Blogg

Riksdagen ute och cyklar


 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm – påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 18

Oskar Jalkevik

Får jag fråga vilka partier som deltog?


Krister Isaksson

Oskar, om jag minns rätt så var det alla utom FP och SD


Ulrika

Härlig början! För hur man än bär sig åt, så om man gör någonting så kan det bara bli bättre. Jag har tänkt på det där att cyklister har väldigt mycket åsikter om trafik: vi tänker ju inte på nåt annat cirka en timme om dagen. Bilister lyssnar på musik, t-baneåkare surfar. Riktiga cyklister är 100% närvarande i trafiken hela tiden. Det går aldrig att slappna av, för då hamnar man i en farlig situation. Det skulle vara trevligt att kunna cykla tillsammans!


Krister Isaksson

Ulrika, vi får hoppas att detta bidrar till något gott. Det jag verkligen saknar är just ytan, min egen plats i systemet. Som det är nu är den mest en liten yta som pressats ner där den fick plats och inte hindrade biltrafiken. Visst skulle det vara härligt att kunna cykla tillsammans, när vi åker bil sitter ju inte en fram och en bak! Se detta inlägg och bilder, så skulle det kunna vara: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm


manne

bra initiativ! Men synd att det bara vara 11 av 349 och förmodligen de mest inbitna och kunniga cyklisterna….. tror alla beslutsfattare måste ut i verkligheten nångång.
Men så är väl cykelfrågan en ickefråga rent politiskt. Jag tror jag aldrig hört nån eller politiskt parti som dragit en lans för mer cykelbanor eller liknande.


Krister Isaksson

manne, Cykelnätverket har fler medlemmar än 11, de har mycket att göra och måste väl prioritera som de anser nödvändigt. Och visst var de flesta engagerade cyklister som var med på rundan, dock inte alla vana vid storstadscykling så det blev nog en del ögonöppnare.
Inför kommunalvalet här i Sthlm 2014 hade nästa alla partier något form av cykelprogram, första gången någonsin. Och 2014 kan jag inte tänka mig något annat än att de verkligen kommer att få bekänna färg (om nu inte slukhålet Förbilfarten stjäl allt utrymme). Och ju fler vi blir som cyklar desto större krav kommer att ställas och det kommer bli en än större politisk fråga. Politik i min värld är mycket konsten att reagera, och ställer vi fler och mer väl underbyggda krav måste man reagera och agera.


Andreas

Underbart! Jag mötte er på Norr Mälarstrand och passerade i andra riktningen hela ditt entourage bl.a. just vid idiotträdet där man alltid tycker det är otäckt med möte. Bra jobbat med utflykten!
Den där sträckningen är för mig gåtfull att man inte prioriterar – extremt mkt cyklister och extremt smalt. Senast i morse så jag ett barn som stod med sina föräldrar (eller med sin mamma och en man som varit inblandad i ngn form av incident) vid gräskanten och hade råkat ut för något.
Du såg lite sammanbiten ut! 🙂


Krister Isaksson

Andreas, Tack! Jo jag var sammanbiten och koncentrerad. Känner ju ett ansvar när man leder en grupp på detta sätt. Visste lite om deras färdigheter på cykel och cykling i stadstrafik så det var mycket koll fram o bakåt under resan.


Arne B

Mycket bra Krister! Stora förändringar tar tid. Bra jobbat!


Krister Isaksson

Arne B, Tack, men jag ska inte ensam ha äran utan detta är främst ett långsiktigt arbete av Svensk Cykling.


Jens

Hej! Bra initiativ! Synd att ni inte tog turen via cykelbanan utmed essingeleden och över spåren i Tomteboda, dvs den eminenta cykelgenväg som finns mellan Karolinska/solnabron och Solna/huvudsta. Eller snarare FUNNITS till nu. I fredags passerade jag här i bil och noterade att Trafikverket verkar TA BORT den gena gång- och cykelvägen över bangården utmed Essingeleden!! Ser ut som det kommer bli ytterligare ett bilkörfält!!! Läser om det på Trafikverkets webbsida, verkar tyvärr stämma. Helt sjukt, den här cykelgenvägen är ju ypperligt bra, men tydligen viktigare att få in åtta-tio bilkörfält eller vad det nu blir där i samband med mångmmiljardprojektet Norra Länken. När tar politikerna itu med Trafikverkets felprioriteringar undrar jag..


Krister Isaksson

Jens, tack! Den cykelvägen känner jag mycket väl till, det var en kamp som vi förde mot Trafikverket, till viss del med hjälp av Solna, men det sket sig som du just märkt. Trafikverket och dess representanter skakade fram ett avtal från 60-talet att cykelvägen bara var till låns och när så önskades kunde de ta den tillbaka. Vilket nu sker i samband med bygget av Norra Länken. Kommer något annat, lika gent? I helvete heller! Trafikverket i ett nötskal som gör som de brukar: http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen


Jens

Tack för svaret, men verkligen bedrövad över det. Ingen hejd på Trafikverkets planering för massbilism som vi alla är med och finansierar ju. Vad gäller just den här cykelvägen var den extremt gen för alla, exempelvis studenter som bor i Huvudsta, som ska till KI/KS eller vidare inåt stan/Universitetet/KTH. Men det vet du redan. Däremot tycker jag detta inte är acceptabelt, hur går detta hand i hand med exempelvis det Trafikverket skriver på sin webbsida:
”Trafikverket har det övergripande ansvaret för att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem. Men att förändra systemet tar tid. Snabba lösningar måste kombineras med långsiktiga planer. Hur vi väljer att hantera våra transporter i dag, avgör hur vårt samhälle ser ut i morgon.”
Ja, det går nog så långsamt att det går åt fel håll skulle jag säga. Det går snabbt åt att skapa ett Ohållbart samhälle…


Krister Isaksson

Jens, det är verkligen sorgligt. Solna kunde i detta exempel ”tvingat” Trafikverket till att ta ett större ansvar för en ny och bra lösning genom att inte ta fram/godkänna en detaljplan. Så blev det inte utan nu finns inget vettigt alternativ och x-antal steg tillbaka för cykeln som transportmedel. Bil några steg framåt…


Johannes Westlund

Vad håller Trafikverket på med? Igen struntar de i sitt uppdrag och hittar på egna linjer. När ska tjänstemannaansvar utkrävas? Hur kan det vara tillåtet att agera på tvärs med riksdagens uttryckliga uppdrag i år efter år, decennium efter decennium? Vem har makten? Inte politikerna, utan tjänstemännen. Fin liten teknokrati vi byggt oss.


Krister Isaksson

Johannes, det är mycket klart att det saknas en tydlig styrning, såväl AV verket som I verket för att uppnå ökad och säker cykling. Dessa olika projekt, särskilt de större, är mer eller mindre autonoma. De drivs utefter den ”beställning” projektet fått och ingår då inte cykel alt. är inte tydligt klargjort vad som ska göras och ambitionsnivå så blir det som det blir. Projekten arbetar så att säga bara efter beställningen, budgeten och tidplanen och håller allt annat ifrån sig, en härlig subotimering! Som tex Förbifarten vid Kungens Kurva där projektledaren håller med om att lösningen som Huddinge föreslår för cykel är bättre och att de kan återkomma och bygga den när Förbifarten är klar! Till en kostnad som är 10 ggr högre än att passa på när man ev. bygger Förbifarten. Och också gör att lösningen fördröjs flera år…
Trafikverket: ”Inte vårt problem”


Calle

Ytterligare ett exempel på Trafikverkets cykelplanering går att läsa i dagens DN. Herregud…
http://www.dn.se/sthlm/ny-cykelbana-en-fara-for-cyklisterna/


Krister Isaksson

Calle, jag twittrade http://t.co/YiaMFSr8XS och felanmälde detta till Trafikverket den 19 juni, sedan skrev Cyklistbloggen ett inlägg om det och media fick nys om det. Och nu står Trv där med skägget i brevlådan. En stilla undran är ju hur det står till med kvalitetssäkringen…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Avslappnad cykling


 

När man kan slappna av, när man kan njuta en liten stund, inte behöva vara på helspänn hela tiden. Är det då det börjar bli en cykelstad?








Antal kommentarer: 3

Johan Malmros

En alldeles utmärkt definition på en cykelstad. Med den definitionen bor jag i en cykelby 🙂


Erik Johansson

Man borde ta det lugnare på cykeln, men vad svårt det är att sänka hastigheten. Vi varje rödljus så får jag rivstarttendenser, min motivation är att öka trafikflödet för de som cyklar bakom mig.


Krister Isaksson

Erik, jo det kan onekligen vara svårt att hålla tillbaka. Och det som är lugnt för mig är snabbt för en annan cyklist…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 8

LarsE

Kan bara hålla med, barn, cykel och ett underbart sommarväder. Oslagbar kombo


Krister Isaksson

LarsE, ja det är verkligen en njutning, att höra deras glädjetjut i nedförsbackarna när pappa lyckas få upp lite fart är berusande!


LarsE

En Dansk far berättade häromåret i en tidningsartikel att han varit på cykeltur i Köpenhamn, med sin 3-åriga dotter i barnsadeln fäst framför honom på ramen. I e dedförbacke så höll han igen farten lite, men dottern ropade: Kör staerkere far, kör staerkere!


Krister Isaksson

LarsE, underbar berättelse!


Ulrika

Fina du har! Mina borde va llika små men en tar studenten nu.. Ta vara på tiden!


Krister Isaksson

Ulrika, Tack! Helst skulle jag också var föräldraledig igen när de är 6 år, sedan igen när de är 10 osv osv. Skulle vara kul att under längre perioder kunna göra olika saker!


Thomas Egrelius

Hade min 2-åring med i barnstol bak på tandemcykeln när jag var pappaledig och jag med polaren tränade inför årets vätternrunda i höstas. Hon älskade det. Och fort ska det gå. 🙂


Krister Isaksson

Thomas, härligt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Världsledande expert – bryt mot trafikreglerna, det är säkrast så!


 

I veckans lokaltidning Mitt i Söderort finns en artikel som handlar om att högerregeln efterlevs dåligt i Stockholm. Det känner jag verkligen igen när jag cyklar omkring, där är det många gånger störst som går först och som cyklist är man ju minst…

Men det är något helt annat som fångar mitt intresse i artikeln och det är Claes Tingvalls uttalande: ”Men om alla följer reglerna benhårt får vi ett väldigt farligt system.”


Tdningen mitti Söderort 20130521

Claes Tingvall är ju inte vem som helst utan trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och en av världens ledande experter vad gäller trafiksäkerhet. Ni som frekvent läser min blogg känner igen delar av detta resonemang, regelefterlevnad är inte alltid detsamma som trafiksäkerhet. Jag får en mycket obehaglig påminnelse om högersvängande lastbilsförare och cyklister som finns sammanfattat i artikeln: Cyklister som följer reglerna straffas med döden

Detta är ju onekligen en helt annan inställning till trafiksäkerhet än vad t ex polisen och Motormännen uppvisar. Kanske skulle de gå på en specialanpassad utbildning arrangerad av Trafikverket så de kan rikta in sina insatser på verkligt trafiksäkerhetsarbete. Jag blir nyfiken på om det är några särskilda regler Claes Tingvall anser det är mer eller mindre lämpligt att bryta mot. Hur ser han t ex på cyklisters olika regelöverträdelser och ev. trafiksäkerhetsproblem? Kan det vara så att det är inte några trafiksäkerhetsproblem att cykla mot enkelriktat och att få cykla till höger vid rött? Och kanske skulle vi ändra på en del av ett uråldrigt och bilanpassat regelverk?

Claes, kan vi få ett svar?

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 12

Bruse Persson

Jag har blivit påkörd bakifrån några gånger av arga motorister när jag stannat för rött eller väjningsplikt.
Skulle vara intressant och se statistik på hur många cyklister som dödas eller skadas som cyklar mot rött -kontra de som följer reglerna.
Min spontana känsla att det är noll som skadas som cyklar mot rött. Krister, går det att få fram sån statistik? Skulle vara oerhört intressant.


Krister Isaksson

Bruse, ett forskningsprojekt för tex VTI. Bara för Trafikverket att öppna plånboken!


Tor Sandqvist

Störst-går-först-attityden är inte ovanlig, men just vad gäller om högerregeln är jag ofta med om ett omvänt problem. En överdrivet hänsynsfull bilist, som kommer från höger, stannar för mig för att jag sitter på en cykel. Så står vi i tio sekunder och väntar på varandra, tills båda bestämmer sig — samtidigt — för att ”OK, OK, då kör jag väl då!”


Krister Isaksson

Tor, underbara o oförargliga missförstånd!


Johannes Westlund

Missförstånd är inte helt ovanliga. Det är väl dock att föredra att två stannar framför att två smäller. Då är det bara att vara tydlig med vad man menar. Vinka lite, le lite. Brukar fungera ganska bra 🙂


Dmitri F

jag tycker att man ofta får företräde på cykeln i mindre korsningar faktiskt, ibland motvilligt dock. Oftast märker jag just det som artikeln pratar om att störst väg har företräde framför mindre vägar, oavsett högerregeln. Det gäller dock sällan stora fordon som lastbikar och bussar.


Nils Calmsund

Korsningar med högerreglen är för mig (som cyklist) samma sak som att alltid räkna med att inte bli framsläppt av ett fordon till vänster. Bilister ”ser” en helt enkelt inte och andra cyklister har tänker sällan att ”här gäller nog högerregeln” när de cyklar (t.ex. gäller detta på alla cykelbanor, eller hur?)
På många gator med högerregeln gäller dessutom ändå någon lokal, outtalad ”det här är nästan en huvudled”-regel istället vilket naturligtvis, för den oinvigde, innebär ökar risken för en krock. Och är man då inte omfamnad av plåt så sticker man inte gärna ut nosen och provar…
Omvänt är det förvånansvärt ofta som bilister, av någon outgrundlig anledning, stannar (ja nästan tvärnitar) för att släppa fram mig som cyklist in i en rondell eller ut på en huvudled fastän det är jag som har väjningsplikt (och tydligt visar genom att bromsa in att jag tänker följa den).


Jocke von Scheele

Det där med högerregeln är ett vanskligt kapitel. På min väg till jobbet passerar jag korsningen Döbelnsgatan/Frejgatan. Det är ganska många bilar som undviker Roslagstull genom att istället ta Sveavägen/Frejgatan. Dessutom, är min teori, kommer de just från en stor infart och ska inte till någon adress i närheten utan bara passera, vilket gör att de håller en högre fart än bilar annars gör på innerstadsgator. De upplever att de befinner sig på en genomfartsled.
Jag, som kommer på Döbelnskgatan, har företräde framför dessa bilar, men dels håller de som sagt hög fart, dels kör de på en något större gata, som dessutom är ”genomfartsled”, och dels är jag cykel. Det finns alltså inte på kartan att de skulle stanna frivilligt. Enda sättet att inte bli stående där, trots företräde, är att inte titta åt vänster. Visar man att man sett dem, tar de det som ett tecken på att man tänker stanna. Om man istället har huvudet riktat rakt fram, eller aningen åt höger, men sneglar åt vänster, så att det ser ut om om man inte ser dem, kan man få dem att stanna. Det är dock inte att lita på, det är därför man måste snegla väldigt noga, och inte köra ut i korsningen, utan bara så långt fram att det ser ut som om man ska göra det. Det får dem (oftast) att tvärbromsa, och, nästan utan undantag, gestikulera argt.
Jag funderar ibland på hur många av ”De där jävla cyklisterna har ju ingen utbildning i trafikregler utan kör bara som galningar” som mitt hävdande av högerregeln resulterar i. Ibland håller jag upp höger hand och mimar ”HÖGER” till dem, men jag tror det är få som fattar vinken.


Mats Nilson

En kommentar om ”döda vinkeln” Har vid flera tillfällen sett andra cyklister som cyklar om lastbilar i rörelse/sväng mm med högerblinker som väntar in gående. Detta beteende är så jävla korkat eftersom chauffören har full uppmärksamhet på de gående. Att då ändå köra om på insidan (förbjudet) och tro att det skall gå vägen är tyvärr alltför vanligt.
Så till ämnet trafiksäkerhet och Tingvall – med måttot ”ju farligare desto säkrare”?
Herr ”Tingsvammels” litanor visar med all önskvärd tydlighet att människan saknar förmåga till helhetssyn såväl som vetanskaplighet. Att han kan titulera sig professor (adjungerad) i trafiksäkerhet är underbart. Ta alla landsvägar som på hans inrådan fått avbärarräcken på båda sidor, alldeles för tätt inpå för att cyklister och fotgängare inte skall riskera livet!
Hr. Tingsvammel tyckar att man ”inte borde cykla på sådana vägar” – jaså…
…och när det inte finns andra vägar då?
Om trafikosäkerhetsverket för en gångs skull använder fotgängarperspektivet blir det livsfarligt för alla andra. Om någon cyklat eller åkt bil på Vaxholmsvägen förbi korsningen vid Svinningevägen har man kanske noterat de helt livsfarliga refuger som tvingar ut cyklister ut i vägbanan! Hur fan tänker man. Visserligen är det ”bara” 70, men det går ofta 90. Inga skyltar som varnar för avsmalnande vägbana!
Man löser ett problem och skapar många nya…


Krister Isaksson

Mats, har du läst detta? http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mer-om-cyklingsutredningen.htm


Mats Nilson

Tack för länken.
Artikeln är bra, och jag håller fullständigt med dig. Dilemmat är hur lyfter man frågan? Problemet är kanse inte bara i planeringsstadiet, utan även i utförarledet, dvs de entrprenörer som utför alla s.k. säkerhetshöjande åtgärder. Jag har försökt få gehör för någon form av samsyn och f.f.a klara regler för hur man t.ex bygger trafiksäkra vägräcken m.m. på Folksams trafiksäkerhetsblogg, men det verkar vara fel forum. Dagens vägbyggare verkar lida av någon form av bokstavskombination dör man gödslar med skyltar och stolpar utan någon förståelse för synlighet och säkerhet i samband med flera trafikslag. (exempelvis siktlinjer till signaler där fri sikt enbart finns från en lastbilshytt!) Hoppas att ni har satt någonting i rörelse som kan leda till synliga resultat..
Lycka till


Krister Isaksson

Mats, tack!. Det som är mycket sorgligt är att det finns bra och tydliga riktlinjer för detta i utformningshandböckerna Vägar och Gators utformning (VGU) och GCM-Handboken. Handböcker framtagna av Trafikverket och SKL, råd och riktlinjer som man på alla stadier väljer att INTE följa. Priset för detta får vi trafikanter betala…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det blir ingen Förbifart Stockholm


 

Ni hörde det här först!

Är det beslutat, är det fakta? Nej så är det icke utan det är vad jag känner i hela kroppen och då kommer det att bli så! Jag har ju skrivit ett antal inlägg och kommenterat denna kvarleva från trafikdinosauriernas tid och idag sammanfattar Patrik Kronqvist detta mycket väl i en ledare i Expressen där han uttrycker det så här: ”Som en zombie som vägrar att dö stapplar dock projekt Kungshattsleden vidare, nu något uppsminkad och med det nya namnet Förbifart Stockholm.” Och precis som dinosaurierna dog ut kommer även Förbilfarten dö. Nu handlar det mer om hur man politiskt ska klara av att tråckla sig ur detta elände.

Så detta är spiken i kistan för Förbifarten och förhoppningsvis kan vi inom kort se insatser som leder till mer hållbara, effektiva och samhällsekonomiskt lönsamma projekt. Exempelvis omfattande satsningar på bra och högkvalitativ cykelinfrastruktur i hela länet!

Framtiden är här!

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 13

Cornelis Harders

Tror precis som du att den inte blir byggd! Har alldrig tyckt att det är en vettig investering.


Krister Isaksson

Cornelis, då håller vi tummarna och hoppas att vi kan snart kan se en modern stad växa fram. En stad som fokuserar på gång, cykel och kollektivtrafik för att förflytta många människor.


Jonas Th

Den var inte ens modern under juraperioden.


Krister Isaksson

Jonas Th, men så här skriver ju Gunnar Malm, GD på Trafikverket: ”Vi bidrar till samhällsutvecklingen. Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.” Så då måste väl Förbilfarten vara modern och GRÖN!


Jocke von Scheele

Jag hoppas innerligt att du har rätt! Jag känner, allteftersom planerna på den blir alltmer konkreta, hur illa jag tycker om hela projektet. Inte bara för att den är omodern och uråldrig utan för att den medför en dålig stadsbildning, med Stockholm utspritt glest, så bilen blir ett nödvändigt transportmedel.
En av de saker jag tycker allra sämst om är att Alliansen (som jag i övrigt tycker gjort mycket bra saker) passade på att kidnappa alla trängselskatter till denna biltrafikgenererande gökunge. Så kortslöt man på ett elegant sätt alla positiva effekter med trängselskatten. Den här frågan har seglat upp som en av de allra viktigaste politiska frågorna för mig och kommer väga mycket tungt när jag lägger min röst i nästa val. Jag skulle nästan kunna rösta på SD om det innebar att vi slapp skiten. Nästan.


Krister Isaksson

Jocke, visst har jag rätt! 😉 Nä skämt o sido så återstår det en hel del innan vi kan se detta uråldriga projekt begravt. Ett projekt som bara befäster o förstärker befintligt transportsystem. Vi som inte vill se denna utveckling får försöka med de medel som finns att stoppa det och visa på de alternativ som faktiskt finns.


Johan

Kan du ge en oinvigd en snabb beskrivning av vad förbifart Stockholm är och vad det är som är dåligt?


Krister Isaksson

Johan, nej det kan jag inte, läs mina relaterade inlägg och om Förbifarten på bla Trafikverkets hemsida.


Johannes Westlund

Jag kan ge en snabbsummering till Johan:
Förbifarten är planerad att bli världens längsta sexfiliga motorväg i tunnel, i volym man spränger bort enbart trumfad av tunneln under engelska kanalen. Detta gigantiska betongmonument marknadsförs som en led för trafik som ska förbi Stockholm, en trafikvolym på cirka 200 fordon per dygn. Den verkliga avsikten är att möjliggöra gles perifier bilberoende exploatering; dvs villamattor, industrienklaver och externhandelsområden. Redan här ser man enkelt varför cyklister normalt inte brukar gilla satsningen…


Dmitri F

Johan, yimby har en mycket bra artikel om ”förbifarten”:
http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html


Jocke von Scheele

Dmitri: Tack för länken! Jag har läst om detta tidigare, men inte lika utförligt. Det framstår ju som att de som planerat hela historien inte är de vassaste knivarna i lådan – särskilt med tanke på att man först drar tunneln i en krok, eftersom den ska upp till ytan i mitten för att inte bli för lång, av säkerhetsskäl. Sen kommer man på att den ska gå i tunnel hela vägen – och då är den långa kroken ändå kvar, trots att tunneln då bli ännu längre. ”Oj, tänkte inte på det”.


Cornelis Harders

Enligt en artikel på Res- och trafikforum så har Stefan Löfven (S) sagt att han vill bryta upp den nuvarande finansieringslösning för Förbifarten. Tydligen så vill han att trängselskattepengar inte går till finansiering av Förbifarten. Iom detta finns ingen finansieringen av Förbifarten vid maktskifte i 2014.
Kolla hemsidan: http://www.rt-forum.com
Det finns hopp!


Krister Isaksson

Cornelis, tack för info o min känsla blir bara starkare o starkare… 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Låt oss drömma lite…


 

Några härliga teckningar av tecknaren Andy Singer. Så här kan vi också se på världen och drömma…




 




 

 

Det går också att uttrycka det med ord. Till exempel som Patrik Kronqvist i Expressen:

”I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.

I själva verket är de lösningen.”

 

Andreas, tack för tipset!

 

Relaterade inlägg:

Ni kan också följa mig på Twitter!

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*