Trafikverket – vill ni döda cyklister?
Blogg

Trafikverket – vill ni döda cyklister?


Se på bilderna. För att stoppa stenar och jord från att rasa ner på cykelbanan har man satt dit armeringsjärn och plywoodskivor. Armeringsjärn vars ändar sticker ut i cykelbanan, i innerkurva.

 

 


Foton: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Detta är ett av Stockholms största cykelstråk – ett så kallat pendlingsstråk där god framkomlighet och hög säkerhet ska råda. En stor del av västerorts cyklister använder denna sträcka, det är tusentals cyklister som passerar denna plats varje dag. Så i innerkurva, efter tunnel med dålig sikt, sticker alltså armeringsjärn ut i cykelbanan.

På byggarbetsplatser ska ändar på armeringsjärn förses med ändskydd, utstickande armeringsjärn är en vanlig typ av arbetsplatsolycka på byggarbetsplatser. Utmed en allmän cykelbana kan däremot vilket skit som helst placeras ut. Det kan vara så att det är Trafikverket som utför arbete på vägen ovanför slänten. Och som vanligt kommer ingen hållas ansvarig för dessa uppenbara och grova fel och faror.

Inte konstigt att den dominerade olyckstypen bland cyklister är singelolyckor och där en hel del av dessa olyckor kan härledas till uselt drift och underhåll. Inte bara det, studier av Trafikverket visar att på det kommunala vägnätet dominerar gående och cyklister när det gäller vilka trafikantgrupper som skadas vid vägarbeten.

Det är en lång och uppenbarligen mycket farlig väg till cykelstad i världsklass.

 

 

Uppdaterad 2014-10-20:

Så här ser det nu ut på platsen, enligt uppgift ska det ha åtgärdats sent på fredagen:

En viss skillnad mot tidigare dödsspjut på platsen. Men, det krävs alltså ett antal påstridiga och ihärdiga cyklister för att förbättring ska ske. Som lägger ner sin privata tid och kraft för att det ska bli acceptabla och säkra förhållanden utmed cykelvägen. Väghållaren har uppenbarligen inte den insikten, förmågan, kompetensen eller kontrollsystemet utan det får skötas av brukarna. Motsvarande situation hade självklart aldrig uppstått om det vore en väg, men där cykeltrafiken färdas är detta vardagsmat.

Det är skillnad på trafikant och trafikant…

 

 

Uppdaterad 2014-10-20 Kl 19.00:

Har idag haft ett samtal med Trafikverkets projektledare xxxx som ansvarar för detta arbetet. Det var… intressant. Och samtidigt mycket oroväckande.

För att sammanfatta samtalet så hade han noll koll. Han kunde inte svara på varför det såg ut som det gjorde på platsen. Inte heller kände han till att det under arbetets gång rasat ut stenar och massor i gång- och cykelvägen. Inte heller att Trafikkontoret stoppat arbetet pga. av faran och olägenheter som uppstått för trafikanterna på gång- och cykelvägen. Om trafikanordningsplan (TA-plan) fanns och dess ev. innehåll visste han inget. Just Ta-planer är något Trafikverket är mycket noga med när det gäller arbete på deras egna vägar. Det är en rigorös procedur och det sker ofta en fortlöpande kontroll att entreprenören följer dessa till punkt och pricka. Utdömande av böter för avvikelser från TA-planer är inte ovanliga – på Trafikverkets egna vägar.

Han höll självklart med om att användandet av armeringsjärnen var mycket olämpligt men som sagt kunde inte svara på hur det då kom sig att armeringsjärnen kom upp om de nu är ytterst olämpliga. Han hade ingen vetskap om hur länge arbetet på platsen ska pågå. På frågan om varför det inte fanns några skyltar som upplyser om vem som arbetar på platsen och ev. kontaktuppgifter var svaret att det är ju ett sånt litet arbete att de inte satt upp några informationsskyltar. Jag frågade då hur stort arbetet behövde vara för att denna service ska finnas för trafikanterna. Det visste han inte. Jag frågade då hur man dels ska få information om arbetet om man så önskar dels ska kunna uppmärksamma de som utför arbetet, d.v.s. Trafikverket, att det råder stora brister och faror på platsen. Han hade inget svar annat än att man får väl kontakta Stockholms stad.

Frågade vidare om Trafikverket inte gjorde någon riskanalys när de ska schackta i en slänt med trafik nedanför. Så har inte gjorts i detta fall meddelade projektledaren. Görs det om arbetet hade utförs vid en väg var min nästa fråga. Svaret var ja. Används spett/armeringsjärn vid arbeten utmed vägar? Här var svaret från projektledaren nej, det har han aldrig varit med om.

Ni som under alla dessa år har cyklat i anslutning till Trafikverkets arbete med Norra Länken här i Stockholm kan säkert bekräfta att det många gånger i bästa fall är usla förhållanden och många gånger rent ut sagt farliga förhållanden att cykla i vägarbetsområden där Trafikverket bygger.

Det är uppenbart att Trafikverket gör skillnad på trafikant och trafikant och att Nollvisionen är en främmande företeelse för dem när det kommer till cykeltrafik.

Relaterade inlägg:


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 19

Jon Jogensjö

Arbetsplatsen har varit under all kritik från dag ett. Först började Trafikverket arbetet. Stockholms trafikkontor stoppade arbetet för att Trafikverket inte följde de regler som finns kring detta. Sedan stod arbetet stilla under många veckor, med stora stenblock som kunde rasa ner när som helst på det prioriterade cykelstråket. Det fanns också i arbetets början en stor stålcontainer vars hörn hängde ner ungefär i huvud höjd i innerkurvan i mörker. Det var också en potentiell risk för invalidiserande skada eller dödsfall. Efter många inskickade klagomål via Stockholms stads app ”Tyck till” har entreprenören satt upp skydd för att stenmassor inte ska rasa ner. Men med farliga armeringsjärn som sticker upp. Om det skulle ske en omkullkörning här skulle skadorna av armeringsjärn kunna bli allvarliga och invalidiserande. Enligt statistiken är invalidiserande skador ökande och ett stort problem bland cyklande. Och VTI visar att brister i underhåll har en betydande inverkan på cykelolyckor. Hur detta ärende har fortlöp visar också på stora brister i kompetens och organisation hos Trafikverket och entreprenörer. I Trafikkontorets egna regler står att de ska polisanmäla entreprenörer som brister på dessa sätt.


Jon Jogensjö

Första svar från Trafikkontoret 141010:
”Det arbete som finns vid GC-vägen är ett arbete som tillhör Trafikverket och dom har startat detta arbete utan vår vetskap för ett tag sen, så vi stoppade det då det inte fanns en godkänd trafikanordningsplan för att stänga en del av GC-vägen, men nu har jag haft kontakt med den entreprenören som utför arbetet och dom har idag 9/10 fått en godkänd ta-plan för att arbeta där mellan 9-15 men tanke på all GC-trafik som går där på morgnar och kvällar, du skriver att entreprenören säger att Trafikkontoret hindrar dom från att sätta upp skyddsbarriär och det inte riktigt, det enda som vi har sagt är att dom inte får stänga av GC-vägen utan vårt medgivande och godkänd trafikanordningsplan. Jag har pratat med entreprenören om att sätta upp en barriär så att inte schaktmassorna skall kunna rinna ut på GC-vägen vid ev. regn.”


Jon Jogensjö

andra svar från Trafikkontoret 141013 efter nytt klagomål i appen.
KC-1328804
”Nu har jag ännu en gång varit i kontakt med entreprenören om att sätta upp ett skydd så inte massorna skall kunna rinna ut på GC-vägen, han lovade mig att dom skall åtgärda detta under dagen i dag 13/9 och jag hoppas att det kommer upp ett skydd så inte massorna rinner ut på GC-vägen.”


Krister Isaksson

Jon, tack för att du förtydligar detta inlägg. Vi ser här återigen hur ansvaret bollas fram och tillbaka. Och priset för denna usla hantering får ev cyklister betala. Det är ju uppenbart att det är en idiot till entreprenör och usel projektledning från Trv och detta borde ju staden omgående ha upptäckt, om inte annat när alla felanm börja trilla in. Då får man ju bevaka ett sådant område extra noga. Stoppa arbetet helt o hållet, tvinga Trv och entrprenören att komma in med TA-planer och skedesplaner, följ upp och döm ut viten.


Jon Jogensjö

Jag har tagit kontakt med Trafikverkets pressavdelning för att få faktaunderlag inför polisanmälan. Behöver veta vem som är entreprenör och vem på Trafikverket som är projektledare.


Jon Jogensjö

Ett förvärrande problem här är att cykelbanans bredd är underdimensionerad för att vara dubbelriktad och så högtrafikerad. Dessutom ligger det i kurva med skymd sikt, och med ytterligare korsande cykel- och gångtrafik från tunnel med skymd sikt alldeles intill. När cykelbanan är så underdimensionerad måste extra stor omsorg läggas på all typ av interfererande verksamhet, med extra stora marginaler för säkerhet och framkomlighet. Här har parterna brustit helt i kompetens, organisation, kontroll och utförande. Frågan är om kompetens ens finns alls att uppbringa hos någon entreprenör? Stockholms stad pratade nyligen om att utbilda i kompetens kring cykelinfra, men vad hände med det?


Johan

Kan du inte skriva ut en adress så att jag kan skicka in en påtalan på kommunens felrapporteringssajt?


Krister Isaksson

Johan, finns ingen adress, vanligt fenomen med cykelvägar. Det är i anslutning till påfartsrampen från Drottningholmsvägen (v 275) till Essingeleden och den gc-tunnel som då går under denna ramp. Och som du ser i Jons kommentarer så är platsen felanmäld om och om igen. Och i detta fall verkar det ha inneburit att det bara blivit värre!


Krister Isaksson

Jon, imponerad av din kraft och uthållighet. Bra kämpat! Och tänk att vi ska behöva kämpa så här för att få säkra och grundläggande förhållanden. Det är ett systemfel och en värdegrund som är helt uppfuckad…


Jon Jogensjö

Nu har jag blivit uppringd av en person på Trafikverket som ska ta reda på vem som är projektledare och entreprenör. Jag diskuterade också hur det fungerar med polisanmälan, om trafikverket gör polisanmälan mot sina egna entreprenörer, men inget personen på Trv kände till. Däremot kan vite utdömas om kontraktsbrott begås av entreprenör.
Adressen är Sydväst om Trafikplats Fredhäll, korsningen Drottningholmsvägen/ Essingeleden-E4E20. Mot Fredhällsparken.


Jon Jogensjö

Uppdatering: Jag blev uppringd av ansvarig projektledare på Trafikverket. Hen tyckte inte det såg bra ut på bilderna, och skickar ut personal direkt för åtgärd. Jag föreslog att om barriären tillfälligt tas bort kan man i alla fall trycka ner de stenblock som står o balanserar på väg att rulla ner på cykelstråket. Svevia är entreprenör. Jag diskuterade också frågan om vite/polisanmälan för entreprenören. Och nämnde att en container stack ner precis i huvudhöjd från vägbanan ovanför tidigare. Projekteldaren skulle utreda varför allt dragit ut på tiden och varför Svevia misslyckats med säkerheten.


Lars

Nu verkar ju det som att det här kommer att lösa sig. Men om man inte får gehör från gatukontoret eller Trafikverket så kan man kanske använda sig av Plan- och bygglagen, 10 kap, 17 §: ”Om en byggnad eller annan anläggning … har kommit att medföra stora olägenheter för trafiksäkerheten … får byggnadsnämnden förelägga ägaren att ta bort den”. I förlängningen finns det även möjlighet till vite och handräkning från kronofogden.
Jag är ingen jurist men det skadar väl aldrig att kontakta byggnadsnämnden och fråga hur de ser på sådana här typer av installationer.


Anders Norén

Förelägganden från byggnadsnämnden i trafiksäkerhetsärenden, hamnar de före eller efter häckklippningsärendena? >:-)
(För er som inte jobbat på kommun: bygglovsärendena prioriteras och skulle bygglovshögen, mot förmodan och all mänsklig erfarenhet, ta slut så kan man ta förelägganden om t.ex. häckklippning.)


Krister Isaksson

Anders, helt rätt och det ska inte behövas. Det finns tydliga regler och riktlinjer för detta. Problemet är som vanligt när det gäller trafik. De efterlevs i stor utsträckning när det gäller biltrafik, när det sedan handlar om cykel är det mer eller mindre som vanligt – man bryr sig inte i särskilt mycket. Se bara svaren från Trafikverkets projektledare ovan, minst sagt häppnadsväckande!
Eller, svaren bekräftar bara det tillstånd som råder på Trafikverket när det gäller cykel…


Andreas

Så j-a tröttsamt. Hela tiden detta meningslösa icke-ta-ansvar när det gäller cykel. Vill ju bara komma hem helskinnad…


Krister Isaksson

Andreas, exakt och det är ju inte för mycket begärt kan jag tycka. Men med Trafikverkets strukturella diskriminering av cykeltrafik finns det risk för att så inte blir fallet.


Jon Jogensjö

Lämpligt vite borde vara att projektledare och entreprenör får gå kurs om cykelindrastruktur. Både genomgång av VTI-Niska studierna, och om statistik som visar att invalidiserande olyckor bland cyklande ökar. Samt bekosta extern utredning för Trafikverket och Svevia om hur deras egen handbok om skyltning vid vägarbete på cykelbana ser ut, hur den efterföljs, samt hur den behöver förbättras, och hur det ska kommuniceras till entreprenör. osv.


Jon Jogensjö

Jag har mailat om kontaktuppgifter till ansvarig på Svevia för att gå vidare i frågan om vite/utbildning/utredning av rutiner-handbok.


Christer

Idag när jag cyklade förbi stod där en lastbil och lastade på/av grejer. Det stod då en man med flagga på respektive sida om den och manade till cyklisterna att sänka farten efter nedförsbackarna och såg till att inget hände när alla skulle passera förbi (det vart rejält smalt). Jag tror allt att detta blogginlägg och Kristers samtal tog skruv och gjorde att man skärpte till sig – bra jobbat!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Saker jag vill cykla på. Del 2


 

Vi fortsätter resan i cykelinfrastrukturens underbara värld. Vi är kvar i Holland och cyklar över ännu en storslagen bro – Europas längsta cykelbro!

Nescio bron, Holland – Amsterdam

Bron är 780 meter lång, har en segelfri höjd på 10 meter och sträcker sig över Amsterdam-Rijn kanalen. Bron ligger öster om Amsterdam och innebär en viktig länk och genväg till/från förorten IJburg och de centrala delarna av Amsterdam. Bron invigdes 2006. De långa anslutningarna på var sida om bron innebär en behaglig stigning att cykla på. Cykeltrafik och gående är separerade på bron och för att gående inte ska få långa omvägar vid anslutningarna delas bron i två delar där gångdelen övergår i trappor. Bron är namngiven efter den holländske författaren Nescio och har fått smeknamnet ’Ålen’.


780 meter lång. Europas längsta cykelbro


Långa anslutningar på var sida om bron ger en behaglig stigning att cykla på


En frekvent sjöfart göra att den segelfria höjden måste vara 10 meter


Här ser man tydligt var smeknamnet ’Ålen’ kommer från!


Separation mellan gående och cyklister med linje


Bron delar sig i två på var sida och gående får en genväg via trappor


Gångdelen som leder till trappor. I bakgrunden cykelrampen


Självklart kan man leda cykeln i trapporna om man vill!

 

Foton: Wilkinson Eyre, Arup, Fietsberaad

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 7

Cykelkatten

Vilken häftig en! Men fatta va blåsigt om vintern 😉 Jag hade satt plexiglaspaneler eller liknande på sidorna.


Krister Isaksson

Cykelkatten, visst är den häftig! Blåsigt blir det, men ack så fult med paneler samt de hindrar utsikten från bron. Fast cyklar man där varje dag så har man ju sett det mesta och då kanske man vill ha lite lä…


Mia

Vilket monument och manifestation för cykeltrafik! Storslagen att se på och precis som du vill jag cykla på den! Om din serie börjar så här så undrar jag hur du ska toppa detta? 😉


Jens

Ser läcker ut, men ännu bättre hade ju varit om den delat sig i tre på varje sida (en mer eller mindre rakt fram och en som tar sig ner längs med kanalen åt varje håll) så man slipper cykla ”i onödan”.
Det kanske är onödigt, jag har inte tittat på hur det ser ut ”rakt fram” – det kanske inte finns något mål att cykla till åt de hållen?


Krister Isaksson

Jens, rakt fram söderut = rätt in i en trafikplats, den stora målpunkten är västerut mot city av Amsterdam under trafikleden så där är snurran helt rätt.
Norra sidan där leder rampen rätt mot det nya området IJburg så även här är det bra prioriterat. Sen går allt naturligtvis att göra ännu bättre!


Jerker

Inte vidare stadsmässigt kan jag tycka.


Krister Isaksson

Jerker, självklart inte, ligger ju inte i staden heller utan i utkanten av Amsterdam.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Facit finns nu – sopsaltade cykelvägar är bättre


 

Så har då facit kommit från försöket med sopsaltning i Stockholm. Jag har ju skrivit ett antal inlägg om denna metod för vinterväghållning av cykelvägar och där hyllat den. Så jag visste ju vad resultatet skulle bli, finns ju forskning och praktisk erfarenhet från andra delar av världen om denna metod och där den visat sig överlägen traditionell plogning och sandning. Och Stockholm är inte mer unik än någon annan plats så svaret var ju givet. Men nu finns det som sagt även ett facit för Stockholm.


Sopsaltaren in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har följt försöket och kommer nu med en första PM:

 

”Sopsaltade stråken ger högre standard än osaltade cykelvägar”

”Väglagsobservationer visar tydligt att sopsaltningen resulterat i ett bättre väglag än traditionell plogning och sandning. Det har i princip alltid varit barmarksförhållanden på de sopsaltade stråken, även då det varit snö och is på cykelstråk som inte saltats. VTI:s mätningar visar också att friktionen i genomsnitt varit betydligt högre på de sopsaltade stråken jämfört med de stråk som inte saltats.”

”Förutom att de objektiva mätningarna visar att sopsaltningen ger en högre standard vintertid, har allmänhetens respons varit mycket positiv.”

”Som helhet kan sägas att försöken med sopsaltning av utvalda cykelstråk i Stockholm hittills varit mycket lyckosamma och att det finns goda anledningar till att fortsätta med metoden även kommande vintrar.” 

Så då får vi hoppas att Stockholm både fortsätter och utökar sopsaltningen av cykelvägar. Samt att andra kommuner följer efter och ser till att vinterväghållningen av cykelvägar blir bättre. Se skillnaden på dessa bilder, vad föredrar du?


Sopsaltade cykelväg vs plogad och sandad cykelväg

 
Sopsaltning vs plogning. Plogning innebär en cykelväg full av grus

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 15

Magnus Persson

Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?


Magnus Persson

Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?


Krister Isaksson

Magnus, denna rapport rör enbart försöket i Stockholm.. Vet inte om de är inkopplade på andra platser/utvärderingar. Finns ingen länk (ännu)


Erik Johansson

Det vore intressant att veta hur sopsaltaren hanterar en vinter med snö, men det är helt klart att höst och vår är mycket bättre med sopsaltaren.


Anna Niska

Magnus m.fl. Nej, vi har inte gjort några utvärderingar i Solna. I år kommer vi dock, tack vare finansiering från Trafikverket, att kunna göra utvärderande mätningar även i Linköping. Utifrån intervjuer med förare och ansvariga i Linköping kommer vi också att kunna sammanställa erfarenheter utifrån ett längre perspektiv än enstaka vintrar. Linköping har tillämpat sopsaltning i snart 15 år och tre av dessa vintrar var relativt snörika och kalla. Liksom nämnts funkar metoden bra under milda vintrar men kan stöta på problem då det blir kallt och mycket snö. Utmaningen ligger i att använda så lite salt som möjligt och ändå säkerställa en god friktion. Det kräver ett omfattande kunskapsunderlag och god beredskap. För den som cyklar under vintern gäller det att vara beredd på att vinterväglag kan förekomma trots sopsaltning – ingen metod är 100-procentig! Vi hoppas att vår forskning ska kunna bidra till en utveckling av metod, utrustning och strategi för bästa möjliga resultat.


Krister Isaksson

Anna, stort tack att du tar dig tid och svara och fördjupar vår kunskap på området. Era insatser är ytterst värdefulla och vad bra att ni fått finansiering till fortsatta studier i Linköping.
När det gäller metod får vi ju inte heller glömma att vanlig plogning och sandning inte är särskilt bra, inte heller då det är mycket snö och kallt. Så om sopsaltning är överlägsen vid alla andra tillfällen så kanske det är jämnt skägg mellan plogning och sopsalt när det är mycket snö och kallt! Dvs vinst för sopsaltning i det långa loppet


Örjan

Kan de inte göra samma sak i Göteborg?
Uppvärmning och bara sopning förekommer här men tyvärr oftast grusning.


Krister Isaksson

Örjan, självklart kan de det. Om de vill och prioriterar det. Är ingen märklig utrustning, finns tillgänglig.


Jens

Man kan ju anta att vid mycket snö skulle en kombination funka bra, dvs först grovploga, sen snabbt saltborsta innan snön tryckts ihop och frusit för mycket.
Går det inte att sätta ett plogblad framför borsten vid behov?


Krister Isaksson

Jens, se detta inlägg och maskinen där: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/hyllning-till-sopsaltaren.htm
Den har en fällbar plog framför borsten! Och visst är det så att vid stora snöfall under kort tid behövs komplettering med plogning, så görs tex i Linköping. Men dessa dagar är totalt sett över en längre tidsperiod väldigt få.


Henrik

skulle vilja veta hur mycket mindre energi som det går åt att cykla på en sopsaltad väg jämfört med en plogad dito… samt hur mycket extra småsvängar pga slir och modd? Borde kunna gå att mäta enkelt med accelerometrar och gyros på vanliga telefoner…


Krister Isaksson

Henrik, har skrivit lite om det tidigare, se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/kommer-vi-komma-fram-i-vinter-4.htm


Krister Isaksson

Janne, alla system har sina nackdelar. Det går ju att sköta om sin cykel, just i Uppsala är det extra lätt nu: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/bensinstationen-platsen-for-cykelvard.htm


Niklas

Nackdelar finns. Var tvungen att kasta min cykel efter förra årets sopsaltning då denna åt upp aluminumet i en rasande fart. Cyklar nästan varje dag året runt de senaste 10 åren. Vet inte hur man ska få aluminiumet att sluta falla sönder när saltet har fått fäste.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Saker jag vill cykla på
Blogg

Saker jag vill cykla på


Tänkte börja en ny serie och där visa bilder på saker som jag har eller drömmer om att få cykla på. Ofta saker som innebär en påtaglig förbättring för cykeltrafiken. Även att det många gånger är en spektakulär design och formgivning. Det är vi inte så bortskämda med här i Sverige när det gäller cykelinfrastruktur. Så följ med på en resa i cykelinfrastrukturens underbara värld!

Waaijerbrug Zoetermeer, Nederländerna

En ny cykelbro som stod klar i juni 2014. Bron är byggd i stål och 280 meter lång. Den innebär en genare förbindelse för cykeltrafiken över spår och väg.

 

 

 

 

 

Bron har en minst sagt spektakulär formgivning och även belysning:

 

 

 

 

 

Foton: Bastiaan Luijk, Syb van Breda & Co

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 2

Rolle H

Missa inte http://www.youtube.com/watch?v=sw6V48PMs0A i Sölvesborg
den var säkert så svindyr att dom bara hade råd med betonggrisar i början på bron


Mia

Fin! Ska bli spännande att se vad du kommer visa i fortsättning av serien.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nu blir det väl ändå kvarsittning och hemläxa!


 

Felplacerad cykelparkering gör cykelbanan ännu sämre.

Se på bilderna. Det är breda och ibland flera körfält, det är parkeringsrader för bilar och breda gångbanor och rader av trädplanteringar.

Samtidigt – det är smala cykelbanor och som om de inte var tillräckligt smala så väljer staden att placera ut cykelställ på ett sådant sätt att parkerade cyklar hamnar i den redan smala cykelbanan. Inte så vanligt att vi ser motsvarande underdimensionerade lösningar för biltrafiken, tänk att parkeringsraden för biltrafiken som vi ser på bilderna stack ut och upptog halva körfältet – otänkbart!


Lindhagensgatan. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar i cykelbanan


Årstadal


Årstadal


Årstadal. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar långt in i cykelbanan


Solnabron. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar i cykelbanan. Foto: Sven-Åke Andersson

Inte en gång, inte två gånger utan tre gånger. Samtliga platser är tämligen nybyggda, det har funnits goda förutsättningar att skapa bra och funktionella lösningar. Man har så att säga haft blanka papper att utgå från. Hur kan det då bli så här, att staden om och om igen producerar undermålig cykelinfrastruktur?

Det infinner sig en oro att tjänstemän, konsulter, arkitekter mfl faktiskt inte är läskunniga. För det är med all tydlighet så att de har inte läst stadens egen handbok: Cykelparkering i staden. En handbok som staden har investerat tid och pengar för att ta fram. För att säkerställa grundläggande funktioner på cykelparkeringar och se till att staden får valuta för pengarna man investerar.


Cykelparkering i staden. Stockholms stads handbok för cykelparkeringar

Nu handlar det ju inte om att alla inblandade personer inte är läskunniga utan om en djupt rotad värdegrund. Det är inte lika viktigt och angeläget att skapa funktionell och säker cykelinfrastruktur. Det är viktigare att göra det för biltrafiken, för gångtrafiken, gestaltningen av platsen är viktigare, träden är viktigare. I stort sett allt annat är viktigare än att uppnå grundläggande funktioner på cykelinfrastrukturen.

Kan inte låta bli att tänka på att cykelinfrastrukturen skulle ha varit så mycket bättre i Stockholm om man valt att följa sina egen handböcker i större utsträckning. Handböckerna är på intet sätt perfekta, de innehåller många kompromisser, det kommer ny kunskap och de behöver uppdateras med jämna mellanrum. Men handböckerna sätter en grundläggande standard vad gäller funktion och säkerhet. En standard som är avsevärt bättre än den usla cykelinfrastruktur som gång på gång produceras. Staden hade då hushållit bättre med skattemedel istället för som nu då man ständigt måste korrigera alla fel och brister. Det går ju till och med så långt att staden måste skrota nybyggda cykelbanor!

Ett märkligt faktum är att sällan (aldrig?) ser vi avsteg från handböckerna som går åt andra hållet, dvs. att staden producerar en bättre standard än vad som anges i handböckerna. Undra varför detta inte sker?

Istället blir det så här, se allt elände som staden spottar ut gång på gång:

Så vad händer med ”Cykelutbildningen” av tjänstemän, konsulter, arkitekter mfl som det tidigare Cykelborgarrådet Per Ankersjö lovade var på gång? Alla dessa fall av nyproducerad och usel cykelinfrastruktur borde ju omgående resultera i såväl kvarsittning som hemläxa!

Det nya styret i staden har en stor utmaning framför sig – den att få inblandade förvaltningar att ta ansvar och säkerställa att den cykelinfrastruktur som de producerar uppnår grundläggande funktioner. Är detta något ledningen för dessa förvaltningar är redo för och har en vilja att göra? Jag är mycket tveksam till att de har viljan och förmågan till detta då jag gång på gång ser alla dessa avsteg och fel. Stadens förvaltningar är fortfarande fångade i den frusna ideologin som dominerat Stockholms trafikplanering så många decennier.

Tänk att det ska vara så svårt för yrkesmän/kvinnor att producera grundläggande funktioner. Yrkesmän/kvinnor som får betalt för sin kompetens…

 

 


Antal kommentarer: 9

Daniel

Hur i h-vete orkar du? Imponerad av din kraft och uthållighet, du skulle ha blivit en bra etapploppscyklist! 😉 Om och om igen plockar du fram det ena eländet efter det andra. Skiten finns överallt och i obruten takt fortsätter den att produceras. Vad är det för påse nötter som är inblandade och arbetar med detta? Och hur kan de få fortsätta, ställs alldrig någon till ansvar för allt detta: Aldrig någon som stämmer i bäcken? Fy fan vad sne jag blir på skiten…


Pelle

Håll modet uppe! Passerar varje dag den parkering som är avbildad i handboken om cykelparkeringar. Tycker faktiskt att den parkeringen i verkligheten speglar dina exempel alldeles för väl, det är ofta cyklar i cykelbanan och det rör sig människor på tvärs över banan ganska ofta som ska hämta eller parkera. Det kan till och med vara så att de som byggt de exempel du lyfter fram enbart har tittat på den bilden och sedan gjort likadant.


Krister Isaksson

Daniel, satsade kanske fel här i livet, skulle fokuserat på TDF! 😉 Förstår din reaktion…


Robin

De har ju åtminstone satt dig ordentliga cykelställ, till skillnad från här i Malmö där man fortfarande envisas med varianterna där man inte kan låsa fast ramen.


Krister Isaksson

Pelle, ja man kanske väljer vad man vill läsa och lära sig…


Krister Isaksson

Robin, en klen tröst. Hade de placerat ut framhjulsställ hade det blivit väldigt tydligt att platsen är för smal/liten för cykelparkering…


Anders Norén

Samma sak i Gävle, se Google-vy över en av stadens få cykelbanor: http://goo.gl/maps/K3bDi


Clara Attermo

Jag klagade på Solnabron, fick följande svar:
Hej Clara!
Tack för din synpunkt.
När cykelbanan planerades och ritades gjordes den efter stadens gamla handbok där bredden skulle vara 1,5 meter. Då det här är ett stort projekt har det inte varit möjligt att ändra detta och därför är cykelbanan smalare än den standard som vi numera har i vår cykelplan.
Vi är medvetna om problemet med att vissa parkerar sina cyklar lite slarvigt så att de sticker ut i cykelbanan och vi ser över vad vi kan göra.
Med vänlig hälsning
Elisabet
Elisabet Andersson
Kommunikatör
elisabet.k.andersson@stockholm.se


Krister Isaksson

Clara, det kan stämma när det gäller cykelbanan, samtidigt går det visst att ändra i pågående planering – om man vill och prioriterar det.
När det gäller cykelparkeringen och dess placering så är det ju helt otroligt att staden skyller på cyklisterna, att de parkerar slarvigt. Cykelställen är placerade ca 50 cm från cykelbanan. I Cykelparkeringshandboken anges en längd på cykel vara 1,85 m och att avstånd mellan cykelställ och till kant på körbana/cykelbana ska vara 1,6 m. Så vi kan ju undra vilka som är slarviga, cyklisterna eller de som uppenbarligen inte kan läsa och följa sin egen handbok.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?
Blogg

Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?


Vet du att du inte får gå på en cykelbana om det finns en gångbana i närheten? Om du ska korsa en cykelbana ska du göra det på ett övergångsställe. Finns inte ett övergångsställe ska du korsa cykelbanan tvärs över och helst vid en vägkorsning. Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan ska korsas utan dröjsmål.

När du kör bil och närmar dig en obevakad cykelpassage, skall du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen. Kör du ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning och skall passera en obevakad cykelpassage, skall du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just skall färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Närmar du dig en cykelpassage ska du anpassa ditt körsätt så att du inte tvingas stanna med bilen på passagen.

Cyklister får före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. Cyklister får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelöverfart och cykelpassage
2. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana
3. i ett cykelfält

Det här är väl trafikregler som du har järnkoll på? Nej, jag trodde väl det.

Runt om i landet genomför kommuner med jämna mellanrum så kallade cykelkampanjer. Många av dessa kampanjer handlar om att ”upplysa” och ”uppfostra” cyklister om deras skyldigheter i trafiken och hur de bör bete sig.

Byt ut cyklist mot gående och bilist. Hur ofta ser vi motsvarande ”uppfostringslappar” för dessa grupper?

Det är mycket sällan (aldrig?) jag ser motsvarande kampanjer riktade mot gående, bilister, buss- och lastbilsförare. Exempelvis vad deras skyldigheter är och hur ett lämpligt beteende från deras sida skulle kunna ta sig uttryck för att uppnå en bra interaktion med andra trafikantgrupper. Normen är så att säga given och utgångsläget är att cyklisterna som träder in på trafikarenan är dem som ska anpassa och underordna sig – rätta in sig i ledet.

Vi ser även detta i polisens så kallade trafiksäkerhetsinsatser för säkrare cykling. Ett arbete som har mycket lite stöd av den forskning och kunskap som finns på området och som jag tagit upp i en debattartikel i Expressen. Istället är det vanligt förekommande med fördomar och okunskap från polisers sida när det kommer till cykel, något som Cyklistbloggen på ett förtjänstfullt sätt visat med all tydlighet.

Här kan vi ju då uppfatta körkortet som en form av uppfostran. Men det är ju tydligt när vi ser till de frekventa regelöverträdelserna som vi motorfordonsförare gör att det inte är tillräckligt och säkerställer en god interaktion med andra trafikanter.

När vi nu ser en framväxande cykeltrafik i många städer, när det kommer in något nytt, när normer och den gängse bilden av städernas trafiksystem rubbas är ofta reaktionen att det nya ska anpassa sig, underordna sig normer. Kommunerna närmast tävlar med varandra eller kopierar varandra när det gäller dessa uppfostringskampanjer av cyklister.


Först börjar Malmö… Foto: SR Malmö


…och tar fram ett antal budskap…

…sen följer Karlskrona efter: ”Bli världens bästa cyklist”…

…och sen Vetlanda

…och Stockholm slår sedan på stora trumman och upprepar samma tema ett antal år!

Vi känner igen detta från andra delar av samhället, det här ju inte är helt olikt andra enkelriktade integrationsarbeten. Som sällan är särskilt framgångsrika.

Jag kallar det strukturell diskriminering.

 

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 19

Johan Granlund

För ovanlighets skull är jag inte med dig Krister.
Kommunernas piktogram om cykling är bra. Många cyklister har aldrig tagit och aldrig kommer att ta körkort.
Dessutom är det nyttigt med repetition i den livskunskap som trafikregler är.
Det vore nyttigt med motsvarande kampanjer till motorfordonsförare.
Dels för repetition och dels som ett av flera sätt att lära ut/in nya regler som tillkommit sedan körkortet togs.
Det är underligt att inte vi i Sverige har repetitionsutbildningar för trafikanter. I bl a Kalifornien ger försäkringsbolag rabatt på bilförsäkringen till de som gått frivillig reputbildning.
Våra grundskolor och gymnasier saknar än idag nationella mål för elevernas trafikkompetens. Detta livsfarliga problem motverkas i någon mån av de kampanjer du kritiserar.
Keep up the good work, min vän.


Krister Isaksson

Johan, du verkar ju vara med mig, du efterfrågar ju ”trafikutbildning” till fler trafikanter än cyklister. Jag är kritisk till att det är enbart till cyklister detta riktar sig till, mycket sällan till gående, bilister, lastbilsförare, bussförare osv. Det är strukturell diskriminering.


Johan Lindblom

Tack Krister för ännu ett bra inlägg. Jag tycker det är underbart att vi cykelpendlare har någon som ropar åt oss. Hoppas bara att ditt budskap når ända fram och att förändringar kommer att ske. En sak är säker: Vi kommer att bli många fler cykelpendlare.


Krister Isaksson

Johan, tack! Helt klart kommer vi bli många, många fler som cykelpendlar! 🙂


Trafikistan.se

Bra! Jag är fullständigt med dig. Min egen text ”Alla behöver samspela” som jag la ut för 10 dar sen handlar i princip om samma sak. Jag la precis tilln ett stycke med referens till ditt inlägg. Att peka ut någon annan som syndabock gör oss bara blinda för vår egen del i ansvaret för ett gött samspel.
Min text finns på http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/


Krister Isaksson

Trafikistan, tack! Nej helt rätt, samspelet underlättas inte av att man från väghållare, myndigheter, poliser mfl enkelspårigt pekar ut syndabockar eller att vissa avkrävs mer än andra. På helt lösa grunder…


Lars

Tydligen kan man vinna något när man bryter mot att ”cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret”. Jag undrar vad vinsten är. En trafikbot kanske?


Olof E

Trafikverket mfl har tagit fram en strategi för cykel som de nämnda kommunerna inte verkar ha tagit del av. Där står att det visserligen finns problem i samspelet mellan olika trafikantgrupper men att det inte handlar om okunskap utan om normer. Detta ska förbättras genom:
”utformningen av den fysiska miljön, dels genom regler och trafikövervakning, främst inriktade på felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten”
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7222/2014_030_sakrare_cykling_gemensam_strategi_for_ar_2014_2020.pdf


Krister Isaksson

Olof E, hm som att tillåta cykling mot enkelriktat, att få svänga höger vid rött, att få cykla på körbanan osv osv…


Pessimisten

Här gäller det att hålla en rad bollar i luften samtidigt. (1) Det underliga i att det endast är cyklister som drabbas av pekpinnar & förmaningar, inte bilister, lastbilschaffisar eller fotgängare. (2) Att trafikundervisningen i skolorna, vilken torde vara till nytta för alla kategorier av trafikanter, mest verkar vara en historisk kuriositet. (3) Att en del cyklister borde samspela bättre såväl med regler som medtrafikanter: extra illa när föräldrar närmast uppmanar deras barn att cykla mot såväl regler som medtrafikanter. (4) Att existerande cykelinfrastruktur oftare straffar än förlåter mänskliga misstag (anti-nollvision) och inte sällan är uselt underhållen (höll på att satta frukosten i halsen när jag läste om en britt som varit en hårsmån från att avlida av de skadar han ådragit sig pga av ett olagat hål i gatan, ett hål av det slag man passerar ett dussin av dagligen …).


Krister Isaksson

Pessimisten, exakt! Det handlar om en rad faktorer/företeelser. Jag försöker visa det i en rad av mina olika inlägg, bl a några du finner länkade ovan.


Anders

Om man som bilist kommer körandes på en huvudled och så är det en cyklist som ska cykla på ett övergångställe som är avsedd för fotgängare så ska det fordonet som kör på huvudleden köra före. Både cykeln och bilen är ju fordon vilket inte många cyklister förstår. Däremot om cyklisten kliver av sin cykel så är man ju fotgängare och har företräde mot bilisten.


Olof E

Krister, just nu är väl möjligheten att ändra trafikreglerna rätt små. Cyklistutredningen resulterade i nästan ingenting. Min poäng var snarare att det nu finns ett officiellt program för säkrare cykling som alla tunga instanser är med i (Trafikverket, VTI, Transportstyrelsen, SKL mm) och att i den finns inte den här typen av uppfostringskampanjer med överhuvud taget och trafikövervakning ska inriktas på ”felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten” och då tror jag inte att de regelbrott du räknar upp finns med. Det är kommunerna och polisen som ska rätta in sig i ledet.


Krister Isaksson

Olof E, håller med, samtidigt som jag är skeptisk till kommunernas förmåga/vilja att rätta in sig i ledet…


Ingrid

En liten (eller stor) kampanj om hur man använder blinkers vore trevligt .


LarsQ

”På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.”
Intressant när man har en trajk!


Krister Isaksson

LarsQ, eller som jag, trehjulig lastcykel! Full rulle hela tiden med andra ord.


Fd trikeägare

Finns en viss poäng: alldeles för många cykelbanor – även dubbelriktade – är bara lite bredare än en trike eller lastcykel. Tvärstopp om man skulle ställa cykeln där. (Har haft en trike – av bredare modell, ibland bredare än cykelbanan) Å andra sidan finns det de som ställer sin tvåhjuling på tvären tvärsöver hela härligheten …


Thomas S

Håller helt med om att det är diskriminering.
Hoppas att du länkat din artikel till kommunförbundet så dom får en tankeställare, men jag tvivlar på dom tänker om.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*