Roots – prylarna!

För Roots och 1800 km på övervägande del asfalt så valde jag Canyons Endurace CF 7 All-Road. Med sina Schwalbe G-One Allround 35 mm’s däck så gav mig den både den komfort och trygghet på sämre underlag jag eftersökte. SRAM Rival eTap AXS och DT Swiss Endurance LN XDR hjul. Förutom sadeln som byttes till favoriten C17, så körde jag den ”plug-n-play” direkt ur lådan.
Väskor kommer från Brooks Scape-serie; ramväska, sadelväska, feed-pouch, top-tube väska och styrväska.

För mig var det en ny bekantskap, men jag kom snabbt tillrätta med dem. De har bland annat en egenskap som jag verkligen uppskattar; möjligheten att snabbt kunna ta bort de stora väskorna, till exempel när man söker skydd undan dåligt väder. Finns inget värre, jo kanske, än att stå och rota i sadelväska efter torra kläder i hällregnet. Eller att tvingas ta bort hela väskan för den delen. De vattentäta dragkedjorna krävde lite arbete, men efter att ha smorts med det tillhörande underhållskitet blev det bättre.
Jag cyklade i kläder från Velocio, när de väl kom fram; FedEx strulade med leveransen så ingen skugga ska falla på Velocio.

Supersköna bibs! Verkligen. Likaså de sköna merinotröjorna. Och jag uppskattar deras engagemang för hållbarhet.
För navigering och dokumentation använde jag min Blackview BV8800. Ingen laddnoja då jag kunde använda telefonen två dagar utan laddning, även om jag då ofta fotade och tittade på rutten på Komoot


Kameran fungerar så mycket bättre och snabbare än min tidigare telefons kamera och med IP68 & IP69K & MIL-STD-810G skydd så är den redo för både Europacykling i regn, sol och snö samt alla andra uppkommande äventyr. Visst den är stor och lite tung, men om jag tvingas ha med en powerbank blir den totala vikten ändå tyngre då. Så min BV8800 är min nya äventyrskompis
För flygresan använde jag en BikeBox från Right for Bike
Smidigt att kunna packa ihop den så den tar liten plats då den inte används samtidigt som den ger ett väldigt bra skydd under resan.
