Här tog det stopp. Jag kommer varken av eller på cykelbanan.
Det står bilar parkerade längs gatan vilket gör att det inte finns någon öppning för att säkert och funktionellt komma förbi med cykel, särskilt inte med lastcykel eller cykelkärra som jag och barnen ofta färdas med på denna plats.


Och står det inte bilar parkerade (vilket det alltid gör utom på städdagen) så är det en tolv centimeters kantsten som ska forceras.
Så vad gör jag då? Jag cyklar vidare på gångbanan tills det kommer en öppning som jag kan använda mig av. Så det bär av åt höger eller vänster:

En öppning åt höger…

…eller en öppning åt vänster?
Och här kommer till slut en öppning lite längre bort på gångbanan, cirka hundra meter bort:
Här finns en sänkning och fasning av kantstenen och aldrig parkerade bilar. Det är en nybyggd in- och utfart till ett nytt hus och garage. Då anser staden att det är viktigt med en funktionell lösning, man måste ju komma in och ut ur garaget för inte kan man köra bil över en tolv centimeters kantsten och genom parkerade bilar? Vid cykelbanans början och slut är det uppenbarligen inte lika viktigt med en funktionell och framkomlig lösning.
Hur blev det så här? Det hela började för flera år sedan som ni kan läsa om i inlägget Blir det världsklass eller världskass?
Längs gatan skulle det byggas hus. Det började med ett omfattande arbete med att bygga ut fjärrvärme, stora delar av gatan och anslutningen till cykelbanan grävdes upp. När sedan arbetet skulle återställas upptäckte jag att man satt tillbaka kantstenen med tolv centimeters höjd. Jag skrev då till projektledaren på stadens Exploateringskontor:
Hej!
Nu börjar ju Pepparvägen bli klar och jag ser då att vid upp/nerfarten från gång- och cykelbanan som leder upp till Rottnerosbacken är det en 12 cm kantsten. Detta gör att det blir mycket besvärligt att cykla upp/ner från cykelbanan/Pepparvägen. Det är ju inte allt för länge sedan som staden/Trafikkontoret anordnade en tävling: Bort med kanten, där cyklister uppmanades att komma in med platser där kantstenarar i anslutning till cykelbanor behövs sänkas/tas bort.
Det vore bra om det även gjordes på denna plats.
Med vänlig hälsning
Svaret från projektledaren på Exploateringskontoret blev detta:
Peab skall bygga 3 hus så det är ingen större vits att sänka just den kantstenen
Mvh
XXXX
Jaha, det ska alltså inte fungera varken under byggtiden eller efter att bygget är klart?
Jag kontaktade då projektledaren via telefon men hon vidhöll sin uppfattning -så här ska det vara. Det spelade ingen roll vad jag sa, vilka handböcker eller styrdokument jag hänvisade till.
Pust och stön, detta skulle alltså bli min vardag under ett antal år. Två gånger om dagen skulle jag behöva forcera parkerade bilar och denna kant med lastcykeln eller cykelkärran med barnen i.
När sedan Peab etablerat sig på platsen för att bygga hus kontaktade jag platschefen. Han förstod genast problemen och fixade snabbt till ramper i asfalt för att enkelt ta sig upp och ner för kantstenen och cykelbanan. Och inte bara det, ett tillfälligt övergångsställe anlades så att bilar inte skulle parkera för öppningen och hindra cyklister och gående.


Snabbt, enkelt och funktionellt stort tack Peab för att ni gjorde min och andras vardag lite enklare under dessa år!
Men jag var fortfarande orolig för att ramper och övergångsstället skulle försvinna när Peab blev klara med husbygget. Jag kontaktade Trafikkontoret i förhoppningen att de skulle förstå problematiken lite bättre än vad Exploateringskontoret gjort. Jag skrev:
Hej!
Under ett antal år har Peab byggt bostäder på Pepparvägen i Hökarängen. Peab har tagit stor hänsyn till cykeltrafiken i arbetsplatsområdet och sett till att den cykelväg som finns där alltid varit farbar. Bland annat har man lagt ut en asfaltslimpa mot kantstenen så det varit möjligt att komma av/på cykelvägen. Vidare har man lagt ut ett tillfälligt övergångsställe samt stannaförbud så att en öppning till cykelvägen finns istället för en rad av parkerade bilar som hindrar att man kommer av/på cykelvägen.
Nu är arbetet på väg att avslutas och Peab ska nu återställa. Detta kommer att innebära att det blir en 12 cm hög kantsten i början/slutet av cykelvägen. Vidare kommer det bli parkering tillåten på gatan. Detta kommer få till följd att det blir mycket svårt, ibland tom omöjligt att komma av/på cykelvägen.
Kanske går något att göra åt situationen?
Kanske en förhöjd/hastighetssäkrad gång-/cykelpassage så man enkelt och säkert kommer av/på cykelvägen?
Bifogar kartbild samt bild från platsen.
Med vänlig hälsning
Så här blev svaret från Trafikkontoret:
12 cm hög kantsten är standard. Sänkning av kantsten sker vid ordinarie övergångsställe och kan ske vid till exempel vissa in och utfarter om det bor rörelsehindrade vid aktuell fastighet.
Mvh
XXXX
Smack, där fick jag en rejäl örfil! Rättning i ledet och tyst på dig. Det finns en standard och den är till för att följas, punkt slut.
Det är ju tydligt att personen som svarade inte har någon som helst aning om vem jag är, min bakgrund och kunskap på området. Jag skrev då tillbaka till Trafikkontoret och handläggaren:
Hej!
Standard säger du. Det stämmer ju inte med hur det ser ut i verkligheten så ta gärna en titt på de bilder jag bifogar. Att det står så i Teknisk Handbok må var hänt men tittar du i Trafikkontorets handbok för cykelinfrastruktur ”Cykeln i staden” står där att Ks ska nollas alt tas bort i början/slutet av cykelvägar/-banor. Och det är just så det ser ut på många platser runt om i staden. Men som sagt inte på den plats jag mailade om tidigare.
Svara mig gärna hur är det tänkt att jag ska komma på/av denna cykelväg med en 12 cm kantsten?
Hälsn
Något svar på mitt mejl har jag ännu inte fått
Och så här ser den standard ut som Trafikkontoret hänvisar till ut i verkligheten:






Hela staden är full av platser där kanstenen tagits bort alternativt sänkts för att göra det säkrare och enklare att cykla. Standard med tolv centimeter – tror inte det!
Först tänkte jag här skriva något svavelosande över dessa handläggares agerande men nöjer mig ännu en gång med att konstatera att behovet av interutbildning och kompetenshöjning i allra högsta grad kvarstår.
Så nu har den här något ovanliga och absurda situationen uppstått: under byggperioden var förhållandena avsevärt bättre än de är nu när bygget är avslutat och förhållanden är permanenta så som staden tycker de ska vara. Vilket är en otillgänglig cykelbana. Detta i staden som arbetar för att bli en cykelstad, som säger sig prioritera cykeln högst. Som även arbetar för att fler ska gå och cykla till skolan vilket många försöker göra på denna sträcka. Och där staden tidigt i processen fick kunskap om att något var på väg att gå snett. Upprepade mejl och telefonsamtal till ansvariga och berörda spelade dock ingen som helst roll det gick inte att ändra, det var förutbestämt hur det skulle bli.
Så därför cyklar jag på denna gångbana. Och jag kommer inte kliva av och leda min cykel fram till de punkter där jag kan komma ut i gatan. Men jag kommer att fortsätta arbeta för att få till vettiga och funktionella cykellösningar i denna stad. Och det är uppenbarligen en lång och mödosam resa där man ständigt möter idioti i olika former.
Jag drömmer om att en gång få ett annat svar, ett svar i linje med:
Hej Krister!
Tack för dina synpunkter. Det ser inte bra ut det du beskriver och visar på bilderna. Självklart måste man kunna använda cykelbanan, det är ju det som de är till för. Detta måste vi titta på och försöka få en bättre lösning på. Har du möjlighet att ses på platsen för att se vad som kan göras?
Mvh
XXXX
Trafikkontoret
När kommer jag få det svaret?
Relaterade inlägg:
Antal kommentarer: 10
Örjan klaesson
Tala om detta för gatukontoret i Göteborg . De har inte hört talas om sopsaltning.
Pär N.
Jodå, det sopsaltas i Göteborg, sedan förra vintern.
http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk%3agbg.page.2758ec1d-8114-4f69-9152-26a4bce76cb1#htoc-0
Men det var samma visa där i flera år. Man hävdade envist att sopsaltning absolut inte fungerar i Göteborg…
Jens
NIH – Not Invented Here – är ett utmärkt sätt att hålla sig uppdaterad med utvecklingen 🙂
Hanna O.
Göteborgare och vintercyklare här. Visst sopsaltas det, men bara här och där. Har inte cyklat så mycket inne i stan i år, men upplever att cykelbanorna runt stan inte är sopsaltade särskilt ofta. Promenerade på Vasagatan (centralt och pendelstråk) idag, och den var grusad.
Skickar länk till denna artikel till gatukontoret.
Johan
Tack Krister för ditt engagemang. Jag cyklar från Solna in till Norra Bantorget varje dag och Solna har verkligen ryckt upp sig med sopsaltningen. Solnavägen är perfekt ända fram till Solnabron där Stockholm tar över. Torsgatan som börjar på andra sidan bron är inte sopsaltad vilket gör att man vissa sträckor måste åka ute bland bilarna, känns inget bra. Tycker att det är synd att kommunerna inte har bättre kommunikation mellan sig. Den bästa bonuseffekten med sopsaltningen är, och jag blir så glad när jag ser detta, att se alla dessa föräldrar med barnvagnar, gångtrafikanter med rullatorer och permobiler kunna röra sig hindersfritt på gångvägarna. En liten åtgärd men vilken payback man får i form av minskade olyckor, personer som vågar sig ut från lägenheterna och inte minst att det inte finns något rullgrus på vägarna när man tar ut racercykeln.
Krister Isaksson
Johan, tack själv! Visst är det härligt att se att det inte enbart är cyklister som får nytta och förbättringar av sopsaltning. Stärker ju argumenten än mer att använda sig av metoden i större omfattning.
Håkan
Jag tycker att det har fungerat jättebra med cykelbanorna i år. Cyklar från Sollentuna, och har gjort det i 10 år, året runt. Men shiit, hojen har aldrig varit så rositig som när jag vårfixade den i år!! Frugans oxå. Det har rostat på ställen, jag aldrig behövt putsa förut. Typ pedalerna. Och kedjan var rent hemsk (fast den bytter jag ändå med jämna mellanrum).
Har funderat varför, tills jag läste detta. Måste ju ha samband med att det saltas mer? Men det är ju små saker i sammanhanget.
Rolle H
varför ville chefen följa utvecklingen i stället för leda den?
Det kunde varit så här!
Chefens systers brorsa kusin ägde ett åkeri med tillhörande grustag och krossverk. ett antal grusbilar några fina dyra grusupptagnings maskiner och hade ett bra avtal med kommun/staden ifråga. varje år när det sista gruset var upp sopat vid pass 1 juli så åkte alltid företagsledningen och någon tjänsteman som hade varit företaget behjälplig på en 14 dagars resa till kanske Aruba eller något liknade land där man passade på att studera sand och grus och kunde på så sätt dra av hela resan som representation och utbildning.
En liten story om att följa pengarna och nepotismen som det ser ut i många kommuner och organisationer i Sverige.
Pelle
Sopsaltningen är bra. Cyklar dagligen till jobbet och mellan Mörby Centrum och Roslagstull är det välskött hela vintern. Från Roslagstull in till city är det dock stenkross som gäller. Tyvärr. Håller med Håkan, att det lever rövare med cykeln. Har blivit flyhänt på att plocka i sär, rengöra och fetta in kullager med jämna mellanrum för att hålla rullet igång. Men på det stora hela överväger fördelarna.
Ilkka Saarinen
Vilken jävla propagandasida för de (ekonomiska)krafter som saknar, eller vägrar acceptera kunskapen om saltfria gång- och cykelvägar. Finns det verkligen inte någon här med erfarenhet av vintercykling när det är snö, halka, is och alla dessa kombinationen? Salt behövs INTE, om man har vilja, avstå från den enklaste, billigaste sk. lösningen på bekostnad av miljön och framkomligheten. Ta en resa tex till Åbo.