Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 9

Joakim von Scheele

Roliga bilder! Samtidigt som man blir glad av att se alla olika typer som valt cykeln, så tänker man att det minsann inte går att dra alla cyklister över en kam, vilket ofta görs.
En konsekvens av det är ju att man måste ta hänsyn till att cyklister är en såpass heterogen och brokig skara när man utformar infrastrukturen. Till exempel bygga cykelbanorna så det är lätt att göra säkra omkörningar – hastigheterna cyklister emellan skiljer sig ofta med flera hundra procent. Cyklar har mycket större behov av det än t.ex. bilar eller något annat trafikslag. Tyvärr verkar insikten om det vara ganska begränsad idag.


Krister Isaksson

Joakim, ja det är verkligen en utmaning att planera och utforma för cykeltrafik. Från 4 till 104-åring. Läskunniga och icke läskunniga, körkort och inte körkort. Olika tekniska färdigheter och olika fysiska förmågor. Men alla är där och ska få vara där. Och som du säger, cykelinfrastrukturen måste dimensioneras och utformas därefter. De som hela tiden väljer att göra avsteg från riktlinjerna vad gäller cykelinfrastruktur är inte alltid (sällan?) medvetna om konsekvenserna dessa avsteg innebär för cykeltrafiken.
Som jämförelse: att bygga motorväg är lätt.


Bitte Håf

Åh, man blir glad av bilderna!


Krister Isaksson

Bitte, jag också! 🙂


Uffe

Kul att du fick med en liggcykel, de är inte vanliga nog.
Och med tanke på JvS’s kommentar om infrastrukturen: tänk den dag då många väljer att använda en liggcykel för att ta sig till och från jobbet. Då kommer de att kunna hålla farter en bit över dagens, kanske fullt i nivå med bilar inom tätorterna. Kommer infrastrukturen att orka med det?
För dem som inte vet vilka fartresurser en liggcykel har finns det en film från Siljan Runt, där cyklisten betar av 16 mil på under tre timmar: https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME


micke

var är lycran?…


Lars Torssell

Vad jag inte gillar är att av 15 cyklister har bara 3 hjälm i tät Stockholmstrafik.
Av någon outgrundlig anledning tycks hjälmanvändandet gå ner. Har jag rätt eller är det bara gubbgnäll?


Krister Isaksson

Micke, den finns på andra bilder! 😉


Krister Isaksson

Lars, kanske inte ska dra slutsatser utifrån några bilder. VTIs senaste mätningar visar att 72,5% använder hjälm i Stockholm. Klart högst i hela landet. http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/stockholmarebastpacykelhjalm.5.426a72d614c33b887a09a.html



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykeln snabbast (igen)


 

I morse var det ett inslag i SVT, en ”tävling” mellan cykel och kollektivtrafik. Mellan Huddinge i södra Storstockholm och Hornstull på Södermalm skulle Mattias Bengtsson Byström cykla och samma sträcka skulle SVT-reportern Emil Hellerud åka kollektivt. En sträcka på ca 11,5 km att cykla. Det hela slutade med att Mattias stod och väntade på Emil vid tunnelbanan i Hornstull, nyduschad och ombytt. Cykelresan tog 25 minuter, resan med kollektivtrafik tog 45 minuter – utklassning!

Cykeln är konkurrenskraftig mot både bil och kollektivtrafik på resor upp till ca 15-20 km. Särskilt i rusningstrafiken. Det kan illustreras genom denna kartbild:

Tänk om det sedan fanns ett riktigt bra regionalt cykelvägnät. Väl anpassat och utformat för cykeltrafik. Hur snabbt och enkelt skulle det då inte vara att cykla! Till liten kostnad för samhället och till stor nytta för samhället.

Här kan du se inslaget i SVT.

Nästa gång hoppas vi att SVT tar med en bil och förare i tävlingen!

 

Andra inslag där cykeln är snabbast:

 


Antal kommentarer: 5

Mattias Bengtsson Byström

Tack för viktig kunskap och bra inlägg i debatten som vanligt Krister!
Nu har inslagets webbartikel närmare 500 delningar och diskuteras i flera forum, bland andra i Cyklistbubblan på Facebook med listor över cykelsträckor versus kollektivtrafiken: https://www.facebook.com/groups/cyklistbubblan/permalink/928003330583423/


Magnus Billberger

Heja, heja!
Jag pendlar 24 km enkel resa och har kommit fram till att cykeln inte bara är konkurrenskraftig utan vida överlägsen alternativen. Det blir missvisande att bara räkna minuter. På cykeln blir hjärnan syresatt man hamnar i ett kreativt tillstånd. Jag utför ofta en dryg halvtimmes högkvalitativt arbete på mina pendelresor. Mervärdena för hälsan behöver knappast nämnas.


Johan

Problemet med reportaget är att cyklisten håller en genomsnittshastighet på 27 km/h. Om vi antar att han måste stanna ibland och manövrera i innerstaden så är den praktiska snitthastigheten över 30 km/h, vilket är att betrakta som extremt högt med tanke på den cykel som används (upprätt ställning).
Dusch är absolut nödvändigt och man måste dessutom vara ganska vältränad. Total tidsåtgång är säkert lägre, men bara om man räknar bort tiden för dusch hemma.
Jag har 19 km till jobbet och jag hade gärna cykelpendlat 1-2 ggr i veckan, men vad cykelentusiaster (varav jag själv är en) gärna bortser från är att vissa personer måste/bör vara snyggt klädda på jobbet. Jag vill inte vika ner min kostym i en ryggsäck. Inte heller vill jag lämna den på kontoret och då återstår därmed endast kollektivtrafiken som alternativ.
MEN, med en elcykel så kan jag ta mig 19 km snabbt utan att duscha och det blir därför med en sådan som jag kommer att förena mig med alla pendlande cykelhjältar (utom när det regnar).


Magnus Billberger

Johan: intressant läsning. Jag kan känna igen mig mycket väl i ditt resonemang. Jag kunde ha sagt ungefär samma sak för 3-4 år sedan. För 3 år sedan blev jag osvettig el-cyklist vilket var ett intressant lyft. Numera står dock el-cykeln för mindre än hälften av resorna bara för att det är så skönt att cykla. Jag har successivt blivit starkare cyklist och jag har hittat former vad gäller klädsel mm.
Jag tror att man generellt kan säga att den som börjar cykelpendla en längre sträcka kommer att gå igenom en flerårig utvecklande process i många avseenden. Idag t ex snittade jag över 32 km/h på hemvägen vilket jag för 3-4 år sedan hade betraktat som löjligt orealistiskt.


Tobias Carlén

Man hänger några kostymer och ett gäng strukna skjortot på jobbet och duschar där. Visst, det finns säkert en del som OMÖJLIGT kan hitta en enda dörr att hänga lite kläder bakom och ABSOLUT INTE kan komma åt en dusch på jobbet, men för ganska många går det faktiskt att lösa. Eller också finns en gym nära jobbet och genom att lösa medlemskap och lite smörande kan du få hänga några kostymer där.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Den nya tiden är här


Så är det. Nu kommer cykel på bred front. Miljarder kommer att regna över cykelåtgärderna. Våra städer kommer inom kort att drälla av människor som cyklar. Våra landsvägar är fulla med människor som är ute och motionerar. Och utmed våra 2+1-vägar finns snart underbar cykelinfrastruktur.

Det är nya tider för svensk transportpolitik. Det är vad klockan ovan visar!

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Tack Roger för fin bild!

 


Antal kommentarer: 1

Johnny björkman

Ett incitament för att bygga fler och bättre cykelvägar
http://www.sydsvenskan.se/lund/cykeln-ar-en-vinstmaskin—bilen-en-forlustaffar/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykeltrafiken får det som blir över


 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat…


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk… Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas… Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 18

Fredrik Jönsson

Är det bara jag som upplever att munkbroleden är överdimensionerad i förhållande till den biltrafik som är på den? Jag är iofs sällan där i rusningstrafiken.


Krister Isaksson

Fredrik, jo så är det. Vad tror du om denna lösning som en quick fix: Södergående cykeltrafik kvar på befintlig sträcka. Norrgående leds ut på Munkbron och Riddarhusgränd genom att man tar ett körfält.


Anders M

Jag hatar den där sträckan! Tyvärr är jag tvungen att stå för två av de snart tiotusen (enligt cykelräknaren vid T Gamla Stan) passagerna varje dygn.
I praktiken är den ännu smalare än den förefaller att vara eftersom man inte har asfalterat hela bredden, utan lämnat en kantsten – alldeles säkert av estetiska skäl. Synd bara att de enda som ser stenen är vi cyklister, som inte vågar gå ut till höger vid möte eftersom vi riskerar att spåra i skarven och ramla, varpå vi skulle kunna göra oss väldigt illa på de vassa metallkanterna i räcket. Ett räcke som också helt i onödan inkräktar på ytan genom att skjuta in en decimeter (något som förvisso inte är ett problem så länge skarven i asfalten ändå hindrar oss från att komma nära det).
Kan två lådcyklar över huvud taget mötas här?
Uppfarten till Munkbroleden vid Gamla Stans tunnelbana är en skymd kurva i ett plötsligt och ganska kraftigt motlut. Ibland känns det som att bara försynen räddar en från en saftig frontalkollision när man kommer ”uppifrån” och någon håller på att frustrationscykla om en långsammare cyklist som man har legat bakom hela sträckan och som nu har fastnat i backen. Två meter efter att nålsögat har passerats ansluter cyklister som kommer från bilvägen. Med ”ansluter” menas att de leds rakt in i mötande cykelfil. Här någonstans finns ett övergångsställe också, men det har jag i ärlighetens namn sällan tid att reflektera över.
När det ösregnar blir det riktigt roligt! Notera räcket mot bilvägen uppe på muren på den näst sista bilden. Vart tar vatten från pölar på gatan vägen när det stänks upp av biltrafiken? Jo, det som inte blir kanaliserat rakt in i ditt ansikte återförs till nästa fordon…
Joggare och fotgängare som inte har begripit eller som inte bryr sig om att de inte har där att göra spär på kaoset ytterligare. Här får man välja vilka man ska bli frustrerad på – det är inte enkelt att som fotgängargäst i vår trafikverklighet lista ut hur det är tänkt att man ska ta sig från T Gamla Stan till Riddarholmen och ibland möter man stackare som förirrade sig ner på cykelvägen under ett tillfälligt trafikuppehåll och som nu med all rätta ser både skamsna och vettskrämda ut.
Om det fanns ett skyddsombud för cyklister så tror jag att vederbörande skulle nödstoppa den här sträckan tills den är åtgärdad på allvar.


Krister Isaksson

Anders M, den är verkligen inte rolig den här sträckan. Jag själv cyklar gärna omvägar för att undvika sträckan i rusningstid…


Arne B

De få gånger jag passerar sträckan cyklar på den breda vägen som heter Munkbron. Den där cykelvägen borde straffcyklas av Stockholms trafikansvariga – i rusningstrafik 😉
Borde det inte gå att få till en metallkonstruktion ut i vattnet eller fäst i kajen som breddar passagen. Vad tror du Krister?


Fredrik Jönsson

Jo, man borde rimligen kunna plocka ett körfält. Gestalta om det hela så att det inte bara blir en förbifart så lär ju fastigheterna intill öka en del i värde


Krister Isaksson

Arne B, tekniskt är det nog fullt möjligt. Misstänker dock att problemet ligger på ett annat plan, nämligen att vattenspegeln minskar. Brukar inte vara populärt….


Niklas K

Jag har bara turiståkt på denna sträcka och tyckte den var väl smal. Att den sedan är en huvudled i Stockholm är ju skrämmande vad dåligt hanterad cykeltrafiken är. Idén med en bro rakt över är mycket spännande tycker jag. Ett sätt att snabba upp cykeltransporter på många ställen i flera städer.


Erik Johansson

Anders M. Jo då det går, men jag brukar stanna med min lådcykel här om saker blir komplicerat.
Munkbroleden är lågtrafikerad, men Riddarhusgränd är trång och ljusreglerad.


John

Nyckelfrasen är dessvärre ”om man vill”. Men finns det liv finns det hopp heter det ju. Problemet är att dylika konstruktioner utgör ett hot mot liv. Både cykellivet och det faktiska.


Simon

Lite off topic, och nu tittar jag nog på de svartvita bilderna med romantiska ögon, men rackarns vad vackert det var på den tiden. Utan centralbron också.


micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
fick som svar.
Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
speciellt formgivet för. . . vad?


micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
fick som svar.
Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
speciellt formgivet för. . . vad?


micke

jag röstar för en bojkott av cykelbanan och att alla som cyklar där istället väljer bilfilen, då kanske det händer något.


Franz

Näää, vad deprimerande. Där det numera är en brusande trafikapparat med en mörkgrön gegga av valaffischer och plastpåsar fanns alltså träd och båtar för inte så länge sen? Nu kommer det ju bli ännu jobbigare att passera där på väg till jobbet.


Krister Isaksson

Franz, kallas utveckling och framsteg! 😉


Rebecca Nordenstam

Hej!
Jag cyklar med fasa denna sträckning två ggr om dagen i rusningstrafik och cykelvägen är verkligen underdimensionerad. Nu var det ett år sedan du skrev det här inlägget. Har du hört något om kommunen planerar att åtgärda cykelvägen på något sätt? / Rebecca


Krister Isaksson

Rebecca, efter att jag skrev detta inlägg har Trafikkontoret fått i uppdrag att utreda en cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Du kan läsa mer här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykel-i-stockholm-ljus-i-tunneln.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Var med och påverka cykling i västerort


 

Cyklar du i västerort i Stockholm? Har du idéer, synpunkter och förslag på förbättringar på cykelvägen som går mellan Hässelby och Rålambshovsparken?


Hässelbystråket mellan Hässelby och Rålambshovsparken

Kom på workshop som Trafikkontoret och Sweco arrangerar den 20 maj och dela med dig av dina idéer och synpunkter. Se mer information plus anmälan här.

 

 

 


Antal kommentarer: 12

Linda

Jag undrar varför det inte finns några säkra övergångar att korsa Bergslagsvägen? Rondeller känns inte bra som cyklist. Minst tre gångtunnlar eller dylikt bör byggas. Sen skulle jag önska att man kunde få ner farten lite, framförallt vid Tranebergsbron. Det känns farligt när man cyklar där nu.


Krister Isaksson

Linda, om du inte har möjlighet att komma på workshopen tar jag med mig dina synpunkter.


Joakim

Kul, anmält mig. Vore toppen om några större insatser hann genomföras innan Hässelbygrenen ska renoveras, misstänker att det kommer bli riktigt trångt då.


Linda

Tack Krister!
Har svårt att komma på workshopen.


Krister Isaksson

Joakim, välkommen!


Göran

Det prioriterade cykelstråket från Hässelby in mot stan har olika skepnader. Ibland bra målad, tydlig avgränsning mellan gångare och cyklister. Mellan Åkeshov och Islandstorget råder däremot lite av Vilda Västern. För bilister är det dock både konsekvent och tydligt. De som säger att allt fokus är på cykling numera har aldrig cyklat …. Många gånger tvivlar jag dessutom på att de som har ansvaret för cykling i Stockholm någonsin cyklat.


Krister Isaksson

Göran, helt klart är det mycket stora variationer på detta stråk. Kanske kan vi se detta arbete som ett litet steg mot en förändring av detta?


Jocke

Ni ”anpassar” väl farten efter gående nu när polisen börjat med laser för att få fast ”cykeldårarna” (Mitti, Söderort 28/4). Så se till att välj ut en valfri gångtrafikant och cykla bredvid denne person hela tiden för att slippa böter!


Cornelis Harders

Mycket bra initiativ: att ta in synpunkter från de som vet, de som förmodligen använder stråket dagligen!


Krister Isaksson

Cornelis, tack! Exakt, det är vår tanke. Vi kan inventera och observera massor av gånger men vi kommer aldrig fånga lika mycket som de som färdas här frekvent. Vi kan heller inte alltid fånga eller förstå hur stråket fungera över hela året eller hela dygnet. Därför är brukarnas perspektiv och erfarenheter så viktiga. Kul att TK gick med på vårt förslag.


Magnus

Kom det fram något resultat av workshoppen?


Krister Isaksson

Magnus, ja massor! 25-30 personer dök upp med stort engagemang och många synpunkter. Vi håller på med en sammanställning av dessa samt vår egen inventering av stråket. Sedan kommer vi arbeta fram små och stora åtgärdsförslag. Räknar med att kunna återkomma under hösten.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Skrotcyklar och långparkerare ska väck


 

Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:

Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.

Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.

Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.

Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.

Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.

Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.


Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN

Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 10

Non

Fint, men är inte sju dagar lite lite? Man är lätt bortrest eller sjuk i en vecka…


Krister Isaksson

Non, tror nog att använder man sin cykel tämligen regelbundet syns det att den inte är ”långtidsuppställd”. Sen står det ju ”minst sju dagar”.


Jocke von Scheele

Det där är lite problematiskt. Å ena sidan vill man ju verkligen ha bort alla gamla vrak som folk strutar i att ta hand om. Å andra sidan finns det de som hamnar i kläm. Jag åker en till ett par gånger i månaden ut till Kungsängen med pendeln och ska sen några kilometer vidare därifrån. Eftersom det är så krångligt att ta med cykeln på pendeln har jag ställt en gammal, ful men välfungerande, cykel vid pendelstationen som jag kan använda då.
Jag vet inte om den framstår som ”cykelvrak”; det beror nog på vem som tycker. Ibland har något däck tappat luften – jag brukar ha med mig en pump ifall det skulle skett.
Den cykeln var väldigt nära att bli bortforslad – det stod en skylt vid cykelparkeringen om att alla cyklar skulle forslas bort tre dagar senare en gång när jag kom förbi. Det var en ren slump att jag råkade vara där ”rätt” dag.
Å andra sidan är det ju många som missbrukar gratisparkeringen för cyklar och tycker det är en jättebra deponi, eller lagerutrymme för deras gamla vrak som de kanske ska fixa till nångång nästa sommar. Svårt det där…


Krister Isaksson

Jocke, tror faktiskt att felprocenten sett över hela staden kommer vara väldigt låg. Ok, inte kul för de enstaka som råkar ut för strulet men att uppfinna det perfekta systemet tror jag inte på.


Simon

Jättebra! Jobbade t.ex. på kafé vid Stureplan förut och den cykelparkeringen är i princip full året om, av samma cyklar. Av kanske 50 platser var det 5 som fanns tillgängliga om dagarna.
Jag har också lite svårt att förstå vad fenomenet med övergivna cyklar beror på. En cykel är ändå ett gediget hantverk som dessutom kostar en slant, jämfört med andra vardagsprylar som folk verkar vara mer försiktiga med. Jag kan tänka mig att vissa kanske vill göra sig av med sin trasiga cykel och tycker det är jättepraktiskt att bara ställa den vid ett cykelställ och känna att problemet är borta. Men hur kan det vara så omfattande?


Krister Isaksson

Simon, om du klickar på det relaterade inlägget ”Hur många skrotcyklar är det?” här ovan så kommer du se att det kanske inte är så många skrotcyklar totalt sett i hela staden. Den omfattande inventeringen som genomfördes visade att av alla parkerade cyklar som inventerats är 4 procent skrotcyklar. Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar. Självklart finns det stora lokala variationer.


ebh

Där jag bor finns ett fint gårdshus för cyklar. Det är riktigt snyggt gjort och passar bra in i miljön.
Det finns 8 bra platser med fastlåsningsmöjlighet. Där står sen 5-6 år tillbaka 16-17 cyklar. Bara 3 st används, bl a min cykel. Resten är fastlåsta i en slags huller om buller situation.
Det kommunala bostadsbolaget kan inte flytta skrotcyklarna; jag har försökt få dem till det varje år sen lång tid tillbaka. Det är ett lagbrott, egenmäktigt förfarande. Ägarna bryr sig inte. 5 av cyklarna är barncyklar. Några av ägarna till dessa är nu vuxna. Ingen använder cyklarna, ingen gör något.
När jag går in på bolagets kontor och diskuterar det här blir jag numera betraktad som någon slag rättshaverist; å nej, inte han igen!!
Mina grannar (troliga ägare) avfärdar mina påpekanden och jag kan och vill inte starta världskrig med dem om detta.
/ebh Stockholm Södermalm


Krister Isaksson

ebh, kanske ska tipsa det kommunala bostadsbolagets jurister att prata med trafikkontorets jurister. Tror nog att det går – om man vill…


niclas

Har det hänt något med detta? Det borde väl rimligtvis göras i hyfsat god tid innan semestertider, men jag har varken sett skyltar eller specialtejp.


sven moberg

Kan man tipsa Stockholm stad om att ett ställ har invaderats av skräpcyklar?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*