Ny miss i kommunikationen Trafikverket?

Ny miss i kommunikationen Trafikverket?


Det byggs mycket i Göteborg. Ett projekt är E 45. Inte lätt att hålla koll på allt när mycket sker. Lätt att något går lite fel. Som att de som cyklar riskerar att bli skalperade eller av med huvudet. Ja ja, det går ju inte att göra allt rätt och bra, lite skit får man räkna med – på cykelbanan. Det brukar förklaras med att det blev ”miss i kommunikationen”. Jag kanske har fel men jag upplever att denna miss i kommunikationen är avsevärt vanligare på cykelbanan än på körbanan.

Ducka! Foto: Erik Vikström

Foto: Johanna Wagnborg

Undra hur resonemanget gick bland arbetsledare och personal när de monterade upp denna stolpe och skylt? I vilket fall som helst så är problemet nu fixat – dock först efter att de som cyklar uppmärksammat projektet på den uppmonterade giljotinen. Den hade de ju själva missat – ni vet det där med miss i kommunikationen. Kanske dags för Trafikverket och deras entreprenörer att gå någon form kommunikationsutbildning?

 Den nedre sektionen monteras bort för ökad fri höjd. Foto: Erik Vikström

 

Relaterade inlägg:

 


Trafikverket – är ni nöjda?

Trafikverket – är ni nöjda?


För snart ett år sedan skrev jag ett inlägg om hur Trafikverket lyckats placera en trafiksignalstolpe mitt i cykelbanan. Samt gjort cykelpassagen så smal att det inte går att cykla dubbelriktat på passagen.

En ”kommunikationsmiss”! Foto: Nils Bryntesson

Trafikverkets förklaring till det inträffade var att det blivit en ”kommunikationsmiss” och att de upptäckt detta vid besiktningen av byggnationen. Och då kommit fram till att det är låg säkerhetsrisk att en stolpe står mitt i cykelbanan. Så inga ändringar eller åtgärder var nödvändiga – stolpen står bra där den står.

När det sedan gäller den smala cykelpassagen så får man inte plats att mötas då får man väl cykla på övergångsstället menade verket vidare. En liten konstig inställning kan jag tycka. Bygga in en konfliktsituation på detta sätt. Särskilt i skenet av att Trafikverket är satt att genomföra och leda regeringsuppdraget ökad och säker cykling.

Till slut reagerade en chef på Trafikverket: så här ska Trafikverket inte utforma och bygga:

Kort därefter fick jag beskedet från Trafikverket: de ska nu utreda placeringen

Och så har nu skett. Utredningen är klar och ute på platsen har det skett förändring. Stolpen är flyttad – den står inte längre mitt i cykelbanan:

Stolpen är flyttad! Foto: Fredrik Falk

Hur blev det då med cykelpassagen som var för smal? Där har inget hänt. Trafikverkets grundmurade uppfattning är uppenbarligen att man ska cykla på övergångsstället – cykelpassagen på den dubbelriktade cykelbanan ska inte vara dubbelriktad.


En dubbelriktad passage. Drygt 1 meter bred. Kantsten och stolpen i mittrefugen gör den faktiska bredden ännu smalare. Så vid möte ska du enligt Trafikverket cykel på övergångsstället. Och där finns ju ytterligare en liten sån där obehaglig kant – det ska inte vara lätt att cykla enligt Trafikverket. Foto: Nils Bryntesson

Sällan (aldrig?) vi ser sådana lösningar från Trafikverket när det gäller biltrafiken: här gör vi så smalt att ni inte får plats att mötas. Följt av rekommendationen: Men hej, när ni får möte kör upp på övergångsstället så löser det ju sig!

Det här är bara dumsnålt av Trafikverket – det hade varit hur enkelt som helst att bredda upp passagen genom att korta av mittrefugen och flytta stolpen. Här hade verket all möjlighet att göra en acceptabel och funktionell cykelpassage – inget överdådigt, inget extravagant – bara en grundläggande utformning för trygg och säker framkomlighet – för alla. På en prioriterad regional cykelväg. Men icke sa Nicke.

 

Relaterade inlägg:


Stolpskotten i Haninge

Stolpskotten i Haninge


För 6 år sedan skrev jag ett inlägg om det nya området som planerades i Haninge kommun – Vega. Kommun slog sig för bröstet och sa:

I Vega ska boendemiljön anpassas efter den nya tidens behov. En stadsdel där hållbar utveckling står i centrum.”

”I Vega ska det vara möjligt att vara både klimatsmart och ekonomisk på samma gång. I planerna för stadsdelen Vega har man exempelvis gett gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik prioritet.”

Nu börjar området bli färdigt. Och då kan vi se förhållanden som dessa:

 

Observera vinkelparkeringen för bilar. Var tror ni fronten på bilarna hamnar?

 

 

Foton: Lucas Grönborg

Så här ”prioriterar” alltså kommunen cykeltrafik i Vega – man ställer stolpar i för smala cykelbanor. Inte en stolpe, inte två stolpar utan man ställer massor av stolpar i cykelbanorna. Här finns inga skyddsremsor och eller skyddsavstånd. Gångbanorna ser ju inte heller så väldimensionerade ut, och då vet vi ju vad det kommer innebära – man går i de smala cykelbanorna.

När detta sedan felanmäls till kommunen blir svaret från kommunen detta:

”Det är olyckligt att cykelvägen i området inte prioriterats och vi lär oss av detta och tar med oss för framtida planering.

”Då området planerades och projekterades hade inte cykeln samma självklara funktion som den har i dag.”

Ett minst sagt märkligt svar från kommunen sett till hur kommunen själv beskriver transportsystemet för området. I nästan 10 år har kommunen slagit sig för bröstet och påtalat att cykel minsann är prioriterad i Vega. Tittar vi på kommunens hemsida angående stadsdelen Vega kan vi läsa:

”Här görs särskilda satsningar på gång- och cykelvägar”

När kommunen beskriver trafiksystemet i Vega så låter det så här:

”I Vega kommer det att finnas gott om cykelvägar och du kommer med enkelhet att kunna ta dig till och från ditt hem på cykel.”

I Ekologiskt Hållbarhetsprogrammet för Vega som kommunen tagit fram och beslutat om 2011 kan vi läsa:

”Gång- och cykelvägar ska vara prioriterade i transportsystemet och därigenom vara gena, lättillgängliga och trygga.”

Men idag är alltså svaret från kommunen något helt annat: inte prioriterats

Jag undrar vad som hände på vägen? Vi får nu veta att alla dessa fina ord och till och med politiska beslut att cykeltrafiken ska prioriteras är inte vatten värda när det väl kommer till kritan.

Och då är det uppenbarligen helt ok att bygga dålig och farlig cykelinfrastruktur – att bygga för smala cykelbanor och sedan gödsla dem med stolpar. Men hej, kommunen tycker det är olyckligt och de lovar att de ska lära sig av detta till framtida planering. För vi menade ju inte riktigt vad vi sa och vad vi skrev i alla dessa politiskt beslutade dokument – det var liksom inte på riktigt, vi hade bara lite lekstuga. Men nästa gång, då lovar vi!

Nu hjälper ju inte detta förhållandena i Vega – att man så att säga lovar lära till nästa gång. Det är det som är fascinerande med att planera och bygga transportinfrastruktur – man får bara en chans. När det sen är byggt är det kört, för inte kommer man omgående starta en ombyggnad av det man precis färdigställt. Utan dessa förhållanden i Vega får vi leva med – i decennier. Så i Vega väljer vi bilen – för det står inga stolpar i körbanorna, och gatorna är tillräckligt breda för säkra möten.

När ska allt detta få ett slut undrar jag? För det är något särskilt, något alldeles speciellt med alla dessa nybyggandsområden – det växer upp massor av stolpar i cykelbanorna! Vi ser det i Solna, i Hammarby sjöstad, i Väsjön i Sollentuna och flera andra ställen.

 

Och detta sker i tider när cykel påstås vara prioriterad. Hur hade det sett ut om cykel inte varit ”prioriterad” undrar jag. Men hej, det vet vi ju!

På 70- och 80-talet hade vi antagligen en enorm tur. För vi ser inte många stolpar i cykelbanorna från den tiden. En epok då cykel inte var prioriterad. Men nu, när vi påstår att vi prioriterar cykeltrafiken, då minsann dyker stolpar upp i cykelbanorna som svampar ur jorden.

Verkar som folk i branschen har väldigt svårt för begreppet prioritera och cykeltrafik. Det är ett sådant uselt hantverk detta. Men ingen känner skuld, ingen tar ansvar – det bara fortsätter. Det är uppenbarligen en bransch full av stolpskott. Pinsamt är bara förnamnet.

 

Relaterade inlägg:


Cykelns dag

Cykelns dag


Kanelbullens dag, pizzans dag, internationella pannkaksdagen, chokladbollens dag, golfens dag, internationella mensdagen, nationella dagen för strävhårig foxterrier, tangons dag, raggmunkens dag, kaninköttets dag, husbilens dag, potatisens dag, internationella kyssdagen, raggsockans dag, surkålens dag… Snart kanske det inte finns ett ledigt datum för en till temadag!

Och den 3 juni är det dags för ännu en dag – Cykelns dag

Jag märker att jag får svårare och svårare för denna dag. Kanske beror det på att jag redan för 20 år sedan arrangerade sådana här dagar under ett antal år i Stockholm. Det är lite jippo, lite tävlingar, några flashiga annonser och kanske någon hemsida – under en dag.


Börjar Cykelns dag bli som en urtvättad t-shirt?

Sen är allt mer eller mindre som vanligt – den särskilda dagen klingar ut och övriga 364 dagar domineras av ett annat trafikslag. Jag vet inte om detta är ett bra och effektivt sätt att arbeta på för att lyfta cykelns roll i transportsystemet. Om det bidrar till att förbättra och öka cykelns status. Jag tror inte det, jag blir mer och mer tveksam till dessa former av insatser. De känns inte så kreativa, inte så konstruktiva – detta att upprepa samma sak år efter år.

Eller finns det studier och utvärderingar som visar på dessa dagars genomslagskraft och framgång? Att de faktiskt påverkar och förändrar? Att vi så att säga behöver lite jippon då och då som kontrast till vardagens tröskande.

 

Relaterade inlägg:


Spana in liggcyklar

Spana in liggcyklar


Vill du se och kanske känna på riktigt häftiga och annorlunda cyklar? Passa då på söndagen 31 maj. Då samlas ett gäng liggcyklister med sina fina cyklar på Medborgarplatsen i Stockholm. Från klockan 10 kan du se dessa härliga fordon på torget.


Foto: Krister Spolander


Foto: Per Cronholm

Och du, tänk på att hålla avstånd!


Led cykeln

Led cykeln


Den enkla lösningen. Den billiga lösningen. En lösning som inte har något med trafiksäkerhet att göra. En lösning som inte fungerar. En lösning som nonchalerar cykeltrafikens existens. En lösning som har fått fotfäste och sprids mer och mer.

Detta är vad entreprenörer och väghållare förmår åstadkomma vid vägarbeten år 2020. När massor av kommuner, ja till och med regeringen, säger sig arbeta för ökat och säkert cyklande, säger sig prioritera cykeltrafiken. Då möts vi av:


Foto: Per Ankersjö


Foto: @Gottgoke


Foto: Oscar Husmark


Foto: Timo Pohto


Foto: Trafik i stan

Sen kan det se ut hur som helst på arbetsområdet – ansvaret har ju lagts över på dig – du ska leda cykeln. Skyll dig själv annars. Som detta exemplet från Lidingövägen i Stockholm. Mitt på en raksträcka. På ett av staden prioriterat pendlingsstråk:


Foto: Malin Gibrand

Grop i gångbanan. Lösning: kliva av och led cykeln. Och det på en sträcka på 4 – 5 meter. Så på grund av ett mindre arbete på gångbanan ska alla bli gående. Tror ni detta kommer att fungera? Man kunde ha utformat skylten på ett annat sätt:

”Sänk farten, ytan delas med gående förbi arbetsområdet. Visa varandra hänsyn.”

Och då självklart placerat skylten, med större text, innan arbetsområdet och inte exakt vid arbetsområdet – ni vet, för att förvarna trafikanterna. Och från bägge håll – för cykelbanan är ju dubbelriktad som vi tydligt ser på bilden. Men entreprenören valde att bara skylta från ett håll. Jag får en känsla att det är liksom inte så noga det här med cykeltrafik. Om man nu ska kommunicera med trafikanterna och förväntas få någon reaktion och efterlevnad kan man ju tänka igenom hur detta görs på bästa sättet. Det här ger ju mer en bild av att hjärndöden slagit till.

Vill man skapa en egen yta för gående hade det ju inte heller varit några problem på denna plats. Det är rakt, god sikt och tillräckligt brett. Bara att ta ett fält från cykeltrafiken och reglera kvarvarande fält för cykeltrafiken på detta sätt:

 

Men istället får vi – led cykeln. För det är ju så enkelt. Det kräver ingen tankemöda hos varken entreprenörer eller väghållare. Inga byggtekniska lösningar krävs, ingen omledning, ingenting – endast en skylt. Det är också väldigt billigt – endast skyltkostnad, och sett till att dessa skyltar dyker upp mer och mer så är det ju uppenbart att de återanvänds – om och om igen. Och lägger allt ansvar för en säker framkomlighet hos de som cyklar.

Detta går alltså landets väghållare med på – de stämplar ok på trafikanordningsplanerna när ansökningarna kommer in. Väghållarna som har ansvar och skyldighet att se till att det är framkomligt och säkert för trafikanterna.

Cyklister och gående är de mest olycksdrabbade trafikslagen vid vägarbeten. Väg- och transportforskningsinstitutet och Trafikverket har studerat detta. Inga av de åtgärder som de föreslår för att förbättra förhållandena för cykeltrafiken handlar om att de som cyklar ska leda cykeln – tvärtom. Åtgärderna handlar om att arbetsområdet måste anpassas efter cykeltrafikens förutsättningar – då blir det säkrare och framkomligt. Precis som man anpassar arbetsområdet efter biltrafikens förutsättningar. Först när cykel behandlas som det fordon det är kommer vi få en förbättrad trafiksäkerhet.

Precis som det står på skylten i bilden högst upp: ”Lär er att planera istället”

 

Relaterade inlägg: