Staden växer cykeln får flytta på sig
Söderort i Stockholm, en gång en rak och gen cykelväg.
Inte längre. Staden växer och förtätas, då får cykeln flytta på sig och ta omvägar. Biltrafiken fick det däremot bättre…
Cykelvägen blev 200 meter längre och fick två mycket tvära kurvor – det kallas att vara prioriterat trafikslag. Foto: Hitta.se
Ännu en gång visar staden att det inte går att förena fler bostäder och bättre cykelinfrastruktur. Trots alla fina ord i Översiktsplanen, i Framkomlighetsstrategin och i Cykelplanen om att cykeln ska prioriteras och vara utgångsläge i planeringen och transportsystemet.
Den obotlige alkoholisten raglar vidare
Relaterade inlägg:
- Staden – en obotlig alkoholist
- Cykelvägen som försvann
- Katastrofbygget i Älvsjö
- Hägerstensvägen – nybyggd cykelbana så farlig att den skrotas
- Nybyggd cykelbana skrotas
- Hornsbergs strand – fullt med stolpar i cykelbanan
- Arenaleden – här stängs pendlingsstråket av vid match

Antal kommentarer: 13
Mia
Svängfest deluxe!
Tänk att det ska vara så svårt? Något som uppenbarligen danskar och holländare klarar av fixar inte vi. Trots alla fina ord, trots alla löften, trots miljarder. Gång på gång visar du dessa haverier och misslyckanden. Vad sysslar planarkitekter och trafikplanerarna med? Obstruktion mot politiskt fattade beslut?
Krister Isaksson
Mia, kanske finns inte kompetensen där? Vi ser en omställning av stads- och trafikplaneringen efter årtioenden av bilorientering. Då kanske en del inte vet hur man gör, alt inte tror på och vill göra omställningen.
Jimmy
Det är inget nytt i detta område. Höll på att krocka i våras med en annan cyklist tack vare 90 grader svängar vid ena tunneln där.
Ingrid
Ofta dessutom helt utan skyltar. När man stvingas svänga rak kontrakurs mot den riktning man ska så är det inte självförklarande, och det hjälper inte med karta (cykelvägar???) eller gps heller alla gånger.
Krister Isaksson
Ingrid, exakt! Det är inte helt enkelt att orientera sig här med de olika nivåerna, kontrakurser osv.
Anders J
Varför byggde man inte en ramp så att den gamla sträckningen nästan kunde följas?
Gustaf Nilsson
Jobbar du något för kommuner med cykelplanering? Du borde! Eller har du gjort det tidigare, lyckades du få igenom något bra?
Krister Isaksson
Anders J, man prioriterade annat före som man tyckte var av större vikt är det enkla svaret.
Krister Isaksson
Gustaf, sen 1998!
Uffe
Jag är beredd att satsa alla mina pengar på att cyklisterna kommer att skita i den officiella sträckningen av cykelbanan, och hitta något som faktiskt funkar, vare sig det är lagligt eller inte.
Mårten
Apropå Hägerstensvägs-artikeln som du hänvisar till.
Jag kan bara meddela att nån skrotning av den farliga cykelbanedragningen har vi inte sett röken av. Alkoholisten som lovat nyktra till har svårt att hålla sig från flaskan!
Krister Isaksson
Uffe, ja så blir det många gånger, exempelvis som jag redovisar i detta inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/jag-ar-nat-pa-sparen.htm
Fast just på denna plats är det lite svårare pga höjdskillnaderna. En del kommer säkert ta cykeln i de trappor som byggts.
Krister Isaksson
Mårten, Skål! 😉