Blogg

Slutet närmar sig för mig


 

Så är det den 1 maj och det är dags att sadla om. Jag går på några månaders föräldraledighet, ska ut med döttrarna, cykeln, cykelkärran och njuta av andra delar av livet och verkligheten. Bloggen kommer självklart att leva vidare, dock med en annan frekvens och kanske med lite andra betraktelser. Exempelvis utmaningen att färdas runt med en cykelkärra på smala cykelbanor och bland alla dessa hinder som finns på våra cykelbanor. Men det fixar Cyklingsutredningen inom kort, bara att ge sig ut i körbanan och kräva sin plats bland ”Motormännen”, hoppas de inte ser mig som en framfusig cyklist!

Ni kan även följa mig på Twitter

Ut och njut av cykeln, våren och sommaren!


Så här vackert kan det vara när man färdas med cykel!


Antal kommentarer: 11

Johan Erlandsson

Kul att stöta på dig i förrgår, synd att det blir mindre bloggande ett tag! Kanske avsluta med ett inlägg om nya svenska lastcykeln Velove? Sista chansen idag om du vill hinna före den där stora tidningen på Kungsholmen! 🙂 Här är resberättelsen Göteborg-Stockholm, och om vad som hände i Stockholm:
http://www.ecoprofile.se/thread-2702-Velove-lastcykel-prototyp-2-Goteborg-Stockholm.html
Så här kan det bli med döttrar och lastcykel:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=498626326852873&set=a.479615358753970.1073741827.413767748672065&type=1&theater


Krister Isaksson

Johan, detsamma! Tack för tipset o länkarna. Önskar att jag hade tiden för lite mer om lastcykeln, kanske kan vi göra nåt lite längre fram och kanske i tidningen?!


Johan Erlandsson

Självklart! Det kommer bli fler nyheter. Nu när vi är nöjda med grundkonstruktionen kommer vi börja jobba med tillbehören, som kaross, skåp, semi-trailer, barnbänk m.m. Viktoptimering och att göra den så billig som möjlig att tillverka är också viktiga frågor för oss, som kanske kan vara intressant att skriva om.


Arne B

Njut av pappatjänsten, Krister! Jag kommer sakna dina texter med väl underbyggd ilska, men anar att du återkommer med förnyad kraft – så småningom.
Trevlig sommar!


Krister Isaksson

Arne B, tack, men jag är redan tillbaka! Sa bara att frekvensen skulle gå ner men nu undrar jag… Vi får se!


manne

pappaliv med barn och cykelkärra! å vad härligt det låter. passa på att njut!
jag minns mina söner när de var små för typ 20 år sen..och alla cykelutflykterna vi gjorde.


Krister Isaksson

manne, det är härligt och jag njuter, men det är inte”ledighet”! 😉


Martin H

Hej Krister,
Nånting att fundera över när du är föräldreledig – fast allt är inte bra här är det mycket sämre i min hemland – se här:
https://witness.guardian.co.uk/assignment/5179177ce4b0053f4e6bb915


Krister Isaksson

Martin H, hahaha, ja jösses! Man tror ju att det är ett skämt eller dålig film men det är verkligheten vi ser, rätt upp o ner. Så illa är det ju inte här men vi ska ju inte på något sätt jämföra oss med något som uppenbarligen inte är cykelinfrastruktur överhuvudtaget. Kan inte låta bli att undra hur det står till i huvudet på de som skapat detta…


mbillberger

Måste haka på lite på Martins kommentar och din egen om cykelkärra på smala cykelbanor. Är det någon som vet hur det ligger till med tolkningen av trafikförordningen (bl a 3kap 6§)? Dvs om det är fysiskt omöjligt att köra på cykelbanan, är man då ändå skyldig att hålla sig där? Jag tänker på ett par cykelbanor i min omgivning där jag med kärra alternativt triken måste svänga av ut i terräng alternativt lyfta mitt fordon över hindren. På andra ställen går det visserligen att ta sig fram, men då förenat med stor fara (givetvis med hänsyn tagen enligt 3 kap 14-15§§)?


Krister Isaksson

mbillberger, oj den var inte lätt. I slutändan en sak för polis och ev. domstol. Rent praktiskt så är det ju bara att cykla där man kommer fram och där det inte råder förbud för cykeltrafik.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att påverka och förändra


 

Jag skrev ju i ett inlägg i mars om att cykelbloggare i London påverkat cykelsatsningar i London och jag påtalade att det är likadant i Sverige. Här kommer ett konkret exempel: Cykelinfrastruktur i världsklass – trafiksignaler, ett blogginlägg jag skrev i november 2012 och som handlade om hur trafiksignaler kan göras cykelanpassade och hur underutvecklat detta område är i Sverige.

Nu har jag blivit kontaktad av en leverantör av denna typ av utrustning, en leverantör som skrev denna kommentar i inlägget: ” Christer! Säg inte att tekniken är ”outvecklad”, för det är den inte… Det finns massor av bra teknik för cyklar i trafiksignaler, framför allt vad det gäller detektering, för att slippa ”trycka på knappen” och bli anmäld i tid, på samma sätt som bilar blir. Den rätta benämningen torde snarare vara ”oanvänd”…”

Jag svarade: ” Leverantör…, du har helt rätt. Jag skulle varit tydligare och skrivit ”den teknik många kommuner och Trafikverket väljer att använda är outvecklad och omodern”. Tack för påpekandet och så önskar jag att ni lägger stor kraft på marknadsföring av dessa produkter mot kommuner och Trafikverket!”

Varför kontaktade då leverantören mig? Jo för att informera om att min uppmaning och blogg har inspirerat dem och lett till att de nu kommer intensivt marknadsföra utrustning för att förbättra denna del av cykelinfrastrukturen. Det handlar bl.a. om utrustning för att prioritera cyklister i trafiksignaler, för att utföra cykelräkningar, varningssystem vid högersvängar samt utrustning för att genomföra grön våg för cyklister.

Så nu är det bara för kommuner och Trafikverket att öppna sinnena och plånboken, framtiden är här och vill ni samt menar allvar med era cykelsatsningar så kan vi bl.a. ha denna lösning för cyklister, allgrönt:


Grönt överallt och på en gång! Foto: Fietsberaad

Och då cyklar man så här och det ser ut så här:


Vilken framkomlighetsåtgärd för cykeltrafik! Foto: Fietsberaad

 

Relaterade länkar:

 

Ni kan också följa eller nå mig på Twitter

 

 


Antal kommentarer: 13

jome

Riskerna med kraftigt ökat antal cyklister för tex singelolyckor, olyckor med gångtrafikanter och vid omkörning mellan cyklister bör inte glömmas bort. Säkrast är det i en bil. Små bilar med låga utsläpp är en viktig transportfaktor i framtidens städer.


manne

Jome: små bilar i all ära men städerna har inte rum för all biltrafik. Det är inte den sortens stad vi vill ha Därav bör vi få fler cyklister. Likaså har det visat sig att fler cyklister leder till färre olyckor överlag. Likaså kommer fler cyklister att leda till att trafikflödena planeras så att det blir säkrare för alla parter.


Krister Isaksson

jome, håller helt och hållet med dig att riskerna inte bör glömmas bort. En stor del av mina blogginlägg har handlat om detta och vad som kan göras för att förbättra förhållandena så det finns absolut ingen risk att jag glömmer det!


Johannes Westlund

Jome: När bilen introducerades blev antalet döda och skadade så katastrofalt att det var den vanligaste dödsorsaken för människor mellan 15 och 35 år under 1950-talet. I pressen användes begrepp som ”bildöden”, ”ny farsot” och likannde. Finns väl beskrivet i ”Bilsamhället” av Per Lundin. Det är först flera decennier och åtskilliga miljarder i satsningar senare som vi ser att bilen börjar bli någorlunda trafiksäker. Det handlar om enorma satsningar på forskning och utveckling (FOU), säkrare infrastruktur, ett helt nytt planeringsparadigm (SCAFT-68) och mängder med andra satsningar.
Motsvarande energi har inte lagts på trafiksäkerhet för cyklister. Att säga att bilen inherent är säkrare är så fruktansvärt historielöst och okunnigt att det saknar motstycke. I själva verket är cykeln mycket säkrare. Vilket man ser om man jämför Australien och Holland, ett utpräglat billand med ett utpräglat cykelland. Trots den utbredda cyklingen i Holland så är säkerheten betydligt bättre i Holland.


jome

johannes; intressant med dina referenser till bilismen på 50 talet, mycket var annorlunda då. historia kan ju knappast användas som en beskrivning av verkligheten idag. har du några faktiska belägg för att skillnaderna mellan holland och australien verkligen beror på cykling?


Mia

Jome, har du några faktiska belägg för dina påståenden/åsikter?


Johan

Jome, historia kan ju i allra högsta grad användas för att förstå och beskriva förhållanden idag, se bara Martin Emanuels avhandling Trafikslag på undantag som Krister bloggat om tidigare.


jome

Jag är ganska pragmatiskt lagd, vet inte hur det är med teknikhistorikerna på KTH. Gång och cykling medför bägge en dödsrisk som är cirka 4-7 gånger så hög jämfört med att åka bil, räknat per personkilometer. Smarta bilar kommer att vara en del av städernas transportsystem för lång tid framöver.


Erik Johansson

I Spanien har de skyltar som säger att det blir grönt om ”x sekunder”, det är något jag skulle vilja ha innan nedförsbackarna runt omkring Götgatan. Så kan man ta grönljusen i 30km/h.


Krister Isaksson

Erik, då får alla rödljusgående se upp och dom är många i Stockholm! Vet inte om jag tycker det är så klokt på just den platsen…


Johannes Westlund

Jome: Referensen till 50-talet visar bara att bilen inte nödvändigtvis är säkrare än cykel. Det har skett en enorm anpassning till bilen och dess förutsättningar för att nå de resultat som vi ser idag. Anstränger man sig lika mycket för att göra cykling säkert så finns goda skäl att anta att cykel skulle bli ett betydligt mera säkert transportmedel.
Sen bör man ju också beakta att detta blir en slags ”allmänhetens tragedi”. Det är kanske mer fördelaktigt för mig att sitta i en bil säkerhetsmässigt vilket då kanske leder till att jag väljer bil. Detta ökar dock riskerna för alla andra som inte tar bil. Detta leder till att fler tar bilen. Men fler bilar på vägarna leder till att risknivån ökar kraftigt även för alla som sitter i bil. Ett väldigt konkret exempel är att Sveriges rektorer menar att den största säkerhetsrisken för skolbarnen är föräldrarna som skjutsar sina barn med bil. På grund av att säkerhetssituationen försämras väljer allt fler föräldrar att skjutsa sina barn och gör därmed problemet större vilket formar en nedåtgående spiral med större risker och fler bilar som leder till större risker och fler bilar.
Samma typ av problematik omgärdar bilen på fler områden. Exempelvis så är det bra för mig att välja bilen för att det går fort att ta sig runt. Men väljer alla bilen blir det trafikstockningar och tiden människor får lägga på resor ökar, trots att det då var meningen att de skulle minska. Vi har också miljöproblematiken. Om jag tar bilen så är jag delvis skyddad av kupéfilter och måste inte vara ute i den dåliga luften lika mycket. Men om alla väljer bilen blir luften så dålig att alla är förlorare. Det som är bra för mig individuellt är inte alltid det som renderar i det kollektivt bästa. Ofta resulterar det snarare tvärt om i något kraftigt suboptimalt. Tradgedy of the commons och allt sånt där.
Holland är ett livs levande exempel på vad som händer om man bryter de nedåtgående spiralerna. Det är ett av världens trafiksäkraste land, trots att många cyklar och trots att nästan ingen använder cykelhjälm. Forskare hävdade på Newsmill att de funnit sambandet att fler cyklister innebär en säkrare stad – för alla.
Det går inte att som du gör beakta bara individuell risk med att välja olika transportsätt och sedan använda detta som något induktivt antagande vilket renderar i en slags *girig algoritm”.
I slutänden går det inte att ändra fysikens lagar. Hur mycket plåt vi flyttar och hur snabbt vi flyttar oss påverkar ofrånkomligen hur illa det blir när olyckan är framme. Och olyckor har en obehaglig förmåga att hända när *vem som helst* är aktörer i systemet.


Erik Johansson

Krister: Jorra jag håller med, härligt att försöka ta just den där högersvängen i 7km/h, just nu är det gångfart i denna passage.


jome

Johannes: måste nog passa debatten på din nivå.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…


 

Nyligen gjorde ju ett antal moderata kommunalråd i Stockholms län ett utspel i DN Stockholmsdebatten om att de minsann är ansvariga och ska göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln. Att cykling över kommungränserna på bra cykelinfrastruktur måste vara möjligt, eller som de själva uttrycker det: ”Men en cykelväg ska inte ta slut vid kommungränsen – och där är det vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln”.

Så Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ­ordförande i Stockholms stad, Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, Mats Gerdau (M), KSO i Nacka kommun och Fredrik Saweståhl (M), KSO i Tyresö kommun samt Helena Sundberg Trafikverkets regionchef. Hur tycker ni att lyckades vid ert stora samarbetsprojekt Trafikplats Hedvigslund, Ältabergsvägen/Töresjövägen?

Här ser vi några bilder från platsen som stolt invigdes i slutet av 2012 av några av dessa personer.


En dubbelriktad cykelbanan som börjar/slutar i det tomma intet och sen en mindre klokt placerad busshållplats ovanpå det hela. Självklart är cykelbanan för smal och delas med gående, hur underlättar detta att välja cykeln eller för den delen att åka kollektivt genom att behöva stå och vänta på bussen i cykelbanan? Foto: M Holt


Och här slutar cykelbanan, rätt ut i körbanan! Enkelt att se när det är mörkt och inte helt lätt att korsa vägen när man tvingas över till ena sidan. Självklart ligger det nära en kommungräns över vilket cyklandet skulle underlättas enligt dessa kommunalråd. Foto: M Holt


Regional cykelpendling rätt igenom busshållplatsen. Självklart en gemensam gång- och cykelbana. 3 meter bred och utan separation, enligt uppgifter från Nacka så uppfyller den Nackas standard, minimistandard är 3,0 meter för gemensam dubbelriktad gång och cykelväg. Försöka att cykla, möta en cyklist och samtidigt passera en gående eller någon som kliver av/på bussen på 3 meter! Den slutat också i tomma intet lite längre fram…  Foto: M Holt

Vi kan här se att dessa kommuner och Trafikverket fortsätter att bygga cykelinfrastruktur av undermålig standard och cykelvägar som slutar i tomma intet. Det som är ytterst märkligt är att det på denna plats finns det hur mycket utrymme som helst att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik men ändå gör dessa inblandade parter ett aktivt val att inte göra bra förutsättningar, det räcker så att säga med minimistandard. Så då är väl det bara att föra in detta nybyggda objekt i den nya regionala cykelplanen för omfattande ombyggnad då det på intet sätt uppfyller grundläggande standard för cykeltrafik.

Vi har en lång, mycket lång, väg att cykla innan det kan göras på vettig infrastruktur för cykeltrafik får man konstatera. Under tiden får vi väl dessvärre vänja oss vid att det kommer att fortsättas skapas cykelinfrastruktur av undermålig standard trots alla fina löften…

 

 

Relaterade länkar:

 


Antal kommentarer: 15

Styrbjörn

Riktigt tråkigt. Jag tycker att jag varje dag här i Göteborg cyklar förbi riktiga idiotlösningar som är helt nybbygda. Eller platser där det varit bra men förstörts helt (ex Munkebäcksvägen där man planterat träd i gångbanan så att en barnvagn inte har annat val än att ta cykelbanan).
Såg ett riktigt praktexempel i Gamlestaden där det var målat gångbana och dubbelriktad cykelbana på en 1,5m bred remsa, avskärmad av en rejäl kant, som några meter senare övergick i två stora glasade busskurer. Tänkte tyvärr inte på att stanna och ta kort men får nog göra det nästa gång jag passerar.


Krister Isaksson

Styrbjörn, detta är för mig otroligt märkligt. Vi ser ju inte ETT misstag i arbetet utan det är ett systemfel utan dess like, sprid över stora delar av landet. Det är hundratals yrkesmän och yrkeskvinnor inblandade som uppenbarligen, medvetet eller omedvetet, skiter i konsekvenserna för cyklister (och gående) till följd av deras handlande…


Dmitri F

Jag blev rätt arg när jag läste det där utspelet. De pratar om kommungränser, som om infrastrukturen inom kommunerna var fulländad och det var en liten snutt cykelbana som saknas vid kommungränsen…
usch.


Krister Isaksson

Dmitri F, och det som de planerar och bygger i kommunen blir ju uppenbarligen inte bra heller… Det är ju en sak att det som är 10, 15, 20, ja 30-år gammalt har brister men detta, det nybyggda, som ska stå här i 30 år är så dåligt är ju skrämmande och ger ju inte hopp om framtiden.


Manne

nackdelen är ju att man planerar och bygger vägar etc först och sen kommer man på att det måste till lite gång OCH cykelvägar också. Var ska vi lägga dem ?
Det vore kul som omväxling att stadsplanera och först planera för ett ”bilfritt” samhälle, dra cykelvägar, trottoarer och så får bilarna ta det som finns kvar. Det borde vara bilarna som ska åka under och över och slingra sig fram.
Jag tycker du (och andra kunniga ) ska byta yrke 🙂
Ni bör vara lärare på KTH och andra ingenjörsutbildningar och fostra framtidens byggare o planerare!


Krister Isaksson

Manne, så är det ofta men inte helt o hållet i detta fall, här finns hur mycket yta som helst för att skapa bra lösningar för cykel, så inte ens då klara man av det…
Kul att du tar upp detta med utbildning. Kan inte låta bli att tala om att jag INTE har en ingenjörsutbildning från någon av landets tekniska högskolor. Detta kan ju även ses som ett underkännande av landets civilingenjörsutbildningar, hur många timmar cykelplanering och cykeltrafikskunskap tror ni finns i dessa utbildningar? Själv har jag ”gästspelat” och föreläst om cykelplanering ett antal gånger på KTH här i Stockholm, tror det var 3 x 40 min varje gång… Och det var ett antal år nu sedan sist. Så inte är det på dessa institutioner man ska gå om man vill lära cykel och detta är ju en starkt bidragande orsak till att det ser ut som det gör, vi har så att säga inte lärt oss annat när vi sedan kommer ut i yrkeslivet och där till stora delar möter personer som genomgått samma sorts utbildning. (med undantag av Lunds Tekniska högskola som under ledning av Christer Hydén gjort omfattande pionjärarbete för cykel)


Christer H

Tjena!
Trafikverket fortsätter att trampa i gamla spår, där 1:a, 2:a och 3:e prio är att göra livet så bekvämt som möjligt för de bilburna, något som de tyvärr delar med åtskilliga gatu-/trafikkontor i landet. När man känner sig tvungen att också ta med icke bilburna, blir det något som visar att det finns en hel del kompetenslyft att jobba med. Men är det som visas på bilderna verkligen en cykelbana – jag kan inte se vare sig skyltning eller markering?


Krister Isaksson

Christer H, jo det är en gc-bana men till skillnad mot bilvägen så är den fortfarande inte riktig klar vad gäller bl.a. målning och skyltning. Detta trots att invigningen skedde i november 2012. Märkligt kan tyckas, vi ser ju sällan att man inviger bilvägar där det saknas både målning och skyltningen, men varför skynda där leksakstrafikanter ska färdas?


Martin H

Hej Christer H,
Det är jag som tog bilderna.
Enligt trafikverket är detta en cykelbana. Jag ställde samma fråga till projektledaren, Bertil Nilsson (bertil.nilsson@trafikverket.se) som bekräftade det. För att citera honom:
’Projektet är klart och slutbesiktigat’.
Jag ställde samma fråga till Nacka trafikkontor. De har fått slutbesiktningsrapport från Trafikverket för granskning. De svarar:
’Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen och cirka 200m västerut från rondellen norr om tyresövägen är färdiga’
och…
’Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen uppfyller Nackas standard’.
men…
’Frågan angående skyltning och målning är något vi måste prata med trafkverket om’.
Jag har ställt två frågor till båda Nacka trafikkontor, Stockholms stad (som medverkade) och trafikverket:
1) vilken standard har använts i lösningen?
2) vad är rutinen för att rapportera och få åtgärdat felaktigheter och fåror i lösningen?
Inte ett ljud.
Min slutsats är att Trafikverket har inte kompetens att bedriva arbete med cykelbanor. Men jag undrar om det är värre än så – att Trafikverket bedriver medveten diskriminering mot cyklister.
Lagen däremot är otydlig men jag är inte jurist. Har tittat i Vägmärkesförordning (2007:90) (www.lagen.se). Där står det:
’Påbudsmärken som anger att ett visst slag av trafik är påbjuden anger även förbud mot annan trafik, om inte annat är föreskrivet.’
Men efter de saknas påbudsmärken för gående antar jag att det är inte förbjuden att cykla där. Tacksam om någon kan berätta för mig om jag bryter mot lagen om jag cyklar på vägen eller på cykelbanan-som-är-inte-markerade-som-en-cykelbana.


Styrbjörn

Krister, kul att det där med utbildning kommer upp. Vad ska man ha för utbildning om man ska ge sig in i det här träsket?
I nuläget känns det som om det vore mitt drömjobb att stånga sig blodig mot etablissemanget i den här frågan. Handlar det bara om att få in en fot på rätt ställe eller är det något som är viktigt att ha med sig utbildningsmässigt?
(Läser för tillfället Företagsekonomi inriktning logistik med ganska mycket kurser i kulturgeografi.)


Krister Isaksson

Styrbjörn, vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Området domineras självklart av ingenjörsutbildade men det blir mer och mer tydligt att detta handlar om så mycket mer än bara ’ingenjörskunskap’. Eftersom majoriteten har ingenjörsutb. så blir det ju lätt att man rekryterar det man känner igen och det blir därmed en barriär för dem utan ingenjörsutb. Mitt råd är att om du verkligen vill så engagera dig allt du kan, ligg på, visa att du finns o vad du vill. Sen handlar det ibland också om tur och tillfälligheter!


Styrbjörn

Krister, det var mer en fundering när ämnet ändå var uppe. Jag har lite egna tankar om hur jag ska ta mig vidare men det är ett tag kvar på utbildningen så än så länge roar jag mig med att läsa på och vara lite extra uppmärksam i verkligheten. Kurserna jag har kvar känns allt annat än irrelevanta så jag sitter nog kvar i båten tills vidare.
Den som lever får se helt enkelt och tjockast pannben vinner.


Krister Isaksson

Styrbjörn, ja envishet är minst sagt en mycket viktig egenskap när det gäller att arbeta med cykel. Vidare måste man ha stort tålamod, vara ständigt redo att möta fördomar, okunskap och idioti.


Lars

Jag tror att vi måste försöka påverka redan i planeringsstadiet om det ska bli någon ändring. För närvarande planeras t.ex. nya cykelvägar längs med Kvarnholmsvägen i Nacka och Landsvägen i Sundbyberg. Jag har begärt ut ritningar för båda men har fått svaret att de ännu inte är klara. Det borde vara åtminstone lite lättare att få gehör för våra synpunkter innan bygget sätter igång än efter invigningen.


Krister Isaksson

Lars, bra och visst är det bättre att komma in och ev påverka i ett tidigt stadie. Och när det gäller exploateringsområden avgörs mycket redan i samband med detaljplanerna. Se mitt tidigare inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 4

Manne

hörde detta av en slump. Kul att lyssna på dig som omväxling, även om vi bloggläsare kände igen mycket. Dock hade jag inte koll på att 30.000 cyklister passerade Slussen varje dag- helt otroligt!.
Radion är bra kanal att nå många lyssnare så jag hoppas fler får uppögonen för problematiken nu.


Krister Isaksson

Manne, Ja Slussen är verkligen en cykelknutpunkt av stora mått, för nya Slussen finns en prognos på nästan det dubbla antalet!


Elin

Bra snackat Krister!
Hoppas det var många som lyssnade!


Krister Isaksson

Elin, stort tack! Helst hade jag velat cykla med Stefan…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Regionalt cykelstråk – kliv av och led cykeln!


 

Det finns många märkliga trafiklösningar för cykeltrafiken runt om i landet och här är en lösning som aspirerar på en topplacering. Här är en bild från ett av de regionala cykelstråken i Stockholms län. Stråk avsedda för arbetspendling med cykel, att enkelt och effektivt kunna förflytta sig med cykel. Stråk som ska motsvara biltrafikens europavägar, trafikleder, huvudgator. Som ska motsvara pendeltågs-/tunnelbanelinjer och stombusslinjer. Men verkligheten ser mer ut så här: Stråken finns inte. De stråk som finns, där uppfyller endast 1 procent grundläggande standard för cykeltrafik. I genomsnitt finns det något i infrastrukturen på dessa stråk som påverkar cyklisters framkomlighet var 118:e meter.


Cykel och moped skall ledas på det regionala cykelstråket!

På detta regionala cykelstråk går det så långt och är så illa att cyklister måste kliva av cykeln och bli fotgängare. Bakgrunden till skyltningen är också talande och speglar på många sätt ett djupt rotat synsätt på cykeltrafik. I samband med att bron som syns i bilden renoverades för några år sedan så blev sikten sämre pga. en annan typ av stödmur för brofundamentet (syns till vänster i bilden). I stället för att då dra om gång- och cykelbanan för att få en rakare anslutning och därmed bättre sikt valde väghållaren att skylta om till gångbana. På ett regionalt cykelstråk! Det finns hur mycket utrymme som helst för att dra om gång- och cykelbanan och kostnaden hade varit mycket liten, någonstans mellan 50 000 – 70 000 kr, inte ens växelpengar i samband med en miljonrenovering av bron. Men istället skyltar kommunen om till gångbana.

Och som om detta inte var nog, nu kommer vi till det riktigt absurda. Trafiklagstiftningen säger ju att skylten och dess reglering gäller till att ny/annan skylt visar på annan reglering. Så när tror ni då att gångbanan skyltas tillbaka till gång- och cykelbana och cyklister får börja cykla igen? Efter att de passerat avsnittet med dålig sikt? Nej knappast! Norrut får de gå i ca 600 meter innan ny skyltning för gång- och cykelbana kommer och söderut så kan de sluta gå efter ca 400 meter när gångbanan ansluter till gatunätet och det då är möjligt att börja cykla på gatan.

Så stor var omtanken om cykeltrafik på denna plats. Här känner man verkligen att väghållaren tar cykeltrafik på stort allvar, att trafikslaget är prioriterat och en viktig parameter i transportsystemet – en cykelstad i världsklass tror jag man säger i denna kommun. Eller är det fortfarande ett trafikslag på undantag? Så Motormännen, enskilda polismän m.fl. som gärna klagar och utmålar cyklister som de värsta trafiksyndarna, fundera också, bara ett litet ögonblick, över vilken behandling och vilka förhållanden som erbjuds detta trafikslag. Försök sedan tänka tanken om motsvarande förhållanden rådde för biltrafiken, vad skulle hända då?

Hur ska cykeln någonsin kunna bli konkurrenskraftig när väghållare agerar så här och det går så långt att cyklister ska tvingas av cykeln och bli fotgängare? Här råder inte konkurrens om utrymme, det är ingen konflikt med bil- eller kollektivtrafik. Ingen konflikt med näringsverksamheter, fastigheter osv. Det är inte ens en ekonomisk fråga. Här finns det ju inte så mycket annat att skylla på än väghållarens egen försumlighet och ointresse för cykeltrafik – och hur kommer man till rätta med dessa, uppenbarligen stora, interna problem?

Men som läget är nu är det bara att bita ihop, ta skiten och kliva av cykeln…

Relaterade länkar:

 


Antal kommentarer: 15

Tor Sandqvist

Sverige är fantastiskt.


Mårten

Krister, den studien som kom fram till att bara 1% uppfyllde kraven, tittade man då på nåt mer krav än att cykeltrafik en skulle vara åtskild från biltrafiken? Jag fick intrycket av att det var en rent teoretisk studie av kartan, och att ingen över huvud taget hade försökt cykla dess iofs ofullständiga cykelstråk. Jag skulle vilja påstå att det inte finns några regionala cykelstråk över huvud taget, utan för att ta sig mellan punkt A och B så måste man alltid passera ett antal länkade lokala lösningar


Krister Isaksson

Mårten, 628 300 meter av de regionala cykelvägnätet har inventerats genom att man cyklat dessa meter och dokumenterat brister med kamera och gps. Man har inte cyklat i blandtrafik och saknade länkar/sträckor för cykeltrafik. Detta är nog den mest omfattande inventering av cykelinfrastruktur som någonsin genomförts i Sverige. Kriterier som studerades var bl.a.:
Bredd
Separation mellan gång och cykel
Passager över gata/väg
Belysning
Beläggning
Linjeföring
Radier
Framkomlighetsproblem (exempelvis bommar, betongsuggor, stolpar och räcken som placerats i cykelbanan)
Sikt
Växtlighet
Busshållplatser
Topografi
Sidohinder
Signaler
Vägvisning
Vägarbeten
Du hittar rapporten här: http://www.tmr.sll.se/Global/SATSA-projektet/Dokument/Regional_cykelstrategi/Remiss%20Regional%20cykelplan/Rapport_Cykelplan_130326.pdf


Martin Holt

Hej Krister.
Jag har startat en diskussion med mina klubbkamrater ang en ny cykelbana mellan Älta och Tyresö som är helt kass. Slutsatsen är att en majortiet av cyklister ser inte cykelbanan som ett problem eftersom de kommer inte att använda det.
Jag var idag in i en skoaffär och byte ett par trasiga skor. Jag hade med mig kvitto, felet var uppenbar och jag fick ett nytt par skor. Jag har rättigheter som kund som är tydligen och välkände, och jag har stöd från konsumentverket om det behövs. Underbar.
När det gäller cykelbanor har jag ingen rätt att reklamera en trasig cykelbana. Finns det hål, glass, osv kan jag felanmäla, men villkor och svarstider varierar. Finns det fel i hela designen, som är helt uppenbar i din exempel, är det bara att leva med det i alla år som cykelbanan står. Mina samtal och mejl till kommunen är obesvarade och det är ingen som ansvarar för problemet. Kommuner och trafikverket har bildat en kartell där vi cyklister är tvungen, enligt lag, att använda cykelbanor, men de är inte tvungen att ta hänsyn till cyklisternas behov.
Det är få individer som har energi att driva en förändring av detta. Det verkar inte vara många föreningar som orkar heller. Tills vidare kommer vi agera som ’kriminella’ typer genom att hitta våra egna lösningar.
Jag har nu bott i Sverige i 15år och är trött på att bli behandlat som andra klass människa för att jag har valt att cykla.


Krister Isaksson

Martin, jag cyklade förbi den vägen hem igår efter att jag hade fått bilderna av dig. Jag delar till 100 % din uppfattning om den sk cykellösningen. Har till o från haft denna sträcka som del av mina träningsrundor och kan precis som du konstatera att det bästa för mig som cyklist på denna plats är körbanan. Här har då kommun/er och Trafikverket plöjt ner miljoner i en dålig lösning. En ny cykellösning som direkt hamnar som ett objekt för åtgärd i den nya regionala cykelplanen!
Visst blir man trött, ledsen och arg. Det blir nog alla som behandlas illa…


Martin Holt

Hej Krister,
Jag tänkte på detta som jag lärde mig när jag pluggade psykologi:
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross_model
Jag är, för tillfället, förbi ’denial’, ’anger’, och är in i ’bargaining’. Snart följer ’depression’ sedan ’acceptance’. Hur jag längtar till ’acceptance’.
/Martin


Krister Isaksson

Martin, själv undrar jag om är jag kvar i ’anger’ och förtvivlat kämpar för förändring?


Johannes Westlund

Jag har sett helt skumma lösningar längs rv 40 på 2:1-sträckan mellan Jönköping och Ulricehamn med skyltade cykelvägar som inte ens finns, eller ja som kräver en rätt maffig MTB för att vara framkomliga. Har funderat på att stanna och fota någon gång. Någon cykeltrafik förekommer heller inte längs sträckan. Inte svårt att förstå varför.
Allt sånt här går att spåra till att Vägverket skitit högaktningsfullt i de instruktioner man fått från den beslutande församlingen. Vem ställer ansvariga till svars? Som det är nu verkar det ju gå att driva vilken linje som helst. Är det vad som kallas ”demokrati”? Att tjänstemännen gör lite som de tycker?


Krister Isaksson

Johannes, nu ska jag berätta en historia som har 13 år på nacken. Runt mileniumskiftet var jag projektledare för ett av Sveriges genom tiderna största trafiksäkerhetsprojekt, den sk ”Nollvisionsslingan” i Trollhättan. Ett stort samverkansprojekt med Vägverket, kommunen, NTF, bilindustrin mfl. Det handlade bl.a. om att skapa en säker infrastruktur för alla trafikslag, allt från gångfartsgator, cykelbanor till 2+1-vägar på en sträcka av 44 km. På just 2+1-vägen (Rv 44) kom tidigt diskussionen upp hur cykeltrafik skulle hanteras på sträckan då vi insåg att den miljön som 2+1-vägar skapar är helt oacceptabel ur säkerhetssynpunkt för cyklister. Beslut fattades om att skapa en parallell cykelväg som även kunde användas av jordbruksmaskiner. Vad som också spelade in i detta beslut var att projektet skulle invigas i samband med Sveriges ordförandeskap i EU och ett sk ’högnivåmöte’ skulle hållas i Trollhättan i samband med invigningen för att visa upp Sveriges trafiksäkerhetsarbete. Omvärldens ögon fanns så att säga på projektet och då kan man ju inte gärna skita i en trafikantgrupp… Åtgärden blev en succé, mängder av cyklister, rullskidåkare mfl började använda sträckan (du kan själv se några om du tittar på sträckan i GoogleMaps!). Då fanns det en förhoppning att detta kunde stå som modell för den fortsatta utbyggnaden av 2+1-vägar i landet men det som sedan sker är att Vägverket börjar ’räkna’ på kostnader samt i allra högsta grad spekulerar om cykeltrafik och dess potential. Idag så står vi då med svaret på denna inställning som inneburit att Vägverket i allra högsta grad byggt bort förutsättningar för cykeltrafik. Och detta högst medvetet och det gjordes när omvärldens ögon inte längre fanns på dem…
Du kan läsa mer här vad resultatet blev: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mer-om-cyklingsutredningen.htm


Johannes

De cykelvägarna såg fina ut, men varför tänker man i regel inte på bullerskydd? Finns fina cykelbanor mitt i stan med exakt samma problem. Jättefina cykelbanor. Förutom det faktum att det några decimeter bort är en högtrafikerad motorväg som man får hörselskador av. Ibland bara ett lågt stängsel bort. Är det blött ute förekommer det till och med att cyklister blir sprutlackerade med smutsvatten. Det känns otroligt ogenomtänkt. En sak jag funderade på med 44an var varför man valde att följa riksvägen? Fanns det på kartan att utreda en egen sträckning längre bort från riksvägen? Lika gen, rak och fin förstås. Dels slipper man bullret, och dels skulle man kunna låta cykelvägen gå rakt på småorterna. Riksvägar brukar ju generellt sett dras bortanför av bullerskäl, eller i alla fall har jag fått för mig det.
Och jag diggar att när Vägverket räknar så kommer de fram till att det är den lilla och billiga cykelbanan som ska bort. Plocka omkörningsfälten istället? Borde bli betydligt större besparing.


Krister Isaksson

Johannes, just i detta fall var kampen att överhuvudtaget få till en cykelväg men annars skulle man ju kunna göra kombinerade buller- och vindskydd.
Just denna sträckning handlade om att få till en sträckning som både kunde kopplas till Trollhättan OCH Vännersborg.
Ja Vägverket har lustiga räknemaskiner o räknenissar måste man ju säga!


Johannes Westlund

Jag håller helt med att en cykelväg är bättre än ingen cykelväg. Stor eloge till dig och andra inblandade för att det faktiskt finns. Det känns ändå stort på något sätt.


Krister Isaksson

Johannes, tack och det kändes stort för mig då också, sen blev det bara fel och värre. Idag står vi ju tyvärr här med facit: ett vägverk/trafikverk som fullständigt har misshandlat cykeltrafik och sitt uppdrag ökad och säker cykling.


Sommarcyklist

Det ironiska är för att vara gc-väg så är det osedvanligt god sikt; skymda kurvor (speciellt vid tunnlar) är ju mer regel än undantag (inte minst under den delen av året buskar och träd växer till sig …)


Krister Isaksson

Sommarcyklist, Ja med den logik som man använder på denna plats så skulle många platser skyltas om och cyklar ledas. Det finns mycket skit på landets cykelvägar…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Marcus

Det var på tiden hörru. 🙂
/Marcus – http://malmolundpacykel.blogspot.com


Krister Isaksson

Marcus, du ska visa respekt mot äldre! 😉



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*