Blogg

Saker jag vill cykla på. Del 2


 

Vi fortsätter resan i cykelinfrastrukturens underbara värld. Vi är kvar i Holland och cyklar över ännu en storslagen bro – Europas längsta cykelbro!

Nescio bron, Holland – Amsterdam

Bron är 780 meter lång, har en segelfri höjd på 10 meter och sträcker sig över Amsterdam-Rijn kanalen. Bron ligger öster om Amsterdam och innebär en viktig länk och genväg till/från förorten IJburg och de centrala delarna av Amsterdam. Bron invigdes 2006. De långa anslutningarna på var sida om bron innebär en behaglig stigning att cykla på. Cykeltrafik och gående är separerade på bron och för att gående inte ska få långa omvägar vid anslutningarna delas bron i två delar där gångdelen övergår i trappor. Bron är namngiven efter den holländske författaren Nescio och har fått smeknamnet ’Ålen’.


780 meter lång. Europas längsta cykelbro


Långa anslutningar på var sida om bron ger en behaglig stigning att cykla på


En frekvent sjöfart göra att den segelfria höjden måste vara 10 meter


Här ser man tydligt var smeknamnet ’Ålen’ kommer från!


Separation mellan gående och cyklister med linje


Bron delar sig i två på var sida och gående får en genväg via trappor


Gångdelen som leder till trappor. I bakgrunden cykelrampen


Självklart kan man leda cykeln i trapporna om man vill!

 

Foton: Wilkinson Eyre, Arup, Fietsberaad

 

Relaterade inlägg:

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 7

Cykelkatten

Vilken häftig en! Men fatta va blåsigt om vintern 😉 Jag hade satt plexiglaspaneler eller liknande på sidorna.


Krister Isaksson

Cykelkatten, visst är den häftig! Blåsigt blir det, men ack så fult med paneler samt de hindrar utsikten från bron. Fast cyklar man där varje dag så har man ju sett det mesta och då kanske man vill ha lite lä…


Mia

Vilket monument och manifestation för cykeltrafik! Storslagen att se på och precis som du vill jag cykla på den! Om din serie börjar så här så undrar jag hur du ska toppa detta? 😉


Jens

Ser läcker ut, men ännu bättre hade ju varit om den delat sig i tre på varje sida (en mer eller mindre rakt fram och en som tar sig ner längs med kanalen åt varje håll) så man slipper cykla ”i onödan”.
Det kanske är onödigt, jag har inte tittat på hur det ser ut ”rakt fram” – det kanske inte finns något mål att cykla till åt de hållen?


Krister Isaksson

Jens, rakt fram söderut = rätt in i en trafikplats, den stora målpunkten är västerut mot city av Amsterdam under trafikleden så där är snurran helt rätt.
Norra sidan där leder rampen rätt mot det nya området IJburg så även här är det bra prioriterat. Sen går allt naturligtvis att göra ännu bättre!


Jerker

Inte vidare stadsmässigt kan jag tycka.


Krister Isaksson

Jerker, självklart inte, ligger ju inte i staden heller utan i utkanten av Amsterdam.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Facit finns nu – sopsaltade cykelvägar är bättre


 

Så har då facit kommit från försöket med sopsaltning i Stockholm. Jag har ju skrivit ett antal inlägg om denna metod för vinterväghållning av cykelvägar och där hyllat den. Så jag visste ju vad resultatet skulle bli, finns ju forskning och praktisk erfarenhet från andra delar av världen om denna metod och där den visat sig överlägen traditionell plogning och sandning. Och Stockholm är inte mer unik än någon annan plats så svaret var ju givet. Men nu finns det som sagt även ett facit för Stockholm.


Sopsaltaren in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har följt försöket och kommer nu med en första PM:

 

”Sopsaltade stråken ger högre standard än osaltade cykelvägar”

”Väglagsobservationer visar tydligt att sopsaltningen resulterat i ett bättre väglag än traditionell plogning och sandning. Det har i princip alltid varit barmarksförhållanden på de sopsaltade stråken, även då det varit snö och is på cykelstråk som inte saltats. VTI:s mätningar visar också att friktionen i genomsnitt varit betydligt högre på de sopsaltade stråken jämfört med de stråk som inte saltats.”

”Förutom att de objektiva mätningarna visar att sopsaltningen ger en högre standard vintertid, har allmänhetens respons varit mycket positiv.”

”Som helhet kan sägas att försöken med sopsaltning av utvalda cykelstråk i Stockholm hittills varit mycket lyckosamma och att det finns goda anledningar till att fortsätta med metoden även kommande vintrar.” 

Så då får vi hoppas att Stockholm både fortsätter och utökar sopsaltningen av cykelvägar. Samt att andra kommuner följer efter och ser till att vinterväghållningen av cykelvägar blir bättre. Se skillnaden på dessa bilder, vad föredrar du?


Sopsaltade cykelväg vs plogad och sandad cykelväg

 
Sopsaltning vs plogning. Plogning innebär en cykelväg full av grus

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 15

Magnus Persson

Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?


Magnus Persson

Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?


Krister Isaksson

Magnus, denna rapport rör enbart försöket i Stockholm.. Vet inte om de är inkopplade på andra platser/utvärderingar. Finns ingen länk (ännu)


Erik Johansson

Det vore intressant att veta hur sopsaltaren hanterar en vinter med snö, men det är helt klart att höst och vår är mycket bättre med sopsaltaren.


Anna Niska

Magnus m.fl. Nej, vi har inte gjort några utvärderingar i Solna. I år kommer vi dock, tack vare finansiering från Trafikverket, att kunna göra utvärderande mätningar även i Linköping. Utifrån intervjuer med förare och ansvariga i Linköping kommer vi också att kunna sammanställa erfarenheter utifrån ett längre perspektiv än enstaka vintrar. Linköping har tillämpat sopsaltning i snart 15 år och tre av dessa vintrar var relativt snörika och kalla. Liksom nämnts funkar metoden bra under milda vintrar men kan stöta på problem då det blir kallt och mycket snö. Utmaningen ligger i att använda så lite salt som möjligt och ändå säkerställa en god friktion. Det kräver ett omfattande kunskapsunderlag och god beredskap. För den som cyklar under vintern gäller det att vara beredd på att vinterväglag kan förekomma trots sopsaltning – ingen metod är 100-procentig! Vi hoppas att vår forskning ska kunna bidra till en utveckling av metod, utrustning och strategi för bästa möjliga resultat.


Krister Isaksson

Anna, stort tack att du tar dig tid och svara och fördjupar vår kunskap på området. Era insatser är ytterst värdefulla och vad bra att ni fått finansiering till fortsatta studier i Linköping.
När det gäller metod får vi ju inte heller glömma att vanlig plogning och sandning inte är särskilt bra, inte heller då det är mycket snö och kallt. Så om sopsaltning är överlägsen vid alla andra tillfällen så kanske det är jämnt skägg mellan plogning och sopsalt när det är mycket snö och kallt! Dvs vinst för sopsaltning i det långa loppet


Örjan

Kan de inte göra samma sak i Göteborg?
Uppvärmning och bara sopning förekommer här men tyvärr oftast grusning.


Krister Isaksson

Örjan, självklart kan de det. Om de vill och prioriterar det. Är ingen märklig utrustning, finns tillgänglig.


Jens

Man kan ju anta att vid mycket snö skulle en kombination funka bra, dvs först grovploga, sen snabbt saltborsta innan snön tryckts ihop och frusit för mycket.
Går det inte att sätta ett plogblad framför borsten vid behov?


Krister Isaksson

Jens, se detta inlägg och maskinen där: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/hyllning-till-sopsaltaren.htm
Den har en fällbar plog framför borsten! Och visst är det så att vid stora snöfall under kort tid behövs komplettering med plogning, så görs tex i Linköping. Men dessa dagar är totalt sett över en längre tidsperiod väldigt få.


Henrik

skulle vilja veta hur mycket mindre energi som det går åt att cykla på en sopsaltad väg jämfört med en plogad dito… samt hur mycket extra småsvängar pga slir och modd? Borde kunna gå att mäta enkelt med accelerometrar och gyros på vanliga telefoner…


Krister Isaksson

Henrik, har skrivit lite om det tidigare, se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/kommer-vi-komma-fram-i-vinter-4.htm


Krister Isaksson

Janne, alla system har sina nackdelar. Det går ju att sköta om sin cykel, just i Uppsala är det extra lätt nu: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/bensinstationen-platsen-for-cykelvard.htm


Niklas

Nackdelar finns. Var tvungen att kasta min cykel efter förra årets sopsaltning då denna åt upp aluminumet i en rasande fart. Cyklar nästan varje dag året runt de senaste 10 åren. Vet inte hur man ska få aluminiumet att sluta falla sönder när saltet har fått fäste.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Saker jag vill cykla på
Blogg

Saker jag vill cykla på


Tänkte börja en ny serie och där visa bilder på saker som jag har eller drömmer om att få cykla på. Ofta saker som innebär en påtaglig förbättring för cykeltrafiken. Även att det många gånger är en spektakulär design och formgivning. Det är vi inte så bortskämda med här i Sverige när det gäller cykelinfrastruktur. Så följ med på en resa i cykelinfrastrukturens underbara värld!

Waaijerbrug Zoetermeer, Nederländerna

En ny cykelbro som stod klar i juni 2014. Bron är byggd i stål och 280 meter lång. Den innebär en genare förbindelse för cykeltrafiken över spår och väg.

 

 

 

 

 

Bron har en minst sagt spektakulär formgivning och även belysning:

 

 

 

 

 

Foton: Bastiaan Luijk, Syb van Breda & Co

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 2

Rolle H

Missa inte http://www.youtube.com/watch?v=sw6V48PMs0A i Sölvesborg
den var säkert så svindyr att dom bara hade råd med betonggrisar i början på bron


Mia

Fin! Ska bli spännande att se vad du kommer visa i fortsättning av serien.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nu blir det väl ändå kvarsittning och hemläxa!


 

Felplacerad cykelparkering gör cykelbanan ännu sämre.

Se på bilderna. Det är breda och ibland flera körfält, det är parkeringsrader för bilar och breda gångbanor och rader av trädplanteringar.

Samtidigt – det är smala cykelbanor och som om de inte var tillräckligt smala så väljer staden att placera ut cykelställ på ett sådant sätt att parkerade cyklar hamnar i den redan smala cykelbanan. Inte så vanligt att vi ser motsvarande underdimensionerade lösningar för biltrafiken, tänk att parkeringsraden för biltrafiken som vi ser på bilderna stack ut och upptog halva körfältet – otänkbart!


Lindhagensgatan. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar i cykelbanan


Årstadal


Årstadal


Årstadal. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar långt in i cykelbanan


Solnabron. Felplacerade cykelställ gör att parkerade cyklar hamnar i cykelbanan. Foto: Sven-Åke Andersson

Inte en gång, inte två gånger utan tre gånger. Samtliga platser är tämligen nybyggda, det har funnits goda förutsättningar att skapa bra och funktionella lösningar. Man har så att säga haft blanka papper att utgå från. Hur kan det då bli så här, att staden om och om igen producerar undermålig cykelinfrastruktur?

Det infinner sig en oro att tjänstemän, konsulter, arkitekter mfl faktiskt inte är läskunniga. För det är med all tydlighet så att de har inte läst stadens egen handbok: Cykelparkering i staden. En handbok som staden har investerat tid och pengar för att ta fram. För att säkerställa grundläggande funktioner på cykelparkeringar och se till att staden får valuta för pengarna man investerar.


Cykelparkering i staden. Stockholms stads handbok för cykelparkeringar

Nu handlar det ju inte om att alla inblandade personer inte är läskunniga utan om en djupt rotad värdegrund. Det är inte lika viktigt och angeläget att skapa funktionell och säker cykelinfrastruktur. Det är viktigare att göra det för biltrafiken, för gångtrafiken, gestaltningen av platsen är viktigare, träden är viktigare. I stort sett allt annat är viktigare än att uppnå grundläggande funktioner på cykelinfrastrukturen.

Kan inte låta bli att tänka på att cykelinfrastrukturen skulle ha varit så mycket bättre i Stockholm om man valt att följa sina egen handböcker i större utsträckning. Handböckerna är på intet sätt perfekta, de innehåller många kompromisser, det kommer ny kunskap och de behöver uppdateras med jämna mellanrum. Men handböckerna sätter en grundläggande standard vad gäller funktion och säkerhet. En standard som är avsevärt bättre än den usla cykelinfrastruktur som gång på gång produceras. Staden hade då hushållit bättre med skattemedel istället för som nu då man ständigt måste korrigera alla fel och brister. Det går ju till och med så långt att staden måste skrota nybyggda cykelbanor!

Ett märkligt faktum är att sällan (aldrig?) ser vi avsteg från handböckerna som går åt andra hållet, dvs. att staden producerar en bättre standard än vad som anges i handböckerna. Undra varför detta inte sker?

Istället blir det så här, se allt elände som staden spottar ut gång på gång:

Så vad händer med ”Cykelutbildningen” av tjänstemän, konsulter, arkitekter mfl som det tidigare Cykelborgarrådet Per Ankersjö lovade var på gång? Alla dessa fall av nyproducerad och usel cykelinfrastruktur borde ju omgående resultera i såväl kvarsittning som hemläxa!

Det nya styret i staden har en stor utmaning framför sig – den att få inblandade förvaltningar att ta ansvar och säkerställa att den cykelinfrastruktur som de producerar uppnår grundläggande funktioner. Är detta något ledningen för dessa förvaltningar är redo för och har en vilja att göra? Jag är mycket tveksam till att de har viljan och förmågan till detta då jag gång på gång ser alla dessa avsteg och fel. Stadens förvaltningar är fortfarande fångade i den frusna ideologin som dominerat Stockholms trafikplanering så många decennier.

Tänk att det ska vara så svårt för yrkesmän/kvinnor att producera grundläggande funktioner. Yrkesmän/kvinnor som får betalt för sin kompetens…

 

 


Antal kommentarer: 9

Daniel

Hur i h-vete orkar du? Imponerad av din kraft och uthållighet, du skulle ha blivit en bra etapploppscyklist! 😉 Om och om igen plockar du fram det ena eländet efter det andra. Skiten finns överallt och i obruten takt fortsätter den att produceras. Vad är det för påse nötter som är inblandade och arbetar med detta? Och hur kan de få fortsätta, ställs alldrig någon till ansvar för allt detta: Aldrig någon som stämmer i bäcken? Fy fan vad sne jag blir på skiten…


Pelle

Håll modet uppe! Passerar varje dag den parkering som är avbildad i handboken om cykelparkeringar. Tycker faktiskt att den parkeringen i verkligheten speglar dina exempel alldeles för väl, det är ofta cyklar i cykelbanan och det rör sig människor på tvärs över banan ganska ofta som ska hämta eller parkera. Det kan till och med vara så att de som byggt de exempel du lyfter fram enbart har tittat på den bilden och sedan gjort likadant.


Krister Isaksson

Daniel, satsade kanske fel här i livet, skulle fokuserat på TDF! 😉 Förstår din reaktion…


Robin

De har ju åtminstone satt dig ordentliga cykelställ, till skillnad från här i Malmö där man fortfarande envisas med varianterna där man inte kan låsa fast ramen.


Krister Isaksson

Pelle, ja man kanske väljer vad man vill läsa och lära sig…


Krister Isaksson

Robin, en klen tröst. Hade de placerat ut framhjulsställ hade det blivit väldigt tydligt att platsen är för smal/liten för cykelparkering…


Anders Norén

Samma sak i Gävle, se Google-vy över en av stadens få cykelbanor: http://goo.gl/maps/K3bDi


Clara Attermo

Jag klagade på Solnabron, fick följande svar:
Hej Clara!
Tack för din synpunkt.
När cykelbanan planerades och ritades gjordes den efter stadens gamla handbok där bredden skulle vara 1,5 meter. Då det här är ett stort projekt har det inte varit möjligt att ändra detta och därför är cykelbanan smalare än den standard som vi numera har i vår cykelplan.
Vi är medvetna om problemet med att vissa parkerar sina cyklar lite slarvigt så att de sticker ut i cykelbanan och vi ser över vad vi kan göra.
Med vänlig hälsning
Elisabet
Elisabet Andersson
Kommunikatör
elisabet.k.andersson@stockholm.se


Krister Isaksson

Clara, det kan stämma när det gäller cykelbanan, samtidigt går det visst att ändra i pågående planering – om man vill och prioriterar det.
När det gäller cykelparkeringen och dess placering så är det ju helt otroligt att staden skyller på cyklisterna, att de parkerar slarvigt. Cykelställen är placerade ca 50 cm från cykelbanan. I Cykelparkeringshandboken anges en längd på cykel vara 1,85 m och att avstånd mellan cykelställ och till kant på körbana/cykelbana ska vara 1,6 m. Så vi kan ju undra vilka som är slarviga, cyklisterna eller de som uppenbarligen inte kan läsa och följa sin egen handbok.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?
Blogg

Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?


Vet du att du inte får gå på en cykelbana om det finns en gångbana i närheten? Om du ska korsa en cykelbana ska du göra det på ett övergångsställe. Finns inte ett övergångsställe ska du korsa cykelbanan tvärs över och helst vid en vägkorsning. Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan ska korsas utan dröjsmål.

När du kör bil och närmar dig en obevakad cykelpassage, skall du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen. Kör du ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning och skall passera en obevakad cykelpassage, skall du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just skall färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Närmar du dig en cykelpassage ska du anpassa ditt körsätt så att du inte tvingas stanna med bilen på passagen.

Cyklister får före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. Cyklister får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelöverfart och cykelpassage
2. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana
3. i ett cykelfält

Det här är väl trafikregler som du har järnkoll på? Nej, jag trodde väl det.

Runt om i landet genomför kommuner med jämna mellanrum så kallade cykelkampanjer. Många av dessa kampanjer handlar om att ”upplysa” och ”uppfostra” cyklister om deras skyldigheter i trafiken och hur de bör bete sig.

Byt ut cyklist mot gående och bilist. Hur ofta ser vi motsvarande ”uppfostringslappar” för dessa grupper?

Det är mycket sällan (aldrig?) jag ser motsvarande kampanjer riktade mot gående, bilister, buss- och lastbilsförare. Exempelvis vad deras skyldigheter är och hur ett lämpligt beteende från deras sida skulle kunna ta sig uttryck för att uppnå en bra interaktion med andra trafikantgrupper. Normen är så att säga given och utgångsläget är att cyklisterna som träder in på trafikarenan är dem som ska anpassa och underordna sig – rätta in sig i ledet.

Vi ser även detta i polisens så kallade trafiksäkerhetsinsatser för säkrare cykling. Ett arbete som har mycket lite stöd av den forskning och kunskap som finns på området och som jag tagit upp i en debattartikel i Expressen. Istället är det vanligt förekommande med fördomar och okunskap från polisers sida när det kommer till cykel, något som Cyklistbloggen på ett förtjänstfullt sätt visat med all tydlighet.

Här kan vi ju då uppfatta körkortet som en form av uppfostran. Men det är ju tydligt när vi ser till de frekventa regelöverträdelserna som vi motorfordonsförare gör att det inte är tillräckligt och säkerställer en god interaktion med andra trafikanter.

När vi nu ser en framväxande cykeltrafik i många städer, när det kommer in något nytt, när normer och den gängse bilden av städernas trafiksystem rubbas är ofta reaktionen att det nya ska anpassa sig, underordna sig normer. Kommunerna närmast tävlar med varandra eller kopierar varandra när det gäller dessa uppfostringskampanjer av cyklister.


Först börjar Malmö… Foto: SR Malmö


…och tar fram ett antal budskap…

…sen följer Karlskrona efter: ”Bli världens bästa cyklist”…

…och sen Vetlanda

…och Stockholm slår sedan på stora trumman och upprepar samma tema ett antal år!

Vi känner igen detta från andra delar av samhället, det här ju inte är helt olikt andra enkelriktade integrationsarbeten. Som sällan är särskilt framgångsrika.

Jag kallar det strukturell diskriminering.

 

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 19

Johan Granlund

För ovanlighets skull är jag inte med dig Krister.
Kommunernas piktogram om cykling är bra. Många cyklister har aldrig tagit och aldrig kommer att ta körkort.
Dessutom är det nyttigt med repetition i den livskunskap som trafikregler är.
Det vore nyttigt med motsvarande kampanjer till motorfordonsförare.
Dels för repetition och dels som ett av flera sätt att lära ut/in nya regler som tillkommit sedan körkortet togs.
Det är underligt att inte vi i Sverige har repetitionsutbildningar för trafikanter. I bl a Kalifornien ger försäkringsbolag rabatt på bilförsäkringen till de som gått frivillig reputbildning.
Våra grundskolor och gymnasier saknar än idag nationella mål för elevernas trafikkompetens. Detta livsfarliga problem motverkas i någon mån av de kampanjer du kritiserar.
Keep up the good work, min vän.


Krister Isaksson

Johan, du verkar ju vara med mig, du efterfrågar ju ”trafikutbildning” till fler trafikanter än cyklister. Jag är kritisk till att det är enbart till cyklister detta riktar sig till, mycket sällan till gående, bilister, lastbilsförare, bussförare osv. Det är strukturell diskriminering.


Johan Lindblom

Tack Krister för ännu ett bra inlägg. Jag tycker det är underbart att vi cykelpendlare har någon som ropar åt oss. Hoppas bara att ditt budskap når ända fram och att förändringar kommer att ske. En sak är säker: Vi kommer att bli många fler cykelpendlare.


Krister Isaksson

Johan, tack! Helt klart kommer vi bli många, många fler som cykelpendlar! 🙂


Trafikistan.se

Bra! Jag är fullständigt med dig. Min egen text ”Alla behöver samspela” som jag la ut för 10 dar sen handlar i princip om samma sak. Jag la precis tilln ett stycke med referens till ditt inlägg. Att peka ut någon annan som syndabock gör oss bara blinda för vår egen del i ansvaret för ett gött samspel.
Min text finns på http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/


Krister Isaksson

Trafikistan, tack! Nej helt rätt, samspelet underlättas inte av att man från väghållare, myndigheter, poliser mfl enkelspårigt pekar ut syndabockar eller att vissa avkrävs mer än andra. På helt lösa grunder…


Lars

Tydligen kan man vinna något när man bryter mot att ”cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret”. Jag undrar vad vinsten är. En trafikbot kanske?


Olof E

Trafikverket mfl har tagit fram en strategi för cykel som de nämnda kommunerna inte verkar ha tagit del av. Där står att det visserligen finns problem i samspelet mellan olika trafikantgrupper men att det inte handlar om okunskap utan om normer. Detta ska förbättras genom:
”utformningen av den fysiska miljön, dels genom regler och trafikövervakning, främst inriktade på felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten”
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7222/2014_030_sakrare_cykling_gemensam_strategi_for_ar_2014_2020.pdf


Krister Isaksson

Olof E, hm som att tillåta cykling mot enkelriktat, att få svänga höger vid rött, att få cykla på körbanan osv osv…


Pessimisten

Här gäller det att hålla en rad bollar i luften samtidigt. (1) Det underliga i att det endast är cyklister som drabbas av pekpinnar & förmaningar, inte bilister, lastbilschaffisar eller fotgängare. (2) Att trafikundervisningen i skolorna, vilken torde vara till nytta för alla kategorier av trafikanter, mest verkar vara en historisk kuriositet. (3) Att en del cyklister borde samspela bättre såväl med regler som medtrafikanter: extra illa när föräldrar närmast uppmanar deras barn att cykla mot såväl regler som medtrafikanter. (4) Att existerande cykelinfrastruktur oftare straffar än förlåter mänskliga misstag (anti-nollvision) och inte sällan är uselt underhållen (höll på att satta frukosten i halsen när jag läste om en britt som varit en hårsmån från att avlida av de skadar han ådragit sig pga av ett olagat hål i gatan, ett hål av det slag man passerar ett dussin av dagligen …).


Krister Isaksson

Pessimisten, exakt! Det handlar om en rad faktorer/företeelser. Jag försöker visa det i en rad av mina olika inlägg, bl a några du finner länkade ovan.


Anders

Om man som bilist kommer körandes på en huvudled och så är det en cyklist som ska cykla på ett övergångställe som är avsedd för fotgängare så ska det fordonet som kör på huvudleden köra före. Både cykeln och bilen är ju fordon vilket inte många cyklister förstår. Däremot om cyklisten kliver av sin cykel så är man ju fotgängare och har företräde mot bilisten.


Olof E

Krister, just nu är väl möjligheten att ändra trafikreglerna rätt små. Cyklistutredningen resulterade i nästan ingenting. Min poäng var snarare att det nu finns ett officiellt program för säkrare cykling som alla tunga instanser är med i (Trafikverket, VTI, Transportstyrelsen, SKL mm) och att i den finns inte den här typen av uppfostringskampanjer med överhuvud taget och trafikövervakning ska inriktas på ”felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten” och då tror jag inte att de regelbrott du räknar upp finns med. Det är kommunerna och polisen som ska rätta in sig i ledet.


Krister Isaksson

Olof E, håller med, samtidigt som jag är skeptisk till kommunernas förmåga/vilja att rätta in sig i ledet…


Ingrid

En liten (eller stor) kampanj om hur man använder blinkers vore trevligt .


LarsQ

”På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.”
Intressant när man har en trajk!


Krister Isaksson

LarsQ, eller som jag, trehjulig lastcykel! Full rulle hela tiden med andra ord.


Fd trikeägare

Finns en viss poäng: alldeles för många cykelbanor – även dubbelriktade – är bara lite bredare än en trike eller lastcykel. Tvärstopp om man skulle ställa cykeln där. (Har haft en trike – av bredare modell, ibland bredare än cykelbanan) Å andra sidan finns det de som ställer sin tvåhjuling på tvären tvärsöver hela härligheten …


Thomas S

Håller helt med om att det är diskriminering.
Hoppas att du länkat din artikel till kommunförbundet så dom får en tankeställare, men jag tvivlar på dom tänker om.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Passa på! Äppelplockning på pendlingsstråk


 

”… sätta upp en skylt att folk får plocka”

Jag cyklar på en cykelväg utmed Huddingevägen i Stockholm, en cykelväg som är utpekad av staden som pendlingsstråk – stråk där det ska vara bra framkomlighet, trafiksäkerhet och hög standard på drift och underhåll. På en plats utmed detta stråk växer ett stort äppelträd, så stort är trädet att det växer in över cykelvägen.


Äppelträd över cykelvägen, ett utpekat pendlingsstråk i Stockholm

Detta får till följd att denna årstid faller det ner mängder av äpplen på cykelvägen. Inte så trevligt att få på sig eller att cykla på. Så jag felanmälde detta:

”Detta är en bekräftelse på att ditt ärende av typ: Klagomål mottagits och registrerats. Din synpunkt har fått ärendenummer KC-1286759.

Beskrivning: Fullt av äpplen på cykelvägen! Bredvid cykelvägen växer ett äppelträd, delar av trädet växer över cykelvägen och nu när frukten är mogen faller det ner äpplen över hela cykelvägen. Är som stora stenar som man riskerar att cykla på och cykla omkull. En högst olämplig plats för ett fruktträd, det bästa vore att ta ned trädet.”

Någon dag senare var äpplena bortskyfflade till sidan av cykelvägen (givetvis har nya fallit ner sedan dess).


Bortskyfflade äpplen som tidigare låg på cykelvägen

Någon dag senare får jag ett mail från parkingenjören på Stadsdelsförvaltningen som gör mig minst sagt häpen:

”Hej Krister

Vi kommer inte att fälla trädet. Vår entreprenör kommer att kontrollera att platsen hålls ren samt sätta upp en skylt att folk får plocka

mvh

XXXX”

Jaha, förvaltningen är alltså medveten om att det faller ner mängder av frukt på cykelvägen. Men kommer inte att fälla trädet, inte ens beskära det så att grenar och frukt inte hänger över cykelvägen. Trädet ska få växa helt fritt och sprida sin frukt vind för våg. Det är alltså ok att det faller ner äpplen på cyklister (och gående). Entreprenören eller Cykeljouren kommer aldrig ha möjlighet att vara på plats för att fånga fallande frukt och det har redan fallit ner ny frukt på cykelvägen som blir liggande innan entreprenören hinner dit. Jag tycker inte att deras tid och resurser ska användas på detta sätt, måste finnas massor av viktigare saker att syssla med än att återkommande skyffla äpplen, till exempel att fälla eller beskära ett träd så det inte faller äpplen på folk.

Inte nog med detta, en skylt ska sättas upp att folk får plocka äpplena! Här kommer alltså staden uppmana folk att stå på och intill cykelvägen för att plocka äpplen – på ett pendlingsstråk som ska motsvara trafikleder för biltrafiken!

Stadens egna ord i cykelplanen om pendlingstråk är:
”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

”En liten brist på sträckan kan vara förödande för cyklisten och den vanligaste olyckstypen är just omkullkörningar beroende av underlaget.”

När såg ni ett äppleträd växa ut över en trafikled, fällandes frukt på bilar och körbanan och där väghållaren dessutom satt upp en skylt – välkommen att plocka äpplena! OTÄNKBART! Men på cykelvägen, pendlingsstråket, där leksakstrafikanter färdas får det vara lekstuga och man kan tydligen hitta på alla möjliga tokigheter. 

Det är minst sagt fascinerande. Det finns alltid ett eller flera så kallade skäl till att hitta på och försvara tokigheter på cykelvägar. Skäl som alltid väger tyngre än skälen att se till att det är acceptabla förhållanden på cykelvägarna. Förhållanden som finns tydligt redovisade och beslutade i stadens styrdokument och handböcker. Men vem bryr sig? Det är mest äppelmos när det kommer till att följa dem…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 13

Max

Underbart, dags att starta cidertillverkning! Tack Stockholm! Och idag fick vi ju en påse av staden som vi kan lägga äpplena i, tänk de tänker på allt! UTOM PÅ ATT SKAPA VETTIGA FÖRHÅLLANDEN FÖR CYKELTRAFIK!


Felix Reychman

aj, min hjärna!!!


Kalle

Underbart! Får vi bränna CALVADOS av äppelcidern?


Robin

Jag bad Malmöstad att beskära ett buskage för att underlätta både för bilister och cyklister där ingen ser den andra i korsningen.
Svaret jag fick var att man inte gör någon beskärning under sommaren men att man skulle kolla på det till beskärningsperioden.
Att en buske får sitta kvar är tydligen viktigare än ett människoliv, särskilt eftersom det är skyltat 70 på den aktuella vägen.


Mats Nilson

Tagga ner, detta är inte ett stort problem.
Det är en sak om grenarna är ivägen för cyklar och gående.
Ät ett äpple 🍎 istället. 😜


Krister Isaksson

Mats, nej jag kommer inte tagga ner. Som enskild företeelse kan jag kanske leva med detta men satt i ett större sammanhang hur cykelinfra planeras, byggs och underhålls är detta bara ytterligare ett exempel på hur illa det hanteras. Och när allt summeras är det illa. Så det finns absolut ingen anledning att tagga ner, tvärtom.


Kenneth Medin

Är ju därför man ska ha hjälm, fattar u väl…!
…eller varför inte ett konstprojekt! Spänn upp tyg under trädet på ett snillrikt sätt så äpplena rullar ner till en äpple-automat bredvid vägen utan att skadas. Komplettera med en parkbänk och cykelställ(!) bredvid vägen för en perfekt rastplats. Bjud in Christo som utförare så kanske det t o m blir världsberömt!


Krister Isaksson

Kenneth, strålande idé!


Adam

Det är som du säger Krister, hela tiden avsteg från styrdokument, handböcker, råd och riktlinjer. I stort och smått och sammantaget ger alla dessa avsteg de dåliga förhållandena för cyklister. Motsvarande avsteg görs inte för biltrafiken. Märkligt, vad beror denna systematiska och negativa särbehandling på?


Krister Isaksson

Robin, förvånar mig inte. Det är mer eller mindra samma visa över hela landet. Här kan du se vad Malmö kräver av fastighetsägare: http://www.malmo.se/download/18.1e58ca66127664b20f4800033823/1383643914135/Fastighets%C3%A4garens+ansvar,+sida+f%C3%B6r+sida.pdf
Riktlinjer som de själva inte verkar vilja följa vid passagen du beskriver…


Dan Snis

@Krister, du skulle sagt till om taggbusken 200m längre fram som har två grenar i ögonhöjd som sticker ut.
Kuriosa och ryckte, när Örbyleden anlades så ville man få ordentlig fart på grönskan längs med vägen, man använde kompost som tydligen innehöll tomater, för på hösten var det fullt av tomater längs vägen.
Sanningshalten och riktigheten låter jag vara osagd.


Krister Isaksson

Dan, det tänkte jag överlåta till dig! 😉 Kan inte göra allt, måste få hjälp av andra. Annars kommer inget hända.


Kung Stalle

Det här var nog bland det mest efterblivna jag läst om cykling.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*