Snygga cykelväskor. Från Norrköping! L’ateljé!
Blogg

Snygga cykelväskor. Från Norrköping! L’ateljé!


Norrköping var en gång känd som Sveriges Manchester. Textilindustrierna var många, vilket om inte annat Industrilandskapet runt Motala ström vittnar om. Men det var länge sedan. Kanske går staden som textilcentrum en ny vår till mötes?

Allt fler får upp ögonen för bikepacking samtidigt som grusvägscyklingen ökar, och där ”stilpoliserna” är färre och det är ok med väskor, gör att 2021 kanske är cykelväskans år?

Länge har utbudet varit begränsat till stora märkena som Ortieb, Blackburn och Restrap. Samtidigt som det i Europa och övriga världen dyker upp mindre märken som syr måttbeställda och kundanpassade väskor. Därför är det extra roligt att det även kommer svenska aktörer och för mig som Norrköpingsbo en ytterligare bonus att det kommer ett märke från hemstaden; L’ateljé!

Fick förmånen att klämma och känna på några av väskorna i veckan och kan absolut intyga att hantverkskvalitéten är den allra högsta. Så om du letar efter väskor till din gravelhoj eller bikepacking-rigg, ta en titt hos den lilla ateljén med bas i Norrköping!

 L’ateljé | Facebook

L’ateljé | Instagram

 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gruset är dött. Länge leve gruset!


Kan ju kännas motsägelsefullt. Att avsky grus och ändå älska det! Men för mig är det så. Jag avskyr grus som halkbekämpningsmetod under vintern och kanske ännu mer det kvarglömda gruset på våren. Samtidigt älskar jag att cykla grusväg; naturupplevelsen, de få bilarna och frihetskänslan.

Jag hoppas att ni är fler som känner som jag och att några av er kommer ner till Norrköpingstrakten och cyklar grus med mig. Nästa event är Colmarp Century den 24e april.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Kom och cykla grus kring Norrköping
Blogg

Kom och cykla grus kring Norrköping


Stärkt av framgången, trots allt pandemiåret – 20, så utökar jag det lilla återkommande grusmyset; Velonavian Gravel Series till 5 tillfällen*.


#1 L’Enfer du Nord

Den första är L’Enfer du Nord. Med en ohöljd hyllning till Paris-Roubaix, det verkliga ”helvetete i norr” så cyklar vi nästan uteslutande grusväg. Grusväg som med en blinkning till Paris-Roubaix, innehåller 10 ”secteurs”, avsnitt med i detta fall stigsnuttar i avsaknad av kullersten.

  • När: lördagen den 27 mars kl. 10:05
  • Var: Åby Centrum, 10 km norr om Norrköping (Google Maps)
  • Distans: ca 60 km.
  • Rutt: Routes · Ride with GPS, se beskrivning nedan.
  • Anmälan: BDCG-NKPG på Strava, eller Fenix på Facebook eller ett mail till info[at]velonavia.se

Roadbook:

L'Enfer du Nord
SharedScreenshot3rasf

Vi cyklar gemensamt från Åby Centrum till grusvägen mot Björnsnäs. Sedan egen fart. Grusvägen förbi Björnsnäs gård och över järnvägen. Den branta backen (9% 0.8 km) upp mot E4an. Under vägen genom vägtrumman(#1)ej vägtunneln! Efter åtelplatsen, strax stig(#2) in till höger. Ut på grusvägen mot och runt Eriksberg. Cyklar förbi Rödmossen till Svarte Grind. Hjälmarövägen norrut. Vid Stora Älgsjön vänster in på stig(#3). Cyklar Karusellbackevägen (ej över gårdsplanen). Kommer ner vid Ämten. Håller vänster in på stigen(#4). Ut vid Svängbågen. Följer Åfallevägen mot St Brevik. Fortsätter mot Simonstorp. Vänster in mot Tjalvestugans parkering, stigen (#5) och höger tillbaka till Simonstorpsvägen. Vänster mot Simonstorp. Cykelbanan under 55/56an. Lämnar Simonstorp, tar avstickare höger(#6). Tillbaka på Rodgavägen. Höger mot Myckelmossa. Håller höger vid Myckelmossa. Höger. Ut på grusvägen mellan Rodga-Rejmyre vid Fagerhult. Vänster där och åter mot staden. Höger vid Muggebovägen mot sjön Holpen. Vänster mot Kyrkfallet. Mot Getsjötorp, men ta vänster uppför backen och stigen mot Stocksjön(#7). Utmed Stocksjön. Vid Dammhult in vänster och utmed bäcken (#8)(stigen används vid Kolmårdsbiken). Ut på Sörsjövägen. Höger mot Ågelsjön, håll vänster in på stigen vid Nybygget(#9). Utmed Ågelsjön, efter banta backen i allén, håll höger och in vänster efter ladan och stigen utmed ån till Yxbacken(#10). Höger och längs den grusade cykelvägen mot Åby/Jursla. Framme vid rv55/56 tar ”rutten” slut. Sedan gemensamt på cykelbana tillbaka till Åby eller Norrköping.


#2 Colmarp Century

Colmarp Century är en Century-Ride, dvs 100 miles eller 160 km. CC kommer vara en riktig utmaning, 99% grusväg och 1650 höjdmeter, men det finns en kortare (80 km, 800hm) version. Planen är att genomföra CC under våren då vitsippor, fågelsång och vårsolen kombineras med mjölksyra och gruskärlek.

  • När: lördagen den 24 april
  • Var: TBD
  • Distans: ca 160 resp 80 km.
  • Rutt: presenteras senare
  • Anmälan: BDCG-NKPG på Strava, eller Fenix på Facebook eller ett mail till info[at]velonavia.se

#3 GRG – Glan Runt på Grus

Sedan återkommer GRG – Glan Runt på Grus även i år. De, som jag, som jag är lite äldre minns Glan Runt, ett motionslopp som i dess glansdagar(!) hade femsiffriga deltagarnummer. Tyvärr så slocknade intresset. Det här är ett försök att locka gruscyklister till en alternativ och i mina ögon mycket trevligare rutt än att gneta asfalt längs rv51! Med start och mål på Himmelstalund. Ca 70 km varav ~85% grus. Några korta stigavsnitt. Turen går bland annat på banvallen från järnvägen till Kimstad och förbi Glansgruvans naturreservat.


#4 Growling Gravel

GG är ett 100 km event framåt sensommaren. Mer info och bansträckning kommer senare, men jag kan avslöja att vi bland annat kommer cykla längs Nunnebanan


#5 Tour de Ville

Säsongen avslutas bortåt oktober, traditionsenligt, med Tour de Ville.

*Givetvis följer vi FHMs rekommendationer vad gällande Covid19



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bokslut 2020
Blogg

Bokslut 2020


När vi ska sammanfatta året 2020, i sin helhet eller i den del som gäller cykling, och det är en hel del, så går det inte att komma från Covid-19! Ställt i relation till förlust av nära och kära, förlust av arbete och själva sjukdomens rena biverkningar, är inställda cykeltävlingar och planer helt oväsentliga.

Men många är de cykelevent, tävlingar och motionslopp som påverkats. Så även för mig. För 2020 var året då jag skulle lansera Velonavia Gravel Series, ställa ut och åter tala på Svenska Cykelmässan, ge mig tillbaka ut  i Europa och mycket annat. Men så blev det inte.

Vi var i alla fall fjorton cyklister som gav oss ut en regnig och kall lördag i slutet av februari. Jag minns att vi efteråt över en bit mat och öl diskuterade nyheterna från Asien om ett virus, men att ingen av oss nog kunde ana hur året skulle utveckla sig?

Först ut att ställas in, blev för mig Cykelmässan. I år hade jag blivit erbjuden dels en monterplats, med vilken jag hade arbetat en hel del, men även att åter få från scenen berätta om bikepacking och min resa till Spanien. Sedan ställdes Cabin Fever in. Och där slocknade nog mycket av mitt engagemang och framförallt cykellust. En lust och längtan som jag ännu inte riktigt hittat tillbaka till.

Efter att ha lagt upp det andra eventet, Glan Runt på Grus, som en socialt distanserad tur på egen hand, så styrde jag kosan mot Gotland och ett av de få event som faktiskt blev av, Aur Gotland. Under dagarna tre så cyklade en liten grupp runt ön på fina grusvägar.

Sedan cyklade jag och den gode L, den som oftast får stå som mottagare av mina idéer, tre dagar i Östergötland, kröp i grottor och sov i raststugor.

L gjorde mig även, tillsammans med A och E, sällskap på Bikepacking Colmarps tredje tur.

För tredje året i rad så anordnade jag i höst; Tour de Ville, tillika den tredje delen av Velonavia Gravel Series

Man kunde känna att suget efter cyklingevent var stort och närmare 30 personer dök upp i oktober*

*Det här var innan de skärpta rekommendationerna trädde i kraft

Jag har fått beröm för mina rundor under året så nu siktar jag med förhoppningen om att omvärldssituationen förbättras under 2021 framåt. Och presenterar stolt:

Ett 160/80 km långt grusgnet i Colmarp. Mer info kommer.

Tills dess, God Hjul vänner!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Trespassers will be shot! Insamling – skicka in Era bilder!
Blogg

Trespassers will be shot! Insamling – skicka in Era bilder!


Ni kanske läste mitt blogginlägg från där en fastighetsägare satt upp en skylt som förbjuder cyklister, vandrare, joggare och egentligen alla från att passera hens mark på vägen som över den?

Nu vill jag gärna ha Era bilder, gärna med kartlänk och beskrivning för att kunna göra en bedömning hur vanligt detta är. Och om om det blir allt vanligare, vilket min uppfattning är.

Maila bilder och beskrivning till info@velonavia.se !

Det gäller att stämma i bäcken och stå upp för Allemansrätten!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Uppdaterat!! You shall not pass!
Blogg

Uppdaterat!! You shall not pass!


 

Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga (1)

Den suddiga fotnoten säger: ”Vid frågor om cykelleden ring då Göta Kanalbolaget eller Söderköpings kommun”

Var ute söder om staden på en grusvägsrunda. Ryktet hade nått mig att en av vägarna som vi cyklar på det lilla grusvägseventet ”Tour de Ville” hade begåvats(?) med förbudsskylt.

Och mycket riktigt, på grusvägen till Bergdalen hade fastighetsägare(?) satt upp denna skylt. Tilläggas kan att leden ”Cykla längs Göta Kanal” går/gick här. Kan nästan se framför mig hur en kolerisk, medelålders man, likt Gandalf, hytter med lövräfsan och skriker att ”här får ni inte cykla”! Eller jogga! Vandra! Promenera. Eller med mera. Lite oklart vad det innebär. Spankulera? Flanera? Krypa?

Men kan en fastighetsägare stänga av en väg som i alla fall finns inritad på de ekonomiska kartan från 1947? Boningshus skyddas ju från allemansrätten, ekonomibyggnader inte i samma utsträckning. Som bilden nedan visar går vägen utmed ekonomibyggnaden och ca 40-50 m från boningshuset.

Nästan så jag blir sugen på att cykla förbi. Hemfridsbrott vs Egenmäktigt förfarande? Jag har kontaktat Söderköpings kommun, Länstyrelsen och Göta Kanal bolaget för att höra hur de ser på det hela.


Uppdaterat 1 oktober

Har fått svar från Therese på Göta Kanal bolaget som skriver;

Hej,

Denna sträcka har kunna nyttjas via i avtal mellan Söderköpings kommun under en begränsad tid. Vi kommer inom kort att skicka in ansökan för nationell cykelled. Där vi kommer att dra sträckningen förbi Bergdalen då markägaren inte är samarbetsvillig.

 

I just detta fall anses vägen gå över markägarens tomt vilket ger honom rätten att stänga av vägen även för cykling och vandring.”

Ok!? Två reflektioner så långt.

Ett, Cykla längs Göta Kanal planeras alltså bli nationell cykelled. Jättekul! Vad sa nu Allemansrätten?

Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen, undantaget skyltar som förbjuder motorfordonstrafik på enskild väg. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling. I normala fall inte heller mot ridning.”

Två, ”anses gå över markägarens tomt” Hm? Vadd är tomt, och vad är mark. Så här säger Allemansrätten inledningsvis;

”Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.”

Klart som korvspad att man ska få lite privatliv. MEN, var går gränsen för hemfridszonen?

”Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset.”(2)

Enligt allemansrätten så sträcker sig hemfridzonen fram till vägen i detta fall. Läser vidare;

”Normalt finns det ingen hemfridszon runt ekonomibyggnader såsom ladugårdar och magasin eftersom ingen bor där.

Utanför hemfridszonen gäller allemansrätten

Vem som helst kan vistas och röra sig utanför hemfridszonen, men man bör fortfarande visa hänsyn till den som bor i huset. Det innebär att man till exempel kan gå, cykla, paddla, rida eller åka skidor nära gränsen för hemfridszonen om man gör det hänsynsfullt och inte uppehåller sig där för länge”

Det finns skäl att återkomma i frågan.


Uppdaterat 11 november

Det har gått en tid sedan jag bokstavligen motades som Olle vid grinden och jag tänkte att jag, i alla fall för tillfället, skulle uppdatera Er på vad som hänt.

Till slut fick jag svar från Söderköpings kommun;

Tack för din synpunkt. Jag ber om ursäkt för uteblivet svar vid förra tillfället du mailade, ett missförstånd uppstod kring vem som skulle respondera.

Den rubricerade fastigheten är privatägd. När det gäller tomt och tomtgräns så uttalar sig Boverket på följande sätt vad gäller gränser på större fastighet (läs; jord- och skogsbruksfastighet) https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov–byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/en–och-tvabostad_tomt/tomt/ När det gäller den så kallade hemfridszonen så skriver Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/

Enskilda vägar, som denna väg rimligen klassas som, får mycket riktigt användas enligt allemansrätten. Allemansrätten gäller dock inte inom det som kallas hemfridszon. Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. I vår kartläggning av cykelleden har vi bedömt att det är tydligt att viss sträckning inom fastigheten, inom dess staket (blåa kryss på bilden nedan), ligger inom dess hemfridszon. Möjligen borde inte skylten om förbud sitta där du markerat på kartan eftersom allemansrätten i alla fall borde gälla till staketet i norr. Men den huvudsakliga slutsatsen kvarstår ändå, vägen leder fortsatt genom hemfridszonenen och kan inte passeras utan tillstånd.

Frågan kring hur ekonomiska kartan ev. presenterar/kopplar till vilka vägar gång- och cykeltrafikanter får använda, ställs lämpligen till Lantmäteriet som är väl insatta i densamma. Oss veterligen finns inga rättigheter för någon att använda vägen med servitut eller liknande.

Sedan en tid tillbaka arbetar Söderköpings kommun, Norrköpings kommun tillsammans med Göta kanalbolag och övriga kommuner längs kanalen för att skapa en nationell cykelled. Med anledning av det har hela ledsträckan kartlagts och en ansökan går inom kort in till trafikverket kring Nationell Cykelled Göta kanal. För att kunna erbjuda en bra och positiv upplevelse för alla cyklister längs leden ser vi att det är högst prioriterat att ha god samverkan med berörda markägare. Söderköpings kommun har mycket riktigt haft ett nyttjanderättsavtal med berörd markägare sedan några år tillbaka. Efter årets säsong, när antalet cyklister ökade markant med anledning av ökningen av natur- och cykelsemestrande i.o.m. pandemin, meddelade markägaren att avtalet inte skulle förnyas, då de upplevde sin hemfridzon alltför inkräktad av cykeltrafiken.

Därmed arbetar nu vi i Söderköpings kommun tillsammans med Norrköpings kommun och Göta kanalbolag på en alternativ lösning vad gäller cykelled. Den alternativa lösningen bygger även här på samverkan med berörda markägare. För vidare frågor kring just cykelleden så är du välkommen att kontakta mig, då jag samordnar vår insats kring detta projekt.”

Jag kan bara dra slutsatsen att Söderköpings kommun genom att teckna ett nyttjande avtal å Göta Kanalbolagets vägnar, gjort cyklister en björntjänst. Man har, i och med avtalet, legitimerat fastighetsägarens mycket tveksamma påstående kring hemfridszon.

Nu är ju cykling i Norrköpings- och Söderköpingstrakten så mycket mer än Göta Kanal. Så tack för ingenting Söderköping!!

Har dessutom fått kortfattat svar från Länstyrelsen:

Hej,

Ägare till enskilda vägar har endast möjlighet att förbjuda trafik med motorfordon, inte cykeltrafik eller gående. Hur långt den aktuella personens tomt sträcker sig är inte en fråga för Länsstyrelsen och är således inget jag kan svara för. Gällande frågor om avtal som slutits med kommunen får jag hänvisa till kommunen.

Med vänlig hälsning

Martina Olsson

Länsjurist

Rättsenheten


  1. https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
  2. https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*