Social distans(ering) i stället för Cabin Fever

Social distans(ering) i stället för Cabin Fever


Tanken var ju att under nästa veckoslut bege sig till Jönköpingstrakten för några episka dagars lidande och njutning på cykeln. Sedan kom Covid-19 och mycket om inte allt ställdes på ända. Tänker att jag gör något eget med start nu på söndag eftermiddag. Östergötland, ett av Sveriges 25 landskap med en yta på nära 10.000 kvm och cirka 500.000 invånare.

Som kartintresserad yngling tyckte jag mig alltid kunna se ett huvud i profil i landskapets gränser. Ser du det? Ögat vid Motala, Ombergtrakten är näsan och munnen sjön Sommen. Får se om jag kan rita av det i Strava? Följ mig på Instagram under turen.


Virtuell Cykelmässa 2020


Det var ju den här helgen som cykelintresserade skulle samlas på Stockholmsmässan för tre dagar med cykling och cyklar i alla former. Nu blev det inte så som bekant. Tänkte att jag trots allt skulle dela med mig av mitt lilla bidrag till mässan, och börjar givetvis med mina gäster:

Cykelradion med Anders Adamsson och Tomas Jennebo behöver inte någon närmare presentation. Lyssna på deras senaste avsnitt, som inte blev riktigt som det var tänkt:

La Lepre Stanca som bland annat, om allt vill sig väl, arrangerar Cabin Fever valborgsmässohelgen:

XL Biking 

Cyklister kommer i alla former, åldrar och storlekar. Ebbe gör ett viktigt arbete med att belysa att även personer av den större storleken kan och vill cykla, och att de ska bemötas som cyklist, och inget annat, av medcyklister, handlare och branschen. Obrigado Ebbe! 

Själv skulle jag medverka i workshopen och ge enkla handfasta tips för den som vill prova bikepacking

Och på stora scenen där jag skulle berätta om min cykeltur till Spanien förra sommaren 


Cabin Fever förberedelser


Bara två månader kvar till Cabin Fever! Sh*t! Dags att steppa upp träningen! Med 600 km under Valborgsmässohelgen i Jönköpingstraktens utmanande terräng så gäller det att vara väl förberedd. Förberedd vad det gäller träning och material. Vad det gäller det senare känner jag mig hemma. De senaste sex årens bikepackingturer, korta och längre, har gett mig den erfarenhet jag behöver. Då är det träningen då…

Senast jag ”tränade” var vintern 2013/14. Jag hade bestämt mig att fyra år efter min olycka göra comeback som multisportare i Åre och Haglöfs Åre Extreme Challenge:

Sedan dess har jag inte tränat. Jag har cyklat en hel del. Men inte tränat med någon direkt tanke. Förrän nu då. Fram till Cykelmässan den 20 – 22 mars är min plan fem Zwift-pass i veckan (Gravel Grinder-programmet), så mycket vardagscykling som möjligt och ett till två längre pass i veckan, gärna i samband med övernattning. Förhoppningsvis ger det mig en god grund att stå på när Valborggsmässohelgen är här…

Vad är Cabin Fever? 👇

http://www.laleprestanca.se/event/cabin-fever/


Inbjudan: VELONAVIA GRAVEL SERIES #1 – L’Enfer du Nord


velonavia.se

Så är det då dags i den första delen av Velonavia Gravel Series. Tre, i huvudsak grusvägsrundor. En tidigt på säsongen, en mitt i sommaren och som avslutning.

Den första är L’Enfer du Nord. Med en ohöljd hyllning till Paris-Roubaix, det verkliga ”helvetete i norr” så cyklar vi, när vi tagit oss ur staden, nästan uteslutande grusväg. Grusväg som med en blinkning till Paris-Roubaix, innehåller 10 ”secteurs”, avsnitt med i detta fall stigsnuttar i avsaknad av kullersten.

  • När: lördagen den 22:e februari kl. 10:00
  • Var: BrewDog Bar, Nya Torget, Norrköping
  • Distans: ca 75 km.
  • Exakt rutt presenteras senast den 20:e februari.
  • Anmälan: BrewDog Chaingang  eller BDCG-NKPG på Strava, eller Fenix på Facebook eller ett mail till info[at]velonavia.se
  • Afterbike på BrewDog Norrköping med 50% på maten för alla cyklister

Roadbook:

SharedScreenshot3rasf

Vi cyklar gemensamt från BrewDog till grusvägen mot Björnsnäs. Sedan egen fart. Grusvägen förbi Björnsnäs gård och över järnvägen. Den branta backen (9% 0.8 km) upp mot E4an. Under vägen genom vägtrumman(#1)ej vägtunneln! Efter åtelplatsen, strax stig(#2) in till höger. Ut på grusvägen mot Eriksberg. Cyklar förbi Rödmossen till Svarte Grind. Hjälmarövägen norrut. Vid Stora Älgsjön höger in på stig(#3). Cyklar Karusellbackevägen (ej över gårdsplanen). Kommer ner vid Ämten. Håller vänster in på stigen(#4). Ut vid Svängbågen. Följer Åfallevägen mot St Brevik. Fortsätter mot Simonstorp. In mot Tjalvestugans parkering, stigen (#5) och höger tillbaka till Simonstorpsvägen. Vänster mot Simonstorp. Cykelbanan under 55/56an. Lämnar Simonstorp, tar avstickare höger(#6). Tillbaka på Rodgavägen. Höger mot Myckelmossa. Håller höger vid Myckelmossa. Höger. Ut på grusvägen mellan Rodga-Rejmyre vid Fagerhult. Vänster där och åter mot staden. Höger vid Muggebovägen mot sjön Holpen. Höger mot Kyrkfallet. Uppför backen och stigen mot Stocksjön(#7). Utmed Stocksjön. Vid Dammhult in vänster och utmed bäcken (#8)(stigen används vid Kolmårdsbiken). Ut på Sörsjövägen. Höger mot Ågelsjön, håll vänster in på stigen vid Nybygget(#9). Utmed Ågelsjön, efter banta backen i allén, håll höger och in vänster efter ladan och stigen utmed ån till Yxbacken(#10). Höger och längs den grusade cykelvägen mot Åby/Jursla. Framme vid rv55/56 tar ”rutten” slut. Sedan gemensamt på cykelbana tillbaka till BrewDog.

Uppdaterad .gpx fil på BrewDog Chaingang  eller BDCG-NKPG på Strava den 20e februari


Velonavia avslöjar: Zwift och Trafikverket i samarbete under 2020


Som första svenska media kan Velonavia och Bicycling.se idag avslöja att det virtuella träningsredskapet och communityn Zwift och Trafikverket under 2020 inleder ett samarbete för att höja cykelupplevelsen för i första hand de skandinaviska användarna av Zwift. Om lanseringen faller väl ut så planerar Zwift att använda den nyframtagna algoritmen även för den globala marknaden.

Vi låter senior human-interface supervisor L Post på Zwift berätta mer:

”- Vi på Zwift är dedikerade att göra cykelupplevelsen på Zwift så naturtrogen som det är möjligt. Våra cykelintresserade tekniker arbetar ständigt för att göra backar, sprinter och allt det som den kräsna cyklisten förväntar sig, så verklighetsnära som möjligt. Men vi ser att det finns utrymme för förbättring och det är därför vi är stolta att presentera vårt samarbete med den svenska myndigheten Trafikverket. Det var ju trots allt Sverige som gett oss Nollvisionen.”

Vad vi som Zwift-användare kommer att få se nu under vårvintern är detta;

Med start på New York-kartan så har en slumpmässig lyktstolpe placerats mitt i cykelvägen. L Post berättar vidare för Velonavia och Bicycling.se att vi kommer se fler lyktstolpar, men även betongsuggor, placeras ut den närmaste tiden, både i New York och i de övriga världarna.

”-Vi ser egentligen inget stopp på möjligheten med den nya algoritmen från Trafikverket.” berättar han. I en snar framtid så planeras även hundägare med långa koppel, parkerade budbilar, 2+1 vägar och enstaka rattfyllerister att göra sin debut i Zwifts virtuella cykelvärld.


Vägen till Spanien är klar!


Rutten är spikad! Så spikad den nu kan bli? Givetvis kommer det finnas skäl att se över den längs turen, men nu är jag i alla fall nöjd med den. 3622 km landade den på! Det blev lite mer än de dryga 300 milen jag jag tidigare nämnt. Anledningen till det är att jag vill få med några speciella platser;

1 Mur de Huy. Legendarisk backe känd från vårklassikern Vallonska pilen.

2 Abbey Notre Dame de Leffe. Ölälskare vet vad Leffe är…

3 Spanska Lappland. Namnet kommer från den låga befolkningstätheten, ovanlig för Spanien. Ett bergsområde i centralt i de nordöstra delarna av landet.

Även om jag tidigare lovordat min Garmin etrex10, så var det något av en utmaning att städa .gpx-filen så mycket att jag kunde få ner den i enheten. Till min hjälp hade jag GPS Track Editor, det är ett gratis program som jag tycker funkar fint. Jag kunde rensa bort mängder av de 75000 waypoints, och den ursprunligt 9MB stora filen blev enbart 4MB stor.

Nu är det dryga veckan till jag sticker. Hoppas att det infinner sig lite vårvärme tills dess…