik, verkligen! Då kan man göra så här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykeln-maste-fram-gor-hal-i.htm
Som vanligt är är det Holländarna som gör det när det gäller cykel!


Richard (rundtramp.se)

Tjusig bro, och bra initiativ. Men biter uppvärmningen på blött underlag? Vi som provat (och vurpat), vet att det inte är kul att cykla på blött trä.
Men uppvärmningen kanske torkar trät också? I så fall, bra!


Krister Isaksson

Richard, Man ska inte använda trä som beläggning där man ska gå och cykla, inte särskilt bra. Än värre blir det över vatten.


Michael Svensson

Fantastisk vacker bro med häftig belysning! Har redan cyklat på den.Bra genväg in till stan med vacker omgivning.


Krister Isaksson

Michael, tack för direktrapporten! Får bli en studieresa till våren för min del.


Reimert Sjöblom

En helt ok bro men jag tycker att kurvorna inte är utformade för cykling. Alldeles för smalt och snäva kurvor för att kunna hålla anständigt tempo med mötande trafik. I min mening dock en vacker bro. Den är dock lite lustigt utformad rent funktionellt sett. Den är nästan mer konstverk än bro i den meningen att den hade kunnat byggas betydligt billigare (och därmed kanske tyvärr mer oansenlig) och mer funktionell för en mindre peng. Men den fungerar faktiskt utseendemässigt enligt min smak.


Krister Isaksson

Reimert, ja form OCH funktion hade kunnat förenats på ett bättre sätt. Samtidigt vill jag slå ett slag för att cykelinfra ska få kosta, ska få gör avtryck, ska vara spektakulär. Då kommuniceras nämligen att cykel är viktigt, att cykel ska man satsa på, att man bör cykla osv. Se bara på alla dessa extravaganta bilprojekt där miljoner läggs ner på utsmyckning och konst: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/skilda-varldar.htm


Bitte

Snyggaste bro jag sett! Härligt satsat, och hoppas fler kommuner som har behov och möjligheter sneglar åt rätt håll nu.


Krister Isaksson

Bitte, visst är den fin och så härligt belyst. Mer sådant vill jag också ha!


Torbjörn Albért

Supersnygga bilder. Lite väl tvär sväng där mitt på bron.
1 Dags för en arkitekttävling om snyggaste cykelbron?
2 Karlstad har en uppvärmd cykelbro (den landar dock vid en ouppvärmd 90-graderssväng.Detta hört från kommunens gatukontor).


Krister Isaksson

Torbjörn, ja den är ju inte helt optimal ur cykelsynpunkt, lite för smal, lite för tvär sväng, träbeläggning samt ingen separation mot gående men ack så fin!
En tävling vore väl utmärkt!


kiki larsson

vad heter bron<3


Krister Isaksson

Kiki, Sölvesborgsbron



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Landets smalaste cykelbana


Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 – 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta…

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 – 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka… Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden…

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält… Foto: Joel Edding

 

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

 

 

 

 

 


Antal kommentarer: 19

Erik

Liten detalj om cykelbanan vid essingen. Den nersänkta delen har dagvattenbrunnar. Cykelbanan lutar dock inte dit, men vägbanan lutar mot cykelbanan så så fort det regnar är hela cykelbanan vattenfylld. Riktigt bra cykelbana det där 🙂


Jon Jogensjö

Väldigt roliga Bilder, fast det är tragiskt. Jag skrattade i alla fall. Bra tävling. Hur kan man kontakta ansvarig om att de vunnit första pris? med blommor och lite mediabevakning? Det är ju bildmässigt tacksamt, borde gå att få publicering. Om TT lägger upp nyheten blir det bra spridning.


Sven-Erik

Vinnaren var ju dessutom försedd med en stolpe in, så att cyklisten skall hålla sig på banan. Suck.


Trafikistan

Sven-Erik påpekade att Vinnaren dessutom har en stolpe. Eftersom cyklister behöver mera bredd högre upp för styre mm än nere vid marken, så har stolpar, räcken och andra hinder stor betydelse för hur problematiskt det blir för cyklisterna. Flera av de deltagande banorna lider av detta.


Krister Isaksson

Trafikistan och Sven-Erik, visst är det så. Finns även upptaget i olika cykelhandböcker att inte ställa fasta hinder för nära cykelbanan. Men det verkar inte så många bry sig om…


Tor Sandqvist

Om jag har vägarna förbi med cykeln någon gång så ska jag undersöka hur många av de där 40 centimerna intill stolpen som faktiskt går att använda till cykling. Gissar på ett tiotal…


Dmitri F

På tal om stolpar och skyddsremsor… I Köpenhamn fanns nästan inga cykelbanor med skyddsremsa i avvikande material mellan cykelbana och angöring/kantsten.
Det var dock sällan ett problem då cykelbanorna ofta var över 2.25m breda och det gick även att använda dessa extra 70cm för omkörning eller att cykla 3 i bredd.
70cm räcker väl ändå inte för en helt öppen dörr… jag undrar om dessa skyddsremsor i avvikande material verkligen är nödvändiga eller smarta, om man istället ser till att ta bort skyddsremsan och ställer stolparna till höger om cykelbanan blir utrymmet större, och eftersom de flesta cyklar till höger så blir endast ”dörrning” en risk när man kör om eller cyklar i par på en smalare cykelbana.
T.ex på Götgatan går det inte att cykla i par utan att få en stolpe i styret emelanåt, men utan skyddsremsan hade det gått bra.
Självklart kan detta ”fuskas” med genom att man istället bygger smalare, men om man istället för att rekommendera en skyddsremsa i avvikande material istället rekommenderar ett avstånd, borde problemet lösas… Lär ju bli sjukt mycket billigare och möjligheten till snöröjning med större maskin ökar också.
Jag tänker t.ex på cykelbanan i Hägersten där man satte skyddsremsa trots att det inte finns parkering, utan skyddsremsan hade cykelbanan varit mycket bättre (nu verkar det som att de tänkte fel och satte skyddsremsan på fel sida, eftersom det inte finns skyddsremsa på sidan med parkering).
Eh, det var bara en tanke, mest för att jag tyckte att det funkade helt ok utan skyddsremsa i Köpenhamn.


Krister Isaksson

Dmitri, finns en stor skillnad mellan Kph o Sthlm. På långa sträckor utmed cykelbanorna är det p- alt stoppförbud, därmed litet behov för skyddsremsa. Så är inte fallet i Sthlm, snarare tvärtom. Därmed är ”dörrning” ett påtagligt problem, därav skyddsremsa.
Det är ju inget tvång att sätta stolpar i skyddsremsan, de kan lika gärna stå innanför cykelbanan. OM MAN VILL OCH BRYR SIG VILL SÄGA!


Svante Linusson

Anledningen till den korkade cykelbanan på gamla Essinge broväg, var rädsla för att bron inte skulle klara vikten. Jag försökte då övertala tjänstemännen att både fotgängare och cyklister kunde komma ner till bilarnas nivå istället. Men det var omöjligt av någon annan anledning. Vet inte om dessa argument var seriösa eller bara cykelfientliga. Till slut klubbade vi politiker förslaget eftersom det totalt blev bättre. Särskilt i backen upp till bron blev det bättre.


Antipodian

Finns det ingen lagstiftad minimibredd på en cykelbana i Sverige?
Jag lästa att t.ex. i Florida måste en cykelbana vara 3 fötter bred; annars ÄR det ingen cykelbana!


Krister Isaksson

Hej Svante, visst blev det totalt sett bättre med cykelbanan, förhållandena innan var rent bedrövliga. Gäller ju för den delen på stora delar av innerstadens huvudgator. Det är lätt att glömma bort hur det var innan 1998.
Nu är det dock dags att verkligen ta steget och göra en cykelstad, inte fortsätta med dessa ”smulor från bordet”. Smulorna kanske var nödvändiga för att kunna ta det stora steget…


Krister Isaksson

Antipodian, svaret är nej. Endast rekommendationer och riktlinjer, som man ofta gör avsteg från. Till det sämre, nästan aldrig till det bättre…


Anders Norén

Personligen håller jag Rosenvägen i Danderyd för sämst. Medan övriga redovisade cykelbanor kan ursäktas med att man gjort så gott man förmådde av ett dåligt utgångsläge så handlar (den nyligen ombyggda!) Rosenvägen bara om ren inkompetens.


Hasse Lindberg

Börjar du bli gammal och gnällig Krister?
Kolla på You Tube ”Martryn Ashton – Road Bike Party” när han cyklar på ett brospann. Där kan man snacka om smal cykelbana 🙂
God hjul!
önskar
Hasse Lindberg
Linköping


Krister Isaksson

Anders, den är minst sagt lite märklig!


Krister Isaksson

Hasse, japp, nu börjar åldern göra sig påmind! Börjar ju bli lite vinglig på hojen så jag behöver lite större bredd, ser lite sämre också!;-)
Önskar dig också en god jul och ett gott nytt år!


Martin H

Grisslingevaken på Värmdö är hemsk. Att cykla ensam och från Gustavsberg är det obekvämt med trafiken som kommer emot i hög fart och farligt i varje korsning. Får man möte är det omöjligt att passera, man måste kliva av. Sist träffade jag en dam som var ut med sin hund. Hon och hunder var tvungen att trycka sig in mot bergsväggen så att jag kunde passera. Sedan dess kör jag å vägen….


Krister Isaksson

Martin H, ja den är verkligen hemsk o väldigt talande för hur Trafikverket ser på och arbetar med cykel. Det är mer ett ’Bilverk’ som stenhårt prioriterar biltrafikens framkomlighet och säkerhet istället för att åstadkomma mer balanserade och hållbara lösningar.


Anders Norén

Sen komplettering:
Sverige smalaste cykelfält kan finnas i Eringsboda i norra Blekinge: https://goo.gl/maps/kyQEv6exsaE2



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykel och kollektivtrafik – upplever vi ett paradigmskifte?


 

Skrev ju nyligen ett inlägg om att SL här i Stockholm ska utreda möjligheten att ta med cykel i tunnelbanan. Nu kommer nästa revolutionerande nyhet vad gäller cykel och kollektivtrafik En nyhet som kanske signalerar att en påtaglig förändring vad gäller detta område. Vi finner den i Stockholmsförhandlingen som är en överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 bostäder. Stockholmsförhandling har träffat en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden innebär nio nya stationer och en ökad tillgänglighet till flera delar av centrala Stockholmsregionen. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.

Det som är nytt och unikt är detta, punkt nr. 6 i överenskommelsen:

”Landstinget åtar sig att tillförsäkra den markåtkomst som behövs för utbyggnaden av tunnelbanan, inklusive mark för depåer och cykelparkering, dels under byggtiden och dels under drifttiden.”

Jag har aldrig varit med om att cykelparkeringar och ansvarig för dessa har pekats ut i ett sådant tidigt skede som detta är. Här finns nu stora möjligheter att vid dessa nya stationer skapa bra, funktionella och säkra cykelparkeringar av mycket hög standard. Ett viktigt steg för att underlätta dessa kombinationsresor och öka både cykelns och kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kanska ett eller annat cykelgarage med spektakulär design och funktion kan bli verklighet!


Kanske kommer vi att få se ”Cykeläpplet” eller någon annan spektakulär design på cykelparkeringarna vid de framtida stationerna

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Jonas Bergström

Låter lovande!
Som det ser ut nu vid många stationer önskar jag att denna skrivning gäller retroaktivt! Det är mängder av cyklar och få för cykelställ. Många gånger cykelställ där man inte kan låsa fast cykeln i. Det finns sällan tak över cykelparkeringen. Brukar cykla till Liljeholmen och Bagarmossen, ett skämt vad gäller cykelparkering.


Krister Isaksson

Jonas, ja det är verkligen lovande. Att redan nu ta höjd och peka ut ansvarig för cykelparkeringar är glädjande. Nu finns inte så mycket att skylla på kan man ju hoppas…
Retroaktiv, ja det vore roligt och spännande att se hur det skulle bli!


Erik

Hej där Krister, ska du inte följa upp ang. Hägerstensvägen nu när ni lobbat bort denna cykelväg. Från nästa år ska alla cyklister tvingas ut i bilvägen för att denna klick som bor där tydligen inte kan lära sig att se sig för själva utan skyller på cyklister. Man undrar vilka som bor där när de ha rsådan makt att stänga bilvägar och cykelvägar, har aldrig varit med om något liknande själviskt beteende någon annanstans i stockholm.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*