Blogg

Nytt år – nya tag? En nyårsplanering utan löften?


Cykelåret 2018 har väl på många sätt börjat nu? För alla som är intresserade av cykelpolitik var det Transportforum i grannstaden förra veckan, denna vecka startar landsvägssäsongen med Tour DOown Under, CX-Sm hölls i Göteborg och i Nederländerna och Belgien kör de strandrace! Vad är då bättreän att dryga två veckor in på det nya året fatta tag i den virtuella fjäderpennan, doppa den i det binära bläcket och skriva några rader på det velonaviska pergament vi kallar Bicycling.se.

Jag tror inte jag är ensam som den senaste tiden tittat tillbaka på föregående år och med det färskt i minne lagt upp planer, drömt, spekulerat inför 2018? Kanske cykla snabbare, längre, runt en sjö, träna hårdare, smartare och mer. Ny cykel. Nya prylar. Nytt år – nya tag helt enkelt!

Jag satte mig egentligen framför datorn för att skriva en liten presentation till Svenska Cykelmässan, 16 – 18 mars på Kistamässan i Stockholm. Jag kommer även i år att under veckoslutet prata ”bikepacking”. I år i Karmatrails1 workshop-hörn. Tanken är att vi ska kunna bjuda besökarna på intima och personliga diskussioner kring cykling, mek och teknik och mycket annat. Hoppas vi ses där!?

Från Cykelmässan 2017 i Göteborg

Från Cykelmässan 2017 i Göteborg

Men det blev på något sätt ofrånkomligt att, när jag skulle skriva denna presentation, låta bli att titta bakåt och framför allt framåt. 2017 blev ett år med mer cykling än på länge, men samtidigt mindre träning, både på och vid sidan av cykeln. Och ska jag vara ärlig så kändes Norge-cyklingen i benen. Så oavsett vilka mål* jag sätter upp för 2018 så ska jag, utan att bli allt för ”seriös” försöka ägna mig lite mer år ”cykelträning” och inte bara cykla runt… 

Jag vet att jag är absolut sist på bollen men jag har nyligen upptäckt Strava! Det har blivit ett ganska roligt tillskott och nytändning under den senaste kalla och mörka cykelpass. Jag har dock långt till min första KOM (eller QOM om jag ska vara ärlig)

Fortfarande kommer dock fokus vara på upplevelser och en sak jag vill uppleva är den baltiska Östersjökusten;

Visst ser det härligt ut (bild från eurovelo.com)

Tänker mig färja från Stockholm, cykla söderut längs Eurovelo 10 – Baltic Sea Cycle Route, till Polen eller kanske Tyskland, sedan färja till Sverige igen. Är det någon som gjort den turen tar jag tacksamt emot tips om smultronställen och annat.

Jag kommer fortsätta att varannan vecka sticka ut på övernattningar i närområdet och förhoppningsvis ska jag med en ”prova på tur” i vår lyckas få fler Norrköpingsbor och östgötar att se tjusningen i detta.

Ride lots and prosper!

/Magnus

*Jag är försiktig med att sätta upp mål i form av löften; ”i år ska jag cykla si och så många mil”, i stället är målen något att sträva efter och oavsett jag når dem dra lärdom av erfarenheter på vägen.

1 Jag skrev felaktigt Cykelfrämjandet tidigare. Rätt ska vara rätt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

God (H)Jul


Vill passa på att önska Er alla en riktigt god jul med denna lilla snöfyllda film;


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Heat up Your cycling life – add Salsa!


Snö på marken och kallt i luften. Men här kommer en nyhet som värmer upp nordiskt frostiga cyklister:

Som Salsaägare de senaste 15 åren är det mycket glädjande att se att märket kommer tillbaka starkt på den svenska marknaden. Nätbutiken Cykelkraft.se har numera Salsa ”på hyllorna”. Kolla tex in deras Blackborow eller Fargo, samma cykel som jag hade i de norska fjällen men här i en gräddvit färg.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

When in doubt – bike


Jag har så länge som jag kan minnas cyklat!

Från den första gång jag lyckades få fart på min Crescent Bambino har cykeln, om än många olika under åren, varit en del av mig. Det har ju i sin tur gjort mig engagerad i cykelrelaterade frågor, både stora och små. Jag har skrivit medborgarförslag och insändare, jag väckte liv i Cykelfrämjandets Norrköping/Östgötakrets, jag har skrivit krönikor i lokaltidningen och bloggat på både tidningar och radio.

Men just nu känns mitt engagemang lågt. Vet inte om det är mörkrets och kylans påverkan på min sargade kropp, det faktum att det känns som de i mina öron cykel-kontraproduktiva rösterna som hörs högst eller om jag bara tvivlar på mig själv och min förmåga som debattör och provokatör, det finns just nu, som tur är, så många andra duktiga cykelfrämjare*.

Själv tänker jag försöka fylla på, med upplevelser och erfarenheter, ideer och tankar,  genom att cykla så mycket som möjligt. Kanske inte snabbt. Inte långt. Troligtvis inte heller speciellt snyggt. Men i alla fall så ofta som möjligt…

*Cykelfrämjare, som i det engelska ordet bikehugger, dvs personer som på sitt sätt brinner för och vill dela med sig av cykeln på olika sätt, och inte nödvändigtvis medlemmar i organisationen med samma namn.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

"Kunskapsseminarium" = rökridåer för hjälmpropaganda


Just nu håller Trafikverket ett ”kunskapsseminarium” i Stockholm där bla Maria Krafft, ni vet Folksams odödlighetsjackas uppfinnare, nu på Trafikverket, en överläkare och chef vid Rehabmedicin på Akademiska sjukhuset bland annat deltar. Medverkar gör även Jake Olivier, cykelhjälmens korsriddare nr 1 ute på sin missionsresa världen över. Inte en enda person är inbjuden för att nyansera diskussionen något. För målet med ”kunskapsseminariet” är att visa att tvingande cykelhjälmslag är nästa och bästa steg att gå.

Inte är någon där som granskat Jake Oliviers slutsatser kring andelen cyklister före och efter cykelhjälmslag. Inte är någon där som tar upp eventuella beteendevetenskapliga effekter som tex riskkompensation. Ingen som påtalar att antalet förvärvade hjärnskador från cykelolyckor är litet bland de 30000 som varje år får det i Sverige. Ingen som påtalar att de allra flesta olyckor är singelolyckor pga dålig eller dåligt underhållen infrastruktur och att det bland dem främst är hand-, arm- och axelskador. Ingen som berättar att cykelhjälmen inte gör mycket nytta när den tunga lastbilen svänger höger och klämmer ihjäl dig under sin last.

Jag önskar att vi inte skulle tvingas ta upp dessa frågor, men jag fruktar att den klick* på bilTrafikverket som har denna politiska agenda kommer tvinga oss till fortsatt arbete…

Läs även: Trafikverket och NTF gillar exoskeletala trafikanter

*Ingen motion i Riksdagen kring utökad cykelhjälmslag vinner gehör. Trots det fortsätter bilTrafikverket med sin agenda. Har de andra uppdragsgivare?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in