Blogg

Omröstning – Modern vs Retro


Intresserad att höra vad Bicyclings läsare tycker. Föredrar ni, estetiskt och praktiskt, en modern bikepacking cykel: moderna vinklar och material, kanske kolfiber. Väskor i syntet, vattentäta svetsade sömmar etc. Eller är ni mer för retro-looken: smala stålrör, vaxade canvasväskor?

Eller bryr ni er inte alls och plockar/blandar fritt mellan stilarna?

Modern:

Retro:


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Inbjudan: Tour de Ville #2


Kom och cykla grusvägar i Norrköpings omgivning i finaste höstskrud. Alla startande erhåller 50 % rabatt på maten på BrewDog Bar efter loppet*

När?

Lördagen den 19 oktober kl 11.00

Var?

Samling utanför BrewDog Bar Norrköping, Nya Torget, från kl 10.30. Gemensam masterstart kl 11.00 och samlad cykling till Kommendantvägen vid km 2.2. Därefter fri fart.

Hur? 77 km cykling runt Norrköping, i huvudsak på grusväg. Det är fritt att använda valfri cykel; gravelbike, cyclocross, mountainbike, hybrid. Rutten finns tillgänglig för nedladdning på Gpsies och KomootLänk till textbeskrivning Roadbook OBSERVERA! Rutten kan komma ändras fram till fredag den 18:e, håll Er uppdaterade!! Karta för utskrift är möjlig från samma sidor. Rutten är inte markerad förutom vid Snöveltorp/korset vid Gamla Övägen km 43.5 med band, där vi  för en kort sträcka får bära cyklarna. Vid G:a Övägen ta vänster och efter ca 50 meter in på vägrenen ungefär vid hastighetsskylten.

Det finns ingen av arrangören ordnad service längs rutten.

Du kan cykla ensam, i par, i grupp eller i ”groupetton”. Det är fritt att cykla kortare sträckor än 77 km. Det finns flera lämpliga avkortningsplatser, tex vid Fiskeby (total sträck då ca 30 km), G:a Övägen (ca 55 km) och Brånnestad (ca 65 km) kontakta info@velonavia.se för mer information**

Anmälan? Tacka ja till Velonavias evenemang på Facebook. Har du inte Facebook? Skicka ett mail till info@velonavia.se. Skriv Tour de Ville i ämnesraden. För Strava-användare, leta upp BrewDog Chaingang eller BrewDog Chaingang Norrköping

Mer information: Trafikregler skall respekteras. Allt deltagande sker på egen risk, inga krav kan ställas vare sig på arrangör eller samarbetspartners. Tour de Ville är inte ett lopp eller tävling och är inte sanktionerat av SCF. Om en medcyklist behöver assistans åläggs det alla deltagare att hjälpa till efter förmåga.

Alla deltagare ska ha med sig telefon för att kunna larma vid ev incident. Meddela även arrangör om Ni kortar av, antingen personligt under loppet eller via SMS.

* Rabatten gäller under lördagen den 19 oktober och omfattar mat. Den kan inte bytas mot kontanter.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Inspiration


Det är ingen hemlighet att jag brottas med depression. En kall, tung och blöt filt som kväver och förlamar. Som färgar av sig och ger bismak…

Jag bläddrar i mitt tummade ex av ”The Golden Age of Handbuilt Bicycles” förundras över hantverksskickligheten, men  även om solen lyser ute så har jag svårt att packa cykeln för en tur. Den senaste tidens kalla och fuktiga väder känns i kroppen och knoppen svarar med vilja hålla mig kvar i sängen. Men med ansträngning, värktabletter och kaffe övervinner jag inviten och slår mig ner vid datorn för att om möjligt locka fram cykellusten med några filmklipp. 

Här är några som fått mig att snegla mot cykelförrådet den senaste tiden:

California Golde from Sandy Carson on Vimeo.

Arigatou – A Cycling Film By Restrap

Bikepacking the 2019 Ochoco Overlander by Path Less Pedaled. Det finns även en Part 2

Jag hoppas att de kan ingjuta lite inspiration i er på samma sätt som de gör i mig. Men nu är jag nyfiken. Hur hittar du inspiration när lusten tryter? Böcker? Filmer? Vad?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Drömmar #2


Jag skrev ju förra veckan några rader om cykeldrömmar. Drömcyklar och kanske drömcykelresor. Men jag tillåter mig att låta tanka vandra vidare. Mot lite mer ogripbara (?) drömmar. Ogripbara, men kanske mångt mycket viktigare, drömmar. Drömmar om ett samhälle där cykling, i alla dess former, får ta den plats den förtjänar. Drömmar om ett samhällsbygge där cyklinginfrastruktur inte appliceras som ett plåster i efterhand. Där aktivt resande premieras och inte svartmålas. Där det faktiskt finns handling bakom stora ord om cykelsatsningar. Där inte system bygger på avstånd och individuell motortransport. Där 3 kilometer inte anses vara en ”för lång” sträcka att cykla. Där barn och unga på egen hand tar sig till skola och fritidsaktiviteter.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Drömmar


I’ve got dreams, dreams to remember” sjunger Otis Reading. Som jag skrev på Instagram häromdagen skymtade jag en person på vad som såg ut som en riktigt snygg cykel när jag klev ut från affären. Vi snackade en stund, ett samtal som fick mig att tänka på cykeldrömmar. Inte kanske just den där då du drömmer att du cyklar Vätternrundan naken, eller det kanske bara är jag?

Jag tänker mer på drömcykeln och drömresan. Som barn ville jag givetvis ha lika snygga handbyggda italienska fullblodscyklar som de tävlade på i Girot. Sedan någon av Tinker Juarez eller John Tomacs stigcyklar. Nu? Kanske en Rivendell? Eller en custombyggd långfärdscykel från någon liten liten verkstad. Men faktiskt så känns inte just den drömmen så angelägen längre. Det är mer resor och destinationer som lockar. Den återupptagna, låt oss kalla det bikepacking, cyklingen de senaste åren i allmänhet och turen till Spanien i somras i synnerhet, har definitivt gett mig blodad tand.La Meuse a Velo

Så vilka är då mina drömresor? Utan egentlig inbördes ordning:

  • Jorden runt. I någon form så finns väl den med sedan ungdomens dagar.
  • De klassiska; The Great Divide, Silkesvägen, Pamirbergen. 
  • Carretera Austral i de södra delarna av Patagonien, Chile. Den känns angelägen. Kankse kan man lifta på någon atlantbåt till Sydamerika?
  • Loppen; Paris-Brest-Paris sedan länge men allt oftare de mer äventyrliga; Transcontinental, Bikingman Series
  • Återse Montañas Vacías i Spanien. Kanske mest görbar?

Nu vill jag gärna ta del av dina drömmar. Drömcykel? Drömresa? Drömtävling?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!


Hola! Har ju varit hemma från min cykelresa till Spanien en tid nu. Har försökt att sammanfatta den ur ett reseperspektiv på velonavia.se. Vad jag nu tänkte var att ge min bild på cykelinfrastruktur, cykelbanor, cykelleder och trafiken*

Bästa cykelinfrastrukturen?

Dansk cykelväg 

Det är faktiskt inte så lätt att svara på. Det beror helt på vilken typ av infrastruktur det gäller. I städer och större byar så vinner Danmark och Holland utan tvekan. Där är det sammanhållna och tydliga cykelbanor. I Tyskland, Frankrike och Spanien finns det fortfarande massor att göra. Både vad gäller utformning och placering. Inte sällan går cykelbanan på ”trottoaren” upp och ner för kantstenar. Kommer vi sedan till cykelinfra utanför städerna så ligger Danmark fortfarande bra till, i alla fall längs större vägar, där det ofta går parallella cykelbanor. Sedan gillar absolut de fina näten av cykelrutter på landsbygden som jag upplevde bättre i Tyskland och Nederländerna än i Danmark, vilka tar dig en bit från trafiken.

Bästa trafikanterna?

Det är kanske naturligt att tro att danska bilförare, i och med de många cyklande danskarna, skulle vara de mest hänsynstagande? Men min upplevelse är snarast tvärtom. När jag cyklade på ”vanlig” landsväg i Danmark fick jag uppleva precis lika många vansinniga omkörningar som här hemma, eller i Tyskland för den delen. Hastighetsbegränsningar ignoreras totalt liksom avstånd i trafiken. I stället var det, med undantag för bilister på Costa Blanca, de spanska bilförarna som visade mest hänsyn.

Spansk skylt med hänvisning till artikel i vägförordning

Cykelturism

Bästa landet att cykelsemestra i då? Det är om möjligt en ännu svårare fråga att besvara. La Meuse á velo är fantastisk. Men det var Ravel också. Liksom Via Verde i Spanien och Pyttebanan i Sverige. Och Pyreneerna. Och…

Oavsett dock så kan jag sammanfatta lyckad både stads- och landsvägscykling med tre ord:

Infrastruktur

Infrastruktur

Infrastruktur

*De slutsatser och iakttagelser jag gör är personliga och gäller sträckan som jag cyklade. 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*