Blogg

Så här får cykeln plats!


Under en stor del av min 20-åriga ”cykelplanerarkarriär” har jag fått höra att det finns inte plats för att åstadkomma bra cykelinfrastruktur. Allt är så att säga intecknat och det går inte att ändra på.

Jag är av en liten annan uppfattning och menar att det i stort sett alltid finns plats – det handlar mer om kunskap, vilja och prioritering – att se möjligheterna och inte vara låst av gamla föreställningar om trafiksystemet.

Som detta exempel från västra delen av Stockholm. Ett av västerorts största cykelstråk – det så kallade Hässelbystråket. Sträckan det handlar om går mellan Brommaplan och Åkeshov, ca 850 meter. Befintliga förhållanden för cykeltrafiken är en salig blandning av cykling i blandtrafik och cykling på en smal och dålig dubbelriktad cykelbana.


Den dubbelriktade cykelbanan korsar lokalgatan, självklart med väjningsplikt för cykeltrafiken, och byter sida till en smal dubbelriktad cykelbana


För att kunna mötas på denna cykelbana måste en cykla på gångbanan. Det är ständiga avbrott i cykelbanan till följd av in-/utfarter. Den dåligt utformade cykelbanan gör att många väljer att cykla på gatan istället


Här byter cykelbanan sida igen. Och ännu en gång väjningsplikt för cyklister när sidbytet skall ske.


Här slutar sedan cykelbanan och övergår i blandtrafik


Är detta en miljö som säljer in cykling? För alla typer av cyklister, nya och erfarna, unga och gamla?


Här börjar/slutar cykelbana i västra delen. Väjningsplikt för cykeltrafik som ska ut på gatan. Inte helt enkelt att komma av och på cykelbanan.

Så hur ändrar man på detta och skapar bra förutsättningar på hela sträckan?

Man börjar med att inventera sträckan. Vidare så bjuder man in cyklister till en workshop för att höra vad de tycker om förhållandena och vill se för åtgärder. Sen tar man reda på vad icke-cyklister vill ha och efterfrågar för att eventuellt börja cykla. Sen sätter man upp en målbild – detta vill vi åstadkomma. Sen skissar, analyserar och prövar man sig fram – hur når vi målbilden.

Därefter ritar man upp förslaget. Stöter och blöter med intressenter. Gör eventuella förändringar. Sen skrivs ärendet upp till trafiknämnden och politiken fattar beslut.

Nu kommer hela sträckan att byggas om. Det blir en sammanhängande och separerad dubbelriktad cykelbana, 3,25 meter bred på hela sträckan. Ingen mer växling mellan blandtrafik och dålig cykelbana. Inga flera sidbyten. Cykelbanan fortsätter obruten över till-/frånfarterna vid Åkeshovs cirkulationsplats och korsande trafik får väjningsplikt mot cykeltrafik på cykelbanan. Att det nu blir en sammanhängande cykelbana på hela sträckan innebär också att hela sträckan kan sopsaltas. Sist men inte minst, den hårt belastade cykelparkeringen vid Åkeshovs tunnelbana byggs ut, placeras närmare entrén och övergångsstället mellan entrén och cykelparkeringen höjs upp och hastighetssäkras – allt för att underlätta kombinationsresan cykel-kollektivtrafik.

Illustrationer på den framtida cykelbanan:


Cykelbanan placeras på norra sidan av gatan och cyklister behöver på så sätt inte byta sida någon gång och korsa lokalgatan längre. Parkeringen längs gatan byter sida och läggs utmed gångbanan på södra sidan


Inga fler avbrott i cykelbanan på grund av in-/utfarter då cykelbanan placerats på andra sidan av gatan


Raka spåret – inga fler sidbyten för cyklisterna och ingen mer cykling i blandtrafik då cykelbanan kommer att gå på norra sidan av gatan – hela vägen


För att få plats med den dubbelriktade cykelbanan i detta avsnitt tas ett körfält i anspråk och görs om till cykelbana – cykeln får plats! Korsande trafik får väjningsplikt mot cykeltrafik på cykelbanan vid till-/frånfarterna i anslutning till cirkulationsplatsen. Cykelparkeringen byggs ut och placeras närmare tunnelbaneentrén. 

Se där, det går om man vill och prioriterar. Och det är tydligt att Trafikkontoret och Trafiknämnden gjort det i detta fall – bra jobbat!

Relaterade inlägg:


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 11

Erik Johansson

Har berömt detta förr så du slipper det nu. 🙂 Vill dock nämna att jag gillar de där regelbundna släppen i cykelbanan, tycker ofta att man utesluts från cykelbanor om man inte kommer från ”rätt ställe” det kan handla som en kilometer i körbanan innan det finns en uppfart på cykelbanan.


Krister Isaksson

Erik, tack ändå! 😉 Ja släppen är lätta att glömma men ack så viktiga för en tillgänglig och funktionell cykelinfra. Kommer man från el ska till bostäderna på södra sidan ska man ju inte behöva cykla på lokalgatan för att senare kunna angöra cykelbanan, eller behöva stanna och lyfta cykeln över kantstenen upp på cykelbanan. Det ska vara smidigt och lätt – det ska vara CYKELFLOW!


Joakim Sternö

Härligt! Flera obehagliga passager på den sträckan idag.
Gjort någon beräkning på hur många sekunder KOM:en bör förbättras på sträckan? 🙂
Delvis relaterat, är det någon planerad uppdatering av sträckan Abrahamsberg-Brommaplan? Den är ju inte så farlig men jämfört med denna sträcka och Abrahamsberg-Stora Mossen kommer den kännas försmådd.


L. Olsson

Äntligen 🙂 jag är livrädd när jag cyklar på spårig/isig blandtrafik där och ska försöka undvika bli påkörd.


Mia

Så bra! Sträckan är ett elända att cykla på, särskilt denna årstid då väglaget är under all kritik. Ser verkligen fram mot när detta är klart och sträckan också kan sopsaltas – vilket lyft det kommer att bli! Bra jobbat!


Tony Bergman

En reflektion:
Mångåriga kryssade säkerhetsmarkeringar på fjäll rivs utan åtgärder.
Mångåriga högklassiga cykelbanor i Stockholm får 10 miljoner per kilometer i åtgärder.
Olika satsar kommuner. Å olika bedöms de faktiska behoven man har.
Tony Bergman


Anders Andersson

@Tony Bergman. Jag har sett en hel del kryssmarkeringar uppenbart bortrivna av laviner. Så det är nog bra att de rivs och att säkerheten sitter i huvudet på den som väljer väg och orienterar istället för att folk ger sig ut på fjället med bristfällig kunskap i blind förlitan på att ”någon annan” ska svara för säkerheten med kryss. Man måste alltid laga efter omständigheterna och själv göra sitt vägval. Det som var bra och säkert igår är inte nödvändigtvis bra och säkert idag. Det gäller på de flesta av livets områden.


Bernt Lindberg

Jättebra! Något för Falun.


Erik

Äntligen! Idag är varje passage på sträckan en obehaglig pulshöjare, särskilt i rådande vinterväglag.


Isabella Gross Alström

Wow! I början av (eller rent av innan) min cykelpendlingskarriär bodde jag i Västerort och var inte så van vid att cykla i trafik i Stockholm. Den där sträckan räddes jag VARJE gång jag skulle cykla och vissa gånger gick jag hellre av för att jag inte ville riskera att bli påkörd. Andra gånger var den det lilla extra hindret som gjorde att jag inte ens tog cykeln. Toppenarbete kring detta!


Sture

Är det bara jag som ser att det kommer stå bilar på cykelbanan som vill ut i rondellen?
Hade varit bättre om det fått plats 1 bil utanför cykelbanan.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Förare av sopsaltare hyllar nya cykelbanan


Inte bara cyklister uppskattar när cykelinfrastrukturen förbättras. Så gör även de som har som arbete att se till att cykelbanan (och gångbanan) är fri från snö och is. En väl utformad och dimensionerad cykelbana underlättar nämligen i stor utsträckning deras arbete. Så här säger en förare av sopsaltaren när jag frågar om det blivit enklare att utföra arbetet:

”Ja det är MYCKET enklare att köra, innan höll man på att ramla ur maskinen pga alla gupp och ojämnheter!”

Det ger ju en viss uppfattning om hur det var att cykla på denna så kallade cykelbana tidigare…

Så det är inte bara enklare, tryggare och framkomligare att cykla nu. Det är även enklare att utföra drift och underhåll på väl utformade cykelbanor!

Så här såg cykelbanan ut innan den byggdes om:



Och nu ser cykelbanan ut så här:



Foto: Robert Larsson

En viss skillnad får man konstatera!


Antal kommentarer: 1

Mia

Åh vad jag längtar till att resten av sträckan mot Ulvsundaplan blir klar. En fullständigt eländig sträcka och cykelbana verkar bli riktigt bra, det var en fröjd att cykla detta avsnitt förra veckan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gjorde jag fel?


För 7 år sedan flyttade jag och lite senare bytte jag även arbetsplats. Detta innebar att jag fick en ny väg till/från arbetet. Då upptäcker man brister och fördelar med den nya vägen. Några av bristerna på den nya färdvägen är kraftiga sättningar i gång- och cykelvägen som gör att det bildas stora vattensamlingar vid nederbörd. Vid den här tiden på året är det inte tillräckligt varmt för att vattnet ska dunsta bort och vid minusgrader fryser då vattensamlingen till is och täcker då stora delar av gång- och cykelvägen.

Inte särskilt bra att det är så här – varken ur komfort- eller säkerhetssynpunkt. Så jag felanmälde detta första året jag började cykla denna väg. Jag felanmälde problemet även andra året, och tredje året. Efter fjärde årets felanmälan slutade jag – jag tröttnade på att anmäla och aldrig se någon åtgärd. Uppenbarligen gör ansvariga en annan bedömning än jag gör och de anser att detta tillstånd är ok för gående och cyklister.

Häromdagen när jag cyklade hem låg en kvinna på marken vid denna plats. Jag stannade och gick försiktigt fram till henne. För jag vet ju att under det tunna snötäcket ligger en isbana dold. Hon har halkat på den glashala isen, hon har slagit sig och har ont. Jag uppfattar henne som lite yr och hon tror att hon slagit i huvudet. Jag ser inga synliga skador på huvudet eller blod men hon har en tjock mössa som kan ha lindrat fallet. Jag ringer efter ambulans och medans vi väntar på ambulansen tar jag av mig jackan och letar efter mer kläder i ryggsäcken för att försöka värma henne. Liggandes i mitt knä är en främmande människa som är skadad och har ont. Vi håller varandras händer och försöker trösta. Det är en stark och samtidigt skrämmande känsla – en känsla av hjälplöshet. Till slut kommer ambulansen och oerhört professionella yrkesmänniskor tar över. Vi kramar varandras händer och sen är det över – ambulansen åker i väg med kvinnan. Jag står där helt ensam. Jag märker att jag fryser väldigt mycket då jag varit utan jacka en längre stund. Jag sätter mig på cykeln och börjar sakta rulla hemåt. Tankarna far runt i huvudet. Efter en stund börjar jag rannsaka mig själv. Skulle jag fortsatt felanmäla platsen år ut och år in? Hade platsen varit åtgärdad om jag gjort det? Och därmed hade kanske denna olycka inte hänt? När jag sen kom hem, duschat och kommit mer till ro blir jag arg – arg på mig själv för att jag överhuvudtaget tänker tankar att jag skulle kunnat agerat annorlunda. Att jag på något sätt skulle vara ansvarig för detta. Jag som har felanmält platsen i så många år.

Nyss fick jag en liten julklapp. Jag fick beskedet att kvinnan mår bra.


Antal kommentarer: 3

Lasse Donai

Du har gjort så mycket som man kan begära. Jagtycker att både du och damen ska anmäla kommunen för bristande underhåll.


PK

Kvinnan ska inte bara anmäla för bristande underhåll. Hon ska anmäla och ansöka om skadestånd. Om Krister anmält saken flera gånger så är staden medveten om problemet. Då är de eventuellt också skadeståndsskyldiga när försakat att åtgärda problemet inom rimlig tid och skada skett.


orjanwidaeus

Det var ett JÄTTEBRA agerande av dig. Tycker du var en hjälte. Känner igen mig idet slapphänta mottagande som jag fått från vissa tjänstemän i Sollentuna. Jag har skrivit och försökt att få ut dom på plats för att visa på en del brister som jag ser då jag ute och cyklar! De har inte visat något intresse!? Så jag har gett upp MVH Örjan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stolpvaccin – nu!


År 2017. En tid av kvalitetssäkringssystem. Av ISO. Interngranskningar. Externgranskningar. Kontrollsystem. Nollvisionen. Handböcker, råd och riktlinjer. Välutbildad och kvalificerad personal. Ska vi tro på alla dessa system, dokument och ord har det aldrig varit bättre, mer kvalitetssäkrat, mer värde för pengarna. Eller…


Ännu en stolpe som ”hittat” ut i cykelbanan. Foto: Thomas Ros

Alla dessa system, handböcker och utbildningar hindrar i varje fall inte stolpar från att hamna i cykelbanorna. Inte en gång, inte två, stolparna hamnar där hela tiden. Om och om igen. Man kan ju undra över vad vi håller på med. År 2017…

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 2

Mia

Ja man undrar verkligen när detta elände på cykelbanorna kommer ta slut? Något som skulle vara fullständigt oacceptabelt på gator och vägar. Det är ju inte så komplicerat. Så det måste ju handla om något annat. Om engagemang, om vilja, om kunskap. Att bra cykelinfrastruktur måste få kosta det bra cykelinfrastruktur behöver kosta. Som att ta kostnaden för att flytta stolpen när man breddar gc-banan. För inte har man missat att stolpen stod där, man ville inte ta kostnaden för att flytta den – ”det behövs nog inte”. Nu står man där med handen i syltburken och måste ta kostnaden för att flytta stolpen. Dyrare blir det än att ha gjort det från början och den nya beläggningen kommer nu bli lappad och lagad – dvs genast bli sämre. Bra jobbat, verkligen bra jobbat. Allt för att ”någon” tog beslutet att stolpen inte behöver flyttas – den kan stå MITT I CYKELBANAN. Vilken yrkeskunskap och yrkesheder – imponerande!


Anders M

Den är väl målad med reflexfärg i alla fall? Annars skulle man ju nästan kunna tolka en högst oväntad mörkblå stolpe mitt i körbanan som .. mordförsök?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det blir ingen Hjulklapp…


En cykelstrategi

Lägre moms på cykelreparationer

Stadsmiljöavtalen

Elcykelpremie

Nya ”cykelutredningar”

Det är väl ok saker

Kommer de ha någon betydelse för ökat och säkert cyklande?

Nej det kommer de inte ha. Ökad och säker cykling handlar om helt andra saker. Det handlar om att tillgodose cykeltrafikens basbehov. Och när det gäller cykeltrafikens basbehov är ”cykelskulden” stor, mycket stor. Vi kan ju studera de länder som har nått framgång när det gäller cykel, i grunden inte särskilt märkliga saker – vi har ju ”tränat” på dem när det det gäller biltrafiken i decennier.

Det är basbehoven som får fler att välja cykeln. Och ser till att det cyklas under trygga och säkra förhållanden.


Cyklingen rasar på landsbygden. Varför kan man undra? Kan det ha med basbehoven att göra? Foto: Leif Larsson

Detta vet självklart vår ”cykelminister”. Det som är tråkigt är att vår infrastrukturminister inte vet om detta, eller inte bryr sig. Och så länge cykelfrågorna inte sorterar under infrastrukturministerns ansvarsområde kommer vi inte se någon ”cykelrevolution”. Krister Spolander har gjort en genomgång av förslaget till ny Nationell plan för transportsystemet – en dyster läsning för cykel. I bästa fall kommer det ta runt 40 år innan vi har acceptabel cykelinfrastruktur på plats. I bästa fall…

Under tiden får cykeltrafiken leva på smulor från bordet – och förbli ett trafikslag på undantag.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 1

Conny Lindquist

Det är inte speciellt överraskande, att man i ett land där man satsar allt på bilismen, liksom på 50- talet, medan man i övriga världen gör allt för att frångå dessa mijöbovar, hela tiden ” pratar” om cyklingen, men inte gör ett dugg åt problemen.
BRA inlägg
Keep on digging.
trampisten Conny



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Danmark kopierar Stockholm!


Det trodde jag nog inte att jag skulle få skriva. Men nu är det så! I Danmark ska nu Vejdirektoratet i samarbete med 13 av landets kommuner införa cykelboxen för att motverka högersvängsolyckor. Cykelboxen är ju något som vi införde i Stockholm för över 10 år sedan.


En dansk cykelbox! Foto: Tonny Schnoor © (c) DR

Införandet av cykelboxen i stor skala är det absolut bästa jag genomfört i mitt yrkesliv – en åtgärd som räddar liv. Eller som man säger i Danmark: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/cykelbokse-skal-redde-liv

Så bra av det danska Vejdirektorat. Ni kommer att rädda liv.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 4

felix reychman

Vem vet? I Danmark kanske den respekteras, och därmed fungerar… Det vore kul. Lite som att det ju faktiskt går att cykla på cykelbanor i Danmark.


Anders Andersson

All heder åt Krister. Nu börjar också bilisterna lära sig att de inte ska stå i boxen.


Kim

Vem var först, Lund eller Stockholm?


Krister Isaksson

Kim, ingen aning. De första cykelboxarna i Stockholm gjordes i 1998-99. Du får fråga Lund när de gjorde sina.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*