Blogg

Snyggaste cykeldatorn hittills? Omata!


Även om jag  är av åsikten att vi så ofta som möjligt ska lyfta blicken från allt vad pulsmätare, datorer och gps:er heter, och verkligen ta in de omgivningar vi cyklar i, är det svårt att slita blicken från denna snygga skapelse:

Från Venice, Kalifornien kommer i april Omata. Med det allra  bästa inuti och snygg analog display som visar de mest intressanta; hastighet, distans, klättring och tid, flörtar den med barndomens minnen;

I april lanseras  Omata, läs mer på http://www.omata.com/home



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tack SMHI!


I torsdags så fick jag chansen att berätta lite om mig, mitt liv som cyklist fram till och efter den olycka som nära kostade mig livet för dryga fem år sedan.

Tidigt under min rehabilitering på Universitetssjukhuset i Linköping bestämde jag mig i samråd med min psykolog, arbetsterapeut och andra att berätta om min situation och mina erfarenheter för dem som vill lyssna.

För SMHI´s idrottsförening så berättade jag om livet som hjärnskadad cyklist i allmänhet och om min resa till Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014 i synnerhet.

Att få chansen att berätta så här är något som å ena sidan är väldigt jobbigt, på flera plan, men samtidigt ger mig en hel del och något som jag kan tänka mig göra mer i framtiden. Så ett stort tack för att Ni lyssnade SMHI och tack för möjligheten Ni gav mig



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Är belysning alltid en så ljus idé?


Vi går mot ljusare tider och det är väl tur det? Ja, förstå mig rätt; å ena sidan älskar jag vintern och mörkret, stigcykling i pannlampans sken och allt det där, å andra sidan kan jag knappt vänta till ljumma sommarkvällar som nästan aldrig vill ta slut. Så vad är problemet?

Våra städer nästan tävlar i att smycka sig i ljusslingor, lysande snöflingor, julgranar och annan belysning. Och det är helt fantastiskt! Norrköping är inget undantag. Det hålls, här som på andra orter, till och med en ljusfestival under årets mörkaste månader till invånarnas glädje. Men min fråga är; om det inte kan bli för mycket av det goda? Hur ska jag som cyklist, om än med godkänd belysning(givetvis), kunna tävla om andra trafikanters uppmärksamhet när gatumiljön drunkar i ljus? Som här på Hamnbron?

Att den kombinerade gång- och cykelbanan dessutom är begåvad med en ”fälla” kan vi diskutera en annan gång. Kommunens tjänstemän tycker nämligen att det inte är något problem med den, utan att den hindrar dessa kamikaze-fotgängare att gå rakt ut i körbanan…

Det är samma tjänstemän som på den direkta frågan om varför den prioriterade cykelvägen på bilden nedan inte behöver belysning då ”spill-ljuset” från riksvägen intill räcker…

Ja gång- och cykelvägen går någonstans där mitt i bilden. Jag gjorde dennna lilla film i höstas. Inget har hänt sedan dess… (ursäkta för skakig film)

Jag ställer mig stilla frågor som om den myckna belysningen i våra städer faktiskt kan bidra till att göra oss mindre synliga och vi tvingas ta till varselkläder och våra ”MagicLight XL1000 med turbo och extra allt” för att vi ska inte bara se utan även synas och att lite av utsmyckningsbudgeten kanske kan gå till att göra vår cykelinfrastruktur bättre. I den bästa av världar kanske till och med funktion och estetik går hand i hand?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hur definierar vi ineffektivitet?


Vi är ju ett samhälle, en värld där vi försöker effektivisera det mesta. Vi gör våra organisationer effektiva, vi rakar oss i tunnelbanan och läsertidningen, äter frukost och kollar Facebook samtidigt som vi klär på barnen inför dagis.

Märkligt då att vi fortfarande väljer bilen som ett redskap för detta. Finns väl få företeelser som är så ineffektiva som våra bilar? Till att börja med väljer vi fordon efter vårt maximala behov, eller för att göra det enkelt, vi väljer en fyrhjulsdriven stadsjeep för att vi åker till fjällen en gång vart annat år, enbart för att köra till Ica och handla billig dansk fläskfilé. Dessutom;

  • står de parkerade i genomsnitt 23 timmar av dygnets 24(1)
  • de används av i snitt 1.2 personer per resa. Då de flesta bilar utöver förare har plats för 4 personer till, är det väl ett väldigt slöseri med utrymme?(2)
  • enbart 1% av bränslet används för att förflytta personerna i bilen. Ca 60% är ren energiförlust från motorn, 15% försvinner i tomgång(3)
Tror att när vi Googlar ordet ineffektivitet år 2116 får se en bild på på en Volvo XC90…
1. http://www.energimyndigheten.se/klimat--miljo/fossilfria-transporter/laddinfrastruktur/
2. http://www.wwf.se/naturvaktarna/spn/sid%20transport/pdf%20trp/TRANSPORTER_fakta.pdf
3. Vårt val - Al Gore Ica Bokförlag utg 2016 sid 260


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

When in doubt, trust Eddy!


I dagar då det finns lika många dieter som det finns kvällstidningar och Instagramkända fitnessprofiler, kan det kännas svårt att vem vi ska lita på; Colting, ”gladiatorer” eller Alexandra Bing(!!)?

Då känns det tryggt att veta vad Eddy sade tänker jag och sträcker mig efter kakfatet…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bloggarnas "silly season"?


Även om det nu inte finns en sådan så har jag i alla fall bytt lag, bytt stall, ja bytt tidning. Jag är väldigt tacksam och hedrad att Åsa och redaktionen givit mig möjligheten att fortsätta mitt skrivande, nu här på Bicycling.se.

Kanske har några av Er läst mina lätt förvirrade reflektioner kring cykelkultur, trafik och vardagen tidigare? Kanske kan jag locka fram ett leende, en ilsken näve i bordet eller nickande medhåll från några nya läsare?

Det är i ett fint sällskap Velonavia nu har hamnat; bland elitcyklister och cykelexperter i stort och smått ska jag försöka bidra med en något mindre träningsbetonad och mer upplevelseinriktad ton. Därför avslutar jag, detta mitt första inlägg här på Bicycling.se med detta lilla klipp från i förrgår…

Trevlig helg!


Antal kommentarer: 4

Bitte Håf

Hurra! Vad roligt att du är här!


Krister Isaksson

Härligt att ha dig här!


Åsa Eriksson

Det är vi som är hedrade. Varmt välkommen!


Magnus

Tack alla! 😀



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*