Blogg

S24O – litet, men naggande gott cykeläventyr!


Visst även jag drömmer om storslagna äventyr. Cykling till Spanien, eller ännu hellre Carretera Austral i Chile. Men jag är samtidigt övertygad om hur viktigt det är, i väntan och planering av Det Stora Äventyret, att vi tar oss tid för små.

Den i vissa cykelkrestar närmast kultförklarade rambyggaren Grant Petersen har myntat begreppet S24O eller sub-24hour-overnight. Det vill säga en kort cykeltur och övernattning. Jag tror också att idén om mikroäventyr eller näraäventyr ligger helt rätt i tiden och att många av oss vet mer om avlägsna resemål inom och utanför landett än vi vet vad som finns nästgårds…

Med lätt packning har jag det senaste året utforskat de vindskydd och kojor som finns i närområdet och sovit ute åtminstone en gång i månaden. Som kallast -17°C och som varmast kring tjugo (förra sommaren var inte speciellt varm). Men jag har känt att jag börjar få slut på vindskydd, och då är vi i Norrköpingstrakten välsignade med många. Samtidigt så har alla de där fina ”spotsen” man sett på cykelturer runt om lockat.

Så natten mellan onsdag och torsdag packade jag för första gången ner min hammock och gav mig ut till Ågelsjön. Det är bara en tre kilometer så det här är verkligen ett mikroäventyr. Bjuder på min egna lilla ”fredags-film” och önskar er en trevlig helg!

Mer om S24O:


Antal kommentarer: 4

Åsa

Det ser fantastiskt mysigt ut. Kan du inte blogga ner en checklista om vad man bör ha med sig på ett mikroäventyr?


Magnus

Absolut! Det kommer…


Erik Sandblom

Åsa och Magnus, jag tycker man ska ta med sig en stjärnkarta! Finns på papper eller på mobilen. Apparna ”Planets” eller ”Night Sky” visar vad det är som syns på stjärnhimlen här och nu.


Mia

Vill definitivt läsa mer om bikecamping!!! Klart Sverige är redo! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Lastcyklar i motvind!


Det är tur att de går att få med el-assistans! Lastcyklarna alltså! Så att vi får lite hjälp i uppförsbacken eller i motvinden. Vad vi ska göra åt den, i brist på annan benämning, samhällsmässiga motvinden är en annan sak!

Nu ska det det tilläggas att lastcykeln blir en allt vanligare syns i våra städer. För inte så länge sedan kom exempelvis nyheten att Umeå kommun satsar på lastcykelpool med 24 st cyklar. Här i Norrköping får en kommunal förskola sin mat levererad med lastcykel.

Men när Energikontoret Östra Götaland i dag bjöd in till förevisning av det beräkningsverktyg som tagits fram i projektet Pro E-Bike som kom det…           ….inte en enda intresserad företagsrepresentant förutom KoopTjänst i vilkas lokaler mötet hölls. Detta trots att det bjöds på gratis frukost och att det enbart tog en timme i anspråk.

Nu kanske man sitter här om missionerar för redan frälsta? Att alla här inser möjligheterna och fördelarna med cyklar och lastcyklar, el-assisterade eller inte. Men det var är tydligt hur mycket det finns att tjäna. För jag tror just att det är där vi ska sikta in oss: på plånboken!

Både vad det gäller privatpersoner, men kanske framför allt, företag. För dem kommer det allt som oftast till syvende och sist att handla om vad som står under sträcket på resultaträkningen! Eventuell pr från att synas som ett cyklande företag må vara en sak, men finns det pengar att tjäna, då ska ni få se att de får upp ögonen!

Nu ska det sägas att det fanns en hel del att göra med själva verktyget, dels i form av ren korrektur, men också användarvänlighet och tydlighet. Som diskussionen gick landade vi som väl var där i att verktyget nu ska gå åt två håll; dels en enklare, kanske app, där man med få val kan se vilka ekonomiska vinster det finns med lastcyklar, och vilka kostnader det finns med konventionella fordon, och dels ett mer överskådligt och tydligare verktyg som sedan kan utnyttjas av ekonomipersonal och beslutsfattare i olika organisationer och företag.

Läs mer om Pro E-Bike på http://www.pro-e-bike.org/?lang=sv



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nytt lastcykelverktyg!


Lastcykeln är ingen nyhet. Trots den glädjande uppsvingen för cykeltypen den sista tiden har lastcykeln en lika lång historia som cykeln i sig. Att lastcykeln är att anse som ett verktyg är inte heller en nyhet. Inte heller den el-assisterade lastcykeln. Vad som däremot är nytt är dett verktyg som Energikontoret Östra Götland tagit fram i projektet: Pro E Bike , främjande av elcyklar/elmopeder i stadsmiljö. Tanken med verktyget är att det ska hjälpa ett företag att bedöma nyttan med el-lastcykel för sin organisation. I morgon ska jag tillsammans med ett antal företag få ta en titt på detta nu när projektet rullar in i slutskedet.

Dessutom blir det lite lastcykelcykling…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Snyggaste cykeldatorn hittills? Omata!


Även om jag  är av åsikten att vi så ofta som möjligt ska lyfta blicken från allt vad pulsmätare, datorer och gps:er heter, och verkligen ta in de omgivningar vi cyklar i, är det svårt att slita blicken från denna snygga skapelse:

Från Venice, Kalifornien kommer i april Omata. Med det allra  bästa inuti och snygg analog display som visar de mest intressanta; hastighet, distans, klättring och tid, flörtar den med barndomens minnen;

I april lanseras  Omata, läs mer på http://www.omata.com/home



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tack SMHI!


I torsdags så fick jag chansen att berätta lite om mig, mitt liv som cyklist fram till och efter den olycka som nära kostade mig livet för dryga fem år sedan.

Tidigt under min rehabilitering på Universitetssjukhuset i Linköping bestämde jag mig i samråd med min psykolog, arbetsterapeut och andra att berätta om min situation och mina erfarenheter för dem som vill lyssna.

För SMHI´s idrottsförening så berättade jag om livet som hjärnskadad cyklist i allmänhet och om min resa till Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014 i synnerhet.

Att få chansen att berätta så här är något som å ena sidan är väldigt jobbigt, på flera plan, men samtidigt ger mig en hel del och något som jag kan tänka mig göra mer i framtiden. Så ett stort tack för att Ni lyssnade SMHI och tack för möjligheten Ni gav mig



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Är belysning alltid en så ljus idé?


Vi går mot ljusare tider och det är väl tur det? Ja, förstå mig rätt; å ena sidan älskar jag vintern och mörkret, stigcykling i pannlampans sken och allt det där, å andra sidan kan jag knappt vänta till ljumma sommarkvällar som nästan aldrig vill ta slut. Så vad är problemet?

Våra städer nästan tävlar i att smycka sig i ljusslingor, lysande snöflingor, julgranar och annan belysning. Och det är helt fantastiskt! Norrköping är inget undantag. Det hålls, här som på andra orter, till och med en ljusfestival under årets mörkaste månader till invånarnas glädje. Men min fråga är; om det inte kan bli för mycket av det goda? Hur ska jag som cyklist, om än med godkänd belysning(givetvis), kunna tävla om andra trafikanters uppmärksamhet när gatumiljön drunkar i ljus? Som här på Hamnbron?

Att den kombinerade gång- och cykelbanan dessutom är begåvad med en ”fälla” kan vi diskutera en annan gång. Kommunens tjänstemän tycker nämligen att det inte är något problem med den, utan att den hindrar dessa kamikaze-fotgängare att gå rakt ut i körbanan…

Det är samma tjänstemän som på den direkta frågan om varför den prioriterade cykelvägen på bilden nedan inte behöver belysning då ”spill-ljuset” från riksvägen intill räcker…

Ja gång- och cykelvägen går någonstans där mitt i bilden. Jag gjorde dennna lilla film i höstas. Inget har hänt sedan dess… (ursäkta för skakig film)

Jag ställer mig stilla frågor som om den myckna belysningen i våra städer faktiskt kan bidra till att göra oss mindre synliga och vi tvingas ta till varselkläder och våra ”MagicLight XL1000 med turbo och extra allt” för att vi ska inte bara se utan även synas och att lite av utsmyckningsbudgeten kanske kan gå till att göra vår cykelinfrastruktur bättre. I den bästa av världar kanske till och med funktion och estetik går hand i hand?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*