Blogg

Pavé i all ära, men…


Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med ”smågatsten” och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten…

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med ”generalskarv” bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger…

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta ”Mr Magic” Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

På 8 poäng


Vår resa går genom denna historiskt rika trakt, som en gång hade egna jurisdiktioner, och även om vi kör tublöst, kanske ekenslang är på sin plats?

Tidigare ledtrådar:

På cykel, 300 km

10p – Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tävlingsdags! På (Cykel)Spåret!


Har en liten tävling på Facebook bland vännerna. En av dem tyckte jag skulle ge fler chansen att prova lyckan. Så visst, här kör vi:

Vart är vi på väg?

På tio poäng:

Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!

Förutsättningen är cykel, 300 km och försommar.

Först att gissa rätt vinner fikastund med mig på Cykelmässan i Göteborg! Espresso, eller valfri annan koffeinhaltig dryck, samt något gott att tugga på utlovas.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Liten uppdatering


Det är mycket nu, för att citera den gode Sauk. Både på ett personligt plan men även kring det här med cykling. I helgen som var representerade jag Cykelfrämjandet på cyklistträffen på min ”lbs”, local bike shop.

Utöver många snygga cyklar visades även Colooc, en blåtand ”puck” som visar dig var cykeln din är. Tyvärr tycker jag den tekniken väcker lika många frågor som problem den sägs lösa, så fort cykeln är utanför BT-räckvidd blir den väl osynlig?

På tal om cyklistträff, så kom nu programmet till Cykelmässan i Göteborg ut. På lördagen och söndagen ska jag försöka sprida bikepacking-evangeliet. Hela programmet hittar du här! Hoppas vi syns där!

Här i Norrköping planerar vi i Cykelfrämjandet åter en cykeldag tillsammans med kommunen och Arbetets museum, likt den cyeldag jag initierade för två år sedan. Samtidigt står vi i Cykelfrämjandet redo att presentera ytterligare en stor cykelnyhet. Mer om det senare.


Antal kommentarer: 1

Andreas

Heja cykling!
Borde väl finnas gps-sändare att sätta på sin cykel istället, för att kunna ha koll även om tjuven befinner sig mer än 50m bort? Om det inte finns några i vettig storlek än så borde det vara prio 1 att utveckla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Velonavia? Vem är det?


Har ju förmånen att tillhöra denna mycket namnkunniga och inspirerande ska cykelbloggare här på Bicycling. Duktiga cyklister, hängivna motionärer och skickliga yrkesmän. Och så jag då! Som ”gömmer mig” bakom signaturen Velonavia.

Tänkte att ni skulle få chansen, om ni så vill, att lära känna mig lite bättre med hjälp av ett par ljudklipp. De tre första från utmärkta Cykelradion, med Anders Adamsson och Tomas Jennebo. Det andra gjord av studenter vid Linköpings Universitet.

 Cykelradion #17 från ca 33:00 (klicka på bilden)

Cykelradion #19 från ca 26:45 (klicka på bilden)

Cykelradion #47 från ca 54:00 (klicka på bilden)

På ett lite mer privat plan:

Btw! Vi syns väl på Svenska Cykelmässan i mars? Jag är där och snackar bikepacking under dagarna två.

Väl mött!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Premiären avklarad! Nu är jag på G!


Ja, jag erkänner, definitionen av premiär är väl tveksam då jag gjort det många gånger förut, men det inte desto mindre den första turen för året…

Målet för årets första övernattningstur var Holmsjön. Den ligger på en tänkt linje mitt emellan Åby och Sörsjön (startplatsen för Kolmårdsbiken) och nås lätt med cykel. Det är också en av få övernattningsplatser i närområdet där vi har lyxen att välja på både vindskydd och en kåta-liknande koja för övernattning.

Eftersom temperaturen skulle skjunka ner mot -6°C så valde jag det senare.

Så här i början av januari är det många som avslöjar sina nyårslöften, eller som den kloka Elna sa; nyårsintentioner, och jag ska göra detsamma. Då 2016 blev ett mellan-år på många sätt, är mina intentioner eller avsikter för 2017 att:

  • fortsätta uppleva naturen på, med hjälp av och med cykel
  • sova utomhus varannan vecka, i vindskydd runt om och när det blir varmare i hängmattan
  • få med familjen på några av mina turer
Men även att:
  • komma tillbaka till någon sorts fysisk form, och då inte den Stay Puft-marsmallow kopia jag är i nu.
Det har luftats planer på traillöpning i Norge och vännen L pratade om att upptäcka Bergslagsleden på cykel, men kanske inte förrän 2018. Måste dock säga att det och den kortare turen till Stora Mosse nationalpark söder om Jönköping lockar mig rejält.
God fortsättning cykelvänner!


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*