Blogg

Sätt människan i fokus, inte maskinen


 

 

Skrivit en debattartikel på SVT Opinion, ni kan läsa den här.

 

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Kalle

”…berikar stadslivet gynnar också näringsidkarna eftersom fler cyklister och gående leder till större försäljning.”
Krister, det är första gången som jag inte håller med om allt. Några få gånger har jag behövt handla med cykel och då tar jag med den in i affären! Inte så populärt.
Men jag vill inte ha min cykel stulen, så skall jag handla det minsta lilla, så tar jag bilen – den brukar stå kvar.


Krister Isaksson

Kalle, det kanske inte alltid är lämpligt att utgå från sig själv och sitt eget beteende för att dra slutsatser. Det verkar ju som många inte följer ditt mönster.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lägg ut, LÄGG UT!


 

Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.

Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Robin

Med tanke på den usla möjligheten att låsa fast cykeln skulle inte jag ställa min cykel där iaf.


Jocke von Scheele

Sån där markyta som ”blivit över” och inte riktigt går att utnyttja till något speciellt vid stadsplanering kallas ”impediment”, har jag lärt mig. Och man måste beundra kommunens kreativitet, när de på detta sätt
1. Kan utnyttja ett impediment som uppstått under motorledsramperna man byggt mitt i city.
2. Kan slå sig för bröstet och hävda att man byggt X nya cykelställ.
3. Kan pytsa iväg en försvarlig portion av ”cykelmiljarden”, utan att behöva göra ingrepp som skulle riskera att minska bilarnas utrymme.
Well played, kommunen!
Det enda tråkiga är att det blir så uppenbart hur bortslösad åtgärden är. Men man kanske skulle kunna anlägga en park där istället? Som folk kunde solbada i. Eller bygga ett dagis?


Henrik

Om jag jobbade som tjuv skulle det där vara ett drömställe att avsätta en arbetsdag på. Om det nu stod några cyklar där förstås.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 7

sven

Det ser ut som Stockholm med tanke på t-banan och bussen men det kan det ju inte vara, så dåliga är de väl inte på att trafikplanera i Stockholm.


Krister Isaksson

sven, det är Stockholm men dessa förhållanden finns på många platser i vårt land.


Marcus

Att det inte ringer en varningsklocka när två målade cyklar inte får plats att mötas i bredd på cykelbanan…


Krister Isaksson

Marcus, det skiter man i. Väghållaren har ju löst det hen anser vara viktigt att lösa – biltrafiken. Övrigt är inte lika viktigt, något gående och cyklister själva får se till att det fungerar och är säkert.


Stefan Sundström

Och kolla nybyggda norra länken vid Ropsten. Där plockade de helt enkelt bort cykelbanor när de byggde ut vägen. GC från lidingö upp mot Hjorthagen försvann helt och blev istället en större påfart till motorvägen.
Gamla Lidingövägens GC försvann från Hjorthagen och ersattes med en u korsning med åtta (8) rödljus för gående/cyklister för att ta sig de femtio meter till anslutande gc vid kungliga tennishallen.
Tack för det bilverket och Stockholm Stad!


Pelle

Apropå norra länken så ändrade man i samband med invigningen av den, trafikljusintervallerna vid övergångsstället över Vallhallavägen strax innan norrtull. Förut var det korta intervaller. Nu är troligen övergångsstället synkroniserat med hela norrtullsrondellen (som inte är en rondell utan har tre trafikljus i sig) vilket gör att det är mycket långa intervaller, när man som cyklist måste vänta samtidigt som bilarna står still i kö. Suck!


Sverker

Bilderna är ifrån Hökarängen, Stockholm. Jag saknar bilder på hur det ser ut på motstatt sida om bild 2 och bild 3 hållpatsen för Linje 173 mot Skärholmen. Den jämförelsen hade varit intressant.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Bilparkeringen full – ta cykelparkeringen


Nyligen skrev jag ett inlägg om Staden som den obotlige alkoholisten.

Låt oss fortsätta på den vägen och se om det finns framtidshopp. Så här står det i Stadsbyggnadskontorets planbeskrivning för ett nytt bostadsområde som planeras i söderort i Stockholm:

”Parkering

En flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar föreslås för punkthusen. Utbyggnad kan då ske efter behov. I ett första steg kan den inre raden i ”bakkant” på de låga huskropparna användas för bilparkering och den yttre raden mot gatan används som cykelparkering. Denna utbyggnad ger parkeringstal för bilar på 0,5 och för cyklar 2,0. Om behov uppstår finns det möjlighet att nyttjas dubbla rader för bilparkering. Cykelparkeringen kan då flytta ut mot gatan. Taket på garaget kan då ev förlängas så att cyklarna står torrt och säkert. Detta alternativ ger p-tal för bilar 0,74 och för cyklar 1,0 under tak.”      

Jaha, om bilparkeringen börjar bli full så är det bara att ta av cykelparkeringen så är allt frid och fröjd. Ett viktigt ord i stycket ovan är ”kan”. Det står alltså inte att cykelparkeringen ”ska” flytta ut mot gatan, bara att den ”kan”. Det är alltså helt upp till fastighetsägaren att avgöra om den cykelparkering som eventuellt försvinner ska kompenseras och byggas på annan plats. Cykelparkeringen behöver då heller inte längre vara under tak, dvs lika med en kvalitetsförsämring.

Vad var det Översiktsplanen sa om cykel?

”En grundläggande utgångspunkt måste vara att behandla cykeln som ett transportmedel, inte som lek eller rekreation. Det innebär bland annat att se till arbetspendlarnas behov under olika årstider och till behovet av säkra cykelförbindelser och parkeringsmöjligheter.” (s 21)


Planillustration Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadskontoret fortsätter på sin inslagna väg att prioritera stillastående bilar framför cykel – det kallas för ”en flexibel parkeringslösning för bilar och cyklar” – en väldigt enkelriktad flexibilitet kan jag tycka. Någon tillnyktring för den obotlige alkoholisten verkar inte vara i sikte.

Undra när vi får läsa en planbeskrivning från Stadsbyggnadskontoret i Stockholm som säger att en full cykelparkering får utökas genom att plats tas av bilparkeringen. För insikten om att cykelparkeringen kommer att bli full och behöver utökas verkar inte finnas hos kontoret…

Relaterade länkar:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Här går det åt helvete för cyklister


 

Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten idag. Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Tänk då på att de som cyklar sällan representerar mer än 10 procent av alla resor i svenska kommuner och städer idag. Med andra ord är vägarbetsområden en farlig plats för cyklister. Och varför är de det?

Jo, för att de ser ut så här:


Stor hög med sand tvärs över hela gång- och cykelvägen. Du tvingas cykla i terräng, nära arbetsfordon. Hur går det i mörker? Sandhögen låg kvar över natten… Foto: Alvin Lindstam

Studier och analyser genomförda av Trafikverket och Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) visar att olyckorna beror på att vägarbetena är dåligt utmärkta:


Betonggrisar tvärs över hela gång- och cykelbana. Ingen förvarning, inga skyltar eller reflexer. Ingen belysning i närheten. I mörker ser vi vad?


Ingen skyltning att vägarbete pågår. Arbetsmaskiner på gång- och cykelvägen. Delar av gång- och cykelvägen uppgrävd.


Har ni någonsin sett en liknande avstängning av gata/väg? Ingen förvarning, inga skyltar eller reflexer. Ingen omledning av cykeltrafiken

Olyckorna beror även på att det finns olika typer av material, till exempel slangar, rör, grus, lera och byggmaterial på ytorna där cyklisterna cyklar:


Slang tvärs över gång- och cykelbanan. I kurvan upphör gång- och cykelvägen och blir till offroad med allt vad det innebär av fara och obehag. Körbanan har självklart asfalt…


Lervälling – så här återställer Trafikverket sitt arbete i anslutning till högtrafikerat cykelstråk. Sällan vi ser motsvarande på Trafikverkets vägar. Foto: Jon Jogensjö


Grushög tvärs över hela gång- och cykelvägen. I kurva med dålig sikt. Ingen förvarning eller skyltar.


Gatan och cykelbanan tidigare avstängd. Vid öppnadet av gatan ställdes avstängningsmaterialet upp i cykelbanan – i flera veckor!


Inte helt lätt att komma förbi på cykeln. Finns lämpligare plats/lösning. Foto: Jon Jogensjö

Olyckorna beror även på höga kanter, olämplig farthinder och körplåtar som inte är avfasade eller utspetsade med asfalt:


Tvärs över cykelfältet, utan någon som helst utmärkning eller varning för cyklisterna, är en asfaltsramp för gående. Tänk motsvarande i körbanan… Foto: Christian Gillinger/Cyklistbloggen


Så här gör Trafikverket vid sitt arbete – hög kant för gående och cyklister att ta sig över. Det ser vi sällan för biltrafiken. Kommer du med rullstol, lastcykel eller cykelkärra blir det inte lätt… Foto: Gabrielle Gjerswold


Gång- och cykelbanan helt avgrävd. Ingen förvarning eller skyltning (fel av mig, ute på körbanan fanns skyltning för biltrafiken). I mörker… Foto: Thomas Ekström


Gång- och cykelbanan helt avstängd. Ingen skyltning, inga reflexer, ingen omledningen – gående och cyklister får leta sig ut i biltrafiken via höga kanter. När gatan är helt avstängd, vad ser vi då för information och åtgärder för biltrafikanter?


Sådan här farthinder anser Trafikverket och deras entreprenör att det är lämpligt att lägga ut på gång- och cykelvägen. Olyckor mellan cyklist – vägarbetare är mycket ovanlig. Det är dessvärre inte cykelolyckor pga. olämpliga farthinder. Foto: Gabrielle Gjerswold


Så kallade körplåtar utan avfasning med asfalt utgör stora problem. Ibland används sand som blir rena isen när den kommer upp på plåten. Foto: Jonas

Olyckorna beror också på att det finns gropar, hål och ojämnheter i vägbanan:


Asfalt och jämnt och fint för biltrafiken. För cyklister och gående är det grusad puckelpist som gäller…

Många olyckor inträffar när det är mörkt och det finns inte tillräcklig belysning och utmärkning av vägarbetet:


Svårt att se betonghinder som står på gång- och cykelvägen. Saknas såväl reflexer som skyltning. Här blir cyklister också bländad av mötande biltrafik. Foto: Jon Jogensjö


Mörkt och besvärligt vid arbetsområdet på högtrafikerat cykelstråk. Foto: Jon Jogensjö


Samma plats. Att belysa arbetsområdet gör en viss skillnad… Foto: Jon Jogensjö

Ofta finns flera av dessa brister på en och samma plats.

Det är mer regel än undantag att det ser ut så här vid vägarbeten där cyklister färdas. Och då är det ju inte så konstigt att det går illa för många cyklister på dessa platser. Så trots att cyklisterna utgör den minsta trafikantgruppen, är de i majoritet vad gäller olyckor med personskador vid vägarbeten.

Är ni förvånade?

Det är inte jag efter att ha arbetat med cykel och cyklat i många år. Det är bra att det nu finns dokumenterat hur illa det går och faktiskt är för cyklister. I kommande inlägg ska jag försöka gå in på varför det ser ut så här och vad som kan göras åt den oacceptabla situationen.

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 10

Håkan

Vad hände egentligen med ansvarsutkrävande efter att en man omkom efter att ha cyklat ned i en vattenfylld grop på cykelbanan för något/några år sedan?


Håkan

Vad hände egentligen med ansvarsutkrävande efter att en man omkom efter att ha cyklat ned i en vattenfylld grop på cykelbanan för något/några år sedan?


Timo M

Vi behöver ett moratorium för all planering och allt byggande av ”cykelbanor”. Innan det läggs en enda krona till av skattebetalarnas pengar måste vi först veta att samhället tar uppgiften på allvar.
Det vi har nu är ett slags flagrant, trafikal apartheid mot oss cyklister. Samhället måste rannsaka sig själv och dra slutsatser av det som alla vi cyklister kan se, varje dag.
Det finns en väldigt säker plats att cykla på, nämligen ordinarie körbana. Den är oerhört sällan behäftad med något enda av de slags problem som bildkavalkaden ovan ger exempel på. Det förekommer annan trafik där men riskerna är försumbara i jämförelse med det man kan råka ut för på cykelbanorna. På ordinarie körbana går det mesta åt samma håll, man undviker hastiga och riskabla improvisationer, reglerna är förutsägbara och entydiga, man slipper förvandlas till trafikanarkist pga bristande lösningar som ställer till det på cykelbanorna.
Blir det ändå riskabelt med mixen skyddade/oskyddade fordon kan maxhastigheten sänkas till 30 kmh. Risker brukar uppstå där trafiken ändå går långsamt så det påverkar inte den sammanlagda restiden nämnvärt i jämförelse med om det är skyltat 50 kmh. Utsatta korsningar kan också förses med ”cykelboxar”, kanske separat ”tidigt-grönt-ljus” för cyklister.
Nuvarande och oacceptabla läge får till följd att motorfordonsförare förväntar sig att cyklister inte finns i ordinarie körbana eftersom de kan se att det finns cykelbana (eller vad vi skall kalla dem…). Samtidigt tvingas vi cyklister till ett mer eller mindre vilt kryssande mellan både den ena och den andra delen av körbanorna pga de brister som bilderna illustrerar. Det upplevs självklart som rena anarkin sett genom vindrutan på ett motorfordon. Konflikter som samhället skapar pga bristande och inkompetent planering, byggande och underhåll av cykelinfrastruktur.
Finns det något annat exempel där skattemedel används på ett mer oprofessionellt och inkompetent sätt?!


Mia

Fy så deprimerande. Som du skriver, bra att vi nu får detta svart på vitt att det främst är cyklister som råkar illa ut vid dessa bedrövliga vägarbeten. Vet inte hur många gånger jag råkat ut för alla dessa eländiga vägarbeten och där känt mig behandlad som jag inte vore vatten värd. Ett människoförakt utan dess like, och bara för man valt att cykla. Det gör mig så ledsen…


Jimmy

Det där känner man igen inte bara i Stockholm utan på andra orter med.


Jonas

Tyvärr allt för vanligt… Denna film visar ett klipp på något som kunde slutat riktigt illa: http://youtu.be/5T5_AfPsIe4
Jag kan inte tänka mig att killen med balken hade gått ut på detta sätt bland bilarna…


Nils

Jag bor i en mindre kommun och cyklar mycket på landsbygden där Trafikverket är väghållare för vägar och cykelbanor. Ofta när det utförs arbeten på eller kring cykelbanorna är ”lösningarna” i stil med exemplen i blogginlägget.
Nu är det ju inte Trafikverket självt som utför arbetena, utan deras entreprenörer. Men man undrar vad Trafikverket ställer för krav på entreprenörerna vad gäller säkerheten för cyklister och gående. Om Trafikverket ställde tydliga krav och såg till att de följdes skulle det få inverkan över hela landet. Trafikverket är ju ”nationellt” till skillnad från kommunernas gatuavdelningar.


Lisa

Jag minns den där orangea skylten bredvid McDonald’s! Varför? Det var så trångt att ta sig förbi att jag åkte in i skylten med axeln…


Ingrid

Tänkte på den här bloggen när jag läste om det här bygget:
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/farligt-vagarbete-oroar-grannarna-8774406.aspx


Stephen Bjar

Förvånande, men inte överraskande, vilket ger stöd för att TA-planerna varken följs eller kontrolleras av kommunen



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*