Så bygger du farlig cykelinfrastruktur
Blogg

Så bygger du farlig cykelinfrastruktur


Lösningen innehåller många av de fel man kan göra när man utformar en GC-tunnel.”

Så inledde jag mina granskningssynpunkter när jag fått ta del av ritningarna över den planerade gång- och cykeltunneln under Mikrofonvägen i södra Stockholm:

Sedan listade jag upp alla de fel och brister som tunnelförslaget innehöll. I stort sett inga av mina synpunkter tog Exploateringskontoret hänsyn till, utan byggde tunneln med alla dessa fel och brister. Så snart tunnel stod klar började olyckorna ske, många olyckor. Så många att den lokala cykelhandlaren i området hörde av sig till mig och undrade vad vi höll på med. Han fick frekventa besök av kunder som skadat både sig själva och sina cyklar.

Detta är en av de mörkaste stunder i min yrkeskarriär. Låt oss gå tillbaka i tiden, mer än 10 år. Jag jobbade då på TrafikkontoretDet är inte helt lätt att beskriva sådana här plan- och exploateringsprocesser. Kort kan man säga att Stadsbyggnadskontoret tar fram ett planförslag över området som ska exploateras, och med hjälp av Exploateringskontoret utvecklas sedan ett förslag på hur trafiksystemet ska se ut i området. Många gånger sker detta arbete i nära samarbete med Trafikkontoret, men inte alltid. 

Sedan ska trafiksystemet stämmas av och godkännas av Trafikkontoret, som ju är den förvaltning, som när allt är färdigbyggt, tar över och förvaltar trafiksystemet. Med andra ord så väger Trafikkontorets ord tungt i dessa fall – det är så att säga svårt att bygga ett trafiksystem som Trafikkontoret säger nej till. I varje fall om det gäller biltrafiken.

Jag blev inkopplad på projektet någon gång under 2004-2005 för att granska och lämna synpunkter på det som planerades för cykeltrafiken. Det planerades bland annat en gång- och cykeltunnel under Mikrofonvägen, då befintlig passage för gående och cyklister var oreglerad i plan över fyra körfält. En riktigt otäck passage, för er som minns. Bygget av tunneln och investeringen motiverades med trafiksäkerhet – det skulle bli så mycket bättre för gående och cyklister, framförallt för skolbarnen, som skulle ta sig till och från Västbergaskolan.

När jag fick ta del av tunnelförslaget reagerade jag på hur illa utformat det var. Förslaget innehöll i stort sett alla de fel en gång- och cykeltunnel kan ha – trång, smal, tvära och branta anslutningar nära tunnelmynningarna samt mycket dålig sikt. Jag skrev ihop mina granskningssynpunkter och informerad Exploateringskontoret om de stora bristerna. Vi hade även ett så kallat granskningsmöte. Jag informerade även mina chefer om dessa brister.


Gång- och cykeltunneln under Mikrofonvägen

Och vad hände? I stort sett ingenting. Synpunkterna avfärdades med alla möjliga invändningar och jag fick inget stöd från mina chefer. Tunneln byggdes med alla sina fel och brister. Kort efter färdigställandet började olyckorna ske. Nu, mer än tio år senare, har fler personer skadats här än under motsvarande period innan tunneln byggdes. Då passagen skedde i plan, oreglerat – över fyra körfält.

Några år efter tunneln var färdig utredde staden vad som kunde göras för att förbättra förhållandena, men varken Trafikkontoret eller Exploateringskontoret ville ta kostnaderna för detta, så inga åtgärder genomfördes. Senare har ansvariga försökt sminka grisen på platsen genom massor av färg och målning och en marginell förbättring har uppnåtts.


Grisen är nu sminkad…

Men alla de grundläggande och omfattande bristerna och farorna i tunnel kvarstår. Och allt ansvar för att det ska fungera säkert och tryggt på platsen läggs helt och hållet på trafikanterna – inga inbyggda marginaler eller trafiksäkerhet där inte.

Varenda gång jag passerar denna plats tänker tillbaka på vad jag kunde ha gjort annorlunda. Måste ärligen säga att jag inte vet. Jag följde de rutiner som fanns. Jag tog fram den kunskap och fakta som fanns om gång- och cykeltunnlar och trafiksäkerhet, och jag informerade ansvariga om detta. Upprepade gånger påtalade jag för mina chefer vad som skulle hända om tunneln byggdes på det sätt som planerades. Inget spelade någon roll.

Man kan väl säga att jag på ett sätt fått en form av upprättelse på senare tid. I Cykelplan 2012 finns nu en cykelbro som ska gå över Mikrofonvägen. Den hade ju aldrig kommit in i cykelplanen om uppfattningen var att nuvarande gång- och cykeltunnel var bra och funktionell. Cykelbron finns i planen för att tunneln är minst sagt usel.

Trafikkontoret har nu utrett hur det kunde gå så fullständigt fel i detta projekt. Slutsatsen i den utredningen är:

Att resultatet inte blev trafiksäkert nog har flera förklaringar. Lösningen i sig med en tunnel kan fungera för cyklister även om det blir en omväg i pendlingsstråket. Däremot är tunnelns utformning med siktproblem m.m. ett resultat av anpassning till befintlig miljö, att kostnaderna inte fick dra iväg samt att landskapsgestaltningen delvis fick styra.”


Rapport: Erfarenheter cykel 2015. Om ni studerar bilderna på rapportens framsida så ser ni att det är platser jag bloggat om tidigare…

Svart på vitt: det ska vara så billigt som möjligt. Även gestaltningen är viktigare. Människors framkomlighet, trygghet och säkerhet är underordnat. Känner du igen detta?

Jag kan dock inte släppa att priset för allt detta är att människor kommer till skada och far illa. Det är ingen lek det vi håller på med. Det är kött och blod och allas rätt att komma hem helskinnade. Motivet att bygga tunneln var trafiksäkerhet – men en trafiksäker tunnel ville staden inte kosta på att bygga.

Är detta då något unikt, ett undantag i arbete? Nej, tyvärr inte. Det upprepas hela tiden – det är ett systemfel av stora mått. Gång på gång får vi exempel på hur cykeln sätts på undantag när våra städer växer, se bara länkarna nedan. De är bara ett litet axplock, och det finns många fler. Martin Emanuel beskriver det så väl i sin avhandling Trafikslag på undantag: det handlar om cykelns låga status i samhällsplaneringen – något ansvariga tar lite hänsyn till, och det blir som det blir. Allt kokas ned till att handla om pengar och estetik. Grundläggande funktioner som säkerhet och framkomlighet är som bortblåsta när det kommer till cykeltrafik

I stället är det lättare att komma med pekfingrar till de som cyklar. Säga att de måste visa hänsyn, ta det lite lugnt och inte fara fram som dårar. Själv funderar jag mer på om det inte är hög tid att vi som planerar börjar visa de som cyklar hänsyn och omsorg. På riktigt.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 19

Mia

Holy shit alltså. Här fick man i ett tidigt skede vetskap om att detta är en farlig lösning men man sket fullständigt i det och byggde tunneln! Det är ju helt otroligt, vilka cyniska idioter vi har som bygger våra så kallade ”cykelbanor”. Det är ju inte konstigt att cykeltrafiken är bland det mer olycksdrabbade trafikslagen. Och vad är det VTI säger är en av de stora källorna till cykelolyckor – jo usel cykelinfrastruktur. Jo tack, det förstår man ju när man läser detta.


Hans

Jag cyklar förbi där med jämna mellanrum och har alltid tyckt att tunneln var, tja… intressant, för att uttrycka det diplomatiskt. Nu kommer jag att tänka på dig och din blogg varje gång jag passerar stället framöver.


Krister Isaksson

Mia, du har helt rätt, det är inte särskilt konstigt att cykeltrafiken är högt olycksdrabbad. Det skulle biltrafiken också vara om man byggde motsvarande infrastruktur för dem. Men det gör man inte. För vi värderas olika beroende på hur vi tar oss fram.


Krister Isaksson

Hans, det var minst sagt ett diplomatiskt uttryck! 😉


Björn Stenberg

Jag ser många likheter med SL:s pågående ansträngningar för att bygga planskilda korsningar längs Roslagsbanan. Många föreslagna lösningar är skrämmande farliga, trots att enda syftet med ombyggnaderna är att öka trafiksäkerheten.
Precis som vid Mikrofonvägen blir det förstås nästan alltid lättare och säkrare för bilister. Övriga människor är det inte så noga med.


Henrik Zehler

Lite snö och is i den backen, så är ”lyckan” fullbordad………..
Hoppas att alla förstår att jag är gigantiskt ironisk 🙂


Krister Isaksson

Björn, exakt. Som att en tunnel, oavsett hur den ser ut eller är utformad, per definition är säkrare. Vilket vi ju vet inte är fallet. Särskilt inte när utgångsläget är att tunnlarna alltid ska vara så billiga som möjligt, inte så säkra som möjligt. Säkerheten från SLs sida är ju att DE vill slippa springet över spåren. Och finns sedan tunneln, oavsett hur usel den är, kan de alltid hänvisa till att det finns en säker passage.


Krister Isaksson

Henrik, jag förstår och precis det du tar upp nämnde jag också i mina granskningssynpunkter – att det skulle bli mycket besvärliga förhållanden vintertid. Som tur är sopsaltas denna sträcka nu mera.


Torbjörn Albért

Såna byggs än i detta år!
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/31/farlig-cykellosning-vid-nya-granby-centrum/
Lösningen gör också att folk med rullator och rullstol får en extra lång väg. Och att man passerar köpcentrumets blivande garageinfart.


Krister Isaksson

Torbjörn, absolut och de produceras om och om igen. Just detta fall du tar tror jag tom jag känner till företaget bakom… Detta visa tydligt cykeltrafikens låga status i stadsplaneringen. Det är inget man tar höjd för i utgångsläget och skapar bra förutsättningar för. Utan det är det som blir över som lämnas till cykeltrafiken. Som det inte finns något större värde till något annat.


Jonas Pannagel

Att cykla via tunneln känns allt för riskabelt för min del, så jag väljer istället att ta mig mellan Kontrollvägen (öster om E4:an) och cykelbanan på västra sidan E4:an, via Västbergarondellens norra sida istället.
I rondellen har man bättre sikt än tunneln (sikten i rondellen är också dålig), men man måste vara på sin vakt, då inte alla förare kontrollerar att cykelpassagen är fri innan de dundrar in i cirkulationsplatsen…
Men trots att stora och lilla Västbergarondellen är läskig, så är tunneln läskigare…
Så jag är helt enig om att man misslyckats.


Krister Isaksson

Jonas, din beskrivning visar ju tydligt vilket kapitalt misslyckande tunneln är. Du väljer alltså bort den på grund av dess usla utformning och dåliga säkerhet och väljer istället ett antal passager i plan. Hela tanken med tunneln är som bortblåst för att man byggt en gc-tunnel med i stort sett alla fel man kan. Hoppas projektledaren på Exploateringskontoret är nöjd, han fick säkert ihop ekonomin i projektet…


banivani

Åh ja Torbjörn – Uppsala ÄLSKAR såna lösningar! Tittade på tunneln på bilderna ovan och jämförde bl.a. med den som går under Dag Hammarskjölds väg ungefär mittemot BMC, eller på bortre sidan Ikea mot Årsta. För att inte tala om Centralpassagen som inte ens blev en tunnel 😉 (jag är övertygad om att varje arbetsdag i morgonrusningen vid Resecentrum förkortar busschaufförernas totala livslängd med en vecka, så stressigt måste det vara).


Åsa

Krister, går det att få tag på rapporten Erfarenheter cykel?
Den låter som intressant läsning.
mvh Åsa


Krister Isaksson

Åsa, det tror jag säkert. Vänd dig till Trafikkontoret och be att få den.


Åsa

Ok, det ska jag göra. Är det trafikkontoret i Stockholms stad vi pratar om?


Krister Isaksson

Åsa, ja det stämmer.


Arne Evertsson

Av många bra artiklar av Krister är denna fantastiskt bra. Mycket lärorikt om processen och beslutsgången.


Krister Isaksson

Arne, stort tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Jävla Cyklistbloggen (m.fl.)


Var fanns Cyklistbloggen när jag var aktiv som tjänsteman på kommunens trafikkontor? Vem förde då fram synpunkter från de som cyklar varje dag. Vem protesterade när borgarrådet och handelskammaren skulle skrota cykelbanorna och förpassa cyklisterna till bakgatorna?

Och den där murveln på Expressen som skriver om cykel lite då och då, var han ens född då?

Och du Jon, var gömde du dig och alla lokala cykelombud? I den oklippta busken längs cykelvägen kanske. Var fanns alla djuplodande och reflekterande inlägg från Trafik i stan? Alla filmer från cykelbanan av Gbgcyklaren, låg de och skräpade i filmarkivet eller? Sammanställningarna av infrastrukturpropositioner och riksdagsmotioner mm av Cykelpendlaren gick heller inte att finna. Sen ska vi ju inte snacka om alla dessa facebookgrupper, vilken sten hade ni gömt er under? Då knep ni minsann käft, då kom det inga dagliga rapporter från cykelbanorna.

Hade ni funnits då hade ni underlättat mitt yrkesliv en hel del. Då fanns ni inte där – så allt är ert eget fel! 😉

Och nu hoppas jag att ni förstår att detta är en hyllning till allt det enorma och fantastiska arbete ni lägger ner på att göra vårt transportsystem lite mer cykelvänligt. Lita på mig, ert arbete har effekt och påverkar.

Fast jag är ändå lite sur på att ni inte fanns då…

Relaterade länkar:


Antal kommentarer: 15

Stina

Heja allihop – och dig själv också.


Jocke von Scheele

Jag vill passa på att returnera tacket. Dels för allt du uträttar på professionell basis, men även för allt det bloggande och allt skrivande du gör. Det ger en ”vanlig” svennecyklist som mig själv råg i ryggen att också våga uttala sig på facebook, kanske gästblogga eller bli lokalt cykelombud. Du har i allra högsta grad visat vägen för alla som uttalar sig på nätet i cykelfrågor.
Och inte för att jag dragit något större lass i det avseendet, men det är också kul att höra att ens små bidrag gjort skillnad för någon. Ibland känns det som att man enbart predikar för de redan frälsta, men det kan ju finnas en poäng med det också, så folk känner att de inte står ensamma. Plus att kanske, kanske läser någon ännu inte frälst något cykelrelaterat och får upp ögonen för cyklisters villkor.
Tack Krister!


Arne B

Ner med allt 😉
Tack alla som orkar driva cykelfrågorna. Det har varit en lång uppförsbacke. Och brant. Med 53-11. Jag tror backen har börjat plana ut lite, och genom allas ert arbete har en bättre utväxling hittats.


Göran Nordström

🙂 kanonkul med alla som hjälper till och din kunskap o hjälp


Krister Isaksson

Stina, stort tack!


Krister Isaksson

Jocke, stort tack! Och tack för ett suveränt gästinlägg! Det handlar många gånger om volym, dvs att många gör sig hörda. Och hörda på ett vettigt och konstruktivt sätt. Det ger avtryck och påverkar. Inte omgående men nästan alltid på sikt. Politik är många gånger konsten att reagera. Där kan man välja lite olika vägar, vi har exemplet med M och Hamilton, vi har C och Ankersjö och vi har MP och Helldén. Alla reagerar och på olika sätt på det krav och synpunkter som vi alla för fram. Men de reagerar, de kan inte nonchalera, för nu börjar vi bli många, argumenten goda, kunskapen mer omfattande.


Krister Isaksson

Arne B, ja backen har planat ut. Nu gäller det att se till att det blir svagt utför!


Krister Isaksson

Göran, det är underbart med allt engagemang!


Trafikistan.se

Sådana ord från ett verkligt trafikplanerarproffs värmer gôtt i höstmörkret hos oss bloggande amatörer, vilket nu även påpekas i http://trafikistan.se/krister-ser-oss/ .


Pärsan

”- Och dom där dj-a tjuvarna som stjäl våra cyklar som plötsligt fick hjärtat i halsgropen då de tänkte stjäla en ISR-märkt cykel. Inte behövdes det förr, men i takt med att byggvaruhusen erbjuder utmärkta verktyg för att kapa de största låsen så behövs ett nytänk. Tack Smartsand för att du har startat http://www.isrcodecheck.se så vi vet vilka återförsäljare som erbjuder denna effektiva märksats. Polisen gillar detta och kan agera mycket effektivare mot stöldligor om du märkt upp din värdefulla cykel.”
Du behöver inte ens vara orolig för att belasta cykeln med onödig vikt – märkningen väger endast ett (1) gram 🙂


mikebike

Jag var rätt aktiv och vi träffades också för att diskutera cykelbanor. Det var i samband med att Stockholms Stad byggde ett ”demonstrationscykelstråk” från Slussen till Solna. Resultatet var inte bra…..
Apropå cykelbanor, här är en liten film från igår eftermiddag:
https://youtu.be/hYfw-xsFWUQ


Mats Eliason

Krister, tack för din uthållighet, må den räcka länge till.


Krister Isaksson

Trafikistan.se, härligt!


Krister Isaksson

Mats, ska försöka få den att räcka lite till!


Christian Gillinger

Inser att jag aldrig sa tack i kommentarsfältet här. Så tack!
/Christian



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tack Stella Fare!


Och Svante och ni andra i Stockholmspartiet. Ni har tagit mycket skit genom åren och ni får inte mycket beröm eller uppskattning idag för ert tidiga och grundläggande cykelarbete.

Utan er insats i slutet av 90-talet och början av 2000-talet hade vi inte haft samma förutsättningar som vi har idag för cykel i Stockholm. Då fanns knappt några cykelbanor eller cykelfält i innerstaden. Då fick vi inte ta körfält och parkeringsplatser för biltrafiken för att bygga cykelbanor. Och cykelbanorna blev då som de blev. Idag får vi ta körfält och parkeringsplatser och cykelbanorna blir mycket bättre. Utan ert ”förarbete” hade detta aldrig varit möjligt – låt oss inte glömma det.

Det tar tid att förändra en stads transportsystem. Och utmaningen är inte så mycket det trafiktekniska som det mentala. Det sitter i huvudet, det är där motståndet och hotbilder målas upp. Och ur munnen kommer sedan alla dessa fördomar och floskler om vad det skulle innebära om man bygger cykelbanor genom att ta lite utrymme för biltrafiken.


Seriös journalistik? Vi arrangerar en bild. Vi tar inte reda på fakta – vi chansar hej vilt. 

De omtalade och bespottade cykelfälten blev till slut en bok:

 

Och hur blev då utfallet vad gäller olyckor på dessa ”farliga” cykelfält? Från rapporten Utvärdering av cykelbanor och cykelfält 1998 – 2006, Trafikkontoret 2007:

”En gata där förbättringen av cyklisternas säkerhet är särskilt påtaglig är Hornsgatan där antalet cykelolyckor minskat från 25 till sex under den studerade perioden.”

Jag kommer alltid minnas och uppskatta ert arbete – de första små tramptagen mot en cykelvänligare stad. Så sug i er, det är all time high vad gäller antal cyklister i Stockholm idag.

Kunde ni tro och ana denna utveckling 1998?

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 1

Annette

Jag vill också tacka Stockholmspartiet och Stella Fare för det fantastiska jobb de gjort! Det förändrade cyklingen i Sthlm som fick cykekbanor 🙂 jag röstade på er då och såg resultat därefter. Tack 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Har Stockholms Handelskammare tappat tungan?


I maj spände Handelskammaren musklerna i en historisk kovändning:

Efter decennier av hårdnackat motstånd till utbyggnad av cykelbanor i Stockholm så säger Handelskammaren:

Hur ska vi möta boomen” – Bygg, bygg bättre, bygg mer, bygg fortare. Handelskammaren menar till och med att den regionala cykelplanen snart riskerar att vara omodern.

När sedan den viktigaste cykelbanan av dem alla – snabbcykelbanan – skrotas av Trafikverket är det dödstyst från Handelskammaren. Jag upplever sällan (aldrig?) att de är dödstysta när andra för regionen avgörande infrastruktursatsningar hotas, försenas eller inte blir av. Särskilt inte satsningar som Handelskammaren själv vurmat för.

Så jag ställer mig frågan:

Är verkligen Stockholms Handelskammare seriösa när det gäller cykel?

Om så vore fallet, hur kommer det sig att de nu tappat sin tunga i denna fråga? Det brukar de ju sällan göra annars. För mig är denna totala tystnad från Handelskammaren ett trovärdighetsproblem. I allra högsta grad. 

Uppdaterad 2016-10-07
Handelskammaren har via twitter låtit meddela:

 Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 5

Pia

Ja man börjar ju onekligen fundera. Är det en fasad och när det kommer till kritan så krackelerar fasaden? De är ju tämligen högröstade när det gäller väg- och järnvägssatsningar. Om de verkligen menar allvar så borde de ju skrika högt i detta läge, för när ska de annars skrika? När Värmdö inte bygger nåt? Deras tystnad tycker jag är mycket talande, deras tidigare utspel om cykel har nu synats och vi kan konstatera att handelskammaren inte på långa vägar menar allvar när det gäller cykel.


Krister Isaksson

Pia, Handelskammaren kan ju själv ta udden av detta genom att offentligt tala om hur de ser på saken. Om de inte gör det så ser de antingen helt annorlunda på skrotningen av snabbcykelbanan (och gör en fundamental felbedömning) eller så är cykel helt enkelt inte särskilt viktigt för dem – trots alla fina ord.


Arne B

Såklart man kan uppmana till och förorda mer cykelinfrastruktur. Men det innebär också investeringskostnader och utrymme. Det är väl där skon klämmer.


ekstromenator

Arne B, tycker du investeringskostnader och utrymme har hindrat handelskammaren i sin uppmuntran till övrig infrastrukturell byggnation såsom snabbspår, förbifart mfl ?


Arne B

@ekstromenator Min kommentar var mest en trött ironi över att just cykelinfra är jättebra – ända tills det innebär att den kostar pengar. Allvarligt talat är allt som lyfter cykling en fantastisk investering, medan biltrafiken slukar enorma resurser och spottar ut köer. Köer som sedan måste hanteras med ännu större insatser osv. Det är tragiskt att Handelskammaren inte ser potentialen i cykelinvesteringar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fälla cyklist med lastbilen ett obetydligt brott


“Brottet är med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter”.

Detta fångar samhällets syn på cyklister och cykeltrafik på ett bra sätt tycker jag. Och det visar med all tydlighet hur lång vägen är innan vi på allvar kan säga att även cyklister omfattas av den så kallade nollvisionen. Istället har vi en trafiksäkerhetsorganisation som lägger stor del av sin kraft och resurser på cykelhjälm när det gäller cykel och trafiksäkerhet – det är lösningen när man lemlästas av lastbilsförare.

Jag twittrade för några dagar sedan om hur polisen i England börjat arbeta med tillämpningen av lagen om att motorfordonsförare ska passera cyklister med ett säkert avstånd:

 

Några dagar senare fick jag ett mail från en läsare: 

”Hej!

Varning för lång historia nedan 🙂

Jag såg en tweet av dig tidigare idag angående att brittisk polis har inlett förundersökningar mot bilister som passerat för nära cyklister. Som av en slump fick jag just idag hem ett brev från polisen med beslut angående en händelse för ett par veckor sedan då jag blev prejad av en lastbil vid just en alldeles för nära passering. Skillnaden i attityd från polisens sida är som natt och dag…

Själva händelsen inträffade när jag var på väg hem från jobbet en eftermiddag för några veckor sedan, jobbar i Malmö och cykelpendlar från Lund. Min pendlingsväg är överlag väldigt säker, men just första biten ut ur Malmö hamn går på en hyfsat trafikerad 40-väg (där så låga hastigheter som 40 km/h är sällsynt) utan cykelväg i närheten. Således är enda alternativet att cykla på vägen. 

En lastbil med släp som låg precis bakom mig valde att påbörja en omkörning i vänster körfält (som endast är för vänstersväng och slutar i en mittrefug 50 meter längre fram). När han var halvvägs förbi mig var han tvungen att helt återgå till höger körfält för att undvika refugen. Höger körfält är smalt och rymmer definitivt inte en tung lastbil och cykel samtidigt i bredd (https://www.google.se/maps/@55.611825,13.0034808,3a,75y,92.09h,80.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7RJE9cGbNtJkRayrT_ro0Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=en).

När jag inser vad som håller på att hända har jag en rullande “vägg” som närmar sig från vänster och en trottoarkant på högersidan så jag kan inte bara gira höger. Jag har egentligen bara ett alternativ och det är att få ner farten, slänga mig till höger och hoppas på att varken jag eller cykeln hamnar under lastbilens hjul. Som tur är ramlade jag bra och kom undan med andan i halsen och lite obetydliga skrapsår.

Chauffören såg vad som hände och stannade längre fram så jag och ett vittne som kom längre bak kunde prata med honom. Jag var rätt skärrad så fick inte fram så mycket (men vittnet gick däremot hårt åt honom). Hans försvar var att han “trodde att han skulle hinna förbi” och att vi “cyklade på vägen ju”. Men jag får ge honom att han åtminstone stannade och frågade om jag klarade mig oskadd. 

Rejält skärrad men mest glad för att jag kom undan med livet i behåll tog jag mig till polisstationen och lämnade in en anmälan. Jag hade inte sinnesnärvaro nog att ta chaufförens eller vittets uppgifter på plats men fick åtminstone en bild på lastbilen med registreringsnumret synligt. 

Och idag kom alltså beslutet om att lägga ner förundersökningen. Jag hade så klart inte väntat mig något annat, men formuleringen i skälet till nedläggningen är ändå ganska anmärkningsvärd. Beslutsfattaren motiverar det med att “Brottet är med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter”.

En händelse där jag med en gnutta mindre flyt hade kunnat mista livet benämns som “obetydligt”. Möjligen i strikt juridisk mening men inte fan kändes det obetydligt där och då. Hela formuleringen känns som en enda snäsig uppmaning att inte anmäla liknande, obetydliga, händelser igen. De kunde väl åtminstone hänvisat till bristande bevisbörda och besparat mig förnedringen. 

Så för att återkoppla till din ursprungstweet känns det som vi har en rätt lång väg kvar att vandra i Sverige.

Ursäkta den långa utläggningen men jag hade uppenbarligen ett behov av att skriva av mig, nu råkade det bara bli du som blev måltavlan 🙂

Hälsningar,
XXXX” 

Här ser vi alltså ett exempel på polisens och rättssystemets trafiksäkerhetsarbete – det är ett obetydligt brott att med sin lastbil fälla en cyklist. Det är en olyckshändelse – shit happens ni vet.

Inget om att du har ett stort ansvar när du ska köra om någon, du har ansvar att det sker på ett säkert sätt så att ingen olycka sker. Om så inte sker får det konsekvenser för dig. Nej ingenting om detta, bara att tuta och köra. Som att leka plockepinn med cyklisters liv och hälsa.

Kanske dags att se över delar av vår trafiklagstiftning och polisens så kallade trafiksäkerhetsarbete kan jag tycka.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 17

Lars

För några år sedan blev jag påkörd av en bilförare som svängde in över en cykelbana för att nå en parkering. Bilen kom bakifrån på, körde om mig och svängde sedan höger rakt framför mig. Jag smällde in i bilens framskärm, flög över styret och landade på motorhuven. Det blev en ordentlig duns när motorhuven trycktes ner av min kropp (motorhuvar är lyckligtvis ganska mjuka). Sedan rullade jag ner och landade på asfalten framför bilen. Jag blev lite mörbultad och framgaffeln blev sned, men i stort sett klarade jag mig bra.
Bilföraren fick 1200 kr i böter för brott mot väjningsplikten. Det var allt.


Robin

Så urbota dumt. Oavsett vad man tycker om påföljden, så är det ju självklart att även bötesbelopp ska beivras. Å andra sidan är ju hela rättssamhället i Sverige just nu ett enda stort skämt.


Robert

Rapporteftergift, den enskilda polismannen får välja att strunta i brott som troligvist endast ger böter som max. Vanligen så sker det när en bil missar väjningsplikt mot en cyklist. De flesta poliser väljer rapporteftergift då, vilket är helt lagligt, de har den rättigheten enligt polislagen.
”Omkörning trots att föraren saknat möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter” (Riksåklagarens föreskrifter 1999:178 om ordningsbot för vissa brott. Bilaga 1), ger 2 500 kr i böter om rapport ges till åklagare. (Åklagaren kan inte besluta om rapporteftergift, men kan välja åtalsunderlåtelse om gärningsmannen ska åtalas för något annat grövre brott, och fler åtal inte kommer att leda till annat straff, pga straffrabatt.
Däremot så betalar lastbilens trafikförsäkring, skadorna på cykel+cyklist+cyklist lösa egendom, så en skadeanmälan brukar vara bra några skador ha uppstått. Ersättningen kan minskas om cyklisten velat skada sig, eller om denna varit grovt vårdslös. Men så låter det inte som det är här.
Så en skadeanmälan brukar vara mer hjälpsam än en polisanmälan, om man skada uppstår.
Lite knäppt att det ska skilja för olika trafikanter dock, prejning bil + bil, ger oftast böter, + körkortsåterkallelse, medan prejning bil + cykel, ger ingen påföljd, ingen information till transportstyrelsen för körkortsbedömning.
Men eftersom cyklister inte är några som kan diskrimineras, så är det helt lagligt för polisen att inte rapportera till åklagaren. Däremot så är det inte tillåtet att bötfälla män, men inte kvinnor som begår samma brott osv.
En annan värre sak är att en del poliser aktivt vill bötfälla cyklister, så om en cykel+bil krockar, så händer det ibland att båda åtalas. Vanligen bilföraren för vårdslöshet i trafik, och cyklisten för ej valt cykelbana, ej visat med handel vid sväng/bromsning/saknad ringklocka osv. Detta trots att det oftast endast ger böter 500 kr.


Torbjörn Albért

Alltid:
Efter en händelse är man alltid i chock och glad för att man klarat sig. Men det vet man inte i ögonblicket. Träna upp reflexen att alltid ta bild och vittnes kontaktuppgifter, för det tar ett tag att förstå situationen. Och smärtan kommer efteråt.
Senast jag körde omkull (självförvållat, trampan slog i backen i en tvär sväng) frågade folk Slog du dig? Mitt luttrade svar liggandes: Det vet jag inte. Fråga igen om fem minuter.
Lite för coolt, för folk gick iväg när jag hade rest på mig.


non

en bilist prejade mig och slog därmed sin backspegel mot min armen med svullnad och trasig jacka som följd /den fastnade i backspegeln/.
stannade bilisten, och ringde polisen. Svaret var från dem att de inte kan åka ut på minsta lilla grej och om jag stod upp så kunde jag ju åka hem. De ville inte heller ta emot min anmälan på telefon utan tyckte att jag skulle åka till en polis station och göra anmälan där.


Bengt Persson

Jag mötte för ett år sedan en fyrhjuling som körde snabbt på en cykelbana i närheten där jag bor. Det är förbjudet att framföra en sådan på cykelbanor. Funderade lite på att ringa polisen när den drog förbi, men man vet ju att polisen inte kommer lyfta ett finger för en sådan sak. Några veckor senare läste jag i tidningen om att en fyrhjuling i samma område kört på en barnvagn på gc-banan och barnet blivit skadat. Jag är helt övertygad om att det är samma fyrhjuling som orsakade detta. Kanske det vore bättre om polisen stoppade olämpliga förare INNAN de orsakar allvarliga olyckor? Polisens resonemang idag tycks ju vara att så länge ingen dött är det inga problem, utan en tanke på vad samma förare kommer hitta på i framtiden.


Tomas Samuelsson

Jag skulle gärna vilja titta på det där fallet. Om jag får kontakt med den drabbade kan jag på dennes uppdrag se om det är ide att begära en överprövning av detta beslut. Jag jobbar med sådant.


Tony

Även lagens långa män och kvinnor är i första hand bilister och tyvärr genomsyrar denna inställning mot cyklister samhället rent generellt.
För en tid sedan inträffade en olycka där en cyklist blev påkörd av en bilist i en korsning vid vägen utanför kontoret där jag jobbar. När ambulansen kom och hämtade cyklisten så stod de inbitna bilisterna på kontoret och ojade sig över hur hemskt detta måste ha varit för BILISTEN.Dem vaknade inte ur sin bilbubbla förrän jag sade:
– Det var nog inte så jävla roligt för cyklisten heller.
Empatin från många bilister sträcker sig oftast bara fram dit där plåten slutar och lackskadorna börjar.
Nej, bilisterna har varit bortskämda nog det senaste århundradet, dags att cykeln får den plats och prioritet i samhället den förtjänar!


Alex H

Men du måste ju förstå att resurser måste läggas på fildelning. Det ger visserligen också bara böter, men det är ju inte lika obetydligt som cyklisters hälsa. (Ja. IRONI.)


Hanna Göteborg

Hur mycket energi som läggs på att utreda ett brott borde väl (liksom straffet) vara proportionellt mot den skada/risk för skada som offret utsatts för.
För närvarande pågår en del diskussioner i bland annat cykelgrupper på Facebook kring vad som egentligen orsakar olyckor, och vilka åtgärder som skulle kunna minska risken. Skulden läggs skrämmande ofta på offret (cyklisten) som ska sänka farten & ”sluta bryta mot alla trafikregler” så som att köra mot rött. Finns fog för dessa uppmaningar? Är det verkligen cyklisterna själva som ska göra sin trafikmiljö säkrare? Vill minnas att det är mer farligt att köra mot grönt än rött i korsningar där bilar svänger höger och korsar din väg från vänster. Letade lite efter fakta, fann vid översiktlig sökning ingen svensk källa till risken vid cykling mot rött ljus, fann dock detta: http://www.bbc.com/news/world-europe-33446899
”Tests held in 2012 found that allowing the cyclists to move more freely cut down the chances of collisions with cars, including accidents involving the car’s blind spot.”
Vad gäller åtgärder för att minska åtgärder i Sverige: http://www.vti.se/sv/publikationer/statistik-over-cyklisters-olyckor-faktaunderlag-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling/
”Åtta av tio cyklister som skadats allvarligt har gjort det i en singelolycka, lite drygt var tionde i en kollision med motorfordon. De vanligaste orsakerna till singelolyckorna kan relateras till drift och underhåll.”
Vad sägs om evidensbaserade trafikregler, där varje regel prövas mot bestämda ”hårda” (t.ex. skada & död) och ”mjuka” (t.ex. framkomlighet, bekvämlighet) utfall? Det verkar som om många trafikregler hänger kvar, utan att någonsin utvärderats ordentligt, och att många (inkl. polisen) reagerar mot cyklisters ”risktagande” och regelbrott utan att ha en aning om vilka konsekvenserna faktiskt är.


Anders Norén

Från Sverige finns några enda kända fall där en cyklist som cyklade mot rött skadats i kollision. Desto fler kända fall där en cyklist som cyklat mot grönt avlidit i kollision, ofta överkörd av högersvängande tungt fordon.
Det finns goda argument för varför man inte ska cykla mot rött, men trafiksäkerhet är inte ett av dem.


mikebike

Jag krockade med en Toyota Prius som körde mot rött vid Roslagstull och sedan smet från platsen. Jag lämnade in en polisanmälan och bifogade en film som visade hela händelsen. Registreringsnumret syns tydligt, men inte förarens ansikte.
Även detta är nedlagt…..
Anthony Baxter i Åkersberga står som ägare, han blev antagligen inte ens kontaktad av Polisen.


Lättskrämd

@Anders Norén: Med tanke på alla de gånger jag sett bilister tvärnita för att inte köra på rödljuscyklare (och de gånger jag som cyklist fått tvärnita och/eller ta till undanmanövrer för att undvika att krocka med rödljuscyklare) låter det häpnadsväckande. Hur är det med plåtskador och annat pga av dylika tilltag? Skulle fortfarande klassa det som en trafiksäkerhetsfråga. Liksom alla ”near misses” som eftersom de inte resulterar i olyckor, skador och ond bråd död ignoreras av polis, statistik, planerare, mfl. Som t.ex. historien ovan. Eller den gången för många år sedan en grusbil med släp passerade mig lite nära, högst en halvmeters marginal med ingenstans att ta vägen till höger. Ingen kom till skada, men det tog tre år innan jag satte mig på en cykel igen.
Svaret på konstaterandet om att de flesta cykelolyckor är singelolyckor brukar väl vara (även, förvånande nog, från en del cyklister) att det är bara att sänka farten och se sig för …


Outlaw

I Norge tar politiet oftast körkortet direkt, i avvaktan på utredning, när en billist kör på en cyklist och skadar denna. I Norge har man därför mycket större respekt för cyklister och gående. Exempelvis är det dryga straff om man inte stannar för en gående som tittar ut i en korsning vid ett övergångsställe. Här använde politiet en söt polistjej i civil gärna med en glass i handen. Den som inte stannade fick titta på video i politibilen och fick stora böter!
Ingvar Carlsson sa en gång att alla människor är lika mycket värda!
När polisen inte lyfter ett finger för att skipa rättvisa kring cykelolyckor kan det leda till en farlig utveckling där man i framtiden ”gör upp” med metoder som svider mer en polisens. Exempelvis ser vi ju hur marginaliserade grupper i samhället eldar upp bilar därför att de är förtvivlade och ingen tar dem på allvar. Nuväl, jag är medveten om att det även finns andra tänkbara orsaker till bilbränder, men poängen är att om en stor grupp känner att de tvingas leva utanför lagen blir det statistisk sett alltid ett antal individer som tar lagen i egen hand. Därför MÅSTE vi alla omfattas av lagen och få hjälp att skipa rättvisa av polisen.


Anders Norén

Lättskrämd:
Enkelt uttryckt så är det ett trafiksäkerhetsproblem först när en människa blir skadad eller dödad.


Lättskrämd

Enligt vems definition? Och en uppenbart inskränkt och närsynt definition (cf. The Near Miss Project). Förutom relevansen för upplevd säkerhet (som påverkar hur folk beter sig) även indikationer på att fel föreligger. Spretande armeringsjärn vid en gc-väg och folk som kör bil & mc fort på gc-vägar är problem *innan* någon skadas eller går hädan (och åtminstone det senare brukar resultera i mer eller mindre misslyckade försök att få bukt med otyget: grindar, betongblock, stenbumlingar, asfaltlimpor, etc. utan föregående lik i statistiken så vitt jag vet).


Anders Norén

Lättskrämd: Jag kan tyvärr inte ge dig någon auktoritativ definition utan att gräva i litteratur jag inte har tillgänglig. Men trafiksäkerhetsarbete har i alla fall inte något annat mål än att minska antalet skadade och dödade. Vissa trafiksäkerhetsåtgärder har den skenbart paradoxala effekten att antalet skadade och dödade minskar kraftigt samtidigt som antalet olyckor ökar kraftigt. Plåtskador har en försumbar kostnad för samhället och individen i jämförelse med personskador eller död.
I trafikplaneringen kan man göra massor av saker av andra anledningar men då handlar det inte om trafiksäkerhet utan om andra saker (t.ex. framkomlighet, trygghet, miljö, trivsel, tillgänglighet m.m. m.m.).



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nu ska cykelbanorna och cykelfälten tas bort

Nu ska cykelbanorna och cykelfälten tas bort


Så lät det för exakt 10 år sedan. Efter valet 2006 blev det en ny majoritet i Stockholm och bland det första som det nya trafikborgarrådet fattade beslut om var att cykelbanorna och cykelfälten på Sturegatan, Karlavägen och Folkungagatan skulle tas bort – skyndsamt.

Sturegatan

Karlavägen

Folkungagatan

Borgarrådets uppfattning var att cykelbanorna hindrade pulsen i staden, dvs framkomligheten för biltrafiken. Det sas även att busstrafiken blev stående på grund av cykelbanorna. Vidare så påstods det att parkeringsplatser och lastzoner försvann i stor omfattning. Det kom även utspel om att räddningstjänstens verksamhet var hotad – husen skulle brinna ner. Om cykelbanor ska byggas så var beskedet nu från politiken att de ska byggas på lokalgatorna – för cyklisternas bästa som det uttrycktes. Allt detta hårt uppbackat av Stockholms handelskammare.

Jag arbetade då på Trafikkontoret i Stockholm och fick i uppgift att hantera detta uppdrag. Ett av mina mest omfattande och viktigaste uppdrag under mina 10 år på Trafikkontoret. Här handlade det om avgörande principer för det framtida cyklande i Stockholm. Det vi gjorde var att försöka ta fram så mycket fakta som möjligt om förhållandena – helt enkelt att kunna svara på borgarrådets påståenden. Samt att redovisa konsekvenserna av att i framtiden bygga cykelbanor på lokalgatorna.

Sagt och gjort, massor av fakta plockades fram och redovisades. Och vi har ju svaret hur det gick om vi nu ger oss ut i staden 10 år senare. Cykelbanorna och cykelfälten är kvar, de skrotades inte. Den principiellt viktiga frågan att cykelbanor ska byggas på lokalgator blev det heller inget av. Vi kan uttrycka det som så att fakta, kunskap och klokhet segrade över tyckande, okunskap och floskler.

Det är en fascinerande resa som jag har fått varit med om, aldrig kunde jag väl tro att så många människor skulle cykla som det gör idag i Stockholm. Jag känner mig stolt och lycklig över att ha varit en liten del i huvudstadens omvandling till att bli mer cykelanpassad, och dagligen se alla dessa människor som cyklar. Det vi upplever idag, bara 10 år efter att cykelbanor skulle skrotas och cyklister förpassas till bakgator, är att nu skrotar vi parkeringsplatser och körfält för biltrafiken. Det cykelvänner, det är stort, mycket stort! Och Stockholms handelskammare har gjort en kovändning av monumentala mått – nu ska cykeln få en framträdande plats i staden! Vi går mot en ny och ljus cykelframtid!

Nu är det snart helg, då tänker jag fira 10-års jubiléet med bubbel! Skål tamejfan!

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 16

Peter Zethraeus

Bra jobbat Krister!! Du är väl värd lite bubbel i helgen.


Jonas

Skål! Det är du värd. Tack för det outtröttliga arbetet!


Krister Isaksson

Peter, stort tack!


Krister Isaksson

Jonas, stort tack!


Jocke von Scheele

Tack! Höjer en skål för dig och alla stockholmare!


Krister Isaksson

Tack själv Jocke och skål tillbaka!


Henrik Syk

Stort tack Krister!


Krister Isaksson

Tack själv Henrik!


Pelle

Skål, ibland kan mycket arbete behövas för att saker och ting ska få vara som de är. Nu går vi vidare och gör ”cykelställsfrågor” till de viktigaste och att ”vara ute och cykla” blir något fint och eftersträvansvärt.


Cornelis Harders

Bra jobbat Krister! Stort Tack.


Krister Isaksson

Pelle, exakt! 53 x 11 mot ett bättre cykelland! Skål!


Krister Isaksson

Många tack Cor!


Arne B

Enastående arbete – och uthållighet! Med kunskap och fakta ska dumhet bekämpas. Bra jobbat, Krister!


Krister Isaksson

Arne B, stort tack för de orden!


Trafikistan.se

Ja, det var något att skåla för. Jag är också på. Skål på dig!
Och i det sammanhanget vill jag passa på att citera vad som sas vid ett möte mellan Göteborgs trafikpolitiker, tjänstemän och konsulter 2013 angående hur man får cyklandet att öka. Då konstaterade man:
– Att cykla är ett rationellt val om förutsättningarna finns. Om cykel vinner i bekvämlighet, trygghet, tidskvot osv, då cyklar man. Utgå från det snarare än från att folk har speciella agendor för sitt cyklande – som hälsa, miljö osv …
Jag var förstås inte med på det mötet, men fick ta del av mötesanteckningarna. Så rulla ut mattan, så kommer folk att använda den.


Krister Isaksson

Trafikistan, exakt så är det och det kan vi ju se bara genom att göra en enkel liten utblick i omvärlden. Där förutsättningarna ges innebär det stora volymer och andelar av cyklister. Det är enkelt.
Skål!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*