Staden växer – cykeln får flytta på sig


 

Söderort i Stockholm, en gång en rak och gen cykelväg.

 Foto: Google Maps

Inte längre. Staden växer och förtätas, då får cykeln flytta på sig och ta omvägar. Biltrafiken fick det däremot bättre…


Cykelvägen blev 200 meter längre och fick två mycket tvära kurvor – det kallas att vara prioriterat trafikslag. Foto: Hitta.se

Ännu en gång visar staden att det inte går att förena fler bostäder och bättre cykelinfrastruktur. Trots alla fina ord i Översiktsplanen, i Framkomlighetsstrategin och i Cykelplanen om att cykeln ska prioriteras och vara utgångsläge i planeringen och transportsystemet.

Den obotlige alkoholisten raglar vidare…

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 13

Mia

Svängfest deluxe!
Tänk att det ska vara så svårt? Något som uppenbarligen danskar och holländare klarar av fixar inte vi. Trots alla fina ord, trots alla löften, trots miljarder. Gång på gång visar du dessa haverier och misslyckanden. Vad sysslar planarkitekter och trafikplanerarna med? Obstruktion mot politiskt fattade beslut?


Krister Isaksson

Mia, kanske finns inte kompetensen där? Vi ser en omställning av stads- och trafikplaneringen efter årtioenden av bilorientering. Då kanske en del inte vet hur man gör, alt inte tror på och vill göra omställningen.


Jimmy

Det är inget nytt i detta område. Höll på att krocka i våras med en annan cyklist tack vare 90 grader svängar vid ena tunneln där.


Ingrid

Ofta dessutom helt utan skyltar. När man stvingas svänga rak kontrakurs mot den riktning man ska så är det inte självförklarande, och det hjälper inte med karta (cykelvägar???) eller gps heller alla gånger.


Krister Isaksson

Ingrid, exakt! Det är inte helt enkelt att orientera sig här med de olika nivåerna, kontrakurser osv.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dubbdäck och cykel – bu eller bä?


 

Forskare på VTI har studerat variationen av isgrepp för olika typer av dubbdäck för cykel, jämfört med odubbade däck. Resultaten visar att dubbade cykeldäck generellt har bättre isgrepp och bättre bromsstabilitet än odubbade däck och att det är stora skillnader mellan olika dubbdäck.

Forskarna har bland annat kommit fram till följande slutsatser av de mätningar som hittills genomförts:

  • Dubbade cykeldäck har generellt bättre isgrepp än odubbade.
  • Dubbdäcken har avsevärt bättre bromsstabilitet än de odubbade, vilket inverkar positivt på den allmänna stabiliteten hos cykeln vid bromsning på is.
  • Det kan vara stora skillnader i isgrepp mellan olika dubbdäck, men alla testade däck presterar bättre än odubbade cykeldäck.
  • För bromsning med låst hjul uppmättes upp till 2,5 gånger högre friktion med dubbdäck jämfört med det odubbade referensdäcket. Bromssträckan blir då knappt hälften så lång och det går att applicera 2,5 gånger så stor kraft på bromsen utan att få sladd.
  • Fler dubbar behöver inte innebära ett bättre isgrepp. Även gummiblandning och dubbutformning tycks ha en stor inverkan på isgreppet.

Utifrån resultaten är det värt att rekommendera att använda dubbdäck vid cykling på vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet finns goda möjligheter till säkerhetsvinster vid vintercykling.

Du kan läsa mer om studien här.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 5

Magnus Billberger

Jag kör dubbat sedan mer än tio år och kan konstatera att VTI hyggligt begkräftar min uppfattning. Viktigt att beakta är att labbmiljön gärna ägnar sig åt kontinuerliga parametrar ( t ex friktion) i sina studier. Verkligheten är dock mer stegvis och innehåller dessutom ett visst moment av återkoppling genomsur cyklisten reagerar det visuella och på upplevd halka. Detta anser jag vara viktiga komponenter som i vart fall för min del medför en större säkerhetsökning med dubbdäck än den i labbet påvisbara. Det handlar mycket om att dubbdäcken är mer förutsägbara när det är halt. Den senaste vintern blev det närmare 200 mil på vinterväglag.


Krister Isaksson

Magnus, visst är det så att labbmiljö aldrig kan fånga den mer komplexa verkligheten. Men måste börja någonstans. VTI har nu tagit ett första steg och nu fått mer medel för att fortsätta studier kring cykel, däck och dubbdäck.


Patrik Karlsson

Jag undras lite över däckstrycket. 4,5 bar är inget jag kör med mina fulldubbade Soumi 240, speciellt inte om det är riktigt halt. Snarare runt 2 bar.
Patrik


Simon Gombrii

Körde dubbdäck förra vintern och på halt väglag kändes det fantastiskt. Som Magnus skriver kändes cykeln mer förutsägbar. Inga problem med halka alltså. Däremot gjorde tjock snömodd och frysta cykelhjulspår att man höll på att ramla omkull var och varannan minut. Men det är en annan historia.


Mats

Hej Krister.
Har vintercyklat med MTB både genom staden och ute i terräng och väg.
Nokias fulldubbade är helt fantastiska och kan med total kontroll cykla på ren svallis över lutande underlag (sidledes)!
Saltsandning är helt förkastligt då friktion och kontroll blir SÄMRE än på ren is eller snö. I sammanhanget är då ren plogning UTAN salt eller saltsandning att föredra. Sand UTAN salt går bra, men det förekommer inte i Salt/Fjollträsk…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Farliga hinder utlagda – polisen agerar


 

”Enligt Stockholmspolisen var det bara tur att ingen allvarlig olycka inträffade.”

Så stod det i SvD och det handlar inte om detta:

 
Foto: Anders


Foto: Mikael Ström


Foto: Olof E


Foto: David Sandgrind


Foto: David Sandgrind





Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Mattias Bengtsson Byström


Foto: Jonas


Foto: Mikael Ström

Nu handlar det inte om farliga hinder på cykelvägar. Det handlar om bilvägen:

 

Sverigers Radios trafikredaktion varnar självklart för dessa faror. När det gäller biltrafik…:

Så det som är farligt och kan leda till allvarliga olyckor för biltrafiken är mer eller mindre en standardlösning på cykelvägarna. Där är det inte några ungdomar som begår lite bus och lägger ut några stenar. Där är det vuxna yrkesmän som får betalt för sin kompetens och som lägger ut sten och betong på cykelvägen.

I dessa fall behöver polisen inte använda sig av spårhundar för att få tag på förövarna. Bara att vända sig till aktuell kommun så sitter skurkarna där och trycker. Fast känner jag polisens rätt så ser de inte detta som framkallande av fara för annan. Trots att olycksdata och forskning från bl.a. VTI säger något helt annat…

Så här enkelt skulle vi kunna stoppa blister på cykelvägarna. Vilket skulle vara säkrare och framkomligare för cyklister. Men det gör vi inte.

Det är skillnad på trafikant och trafikant i nollvisionens Sverige.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 13

Eva

Bra, mycket bra! Min faster cyklade på en sådan där sten, det var mörkt och den var nyligen utlagd. Hon bröt lårbenet och är fortfarande inte återställd två år efter olyckan. Hon har även slutat cykla…


Krister Isaksson

Eva, tack! Tråkigt att höra om din faster, hoppas det går åt rätt håll och att hon hittar tillbaka till cykeln. Tyvärr är detta inte något enskilt fall utan det sker om och om igen så länge det fortsätter att se ut så här på landets cykelvägar. Inkompetensen och nonchalansen är påtaglig.


Johan

I de flesta fall är dessa stenar utplacerade för att förhindra biltrafik.


Peter

Bilisterna får väl ta det lite lugnt bara om det ligger stenar som hinder i vägbanan. Det är ju ingen tävling…
(OBS ironi)


Krister Isaksson

Johan, visst är det så. Finns dock bättre och säkrare bilhinder att använda sig av på cykelvägarna:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykeljouren goes airborne!


 

Den här årstiden innebär ofta mer eller mindre överväxta cykelvägar på många platser. Grönskan exploderar och våra kära väghållare är väl inte direkt experter på att sköta om cykelvägarna så att de är säkra och trygga att färdas på.

Men!

På min cykeltur i söderort i Stockholm stötte jag på detta:

På ett fält var det fullt av människor och där fanns också tio stycken sågklingor på en lång axel. Denna axel monterades sedan på en helikopter:

Och sen bar det av rakt upp i luften och fullt röj bland växtligheten utmed cykelvägen!

Växtligheten längs söderorts cykelvägar kommer röjas på mindre än ett dygn nu när Stockholms cykeljour goes airborne!

Passade på att fråga vilka åtgärder som skulle vidtas på marken så att gående och cyklister inte skulle råka illa ut när denna maskin kommer farande. Det hade man inte tänkt på var deras svar!

Snacka om röjfest!

 

Relaterade inlägg:

 

Ps Ni gick väl inte på detta? Ds

 

Antal kommentarer: 1

Anders J

Var det inte nåt sånt här i en James Bond-film?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stoppa motormännen – det går åt rätt håll!


 

Vi som cyklar är vana vid att mer eller mindre vansinniga bilhinder dyker upp lite hur som helst i cykelvägnätet.


Två stora stenbumlingar på gång- och cykelvägen, inte ovanligt att sådana används som bilhinder på gc-vägar. Syns bra i dimman, i mörker, i motljus eller? Foto: Mattias Bengtsson Byström

Jag har skrivit mängder av inlägg om detta och publicerat ett stort antal bilder på bloggen, twitter och facebook på dessa vansinniga hinder. Hindren orsakar olyckor och innebär många gånger stora framkomlighetsproblem för cyklister (och för permobiler, rullstolar, barnvagnar mm).

Men nu kanske vi kan ana en förändring?

Så här såg det ut på en gång- och cykelväg i Sollentuna:

Nu ser det ut så här på platsen:

Et stort steg i rätt riktning!

Bra jobbat av Sollentuna kommun och företaget ATA. Tre stycken ATA Citypost-pollare i plast som är eftergivliga, har en tydlig färg och högreflekterande reflexer. Pollarna är enkla att montera samt att demontera vid drift och underhåll av gc-vägen.

Pollarna innebär en markant skillnad i synbarhet samt att det nu är lättare för cyklister att passera och mötas vid hindren. Särskilt med lastcykel eller cykelkärra.

Nu vill jag se mer av detta runt om i landet. Och vem vet, det kanske finns ännu bättre bilhinder!?

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 6

Mia

Tänk att det var så enkelt, och att det tog sån tid…


Krister Isaksson

Mia, ja det är ju enkelt, om man vill och engagerar sig. Får hoppas att fler följer Sollentunas goda exempel och ser till att alla dessa eländiga och farliga bilhinder försvinner från landets gc-vägar.


Joakim Fors

Ska man ha någon synpunkt så är det att de yttre pollarna borde monteras utanför GC-banan så man får så mycket utrymme att cykla på som möjligt. Annars väldigt mycket bättre än tidigare. Sen är det olyckligt att det alls ska behövas bilhinder på cykelinfrastruktur.


Gustav Svärd

Jag är ingen expert, men Joakims förslag låter vettigt. Tänk att ha de yttre pollarna nån centimeter utanför pollarna, ståendes i egna fundament. Borde även göra det lite svårare att köra runt dessa för de bilar som ändå kommer.
Fast då kanske det blir för svårt att klippa gräset?


Krister Isaksson

Gustav o Joakim, håller helt med. Problemet är att ofta krävs en hårdgjord yta (asfalt etc) för att kunna fästa fundamenten till pollarna. Det kan ju lösas genom en liten lokal breddning av GC-vägen på platsen. Så går det att få fast fundamenten OCH en bredare passage!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Förbifarten behövs inte – jag har lösningen


 

Jag har gått och klurat ett tag, räknat och skissat lite. Har då kommit fram till att förbifarten inte behövs. Istället ska vi använda oss av en djupt rotad tradition som används i cykelplanering och för cykeltrafik.

Vi målar helt enkelt upp fler körfält på Essingeleden!

Men det går ju inte kommer en del kritiker då att säga. Trams säger jag, det går ju för cykel, görs hela tiden och i stor omfattning. Fungerar utmärkt. Då kan det ju inte vara något problem att göra det för biltrafiken. Har räknat ut att vi får in dubbelt så många körfält på Essingeleden, och vips så fördubblar vi kapaciteten där. Billigt är det också, kommer inte kosta många kronor att fräsa bort linjer och måla lite nya. Sen är det bara för trafikanterna att rätta sig i ledet och ta det lite lugnt. Det är ju ingen tävling att ta sig till och från jobbet eller att distribuera varor.

Här är lite inspirationsbilder hämtade från cykelns värld, bara att kopiera till Essingeleden!


Foto: Susanna Dörlich





Foto: Fredrik Jönsson

Sen så målade jag om Essingeleden och då blir det så här, se så enkelt det var! Borde göras genast tycker jag.

Så har jag sparat sisådär 32 miljarder åt staten som vi kan göra något roligt för!

Jösses, se vad en cykelplanerare kan – planera för bil, tänk cykel! Hade Nobel inrättat ett trafikpris hade det varit mitt nu!

Kör lugnt därute allihop!

 

 

 

Antal kommentarer: 17

Ants Neo

Genialt!! Bilfria Dagar Stockholm facebook.com/bilfriadagarstockholm, kan inte annat än hålla med.


felix reychman

Jag pitchar in en hundralapp till ditt pris. Genast, eller, varför inte ta några miljoner av de 32 miljarder du precis sparade?
Heja!!!!


Krister Isaksson

Ants, tackar!


Krister Isaksson

Felix, bra idé, jag nöjer med 1 miljard så kan ni andra få resten!


Dmitri F

🙂
Är allt jag har att säga.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in