RR: Giro d’Ostrogothia cof

RR: Giro d’Ostrogothia


Eftersom drömmarna om tre dagars grusvägsmys grusades (ha!) så fick det bli grusvägsgnetande på hemmaplan i stället. Så här kommer, med intrycken i någorlunda färskt minne, en ride-report från Giro d’Ostrogothia

Dag 1 Åby-Simonstorp-Hävla-Byle-Regna-Ljusfallshammar 116 km

Delvis molnigt, 11 ° C, Känns som 11 ° C, Fuktighet 37%, Vind 3 (8) m/s från NV 
Uppehåll


Med lastad cykel och på blandat underlag (asfalt, grus och lite stig) gav jag mig i väg i motvinden. Det finns alltid en känsla av pirrig förväntan när jag sticker ut, må det vara en kort övernattningstur på bekanta stigar eller som nu en lite längre tur i bitvis nya nejder.

Solen sken i alla fall och jag fick ett par lyckönskningar på vägen av den vakt jag mötte på en grusväg mellan Kalbo och Brenäs. Vägen skulle fräsas så det var bara för mig att invänta lotsbilen (!). Jag berättade om min tur till Spanien förra sommaren och även om vaktens blick avslöjade att han trodde jag var galen så skickade han iväg mig med ett ”lycka till”.

Straxt innan övernattningsplatsen vid Kärnskogsmossens naturreservat och den gamla militära stugan Bergön så fick jag cykla några kilometer på banvallen från Pålsboda-Finspångs järnväg vilket alltid är trevligt och dessutom sår en idé i mitt sinne…

Dag 2. Bergön-Godegård-Motala-Vadstena-Borghamn-Omberg-Ödeshög-Sommen-Torpön-Österbymo 225 km

Molnigt, 6 ° C, Känns som 3 ° C, Luftfuktighet 66%, Vind 3 (10) m/s från SO 
Regn från kl 13.00 till 21.00

Satte klockan på fem (!!). Ville komma upp och se om jag hade chansen att få se orrspelet som utspelar sig varje år i månadskiftet april/maj. Till min stor glädje var det fyra orrhanar  ca 50 meter utanför stugfönstret. Det gick inte att ta en bra bild genom de smutsiga fönstren och jag ville inte skrämma dem och gå ut för en närmare titt. Nöjd så kröp jag tillbaka i sovsäcken, bara för att någon minut senare få besök av tre hurtiga pensionärspar, ingen coronadistansering där inte. Jag stängde dörren om mig och hörde dem inta morgonkaffet.

När de sedan gav sig ut för fågelskådande gick jag upp, åt frukost och packade cykeln för min dag söderut.

Vädret hade under natten blivit sämre och vinden vänt, men under förmiddagen så såg jag solen emellanåt.

Nere vid Vätterns vatten, vid foten av Omberg, så började det regna. Ett regn som sedan följde mig resten av dagen. Det gjorde i sin tur att mobilen fick ligga i fickan och antalet foton blev lite färre. Men Omberg är fint, även i regnig skrud. Österut och in i skogen, mot Sommen och färjetur till Torpön. En färjetur med förhinder skulle det visa sig. Hel- och halvtimme från färjeläget på Torpön sa hemsidan och med par minuter tillgodo så nådde jag den norra sidan. ”Ring på knappen för färja” sa skylten, så jag ringde, två gånger till och med. Klockan blev avgångstid, men färjan låg stilla på andra sidan. Jaha tänkte jag stilla för mig själv, antingen var jag EN minut sen, eller så blev kaptenen sur för att jag ringde TVÅ gånger så jag ställde mig i kuren och väntade på nästa avgång. Tio minuter innan det är åter dags för färjeavgång, så trycker jag åter på knappen, en gång enbart dock. Klockan går åter över tiden. Va f-n? Hittar ett nummer som jag ringer. Det går till cafét som är stängt men mannen som svarar lovar ringa någon. Någon minut senare ser jag hur en person kommer ner till färjan och den börjar sin sakteliga färd över sundet. Kaptenen ber om ursäkt, knappen har inte funkat på länge, han såg ingen bil i kikaren, vill du ha en smörgås, nej det kostar inget och fem minuter senare är jag åter på cykeln. Lite kallare och blötare än vad jag hade hoppats.

Målet för kvällen är raststugan vid Klintens naturreservat vid Försjön. Faktiskt 3.5 kilometer in i Småland.

Dag 3. Försjön-Österbymo-Svinhult-Ydrefors-Horn-Falerum-Gusum-Ringarum-Söderköping-Norrköping-Åby 230 km

Molnigt, 5 ° C, Känns som 2 ° C, Luftfuktighet 92%, Vind 3 m / s från NNV
Regn till och från hela dagen. Stundtals även hagel.

Stugan mysig och charmig som få läcker dock. Som tur va hade jag min bivy-säck med mig så jag som gott. Efter morgongröt och kaffe så satte jag mig åter i sadeln för cykling genom de djupa skogarna i gränslandet mellan Östergötland och Småland. Man förstår att det var ett hårt liv här och att dessa trakter åderläts hårt under emigrantvågorna till ”Amerkat”.

Någongång efter lunch när jag tittade på potentiella övernattningsplatser så kom tanken om att i stället för att korsa Slätbaken och Bråviken med färja istället styra kosan hemåt. Visst det skulle åter bli en lång dag och kanske inte riktigt det planerade turen, men min rutt mina regler!

Epilog

Nu återstår cykeltvätt och materialvård. Samtidigt smids nya planer för nya äventyr…


Social distans(ering) i stället för Cabin Fever

Social distans(ering) i stället för Cabin Fever


Tanken var ju att under nästa veckoslut bege sig till Jönköpingstrakten för några episka dagars lidande och njutning på cykeln. Sedan kom Covid-19 och mycket om inte allt ställdes på ända. Tänker att jag gör något eget med start nu på söndag eftermiddag. Östergötland, ett av Sveriges 25 landskap med en yta på nära 10.000 kvm och cirka 500.000 invånare.

Som kartintresserad yngling tyckte jag mig alltid kunna se ett huvud i profil i landskapets gränser. Ser du det? Ögat vid Motala, Ombergtrakten är näsan och munnen sjön Sommen. Får se om jag kan rita av det i Strava? Följ mig på Instagram under turen.


Virtuell Cykelmässa 2020


Det var ju den här helgen som cykelintresserade skulle samlas på Stockholmsmässan för tre dagar med cykling och cyklar i alla former. Nu blev det inte så som bekant. Tänkte att jag trots allt skulle dela med mig av mitt lilla bidrag till mässan, och börjar givetvis med mina gäster:

Cykelradion med Anders Adamsson och Tomas Jennebo behöver inte någon närmare presentation. Lyssna på deras senaste avsnitt, som inte blev riktigt som det var tänkt:

La Lepre Stanca som bland annat, om allt vill sig väl, arrangerar Cabin Fever valborgsmässohelgen:

XL Biking 

Cyklister kommer i alla former, åldrar och storlekar. Ebbe gör ett viktigt arbete med att belysa att även personer av den större storleken kan och vill cykla, och att de ska bemötas som cyklist, och inget annat, av medcyklister, handlare och branschen. Obrigado Ebbe! 

Själv skulle jag medverka i workshopen och ge enkla handfasta tips för den som vill prova bikepacking

Och på stora scenen där jag skulle berätta om min cykeltur till Spanien förra sommaren 


Cabin Fever förberedelser


Bara två månader kvar till Cabin Fever! Sh*t! Dags att steppa upp träningen! Med 600 km under Valborgsmässohelgen i Jönköpingstraktens utmanande terräng så gäller det att vara väl förberedd. Förberedd vad det gäller träning och material. Vad det gäller det senare känner jag mig hemma. De senaste sex årens bikepackingturer, korta och längre, har gett mig den erfarenhet jag behöver. Då är det träningen då…

Senast jag ”tränade” var vintern 2013/14. Jag hade bestämt mig att fyra år efter min olycka göra comeback som multisportare i Åre och Haglöfs Åre Extreme Challenge:

Sedan dess har jag inte tränat. Jag har cyklat en hel del. Men inte tränat med någon direkt tanke. Förrän nu då. Fram till Cykelmässan den 20 – 22 mars är min plan fem Zwift-pass i veckan (Gravel Grinder-programmet), så mycket vardagscykling som möjligt och ett till två längre pass i veckan, gärna i samband med övernattning. Förhoppningsvis ger det mig en god grund att stå på när Valborggsmässohelgen är här…

Vad är Cabin Fever? 👇

http://www.laleprestanca.se/event/cabin-fever/


Inbjudan: VELONAVIA GRAVEL SERIES #1 – L’Enfer du Nord


velonavia.se

Så är det då dags i den första delen av Velonavia Gravel Series. Tre, i huvudsak grusvägsrundor. En tidigt på säsongen, en mitt i sommaren och som avslutning.

Den första är L’Enfer du Nord. Med en ohöljd hyllning till Paris-Roubaix, det verkliga ”helvetete i norr” så cyklar vi, när vi tagit oss ur staden, nästan uteslutande grusväg. Grusväg som med en blinkning till Paris-Roubaix, innehåller 10 ”secteurs”, avsnitt med i detta fall stigsnuttar i avsaknad av kullersten.

  • När: lördagen den 22:e februari kl. 10:00
  • Var: BrewDog Bar, Nya Torget, Norrköping
  • Distans: ca 75 km.
  • Exakt rutt presenteras senast den 20:e februari.
  • Anmälan: BrewDog Chaingang  eller BDCG-NKPG på Strava, eller Fenix på Facebook eller ett mail till info[at]velonavia.se
  • Afterbike på BrewDog Norrköping med 50% på maten för alla cyklister

Roadbook:

SharedScreenshot3rasf

Vi cyklar gemensamt från BrewDog till grusvägen mot Björnsnäs. Sedan egen fart. Grusvägen förbi Björnsnäs gård och över järnvägen. Den branta backen (9% 0.8 km) upp mot E4an. Under vägen genom vägtrumman(#1)ej vägtunneln! Efter åtelplatsen, strax stig(#2) in till höger. Ut på grusvägen mot Eriksberg. Cyklar förbi Rödmossen till Svarte Grind. Hjälmarövägen norrut. Vid Stora Älgsjön höger in på stig(#3). Cyklar Karusellbackevägen (ej över gårdsplanen). Kommer ner vid Ämten. Håller vänster in på stigen(#4). Ut vid Svängbågen. Följer Åfallevägen mot St Brevik. Fortsätter mot Simonstorp. In mot Tjalvestugans parkering, stigen (#5) och höger tillbaka till Simonstorpsvägen. Vänster mot Simonstorp. Cykelbanan under 55/56an. Lämnar Simonstorp, tar avstickare höger(#6). Tillbaka på Rodgavägen. Höger mot Myckelmossa. Håller höger vid Myckelmossa. Höger. Ut på grusvägen mellan Rodga-Rejmyre vid Fagerhult. Vänster där och åter mot staden. Höger vid Muggebovägen mot sjön Holpen. Höger mot Kyrkfallet. Uppför backen och stigen mot Stocksjön(#7). Utmed Stocksjön. Vid Dammhult in vänster och utmed bäcken (#8)(stigen används vid Kolmårdsbiken). Ut på Sörsjövägen. Höger mot Ågelsjön, håll vänster in på stigen vid Nybygget(#9). Utmed Ågelsjön, efter banta backen i allén, håll höger och in vänster efter ladan och stigen utmed ån till Yxbacken(#10). Höger och längs den grusade cykelvägen mot Åby/Jursla. Framme vid rv55/56 tar ”rutten” slut. Sedan gemensamt på cykelbana tillbaka till BrewDog.

Uppdaterad .gpx fil på BrewDog Chaingang  eller BDCG-NKPG på Strava den 20e februari


Velonavia avslöjar: Zwift och Trafikverket i samarbete under 2020


Som första svenska media kan Velonavia och Bicycling.se idag avslöja att det virtuella träningsredskapet och communityn Zwift och Trafikverket under 2020 inleder ett samarbete för att höja cykelupplevelsen för i första hand de skandinaviska användarna av Zwift. Om lanseringen faller väl ut så planerar Zwift att använda den nyframtagna algoritmen även för den globala marknaden.

Vi låter senior human-interface supervisor L Post på Zwift berätta mer:

”- Vi på Zwift är dedikerade att göra cykelupplevelsen på Zwift så naturtrogen som det är möjligt. Våra cykelintresserade tekniker arbetar ständigt för att göra backar, sprinter och allt det som den kräsna cyklisten förväntar sig, så verklighetsnära som möjligt. Men vi ser att det finns utrymme för förbättring och det är därför vi är stolta att presentera vårt samarbete med den svenska myndigheten Trafikverket. Det var ju trots allt Sverige som gett oss Nollvisionen.”

Vad vi som Zwift-användare kommer att få se nu under vårvintern är detta;

Med start på New York-kartan så har en slumpmässig lyktstolpe placerats mitt i cykelvägen. L Post berättar vidare för Velonavia och Bicycling.se att vi kommer se fler lyktstolpar, men även betongsuggor, placeras ut den närmaste tiden, både i New York och i de övriga världarna.

”-Vi ser egentligen inget stopp på möjligheten med den nya algoritmen från Trafikverket.” berättar han. I en snar framtid så planeras även hundägare med långa koppel, parkerade budbilar, 2+1 vägar och enstaka rattfyllerister att göra sin debut i Zwifts virtuella cykelvärld.