Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?


 

Vet du att du inte får gå på en cykelbana om det finns en gångbana i närheten? Om du ska korsa en cykelbana ska du göra det på ett övergångsställe. Finns inte ett övergångsställe ska du korsa cykelbanan tvärs över och helst vid en vägkorsning. Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan ska korsas utan dröjsmål.

När du kör bil och närmar dig en obevakad cykelpassage, skall du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen. Kör du ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning och skall passera en obevakad cykelpassage, skall du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just skall färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Närmar du dig en cykelpassage ska du anpassa ditt körsätt så att du inte tvingas stanna med bilen på passagen.

Cyklister får före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. Cyklister får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelöverfart och cykelpassage
2. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana
3. i ett cykelfält

Det här är väl trafikregler som du har järnkoll på? Nej, jag trodde väl det.

Runt om i landet genomför kommuner med jämna mellanrum så kallade cykelkampanjer. Många av dessa kampanjer handlar om att ”upplysa” och ”uppfostra” cyklister om deras skyldigheter i trafiken och hur de bör bete sig.

Byt ut cyklist mot gående och bilist. Hur ofta ser vi motsvarande ”uppfostringslappar” för dessa grupper?

Det är mycket sällan (aldrig?) jag ser motsvarande kampanjer riktade mot gående, bilister, buss- och lastbilsförare. Exempelvis vad deras skyldigheter är och hur ett lämpligt beteende från deras sida skulle kunna ta sig uttryck för att uppnå en bra interaktion med andra trafikantgrupper. Normen är så att säga given och utgångsläget är att cyklisterna som träder in på trafikarenan är dem som ska anpassa och underordna sig – rätta in sig i ledet.

Vi ser även detta i polisens så kallade trafiksäkerhetsinsatser för säkrare cykling. Ett arbete som har mycket lite stöd av den forskning och kunskap som finns på området och som jag tagit upp i en debattartikel i Expressen. Istället är det vanligt förekommande med fördomar och okunskap från polisers sida när det kommer till cykel, något som Cyklistbloggen på ett förtjänstfullt sätt visat med all tydlighet.

Här kan vi ju då uppfatta körkortet som en form av uppfostran. Men det är ju tydligt när vi ser till de frekventa regelöverträdelserna som vi motorfordonsförare gör att det inte är tillräckligt och säkerställer en god interaktion med andra trafikanter.

När vi nu ser en framväxande cykeltrafik i många städer, när det kommer in något nytt, när normer och den gängse bilden av städernas trafiksystem rubbas är ofta reaktionen att det nya ska anpassa sig, underordna sig normer. Kommunerna närmast tävlar med varandra eller kopierar varandra när det gäller dessa uppfostringskampanjer av cyklister.


Först börjar Malmö… Foto: SR Malmö


…och tar fram ett antal budskap…

…sen följer Karlskrona efter: ”Bli världens bästa cyklist”…

…och sen Vetlanda

…och Stockholm slår sedan på stora trumman och upprepar samma tema ett antal år!

 

Vi känner igen detta från andra delar av samhället, det här ju inte är helt olikt andra enkelriktade integrationsarbeten. Som sällan är särskilt framgångsrika.

 

Jag kallar det strukturell diskriminering.

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 19

Johan Granlund

För ovanlighets skull är jag inte med dig Krister.
Kommunernas piktogram om cykling är bra. Många cyklister har aldrig tagit och aldrig kommer att ta körkort.
Dessutom är det nyttigt med repetition i den livskunskap som trafikregler är.
Det vore nyttigt med motsvarande kampanjer till motorfordonsförare.
Dels för repetition och dels som ett av flera sätt att lära ut/in nya regler som tillkommit sedan körkortet togs.
Det är underligt att inte vi i Sverige har repetitionsutbildningar för trafikanter. I bl a Kalifornien ger försäkringsbolag rabatt på bilförsäkringen till de som gått frivillig reputbildning.
Våra grundskolor och gymnasier saknar än idag nationella mål för elevernas trafikkompetens. Detta livsfarliga problem motverkas i någon mån av de kampanjer du kritiserar.
Keep up the good work, min vän.


Krister Isaksson

Johan, du verkar ju vara med mig, du efterfrågar ju ”trafikutbildning” till fler trafikanter än cyklister. Jag är kritisk till att det är enbart till cyklister detta riktar sig till, mycket sällan till gående, bilister, lastbilsförare, bussförare osv. Det är strukturell diskriminering.


Johan Lindblom

Tack Krister för ännu ett bra inlägg. Jag tycker det är underbart att vi cykelpendlare har någon som ropar åt oss. Hoppas bara att ditt budskap når ända fram och att förändringar kommer att ske. En sak är säker: Vi kommer att bli många fler cykelpendlare.


Krister Isaksson

Johan, tack! Helt klart kommer vi bli många, många fler som cykelpendlar! 🙂


Trafikistan.se

Bra! Jag är fullständigt med dig. Min egen text ”Alla behöver samspela” som jag la ut för 10 dar sen handlar i princip om samma sak. Jag la precis tilln ett stycke med referens till ditt inlägg. Att peka ut någon annan som syndabock gör oss bara blinda för vår egen del i ansvaret för ett gött samspel.
Min text finns på http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/



Passa på! Äppelplockning på pendlingsstråk


 

”… sätta upp en skylt att folk får plocka”

Jag cyklar på en cykelväg utmed Huddingevägen i Stockholm, en cykelväg som är utpekad av staden som pendlingsstråk – stråk där det ska vara bra framkomlighet, trafiksäkerhet och hög standard på drift och underhåll. På en plats utmed detta stråk växer ett stort äppelträd, så stort är trädet att det växer in över cykelvägen.


Äppelträd över cykelvägen, ett utpekat pendlingsstråk i Stockholm

Detta får till följd att denna årstid faller det ner mängder av äpplen på cykelvägen. Inte så trevligt att få på sig eller att cykla på. Så jag felanmälde detta:

”Detta är en bekräftelse på att ditt ärende av typ: Klagomål mottagits och registrerats. Din synpunkt har fått ärendenummer KC-1286759.

Beskrivning: Fullt av äpplen på cykelvägen! Bredvid cykelvägen växer ett äppelträd, delar av trädet växer över cykelvägen och nu när frukten är mogen faller det ner äpplen över hela cykelvägen. Är som stora stenar som man riskerar att cykla på och cykla omkull. En högst olämplig plats för ett fruktträd, det bästa vore att ta ned trädet.”

Någon dag senare var äpplena bortskyfflade till sidan av cykelvägen (givetvis har nya fallit ner sedan dess).


Bortskyfflade äpplen som tidigare låg på cykelvägen

Någon dag senare får jag ett mail från parkingenjören på Stadsdelsförvaltningen som gör mig minst sagt häpen:

”Hej Krister

Vi kommer inte att fälla trädet. Vår entreprenör kommer att kontrollera att platsen hålls ren samt sätta upp en skylt att folk får plocka

mvh

XXXX”

Jaha, förvaltningen är alltså medveten om att det faller ner mängder av frukt på cykelvägen. Men kommer inte att fälla trädet, inte ens beskära det så att grenar och frukt inte hänger över cykelvägen. Trädet ska få växa helt fritt och sprida sin frukt vind för våg. Det är alltså ok att det faller ner äpplen på cyklister (och gående). Entreprenören eller Cykeljouren kommer aldrig ha möjlighet att vara på plats för att fånga fallande frukt och det har redan fallit ner ny frukt på cykelvägen som blir liggande innan entreprenören hinner dit. Jag tycker inte att deras tid och resurser ska användas på detta sätt, måste finnas massor av viktigare saker att syssla med än att återkommande skyffla äpplen, till exempel att fälla eller beskära ett träd så det inte faller äpplen på folk.

Inte nog med detta, en skylt ska sättas upp att folk får plocka äpplena! Här kommer alltså staden uppmana folk att stå på och intill cykelvägen för att plocka äpplen – på ett pendlingsstråk som ska motsvara trafikleder för biltrafiken!

Stadens egna ord i cykelplanen om pendlingstråk är:
”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

”En liten brist på sträckan kan vara förödande för cyklisten och den vanligaste olyckstypen är just omkullkörningar beroende av underlaget.”

När såg ni ett äppleträd växa ut över en trafikled, fällandes frukt på bilar och körbanan och där väghållaren dessutom satt upp en skylt – välkommen att plocka äpplena! OTÄNKBART! Men på cykelvägen, pendlingsstråket, där leksakstrafikanter färdas får det vara lekstuga och man kan tydligen hitta på alla möjliga tokigheter. 

Det är minst sagt fascinerande. Det finns alltid ett eller flera så kallade skäl till att hitta på och försvara tokigheter på cykelvägar. Skäl som alltid väger tyngre än skälen att se till att det är acceptabla förhållanden på cykelvägarna. Förhållanden som finns tydligt redovisade och beslutade i stadens styrdokument och handböcker. Men vem bryr sig? Det är mest äppelmos när det kommer till att följa dem…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 13

Max

Underbart, dags att starta cidertillverkning! Tack Stockholm! Och idag fick vi ju en påse av staden som vi kan lägga äpplena i, tänk de tänker på allt! UTOM PÅ ATT SKAPA VETTIGA FÖRHÅLLANDEN FÖR CYKELTRAFIK!


Felix Reychman

aj, min hjärna!!!


Kalle

Underbart! Får vi bränna CALVADOS av äppelcidern?


Robin

Jag bad Malmöstad att beskära ett buskage för att underlätta både för bilister och cyklister där ingen ser den andra i korsningen.
Svaret jag fick var att man inte gör någon beskärning under sommaren men att man skulle kolla på det till beskärningsperioden.
Att en buske får sitta kvar är tydligen viktigare än ett människoliv, särskilt eftersom det är skyltat 70 på den aktuella vägen.


Mats Nilson

Tagga ner, detta är inte ett stort problem.
Det är en sak om grenarna är ivägen för cyklar och gående.
Ät ett äpple 🍎 istället. 😜



Solna – kommunen där cykelplaneringen havererat


 

Då var det dags för ytterligare en gästbloggare! Denna gång är det Joakim von Scheele som redogör för hur förutsättningarna för cykeltrafik har förändrats i Solna kommun. Inte till det bättre utan till det sämre, mycket sämre än det var innan. Och det var inte särskilt bra då heller!

Så här beskriver Joakim sig själv:
”Jag är en året-runtcyklist som använder cykeln som transport, eftersom det, trots alla dåliga cykellösningar, ändå är det smidigaste sättet att ta sig fram i Stockholm. En vardagscyklist utan lycrakläder men med cykelkorg.”

 

Solna – kommunen där cykelplaneringen havererat

I Solna har SL och kommunen nyligen byggt om runt korsningen Solnavägen/Frösundaleden på grund av den nya ”snabbspårvägen” som ska fortsätta ända fram till Friends Arena. Det har dock ställt till det rejält för den som vill passera platsen på cykel.

Trafikplatsen är konstruerad så att bilarna kör i markplanet medan fotgängare och cyklister huserar ”en trappa ned”. För passage under trafiklederna fanns det två gång- och cykeltunnlar under Frösundaleden, en på var sida om Solnavägen, vilket möjliggjorde säker och enkel passage utan att de olika trafikslagen behövde störa varandra onödigt mycket. Men när man drog fram spårvägen blev allt pannkaka.

Bägge tunnlarna under Frösundaleden är numera blockerade. Den ena har byggts om till förråd, medan den andra avslutas med en trappa upp till en hållplats för spårvägen.

Så här ser den östra tunneln ut numera


Den västra tunneln avslutas med en trappa upp till spårvagnshållplatsen

Kommer man på cykel söderifrån och ska korsa Frösundaleden måste man nu, istället för att bara cykla genom tunneln:

1. Cykla över till andra sidan av Solnavägen genom den kvarvarande tunneln.

2. Ta sig upp till bilarnas plan, en höjdskillnad på cirka fem meter, via en serpentinslinga som slingrar sig uppför den branta slänten upp till Frösundaleden

3. Korsa Frösundaleden via ett ljusreglerat övergångsställe

4. Korsa Solnavägen igen, via ett annat ljusreglerat övergångsställe

 


Den gröna vägen visar hur man passerade före ombyggnaden, den röda efter

Nämnda serpentinslinga, en ganska kreativ lösning på hur man löser problemet att cykelinfrastrukturen ligger nedsänkt, men inte längre kan passera under vägen, består av en smal asfaltsträng, med tre skarpa hårnålskurvor, som man dessutom delar med fotgängarna. Har man bra balans, och är vältränad, kan man nog cykla upp för serpentinslingan, så länge man inte möter en barnvagn eller liknande. Men för övriga är det leda cykeln som gäller. Lastcykel, tandem, cykelkärra är mer eller mindre omöjligt. Sällan att vi gör gator som inte kan trafikeras av lastbilar…


Serpentinslingan sedd nedifrån. Uppe till höger skymtar trafiksignalerna till övergångsstället


Serpentinen sedd ovanifrån. Det är inte lätt att manövrera sig ned för den. Ännu svårare uppför


Så här är det att färdas i serpentinen. Den är knappt 2 meter bred, en dubbelriktad gång- och cykelbana som även är ett regionalt cykelstråk och ett viktigt gångstråk. 2 meter brett…

Väl uppe i gatuplanet ska man som sagt vänta på två rödljus. Deras sammanlagda period är 2 minuter och 15 sekunder. Det kan tyckas vara en liten väntetid, men om man tänker på att en cyklist i normal fart hinner nästan en kilometer på den tiden så inser man att det är en avsevärd förlängning av cykelvägen. I synnerhet för den som passerar här varje dag. Tillsammans med övriga hinder och förlängningar innebär detta att korsningen, som tidigare var en välkonstruerad och fungerande korsning, nu närmast kan liknas vid ett tvärstopp. Vill man smidigt cykla från södra till norra delen av Solna bör man helt enkelt undvika att passera här.


Det ena av de två övergångsställen man måste passera, bara för att kunna korsa Frösundaleden rakt fram. Den dubbelriktade cykelöverfarten är också smal, alldeles för smal. Till höger ser man det andra övergångsstället

Samtidigt kan vi läsa i Solnas cykelplan, att det så kallade ”Solnastråket”, d.v.s. cykelvägen längs Solnavägen norrut och vidare via Råsunda, är ett ”Regionalt cykelstråk”. Det är den högst prioriterade nivån av cykelvägar, och omskrivs såhär i cykelplanen:

”De regionala cykelstråken ska ha en god framkomlighet med en geometrisk standard som medger färd i relativt hög hastighet och få stopp.”

Trots att detta cykelstråk har den allra högsta prioritetsnivån har man valt en lösning som innebär att det är helt bortprioriterat jämfört med andra trafikslag.

 


Karta över cykelstråk i Solna

Alternativet hade varit att låta spårvagnen gå i gatuplanet, som den gör resten av sträckningen. Dock ville man uppenbarligen inte att Snabbspårvägen, som är prioriterad, ska vara i vägen för bilarna. Trots att den i så fall skulle korsa Solnavägen norr om korsningen, där trafikintensiteten är lägre och där bilarna ändå måste stanna för rött. Istället har man valt att offra cykeltrafiken (och fotgängarna) helt genom att dra spårvägen under korsningen.

Man kan se fler och fler cyklister som väljer bort den krångliga och tidsödande omvägen och istället cyklar bland bilarna. Ett rationellt val, som kanske inte är bilisternas favoritvariant, men som innebär en väsentlig tidsbesparing för cyklisten. Ett annat alternativ, om man tycker det är obehagligt att cykla bland bilarna, är ju att ta bilen istället. Tråkigt att det spär på köerna för alla andra bilister, men här har ju politikerna tydligt visat vad de vill.


Till vänster två cyklister som valt bilvägen istället för att, som övriga, ta den långa, krångliga, knappt cykelbara och tidsödande cykelvägen

Man ska ju försöka se lösningar istället för problem, sägs det. Men de som utformat detta får mig tyvärr att se ”trafikproblem” istället för ”trafiklösning”.

Detta är ännu ett exempel på att cykeltrafik är satt på undantag och får ta smulorna från bordet. Det är en cykelinfrastruktur som är mycket långt från den som målas upp i Solnas egen cykelplan.

Uppdaterad 2014-09-10 (av Krister):
Nu har Solna stad reagerat på inlägget och försöker på hemsidan förklara varför det blivit som det blivit. Så här skriver de:

Cykelvägen vid Frösundaleden/Solnavägen

I samband med att tvärbanan har nått sin slutstation vid Solna station har cykelvägarna vid korsningen Frösundaleden/Solnavägen påverkats. En av gång- och cykeltunnlarna under Frösundaleden har stängts permanent. Här har vi samlat information om cykelvägarna vid platsen.

  • Utformningen av gång- och cykelvägar vid platsen beslutades i samband med att tvärbanans detaljplan arbetades fram för omkring fyra år sedan.
  • Dragningen av tvärbanan i tunnel under gatan var nödvändig för att få en fungerande trafiksituation i korsningen. Det innebär dessvärre att den tidigare cykeltunneln under Frösundaleden var tvungen att stängas eftersom tvärbanan idag går där.
  • De fysiska begränsningarna vid platsen är det som främst påverkat utformningen av trafiklösningen, inte ekonomiska faktorer. Förutom att få alla trafikslag att samsas vid platsen går det även vattenledningar och telefoniledningar under korsningen som måste tas hänsyn till.
  • Lösningen vid platsen är en kompromiss och är inte optimal. För gående och cyklister har framkomligheten blivit försämrad jämfört med tidigare.
  • Staden tar nu fram en cykelplan för att förbättra cyklingen generellt i Solna.

 

Kommentar till Solna stads svar (av Krister 2014-09-11)

Tack för att ni reagerade och svarade så snabbt. Uppskattar att ni är så öppna och tydliga med att ”trafik” i Solna är lika med bil- och kollektivtrafik. För ni säger ju att utformningen ”var nödvändig för att få en fungerande trafiksituation i korsningen”. Vi ser ju, svart på vitt, att den fungerar inte för cykeltrafiken. Så då är slutsatsen mycket enkel att dra:

I Solna är cykel inte ett trafikslag. Inget man planerar för och skapar goda förutsättningar för. Det är så att säga inte en del av uppdraget.

Denna slutsats blir ännu lättare att dra när vi sedan går vidare i Solnas svar: ” De fysiska begränsningarna vid platsen är det som främst påverkat utformningen av trafiklösningen, inte ekonomiska faktorer”. Det vet varje yrkesman/kvinna som sysslar med trafikplanering och som ägnar en sekund åt att studera denna plats är helt fel. Det som helt och hållet styrt utformningen är framkomlighet och kapacitet för bil- och kollektivtrafik.

Och om det nu inte var ekonomiska faktorer som var begränsningen, varför flyttades inte ledningarna, varför byggdes inte gång- och cykelbroar, varför gjorde man inte en trafiklösning för alla trafikslag?

Vidare skriver Solna att det handlar om att få alla trafikslag att samsas. Det åstadkommer Solna genom att underordna och prioritera bort cykeltrafiken. Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning om vad ”samsas” innebär.

Lösningen är inte en kompromiss, det är en kraftig undanträngning och nedprioritering av cykeltrafik (och gående) till förmån för bil- och kollektivtrafiken.

Sedan avslutas svaret med att ingjuta hopp – Solna ska ta fram en cykelplan. Det är viktigt har jag fått lära mig på de mediaträningar jag gått – avsluta alltid positivt, visa handlingskraft och hopp om framtiden.

Solna ska ta fram en cykelplan – frälsaren är här!

Det ska bli intressant att se vad Solnas cykelplan kommer fram till är nödvändigt att göra på denna plats (och många andra platser i kommunen). Blir det sminka grisen eller ett seriöst försök att komma tillrätta med alla de brister som finns i kommunen?

Avslutningsvis tycker jag ni ska läsa Cornelis Harders kommentar nedan, den är klockren om vad det hela handlar om.

 

Uppdaterad 2014-09-18 (av Krister) – Solna stad sminkar grisen!

Så kom då ännu en reaktion från Solna angående de bedrövliga förhållandena som kommunen lyckats åstadkomma för cyklisterna vid korsningen Frösundaleden/Solnavägen i samband med utbyggnaden av spårvägen.

Kommunen upprepar ännu en gång hur nödvändig lösningen var, som att det inte fanns något annat alternativ, nästan som en naturlag att det blev som det blev. Det stämmer ju inte alls och sedan inlägget skrevs har jag fått uppgifter från inblandade i projektet att ett viktigt skäl till spårvägen i tunneln är en framtida koppling till Solna centrum under jord. Detta nämner Solna ingenting om, undrar varför?

Nu ska då kommunen vidta kraftfulla åtgärder – en alternativ väg skyltas upp!

Så här skriver Solna på sin hemsida:
– Vi är mycket medvetna om den försämring som har uppstått för cyklister vid platsen och kommer nu på ett tydligt sätt via målning på vägen och skyltning leda cyklisterna en väg som förhoppningsvis blir bättre än den nuvarande, säger Fredrik Leijonmarck, trafikingenjör på Solna stad.

Den föreslagna vägen för cyklister är att vid korsningen Solnavägen/Frösundaleden ta tunneln under Solnavägen och sedan upp på Centrumslingan fram till Statoil-macken där man tar tunneln under Frösundaleden. I den tunneln ska cykel- och gångbanan separeras med ett stängsel för ökad säkerhet och bättre framkomlighet. Lösningen innebär fortsatt en omväg jämfört med ursprungssituationen, men tvingar inte cyklisterna till några stopp längs vägen.


Alternativ väg för cykeltrafik som nu ska skyltas upp

Det var ju en nätt liten omväg på si så där 400 meter med flera stycken 90-graders kurvor, en nätt liten 180-gradare och annat stök och bök på sträckan. Åtgärder som endast kan kallas för sminka grisen, vilket jag ju tidigare i en kommentar misstänkte skulle ske. Kan inte låta bli att undra om det råder lite panik på kommunen, nu när man så att säga fullständigt skitit i det blå skåpet. ”Gör nåt, bara gör nåt, vad som helst, bara något görs…”

Detta har kommunen mage att kalla:” Förbättring för cyklister vid Frösundaleden/Solnavägen”

Har ni ingen skam i kroppen?

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 83

Johan

Jag cyklar här varje dag till jobbet. Och blir bara mer och mer förbannad över hur de kom på en sådan här lösning. Hur tänkte de?


Linus Yng

Jag tog med några politiker i Solna och diskuterade en del om cykelplanen etapp 1. Etapp 1 är en inventering över den befintliga infrastrukturen och i etapp 2 ska lösningarna komma, den styrande alliansen hade hoppats få den klar innan valet men det blev ej så.
Den ovan nämnda platsen är en av flera som försämrats genom ombyggnader av äldre trafikanläggningar.
Nu till nästa chock, cykelbudgeten i Solna 2014 är 1 miljon kronor, jag skämtar inte.
Om tittar på cykelkartan över Solna stad som finns på hemsidan är den från 2007, sedan dess har bland annat arenastaden, tvärbanan och Järvastaden tillkommit.
Om att cykla med politkerna
http://solna.parallellt.se/2014/08/rapport-fran-cykelturen.html
En allianspolitkers bokslut för cykelpolitiken, han var med på cykelturen med cykelkärra för att testa, all heder till honom på den punkten.
http://www.magnusblogg.se/2014/08/bokslut-for-cykelfragorna-under.html


Krister Isaksson

Johan, cykeltrafik är en ickefråga, något man inte tänker särskilt mycket på och bryr sig om. Många gånger ses det som ett störningsmoment. Förhållandena hjälps inte av att det är SL som hållet i projektet och en kommun som uppenbarligen inte har varken förmågan el kompetensen att få till balanserade och väl fungerande lösningar för ALLA trafikslag…


Krister Isaksson

Linus, 1 miljon talar sitt tydliga språk vad styrande i Solna vill förverkliga vad gäller cykel…


Fredrik

Ja, jag kan bara hålla med. Jag försökte cykla från Bromma-hållet mot Bergshamra för ett tag sen, just genom det här träsket av ohittbara vägar. Det tog mig en hyfsad stund att hitta fram.



Cykelstad i växtklass!


 

Vem, jag frågar vem, kommer på den otroligt korkade idén att göra en bullerskärm av torvblock för att det ska växa i den – utmed en cykelbana?

Bullerskärmen är full av brännässlor samt hallon- och nyponbuskar med taggar. En bit in på säsongen växer de 1-2 meter in i cykelvägen. Varje år likadant. Jag felanmäler gång på gång, varje år, långt i förväg, men varje år likadant, det växer långt in i cykelvägen – då först röjs bullerskärmen…


Hej och välkommen till cykelstad i världsklass – här bränner vi dig med brännässlor och sticker dig med nyponbuskar!


Nyröjt!


Pendlingsstråk i världsklass!


Inte ens när det är röjt är det ett cykelstråk i världsklass och uppfyller inte de kriterier som anges för pendlingsstråk i Stockholms cykelplan

Detta är inte något perifert litet cykelstråk, det är ett så kallat pendlingsstråk utmed Nynäsvägen i södra Stockholm. Dessa stråk ska motsvara de stora trafiklederna för biltrafiken. Eller som det står i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

För några veckor sedan stötte jag på den så kallade cykeljouren som finns här i staden. En cykeljour som ska utveckla drift och underhåll på de prioriterade cykelbanorna i söderort och västerort.

Föraren berättade för mig att de har inte resurser att röja en så omfattande växtlighet på en så lång sträcka (ca 250 meter). Han berättade att även DE har felanmält sträckan via stadens felanmälningsapp en längre tid men inget händer. Fast det är ju fel, det ser ni ju på bilderrna ovan, det är ju röjt nu, det tog bara någon månad. Som det gör varje år…

Det är verkligen världsklass på växtligheten i min stad

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 10

Jonatan

Det där kan mycket väl vara en av de sämst byggda sträckorna på vägen från Farsta in till stan, och då finns det ju lite att välja på.
Det borde väl dessutom gå att stänga av bevattningen på bullerskärmen, så kanske det inte växer så mycket?


Krister Isaksson

Jonatan, verkligen, den är smal, svänger hit o dit, onödigt kuperad, mycket växtlighet. Visst kan man stänga av bevattningen, men uppenbarligen tycker staden det är viktigare med en grön och frodig bullervall än säkerhet och framkomlighet för cyklister (och gående). Lösningen med denna typ av bullervall i direkt anslutning till en cykelväg är ju minst sagt korkad…


Bitte Håf

Till och med utan bullerskydd så är vägen förbi Boo backe och ut mot Gustavsberg lika illa. När de väl har rensat så lägger de förstås riset i cykelbanan. Gångtrafikanterna har knappt utrymme att gå på och cykelbanan har spännande inslag av velodromliknande partier men på rak väg vilket gör höstlöv och frost på till en färd med ”skräckblandad förtjusning”. Sen är alla överfarter, underfarter, farliga svängar, dålig sikt efter varje tunnel, osv, något som tyvärr gör att jag ofta väljer bort pendlingen på cykel. Jag har skrivit till Nacka kommun för något år sedan, och som ville ha synpunkter, men har inte sett eller hört något om resultat.


Krister Isaksson

Bitte, har twittrat Nacka ang din kommentar. Får se om vi får någon reaktion/svar!


Bitte

Tack för det Krister, nu är det tre kommuner som är iblandade i min pendlarväg så det gör det väl lite extra ”knöligt”.



Gatubanta – så enkelt, så bra!


 

Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!

Folkungagatan


Före


Efter


Före


Efter


Före


Efter

Lilla Västerbron


Före


Efter

Skanstullsbron


Före


Efter

Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:


Skeppsbron


Långholmsgatan


Vasagatan


Klarabergsgatan


Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden


Strömbron


Hornsgatan

Liljeholmsbron


Karlbergsvägen


Munkbron


S:t Eriksgatan


Skanstullsbron, östra sidan


Vasabron


Västerbron


Sveavägen


Kungsgatan


Stadsgårdsleden

 

Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?

 

 

 

 

Antal kommentarer: 16

Dmitri F

Engelbrektsgatan
Hamngatan
Resten av Folkungagatan mellan Götgatan och Renstiernas gata.
Valhallavägen
Strandvägen (saknas cykelbanor på ena sidan…)


Krister Isaksson

Dmitri F, listan kan bli lång, mycket lång!


Mats

Om vi pratar Stockholm saknar jag ytterstaden. Exvis Skärholmsvägen, Södertäljevägen, Johanneshovsvägen och Enskedevägen


Krister Isaksson

Mats, helt rätt! Skärholmsvägen, hur tänkte man där? Motorvägsstandard bredvid E4/E20! Finns mycket asfalt i våra städer som vi kan plocka bort…


Pär

Kul att se. Men lägg till Birger Jarlsgatan där det är mycket trångt idag på cykelbanorna, Samt sträckan förbi Naturhistoriska där gående och cyklar i två färdriktningar ska samsas på 3 m. Hela roslagsvägen finns att plocka av.



Cyklister – beväpna er! Del 2


 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slås jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:



Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby




Grönt är inte alltid skönt…

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och vägar:

 

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

 

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera…

 

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk – mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!


Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

 

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: ”Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert.”

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken…

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:


Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk – var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 23

Alexander

”Klipp din häck – annars gör vi det och lägger fakturan i din brevlåda” säger trafikkontoret. Bör vi då skicka faktura till dem när vi klipper deras? 🙂


Krister Isaksson

Alexander, svar JA!


Mikael

Har också börjat med detta! Men jag känner ibland att det skulle behöva göras i mer organiserad regi för att skapa synlighet kring problemet.


Lasse

Nu är sträckan, sandsborgs centrum -blåsut justerad. Tack för inspirationen.


Jonas

Nu har min kompis och jag tagit ett varv med såg och sekatör och klippt och sågat så att man kan gå fritt med cykel från Dalens centrum till Blåsut. Rent, snyggt och lite kul tom. 🙂