Popup-cykelbana

Popup-cykelbana


Här är receptet på en snabb och effektiv omställning av trafiksystemet. Så här fixar vi snabbt och enkelt till nya cykelbanor. Vi tar yta från överdimensionerade gator och vägar eller gator med lite biltrafik. Vi fräser bort färg och markeringar, målar nytt på litet annat sätt. Placerar sedan ut GCM-stöd eller liknande. Och vips har vi en ny och bra cykelförbindelse.

Här ett konkret exempel, en popup-cykelbana: Skärholmsvägen

En väg med motorvägsstandard, fullständigt överdimensionerad och asfalt som kan utnyttjas på ett bättre och effektivare sätt.



Här kan vi göra cykelbanor med enkla och snabba medel på bägge sidor av vägen. Till exempel så här:


Ett stråk som kommer få stor betydelse, särskilt då arbetet med förbifarten förstör det befintliga stråket utmed E4/E20 under ett stort antal år.

Så Daniel Helldén, nu kan du även jobba med popup-cykelbanor och inte bara popup-parker!

Antal kommentarer: 6

Anders Norén

Många som arbetar på kommunerna anser att spikad eller klistrad kantsten är en dålig lösning som bör undvikas så långt som möjligt (i väntan på att bygga en traditionell GC-bana). Jag har ingen aning om varför.
Ett exempel från Malmö:
http://cyklaimalmo.blogspot.se/2015/10/cykelfalt-ny-cykelvag-for-malmo.html
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-17/malmos-cykelbudget-tvingar-fram-enklare-losningar


Krister Isaksson

Anders, ofta en invändning från driften. Dåligt utfört sitter stöden ibland dåligt, tex vid plogning. Finns ju nu också andra, liknande lösningar på marknaden som verkar sitta fast lite bättre.


Bob Lind

Vägräcke istället, om det får plats? Dyrare men rimligen bättre. Säkerhet med gcm-stöd är inte lika hög och kräver väl isåfall låg fart på vägen, typ 40?


Krister Isaksson

Bob, vägräcke går också bra. Förutsättningarna på platsen får avgöra.


Martin Holt

Den stråk använder jag idag. Sopar kommunen det funkar det utmärkt. Cyklister kan behöva hjälp att komma över vägen mot Mälarhöjden men annars…
Lite längre ut mot Södertälje har kommunen börjat med att ta fram en cykelbana / cykelfält men cyklister förväntas byta sida ett par gånger. Dessutom har förbifartsarbetet dragit ut många store stenar på cykelfältet.
Problemet är hur man komma förbi Skärholmenscentrum? Vägkanten försvinner just innan Skärholmen och plötsligt hamnar man mitt bland trefilig motortrafiken med korsningar till och från kungenskurvan . Jag vågar cyklar där endast tidigt på söndagmorgon…
Lägg till att stoppsignalerna på Skärholmsvägen blir grönt om man sitta i en bil men inte om man sitta på cykeln.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Blir arg och ledsen


Detta, som är vardagsmat på landets gång- och cykelbanor, gör mig både arg och ledsen. Visst gnäller vi cyklister. Och ofta med rätta. Se bilden. Se farbrorn med rullatorn. Det handlar om så mycket mer än bara cyklister.

Detta är alltså gång- och cykelbanan vid vägarbetet. Se även vägen bredvid – jämn och fin asfalt – där duger inte sten och grus. Men de som redan har det svårast att förflytta sig, som har det så svårt att de behöver hjälpmedel, dem skiter vi i. Om och om igen. Andra ord för att beskriva detta är trafikmaktordning eller strukturell diskriminering. 

Vill vi ha det så här?

Antal kommentarer: 4

claes engström

påminner om #cykelstadgävle


Luttrad

Även bland cyklister kan man hitta inställningen att så länge det fungerar för en ”vanlig cyklist” är allt bra, där vanlig cyklist är en frisk person med god kontroll på cykeln och en cykel som fungerar bra även på dålig grusväg … De som behöver rullator eller trehjulig cykel för att ta sig fram göre sig inga besvär. Trist inställning. En gångbana där man inte kan ta sig fram med rullator eller rullstol (vilket får mig att tänka på en del asfaltlimpor på gc-vägar i Västerort) är inte mycket till gångbana, och en cykelbana där man inte kan ta sig fram med handikappcykel är inte mycket till cykelbana.
Dvs, så här vill vi INTE ha det.


Krister Isaksson

Luttrad, ja det är verkligen en trist och egoistisk inställning – som jag också mött många gånger. En inställning där man bara klarar av att utgå från sig själv och vad man klarar av. Utan inlevelseförmåga eller omtanke att andra kanske inte har samma förutsättningar och förmåga.


Jocke von Scheele

Är det nu man ska skriva, lite machomässigt: ”Kan man inte cykla på lite grusväg så ska man låta bli!” och försöka få det till att problemet ligger hos cyklisterna och inte attityden hos entreprenörerna (alternativt resten av samhället) som inte erkänner cykelns rätt att vara ett praktiskt transportmedel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Den så viktiga skyddsremsan


Idag är det en artikel i DN som bland annat tar upp olyckor där cyklister ”dörras”.


Det vill säga ouppmärksamma bilförare/passagerare slår upp bildörren utan att se sig för och cyklisterna kolliderar med dörren.

Denna olyckstyp har varit känd länge inom cykelplanering och trafiksäkerhetsarbetet. Och därför finns det med i till exempel Stockholms stads handbok för utformning av cykelinfrastruktur – Cykeln i staden. Det kallas för skyddsremsa. Och det ser ut så här:





På detta sätt byggs det alltså in en säkerhetszon. En zon som gör att bilistens/passagerarens ouppmärksamhet inte får allvarliga konsekvenser för cyklisten. Utfallet av dessa skyddsremsor är mycket positiva visar studier. Särskilt när man går från cykling i blandtrafik till cykling på cykelbana eller cykelfält.

Och så här ser det ut när man struntar i att bygga denna säkerhetszon:

Det är bland annat därför det är så viktigt att följa handböckerna. Utformningsprinciperna, måtten, råden och riktlinjerna i dessa handböcker står ju inte där för skojs skull, för att det är hittepå. De står där för att skapa grundläggande förutsättningar för säker och funktionell cykling. Men tyvärr så ser vi att det gång på gång görs avsteg från dessa mått. Ofta av människor som inte har tillräcklig kunskap och kompetens att bedöma vad dessa avsteg får för konsekvenser. De är inte heller särskilt intresserade att lyssna eller ändra sig när andra påtalar konsekvenserna för dem. Och resultatet av dessa avsteg? Människor kommer till skada.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 4

Kalle M

Det är livsviktigt! Och människor kommer inte bara till skada, de kan till och med dö, pröva bara att googla ”Alberto Paulon”. Här finns litet information (på engelska):
http://ensligabergenscykelklubb.blogspot.se/2016/03/car-dooring.html


Hans

I artikeln står att det rapporteras som en singelolycka när en cyklist blir dörrad. Det är minst sagt konstigt, tycker jag. Synd att journalisten inte tar upp det och frågar varför det är så.


Uffe

Det verkar ha forskats något på temat: https://www.youtube.com/watch?v=CudJvSbS2aY


Lars Sundvall

Det är ett viktigt område som du kommenterar. Utformning av cyklistens miljö bör få högre prioritet. Kan cykelkulturen påverkas av utformningen av cykelväg och hur samspel med andra cyklister och trafikanter skall ske så är det mycket viktigt. Har själv på tisdagen drabbats genom att bli påkörd av cyklist och är opererad på sjukhus. Det är allvarliga frågeställningar som skall avgöras för vårt framtida säkra cyklande.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Älskar min lycra


Nu börjar den bästa tiden. Värmen stiger och jag kan börja plocka av mig kläder. Till slut är det så varmt att jag kan färdas i korta cykelbyxor och cykeltröja. Det är för mig en underbar känsla. Att med sköna och ändamålsenliga kläder få sätta mig på min cykel, en cykel som är anpassad och inställd efter mig, är en fantastisk upplevelse. När jag sedan klickat i skorna i pedalerna, tar några tramptag och cykeln skjuter fart då känner jag att jag lever.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nya Slussen – hur blir det för cykel?


2015 skrev jag en serie inlägg om Nya Slussen och cykel. Min slutsats var att det ser inte särskilt lovande ut för Sveriges största cykelknutpunkt. Sedan tillsatte staden en expertgrupp som bland annat skulle belysa förutsättningarna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Expertgruppens dom var även den att det fanns en hel del brister för cykeltrafiken.

Och det hela ledde till att projektet fick i uppdrag att se över cykellösningarna och återkomma med nya lösningar. Allt för att man från början inte hade gjort sin hemläxa och som så många gånger förr satt cykeltrafiken på undantag. Nya Slussen är i allra högsta grad ett resultat av traditionell prognosplanering när det gäller trafiksystemet och med utgångspunkt från biltrafiken.

Dessa nya lösningar för cykeltrafiken finns dock ännu inte på papper:

Besked från Slussenprojektet den 13 april att det ännu inte finns några nya cykellösningar

Arbetet med att riva Slussen pågår för fullt men vi har ingen aning hur stora delar av framtidens cykellösningar ser ut för Nya Slussen. Är det inte lite märkligt att vi 2016 inte vet hur det kommer att se ut och kommer att bli? Det tycker jag.

Och för mig visar det ännu en gång att cykel är satt på undantag och har varit det under hela projektets gång. Annars skulle ju inte denna översyn behövas, då skulle ju saken redan varit biff. Jag har heller inga större förhoppningar om att den översyn som nu pågår kommer leda till särskilt stora förbättringar för cykeltrafiken, tror inte staden och dess förvaltningar är redo för de omfattande grepp som är nödvändiga för att få det att fungera bra – blir nog mest lite sminka grisen åtgärder.

Men överraska mig gärna Stockholms stad, Slussenprojektet och Trafikkontoret! Ta fram några riktigt bra cykellösningar för Nya Slussen.

Gör mittkörfält och mitthållplatser för busstrafiken. Gör breda enkelriktade cykelbanor, väl separerade från gående och hållplatser. Gör en ny förbindelse mellan Skeppsbron och Stadsgårdsleden. Gör väl utformade och väl dimensionerade korsningslösningar för cykeltrafiken, det kommer att behövas med 53 000 cyklister per dygn. Ta bort kör- och svängfält för biltrafiken – det är kapacitet som kan användas på ett bättre sätt, mer i linje med stadens styrdokument som ju säger att cykel, gång och kollektivtrafik ska prioriteras. Se bara vad som kan göras på Klarabergsgatan – biltrafiken tas bort.


Detta är vad som väntar Nya Slussen. 53 000 cyklister per dygn som det var i slutet av 40-talet. Och absolut inga av de cykellösningarna som föreslås är dimensionerade för detta… 

Vad jag inte vill se i Nya Slussen är cykelfält mellan bussar, hållplatser och svängfält. Jag vill inte se tokigheter som leder till dålig tillgänglighet för cykeltrafiken, som till exempel dubbelriktade cykelbanor på Katarinavägen. Jag vill inte se signalmagasin för cykel som är för små, har dålig geometrisk utformning och där det saknas en analys av kapaciteten och framkomligheten för cykeltrafiken.

Så om ni har gjort er hemläxa väl denna gång kommer jag få se mycket bra och lite dåligt!

Snälla, överraska mig denna gång!

 

Relaterade inlägg om Nya Slussen:

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”


Så är rubriken i DN idag.

Och med ”cykelkultur” menas då hur cyklisterna beter sig (ofta då generaliserat till ALLA cyklister) och gärna med stöd av några pratglada poliser. För mig är cykelkultur något mer än hur vissa cyklister beter sig. Det är bland annat hur cykelinfrastrukturen är planerad, byggd och underhållen. Här kan vi ju studera Solna som det strålande exemplet på hur man bygger ”cykelkultur” eller Stockholms stads hanterande av pendlingsstråket, det viktigaste av viktiga, i söderort. Det är också hur motorfordonsförare och gående interagerar och beter sig i relation till cykeltrafiken. Det är hur polismyndigheten uppträder och uttalar sig när det gäller cykeltrafik. Det handlar också om hur lagstiftaren hanterar cykeltrafiken i trafiklagstiftningen. Och när vi då studerar den lite större bilden än i dagens DN så ser vi kanske en liten annan bild träda fram när det gäller Stockholms så kallade cykelkultur…




















Detta mina vänner är också en del av Stockholms så kallade cykelkultur.

Titta gärna på några av länkarna nedan, de ger en ännu utförligare bild av ”cykelkulturen”.


Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 13

Arne B

Du är bäst Krister! Själva definitionen av huvudet på spiken 🙂


Krister Isaksson

Arne B, det var fina ord! Stort tack!


Pelle

Vad var det han sjöng Henrik Dorsin: Det är cyklisternas fel!? Du gjorde bra uttalanden i DN idag, men tyvärr får den andra vinkeln mycket större plats.


Krister Isaksson

Pelle, tack! Och tänk om det inte varit med!


Robert

Bra där Krister.
Vilka horribla felslut poliserna drar. Jämföra bilar i 200 km/h med en cyklist. Kan det bli mer äpplen och päron i riskjämförelse? Polisen är ju en auktoritet och när de citeras på det här sättet är det för jäkligt.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in