Blogg

Polisens häxjakt på cyklister


I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

– Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 – Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen ”skolning” att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

 –          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

 I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt 

 

 

 


Antal kommentarer: 24

Jonas Th

Jomendetärjusåatt alla dessa egentligen fina människor i bil som begår dessa brott menar ju inget illa. De är ju på väg till sitt jobb, till affären eller på väg hem från en middag. Då kan det ju bli så där. Och vägarna inbjuder ju egentligen till höga farter. De är ju så raka, breda och med fin beläggning så det går ju inte att t ex hålla hastigheten. Men däremot de som cyklar är bara ute för att jävlas. OBS, sant. För det har polisen sagt.


Erik Nohlin

Bängen trålar! Gillar din analys Krister!


Mikael

Jag blir så glad när jag får läsa dina vassa analyser. Cyklister – polisen 1 – 0


Velonavia

Tack Krister!


Magnus Hübner

Fast det där blir ju ingen vidare bra jämförelse… Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott. Vad säger det? Det skulle ju exempelvis kunna vara så att cykelbrott annars inte beivras lika mycket som andra trafikbrott? De flesta av de brott som bilister bötfällts för finns ju inte ens för cyklister (säkerhetsbälte, hastighetsbegränsning, avstånd, olovlig körning etc). Vad gäller tester av cyklister som supit/knarkat lär de väl vara obefinliga, eller? Så, lite svårt att säga något alls om de siffrorna, tycker jag.
Siffrorna om antalet skadade är väl däremot synnerligen relevanta. Där borde man ju från polisens sida fokusera på det som är ”skadligast”.
Är det månne Krister Isaksson f.d. trafikplanering Stockholms stad? Roligt i så fall 🙂


Björne

Magnus skriver att ”Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott.”. Polisens pressmeddelande inleds klart och tydligt med ”vecka 24 genomfördes en kampanj mot aggresiv körning i Stockholms län”.
Jag tror att Polisen skulle vara ganska nöjd om siffrorna som presenterades verkligen visade hur det såg ut i hela landet 🙂


Bob

Det var poliser över hela stan.
De stod och plockade cyklister som körde mot rött vid bygget av nya Karolinska. Ett bygge där man har spärrat av cykelbanan på flera ställen, på båda sidor av Solnavägen, och man blir hänvisad att leda cykeln via en ”plåttunnel” om man skall följa reglerna.


Fredrik Falk - www.cyklisten.net

Vilken bra blog du skriver Krister! Stort tack!


Jens

Tror att polisen borde lägga lite resurser på att bevaka yrkeschaufförer ex långtradarchaffisar och SL-förare som trycker sig förbi med någon decimeters marginal. Förslagsvis skulle också hålla lite koll på de bilister som ser rött när de ser en cyklist på vägen och då ex hänger sig på tutan precis innan de svichar förbi! Tror det skulle kunna hjälpa skadestatistiken mer!


Martin

Har bara en fråga ang din fåniga bild på polisfordonen. Tycker du att polisen ska åka runt och leta ledig parkering när det är bråttom? Det kanske är du som är i snabbt behov av hjälp ngn gång. Tror att du skulle uppskatta en snabb framkörning. Rödljusfrågan orkar jag inte ens kommentera.


Krister Isaksson

Martin, håller fullständigt med dig. Polisen, räddningstjänsten osv måste självklart utnyttja gångbanor, cykelbanor, parker osv när det är nödvändigt.
Att stanna i cykelfälten för att plocka upp hämtmat från matställen på Hornsgatan, i Hammarby Sjöstad osv anser jag inte vara nödvändig utan ren slöhet och respektlöshet. Att vid trafikövervakning på Götgatan och Kungsbron ställa tre polisfordon på cykelbana och vinka in bilister och därmed tvinga ut cyklisterna i körbanan eller upp på gångbanan tycker jag tyder på fel val av plats och mycket dåligt omdöme. Och så här fortsätter det, detta var något som jag i min tidigare tjänst på Stockholms Trafikkontor ständigt blev uppmärksammad på av allmänheten.


Håkan

Martin, varför är det cyklisterna som ska dra det kortaste strået när det gäller polisens/räddningstjänstens konstiga parkeringar? Varför inte ställa sig utanför den heldragna linjen? Är det värre att blockera bilisternas framkomlighet än cyklisternas? Jag bara undrar?


Christian Gillinger

Jag kan tillägga att hundra meter efter just de där polisbilarna finns Radiohusets stora parkering. Dagen bilden togs fanns det gott om lediga platser.
Jag är dock lite häpen att de fick plats – just den platsen brukar vara tagen av taxibilar.


Martin

Polis, räddningstjänst och ambulans är inte roten till det onda. Jag är själv hängiven cyklist och irriterar mig på trafiksituationen för oss bikers. Men att klanka ner på dessa yrkesgrupper är inte så lite knasigt.
Än en gång. Vi måste förstå att dom alltid måste ha så nära till sina bilar som det är möjligt. Det kan handla om sekunder, ja även för polisen. De är ju även idag utrustade med defibrilatorer och räddar liv precis som en ambulans. Så, ja även när dom hämtar mat på Hornsgatan ska dom ha nära till bilen. Det är knappast av slöhet och disrespekt mot oss cyklister utan snarare omtanke att snabbt komma till undsättning.
Att polisen också använder cykelbanor för fordonen vid trafikkontroller är också ett nödvändigt ont. Om man plockar in drogade förare och rattfyllon så väjer jag mer än gärna för dessa fordon.
Nu märker jag att man bara klankar ner på polisen men samtliga av de här yrkesgrupperna ska inte åka runt och leta parkering. Den bedömningen måste vi lämna åt dem.
Det finns dock mycket annat man som cyklist irriterar sig över i den här staden. My god…


Christian

@Martin, hade polisbilarna på bilden parkerat en halvmeter till vänster så hade de vare sig varit ivägen för bilarna, eller för cyklisterna.
Man kan tycka att det hade varit en bättre lösning, även för stressade konstaplar.
Och betydligt säkrare för de cyklister som tvingas runda dem och utsättas för den snabba och tunga trafiken på Oxenstiernsgatan.


Gbgcyklaren.blogg.se

Jag skrev nyss själv ett blogginlägg i min cykelblogg om det här pressmeddelandet ( jag hänvisar och refererar bland annat till ditt inlägg ovan). I mitt blogginlägg har jag även lagt till en ActionCam-cykelfilm med temat ”Polisen bryter mot lagen”. Filmen kan ses i min blogg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/film-polisen-bryter-mot-lagen.html


Erik Johansson

motormännen om rödljus körning
testar bara om det går att länka här.. 🙂


Hans Bjerhag

Tänk om Stockholmspolisen kunde ha ett antal cyklande poliser, likt i t.ex. Göteborg! Då skulle kanske förståelsen för cyklisters situation öka, liksom cyklisters följsamhet till trafikreglerna. För visst är det så att många cyklister kör mot rött och även om det tack och lov inte orsakar så många olyckor skapar det otrevliga situationer och tyckande om osd cyklister.


Krister Isaksson

Hans, ja, utbildning, intern information och en djupare förståelse är medel mot okunskap och fördomar.


miapia

Ytterligare en rättshaverist och cykeltaliban. Vad trött jag blir på att såna som du tar dig rätten att företräda gruppen cyklister.
Två fel gör inte ett rätt. Att det finns fler som är värre motiverar inte att jag får göra fel. OM man skulle resonera som du gör här så kan jag med rätta våldta, stympa och misshandla för det finns många, många andra som är värre.
”Enligt Trafikverket skadades 2 000 cyklister allvarligt 2012, vilket
motsvarar nästan hälften av de 4 500 trafikanter som totalt skadades
allvarligt samma år. Varje år omkommer cirka 300 personer i trafiken. Av
dem är mellan 20 och 30 cyklister.”
Jag skäms riktigt skäms att jag är en cyklist när jag läser det här.
Istället för att ta fasta på det verkliga problemet bedriver man häxjakt på den som framför ett obekvämt budskap.
Så länge som såna som du tar sig rätten att företräda gruppen cyklister kommer inget att förbättras. Därför att ni är inte alls intresserade av en dialog utan bara att få rätt. Det är så rättshaverister beter sig. Sällan har uttrycket cyklisttalibaner passat bättre.I princip alla politiker är mycket tydliga med budskapet att så länge som ”cyklister” inte visar eget intresse av sin egen säkerhet utan bara fortsätter att lägga ansvaret i andras knä så kommer de inte att göra något.
Cyklister som du förstör med andra ord för alla. Hoppas faktiskt att du får dig en tankeställare och skäms.
Så. VAD ska CYKLISTER göra för att få ner olyckstalen? Skylla på bilisten när de ligger söndermosade på sjukan? Skylla på politiker? Böla över hur orättvist det är att man måste själv ta ANSVAR? Jo, man läker fint av sånt…
Jag hoppas verkligen att du är supernöjd med dig själv och ditt icke-ansvarstagande och vetskapen om att du saboterar för en hel grupp.


Nina

Jösses, ett Troll har dykt upp på bloggen! Ve o fasa, sök skydd alla som inte vill råka ut för Trollets vrede!


Patrick Arkley

Ser man till vad Krister skriver så får han företräda mig varje dag i veckan.
@ miapia: vad är det riktiga problemet enligt dig?


emma

Spot on miapia!


Anna

miapia och emma, tänk vad olika syn man kan ha och vilka skilda slutsatser vi drar. Det jag särskilt uppskattar med många av Kristers inlägg är att han påtalar att bra cykelinfrastruktur är bra får gående, att de får bra och trygga förutsättningar och förhållanden. Inte som nu då det som Krister beskriver mest råder en konfliktdesign.
Just detta inlägg handlar ju om att polisen ska bedriva ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. Det är väl bra, att våra gemensamma pengar används på ett effektivt sätt och inte slösas bort där det inte ger några trafiksäkerhetseffekter.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 2


 

En perfekt parkeringsplats eller lastzon, ingen stör mig, den är alltid ledig, jag behöver inte betala p-avgift och jag får aldrig böter!

Så här verkar en del bilister och lastbilsförare tänka när de tar sig friheten att utnyttja delar av trafiksystemet som de inte har rätt att nyttja. Att de utsätter andra för fara och problem verkar de inte reflektera över särskilt mycket. Risken att de bötfälls är också obefintlig, det är ju inte det mest prioriterade omårdet som parkeringsvakter och polisen har. Polisen i Stockholm är mer benägen att skälla på cyklister och utmåla dem som de värsta trafiksyndarna.

Sist bland bilderna finner ni mitt förslag på hur man kan bötfälla dessa notoriska återfallsförbrytare och kanske få till en bättre regelefterlevnad!

Tack Jeroen och Christian på Cyklistbloggen och Mikael i Gävle för bilder.





Och här har vi lösningen: Kamerakontroll! På de avsnitt och sträckor där det sker flest överträdelser av detta slag är det bara att montera upp dessa kameror. Eftersom det är ägaransvar kan böterna automatiskt skrivas ut och omgående sändas till ägaren. Vilken kassako det kommer att vara i början och på sikt kan vi kanske se en bättre efterlevnad och respekt för cykelbanor och cykelfält.

Artikel i tidningen mitt i Söderort



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1


I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket… Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!



Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.


Antal kommentarer: 7

Håkan

Är det inte det som skiljer bilväg och cykelväg, betongsuggor? Om de inte finns där så är det ju bil- och traktorväg. Vi bilister följer nämligen inte skyltar bättre än vi cyklister.


Krister Isaksson

Förvisso är det kanske så att någon form av bilhinder behövs på ett fåtal cykelvägar då det ibland finns bilister som inte klarar av att följa trafikregler. Dessa hinder behöver ju dock inte vara farliga, olämpligt utformade, otydliga osv. för cyklister. Med lite tanke och möda så finns det utmärkta alternativ till dessa betongsuggor som är mer ”cykelvänliga”.
Två av bilderna ovan visar heller inte bilhinder utan är exempel på där cykelbanan används som förvaringsplats/lager.


lale

Detta MÅSTE vara Malmö …


Krister Isaksson

Nix, inte Malmö! Stockholm med omnejd!
Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:
Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.
Bra Malmö!


Tehtaren

Hej!
Jag cyklar också till jobbet, och upprörs, precis som du, ofta av idiotiska konstruktioner, fast ju de här (nej, inte alla, men flera av dem) är ju där för att hindra bilister att köra på cykelbanan.
Betonggrisarna vid infarten till tunneln är iofs heeeeelt underbara, och som skapta för att döda cyklister.


Tehtaren

… och först nu såg jag alla de andra kommentarerna.
På dom!!!!


Björn

Orsaken de är utplacerade. Bilister är bevisligen blind och kan se skilnaden på en väg och en cykel/gångbana?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 1

Pedro

Även senaste numret av tidskriften Stockholmsregionen från Tillväxt, miljö och regionplanering vid Stockholms Läns Landsting handlar om cykling.
Länk:
http://www.tmr.sll.se/Global/Dokument/publ/2012/2012_2_Stockholmsregionen.pdf



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Munkcykeln


Är det inte underbart med alla dessa olika typer av cyklar. Racer, cross, bmx, mtb, hybrid, lådcykel, springcykel, trehjuling osv. Och så har vi munkcykeln:

Ett designkoncept för hopfällbara cyklar där cykeln blir en fin liten cirkel när den är hopfälld. Designen kommer från Arvind M och pedaler, styret, sadeln mm fälls in i cirkeln. Sittställningen ser en aning låg och aggressiv ut men det kanske kan fungera (dock inte med munkkåpa!)

Vad tror ni, kommer cykeln fungera och komma i produktion?




Antal kommentarer: 4

Åsa Eriksson

Åh herre gud, vad ful den var :o)


Lasse Friberg

Tyvärr tror jag inte det kommer att bli någon större (rull)ians för detta ekipage.
Vad kommer den att väga?


Johan Mölleborn

Det hade varit roligare om Edvard Munch hade designat en ”Skriet-cykel”. 😀


Mohammad Naderi

Hej!
Jag undrar hur mycket priset kommer vara på denna
cykelen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?


I gårdagens DN var det en intressant och läsvärd artikel ang. möjligheten att parkera sin cykel vid de stora varuhusen och köpscentrum i Stockholms innerstad. DN hade undersökt fördelningen mellan bilparkeringsplatser och cykelparkeringsplatser. Näringsidkarna tillhandahåller totalt 5024 bilparkeringsplatser men bara 753 cykelparkeringsplatser. Åhléns är den klart sämst lysande stjärnan med 1022 platser för bil mot 24 för cykel.

Kan inte låta bli att fundra över vad denna ojämna fördelning grundar sig på? Har Handelskammaren, fastighetsbolagen och näringsidkarna en omfattande kunskap HUR kunderna och besökarna tar sig till/från platsen? Jag tvivlar!

En studie, ”Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator Trafikkontoret 2006”, som jag i min roll som cykelplanerare på Trafikkontoret lätt genomföra 2006 på 9 av innerstadens huvudgator visar att 66 procent av kunderna/besökarna går, 20 procent åker kollektivt, 6 procent cyklar och lika stor andel åker bil. Sedan 2006 har cykeltrafiken i innerstaden ökat med ca 40 procent, biltrafiken är i stort sett oförändrad. Så jag undrar, var finns de ”nya” kunderna, vilka ska man locka in i affären, butiken etc.?

Studerar vi sedan cyklisten och hans/hennes medelinkomst visar en studie från 2008, ”Värdering av tid och bekvämlighet vid cykling”, att cyklister i Stocholm har en tämligen hög medelinkomst, 31 000 kronor per månad för skatt.

Tycker det är närmast häpnadsväckande att inte näringslivet, genom t ex sina branschorganisationer, gör sin hemläxa bättre och skapar förutsättningar så de kan välkomna nya, köpstarka kunder! Vill man inte tjäna pengar? Det verkar inte så när man läser Handelskammaren skrift ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm”. Så här skriver de: ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna.”

 Man kan leka lite med orden och skriva:

”Ökat utrymme för bilar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för bilisterna när de väljer andra transportslag. En bil tar mer plats än en cykel och mycket mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att biltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för bilar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av bilvägar och bilparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna”

Hur kan man då göra?

 

Bilden ovan är från IKEA i Groningen, Holland. Några har tydligen fattat vad det handlar om! Självklart är cykelparkeringen närmast entrén och under tak, man lånar även ut lådcyklar och cykelkärror. När vaknar fastighetsbolagen och näringsidkarna upp och vi får se liknande lösningar i Stockholm?


Antal kommentarer: 2

Erik S

När Handelns utredningsinstitut (HUI) 2010 undersökte cyklisternas betydelse för handeln i Växjö stadskärna upptäckte man (!) också cyklisternas betydelse. http://www.resenarsforum.se/files/Cyklisternas%20betydelse%20f%C3%B6r%20handeln%20i%20V%C3%A4xj%C3%B6%20centrum.pdf.
Ibland undrar jag om vissa tror att det är bilar som handlar istället för människor.


Martin Ödlund

Tilläggas till bilden från Groningen är att det finns välskyltad och utmärkt/uppmärkt cykelbana hela vägen från centrum in till cykelställen under varuhuset.
Just Groningen skulle funka utmärkt som förebild för cykeltrafikplanering för vilken medelstor svensk stad som helst.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*