Blogg

Ny cykelbana på Lilla Västerbron – ska det aldrig bli rätt?


 

En grundläggande och helt fundamental uppgift när man projekterar och anlägger vägar, gator, cykelbanor och gångbanor är att få bort vattnet från dessa ytor. Det handlar såväl om komfort som om säkerhet för trafikanterna. Tittar vi på den omgjorda och nylagda körbanan på Lilla Västerbron så har man självklart lyckats med denna helt grundläggande och självklara uppgift – projekteringens och anläggandets ABC. Hur ser det då ut på cykelbanan?

På cykelbanan har Lilla Riddarfjärden skapats!


Lilla Riddarfjärden på Lilla Västerbron, bilden är tagen ca 5 timmar efter att regnet har fallit och det finns fortfarande stora vattensamlingar längs hela cykelbanan. Se också på de omgjorda och nyasfalterade körbanorna, inget vatten där inte…

I cykelbanan har en längsgående ränna skapats i efterhand i betongen med hjälp av en sliprondell, detta i ett förtvivlat försöka att leda vattnet till brunnarna. Brunnar som självklart placerats i cykelbanan.


Den längsgående rännan som slipats upp i cykelbanan och där vattnet blir stående


En liten brunn placerad i cykelbanan, hit rinner inte mycket vatten från den uppslipade rännan…

Hur ofta ser vi en uppslipad och längsgående ränna i körbanan? Aldrig! Detta av en mycket god anledning: Det kommer att rinna vatten, stå vatten och frysa vatten där man ska köra! Det är bl. a därför som man regelbundet asfalterar om körbanor, för att undvika farlig spårbildning. Nyligen asfalterades delar av Nynäsvägen om, enligt trafikborgarrådet Ulla Hamilton för att inte trafiksäkerheten och framkomligheten ska påverkas.

Men på cykelbanan är det tydligen ok att cyklister utsätts för dessa brister och faror då man medvetet har skapat denna ränna. Inte på ett litet begränsat avsnitt utan längs hela den nya cykelbanan går denna ränna. I morse efter nattens minusgrader hade vattnet frusit till is…

Så motivet för investeringen, breddningen av cykelbanan, kommer vid regn vara helt värdelös och bara existera i teorin. Ingen cyklist kommer frivilligt cykla genom Lilla Riddarfjärden. Se på bilden ovan, hur cyklisten undviker vattensamlingen på cykelbanan. När det sedan blir minusgrader som inatt fryser vattnet och det blir farligt att färdas på denna del av cykelbanan.

Inte ens med en miljard på fickan går det att få till grundläggande och säkra funktioner när staden bygger nya cykelbanor. Grundläggande funktioner och en säkerhet som självklart finns där biltrafiken färdas.

Nu kommer vi få höra undanflykter och försök till förklaringar varför det blev som det blev. Att det varit svårt både med tvärfallet och det längsgående fallet på gång- och cykelbanan. Självklart inte svårt på körbanorna. Min erfarenhet är att det alltid finns minst en annan lösning som man kan använda sig av. Varför den inte används beror på främst två saker. Antingen har man inte kunskapen, kompetensen eller fantasin att ta fram lösningen eller så är det helt enkelt så att man anser att lösningen är för dyr och tidskrävande. Jag misstänker det senare i detta fall.

Nu står vi då här igen med en urusel, farlig och nybyggd cykelbana i betong. Där brunnar, stålkantstenen, fogar etc. är ingjutna i betongen. Tror ni det är enkelt och billigt att i efterhand komma till rätta med dessa brister? Eller att vi kommer att få leva och stå ut med dessa påtagliga brister?

Följetången med usel och bristfällig cykelinfrastruktur fortsätter och verkar aldrig ta slut…

 

EDIT 2013-11-15:
Nu har Trafikkontoret vidtagit åtgärder på Lilla Västerbron. Reflexskärmar har placerats ut för att uppmärksamma och varna cyklisterna för rännan, vattensamlingen och ev. isbildning på bron. Undra hur det kommer att gå att snöröja gc-banan när dessa skärmar är utplacerade? Det är så viktigt att göra rätt från början. Att i efterhand försöka rätta till dessa fel leder ofta bara till andra fel och brister. Vi får väl hoppas och hålla tummarna att geniknölarna gnuggas nu under vintern och att vi under våren kommer få se en storslagen åtgärd som rättar till felet!


Lilla Västerbron 2013-11-15. Nu har rexlexskärmar placerats ut i rännan.

EDIT 2013-12-04:
Nu har Trafikkontoret gjort en åtgärd för att om möjligt komma tillrätta med vattenavrinningen på cykelbanan. På cykelbanan, närmast gångbanedelen, har man fräst ner cykelbanan på hela sträckan för att på så sätt få vattnet att rinna bort från banan och om möjligt leda vattnet till brunnarna.


Här ser vi hur delar av cykelsymbolen försvunnit när delar av cykelbanan frästs bort mot gångbanedelen

Det som händer vid denna åtgärd är detta: En kant på 2 -3 centimeter uppstår mellan gångbanan och cykelbanan. Då får vi verkligen hoppas att denna kant som döljer sig vid den målade linjen inte orsakar omkullcykling om man råkar cykla på kanten. Det är ju annars något som VTI pekar på är orsaken till många singelolyckor bland cyklister.


En liten kant döljer sig nu vid linjen mellan gångbanan och cykelbanan

Så här ser det ut på hela sträckan:


Det går att se fräsningen precis till vänster om cyklisten och hela sträckan bort till andra sidan

 

Här kan ni läsa vad tidningen Mitt i Kungsholmen skrev om cykelbanan och vattnet.

 

Relaterade inlägg om dålig cykelinfrastruktur:

 

 


Antal kommentarer: 32

Nils Calmsund

Om du någon gång tänker skriva memoarer så föreslår jag titeln ”En låtsastrafikants betraktelser” 😉


Erik Sandblom

Åh vilket bra inlägg. Sånt här är ju jättevanligt, och en bidragande orsak till att ”bilvägarna” är så mycket friare från is och snö än vad cykelbanorna är.
Inte ens i Köpenhamn tycker jag detta är så bra gjort. Vattnet står inte kvar på cykelbanorna, men brunnarna sitter i gropar på cykelbanan som gör att det guppar till. En bättre lösning kanske vore att ha längsgående galler med avrinning istället för de fyrkantiga brunnarna. Jag vet inte vad såna galler heter.


Dmitri F

Erik: Håller med dig ang Köpenhamn. Ogillade skarpt deras brunnar, mest problem om man cyklade bredvid någon, då fanns inte plats att väja.
Samtidigt när det regnade var det nästan inga pölar alls i cykelbanorna och jag förblev torr om fötterna trots någon timmes cykling.
Bicycle Dutch gjorde ett inlägg om brunnar, i Nederländerna verkar det användas brunnar inbyggda i trottoarkanter: https://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/


Dmitri F

Krister: tack för inlägget, jag har undrat hur det blev där och det är tragiskt! Det här var ju en av cykelmiljardens första satsningar… Och de pengarna rinner ner i brunnen snabbare än vattnet från cykelbanan.


Jocke von Scheele

Man blir så ledsen. Men det är i alla fall skönt att se att någon orkar påtala dessa brister. Dessutom någon med kompetens nog att förstå processerna – själv skulle jag aldrig förstått att de konstiga mönstren i betongen berodde på att man kört en sliprondell där, och därmed inte heller förstått varför – att man desperat försökt åtgärda ett felbygge med en enkel ”plåsterlösning” i efterhand.


Oskar

Promenadstaden och cykelmiljarden. Vilket jävla skämt Stockholms stad.


Krister Isaksson

Nils, har nog dött av upprördhet innan jag kan skriva några memoarer…


Krister Isaksson

Erik, tack men synd att behöva göra det. Aco-drän rännor är det du menar.


Krister Isaksson

Dmitri F, tack. Verkligen tråkigt att det blir så dåligt gång på gång…


Hubertus

Tråkigt. Och konstigt att man igen måste göra detta arbete. Känns inte som att det var många år sedan (nåja kanske 7-8 år) som man också gjorde ett jättearbete med vägbananorna på lilla västerbron.


jome

vattenpölar är ju livsfarliga, det är ju belagt. på vintern är det halt och is lite här och där – ajaj men ingen nyhet. vinter har inte uppfunnits av moderaterna. gör nytta. på riktigt.


Trafikistan.se

Är det inte så att bildäck stänker undan vatten och slask betydligt mer än cykeldäck? Det innebär i så fall att biltrafik kan skicka över mycket mer sörja till cykelbanan än vad cyklar kan skicka tillbaks. Då blir det än viktigare att ordna effektiv avrinningen på cykelbanan.


Richard

Är det praktikanter som får ansvara för cykelbanan medan ordinarie personal fixade bilvägen? För nog borde man klara av avrinningsproblemet i cykelbanan om man klarar av det i körbanan!
När jag tog körkort var jag en gång inte uppmärksam och körde mot rött. Övergångsstället var mitt på en bro och det fanns inga människor där – kanske var det därför jag missade övergångsstället.
Läraren tryckte ner bromsen på min sida och skällde ut mig. När han var klar började jag köra igen, varpå han trampade ner son broms igen.
– Varför körde du igen? Det är ju fortfarande rött!
– Men vi stod ju mitt på ett övergångsställ, vilket är förbjudet!
– Försök aldrig rätta till ett fel genom att behå ett nytt.
Den här sista rådet har följt som ett mantra i mitt liv. Uppenbarligen finns det fler som borde ta till sig av detta råd. Att slipa fram en isränna i november borde ge guldmedalj i dumhet.


Richard

”begå” så klart (inte behå).


ekstromenator

Hur svårt är det att få till korrekt fall för avrinning av regn/smältvatten på en GC-bana i betong ?
Man sätter ut olika plushöjder på avdragningsrännan på långsidorna för cykelbanan, på en 4m bred GC-bana är lämpligt fall 4cm.
När betongytan är avslätad med kvasten har ytan korrekt lutning för all framtid. Varför klarar man inte av det när man projekterar och bygger för gående och cyklande när det varit standard inom vägbyggnad sen andra världskriget kan man fråga sig ?


ekstromenator

Glömde tillägga att en brokropp kyls från alla håll och därför snabbare uppnår frysgrader än vanliga vägar, det är därför är det extra noggrant att få ordentlig avrinning eftersom det andars bildas underkylda isfläckar på vägbanan.


Rickard Andersson

Hej.
Jag har en teori. Det är inte politiker och byrokraters fel att det blir galet. Problemet ligger i utbildningssystemet. Vad tror ni att det är för stjärnor som vill fylla sina dagar med att projektera bilvägar…bilvägar. Att det är komplexa trafiksystem de har fått i uppdrag att planera det har de inte i begreppsvärlden. Det blir faktiskt för svårt för dem då.
Att sedan beställarledet inte har kompetens att se problemen för en att det är försent det är ett underordnat problem.


Krister Isaksson

ekstromenator, jag vet inte vad jag ska svara. Det är så basic att man häpnar över resultatet. Och som vi ser så löser man det på körbanan, något annat vore otänkbart. Undra hur de kommer hantera andra sidan när de fortsätter arbetet i vår?


ekstromenator

Alltså, man ritar, konstruerar och bygger enligt standard (byggnormer). Varför får någon frångå det bara sådär när det är en cykelbana är för mig helt obegripligt ?


Dmitri F

Till och med en outbildad lekman som jag kunde komma fram till svaret utan större eftertanke…


Andreas karlsson

Bara att de har byggt gång/cykelväg i betong säger sitt. Det är halare, hårdare och vattenavriningen är defakto sämre från början oavsett hur bra fall de haft.
Betong är billigare, asfalt slits fortare så de borde ju ha gjort tvärtom och lagt betong på bilbanan…


Linda

Nordens Venedig får onekligen en ny innebörd!
Inte så lyckat att det ser ut så på en nybyggd cykelbana. Blir nyfiken på hur granskningen av höjdsättningsritningarna gått till, bristen på fall bör ju ha framgått på dem. Eller missade man det? Var är kvalitetssäkringen av cykelinfrastrukturen som planeras, ritas och byggs?


Andraes

Linda, jag skulle gissa att man inte har kvalitetssäkring och definitivt inte indriver vite från entreprenören när de bygger fel. Sånt här händer hela tiden och det är därför jag önskar att politikerna de facto går in och transformerar om hela TK (och alla andra avdelningar som ansvarar för detta). TK klarar uppenbarligen inte av sitt uppdrag – hur kan man annars förklara alla de fel – som är så självklara att mina barn skulle upptäcka dem – som gång på gång på gång på gång inträffar när man bygger nytt och när man bygger om just gällande cykling.
Jag kan inte annat än förstå att man säger en sak politiskt men gör det diametralt motsatta.


Johan A

Snyggt…. Det där imponerar verkligen…. Cykelstaden i världsklass!!


Cornelis Harders

Med risk för att vara helt fel ute så kan man ställa sig frågan varför man har byggt upp en ny cykelbana i betong. Skulle det inte ha varit mycket enklare och billigare att helt enkelt dela av en del av körbanan och gör den till cykelbana. Med målad asfalt på cykelbanan som man brukar göra i Holland och någon form av kantsten mellan bilkörfält och cykelbana. Gångtrafikanter skulle då få sin egen gångbana, dvs den gamla smala gång- och cykelbanan. Höjdskillnaden mellan gångbana och cykelbana medför att konflikter mellan dessa trafikantgrupper inte skulle uppstå. Något att diskutera med staden innan man ska göra om den andra sidan till våren.


Dmitri F

Cornelis: Bra fråga, jag har en misstanke att just i det fallet har man följt handböckerna. 😉
I Stockholms cykelhandbok ”Cykeln i Staden” finns det antingen cykelfält (med målad linje) eller nivåskilld cykelbana (trottoarkant). Jag har inte sett att det finns något annat alternativ än dessa två, t.ex separation med målning och pollare eller att parkering används som skydd och cykelbanan förblir på vägnivå.
För separation mot fotgängare anses målad linje accepterat, dock inte rekommenderat.
Antagligen har inte staden eller entreprenören velat eller orkat prova något nytt, typ:
http://www.triplepundit.com/2013/11/separated-bike-lane/
Krister får gärna rätta om jag har fel.


Krister Isaksson

Cornelis och Dmitri, har för mig att sk gcm-stöd var på tapeten här (http://www.benders.se/Spikma/GCMstöd.aspx). Sedan togs beslut om att bron skulle renoveras och då göra en mer traditionell Gc-bana.


Dmitri F

Ah, jag såg såna nere på vägen mellan Ängelholm och Helsingborg, rätt najs faktiskt. Vet inte om jag tycker det är en perfekt ”permanent” lösning, men definitivt något positivt i väntan på perfektion 😉
Vad tycker du om den typen av separation Krister? Bra eller junk?


Krister Isaksson

Dmitri, bra på kort sikt och för att snabbt få åtgärd på plats. Inte något man bör sträva efter när man bygger nytt/gör omfattande renoveringar/upprustningar i en stad.


Dom Mitchell

Hej Krister,
(Jag ber ursäkt för engelskan.)
I cycle over the bridge every day and noticed last week that they have now cut a distinct kerb between the cycle-lane and the pavement. Is that supposed to be an improvement, maybe?


B

”En cykelstad i världsklass”


Dmitri F

Världskass.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nybyggd cykelbana skrotas


På tisdag den 19:e november kommer ett ärende upp i Trafiknämnden här i Stockholm som berör cykelbanorna på Hägerstensvägen. Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om dessa cykelbanor, hur dåliga de blev samt att detta inte är ovanligt i stadens exploateringsprojekt. Detta är ärende nr 2 i ordningen och berör samma sak som tidigare: Smala gångbanor, vindfång i gångbanan och portar som går utåt gör att gående tvingas ut i den smala cykelbanan och där cyklar ju cyklister!


För smal gångbana, för smal cykelbana, elskåp i gångbanan, vindfång, portar som går utåt, belysningsstolpar placerade för nära cykelbana. Alla dessa inbyggda brister försöker åtgärdas med sk ”Rumble strips” – målade linjer tvärs över cykelbanan = Sminka grisen

Efter ärende nr 1 försökte Trafikkontoret åtgärda alla dessa inbyggda brister genom att måla sk rumble strips tvärs över cykelbanan. Dessa har nu visat sig verkningslösa, ja tom kontraproduktiva då en del cyklister försöker undvika dem genom att cykla korta sträckor på gångbanan. Utgångsläget verkar ju också vara att det är cyklisterna som är källan till problemet när det i själva verket är urusel planering, utformning samt beslutsfattande.

Nu, till skillnad mot tidigare ärende eller under planeringen och utformandet av exploateringsprojektet, anser Trafikkontoret att:”… varken gångbanan eller cykelbanan är av god standard.”

Trafikkontorets förslag till lösning är nu detta:

”För att minimera konflikter mellan gång- och cykeltrafiken på sträckan så avser kontoret att styra om cyklisterna som färdas i östlig riktning till gatan där de får samsas med biltrafiken.”

”Trots att Hägerstensvägen är utpekat som ett pendlingsstråk så anser kontoret att cykling i blandtrafik skulle fungera på denna plats med tanke på att det är en nerförsbacke för cyklisterna samt en skyltad fordonshastighet på 30 km/h. På sträckan är även Hägerstensvägen skyltad med motorfordonsförbud mellan 7-9 samt 16-18 då endast kollektivtrafik samt utryckningsfordon får passera.”


Cyklar i körbana gör redan många som cyklar då bristerna i cykelinfrastrukturen är så omfattande

Hur det rent praktiska ska gå till framgår inte av ärendet. Ska det vara juridiskt hållbart så innebär det att skyltningen påbjuden cykelbana måste tas bort för annars säger ju trafiklagstiftningen att finns cykelbana ska den användas:

Trafikförordningen. Fordons plats på väg
6 § Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Detta är ju en regel som den nyligen avslutade Cyklingsutredningen vill skärpa. På sikt bör det ju även innebära att den nybyggda cykelbanan tas bort helt och hållet.

Jag kan inte låta bli att undra om annan nyanlagd cykelinfrastruktur av undermålig standard kommer att gå samma öde till mötes. Innebär det här att vi slipper trängas med överförfriskade fotbollssupportrar på ”Arenaleden”, köra in i stolpar på Hornsbergs strand och dörrar vid Älvsjö resecentrum eller ska dessa också skrotas?

En välvillig tolkning är att Stockholm förekommer Cyklingsutredningens förslag om att tillåta barn att cykla på gångbanor – den överblivna cykelbanan på Hägerstensvägen skulle passa utmärkt för dessa små trafikanter.

En annan undran jag har: Vad har stadens förvaltningar och politiska nämnder lärt sig av detta? Är det sista gången vi ser undermålig, ja tom värdelös cykelinfrastruktur skapas? Hur kan förvaltningarna börja arbeta efter de handböcker som finns och hur kvalitetssäkrar man sitt arbete? Nyligen gjorde Cyklistbloggen en recension av de nybyggda cykelbanorna på Nynäsvägen och den var inte positiv. Jag har skrivit en hel serie om bristande cykelinfrastruktur som skapas när staden växer och bygger nytt, jag hoppas jag inte behöver starta en ny serie framöver.

Hur ofta får vi vara med om att nybyggda gator och vägar skrotas pga. att de är uruselt utformade och inte går att använda? Sker inte ofta för när man bygger för biltrafik följer man de normer och riktlinjer för utformning som finns i handböcker för gator. Riktlinjerna finns ju där av en anledning, precis som riktlinjerna i cykelhandböcker finns av en anledning. Nämligen att säkerställa en grundläggande och säker funktion för trafikanterna. Det verkar staden fullständigt ha missat vilket blir en dyrköpt läxa och det är kanske cyklisterna som får betala det högsta priset…

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 20

Nils Calmsund

Bra att TK till slut vågade inse fakta, synd att man gör det så sent. Kanske lite utbildning inriktat mot Lean Manufacturing, Fault Slip Through och Root Cause Analysis skulle hjälpa för att i framtiden minimera ”waste” och bättre ta hand om de begränsade resurserna?


Nils Calmsund

Bra att TK till slut vågade inse fakta, synd att man gör det så sent. Kanske lite utbildning inriktat mot Lean Manufacturing, Fault Slip Through och Root Cause Analysis skulle hjälpa för att i framtiden minimera ”waste” och bättre ta hand om de begränsade resurserna?


Andreas

Ja, bra i vanlig ordning. Skrattet över idiotin fastnar dock i halsgropen när man inser att man som skattebetalare är den som betalar för detta. Att ansvariga politiker inte går in och transformerar om sitt Trafikkontor i Stockholm säger mycket – de har en del misslyckanden och underliga inställningar historiskt.


Andreas

Ja, bra i vanlig ordning. Skrattet över idiotin fastnar dock i halsgropen när man inser att man som skattebetalare är den som betalar för detta. Att ansvariga politiker inte går in och transformerar om sitt Trafikkontor i Stockholm säger mycket – de har en del misslyckanden och underliga inställningar historiskt.


Simon Wallmark

Hur gäller Trafikförordningens 6§ på våren då bilvägens grus sopats upp på cykelbanan? Kommer då en skärpning innebära att vi landsvägscyklister får ta bilen till mer cykelvänliga vägar för att inte tvingas begå lagöverträdelse? Samma sak och problem gäller förövrigt de månader varje år då snöröjning omöjliggör framfart på cykelbanan.
Känns som en lagskärpning för att öka antalet bilar i tätort snarare än främja cykel och folkhälsa.


Simon Wallmark

Hur gäller Trafikförordningens 6§ på våren då bilvägens grus sopats upp på cykelbanan? Kommer då en skärpning innebära att vi landsvägscyklister får ta bilen till mer cykelvänliga vägar för att inte tvingas begå lagöverträdelse? Samma sak och problem gäller förövrigt de månader varje år då snöröjning omöjliggör framfart på cykelbanan.
Känns som en lagskärpning för att öka antalet bilar i tätort snarare än främja cykel och folkhälsa.


Erik Johansson

@Simon Wallmark: Det är väl upp till polisen som tar dig, det som har sagts från enskilda trafikpoliser är att ”det är väl bara att gå då”. Du vet det finns inga säkerhetsbrister när det är dåligt skötta cykelbanor bara framkomlighetsproblem, så sänk hastigheten och kör i 5 km/h.
Jag tror jag är lite sarkastiskt och bitter just nu, väntar men en vinter med max 5km/h banor längs Nynäsvägen och Drottningholmsvägen. Fast vi kan ju hoppas på att saltborstar löser allt.
Men just här på Hägerstensvägen den kunde ha blivit så bra och om de fixat lite bättre matar cykelvägar genom Mälarhöjden, så skulle det kunna med tiden bli ett riktigt huvudstråk för cyklister. Det är riktigt skönt att cykla på den vägen, har flera gånger tagit den omvägen för att slippa cykla E4:an. Nåja..
Hoppas de iaf bygger en bra ramp till cykelbanan.


Erik Johansson

@Simon Wallmark: Det är väl upp till polisen som tar dig, det som har sagts från enskilda trafikpoliser är att ”det är väl bara att gå då”. Du vet det finns inga säkerhetsbrister när det är dåligt skötta cykelbanor bara framkomlighetsproblem, så sänk hastigheten och kör i 5 km/h.
Jag tror jag är lite sarkastiskt och bitter just nu, väntar men en vinter med max 5km/h banor längs Nynäsvägen och Drottningholmsvägen. Fast vi kan ju hoppas på att saltborstar löser allt.
Men just här på Hägerstensvägen den kunde ha blivit så bra och om de fixat lite bättre matar cykelvägar genom Mälarhöjden, så skulle det kunna med tiden bli ett riktigt huvudstråk för cyklister. Det är riktigt skönt att cykla på den vägen, har flera gånger tagit den omvägen för att slippa cykla E4:an. Nåja..
Hoppas de iaf bygger en bra ramp till cykelbanan.


Krister Isaksson

Nils, kanske leder allt detta till ett positivt förändrings- och kvalitetsarbete…


Krister Isaksson

Nils, kanske leder allt detta till ett positivt förändrings- och kvalitetsarbete…


Krister Isaksson

Andreas, glöm inte bort att även stadsbyggnads- och exploateringskontoret inkl deras politiska nämnder har en stor del av ansvaret att det ser ut som det gör.


Krister Isaksson

Andreas, glöm inte bort att även stadsbyggnads- och exploateringskontoret inkl deras politiska nämnder har en stor del av ansvaret att det ser ut som det gör.


Krister Isaksson

Simon, du behöver nog inte vara så orolig för dessa ”exteremfall”, cykla som du brukar.


Krister Isaksson

Simon, du behöver nog inte vara så orolig för dessa ”exteremfall”, cykla som du brukar.


Krister Isaksson

Erik, ja det kunde verkligen ha blivit bra, nu kommer det vara så här i många, många år… Vi får väl se hur förslaget på cykelbanor genom Mälarhöjden blir, finns ju med i cykelplanen och yta för att skapa bra cykelinfra. finns ju på den sträckan.


Pelle

Bra att detta sker, men hur mycket pengar går inte åt till att åtgärda dålig planering? I samband med norra länken har man byggt en ny cykelbana förbi Statoil vid universitetet. I version 1 av den banan placerade någon lyktstolpar för roslagsleden mitt i den södergående cykelbanan, med stor risk för kollision som följd. Dessa är nu dessbättre borttagna och istället flyttade till mittremsan av roslagsleden. Bra, men det är sorgligt att se hur våra skattepengar slösas bort för att planerarna inte vill tänka efter före.


Krister Isaksson

Pelle, visst kostar det att göra fel och ibland går det inte ens att rätta till felen.


Erik

Finns inte en chans att detta kommer fungera, står ju fullt av parkerade bilar längs vägen och igen proppat av bilister som inte förstår genomfartsförbudet på de tider då detta gäller. Jag har aldrig förstått problemet, verkar vara så att återigen ska man skyla allt på cyklister och gångtrafikanter kan ju absolut inte lära sig ha uppsikt ?


Sune Nordström

Hej Krister! Vet du vad som hände med Trafikkontorets förslag på Trafiknämndens möte? /Sune boende på Hägerstensv 237


Krister Isaksson

Sune, Trafiknämnden fattade beslut enligt Trafikkontorets förslag, dvs att stänga av cykelbanan och hänvisa cykeltrafiken till körbanan. Se beslutsprotokoll här: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1744805
Men det har väl fortfarande inte skett…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykel i tunnelbanan? SL: Ja, kanske…


 

Mycket prat och skriverier om tunnelbana dessa dagar, löften om nya linjer i Stockholm väcker stor uppmärksamhet.

Här är ytterligare en sak som väcker min uppmärksamhet när det gäller tunnelbanan. På Stockholms läns landstings trafiknämnds sammanträde idag den 12/11 tas ett ärende upp om framtida uppgradering av tunnelbanevagn C20. I detta ärende kan vi läsa:

”Funktionsmässigt behöver tillgängligheten förbättras och flexibla ytor för rullstolar, rullatorer och eventuellt cyklar behöver införas.”

I bilagan till ärendet återkommer detta:

”Tillgängligheten behöver förbättras och fler flexibla ytor för hjälpmedel som rullstolar, rullatorer och barnvagnar, eventuellt även cyklar, behöver skapas.”


Tunnelbanevagn C20, kanske med plats för cyklar inom en snar framtid?

Nu kanske vi inte ska läsa in för mycket i dessa rader men nu finns de nedskrivna och en fördjupad förstudie ska starta. Detta visar att SL påverkas av omvärlden och börjar så sakta kanske förstå att en attraktiv och modern kollektivtrafik är en kollektivtrafik som välkomnar och tillåter cykeltrafik i alla SLs trafikslag.

Se bara på Metron i Köpenhamn. Där är det möjligt att ta med cykeln på tunnelbanan utom under rusningstid. En cykelbiljett kostar 12 dkk.


Metron i Köpenhamn, på plattformen stora cykelsymboler som markerar var det är lämpligt att kliva ombord med cykeln. Foto: Copenhagenize


Ombord på Metron i Köpenhamn. Foto: René Strandbygaard

Så då håller jag tummarna att Trafikförvaltningen med alla sina konsulter genomför en professionell studie och kommer fram till nödvändiga uppgraderingar av tunnelbanevagnarna som tar bort ordet ”eventuellt”, så att vi inom en snar framtid kan ta med cykeln i tunnelbanan.

 

Relaterade inlägg:

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykeln måste fram, gör hål i huset!

Cykeln måste fram, gör hål i huset!


Stockholms trafikborgarråd upprepar ofta att det är trångt om utrymme i staden, att cykelinfrastruktur inte får plats och att: Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, det kommer fortfarande att vara trångt att cykla i innerstaden.”

Men vi behöver inte riva hus för att få fram mer cykelbanor! Vi kan göra hål i husen istället.

Återigen kan vi lära oss av holländarna hur man prioriterar cykeltrafik och ser till att det blir bra och väl fungerande cykelinfrastruktur. De river inte hus, de gör hål i dem!

Den ursprungliga järnvägsbron med dess två torn

Ett hål i ett av tornen där cykelbanan passerar genom. Så kan man också göra.

Så gjorde de när de byggde cykelbron ’Snelbinder’ i Nijmegen. En cykelbro som är 2 km lång, en av landets längsta, och går över floden Waal. Cykelbron monterades på den ursprungliga järnvägsbron som byggdes 1879. 2004 stod cykelbron klar och invigdes av dåvarande transportministern.

Så sätt i gång era hjärnceller och fundera var detta skulle vara möjligt i era städer!

Källa och bilder: BicycleDutch

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 21

Johan

Underbart, vilken kreativitet, vilken vilja, vilket fokus på cykel. Börjar förstå varför du så ofta hänvisar till Holland!


Dmitri F

Värt att se också att man inte har gjort en ”gångväg”, så att cykelbanan kan bli så bred som möjligt. Man får fortfarande gå på cykelbanan så klart, men vem vill göra det när det är så smidigt att cykla?


Krister Isaksson

Dmitri, ja det är en tämligen vanlig lösning de använder sig av. Skulle vara fullt möjlig även här.


Mia Linde

Underbart! Förstår mer och mer varför du ofta lyfter fram Holland i din blogg. Vilket synsätt på cykel de har, vilka investeringar de är redo att göra. Som att vara på en annan planet när man jfr med Sverige…


Robert

Här har vi ju inte bara bilisterna att tampas med (jag menar då bilister i en ideologisk mening), i Stockholm leder ju dessutom minsta förändring av något som är äldre än tio år till ramaskri bland nimbyiterna.


Krister Isaksson

Robert, ja förändringar väcker många känslor. Inte alltid grundade på kunskap och fakta…


Dmitri F

Ser också ut som det är ljuddämpande glas längs med hela bron, så att cyklister slipper störas av tågen…


Dmitri F

Såg precis att det var faktiskt gångväg på bron också – självklart tydligt separerad från cykelbanan med nivåskillnad, färg och materialskillnad – men för att gående ska slippa gå upp för långa cykelramper har man byggt rulltrappor till gångvägen. (jämför med årstabron – som dag och natt!)


Krister Isaksson

Dmitri, verkligen natt och dag. Men du har lite fel ang Årstabron! 😉 Några år efter att bron var klar byggdes en liten trätrappa, staketet (som hela tiden klipptes upp) togs bort och vips så var en genare och bättre förbindelse skapad för gående på södra sidan. Skulle ju lika väl gå att göra en cykelramp istället för som nu cykla en omväg.


Dmitri F

Humöret styrde inlägget. Jag menade faktiskt mest bredden och uppdelningen mellan gående och cyklister.
Jag har nog läst om den där trätrappan någonstans, minns jag nu. Tragiskt att det krävdes vandalism för att den skulle bli till 😉


Krister Isaksson

Dmitri, ja det är smalt på bron. Från början skulle det inte bli någon gc-bana överhuvudtaget. Banverket tänkte bara göra en tågbro, de sysslade inte med cykel! Sen blev det ”förhandlingar” och staden fick hosta upp si så där 25-30 mnkr för att lägga till en gc-bana. Så här med facit i hand skulle den gjorts 3 meter bredare och med separation mellan G och C. Vidare skulle lite mer möda och omtanke lagts på anslutningarna på var sida bron.


Ulrika

Årstabron har en bana även på östra sidan, men där tog nog pengarna slut, för det finns ingen anslutning. Det finns alltså en dyr bana som skulle göra det möjligt att separera G och C, men det finns ingen möjlighet att ta sig dit. Fascinerande resursslöseri. Hoppas på det ”särskilda objektet” som finns i cykelplanen. Parallellt med järnvägen så går det en streckad linje som en önskedröm om en framtida snabbcykelväg. Alltid okommenterad och otidsplanerad..


Krister Isaksson

Ulrika, banan du beskriver är en serviceväg för drift- och underhållsfordon, inte en gång- och cykelbana.
Det särskilda objektet i cykelplanen har stor potential, om nu någon har modet och kraften att driva det. Så som man gör i Holland…


Dmitri F

Vi får väl vara tacksamma för smulorna som vanligt :-/


Jon Jogensjö

Bra exempel från Holland


Krister Isaksson

Jon, ja det finns mycket att hämta därifrån. Det svåra att hämta är mentaliteten, inställningen som de har när det gäller cykeln och dess roll i transportsystemet…


Anders Olsson

Hur tänker du med dem som bor i husen som du ska göra hål i?


Krister Isaksson

Anders, tvångsförflyttning och internering är möjliga lösningar! 😉 Inlägget är tänkt att visa att det finns mängder av olika lösningar för att få plats med cykeln i staden. Att inte nöja sig med besked som ”vi har den stad vi har”. Med vilja, mod och kreativitet går det att åstadkomma mycket.


Krister Isaksson

Anders, och om vi ska vara riktigt allvarliga så vid större väg- och spårprojekt är det inte helt ovanligt med både köp av mark och fastigheter. Går att göra för cykel också.


Anders Olsson

men då är de tvungna att flytta till väsby o ta bilen in till stan? Är inte det optimala att folk bor där de arbetar?


Anonym

Och så bred cykelbanan är! Det är ju så att man får plats med en fyrfilig svensk cykelbana OCH en dubbelriktad gångbana ju!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Moderat cykelpolitik, avslut och summering


 

Jag har i denna serie gått igenom ett antal fall för att försöka visa med vilken standard och kvalitet som cykelinfrastrukturen byggs när Stockholm växer och bygger nytt. Vid dessa tillfällen är ju förutsättningarna ofta mer gynnsamma för att skapa god cykelinfrastruktur om man vill och prioriterar det. Det finns ju inte alls samma begränsningar som när man arbetar i befintlig miljö utan här är många gånger utgångslägget ett blankt papper som sedan fylls med nödvändig och prioriterad infrastruktur. Trots att utgångsläget är mer gynnsamt ser vi gång på gång att den cykelinfrastruktur som skapas i samband med exploateringar många gånger är av mycket låg standard och dålig kvalitet. Så dålig och oanvändbar att många cyklister väljer att cykla i körbanan bredvid. Så dålig att omgående efter att cykelbana är färdigställd ställs det krav från allmänheten på staden att åtgärda bristerna och problemen. Det är tom så illa att befintliga och fungerande cykelbanor tas bort i samband med exploateringar. Jag har i serien tagit upp ett antal sträckor för att visa hur illa det kan bli och avslutar nu serien. För er som är intresserade av fler exempel på dålig cykelinfrastruktur som skapats på senare år i samband med exploateringar så kan ni bege er ut på Gamla Tyresövägen, Sandåkravägen, Trafikplats Hedvigslund – Ältabergsvägen, Lövstavägen, Karlsbodavägen, Forshagagatan, Kista, Rissnekorset…

Varför blir det då så här? Omfattande tid och arbete läggs ner på att ta fram Cykelplaner och handböcker som sedan inte följs. Stora investeringar görs och pengar plöjs ner i något som tycks sakna varje form av kvalitetssäkring. Bara det finns ett streck på en ritning som symboliserar cykelbana så verkar det som att det är bra. Om cykelbanan sedan är särskild lämplig eller säker att cykla på är av mindre vikt – strecket på ritningen finns ju och därmed får det duga. Nu börjar det dyka upp forskning på området som kan ge oss några svar på varför det blir som det blir.

En som har studerat cykelplanering i Stockholm är Martin Emanuel, forskare på KTH. Så här skriver han i sin avhandling Trafikslag på undantag 2012:

”Dagens cykelplanerare kämpar ännu med ett arv från 1950- och 1960-talen. Trots den uppvärdering cykeln fått i policydokument, möter den som vill skapa bättre förhållanden för cykeltrafiken stora svårigheter. Svenska cykelplanerare ondgör sig över låg medelstilldelning, dåligt utvecklade planeringsverktyg och cykelplaneringens svaga position inom den övergripande planeringen.”

Cykeltrafik är alltså inte något man tar på riktigt allvar i den övergripande planeringen när staden växer och byggs ut. Därmed ges cykeltrafiken inte grundläggande och goda förutsättningar i stadens trafiksystem. Vi är kvar i ett tillstånd där cyklister behandlas som leksakstrafikanter. Vi verkar i en frusen ideologi och kör på som vi gjort i decennier och cykel förblir ett trafikslag på undantag.

Ytterligare en forskare som studerat cykelplanering i Stockholm är Till Koglin, forskare på LTH. Han presenterade nyligen sin avhandling: Vélomobility – A critical analysis of planning and space 2013. En avhandling som handlar om cykling i staden, mobilitet, planering och rum, och de maktrelationer som byggs in i stadsrummet eller som har skapat stadsrummet. Genom att studera cykling i Köpenhamn och Stockholm är avhandlingens ambition att visualisera orättvisor och maktförhållanden i staden. En del av arbetet har handlat om att intervjua politiker och planerare i Köpenhamn respektive Stockholm för att skapa en djupare förstålelse för hur de två städerna har planerats och hur planeringen sker idag. En stor skillnad som framträder i dessa intervjuer är:

”For example in Copenhagen all planners and politicians interviewed mentioned cycling as the most important part of transport in the city, and cycling was always viewed as positive. In Stockholm, on the other hand, when interviewing the transport planners they mentioned that transport is complicated, but few planners mentioned cycling without me bringing it up. During the interviews, bicycling was more a part of the greater transport system that does not need very much consideration. The exception was of course the bicycle planner XX who started to talk about cycling from the start. However, one planner explained that the transport system is complex and that the situation needs to be improved for all, which does not lead, I believe, to an improvement of the situation for bicyclists. It seems that in reality the priorities go to motorized traffic and public transport, when all modes of transport should be equally prioritized. In relation to Copenhagen, where the priority among politicians and planners alike is on bicycling, the effect is a better infrastructure for cyclists.”

Till Koglin pekar också på en annan mycket viktig aspekt, nämligen den att en aktiv och prioriterad cykelpolitik leder till förändringar och förbättringar. Han pekar också på att en trafikpolitik som går ut på att alla trafikslag ska prioriteras gör det inte bättre för cykeltrafiken. Det ser vi tydliga bevis på i de fall jag tidigare redovisat i serien. Det är i grunden allt detta handlar om, ett val, en prioritering som inte görs för att förbättra för cykeltrafiken annat än på marginalen:

“The politics of planning are also different between Copenhagen and Stockholm. As described I Chapter 7, the inhabitants of Copenhagen took the issue of cycling to the streets and protested in the 1970s for better bicycling infrastructure. Those protests ultimately resulted in a shift in politics towards better cycling conditions. This did not occur in Stockholm, and the focus of the politics of planning remained on motorized and public transport. First with the Stockholm Party and its policies in the late 1990s did cycling become an issue on the political agenda, much because of the Stockholm Party politician, Stella Fare. Her policies and those of the Stockholm Party have led to a focus on cycling also in Stockholm. That shows that political decisions are very important for dealing with a change of the transport system and people´s mobility. Furthermore, this shows also that the materialities of urban space can be changed, at least to a certain degree, by political actions.”

Så här säger Till Koglin om sin forskning i en intervju i SVD:

– Något som slog mig var att i Stockholm dröjde det länge innan man nämnde cyklismen när man talade om olika trafikprojekt. Personen som var cykelplanerare upplevde att han alltid kom in sist i projekten. I Köpenhamn utgick alla, oavsett vilken nivå i trafikplaneringskedjan man befann sig, i första hand från cykling. I Stockholm pratar man också gärna om att man prioriterar både cyklister, fotgängare och bilar. Men det är omöjligt, säger han.

– Cyklister har egentligen mer gemensamt med bilister. I Stockholm måste cyklister på samma sätt som fotgängare stanna och gå av och trycka på en knapp för att få grönt ljus. Det skulle bilister aldrig acceptera. Det är inte heller lyckat att låta fotgängare och cyklister trängas på ganska små områden, säger Till Koglin.

Det är i skenet av dessa forskningsresultat som den moderata cykelpolitiken bör ses:

Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, det kommer fortfarande att vara trångt att cykla i innerstaden.”

”Vi har ändå den innerstad vi har. Det finns inte mycket utrymmen att bygga bredare cykelvägar på. Många måste trängas. Det kräver att vi börjar visa varandra större hänsyn.”

Ulla Hamiltons (M) uttalanden får också stöd av sin partikamrat, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Så här säger hon till TT:

”Det bästa vore att ha separata cykelbanor överallt, där bilar och cyklister slipper mötas. Och där man dessutom kunde ha olika filer för dem som cyklar olika snabbt. Men det är trångt om utrymme i stora städer som Stockholm”

”Det skulle dessutom vara dyrt. Därför måste vi hitta olika lösningar på olika platser.”

Är detta en politik och uttalanden som lyfter fram och prioriterar cykeltrafiken, ger den bra förutsättningar i staden och på sikt når målet en cykelstad i världsklass? Något som klassas som dyrt och platskrävande..

Centralbron 6 körfält. Munkbroleden 4 körfält. Cykelbanan 2 – 2,5 m. Foto: Luca Mara


Vasagatan. En cykelbana som är för smal för att kunna cykla om på vilket leder till cykling i körbanan. Samtidigt 6 körfält för biltrafiken…

Vi har den stad vi har – det får inte plats

 

Andra delar i serien:

 


Antal kommentarer: 15

Cornelis Harders

Utmärkt Krister!
Utalandet; ”Det skulle dessutom vara dyrt. Därför måste vi hitta olika lösningar på olika platser.” är märkligt. Det är tydligen ett problem att det är dyrt att skapa bra infrastruktur för cyklister. Däremot läggs hur mycket pengar som helst på stora projekt för både bil- och kollektivtrafik. Bara en bråkdel av dessa pengar skulle göra mycket för en bättre och säkrare cykeltrafik.


Krister Isaksson

Cornelis, stort tack för de orden! Ja det är en bråkdel av vad andra investeringar kostar när det gäller transportinfrastruktur. Och samhällseknomiskt är vinsterna mycket stor för cykelinvesteringar.


Joakim Bergstrand

Tack för en läsvärd serie. Spännande att få inblick i hur planering och byggande av stad och trafiksystem kan gå till samt hur illa det många gånger går när det gäller cykel. Ser man till den forskning du hänvisar till här i sista delen så är det ju skrämmande vilken låg status cykeln verkar ha i såväl politiken som förvaltningarna. Det är verkligen ingen som tar ansvar, ingen bryr sig, det blir lite som det blir. Bra om vi har tur, dåligt om vi har otur och otur verkar det vara gott om när det gäller cykel… Något som vi aldrig ser för bil- eller kollektivtrafiken (?)


Krister Isaksson

Joakim, tack! Ja ”otur” finns det gått om när det gäller cykelinfrastruktur. Samma mängd otur finns verkligen inte för bil- och kollektivtrafik…


André

Det känns som ingen bryr sig eller ens tänker när det gäller cykelbanor. En bit asfalt med en cykel på räknas som cykelbana oavsett hur dumt den är utformad. Det känns som om trafikplanerarna är tvingade att ta med en cykelbana så de hittar en överbliven asfalstsplätt och målar en cykel på den.
Korsningen Bogårdsvägen och Vinthundsvägen i Sköndal är ett annat exempel på ny cykelinfra som garanterat kommer leda till att någon hamnar på sjukhus. De som bygger det måste uppenbart se att det inte fungerar men det är helt enkelt ingen som bryr sig. De kan sätta upp en skylt som är helt fel och det är inga problem. Jag har cyklat i många länder och Sverige har väst Europas lägsta ambition.


Krister Isaksson

André, man kan verkligen få känslan att kompetens, omtanke och hänsyn när det gäller cykelinfrastruktur lyset med sin frånvaro. Problemet är större än några trafikplanerare i dessa fall. De gör många gånger vad de kan men har ett uselt utgångsläge, de får inte den yta som behövs för att skapa god cykelinfrastruktur, annat prioriteras högre.
Tack för tipset om Bogårdsvägen, det måste jag kolla upp.


Erik Sandblom

Tack för en utmärkt bloggserie från verkligheten på trafikkontoret!
Jag måste faktiskt säga det: när jag cyklar på cykelbanorna och läser hur det går till på trafikkontoret så verkar det som att svenska trafikplanerare fattar trögt.


Krister Isaksson

Erik, tack men jag får samtidigt be om ursäkt för att jag uppenbarligen varit otydlig. Detta är mycket större och komplexare än att det handlar om några trafikplanerare. Det är mängder av olika yrkesgrupper/kompetenser inblandade och det är också i allra högsta grad politik. Att påstå att det enbart är trafikplanerare som bär skulden är helt fel, de får många gånger förutsättningar och villkor som är mycket svåra att göra något bra med.


Björn

En klok utgångspunkt vid trafikplanering/nyanläggning vore väl att man först planerar och ger utrymme för de mest miljövänliga, hälsosamma och samhällsekonomiskt lönsamma trafikslagen.
Alltså antagligen i ordningen gång/cykel, kollektivtrafik, och sist biltrafik.
Nu är det ju tvärtom.
Blir det bara utrymme för en bilfil så blir det bara det. Måste den användas för bussar och varutransporter så får man begränsa personbilstrafiken där på olika sätt.


Krister Isaksson

Björn, tycker jag låter som ett bra utgångsläge. Tyvärr är vi ju fast i frusen ideologi vad gäller transportsystemet så det kommer nog ta många år, svett och möda innan vi är där. Men jag tror vi kommer dit! 🙂


Erik Sandblom

Krister, det är jag som är otydlig. Jag menade trafikplanerare i vid bemärkelse, där politikerna i trafiknämnden har det högsta ansvaret men där resultatet påverkas av alla som är inblandade, alltså även hela trafikkontoret och deras entreprenörer. Finns det någon term som inbegriper alla kategorier av inblandade?
Cyklister betraktas ofta som leksakstrafikanter. Såhär år 2013 kan jag tycka att det är lekstuga bland trafikplanerare i vid bemärkelse. Som jag förstår är det flera yrkescykeltrafikplanerare som har lämnat trafikkontoren just för att de inte är nöjda med resultaten. Det vore fint om det kunde tas som en väckarklocka.


Krister Isaksson

Erik, ”Stadsbyggare”? Inblandade är arkitekter, landskapsarkitekter, exploateringsingenjörer, trafikplanerare, div. projektledare, konstruktörer mfl. Det är också ofta flera förvaltningar inblandade samt deras resp. politiska nämnder som sätter ramarna och fattar de avgörande besluten. Exempelvis Stadsbyggnadskontor, Exploateringskontor och Trafikkontor. Och här ska då allt kokas ner till rimliga och vettiga kompromisser. Där ser vi då att resultatet ofta blir att cykeltrafiken får stryka på foten och att annat värderas högre, är viktigare.
Båda forskarna Martin Emanuel och Till Koglin fångar och sammanfattar det så väl.


Jon Jogensjö

Nu har jag äntligen läst hela serien. Jag kunde inte drömma om att de strukturella problemen är så omfattande där inte ens befintliga handböcker och trafikplaner följs. Jag kunde inte heller drömma om hur ansvariga politiker använder dubbla agendor. Att dels i debattartiklar vilja förbättra cykelinfrastruktur, men i verkligheten skära ner på cykelinfrastruktur.
Två frågor: denna serie borde få genomslag i media, har det hänt något där?
Hur ser det ut hos den politiska oppositionen, jag ser ingen från oppositionen i Stockholm i sociala medier som lyfter de missförhållanden du beskriver. Vilka finns i oppositionen som är aktiva i cykelfrågor?


Krister Isaksson

Jon, tycker vi ser att ord och handling inte riktigt går ihop när det gäller moderat cykelpolitik. Dessvärre är det ju inte bara vid exploateringsprojekt det går lite illa. Se cykelbanorna utmed Nynäsvägen som Cyklistbloggen nyligen recenserade, ytterligare ett exempel på stora brister i cykelinfrastrukturen och där avvikelser från handböcker är påtaglig.
Dina frågor:
1, ser inget genomslag i media
2, S lyser med sin frånvaro ang. cykel, tämligen vanligt om vi blickar tillbaka i tiden. MP och V forma och profilera sin cykelpolitik som självklart vill mer och fortare än majoriteten. Det är ju lätt att komma med dessa löften när man är i opposition…
Jag skrev lite om detta tidigare i år: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/nu-star-dom-pa-ko.htm


Jon Jogensjö

Jag gör lite improviserad kampanj riktad till politisk opposition på twitter nu, och i FB cyklistbubblan. Kanske fler läsare kan haka på. med utgångspunkt denna serie om moderaternas cykelpolitik i Stockholm.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vilken kärleksförklaring!


 

Någon har lagt ner tid, tankemöda, kraft och ork och gjort en filmsnutt för att hylla mig!
Jag blir djupt rörd och framförallt så får jag mig ett mycket gott skratt varje gång jag tittar på filmen.

Här kan ni själva ta er en titt: Hitler hates cyclists

 

 


Antal kommentarer: 18

Erik Sandblom

Det är du värd!


Bruse Persson

Gråt inte, Ulla H är här nu!


Jon Jogensjö

finurligt textad, skrattade högt


Antipodian

Väldigt realistiskt, fast Ulla borde ha fått ett par repliker ;-P


Thomas

Heja Krister 🙂


jome

jag och många andra tycker du är en tjatig gnällspik 😉


Hans Bjerhag

Ge inte tappt, fortsätt med din välunderbyggda kreativa återkoppling!


Arne B

Lysande! Skrattade högt!


Björn Åslund

”Få hit Krister Isaksson så förhandlar vi”. Hahaha.


Dmitri F

När startas HEC?! Hufvudstadens Enade Cyklister! 😛


POVelo

Förgyllde min måndag! Texten är väldigt bra gjord!!! Iallafall för en cykelpendlande 08. Övriga vet jag inte hur andra trafikanter uppfattar den. Bilister med självdistans kanske kan ha lite roligt men cyklade man sist sommaren 1972 eller 1989 har man ingen susning om vad cyklister måste utstå.
Men jag undrar fortfarande, är den siste cykelplaneraren i den här storstaden Krister Isaksson?? Stämmer det att Stor-Köpenhamn har ca 16-17 cykelplanerare och Stockholm 0?


Jens Gustavsson

Krister jag har faktist en idé när det gäller Stockholms innerstad och cykling. Varför inte skapa cykelleder genom innerstan från nord till syd och från öst till väst på befintligga gator! Stäng av gatorna för biltrafik mellan 07.00 och 09.00 på morgonen samt mellan 16.00 och 18.00 på eftermiddagen när pendlingen är som störst. Resten av tid kan det vara tillåtet för motorforndon att trafikera gatorna.


Antipodian

I Groningen har de gjort en variant på Jens idé nedan: http://vimeo.com/76207227
Jag måste åka dit och se om videon är riktig eller bara en bluff!
Filmen är släpp under CC licens – är det någon som kan ge Ulla Hamilton en kopia?


POVelo

Antipodian
Det är ju som svininfluensa för Alliansen.
”Left-wing, enthusiast, ideologists” , ”seventies”
Eller 07:10 in i filmen.
”You will not get a revolution with a few 30-km roads, some bicycle paths, fartgupp …” ”You will have to do everything!!!”.
Smaka på den!
Hur många cykelhjälmar kunde man se?
Det vore lite intressant med lite siffror på trafikolyckor. Antal dödade i trafiken m.m. i förhållande till befolkning i Gronongen (eller Köpenhamn/Amsterdam). Hur längre lever de där cyklister? Hälsotillstånd generellt. Kostnad för biltrafik, sjukvård och lite sånt.
CYkelparkeringen på IKEA! Woov!! Stockholm befinner sig på medeltiden vad det gäller cykelinfrastruktur.


Krister Isaksson

Antipodian, tro mig, det är ingen bluff. Har själv varit där och även gjort några blogginlägg om staden. Troligen världens bästa cykelstad, så ofattbart att jag förstår att du inte helt o hållet tror på videon.
Här är några av mina inlägg om staden:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-1.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-2.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-4.htm


Krister Isaksson

Jens, jo så kan man göra men jag tror få partier ställer sig bakom ett sådant förslag…


Krister Isaksson

POVelo, du får ställa frågan till Trafikkontoret ang antalet cykelplanerare. I morgon kan du få en uppfattning då jag tänkte lägga ut sista delen av serien moderat cykelpolitik. Innehåller lite om skillnaden mellan Kph och Sthlm.


DRP

En helt osannolik hyllning. Frågan är dock om det inte är smartare att jobba med politiker än mot dem. M har tretti procent av rösterna. Övriga partier har majoritet, om de vill.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*